مقدمه: کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث آستانقدسرضوی بهعنوان مرکزی معتبر برای تأمین اطلاعات تخصصی پژوهشگران، از اهمیت ویژهای برخوردار است. ارزشیابی کیفیت خدمات و آگاهی از دیدگاه کاربران کتابخانه میتواند مدیران را در اصلاح، بهبود و ارائه خدمات باکیفیتتر یاری دهد. هدف: هدف پژوهش حاضر، ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه تخصصی علوم قرآنوحدیث آستانقدسرضوی است. روش پژوهش: این پژوهش از نوع پیمایشی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بینالمللی لایبکوال است. جامعه آماری پژوهش را تمامی اعضای کتابخانه مرکزی آستانقدسرضوی که از کتابخانه علوم قرآنوحدیث استفاده میکنند، تشکیل میدهند. تعداد این کاربران 141633 نفر در سال تحصیلی 1396-1395 است. از این میان، 384 نفر بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. در نهایت، دادهها با ورود به نرمافزار SPSS نسخه 19 تجزیهوتحلیل شد. یافتههای پژوهش: با توجه به ابعاد سهگانۀ لایبکوال، «مؤثر بودن خدمات کتابخانه» (78/7) با حداقل انتظارها مطابقت و با حداکثر انتظارها فاصله دارد. «کنترل اطلاعات» (65/7) و «کتابخانه به عنوان محل» (7/7) با حداقل و حداکثر انتظار مطابقت دارد. نتیجهگیری: میانگین کل با حداقل سطح انتظارها تقریباً مطابقت دارد و با سطح حداکثر انتظارهای کاربران نیز فاصله چندانی ندارد.
Purpose: Specialized Library of Quran and Hadith Studies of Astan Quds Razavi plays a crucial role in providing specialized services to the research community. Therefore, evaluating the service quality and awareness from users’ perspective can help managers improve and provide higher quality services. Methodology: This research is a survey. Data were collected by the Libqual International questionnaire. The research population consisted of all members of the Central Library (141633 members) who user the specialized Library of Quran and Hadith Studies (except for children). 384 participants were selected by simple random sampling. Data were analyzed using SPSS version 19. Findings: According to the dimensions of Libqual, the “effectiveness of the library” (7.78) corresponds with the least expectations but is far from the maximum expected. “Control Information” (7.65) and “the library as a place” (7.7) correspond to the minimum and maximum services expected. Conclusion: The total average of the LibQual dimensions corresponds approximately with the minimum level of expectations it also corresponds fairly with the maximum level of user expectations.