@article { author = {علمدار, سمیه and کوکبی, مرتضی}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {17}, number = {4}, pages = {5-18}, year = {2014}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی میزان انطباق فهرستبرگه های فیپای سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با قواعد فهرستنویسی انگلو امریکن، فهرست مستند اسامی مشاهیر و مؤلفان، سرعنوانهای موضوعی فارسی، و رده بندیهای کتابخانه کنگره و دهدهی و دیویی}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان انطباق فهرست‌برگه‌های فیپای کتابخانۀ ملّی با قواعد فهرست‌نویسی انگلوامریکن، فهرست مستند اسامی مشاهیر و مؤلفان، سرعنوان‌های موضوعی فارسی، و رده‌بندی‌های کتابخانۀ کنگره و دهدهی دیویی انجام شده است. روش: روش پژوهش پیمایشی و از نوع تحلیل محتواست. برای گردآوری داده‌ها از یک سیاهه‌وارسی محقق‌ساخته و به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی شامل فراوانی و درصد، استفاده شده است. یافته‌ها: تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد 100% فهرست‌برگه‌های فیپای کتابخانۀ ملّی اشتباه است، اما چون بیشتر فهرست‌برگه‌ها فقط دارای اشتباهات ISBN(100%) و توصیف مادی (75/51%) هستند، وضعیت فهرست‌نویسی کتابخانۀ ملّی در سطح مطلوبی ارزیابی می‌شود. همچنین، کتابخانۀ ملّی در رعایت قوانین مربوط به نشانه‌‌گذاری ISBDتا حدودی موفق بوده است چون تنها 71/37% فهرست‌برگه‌ها دارای اشتباهات نشانه‌گذاری ISBDبودند و میزان اشتباهات تایپی فهرست‌برگه‌ها نیز حدود 57/6% بود. نتیجه‌گیری: اشتباهات موجود در فهرست‌برگه‌های فیپای کتابخانۀ ملّی عبارتند از: 1. اشتباهات مربوط به رعایت نکردن قواعد فهرست‌نویسی انگلوامریکن، سرعنوان‌های موضوعی فارسی، فهرست مستند اسامی مشاهیر و مؤلفان، رده‌بندی‌های کتابخانۀ کنگره و دهدهی دیویی و نشانه‌های مؤلف و عنوان 2. اشتباهات ISBD3. اشتباهات تایپی.    }, keywords_fa = {قواعد فهرست‌نویسی انگلوامریکن,فهرست مستند اسامی مشاهیر و مؤلفان,سرعنوان‌های موضوعی فارسی,رده‌بندی‌های کتابخانۀ کنگره,دهدهی دیویی,فهرست‌نویسی پیش از انتشار,سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_41624.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_41624_df05d7c02bf9f03e740e1aef6370495a.pdf} } @article { author = {یگانه فر, مرضیه and دیانی, محمدحسین}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {17}, number = {4}, pages = {19-34}, year = {2014}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی جایگاه موجود و مورد انتظار بخش کودکان و نوجوانان در کتابخانه های خراسان رضوی}, abstract_fa = {هدف: هدف این پژوهش، بررسی وضعیت خدمات کودکان و نوجوانان درکتابخانه‎های ‎عمومی خراسان رضوی و مقایسة آن با 7 معیار استخراج شده از متون، به منظور ارزیابی این نوع خدمات است. روش پژوهش: پژوهش حاضر در چهار مرحله و با استفاده از رویکرد کمّی و کیفی انجام شد.جامعة هدف شامل 3 گروه کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتابخانه‌های عمومی دارای بخش کودک و نوجوانان ـ اعم از کتابخانه‌های زیر پوشش شهرداری، کانون‌های مساجد، آستان ‌قدس رضوی، نهاد کتابخانه‌های عمومی و کتابخانه کودک و کتابخانه‌های عمومی زیر پوشش نهاد کتابخانه‌های عمومی در استان خراسان رضوی ـ است. از گروه اول و دوم به روش نمونه‌گیری هدفمند به ترتیب 5 و 10 کتابخانه و از گروه سوم به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای، 42 کتابخانه به عنوان نمونه انتخاب شد. متناسب با هر مرحله، از ابزارهای پرسشنامه، سیاهة وارسی و یا مصاحبه استفاده شده است. یافته‌ها و نتایج: یافته‌ها نشان داد از بین 7 معیار مورد نظر دربارة خدمات کودکان و نوجوانان، کتابخانه‌های کانون در استان خراسان رضوی، در 5 معیار وضعیت مطلوبی دارند و کتابخانه‎های ‎عمومی برتر استان، تنها در یک مورد مطلوب می‌باشند. کتابخانه‎های ‎عمومی زیر پوشش نهاد کتابخانه‌های عمومی در هیچ‌کدام از معیارها وضعیت مطلوبی ندارند. دیدگاه کتابداران 42 کتابخانه عمومی که از طریق پرسشنامه استخراج شد، نشان داد وضعیت همة معیارها در کتابخانه‎های ‎عمومی، در سطحی کمتر از 40% ارزیابی می‎شود.  }, keywords_fa = {کتابخانه‎های ‎عمومی خراسان رضوی,کتابخانه کودکان و نوجوانان,کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان,نهاد کتابخانه‎های ‎عمومی خراسان رضوی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_41655.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_41655_f7c4344db0aa9153e04d2c8ec41a6bb7.pdf} } @article { author = {مظفری, علیرضا and حاجی زین العابدینی, محسن}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {17}, number = {4}, pages = {35-56}, year = {2014}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تحلیلی بر سازماندهی پیایندها با تکیه بر قواعد توصیف و دسترسی به منبع (آر.دی.ای.) و الگوی ملزومات کارکردی پیشینه های کتابشناختی (اف.آر.بی.آر.)}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل وضعیت سازماندهی پیایندها با توجه به الگوهای مفهومی نظیر اف.آر.بی.آر. و قواعد جدید سازماندهی اطلاعات یعنی آر.دی.ای.انجام شده است. روش: در این پژوهش، با استفاده از روش نظری، نظریه‌ها، مفاهیم و رویکردهای جدید در موضوع مورد نظر، بررسی شده است. یافته‌ها: به‌کارگیری الگوی مفهومی اف.آر.بی.آر. و به‌تبع آن آر.دی.ای. برای منابع یکپارچه و پیایندها، به‌راحتی منابع تک‌نگاشتی نیست؛ زیرا در تدوین این الگوها به منابعی که به شکل مجموعه‌ای از آثار و تلاش‌های فکری افراد مختلف است، کمتر توجه شده است. استفاده از سطوح انتزاعی و ایجاد روابط میان موجودیت‌های مختلف، برای این نوع منابع به‌ویژه در قالب‌های فعلیِ به‌کار رفته در فهرست‌های کتابخانه‌ای، بسیار دشوار است. از جمله این مشکلات، قرارگرفتن چندین اثر مختلف در کنار یکدیگر در یک ساختار فیزیکی واحد، تجدید نظر متناوب این آثار، انطباق ساختار خطی فهرست‌های فعلی با سطوح انتزاعی و روابط چندگانه میان سطوح مختلف در الگوی مفهومی است. بحث و نتیجه‌گیری: به‌کارگیری پیشینه‌های قبلی موجود در فهرست‌های کتابخانه‌ای برای اجرای قواعد جدید فهرست‌نویسی و میزان تغییراتی که در این پیشینه‌ها باید صورت گیرد تا در فهرست‌های جدید قابل استفاده باشند، به بررسی و دقت فراوانی نیاز دارد. پژوهش‌های صورت گرفته در حوزه استفاده از آر.دی.ای. برای فهرست‌نویسی منابع پیوسته و از جمله پیایندها، بیشتر بر حوزه‌های نظری این موضوع تمرکز داشته‌اند زیرا در استفاده از الگوهای مفهومی برای این نوع منابع هنوز نقاط مبهمی مانند انتخاب اثر از میان تلاش‌های فکری گرد هم آمده در این نوع منابع وجود دارد که پژوهشگران تلاش می‌کنند با ارائه نظرها و پیشنهاد‌های جدید، این کمبودها را مرتفع کنند.  }, keywords_fa = {پیایندها,قواعد توصیف و دسترسی به منبع (آر.دی.ای.),الگوی مفهومی,قواعد فهرست‌نویسی,ملزومات کارکردی پیشینه‌های کتاب‌شناختی (اف.آر.بی.آر.)}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_41656.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_41656_21d74426f65f75ec7fe96c0f39bb8a47.pdf} } @article { author = {ابراهیم زاده, صنم and نقشینه, نادر and فهیم نیا, فاطمه}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {17}, number = {4}, pages = {57-79}, year = {2014}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی میزان استفاده نگرش و عملکرد کتابداران دانشگاهی در بکارگیری وب 2.0 در خدمات مرجع}, abstract_fa = {هدف: هدف این مطالعه،تعیینمیزاناستفاده، نگرش و عملکرد ابزارهای وب 2.0 از دیدگاه کتابداران کتابخانة مرکزی دانشگاه‌های دولتی شهر تبریز در خدمات مرجع است. روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامة محقق ساخته است،که بر اساس مرور متون و مشاهدات پژوهشگران از حضور ابزارهای وب 2.0 در خدمات مرجع طراحی شده است. روایی و پایایی ابزار گردآوری داده‌ها با استفاده از روش اعتبار محتوا و آلفای کرونباخ (95/0) تأیید شد. پرسشنامه به صورت حضوری بین 38 نفر از کتابدارن شاغل در کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های دولتی شهر تبریز پخش وداده‌هاپسازجمع‌آوری،بااستفادهازنرم‌افزار SPSSنسخه 16، تحلیل شد. یافته‌ها : نتایج حاکی از آن است که میزان استفادة پاسخ‌دهندگان از ابزارهای وب 2.0 در حد پایین است. نگرشکتابداراندر استفاده از ابزارهای وب 2.0 درارتقای خدمات مرجع، مطلوب(25/3) ارزیابیشده است. عملکرد ابزارهای وب 2.0درخدمات مرجع از دیدگاه کتابداران در بُعد هدف به منظور ارائه منابع جدید (3/54%) و راهنمایی کاربران و اطلاع‌رسانی به روز (4/51%) بیشتر از دیگر موارد بوده است. نتیجه‌گیری: باتوجهبهنگرشمثبت کتابداران در استفاده از ابزارهای وب 2.0 در خدمات مرجع، پیشنهادمی‌شودتدابیریبرای استفادة کتابداراندربهره‌گیریبهینهازاین ابزارورهاییازموانع موجود لحاظ گردد.  }, keywords_fa = {اینترنت,وب 2.0,خدمات مرجع,میزان استفاده,نگرش,عملکرد,کتابداران,کتابخانه‌های دولتی تبریز}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_41657.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_41657_1ec0086cbbc4cfc436ddcdafbc460cdf.pdf} } @article { author = {حریری, نجلا and یاری زنگنه, مرضیه}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {17}, number = {4}, pages = {81-107}, year = {2014}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {شناخت راهبردهای اطلاع یابی کاربران سامانه مجلات براساس تحلیل تراکنش های سامانه مدیریت نشریات دانشگاه آزاد اسلامی}, abstract_fa = {هدف: هدف از انجام این پژوهش، دست یافتن به رفتار کاربران با استفاده از فناوری داده‌کاوی، با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده در طول ۹ ماه در قالب فایل ثبت وقایع در سامانه نشریات دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت است. روش: روش پژوهش تحلیل گزارش‌های تراکنش است که در سرور سامانه ذخیره‌شده بودند. جامعه پژوهش شامل صفحاتی است که بازدیدکنندگان وب‌سایت نشریات دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت در طی فروردین‌ماه تا آذرماه ۱۳۹۲ از آن‌ها بازدید کرده‌اند. داده‌های موردنیاز از سرور سامانه نشریات دریافت و پس از فیلتر موارد نامرتبط با استفاده از نرم‌افزار web log expert مورد تجزیه ‌وتحلیل قرار گرفت یافته ها: بررسی میزان استفاده از مجلات نشان داد که تعداد 53460 مقاله بازدید و 42789 مقاله از سامانه دانلود شده است. بیشترین بازدید و دانلودها در بین مجلات موردبررسی مربوط به فصلنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی بوده و پر بازدیدترین صفحات نشریات مربوط به مرور فهرست مطالب نشریات بود. بیشترین آمار دسترسی به مقالات بیشتر از طریق سامانه مجلات دانشگاه و پایگاه اطلاعات نشریات کشور (magiran) صورت گرفته است. مرورگر فایرفاکس و ویندوز ۷ بیشترین استفاده را توسط بازدیدکنندگان داشته است. همچنین یافته‌های پژوهش نشان داد که موتور جستجوی گوگل بیشترین کاربرد را توسط بازدیدکنندگان داشته است  43909  مورد درخواست ذخیره سازی ۱۱۲۰ مورد ناموفق بوده است. اکثر کاربران (۶۹/۴۲) از جست‌وجوی ساده و کلید واژه های عناوین نشریات استفاده می کنند. نتیجه گیری: شناخت راهبردهای اطلاع یابی کاربران می تواند داده های لازم برای برنامه ریزی های آینده در جهت ارتقا سامانه  را با در نظر گرفتن نیازها و اولویت های کاربران فراهم بیاورد.  }, keywords_fa = {تحلیل گزارش‌های تراکنش,سامانه نشریات دانشگاه آزاد اسلامی,رفتار اطلاع‌یابی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_41658.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_41658_0855972044a6024ed9557a9f8a60fb86.pdf} } @article { author = {افراسیابی, محمد}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {17}, number = {4}, pages = {109-134}, year = {2014}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {توان بالقوه شبکه ها و رسانه های اجتماعی در تقویت مدیریت دانش}, abstract_fa = {هدف: در این مقاله تلاش شده است با استفاده از روش پژوهش اسنادی (کتابخانه‌ای) و همچنین استناد به مطالعة پیمایشی شبکه‌های اجتماعی و سبک زندگی جوانان (افراسیابی،1390) بر اساس نظریات مربوط به عرصة رسانه‌های اجتماعی و نقش آن در مدیریت دانش، مدلی برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی در حوزة مدیریت دانش به تصویر کشیده شود. روش: سؤال اساسی آن است که رسانه‌های اجتماعی چه نقشی در نظام علمی و پژوهشی کشور دارند؟ نخست، تصویری از حضور رسانه‌های اجتماعی در بخش‌های مختلف جامعه به ویژه مجامع علمی و آکادمیک بیان شده و با استناد به نتایج پژوهش، شاهد عضویت بخشی از کاربران رسانه‌های اجتماعی با انگیزة کسب اطلاعات و دانش هستیم. در ادامه، با بیان نظریاتی که جایگاه رسانه‌های اجتماعی را در تولید و مدیریت دانش برجسته کرده‌اند، نقش رسانه‌های اجتماعی در مدیریت دانش و اطلاعات بررسی و در نهایت به جمع‌بندی و نتیجه‌گیری برای استفادة بهینه از رسانه‌های اجتماعی در نظام علمی کشور پرداخته‌ایم. یافته‌ها: نتایج این مطالعه نشان می‌دهد رسانه‌های اجتماعی اینترنتی از طریق فراهم آوردن امکان تعامل و مباحثه در موضوعات مختلف، رشد و توسعة مدیریت اطلاعات، فراهم‌آوردن امکان اتصال مراکز علمی به یکدیگر، تولید دانش جدید بر اساس ارتباطات‌ متقابل و معنادار از طریق زبان و آگاهی، گردش آزادانة نوآوری‌ها، افزایش خلاقیت دانشجویان، تسریع جریان گردش و مبادلة اطلاعات، تقویت و تحکیم تفکر علمی، خلاق و انتقادی، انباشت تمام ایده‌های اعضا و کشف ایده‌های جدید علمی، تقویت شایستگی اجتماعی از طریق نظریة قدرت نمادین بوردیو و فراهم‌کردن ابزارهایی برای ایجاد یک جامعة جدید، به صورت مستقیم و غیر مستقیم در فرایند مدیریت دانش مؤثر هستند.  }, keywords_fa = {شبکه‌های اجتماعی,مدیریت دانش,خلاقیت‌پروری,گردش اطلاعات,سرمایه اجتماعی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_41659.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_41659_9a39f74914ba7b430ee8b90ac8318a10.pdf} }