@article { author = {توسلی, وحید and عظیمی, حبیب الله}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {18}, number = {3}, pages = {3-20}, year = {2015}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی ویژگی‌های آرایه‌ها و تذهیب مکتب هرات در مصاحف قرآنی آستان قدس رضوی}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر، به‌منظور بررسی و تبیین آرایه‌ها و تذهیب مکتب هرات در بین مصاحف قرآنیِ تاریخ‌دار و مستندِکتابخانۀ آستان‌قدس‌رضوی انجام شده است. روش/ رویکرد پژوهشی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است. با بررسی فهرست مصاحف گنجینۀ قرآنی آستان‌قدس‌رضوی و مشورت با کارشناسان خبره این بخش،10 مصحف نفیس که دارای بیشترین ویژگی‌های نسخه‌شناسی مکتب هرات بودند، به‌ روش هدفمند انتخاب شد. با مشاهدۀ این مصاحف، ویژگی‌‌‌‌‌های توصیفیِ آرایه‌ها و تذهیب آنها مشخص گردید. یافته‌ها: با بررسی روشمند و طبقه‌بندی آرایه‌ها و تذهیب 10 مصحف قرآنیِ مکتب هرات در دو بخش درون متن (اوراق مصاحف) و برون متن (تجلید)، مشخص شد مهم‌ترین تزئینات به‌کار رفته در این مصاحف شامل سرلوح 40%، لوح مذهب 60%، شمسه 10%، اشکال حاوی شرح آیات 100% و تزئین پایان قرآن در 20% مصاحف به‌کار رفته‌اند. طرح سرلوح یا لوح مذهّب برای آغاز قرآن و نشان‌ شرح آیات (خمس، عشر، سجده و تحزیب) در تمام مصاحف ترسیم شده‌اند و نقش شمسۀ ابتدا و تزئینات پایان قرآن، دارای کمترین فراوانی در مصاحف مورد بررسی بود. نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش نشان از کتابت و تذهیب مصاحف بزرگ و نفیس در مکتب هرات دارد. همچنین، ویژگی‌های آرایه‌ها و تزئینات این مکتب از طریق یافته‌های پژوهش مشخص شد تا جنبه‌های مختلف آن در پژوهش‌های متعدد بررسی شود.  }, keywords_fa = {مکتب هرات,آرایه‌ها و تذهیب قرآن,دورۀ تیموری,تجلید,کتابخانه و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44461.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44461_4bbf9b9dbc61ae5b0b3706c58e8e61ab.pdf} } @article { author = {رداد, ایرج and اخگری, مرضیه}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {18}, number = {3}, pages = {21-52}, year = {2015}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی رابطه میان جوّ سازمانیِ کتابخانه و رضایت شغلی کتابداران (مطالعه موردی: کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی)}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه میان جوّ سازمانی و رضایت شغلی کتابداران کتابخانۀ مرکزی آستان‌قدس‌رضوی انجام شده است. روش: این پژوهش از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی از نوع همبستگی صورت‌ گرفته است. جامعه آماری پژوهش را کتابداران رسمیِ کتابخانۀ مرکزی آستان‌قدس‌رضوی تشکیل داده‌اند که از میان آنان تعداد 52 نفر به روش تصادفی ساده به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامۀ محقق‌ساخته برگرفته از دو پرسش‌نامۀ جوّ سازمانی «اشنایدر» و رضایت شغلی «اسمیت» بود که به‌صورت حضوری میان کتابداران توزیع و جمع‌آوری شد. داده‌های گردآوری‌شده با استفاده از آزمون‌های پارامتریک تی استودنت، همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه و واریانس یک‌طرفه در محیط نرم‌افزار آماری SPSSتجزیه‌وتحلیل گردید. یافته‌ها: طبق یافته‌های پژوهش، رضایت شغلی کتابداران کتابخانۀ مرکزی آستان‌قدس‌رضوی در حدّ بالا ارزیابی شد، لیکن میزان آن بر حسب جنسیت و سابقۀ خدمت آنها به‌طور معنا‌داری متفاوت بود. همچنین جوّ سازمانیِ کتابخانه در حد متوسط ارزیابی شد. نتایج حاصل از آزمونِ فرضیه‌ها نشان داد  میان مؤلفه‌های جوّ سازمانی کتابخانه و رضایت شغلی کتابداران رابطۀ معنا‌داری وجود دارد.}, keywords_fa = {جوّ سازمانی,رضایت شغلی,کتابداران,کتابخانه مرکزی آستان‌‌قدس‌رضوی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44463.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44463_fa0a03d63f8286d6890989c8225c1995.pdf} } @article { author = {بیگدلی, زاهد and رجبی, غلامرضا and نصیری, ماریا}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {18}, number = {3}, pages = {53-80}, year = {2015}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسیِ تحلیل عامل تأییدیِ مقیاسِ سنجش رفتار اطلاعاتی دانشجویان دوره دکتری دانشگاه‌های استان خوزستان}, abstract_fa = {هدف: با توجه به اهمیت رفتار اطلاعاتی جستجوگران اطلاعات در پژوهش‌های حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، این پژوهش با هدف بررسیِ تحلیلِ عاملِ تأییدیِ مقیاس سنجشِ رفتار اطلاعاتی انجام شده است. روش: تعداد 245 نفر از دانشجویان دوره دکتری دانشگاه‌های استان خوزستان با روش نمونه‌گیریِ تصادفیِ طبقه‌ای انتخاب شدند و مقیاس سنجش رفتار اطلاعاتی را تکمیل کردند. داده‌ها به روش تحلیل عامل تأییدی و ضریب آلفای کرونباخ و با استفاده از نرم‌افزار آماری      21- Spss و  Amos تحلیل شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد مدل شش‌ عاملیِ مقیاسِ رفتار اطلاعاتی برازنده داده‌هاست و ضریب‌های پایایی آلفای کرونباخ این ابزار برای شش عامل از 73/0 تا 87/0 متغیر بود. نتیجه‌گیری: یافته‌ها بیانگر این است که مقیاس سنجش رفتار اطلاعاتی، ابزاری معتبر و پایاست و می‌تواند در پژوهش‌های مربوط به این حوزه و برای اندازه‌گیری رفتار اطلاعاتی، استفاده شود.}, keywords_fa = {تحلیل عامل تأییدی,مقیاس سنجش رفتار اطلاعاتی,رفتار اطلاعاتی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44464.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44464_d26fe96577e5c3b5a0798548053b2456.pdf} } @article { author = {محمدی, مهدی and پناهی, سمیه and سهیلی, عزیز}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {18}, number = {3}, pages = {81-112}, year = {2015}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تحلیل محتوای چکیدۀ رساله‌های دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی از سال ۱۳۷۶- ۱۳۹۳}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای رساله‌های دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی است. روش‌شناسی: روش پژوهش تحلیل محتوا و ابزار گردآوری اطلاعات سیاهه وارسی است.  برای تحلیل موضوعی از رده‌بندی جیتا (JITA) استفاده شد. جامعۀ پژوهش شامل 125 رساله در دانشگاه‌های دولتی تهران، فردوسی مشهد، شهیدچمران اهواز و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران است. یافته‌ها: بیشترین رساله متعلق به سال 1391(20%) و کمترین آن سال 1381(8%) است. 2/55% آنها توسط مردان و 08/44% توسط زنان نگاشته شده است.روش پیمایشی با 8/60 %، پرکاربردترین شیوه پژوهشی بود. همچنین4/94 % چکیده‌ها غیرساختاریافته و 6/5% ساختاریافته گزارش شد. بیشترین گرایش موضوعی در حوزه فناوری اطلاعات (2/39%)، کارکردهای مدیریتی (2/31%) و سپس مباحث نظری و عمومی اطلاعات (6/29%) گزارش شد. مقولۀ فرعی «کتابخانه‌ها به‌عنوان مکان فیزیکی» (6/11%) بیشتر مورد اقبال پژوهشگران واقع شده است. همچنین، دکترعلی شکویی و دکترعباس حرّی پرکارترین استادان راهنما و مشاور شناخته شدند. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش بر سیر صعودی تولید رساله در حوزه فناوری اطلاعات دلالت دارد که می‌تواند متاثراز عواملی همچون پذیرش و همگامی با فناوری و در نهایت بهبود زیرساخت‌ها باشد. اصالت و ارزش: تاکنون در زمینۀ تحلیل محتوای رساله‌های دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی ایران پژوهشی صورت نگرفته است.}, keywords_fa = {رساله­ دکتری,چکیده,علم اطلاعات و دانش­شناسی,تحلیل محتوا,گرایش موضوعی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44465.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44465_7991dbad7cfad7499010132defea4769.pdf} } @article { author = {توکلی, فاطمه and عاصمی, عاصفه and نشاط دوست, حمید طاهر}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {18}, number = {3}, pages = {113-134}, year = {2015}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی تأثیر روانیِ رنگِ پوشش ظاهری کارکنان مراکزاطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی بر سلامت روان آنان}, abstract_fa = {هدف: هدف کلیِ پژوهش حاضر، تعیین تأثیر روانیِ رنگِ پوشش ظاهری متخصصان علم اطلاعات و دانش‌شناسی بر سلامت روان آنان است. بدین‌منظور، نشانه‌های جسمانی، اضطراب، نقص در کنش اجتماعی و افسردگی، بررسی شده است. روش پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، نیمه‌تجربی همراه با پیش‌آزمون، پس‌آزمون و گروه کنترل و آزمایش است. جامعۀ آماری، کارکنان زیر پوشش ادارۀ کلّ کتابخانه‌های عمومیِ استان اصفهان بود که تعداد 30 نفر به‌شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. سپس به‌مدت یک‌ماه، رنگ لباسِ گروهِ آزمایش به زرد لیمویی و آبیِ روشن تغییر داده شد. ابزار پژوهش شامل پرسش‌نامۀ سلامت عمومی بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS/19 در دو سطح توصیفی و استنباطی، تجزیه ‌و تحلیل شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد تغییر رنگِ پوشش ظاهریِ کارکنان به رنگ‌های مناسب (لزوماً شاد یا روشن‌بودن مدّنظر نیست) که به لحاظ علمی بر سلامت روح و جسم تأثیر مثبت می‌گذارند (مانند زرد لیمویی، آبی و سبز) بر سلامت روان، اضطراب و افسردگی با اندازۀ اثر به ترتیب 16/0 درصد، 43/0 درصد و 38/0 درصد تأثیر داشت، اما بر نشانۀ جسمانی و نقص در کنش اجتماعی آنان بی‌تاثیر بود. نتیجه‌گیری: تغییر رنگِ پوشش می‌تواند بر سلامت روان کارکنان تأثیر مثبت داشته باشد. در واقع، تغییر رنگ پوشش می‌تواند افسردگی و اضطراب را که از مؤلفه‌های سلامت روان هستند، کاهش دهد.}, keywords_fa = {روان‌شناسی رنگ,سلامت روان,کارکنان مراکز اطلاع‌رسانی,پوشش ظاهری}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44467.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44467_0ba68c2f8361d918058f6d01d55cd936.pdf} } @article { author = {تاج‌الدینی, اورانوس and سعادت‌نسب, راضیه and سلیمانی نژاد, عادل}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {18}, number = {3}, pages = {135-156}, year = {2015}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی کیفیِ رویکرد کتابداران کتابخانه‌های عمومی کرمان نسبت به استفاده از شبکه‌های اجتماعی به‌‌منظور اشتراک دانش}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش، بررسی چگونگی به‌کارگیری شبکه‌های اجتماعی برای اشتراک دانش توسط کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهر کرمان است. روش‌شناسی: در این پژوهش از رویکرد کیفی و روش نظریۀ زمینه‌ای استفاده ‌شده است. جامعه پژوهش تمام کتابدارن کتابخانه‌های عمومیِ شهر کرمان است و شرکت‌کنندگان در پژوهش به روش نمونه‌گیری گلوله‌برفی انتخاب شده‌اند. در نهایت، پژوهشگران پس از مصاحبه با 18 کتابدار کتابخانه‌های عمومی شهر کرمان به اشباع نظری دست یافتند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته است. برای تعیین روایی و پایایی پژوهش، از روش ارزیابی لینکولن و گوبا  استفاده شد که معادل روایی و پایایی در تحقیقات کمّی است. تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش بر اساس روش رمزگذاری نظری، طی سه مرحله انجام شد: رمزگذاری باز، رمزگذاری محوری و رمزگذاری انتخابی. یافته‌ها: تفکیک و بررسی متون مصاحبه‌ها و رمزگذاری باز آنها با جزءبه‌جزء کردن اطلاعات، در مجموع به 69 گزاره مفهومی منجر شد. در مرحله دوم (رمزگذاری محوری) داده‌های خردشده به مقوله‌هایی که بیشترین ارتباط را با مسئلۀ پژوهش داشتند منتهی و 29 گزارۀ مفهومی شناسایی گردید. سپس در مرحلۀ سوم یعنی رمزگذاری انتخابی، 4 مقولۀ اصلی به‌دست آمد. نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد درحال‌حاضر کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهر کرمان، شبکه‌های اجتماعی را برای فعالیت‌های فردی ـ شخصی، فعالیت‌های حرفه‌ای، ارتباطات دانشی، اشتراک مسائل دینی و مذهبی مورد استفاده قرار می‌دهند، اما اشتراک دانش و توزیع مسائل علمی، سهم بسزایی در این امر دارند. طبق نتایج حاصل، همچنین می‌توان گفت، این کتابداران دیدگاه مثبتی نسبت به کاربرد شبکه‌های اجتماعی دارند اما جوامع عملی با هدف ارتباط‌های سازمانی و حرفه‌ای کتابداران از طریق اشتراک دامنۀ خاص از دانش، در حال حاضر به‌صورت عملی در کتابخانه‌های عمومیِ شهر کرمان وجود ندارند.}, keywords_fa = {اشتراک دانش,شبکه‌های اجتماعی,کتابداران کتابخانه‌های عمومی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44468.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44468_681bc61c744589db8ad1a7687abdba57.pdf} }