@article { author = {Fakhari Saadat, Adeleh and Haji zeinolabedini, Mohsen and Naimabadi, Mohammad}, title = {Comparative Study Resource Description and Access (RDA) & cataloging rules of Manuscripts of Astan Quds Razavi}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {24}, number = {1}, pages = {5-26}, year = {2021}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {10.30481/lis.2020.119610.1302}, abstract = {Objective: The present study aims to determine the status of manuscript description in Astan-e Quds Razavi manuscript database and source description and access standard (RDA). Methodology: This research has been done by library-document method and with a comparative approach. The method is used to extract the cataloging elements of the Astan-e Quds Razavi manuscript cataloging and source description (RDA) standard and the descriptive survey method with a comparative approach and a comparative-descriptive survey method was used to examine the degree of conformity of the elements of the bibliographic records of the Astan-e Quds Razavi manuscript database with the standard manuscripts of the description and access (RDA). For this purpose, the bibliographic records of the manuscript of the Astan-e Quds Razavi Library were selected by stratified sampling and matched to the RDA rules through a checklist. This study, while comparing the mentioned, describes the manuscript status in the Astan-e Quds manuscript database and the RDA standard. The study also shows the status of the manuscript description in the Astan-e Quds manuscript database and the RDA standard. Study population is the elements contained in Chapter (1-7) Standard Description and Access to RDA Source (2014) and the elements used in Manuscript Cataloging of Astan-e Quds Library (Bibliographic and Bibliographic Elements of Astan-e Quds Manuscript Database (Updated in 2014) and also Manuscripts Cataloging Rules by Mohammad Vafadar Moradi. Findings: It was determined by a systematic review: of the elements identified in the RDA. (Chapters 1 to 7), 33 elements are appropriate to describe the manuscript. Of these, the 29 elements (77.88 percent of the elements contained in RDA) correspond to the elements used in cataloging Astan-e Quds Razavi. And only 12.12 percent of mismatches were observed. On the other hand, 46 elements are used in cataloging the manuscript of Astan-e Quds Razavi. Of these, 63 percent comply with the elements extracted from the RDA standard. As the cataloging of Astan-e Quds manuscripts is divided into bibliography and prescription, of the 34 percent that contain mismatches, 97.30 percent belong to the typology department. Conclusion: The findings of the study indicate the proximity of the set of elements and cataloging rules of the Astan-e Quds manuscript to the RDA. Moreover, in terms of explaining the specific features of the manuscript and the details, the RDA has performed poorly than the rules of Astan-e Quds Razavi. Considering that some features of the manuscript are examined and used in the cataloging of Astan-e Quds Razavi which is not specified by any particular element or title, therefore, it was not calculated in the frequency and statistics contained in the research.}, keywords = {Resource Description and Access (RDA),rare materials,cataloguing,manuscripts,Organization of Libraries Museums and Documents Center of Astan Quds Razavi‬‬‬}, title_fa = {مطالعه تطبیقی قواعد فهرست نویسی نسخ خطی آستان قدس رضوی با استاندارد آر. دی. ای. و ارائه الگوی پیشنهادی}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین وضعیت توصیف نسخ خطی در پایگاه نسخ خطی آستان قدس رضوی و استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آر.دی.ای.) است. روش/ رویکرد پژوهشی: این پژوهش با روش سندی-کتابخانه‌‏ای با رویکرد تطبیقی انجام شده است. به این صورت که از روش سندی-کتابخانه‌‏ای برای استخراج عناصر فهرست‌نویسی نسخ خطی آستان قدس رضوی و استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آر.دی.ای.)؛ و روش پیمایشی- توصیفی با رویکرد تطبیقی جهت بررسی میزان انطباق عناصر پیشینه‌‏های کتاب‫شناختی پایگاه نسخ خطی آستان قدس رضوی با عناصر نسخ خطی استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آر.دی.ای.)، استفاده شده است. بدین منظور پیشینه‌های کتاب‌شناختی نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب و به طریق سیاهه وارسی با قواعد آر.دی.ای. مطابقت داده شد. این پژوهش ضمن تطبیق فوق، وضعیت توصیف نسخ خطی در پایگاه نسخ خطی آستان قدس و استاندارد آر.دی.ای. را نشان می‌دهد. جامعه مورد بررسی، عناصر موجود در فصل (1-7) استاندارد توصیف و دسترسی به منبع آر.دی.ای. (2014) و عناصر به کاربرده شده در فهرست‌نویسی نسخ خطی کتابخانه آستان قدس (عناصر کتاب‫شناسی و نسخه‫‌شناسی پایگاه نسخ خطی آستان قدس (روزآمدشده در سال 1393) ) و همچنین کتاب قواعد فهرست‌نویسی نسخ خطی از محمد وفادار مرادی است. یافته‌ها: با بررسی روشمند مشخص شد از مجموع عناصر شناسایی شده در آر.دی.ای. (فصل 1 تا 7)، 33 عنصر مناسب جهت توصیف نسخ خطی است. از این کل، تعداد 29 عنصر، به عبارتی 77.88 درصد عناصر موجود در آر.دی.ای. با عناصر به کار رفته در فهرست‌نویسی آستان قدس رضوی مطابقت دارد و تنها 12.12درصد عدم تطابق مشاهده شد. همچنین از سوی دیگر، 46 عنصر در فهرست‌نویسی نسخ خطی آستان قدس رضوی به کار رفته که از این تعداد، 63 درصد با عناصر استخراج شده از استاندارد RDA دارای تطابق است؛ از آنجا که فهرست‌نویسی خطی آستان قدس به دو بخش کتاب‌شناسی و نسخه‌شناسی تقسیم می‌گردد، از 34 درصدی که شامل عدم تطابق است، 97.30 درصد مربوط به بخش نسخه‌شناسی (توسط سیاهه‌ای از عناصر استخراجی از دو مجموعه ذکر شده) است. نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش نشان‌دهنده نزدیکی مجموعه عناصر و قواعد مرتبط در فهرست‌نویسی نسخ خطی آستان قدس به آر.دی.ای. است. همچنین یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد آر.دی.ای. در تبیین ویژگی‌های خاص نسخ خطی و جزئیات، ضعیف‌تر از قواعد آستان قدس رضوی عمل کرده است. با توجه به این که ویژگی‌هایی از نسخ خطی در فهرست‌نویسی آستان قدس مدنظر قرار می‌گیرد که تحت عنصر مشخصی نیست؛ بدین جهت نمی‌توان در فراوانی و آمار موجود در تحقیق محاسبه گردد و در صورت رفع این ایراد، ضعف ذکر شده در آر. دی. ای. بیشتر نمایان می‌گردد.  }, keywords_fa = {استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آر.دی.ای.),فهرستنویسی,نسخ خطی,سازمان کتابخانه‌ها موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_104404.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_104404_a3f769b8f79c3792299a40fd585c0d42.pdf} } @article { author = {Safahieh, Hajar}, title = {Realizing Resistance Economy in Book Publishing Industry: Publisher's Perspective}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {24}, number = {1}, pages = {27-49}, year = {2021}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {10.30481/lis.2020.211046.1659}, abstract = {Objective: U.S. sanctions on Iran were first imposed during the U.S.-Iran hostage crisis of 1979-1981. The increase of these imposed sanctions in the recent years has given rise to discussion about resistance economy as a coping Strategy. The Resistance Economy doctrine is intended to make the Iranian economy resistant to all external economic shocks in the long term, including Western sanctions and global financial crises. The purpose of this study is to examine the strategies of realizing resistance economy in the field of book publishing from publishers’ perspective. Methodology: The content analysis method and survey research design were adopted for this study. The purpose of content analysis was to extract the components of resistance economy in field of book publishing industry and apply them in constructing the research instrument. The instrument for the data collection was a questionnaire which was consisted of 11 questions based of 5 Likert point. The population of the study was 252 active book publishers in the Isfahan city. All of the respective questionnaires had distributed randomly through simple random sampling among sample size of 148 publishers. Out of the 148 questionnaire, 97 were returned and completed. The data were analyzed using IBM SPSS. Findings: Based on the results obtained, majority of the respondents were male 74 percent followed by 24 percent female. Their median age was 42 years old. Findings revealed that book publishers are experiencing financial problems and challenges. The most important challenges from publishers’ point of view were insufficiency and expense of publishing materials, dependence on lucrative markets, lack of material capital, lack of participation of banks or investors in the field of book publishing and lack of study culture from their perspective. Based on the questionnaire results, the respondents provided suggestions on how overcome financial problems by applying resistance economy. They recommended that using strategies such as government support in form of facilitating and reforming the marketing system in book publishing industry, promotion of knowledge-based publishing industry, consumption management and maximizing use of material and human resources have a positive and significant impact on the realization of a resistance economy. Conclusion: This is the first study that addressed realizing resistance economy in book publishing industry in Iran. Therefore, the results can be applied to improve book publishers’ situation. From the findings it can be concluded that, although some of the solutions presented in this study may require the collective action of publishers and external agents, some of them certainly require serious attention and actions from the government and relevant agencies to change the situation.  }, keywords = {book publishers,resistance economy,publishing industry}, title_fa = {راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی درصنعت چاپ و نشر کتاب از دیدگاه ناشران}, abstract_fa = {هدف: در سال‌های اخیر تشدید تحریم‌های بین‌المللی باعث گردید بحث اقتصاد مقاومتی به راهبردی برای مقابله با این مسئله مطرح گردد. هدف از این پژوهش شناسایی و ارائه راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه چاپ و نشر کتاب از دیدگاه ناشران است. روش شناسی: پژوهش حاضر، کـاربردی بوده و به روش پیمایشی-تحلیلی انجام گردید. گردآوری داده‌هـا به صورت ترکیبی با شیوه تحلیل محتوا جهت استخراج راهکارها در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و استفاده از پرسشنامه انجام گرفت. یافته‌ها: نظر به وابستگی نسبی صنعت نشر به مواد و منابع وارداتی، یافته‌ها نشان داد که اکثریت ناشران مشکلات مالی و چالش‌های زیادی در این زمینه تجربه ‌‌می‌کنند. مهمترین چالش‌‌ها از دیدگاه ناشران، عبارت از کمبود و گرانی مواد و مصالح چاپ و نشر، وابستگی به بازارهای پرنوسان، کمی ‌سرمایه مادی، عدم مشارکت بانک‌ها و یا افراد سرمایه‌گذار در حوزه چاپ و نشر، اقتصادی نبودن حوزه نشر و فقدان فرهنگ مطالعه است. از منظر آنان به‌ کارگیری راهکارهایی همچون حمایت دولت درقالب اعطای تسهیلات و اصلاح نظام بازاریابی، تبلیغات و توزیع در حوزه نشر کتاب، دانش محورکردن صنعت نشر، مدیریت مصرف و استفاده حداکثری از منابع مادی و انسانی تأثیر مثبت و معنی‌داری در تحقق اقتصاد مقاومتی در شرایط فعلی خواهد داشت. نتیجه‌گیری: اگرچه راهکارهای ارائه شده، در مواردی نیاز به اقدام جمعی ناشران و نظارت عوامل بیرونی همانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد ولیکن راهکارهایی نیز خارج از حوزه اختیارات ناشران بوده که قطعاً عز‌‌می ‌جدی در دولت و دستگاه‌های ذیربط را جهت تغییر شرایط ‌‌می‌طلبد.}, keywords_fa = {چاپ کتاب,نشر کتاب,ناشران,اقتصاد مقاومتی,اقتصاد نشر}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_106908.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_106908_d72438f55b7490fe7864e26b2edd0c69.pdf} } @article { author = {Roumezi, Hoda and Hosseinpour, Mohammad and Bahmei, Leila and Nasiri, Maria}, title = {Identifying, Explaining and Ranking Indicators and Factors for the Creation and Development of knowledge-based Companies in the Humanities}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {24}, number = {1}, pages = {50-77}, year = {2021}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {10.30481/lis.2020.221942.1687}, abstract = {Objective: The purpose of this study was to identify the indices of creation and development of knowledge-based companies in the fields of humanities. Methodology: This is a descriptive and quantitative study. The statistical population of the present study included experts, experts, and expert managers based in Khuzestan province who were active in knowledge and commercialization companies. The researcher-made questionnaire was randomly distributed among 160 subjects who were selected through a census method. Since the population size is equal to the sample size, the whole number method was used. In the questionnaire, the relationships between the elements and the identification of indices were analyzed using Smart PLS3 software and the indices were ranked using SPSS 25 software and the results were tested using Kendall's coefficient of correlation. Findings: To achieve the goal of the present study, in the first step, with comprehensive library studies and evaluation of the results of relevant past studies, a number of dimensions and indicators of creation and development of knowledge-based companies in the humanities were identified and extracted. In the second step, using the Delphi method and distributing a researcher made questionnaire among 20 experts who were experts in the field of knowledge-based economy, another group of dimensions and indices were extracted. Then, by combining the results of these two steps, the final effective components were developed. The results of the research showed that six main indices and 22 sub-indices influence the creation and development of knowledge based companies in the fields of humanities. The results of ranking the indices of establishing and development of knowledge-based companies in the humanities showed that the indice of educational and research activities is the most important and the indice of publishing and disseminating knowledge is the least important. Conclusion: The results showed that the research indices are as follows: Educational and research activities index, Management and policy index, Platform and infrastructure index, Communication and scientific networks index, Knowledge dissemination and dissemination index. The overall result showed that the humanities could be the catalyst for commercialization in the creation and development of knowledge-based companies. Knowledge-based companies also provide an opportunity for the humanities to depart from the theoretical field and play a role in the application of humanities in the field of practice and the real environment of society. Finally, a model of indicators and factors for the creation and development of knowledge-based companies in the fields of humanities was presented. The obtained model states that all these indicators are necessary for the success of the applied approach of the humanities in the knowledge-based companies and in the absence of any of these indicators, commercialization and application of the humanities can be challenged. The obtained model indicates that all indices are necessary for the success of the approach to the application of humanities in knowledge-based companies; the absence of any of these indicators can challenge the commercialization and application of the humanities. It is recommended to strengthen the approach of application in the humanities compared to other natural sciences.}, keywords = {Keywords: Knowledge-based companies,humanities,Indices identification,Knowledge Commercialization,resistance economic}, title_fa = {شناسایی، تبیین و رتبه‌بندی شاخص‌ها و عوامل ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان در رشته‌های علوم انسانی}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخص‌های ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در رشته‌های علوم‌انسانی صورت پذیرفت. روش‌شناسی: این پژوهش از نوع توصیفی و به صورت کمی اجرا شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل متخصصان، صاحبنظران و مدیران متخصص مستقر در استان خوزستان بود که در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی فعالیت داشتند. پرسشنامه محقق‌ساخته به صورت تصادفی بین 160 نفر نمونه تحقیق که به روش تمام‌شماری انتخاب‌شده بودند، توزیع شد. از آنجا که حجم جامعه با حجم نمونه برابر است از روش تمام‌شماری استفاده شد. در پرسشنامه، روابط بین عناصر و شناسایی شاخص‌ها با استفاده از نرم‌افزار Smart PLS3 و رتبه‌بندی شاخص‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 25 انجام شد و نتایج با استفاده از ضریب هماهنگی کندال در معرض آزمون قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج تحقیقات نشان داد که شش شاخص اصلی با 22 شاخص فرعی بر ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در رشته‌های علوم‌انسانی تأثیر دارند. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان می‌دهد شاخص‌های ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در رشته‌های علوم‌انسانی به ترتیب اهمیت به شرح زیر است: شاخص فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی، شاخص مدیریت و سیاست‌گذاری، شاخص بسترها و زیرساخت‌ها، شاخص ارتباطات و شبکه‌های علمی، شاخص نشر و اشاعه دانش و شاخص نوآوری. نتیجه کلی نشان داد که علوم‌انسانی می‌تواند پیشران تجاری‌سازی در ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان باشد. همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان این فرصت را برای حوزه‌های علوم‌انسانی فراهم می‌کند که از حالت نظری فاصله بگیرد و با کاربردی کردن رشته‌های علوم‌انسانی در عرصه‌ عمل و محیط واقعی جامعه، ایفای نقش کند. در نهایت مدل شاخص‌ها و عوامل ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در رشته‌های علوم‌انسانی ارائه گردید.  }, keywords_fa = {شرکت‌های دانش بنیان,حوزه علوم انسانی,شناسایی شاخص‌ها,تجاری‌سازی دانش,اقتصاد مقاومتی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_108322.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_108322_5e2aa3903f0cbc692290caba696ffdcf.pdf} } @article { author = {Khasse, AliAkbar and Mokhtari, Heidar and Aghaei, Narges}, title = {A Scientometric Analysis and Visualization of the Scientific Output of the Library and Information Science Quarterly during 2009-2018}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {24}, number = {1}, pages = {78-110}, year = {2021}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {10.30481/lis.2020.221206.1684}, abstract = {Objective: One of the main aspects of scientific journals is their scientific output, i.e. their published papers. The scientific output of a journal should be evaluated from a scientometric perspective regularly for its development in the field, determining highly-productive and more influential authors, co-authorship patterns, co-word occurrences, keyword clusters and so on. This study aimed at evaluating the research performance and visualizing the scientific maps of the Library and Information Science Quarterly in the 10-year time span of 2009-2018. Methodology: This study is an applied scientometric analysis. All 370 published papers of the journal published in its 40 issues and indexed in the Islamic Science Citation Index (ISC) in the time span of 2009-2018 were extracted and needed data were modified by a predetermined protocol and the output was mapped and analyzed in different appropriate software packages (NetDraw for mapping co-authorship patterns, VOSviewr for visualizing keyword co-occurrences and Ucinet for determining the authors' centrality rankings). Findings: The geographical distribution of authoring institutes showed that authoring institutions were from different universities in Iran with Ferdowsi University of Mashhad in the first rank. The highly-productive and most influential authors' status regarding their published papers, received citations and h-indices were appropriate in the journal, as they were affiliated to some main research institutes and universities active in the field of library and information science in Iran. The co-authorship pattern was mainly two-authored collaboration. Collaborating authors' degree, betweenness and closeness centrality rankings showed their effective relationship and interaction with each other in the field. The keyword co-occurrence map showed the journal's attention to the topics in library and information studies, including among others university libraries and their users. The mapped subject clusters showed 8 subject clusters and demonstrated that the journal prioritized scientometrics and science policy-making and knowledge organization as well as the library management. Conclusion: This journal has found its way in the field of Library and Information Science. The subjects that were considered in the journal accord with those of the World. As receiving more citations is a main indicator for conceiving a journal as an influential journal in its field, in spite of ever-increasing influence of this journal on the library and information field, the total ratio of citations per paper should be increased by making the journal more available and the share of newly-emerged topics need to be increased in authoring for it. These can be helpful in making the journal more prolific and influential in Iran's Library and Information field more than ever.  }, keywords = {Bibliometrics,Library and Information Science Quarterly,Scientific visualization,Scientometrics}, title_fa = {تحلیل علم‌سنجی و دیداری‌سازی برونداد علمی فصلنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی طی سال‌های 1388 تا 1397}, abstract_fa = {هدف: یکی از مهمترین وجوه مجلات علمی، بروندادهای آن، یعنی مقاله­‌هاست. تحلیل برونداد مجلات با کمک روش‌­های علم­‌سنجی یکی از روش‌­های مهم ارزیابی عملکرد علمی آن‌هاست. هدف این تحقیق تحلیل برونداد پژوهشی و ترسیم نقشه­‌های علمی فصلنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی طی یک دوره ده ساله (1388-1397) است. روش: همه 370 عنوان مقاله منتشر شده در این فصلنامه برای دهه 1388-1397 در پایگاه استنادی علوم ایران جستجو و استخراج شد و داده‌­های لازم پس از اصلاحات ضروری، طبق پروتکلی از پیش ­تعیین­‌شده، به منظور استخراج و ترسیم انواع شاخص‌­های علم­سنجی، در انواع نرم‌­افزارهای تحلیل و نگاشت علمی متناسب با هر شاخص (Netdraw برای ترسیم شاخص‌­های هم‌­تألیفی نویسندگان مقالات و VOSviewer برای تعیین هم-رخدادی واژگان و Ucinet برای تعیین شاخص­‌های مرکزیت نویسندگان) وارد و خروجی‌­های حاصل تحلیل شد. یافته­‌ها: توزیع جغرافیایی مؤسسات تولیدکننده و وضعیت نویسندگان پرکار از نظر تولید مقاله و اثرگذار به لحاظ دریافت استناد و شاخص اچ در فصلنامه مناسب بود. الگوی تألیف گروهی و مرکزیت­‌های رتبه، بینابینی و نزدیکی نویسندگان حاکی از تعامل مؤثر پژوهشگران در نگارش آثار بود. تحلیل هم­رخدادی کلیدواژگان پربسامد نشان­‌دهنده توجه به مباحث جدید حوزه و مسائل مهم کتابخانه­‌ها بود. خوشه‌­های موضوعی ترسیم­‌شده هم نشان از برجسته بودن موضوع علم‌­سنجی و سازماندهی دانش و مسائل مرتبط با مدیریت کتابخانه‌­ها داشت. نتیجه‌­گیری: هر چند فصلنامه توانسته است، به ویژه در حوزه کتابخانه‌­ها و اطلاع‌­رسانی اثرگذار باشد، لازم است با دسترس‌­پذیر شدن بیشتر و در نظر گرفتن تمهیداتی دیگر، نسبت کل استناد به مقاله را افزایش دهد و سهم موضوعات نوپدید در تدوین مقالات آن بیشتر شود.  }, keywords_fa = {دیداری‌سازی علم,علم‌سنجی,فصلنامة کتابداری و اطلاع‌رسانی,کتاب‌سنجی,نقشه‌های علمی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_107081.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_107081_392034b0817ae85b017c8548675efeca.pdf} } @article { author = {Rigi, Tahereh and Dayani, Mohammad Hosien and Fattahi, Rahmatollah}, title = {Phenomenographic Analysis of Ph.D. Students' Understanding of the Importance and Necessity of Experiencing Information Seeking and Retrieval in the Research Process}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {24}, number = {1}, pages = {110-129}, year = {2021}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {10.30481/lis.2020.231403.1713}, abstract = {Objective: Information seeking and retrieval is a cognitive and very complex process that is important and necessary in the research process. One of the important approaches in discovering and understanding this process is to examine the experiences of users. The purpose of this study has been to discover various models of doctoral students' experience of the importance and necessity of the phenomenon in the research process, of information seeking and retrieval to identify concepts that students describe in the form of descriptive categories and to discover relationships between categories. Methodology: The approach of this study was interpretative that was carried out through a qualitative phenomenographical research method. The participants in this study were Ph.D. students in different fields at the Ferdowsi University of Mashhad in 2019. Sampling was purposeful and criterion. The maximum diversity was considered in the sample selection and was continued until the theoretical saturation of data. Semi-structured interviews were conducted with 20 students. Interviews were implemented and analyzed through an inductive and theoretical coding method using MAXQDA12 software. Findings: The results showed that after analyzing the data collected from the interviews, three descriptive categories on how to understand and experience Ph.D. students emerged from the importance and necessity of the phenomenon of information seeking and retrieval. The first category was the information seeking and retrieval as a valuable treasure, the second category as a road full of lights, and the third category as the key to rescuing. The results showed that students considered this phenomenon in the research process important and necessary. Conclusion: Although this qualitative study does not aim to generalize the findings, however, according to the outcome space indicates that the phenomenon of information seeking and retrieval in the research process is of considerable necessity and importance. Therefore, this should be considered in the university's educational and research programs, and the path in which students experience this phenomenon should be paved to minimize limitations and problems. The results of this study will provide new insights into studies in the field. Suggestions have been given to the designers of the user's information system to improve the systems so that they can improve the interaction of users with the system during the search experience. It can also help IT professionals understand users' feelings and experiences so that they can better serve their students. In addition, it helps university education and research administrators recognize students' problems and limitations and take practical, purposeful, and useful steps to improve their education and research based on user experience.}, keywords = {Information Seeking and Retrieval,Research,Descriptive Category,Interpretation approach,phenomenography}, title_fa = {تحلیل پدیدارنگاری برداشت دانشجویان دکترا از اهمیت و ضرورت تجربۀ جستجو و بازیابی اطلاعات در فرایند پژوهش}, abstract_fa = {هدف: فرایند جستجو و بازیابی اطلاعات فرایندی شناختی و بسیار پیچیده بوده که در فرایند پژوهش دارای اهمیت و ضرورت بسیاری است. یکی از رویکردهای مهم در کشف و درک این فرایند، بررسی تجربه‌های کاربران است. این پژوهش با هدف کشف الگوهای متنوع تجربه دانشجویان دکتری از اهمیت و ضرورت پدیده جستجو و بازیابی اطلاعات در فرایند پژوهش انجام شده است و به شناسایی مفاهیمی که دانشجویان به توصیف پدیده مورد نظر می‌پردازند در قالب طبقه­‌های توصیفی و همچنین کشف روابط بین طبقه‌ها پرداخته است. روش‌پژوهش: رویکرد پژوهش حاضر تفسیری بود که با روش پژوهش کیفی پدیدارنگاری به اجرا در آمد. مشارکت­کنندگان پژوهش حاضر دانشجویان دکتری حوزه‌های گوناگون در دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1398 بودند. نمونه‌گیری به ‌صورت هدفمند و معیار بود. تنوع حداکثر در انتخاب نمونه در نظر گرفته شد و تا اشباع نظری یادداشت‌های تحلیلی ادامه داشت. مصاحبه ابتدا به صورت هدایت شده و سپس نیمه‌ساختاریافته از 20 دانشجو صورت گرفت. مصاحبه­‌ها پیاده‌­سازی شده و به شکل استقرایی و با شیوه کدگذاری در نرم­افزار MAXQDA12 مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد، پساز تحلیل داده‌های گردآوری ‌شده از مصاحبه‌ها، سه طبقه توصیفی از چگونگی درک و تجربه دانشجویان دکتری تخصصی از اهمیت و ضرورت پدیده جستجو و بازیابی اطلاعات پدیدار گردید. طبقه اول جستجو و بازیابی اطلاعات به‌ مثابه گنجینه‌ای ارزشمند؛ طبقه دوم جستجو و بازیابی اطلاعات به ‌مثابه جاده‌ای پر از چراغ؛ و طبقه سوم جستجو و بازیابی اطلاعات به ‌مثابه کلیدی برای نجات بودند.نتایج نشان داد دانشجویان، پدیده جستجو و بازیابی اطلاعات در فرایند پژوهش را مهم و ضروری توصیف می‌کنند. نتیجه‌گیری: گرچه این پژوهش با توجه به نوع و ماهیت کیفی خود به دنبال تعمیم‌بخشی یافته‌های حاصل از پژوهش حاضر نیست، اما با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر پدیده جستجو و بازیابی اطلاعات در فرایند پژوهش، ضرورت و اهمیت قابل‌توجهی دارد. بنابراین این مورد باید در برنامه‌­ریزی­های آموزشی و پژوهشی دانشگاه مدنظر قرار گیرد و مسیری که دانشجویان  این پدیده را تجربه می­کند، هموار شود تا محدودیت­‌ها و مشکلات به حداقل رسانده شود.}, keywords_fa = {جست‌وجو و بازیابی اطلاعات,پژوهش,طبقه توصیفی,رویکرد تفسیری,پدیدارنگاری}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_110590.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_110590_9d79d47b06885699c32544057ac1738d.pdf} } @article { author = {Zarandi, Rahele and Farhadpoor, Mohammad Reza}, title = {Case Study of the Effect of Organizational Information Culture’s Dimension on Employees’ Tendency to Knowledge Sharing}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {24}, number = {1}, pages = {130-155}, year = {2021}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {10.30481/lis.2020.238909.1737}, abstract = {Objective: Knowledge isa combination of experiences, values, contextual information and specific insights that provide a framework for evaluating and interpreting new experiences. Therefore, having knowledgeable people for the organization is a valuable and shared asset that creates significant educational and learning benefits and is a powerful mechanism for improving organizational productivity and survival. Knowledge sharing creates opportunities to maximize the organization's ability to meet needs and increase efficiency to solve problems and achieve competitive advantage. The aim of this study was to determine the effect of organizational information culture dimensions on the tendency to share the knowledge of the staff of the Islamic Azad University of Ahvaz Branch. This study was conducted in terms of research environment in Islamic Azad University of Ahvaz Branch. University is an educational, cultural and research organization that uses a set of specialized forces and uses different information systems has an irreplaceable role in producing knowledge and training efficient human resources for social activities and in this regard seeks to improve their situation. Therefore, it is important to study the component of knowledge sharing and its underlying conditions in order to provide better conditions for the use of this intangible asset. Methodology:This research is of applied type and because it sought to use real information and different statistical methods to test the hypotheses, it was done by analytical survey method. The research population was the staff of the Islamic Azad University of Ahvaz Branch, numbered 380 people, which was selected using the Krejcie and Morgan’s sample size determination table and the sample size of 181 people was selected by simple random sampling method. The research data were distributed by distributing a 55-item researcher-made questionnaire based on a study by Choo, et al. (2006), Choo (2013) and Hausmann, Williams, Hardy and Schubert (2014) and Vick, Nagano & Popadiuk (2015) for organizational information culture and Lee, Lee & Kang (2005) and Hemati (2010) for the tendency to share knowledge after confirming the validity and reliability (α = 0.9). Then, the data were entered into SPSS version 21 software and analyzed. Findings: The results showed that the status of the two dimensions of information management and information values ​​and norms are below average and have an unfavorable situation based on the Nunnally sale spectrum (measurement of desirability). However, other dimensions were above average and at a relatively good level. Also, the result of the hypothesis test using Pearson’s correlation coefficient and hierarchical regression showed that organizational information culture has a positive and significant effect (r = 660 and P-Value> 0.05) on the tendency of employees to share knowledge. Conclusion: Based on the findings, organizational information culture has the ability to predict the tendency of employees to share knowledge. Since most of the problems of organizations regarding knowledge sharing are related to cultural and process issues, paying attention to the dimensions of organizational information culture can help managers identify barriers, change, and improve conditions as a facilitator.  }, keywords = {Organizational Information Knowledge,knowledge sharing,Information Management,Information Value and Norms,Information Behaviors}, title_fa = {موردپژوهی تاثیر ابعاد فرهنگ اطلاعاتی سازمانی بر گرایش به اشتراک دانش کارکنان}, abstract_fa = {هدف:هدف پژوهش تعیین تأثیر ابعاد فرهنگ اطلاعاتی سازمانی بر گرایش به اشتراک دانش کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز است. روش پژوهش: پژوهش از نوع کاربردی است و به دنبال استفاده از اطلاعات واقعی و روش‌های مختلف آماری برای آزمون فرضیه‌ها، با روش پیمایشی تحلیل انجام شد. ‌جامعه پژوهش کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز به تعداد 380 نفر بودند که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان حجم نمونه به تعداد 181 نفر به روش نمونه­‌گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. داده‌­های پژوهش با توزیع پرسشنامه محقق ساخته 55 پرسشی بر اساس مطالعه چو و دیگران (2006)، چو (2013) و هاوسمن، ویلیامز، هاردی و شوبرت، 2014 و ویک، ناگانو و پاپادیوک (2015) برای فرهنگ اطلاعاتی سازمانی و لی، لی و کانگ (2005) و همتی (1389) برای گرایش به اشتراک دانش بین اعضای نمونه، پس از تأیید روایی و پایایی (9/0=α) گردآوری شد. سپس داده­‌ها وارد نرم‌­افزار نسخه 21  SPSS شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‏‌ها: نتایج آزمون تی تک نمونه­ای نشان داد که وضعیت دو بعد مدیریت اطلاعات و ارزش­‌ها و هنجارهای اطلاعاتی کمتر از حد متوسط است و بر اساس طیف نانلی (سنجش مطلوبیت) وضعیت نامطلوبی دارد. این در حالی است که سایر ابعاد، بالاتر از حد متوسط و در سطح نسبتاً مطلوبی قرار داشتند. همچنین نتیجه آزمون فرضیه با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که فرهنگ اطلاعاتی سازمانی تأثیر مثبت و معنی‌داری (660 = r و 05/0 > P-Value) بر گرایش کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز به اشتراک دانش دارد. نتیجه‏‌گیری: فرهنگ اطلاعاتی سازمانی، انگاره­ای حاکم بر فضای اطلاعاتی سازمان و دربرگیرنده ارز­ش‌­ها، هنجارها، نیازها و رفتارهای اطلاعاتی است که بر اساس یافته­‌های پژوهش 2/43 درصد توانایی پیش­بین گرایش کارکنان به اشتراک دانش را دارد.  }, keywords_fa = {فرهنگ اطلاعاتی سازمانی,اشتراک دانش,مدیریت اطلاعات,ارزش ها و هنجارهای اطلاعاتی,رفتارهای اطلاعاتی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_113873.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_113873_2b777e85543eb79e3ecb8d0ac592f116.pdf} } @article { author = {Ronaghi, Mohammad Hossein}, title = {Evaluating Knowledge Management Maturity by interval type 2 fuzzy sets}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {24}, number = {1}, pages = {156-173}, year = {2021}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {10.30481/lis.2020.225056.1696}, abstract = {Objective: Knowledge management (KM) is a concept of managing knowledge in the company. The implementation of concept has different levels in each company. Organizations implement KM practices and technologies based on the promise of increasing their effectiveness, efficiency, and competitiveness. The concept of maturity can be used for defining the state of effectiveness of an organization or the state of its capability and competency in managing the processes, programs or projects effectively. KM maturity is a guide or measure of the company's position in managing of knowledge. The multi-criteria decision making (MCDM) is widely used method to evaluate criteria that are typically multiple. crisp decision-making method is not appropriate because many of the maintenance goals taken as criteria are non-monetary and difficult to be quantified. Type-2 fuzzy sets are used for modeling uncertainty and imprecision in a better way because of fuzzy membership function. Some fuzzy multicriteria methods have recently been extended by using type-2 fuzzy sets. Analytic Hierarchy Process (AHP) is a widely used multicriteria method that can take into account various and conflicting criteria at the same time. Therefore, the aim of this study is to evaluate KM maturity using Analytic Hierarchy Process method under interval type-2 fuzzy environment. Methodology: This research is a descriptive survey. KM dimensions were ranked by a panel of experts, which consists of seven members. Experts panel consist of faculty of management who published papers and books in KM field. To clarify the evaluation process, an IT company is taken as a case and using APQC's (American Productivity and Quality Center) model. APQC’s Levels of KM maturity provide a road map for moving from immature, inconsistent KM activities to mature; disciplined approaches aligned with strategic business imperatives. The survey sample population consisted of 273 employees and managers of the case. Findings: According to fuzzyanalytic hierarchy process results KM process (0.24), technology (0.23), evaluation (0.20), KM culture (0.18) and leadership (0.15) are the most important dimensions of KM maturity. it was revealed that the importance of KM processes could be ordered as following: Knowledge Capturing, Knowledge Creation, Knowledge Transferring, and Knowledge Reusing. Also, the results showed the case is located on third level of KM maturity (standardize). The primary focus at Level 3 is to manage the KM strategy, processes, and approaches identified and defined in Level 2. Conclusion: An important part of the results revealed how to use fuzzy analytic hierarchy process for evaluating KM maturity and the importance of processes and technology in KM maturity. In addition, the case is located on third level of KM maturity; during this third level, the KM team often evolves into a KM Center of Excellence with oversight responsibilities for the KM approaches and processes. Oversight includes identifying opportunities to apply select KM approaches and processes, securing funding and resources for the pilots, marketing and communicating the strategy, implementing a change management strategy, and refining the KM approaches and processes into standard, replicable methodologies.  }, keywords = {KM Maturity,KM Process,KM Technology,AHP,Type-2 fuzzy sets}, title_fa = {ارزیابی بلوغ مدیریت دانش با استفاده از مجموعه فازی نوع دو}, abstract_fa = {هدف: هدف این پژوهش ارزیابی بلوغ مدیریت دانش با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی تحت مجموعه فازی نوع دو است. روش پژوهش: پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی است. ابعاد بلوغ مدیریت دانش توسط هفت نفر از خبرگان رتبه‌بندی شد. گروه خبرگان شامل اعضای هیئت علمی بخش مدیریت دانشگاه‌ها می‌شود که دارای تألیفات کتاب و مقاله در حوزه مدیریت دانش هستند. برای شفاف‌سازی فرایند ارزیابی، یک شرکت فعال حوزه فناوری اطلاعات به عنوان نمونه مطالعاتی انتخاب گردید و از مدل مرکز بهره‌وری و کیفیت آمریکا (APQC) استفاده شد. سطوح بلوغ مدیریت دانش مرکز بهره­وری و بلوغ آمریکا نقشه راهی برای حرکت از وضعیت نابالغ و فعالیت‌های ناسازگار مدیریت دانش به سمت بلوغ و فعالیت­‌های ساختارمند هم‌راستا با راهبردهای کسب و کار ترسیم می­کند. جامعه آماری شامل 273 نفر از مدیران و کارکنان یک شرکت فعال در حوزه فناوری اطلاعات بود. یافته‌­ها: بر اساس نتایج حاصل از فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی، فرایند مدیریت دانش (24/0)، فناوری (23/0)، ارزیابی (20/0)، فرهنگ (18/0) و رهبری (15/0) از مهمترین ابعاد بلوغ مدیریت دانش هستند. همچنین یافته‌­ها نشان داد نمونه مطالعاتی در سطح سوم بلوغ مدیریت دانش (استانداردسازی)  قرار دارد. نتیجه‌گیری: به‌ کارگیری تحلیل سلسله مراتبی تحت مجموعه فازی نوع دو در ارزیابی بلوغ مدیریت دانش و اهمیت بالای ابعاد فناوری و فرایندها در بلوغ مدیریت دانش از بخش­‌های مهم یافته‌های پژوهش هستند. تمرکز اصلی در سطح سوم بلوغ شرکت مورد مطالعه، مدیریت راهبرد، فرایندها و رویکردهای مدیریت دانش که در سطح دوم تعریف شده، می‌باشد.}, keywords_fa = {بلوغ مدیریت دانش,فرایند مدیریت دانش,فناوری مدیریت دانش,فرایند تحلیل سلسله مراتبی,مجموعه فازی نوع دو}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_107693.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_107693_bce35a553a9a007ce1df49dc2fa0bdbe.pdf} } @article { author = {Bastani, Azadeh and Fatemi Behbahani, Esmaeel}, title = {A Self-recovery Digital Watermarking Approach for Tamper Detection of Handwritten and Printed Electronic Documents}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {24}, number = {1}, pages = {174-193}, year = {2021}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {10.30481/lis.2020.235473.1727}, abstract = {Objective: The aim of this study is to present a brief discussion of the digital image watermarking for texts in order to prove the documents authentication and copyright protection and to introduce a new method of digital watermarking of printed and handwritten Persian documents image for tamper detection and recovery. Methodology: This paper is based on an applied research.In this study, 20 Persian manuscripts and 35 printed texts were used to simulate the algorithm. In the proposed algorithm, using the information of the image pixels and combining it with a hidden key, we produced the digital watermark and embedded it in the text image. We then intentionally attacked the image and extracted the hidden watermark in the text. Finally, due to the self-recovery capability of the method, the tampered areas were detected and the document was restored to its original form. Findings: In all 55 test images, separate watermark were embedded according to the proposed algorithm. To evaluate proposed system the three types of attacks includes adding, removing and updating, 30 random images were selected. In 20 images, all three types of manipulation were applied. Then the watermark was extracted and the results were studied. The accuracy of proposed method in detecting and correcting tampered areas was calculated according to two metrics: Tamper Detection Accuracy (TDA) and Tamper Recognition Accuracy (TRA). The algorithm was able to identify manipulated areas with an accuracy of 93.82 percent and correct and recover changes with an accuracy of 92.27 percent. It is important to note that the results obtained are based on the number of correctly identified bits. Therefore, the accuracy of less than 100 percent does not mean inability to detect some manipulated areas; Rather, as can be deduced from the intuitive results, this means that despite the correct diagnosis of the tampered area, only some pixels of that area have not been correctly detected or recovered and therefore do not have a negative effect on the final tamper proofing. For imperceptibility test, PSNR value is estimated. The average value of PSNR in the suggested method is 40.18 dB. Conclusion: Determining the documents authenticity without the availability of the original documents is one of the main necessities. Digital watermarking is one of the most powerful tools for document authentication and protection of copyright. Our proposed method has two special features that are considered to be its advantages over other methods. The first feature is the ability to work with all kinds of Persian text images. In addition to the ability to run on printed texts, it is also possible to model in handwritten texts as well as the combination of text and image. Another advantage is good rate of tamper detection and the ability to self-recovery of tampered images. The numerical and intuitive results indicate the efficiency of proposed scheme and so can be implemented for all handwritten and electronic printed texts. Therefore, this method can be used to protect the security of printed and handwritten documents in digital libraries, e-learning, e-government and any electronic document exchange system.  }, keywords = {digital watermarking,Document Images,Tamper Detection,Tamper Recovery}, title_fa = {طراحی یک روش الگوگذاری دیجیتال خود ترمیم جهت احراز اصالت اسناد چاپی و دستنویس الکترونیکی}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی فعالیت­‌های انجام شده در خصوص الگوگذاری دیجیتال اسناد و متون به منظور اثبات اصالت اسناد و حفاظت حق نشر و ارائه یک مدل جدید الگوگذاری دیجیتال متون فارسی چاپی و دستنویس با قابلیت تشخیص جعل سند و اصلاح تغییرات انجام شد.روش شناسی: این پژوهش از نوع کاربردی است. برای شبیه­‌سازی الگوریتم از 20 متن دستنویس فارسی و 35 متن چاپی استفاده شد. در الگوریتم پیشنهادی با استفاده از اطلاعات نقاط تصویر و ترکیب آن با یک کلید مخفی، الگوی دیجیتال تولید و در تصویر متنی ذخیره شد. سپس تصویر مورد حملات تعمدی قرار گرفته و الگوی پنهان شده در متن بازیابی گردید. در نهایت با توجه به قابلیت خود ترمیمی روش، نواحی جعل شده تصحیح و سند به شکل اولیه بازگردانده شد.یافته‌­ها: دقت روش پیشنهادی در تشخیص و تصحیح نواحی جعل شده بر حسب دو معیار دقت تشخیص (TDA) و دقت ترمیم (TRA) محاسبه شد. الگوریتم در حالت میانگین قادر به شناسایی نقاط دستکاری شده با دقت 82/93 درصد و تصحیح و بازیابی تغییرات با دقت 27/92 درصد بود. نامحسوس بودن الگو بر حسب مقیاس PSNR برابر با 18/40 دسی بل به دست آمد.نتیجه­‌گیری: نتایج حاصل از اندازه­گیری عددی دقت مدل پیشنهادی و همچنین نتایج شهودی حاکی از کارایی مناسب آن است. الگوی ادغامی به صورت نامحسوس و با حفظ کیفیت بصری اسناد درج می­‌گردد و برای تمامی متون دستنویس و چاپی الکترونیکی و برای کتابخانه­‌های دیجیتال، آموزش الکترونیک و دولت الکترونیک قابل پیاده‌‌سازی و اجرا می‌­باشد. }, keywords_fa = {الگوگذاری دیجیتال,تصاویر متنی,تشخیص جعل سند,تصحیح جعل سند}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_117560.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_117560_a152842bf11c0bcffc0a1d52774d6164.pdf} }