@article { author = {Hashemzadeh, Mohammad Javad and Jafari, Mohammad and Seifi, Leili}, title = {Ranking of public libraries in Khorasan Razavi province based on Multi Attribute Decision Making method}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {22}, number = {4}, pages = {5-23}, year = {2020}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {10.30481/lis.2019.189717.1589}, abstract = {Abstract: Objective: The purpose of this study is to rank public libraries in Khorasan Razavi province based on Multi Attribute Decision Making Method. Methods: The study was a descriptive survey. The sample consists of a total of 98 urban public libraries under the Iraninan foundation of public libraries in Khorasan Razavi, and 100 employees and librarians working in public libraries were chosen randomly. For collection data a checklist and a researcher made questionnaire were used. The questionnaire validity was verified by professionals and experts in the field of public libraries and the reliability of questionnaire was verified and confirmed through Cronbach alpha test and test-retest method. Results: The findings showed that the indicators in ranking public libraries through which the state of access to the libraries and collections, facility and speed of the process of membership were identified as important factors. And also overall indexes of human resources, access, services, acceptance, technology, space, equipment and resources were identified important indicators, respectively. The findings also showed that libraries of Shahid Bahonar Kakhk, Shahid Sayyad Shirazi Dargaz and Hasheminejad Bidokht were as high ranked libraries respectively. Meanwhile shohaday Mashhad, Beyt al Hoda Sabzevar and Nawab Safavi Mashhad libraries were at the bottom of the rankings list. The study showed that the rank of the majority of libraries (73 libraries) were lower than the foundation of public libraries ranking list. The results showed that there is no significant relationship between the scores of indicators used in this study. No consistency was found between the indicators of Iranian Foundation of pulic libraries and the proposed indictors used in this study. Conclusion: It is not possible to achieve optimal scores in all evaluation indicators for a public library, and getting high scores in one evaluation indicator or more does not make it possible to identify a functioning library, so evaluating and rating public libraries should be based on multiple evaluation indicators and multi-indicator decision-making techniques that could be relevant in determining the ranking and effectiveness of a library. According to the results of the research, it is suggested that in the ranking of libraries, more attention should be paid to the quality indicators in the evaluation of libraries. It is also suggested that the decision makers of the Iranian Foundation of public libraries get the opinions of experts in public libraries, professors of information science and specialized librarians the field for collecting important indicators to evaluate public libraries. In order to make more objectivity and realizing the rating of public libraries, this study tried to rank them according to management techniques such as TOPSIS}, keywords = {Keywords: Ranking,Public libraries,Multi attribute decision making,Evaluation indicators,Khorasan Razavi}, title_fa = {رتبه‌بندی کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی مبتنی بر روش تصمیم‌گیری چند شاخصه}, abstract_fa = {  هدف: پژوهش حاضر به هدف رتبه‌­بندی کتابخانه­‌های عمومی خراسان رضوی با استفاده از شاخص­‌های ارزیابی کتابخانه­‌ها از طریق به‌کارگیری روش­‌های تصمیم­‌گیری چند شاخصه انجام شد. روش پژوهش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی - توصیفی انجام‌ گرفته است. جامعه مورد بررسی ۹۸ کتابخانه عمومی شهری تحت پوشش اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی است که در قالب سرشماری و نمونه‌­ای 100 نفری از کارکنان و کتابداران شاغل در نهاد کتابخانه‌های عمومی استان به ‌صورت تصادفی انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌ها از سیاهه وارسی و پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. روایی صوری پرسشنامه با استفاده از نظر اساتید و خبرگان تأیید شد و پایایی درونی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرون باخ و پایایی ثبات ابزار اندازه­‌گیری با روش بازآزمایی اندازه‌­گیری شد و مورد تأیید قرار گرفت. یافته‌ها: بر مبنای نتایج شاخص‌­های نیروی انسانی، دسترسی، خدمات، مقبولیت، فناوری، فضا، تجهیزات و منابع به‌ عنوان مهمترین شاخص‌ها به ترتیب اولویت­‌بندی شدند که کتابخانه‌ شهید باهنر کاخک در ابتدا و کتابخانه‌ شهدای مشهد در انتهای نظام رتبه‌بندی قرار گرفتند. نتایج پژوهش همچنین نشان داد که اکثر کتابخانه‌ها (۷۳ کتابخانه) رتبه کمتری نسبت به درجه نهاد به دست آورده‌­اند. نتیجه‌گیری: پژوهش حاضر در راستای عینی‌سازی و واقع­گرایانه­‌تر نمودن نظام رتبه­بندی کتابخانه­‌های عمومی و درجه‌بندی آن‌ها بر اساس فنون مدیریتی مانند تاپسیس گامی در راستای تحقق اهداف ارزیابی کتابخانه‌ها و رتبه­‌بندی آن‌ها جهت سهولت تصمیم­‌گیری مدیران کتابخانه‌ها برای برنامه­‌ریزی و سایر فعالیت­‌های اداره کتابخانه­‌های عمومی برداشته است.}, keywords_fa = {رتبه‌بندی,کتابخانه‌های عمومی,تاپسیس,شاخص‌های ارزیابی,خراسان رضوی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_95404.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_95404_c2c4b6ef0763e4b98c1d1311f2571209.pdf} } @article { author = {Hadavi, Shahnaz and Farhadpoor, Mohammad Reza}, title = {The Effect of the Information Processing Styles on the Students’ Information Seeking Behaviour with the Mediating Role of Information Anxiety and Utility}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {22}, number = {4}, pages = {24-51}, year = {2020}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {10.30481/lis.2019.202371.1631}, abstract = {Purpose: People utilize a variety of information resources by using multiple strategies to get notified, remain current and track the changes of their expert fields. This requires human interaction with information for seeking information, that helps the individual to search, find, retrieve and use it effectively. Information-seeking behavior can be defined as the response on individual to information needs. The results of previous studies show that information-seeking behavior is influenced by various factors such as information processing styles, anxiety and information utility. So, This study aimed to investigates the effect of information processing style on information seeking, and its moderation by information anxiety and utility. Methodology: The applied research was carried out using a survey-descriptive method. The statistical population of the study consisted of 9,500 students of Islamic Azad University of Ahwaz, which was selected using the Cochran formula (370 people) in a relative sampling method. A researcher-made questionnaire was used in five levels of Likert spectrum to collect data. The validity of the tool was determined by its formal and content method and its reliability was determined using the Cronbach's alpha coefficient at the desired level (a = 0.91). Data analysis was analysed using SPSS and Amos software for structural model test. Findings: The findings of the research showed that between the the Analytical information processing style (R = 519 & Sig. = 0.51) and intutitive information processing style (Sig = 0/39 = 0/001 = r = 0/001) with information seeking behaviour were significance and positive relation. Meanwhile, the two variables of perceived utility of information (1%) and anxiety (2%) affect the relationship between information processing styles and information seeking behavior; and the effect of anxiety is greater than the perceived usefulness of information. Conclusion: Information processing styles, especially the analytical information processing style by perceived utility and anxiety predictes the informational behavior. Meanwhile, the effect of information anxiety and utility as a mediator variable are positive and significant. Accordingly, it can be argued that individuals with an appropriate level of anxiety and perceived utility of information have a powerful stimulus in the processing of information and information-seeking. Although it was anticipated that information anxiety as a mediator variable had a negative effect, but it’s effect was positive that may be on the controllable level of student anxiety. Therefore, it is suggested that the skills related to the information processing styles be taught to students so that they can demonstrate appropriate information-seeking behavior during their educational and research activities.}, keywords = {Intuitive Information Processing,Analytical Information Processing Information Seeking Behavior,Anxiety,Information Utility}, title_fa = {تأثیر سبک‌های پردازش اطلاعات بر رفتار اطلاع جویی دانشجویان با توجه به نقش میانجی اضطراب و سودمندی ادراک شده}, abstract_fa = {هدف:هدف پژوهش بررسی تأثیر سبک‌های پردازش اطلاعات بر رفتار اطلاع‌جویی دانشجویان تحصیلات تکمیلی با نقش میانجی اضطراب و سودمندی اطلاعات بود. روش­ پژوهش: این پژوهش کاربردی با روش پیمایشی- توصیفی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل 9500 دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بود که با فرمول کوکران 370 نفر به عنوان نمونه به شیوه نسبتی انتخاب گردیدند. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته در طیف پنج درجه­ای لیکرت استفاده شد. روایی ابزار به شیوه صوری و محتوایی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ در سطح مطلوب (91/0=a) تعیین گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Amos انجام شد. یافته­‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که بین سبک‌­های پردازش اطلاعات تحلیلی و ادراکی و رهیافتی با رفتار اطلاع‌جویی رابطه معنادار و مثبت وجود دارد. ضمن این که، دو متغیر میانجی سودمندی درک شده اطلاعات و اضطراب بر رابطه بین سبک‌­های پردازش اطلاعات و رفتار اطلاع‌جویی اثرگذار می‌باشند؛ و اثرگذاری اضطراب بیشتر از سودمندی درک شده اطلاعات است. نتیجه­‌گیری: سبک‌­های پردازش اطلاعات به ویژه سبک پردازش اطلاعات تحلیلی با درنظر گرفتن سودمندی درک شده و اضطراب پیش‌­بین مناسب برای رفتار اطلاع­‌جویی می‌­باشد که باید مورد توجه قرار گیرد.}, keywords_fa = {پردازش اطلاعات ادراکی و رهیافتی,پردازش اطلاعات تحلیلی,رفتار اطلاع‌‌جویی,اضطراب,سودمندی اطلاعات}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_96125.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_96125_d551de4fbaaf567f63986f64a8bf62c9.pdf} } @article { author = {Alizadeh Binazir, Fatemeh and Asnafi, Amir Reza and Hajizeinolabeini, Mohsen}, title = {A study on the status of blurbs on Persian “Holy Defense” books and its impact on book publishing in Iran in During the period from 1982 to 2017}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {22}, number = {4}, pages = {52-74}, year = {2020}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی وضعیت تقریظ های نوشته شده بر کتاب‌های فارسی دفاع مقدس در بازه زمانی سال 1360 تا 1397 در ایران}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی تقریظ‌های نوشته شده بر کتاب‌های فارسی دفاع مقدس در بازه زمانی سال۱۳۶۰ تا ۱۳۹۷ در ایران صورت گرفته است. روش/رویکرد پژوهش: پژوهش حاضر، با رویکرد کیفی انجام شده است و تقریظ‌­های مورد نظر به روش تحلیل محتوای ترکیبی بررسی شدند، جامعه آماری در این پژوهش، شامل ۵۷ تقریظ از ۵۵ کتاب فارسی دفاع مقدس است که در بازه زمانی سال۱۳۶۰ تا ۱۳۹۷ مورد تقریظ قرار گرفته اند که از این تعداد ۵۳ تقریظ متعلق به «آیت الله سید علی خامنه‌ای»، ۳ تقریظ متعلق به «سردار قاسم سلیمانی» و ۱ تقریظ متعلق به « محمد رضا سنگری» است. یافته­‌ها: یافته­­­­­­­ها نشان داد که «آیت الله سید علی خامنه‌ای»، با تعداد 53 تقریظ، بر کتاب‌های فارسی دفاع مقدس، دارای بیشترین تقریظ است. سپاسگزاری از خداوند، تقدیر از نویسندگان، توجه به زبان و ادبیات فارسی، ضرورت ترجمه برخی منابع، تأکید بر ساخت فیلم، توجه به نقش زنان در دفاع مقدس و تاریخ سازی از جمله مواردی است که ایشان در تقریظ‌­های خود مورد تأکید قرار داده است. همچنین محتوای تقریظ‌ها شامل ۳ مقوله­ اصلی «بیان عواطف و احساسات»، «اظهارنظر» و «پیشنهاد» است که تجزیه و تحلیل داده‌های توصیفی بر اساس تعداد فراوانی 3 مقوله اصلی، حاکی از آن است که در میان تقریظ­‌های مورد بررسی مقوله­ «بیان عواطف و احساسات» با 100 درصد دارای بیشترین فراوانی و پس از آن «مقوله اظهارنظر» با 86 درصد در رتبه­ بعدی قرار دارد. همچنین مقوله­ پیشنهاد با 20 درصد دارای کمترین فراوانی در تقریظ‌­ها است. بر اساس این نتایج، هدف از نوشتن تقریظ بر کتاب‌های فارسی دفاع مقدس، بیشتر اطلاع‌رسانی مخاطبان جهت مطالعه، ترویج فرهنگ کتابخوانی، نشر و ترویج فرهنگ تحقیق و نویسندگی است. در ضمن بررسی تقریظ‌های مورد نظر نشان از نوعی نگرش با احساس صادقانه از یک سو شگفتی و تحسین و عزت، و از سویی دیگر همراه با غم و اندوه بوده است. نتیجه‌گیری: تقریظ افراد  تأثیرگذار باعث بالا رفتن شمارگان و گسترش و توسعه صنعت چاپ در کشور و همچنین افزایش ساعات مطالعه و توسعه فرهنگ کتابخوانی است.}, keywords_fa = {تقریظ,تقریظ نویسی,کتابهای دفاع مقدس,کتابهای فارسی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_80081.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_80081_84d1cb8abfdb98fd30da3a9902f69a86.pdf} } @article { author = {Keramati Yazdi, Sarira and Alizadeh, Ali and sharifi, shahla and Kamyabi Gol, Atiyeh}, title = {The Investigation of Incongruity Appreciation in children’s humor pictorial stories}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {22}, number = {4}, pages = {75-100}, year = {2020}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {10.30481/lis.2019.202459.1632}, abstract = {Objective: The objective of this present paper is to investigate Incongruity appreciation in pre-school children’s animated and non-animated pictorial humor stories. Methodology: The participants in this study are 100 preschool children aged 4-6. To do so, we show the participants a part of Tom and Gerry humor animation and a 6 levels picture with humor concept of my daddy and I stories book. The present study is to investigate the answers of these two fundamental questions: what Incongruities do children appreciate in pictorial humor stories? And what difference does gender make in their explanation of humor appreciation on the basis of incongruity theory? Findings: Findings show that these pre-school children are capable of recognizing incongruity in pictorial stories (animated and non-animated) and they can appreciate and present story funny situations via watching pictures. They can appreciate incongruities in a laughable picture by comparing that picture with their mind schemata. X2 Pearson shows that in pre-school ages, regarding appreciating pictorial humor (animated and non-animated) no significant difference was observed between girls and boys. It seems that if meaningful difference exists between two sexes, it will reveal itself after pre-school ages. The objective of this present paper is to investigate Incongruity appreciation in pre-school children’s animated and non-animated pictorial humor stories. Methodology: The participants in this study are 100 preschool children aged 4-6. To do so, we show the participants a part of Tom and Gerry humor animation and a 6 levels picture with humor concept of my daddy and I stories book. The present study is to investigate the answers of these two fundamental questions: what Incongruities do children appreciate in pictorial humor stories? And what difference does gender make in their explanation of humor appreciation on the basis of incongruity theory? Findings: Findings show that these pre-school children are capable of recognizing incongruity in pictorial stories (animated and non-animated) and they can appreciate and present story funny situations via watching pictures. They can appreciate incongruities in a laughable picture by comparing that picture with their mind schemata. X2 Pearson shows that in pre-school ages, regarding appreciating pictorial humor (animated and non-animated) no significant difference was observed between girls and boys. It seems that if meaningful difference exists between two sexes, it will reveal itself after pre-school ages. Findings show that these pre-school children are capable of recognizing incongruity in pictorial stories (animated and non-animated) and they can appreciate and present story funny situations via watching pictures. They can appreciate incongruities in a laughable picture by comparing that picture with their mind schemata. X2 Pearson shows that in pre-school ages, regarding appreciating pictorial humor (animated and non-animated) no significant difference was observed between girls and boys. It seems that if meaningful difference exists between two sexes, it will reveal itself after pre-school ages.}, keywords = {Incongruity,humor,Pictorial Stories,children}, title_fa = {بررسی درک ناهمخوانی در داستان‌های مصور طنز کودک}, abstract_fa = {هدف: هدف از این مطالعه، بررسی درک ناهمخوانی در داستان‌های طنز متحرک و ایستا در کودکان دختر و پسر پیش‌دبستانی است. روش‌شناسی: شرکت‌کننده‌های این تحقیق شامل 100 کودک 4-6 ساله فارسی زبان ایرانی است. در این پژوهش به نمایش یک قسمت از انیمیشن طنز تام و جری و ارائه تصویری شش مرحله‌ای با مفهوم طنز از کتاب قصه‌های من و بابام پرداخته شد. دو پرسش اساسی این پژوهش عبارتند از: 1- کودکان 4-6 ساله چه ناهمخوانی‌هایی را در داستان‌های مصور طنز درک می‌کنند؟ 2-  بر اساس نظریه ناهمخوانی تفاوت جنسیت در کودکان 4-6 ساله چه تفاوتی در درک آن‌ها‌ از طنز ایجاد می‌کند؟ یافته‌ها: نتایج این پژوهش نشان داد که کودکان پیش‌دبستانی مورد بررسی، قادر به تشخیص ناهمخوانی در داستان‌های تصویری (متحرک و ایستا) هستند و همچنین می‌توانند نکات خنده‌دار داستان را از طریق مشاهده تصاویر درک و بیان کنند. آن‌ها می‌توانند از طریق مقایسه تصویر با طرحواره‌هایی که در ذهنشان دارند به درک ناهمخوانی‌های یک تصویر خنده‌دار دست یابند. بر اساس آزمون مربع خی پیرسون مشخص شد، در سنین پیش‌دبستانی، تفاوت معنی‌داری در درک طنز تصویری (متحرک و ایستا) میان دخترها و پسرها وجود ندارد. به نظر می‌رسد که اگر تفاوت قابل ملاحظه‌ای در مقوله درک طنز میان دو جنسیت وجود داشته باشد، بعد از سنین پیش‌دبستانی نمود پیدا خواهد کرد. بر اساس تحلیل داده‌های این پژوهش ناهمخوانی‌هایی که کودکان در انیمیشن و تصویر شش مرحله‌ای درک کردند را به طور کلی در سه دسته ناهمخوانی بین طبیعی و غیرطبیعی؛ معمول در مقابل غیرمعمول؛ و قابل پیش‌بینی در مقابل غیرقابل پیش‌بینی می‌توان طبقه‌بندی کرد. این سه دسته ناهمخوانی، همان تقابل‌های پایه‌ای هستند که راسکین در نظریه انگاره معنایی طنز که نظریه‌ای شناختی درباره طنز است، عنوان کرد. علاوه بر این سه دسته ناهمخوانی، تقابل میان دو موجودیت متفاوت مثل انسان و حیوان نیز، توسط کودکان درک و بیان شده است.}, keywords_fa = {عدم‌تجانس,طنز,داستان‌های مصور,کودکان}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_95782.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_95782_ea9a55d7a8adf5f67dfd95f507b9b35b.pdf} } @article { author = {Hassani, Mohammad Reza and Mousavi Chelak, Afshin and Sharif Moghaddam, Hadi and Salami, Maryam}, title = {Social Cataloging Yes or No?: A Systematic Review}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {22}, number = {4}, pages = {101-118}, year = {2020}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {فهرست نویسی اجتماعی آری یا نه؟: یک مرور نظام مند}, abstract_fa = {هدف: هدف از این پژوهش، مروری نظام‌­مند بر پژوهش‌های انجام شده در زمینه ضرورت به کارگیری فهرست­‌نویسی اجتماعی در کتابخانه‌ها و شناسایی خلأهای پژوهشی موجود است. روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش مرور نظام‌مند و همچنین تحلیل محتواست. بدین منظور پژوهش‌های مرتبط در 4 پایگاه‌ اطلاعاتی در بازه زمانی 2005 تا 2016 مورد جستجو قرار گرفت و پس از 3 مرحله غربالگری تعداد 19 مورد از مرتبط‌‌‌‌ترین آن‌ها انتخاب شدند. سپس اهداف و نتایج پژوهش‌ها با استفاده از روش تحلیل محتوا در قالب مقولات و خرده مقولات گروه‌­بندی شدند و فراوانی هر کدام به دست آمد. یافته‌ها: در پژوهش‌های مورد بررسی «بررسی همپوشانی و امکان همزیستی برچسب­‌ها و واژگان کنترل ­شده» بیش از سایر اهداف و «امکان‌­سنجی کاربرد برچسب­‌ها در فهرست‌­های کتابخانه‌­ای» کمتر از سایر اهداف، مورد بررسی قرار گرفته است. از نظر روش­شناسی، «تحلیل محتوا» بیش از سایر روش­‌ها و «روش پیمایشی» کمتر از سایر روش‌­ها در پژوهش‌های مورد استفاده قرار گرفته است. بیشترین پیشنهاد مطرح شده نیز «پیشنهاد تلفیق برچسب‌­زنی با واژگان کنترل ­شده» می‌باشد. نتیجه­‌گیری: اگر فهرست­‌نویسی اجتماعی را به مفهوم همزیستی مسالمت‌­آمیز واژگان کنترل ­شده در کنار برچسب­‌های اجتماعی و سایر ابرداده­‌های کاربرساخته مد نظر قرار دهیم عمده پژوهشگران با تحول فهرست­‌نویسی سنتی به فهرست‌­نویسی اجتماعی نظر موافق دارند. اما اگر تصور ما از فهرست‌نویسی اجتماعی جایگزین کردن برچسب­‌های اجتماعی، یادداشت­‌ها و نقطه‌نظرات کاربران با فهرست­‌نویسی سنتی باشد، اغلب پژوهشگران با آن مخالفند.}, keywords_fa = {"فهرست نویسی اجتماعی","برچسب زنی اجتماعی","مرور نظام مند"}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_80302.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_80302_9c0fbd402e5d825fa29aea7b05ca3a44.pdf} } @article { author = {Roumezi, Hoda and Hosseinpour, Mohammad and Bahmei, Leila and Nasiri, Maria}, title = {Designing A Model for the Creation and Development of Knowledge-Based Companies in Human Sciences’ Fields}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {22}, number = {4}, pages = {119-151}, year = {2020}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {10.30481/lis.2019.186946.1581}, abstract = {Objective: Considering the importance of knowledge-based companies, this study aimed to determine the framework for the establishment and development of these companies in Humanities. Methodology: In this research, a qualitative research grounded theory method was used, utilizing a set of data for the theory establishment. The statistical population consisted of specialists, experts and managers of knowledge-based companies located in Khuzestan province. In-depth interviews were conducted to collect data from 16 samples from among people described above who were selected through targeted sampling. The main criterion for determining the sample size was to achieve a theoretical saturation point. Findings: Based on the procedure of grounded theory, during the triple stages of coding, open, axial, and selective, 403 open sources and 289 final extracted codes were constructed in the form of 79 concepts and categorized into 6 main categories and 30 subcategories. Open coding consisted of subcategories related to causal, contextual, mediating and pivotal conditions and also strategies, and consequences. The axial phenomenon is based on establishing and developing of Knowledge based companies in Humanities. The theory is represented at the selective coding stage (theorizing) according to the research results. Conclusion: The pattern extracted analyzing the findings of the research, included four steps: the initial idea, the research and development step, the step of transferring the research results, and the productivity step; also six main strategies were obtained including: management and policy, educational and research activities, platforms and infrastructures, communications and scientific networks, publication and dissemination of knowledge and innovation. Combining variables and the six main strategies, the final model of the process of creating and developing knowledge-based companies in the Humanities was formed. The process of creation and development begins with the creation of ideas, and then covers the stages of scientific research and development of the idea, achievement of results and findings, documentation and transfer of results, making the research findings practical and efficient, the market presentation and the preservation of business position. In order to achieve this goal, it is necessary to consider and provide a broader view of how to set the conditions and factors affecting this process and its various prerequisites. In other words, in order to succeed in establishing the knowledge-based companies and their development in the fields of Humanities, it is necessary for the academic sector to develop the capacities and capabilities needed to create, develop and transfer research results. This requires the ability to reform research policies, institutionalizing, gaining expertise and skills and etc. In the macroeconomic, political and legal environments of the country, there should also be favorable conditions for the establishment, development and transfer of technology from the academic sector.  }, keywords = {Human Sciences,Knowledge-based companies,Applied knowledge,Grounded theory,Model design}, title_fa = {طراحی مدل ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در رشته‌های علوم انسانی}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین چارچوبی برای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه آن‌ها در رشته‌های علوم انسانی است. روشپژوهش‌: در این پژوهش، از نظریه داده ‌بنیاد که شیوه پژوهش کیفی است استفاده شده است. به کمک این شیوه و دسته‌ای از داده‌ها، نظریه‌ تکوین می‌یابد. جامعه آماری شامل متخصصان، صاحب‌نظران و مدیران متخصص در شرکت‌های دانش ‌بنیان مستقر در استان خوزستان است. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از16 نفر از افراد فوق، که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند، مصاحبه‌ به عمل آمد. معیار اصلی برای تعیین حجم نمونه، رسیدن به نقطه اشباع نظری بود. یافته‌ها:بر اساس فرایند نظریه داده‌بنیاد، طی مراحل سه‌گانه کدگذاری باز، محوری و انتخابی، 403 کد باز و 289 کد مستخرج نهایی در قالب 79 مفهوم ساخته شد و دسته‌بندی در 6 مقوله اصلی و 30 مقوله فرعی صورت گرفت. نتیجه‌گیری: الگوی به دست ‌آمده از تجزیه و تحلیل یافته‌های پژوهش، در قالب چهار گام ایده اولیه، پژوهش و توسعه، انتقال نتایج پژوهش‌ها و بهره‌وری یافته‌های پژوهشی و شش راهبرد اصلی، شامل مدیریت و سیاست‌گذاری، فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی، بسترها و زیرساخت‌ها، ارتباطات و شبکه‌های علمی، نشر و اشاعه دانش و نوآوری قرار دارد. با ترکیب متغیرها و شش راهبرد اصلی، مدل نهایی مراحل فرایند ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در رشته‌های علوم انسانی شکل گرفته است.}, keywords_fa = {علوم انسانی,شرکت‌های دانش‌بنیان,کاربردی سازی دانش,نظریة داده بنیاد,طراحی مدل}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_92031.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_92031_f843a9332b6e9393a229d2a6174665c3.pdf} }