@article { author = {قاسمی, سید رضا and کریمی, مهدی}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {17}, number = {1}, pages = {5-21}, year = {2014}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {شناسایی و اولویت بندی عوامل مهم موفقیت مدیریت دانش در سازمان کتابخانه ها, موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, abstract_fa = {هدف: شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مهم موفقیت مدیریت دانش در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، هدف این پژوهش است. روش: پژوهش حاضر از نظر تقسیم‌بندی بر مبنای هدف از نوع کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده‌ها روش ترکیبی، پیمایشی و دلفی است. در روش دلفی، ازنظرهای 27 نفر خبرگان دانشگاهی و مدیران و کارشناسان ارشد سازمان استفاده شده است. پس از گردآوری داده‌ها، به منظور تجزیه و تحلیل آماری، از روشهای آمار توصیفی و استنباطی مانند: جدول فراوانی، آزمون فریدمن با به کاربردن نرم‌افزار آماری SPSSبهره‌گرفته شد. یافته‌ها:نتایج نشان داد عوامل مهم موفقیت مدیریت دانش در سازمان به ترتیب اولویت، عبارتند از: رهبری و حمایت مدیریت ارشد، فرهنگ سازمانی، آموزش و باز‌آموزی، مستندسازی، استراتژی مدیریت دانش، مخازن دانش، پاداش‌دهی و ایجاد انگیزه، مدیریت منابع انسانی، فناوری اطلاعات، مدیریت زیرساختهای سازمانی، فرایندها و فعالیتها، اندازه‌گیری عملکرد، رفع محدودیت منابع، الگوبرداری از بهترین‌ها. اصالت/ارزش: یافته‌های این پژوهش به مدیران سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در شناسایی عوامل مهم موفقیت به منظور پیاده‌سازی و به کارگیری بهینة مدیریت دانش در سازمان، کمک می‌کند.    }, keywords_fa = {مدیریت دانش,سازمان کتابخانه‌ها,موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42348.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42348_68afa94036dcb567e2d5f2765cbe3d59.pdf} } @article { author = {تاج الدینی, اورانوس and باب الحوایجی, فهیمه and سادات موسوی, علی}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {17}, number = {1}, pages = {23-43}, year = {2014}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {صاحب نظران علوم انسانی ایران درباره ترجمان دانش چه می گویند؟ یک مطالعه کیفی}, abstract_fa = {هدف: ترجمان دانش به‌معنای کاربردی کردن آن چیزی است که می‌دانیم. به‌عبارت بهتر، فرایندی است که دانش را از شکل ذهنی آن به عرصة عمل منتقل می‌کند. تعاملات و گفتگو‌های مستمر بین گروه‌های خلق‌کنندة دانش و کاربران در همة مراحل پژوهش، بخش مهمّی از ترجمان دانش را شکل می‌دهد. این پژوهش با هدف بررسی نظرهای پژوهشگران شاخص علوم انسانی کشور در مورد ترجمان دانش در علوم انسانی ایران، به انجام رسیده است. روش‌شناسی: این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی نظریّة زمینه‌ای[5] و ابزار مورد استفاده در آن مصاحبة ساختار‌یافته است. جامعة پژوهش را اعضای هیئت علمی گروه‌های علوم انسانی سراسر کشور تشکیل می‌دهند و مصاحبه‌شوندگان در آن، 19 نفر از صاحب‌نظران شاخص گروه‌های علوم‌انسانی دانشگاه‌های سراسر کشور از رشته‌های مختلف علوم‌انسانی می‌باشند که دارای بیشترین تعداد پژوهش در حیطة خود هستند. برای تأمین روایی و پایایی این پژوهش، از روش ارزیابی لینکولن و گوبا[6]استفاده شد. اصالت: این پژوهش اولین تلاش صورت گرفته در مورد نگرش صاحب نظران علوم انسانی به ترجمان دانش است. یافته‌ها: پس از کد‌‌بندی، طبقه‌بندی، تجزیه و تحلیل اطّلاعات، یافته‌های این پژوهش نشان داد صاحب‌نظران علوم انسانی، ترجمان دانش در این علوم را در پنج حیطه قابل تبیین می‌دانند که عبارتند از: تولید دانش، انتقال دانش، اشتراک دانش، محیط پژوهش و کاربرد دانش.  }, keywords_fa = {ترجمان دانش,کاربرد دانش,نظریة زمینه‌ای,کاربرد پژوهش}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42349.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42349_2c57fb937ac60ef31ef79ca757192b71.pdf} } @article { author = {چشمه سهرابی, مظفر and شمسی شاه ولد علیائی, سمیه}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {17}, number = {1}, pages = {45-63}, year = {2014}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ترسیم نقشه دانش کتابداران دانشگاه اصفهان}, abstract_fa = {هدف: هدف این پژوهش، ترسیم نقشۀ دانش کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه اصفهان است.  روش: روش این پژوهش توصیفی است و جامعۀ آماری آن را 67 نفر از کتابداران شاغل در کتابخانه‌های دانشگاه اصفهان تشکیل می‌دهند. به دلیل کوچک بودن حجم جامعه، از روش سرشماری، برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه و چک‌لیست محقق ساخته و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از الگوهای رتبه‌های شغلی و ترسیم نقشۀ دانش، استفاده شد. یافته‌ها و نتایج: میزان دانش کتابداران در زمینه‌های مجموعه‌‌سازی، فهرست‌نویسی و رده‌بندی، ثبت و آماده‌سازی منابع، امانت، مرجع، مهارت‌های ارتباطی، مدیریت، فناوری اطلاعات، ساختمان و تجهیزات کتابخانه، و اخلاق کتابداری در سطح مطلوبی قرار دارند. کتابداران در حوزه‌های مجموعه‌سازی، فهرست‌نویسی، ثبت و آماده‌سازی، امانت، مرجع، آموزش و اطلاع‌رسانی، مهارت‌های ارتباطی، فناوری اطلاعات، و اخلاق حرفه‌ای دارای تیم خبره هستند. نیاز‌های تخصصی کتابداران شامل فناوری اطلاعات، نمایه‌سازی، چکیده‌نویسی، علم‌سنجی، مباحث روز کتابداری، مدیریت، آموزش و اطلاع‌رسانی و ساختمان و تجهیزات است.  }, keywords_fa = {مدیریت دانش,نقشه دانش,ترسیم دانش,کتابداران,دانشگاه اصفهان}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42350.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42350_091d974f1d6676a3ddd8ccc7d57299a1.pdf} } @article { author = {ریاحی, عارف and قانعی راد, محمد امین and احمدی, الهام}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {17}, number = {1}, pages = {65-90}, year = {2014}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی موانع باز دارنده همکاری های علمی بین المللی(مطالعه موردی اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران در تالیف مشترک مدارک علمی پایگاه اطلاعاتی}, abstract_fa = {هدف: بررسی موانع همکاریهای علمی بین‏المللی تألیف مدارک علمی مشترک از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران.روش پژوهش: نوع پژوهش کاربردی و روش آن پیمایشی است. ابزار پژوهش، پرسشنامه‌ای محقق ساخته است. جامعۀ پژوهش 270 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران بوده است. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای هر متغیر به‌طور جداگانه محاسبه گردیده است که نتایج از سطح بالای پایایی آن حکایت دارد.یافته‏ها: نتایج نشان می‏دهد متغیر سیاسی با میانگین 53/3 ، تأثیرگذارترین مانع همکاریهای علمی بین‏المللی از دیدگاه جامعۀ پژوهش ذکر شده است. متغیر فرهنگی نیز در مقایسه با سایر عوامل، کمترین میزان میانگین (21/2) و اثرگذاری را داشته است. همچنین، یافته‏ها نشان داد همبستگی منفی و معناداری میان تولیدات علمی مشترک بین‏المللی افراد و 3 متغیر سیاسی، سازمانی و انگیزشی وجود داشته است؛ بدین معنا که هرچه میزان تولیدات علمی مشترک افراد کمتر باشد، میزان موانع و مشکلات پژوهشگران پاسخ‏دهنده به پرسشنامه در رابطه با این سه متغیر بیشتر بوده است و برعکس.}, keywords_fa = {همکاریهای علمی بین‏المللی,تألیف مشترک,موانع همکاریهای علمی,دانشگاه تهران,پایگاه اطلاعاتی ISI}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42352.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42352_d5ba67721203522a080d9d08f118e3f0.pdf} } @article { author = {آزادی احمدآبادی, قاسم and ریاحی نیا, نصرت}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {17}, number = {1}, pages = {91-114}, year = {2014}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی جایگاه واسطه های اجتماعی آنلاین در اطلاع یابی : مطالعه موردی"پایگاه مرجع متخصصین ایران"}, abstract_fa = {هدف: این پژوهش با انتخاب پایگاه مرجع متخصصان ایران به عنوان جامع‌ترین پایگاه در حوزه‌های تخصصی متنوع، بر آن است که جنبه‌های مختلف و نقشهایی را که به عنوان واسطۀ اطلاعاتی در بین مخاطبان و کاربران خود ایفا می‌کند، شناسایی نماید. روش: این مطالعه از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعه پژوهش را اعضای پایگاه مرجع متخصصین ایران که افزون بر 190 هزار نفر هستند، تشکیل می‌دهد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 380 نفر به دست آمد. نحوه نمونه‌گیری به صورت تصادفی است و پرسشنامه به آدرس پست الکترونیک افراد ارسال شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه آنلاین محقق ساخته با 12 پرسش است که با ابزار گوگل‌داک طراحی شده است. یافته‌ها:مراجعۀ اعضا به این پایگاه بیشتر به شکل روزانه اتفاق می‌افتد. کاربران و مخاطبان مهم‌ترین دلیل مراجعۀ خود به این پایگاه را به ترتیب دریافت اخبار تخصصی، اطلاع از آگهی‌های استخدام، طرح سؤال، پاسخگویی به سؤالها، اطلاع از فرصتهای تحصیلی مرتبط با رشتۀ تخصصی، سایر موارد، آگاهی از کنفرانسهای ملی و بین‌المللی، دریافت یا اشتراک مقاله و استفاده از کتابهای موجود در کتابخانه دیجیتال عنوان کرده‌اند. کاربران میزان رضایت خود از حجم پاسخهای ارائه شده به سؤالهایشان را در بخش تالارهای سؤال و جواب این پایگاه، کیفیت پاسخها و سرعت پاسخگویی، متوسط به بالا و نقش این پایگاه در ایجاد ارتباطات کاری در حوزۀ تخصصی خود و برقراری ارتباط با سایر متخصصین را زیاد توصیف کرده‌اند. نتایج: میزان استفادۀ علمی و پژوهشی از این پایگاه، پائین بوده و از آن بیشتر به عنوان ابزار اطلاع‌رسانی شغلی و تخصصی بهره‌گیری می‌شود. از میان قابلیتهای متعدد این پایگاه، بخش اخبار تخصصی بالاترین میزان استفاده را دارد. مراجعه به این پایگاه در مقایسه با جستجو در موتورهای کاوش، برای کاربران سودمندتر بوده است. با بهره‌گیری از این پایگاه ایجاد ارتباطات کاری در حوزۀ تخصصی کاربران و برقراری ارتباط آنان با سایر متخصصان، افزایش یافته است.  }, keywords_fa = {واسطه‌های اطلاعاتی,رفتار اطلاع‌یابی,آنلاین گفتگو,پایگاه مرجع متخصصان ایران}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42360.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42360_a868df5a1ff3539a880c193cce5e5ca1.pdf} } @article { author = {آقاجانی, حسین and صباغ آبکوه, شیرین}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {17}, number = {1}, pages = {115-133}, year = {2014}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ارزیابی دسترسی فضایی به کتابخانه های اقماری و منطقه ایی ( مطالعه موردی : کلانشهر مشهد )}, abstract_fa = {چکیده هدف: بررسی ابعاد فضایی دسترسی به کتابخانه‌های عمومی در ارتباط با ویژگیهای اجتماعی- اقتصادی شهروندان در سطح نواحی شهر مشهد.  روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی است. در راستای هدف پژوهش، دو روش سنجش دسترسی بر حسب استاندارد فاصله و درجه کشش کتابخانه‌های اقماری و منطقه‌ای، مورد استفاده قرار گرفته است. یافته‌ها: در بین گروه‌های جمعیتی واقع در شعاع 1500 متری کتابخانه‌های اقماری، طبقات بالا، بسیار بالا و پایین بیشترین میزان دسترسی به کتابخانه را دارند و در بین گروه‌های جمعیتی واقع در شعاع 3000 متری کتابخانه‌های منطقه‌ای، بیشترین جمعیت متعلق به طبقات بسیار بالا و متوسط است. در رابطه با دسترسی به مجموع دو نوع کتابخانه‌ها بر اساس درجه کشش، 24 ناحیه از دسترسی متوسط به بالا برخوردارند و بیشتر بخشهایی از طبقه پایین و متوسط را زیر پوشش قرار می‌دهند. همچنین، 16 ناحیه در سطوح پایین‌تر از میانگین قرار دارند، که این امر حاکی از کمبود کتابخانه‌ها در این نواحی است. به طورکلی، توزیع کتابخانه‌ها در نواحی با وضعیت اجتماعی- اقتصادی بالا یا پایین رابطه‌ای ندارد و کاملا تصادفی و پراکنده ایجاد شده‌اند. محلات شهرک عسکریه، شیرین، کارخانه‌قند‌آبکوه در بدترین وضعیت دسترسی به کتابخانه‌ها قرار دارند. برای افزایش دسترسی عادلانة کتابخانه‌ها در سطح شهر مشهد، دایرکردن کتابخانه در این محلات باید در اولویت قرار گیرد.  }, keywords_fa = {کتابخانه‌های عمومی,توزیع‌جغرافیایی کتابخانه‌های عمومی مشهد,دسترسی طبقات اجتماعی- اقتصادی به کتابخانه‌ها,کتابخانه‌های اقماری و منطقه‌ای}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42361.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42361_769570879ba0c51af60dd748f4b7f277.pdf} } @article { author = {ارسطوپور, شعله}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {17}, number = {1}, pages = {135-161}, year = {2014}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {پژوهش سنجی نشریات علم اطلاعات ودانش شناسی:رویکردی روش شناسانه به مقالات پژوهشی منتشر شده در10نشریه علم اطلاعات}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی روش‏شناسانه مقالات پژوهشی منتشر شده در نشریات علم اطلاعات و دانش‏شناسی کشور طی سالهای 1380 تا 1390 است. روش: به منظور دستیابی به این هدف، تمامی مقالات 10 نشریه منتخب حوزه علم اطلاعات و دانش‏شناسی کشور (211 شماره و 2118 مقاله) با استفاده از روش تحلیل محتوا بررسی گردید. تعداد مقالات پژوهشی، پیروی مقالات پژوهشی از ساختار ایمراد (دارا بودن چهار بخش مقدمه، روش، نتایج و بحث)، روشهای پژوهشی و آزمونهای آماری مورد استفاده، از جمله مقوله‏های مورد بررسی بوده‌اند. یافته‏ ها:نتایج این بررسی حاکی از آن است که از 2118 مقاله، بیش از 57% ماهیت پژوهشی داشته‏ و در بازه زمانی مورد نظر، تعداد این مقالات همواره رشد داشته است. همچنین تعداد مقالاتی که به طور کلی از ساختار ایمراد پیروی نمی‏کنند، کمتر از 3% است. بیشترین روش پژوهشی مورد توجه، روش پیمایشی (فراوانی 662) با استفاده از پرسشنامه (فراوانی 597) است. همچنین آزمون‏های تی، مجذور کا و همبستگی پیرسون به ترتیب از کاربردترین آزمونهای آماری در مقالات منتشر شده می‏باشند.  }, keywords_fa = {نشریه‏ های علم اطلاعات و دانش ‏شناسی,شیوه ‏های پژوهش در علم اطلاعات و دانش‏ شناسی,نشریات علم اطلاعات و دانش ‏شناسی,نشریات کتابداری و اطلاع ‏رسانی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42362.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42362_2d15cdaf8568b7779cc3e518029a5ae7.pdf} } @article { author = {موسوی زارع, فرخنده}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {17}, number = {1}, pages = {163-182}, year = {2014}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی تاثیر اجرای طرح "کتاب من" بر میزان مراجعه پسندی اعضای کتابخانه های عمومی منتخب شهر مشهد}, abstract_fa = {هدف: این پژوهش به منظور بررسی مراجعه‌پسندی کتابخانه‌ها در پی اجرای طرح «کتاب من» در کتابخانه‌های عمومی شهر مشهد انجام شده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعة آماری پژوهش تمامی کتابداران شاغل و استفاده‌کنندگان از طرح «کتاب من» در 8 کتابخانة منتخب بود که با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای و بر مبنای جدول مورگان و کرجسی، تعداد 361 مراجعه‌کننده و 26 کتابدار، به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. یافته‌های پژوهش:یافته‌های پژوهش نشان داد هم کتابداران و هم مراجعه‌کنندگان دربارة مراجعه‌پسندتر شدن مجموعه، نظر مثبتی داشتند. نتیجه‌گیری:از یافته‌های به دست آمده می‌توان نتیجه گرفت که اجرای طرح «کتاب من» در دراز مدت؛ در عین حال که موجب سازگاری بیشتر مجموعه با نیازهای کاربران خواهد بود، از لحاظ تناسب موضوعی مجموعه با سیاستهای کتابخانه‌های عمومی نیز سازگاری بیشتری به وجود خواهد آمد.}, keywords_fa = {طرح «کتاب من»,مراجعه پسندی,کتابخانه‌های عمومی,نهاد کتابخانه‌های عمومی,مشهد}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42405.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42405_0870c7cabd758bfc4c4f5b70cd982750.pdf} } @article { author = {نوروزی, یعقوب and سوری, فرشته}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {17}, number = {1}, pages = {183-205}, year = {2014}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ارزیابی موتورهای جستجو در بازیابی تصاویر بر اساس نمایه سازی مبتنی بر متن و محتوا}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی توانمندیها و تفاوتهای موتورهای جستجوی مورد مطالعه در بازیابی تصاویر بر اساس نمایه‌سازی مبتنی بر متن و محتواست. روش:پژوهش حاضر از نوع کاربردی است. روش مورد استفاده در این پژوهش از نوع تحقیقات ارزیابانه است. پنج موتور جستجو شامل گوگل، یاهو، پیک‌سرچ، لایکاس و اکسالید که قابل دسترس و سازگار با هدفهای پژوهش بودند، به عنوان جامعة پژوهش انتخاب شدند. جمع‌آوری اطلاعات به شیوۀ مشاهده و با استفاده از سیاهۀ محقق‌ساخته صورت گرفت. سیاهۀ مورد استفاده شامل40 مؤلفه بود که سه بخش اصلی (معیارهای ارزیابی موتورهای جستجوی تصاویر، بازیابی تصاویر بر اساس نمایه‌سازی مبتنی بر متن و محتوا) و یازده زیربخش را شامل می‌شود. یافته‌ها: بر اساس نتایج حاصل، مشخص شد موتور جستجوی گوگل نسبت به دیگر موتورها وضعیت مطلوب‌تری را در بازیابی تصاویر دارد و به عنوان کارآمدترین موتور جستجو در بازیابی تصاویر در این پژوهش شناخته شد. در جایگاه‌های بعدی نیز به ترتیب یاهو، لایکاس، اکسالید و پیک سرچ بر اساس درصد فراوانی کسب شده در معیارهای این پژوهش، رتبه‌بندی شدند. همچنین، با توجه به آزمون فرضیه‌های پژوهش در بازیابی تصاویر بین موتورهای جستجوی مورد مطالعه بر اساس نمایه‌سازی مبتنی بر متن و محتوا، تفاوت معناداری وجود دارد. بحث و نتیجه‌گیری: براساس نتایج پژوهش مشخص شد که موتورهای جستجوی عمومی نسبت به موتورهای جستجوی تخصصی، عملکرد بهتری در بازیابی تصاویر دارند. بنابراین، جستجوگران تصاویر در وب می‌توانند در انتخاب موتور جستجوی متناسب با نیاز خود بهتر تصمیم‌گیری کنند. همچنین، نتایج حاصل می‌تواند به متولیان موتورهای جستجوی مورد مطالعه و طراحان داخلی برای طراحی بهتر کمک کند. ضمن این که سیاهه تهیه شده در این پژوهش می‌تواند در حوزه‌های مشابه نیز مورد استفاده قرار گیرد. کلید‌واژه‌ها: تصویریابی الکترونیکی، موتورهای جستجوی عمومی ، نمایه‌سازی تصاویر، نمایه‌سازی متنی، نمایه‌سازی محتوا.  }, keywords_fa = {تصویریابی الکترونیکی,موتورهای جستجوی عمومی,نمایه‌سازی تصاویر,نمایه‌سازی متنی,نمایه‌سازی محتوا}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42406.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42406_ab5c7a4ca0633ebe4749aec84ff85433.pdf} }