@article { author = {محمداسمائیل, صدیقه and روحانی, شیرین}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {17}, number = {3}, pages = {5-24}, year = {2014}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نقش خودکارآمدی در بهره وری عملکرد کتابداران کتابخانه های مرکزی دانشگاه های تابعه وزارت علوم تحقیقات و فناوری مستقر در شهر تهران}, abstract_fa = {هدف: در پژوهش حاضر نقش خودکارآمدی در بهره‌وری عملکرد کتابداران کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های تابعة وزارت علوم تحقیقات و فناوری مستقر در شهر تهران بررسی شده است.         روش‌شناسی: جامعة آماری این تحقیق را 162 نفر کتابدار تشکیل می‌دهند. در این تحقیق از دو پرسشنامة خودکارآمدی شرر و پرسشنامه سنجش بهره‌وری عملکرد کارکنان براساس مدل اچیو، استفاده شده است. روش پژوهش به صورت همبستگی و پیمایشی تحلیلی است. از آزمون استقلال کای دو همراه با ضریب شدت رابطة اتا برای بررسی ارتباط بین هر یک از شاخص‌های خودکارآمدی و بهره‌وری عملکرد با ویژگی‌های جمعیت‌شناختی جنسیت، سطح تحصیلات، وضعیت استخدام و وضعیت تأهل استفاده شد. برای بررسی ارتباط بین هر یک از شاخص‌های خودکارآمدی و بهره‌وری عملکرد با ویژگی‌های جمعیت‌شناختی سن و سابقه کار و نیز بررسی ارتباط بین خودکارآمدی و بهره‌وری عملکرد، از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.   یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان داد بهره‌وری و خودکارآمدی با هیچ یک از ویژگی‌های جمعیت‌شناختی رابطه معنادار ندارد. در میان مؤلفه‌های بهره‌وری، توان و آمادگی کاری (01/0>(P، وضوح یا ادراک نقش و شناخت شغل (01/0>P) و تمایل یا انگیزش (05/0>(P رابطه‌ای معنادار با خودکارآمدی داشتند. مؤلفه‌های دیگر بهره‌وری شامل حمایت سازمانی، اعتبار، ارزیابی یا بازخورد و محیط یا سازگاری محیطی، با خودکارآمدی رابطة معناداری نداشتند. بین خودکارآمدی و بهره‌وری رابطه معناداری وجود داشت )05/0> .(P   نتیجه: کتابداران می‌توانند با افزایش حسّ خودکارآمدی در خود، دانش و مهارت‌هایشان را برای انجام موفقیت‌آمیز کار، درک و پذیرش نحوة کار و چگونگی انجام آن و نیز انگیزة‌شان را برای کامل انجام دادن کار در جهت هدف سازمانی افزایش دهند و بهره‌وری عملکرد خود را ارتقا بخشند.}, keywords_fa = {خودکارآمدی,بهره‌وری,کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42296.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42296_7fde6f8e3df1a6f16408bc7e93ee1b07.pdf} } @article { author = {نوروزی, یعقوب and جعفری فر, نیره}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {17}, number = {3}, pages = {25-53}, year = {2014}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {معماری استانداردهای کتابخانه دیجیتالی, مبتنی بر مدل O.S.I}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر بر آن است تا با بررسی متون مربوط، استانداردهای کتابخانه دیجیتالی را شناسایی و آنها را بر حسب نقشی که ایفا می‌کنند، دسته‌بندی کند تا معماری استانداردها مبتنی بر مدل اُ.اس.آی در کتابخانه دیجیتالی تبیین‌گردد. روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش از نوع کتابخانه‌ای و مرور متون است.پس از انجام کاوش در وب و پایگاه‌های اطلاعاتی مهم، نزدیک به 300 منبع پژوهشی و مروری مرتبط با زمینة پژوهش شناسایی گردید که پس از بررسی، 107 منبع تفکیک شد. یافته‌ها: استانداردها بر حسب نقشی که در کتابخانة دیجیتالی ایفا می‌کنند، در پنج مقولة عمده (استانداردهای نگهداری اسناد دیجیتال، استانداردهای توصیف و دسترسی به منبع، استانداردهای‌ ابرداده‌ای، استانداردهای مبادلة اطلاعات، استانداردهای زبان‌های نشانه‌گذاری) دسته‌بندی شدند. در نهایت، لایة جایگیری هر استاندارد بر حسب حوزة عملکردی، مبتنی بر مدلهفت لایه‌ای اُ.اس.آی شناسایی و در نهایت معماری استانداردها در کتابخانه‌های دیجیتالی مبتنی بر این مدل ارائه شد. نتیجه‌گیری: تحقیقات در حوزة استانداردهای کتابخانه دیجیتالی، به صورت پراکنده و موردی است. از این رو، توصیفی فنی که بتواند در یک شاکلة کلی، عملکرد انواع استاندارد، ارتباط بین آنها و اصول و قواعد حاکم بین آنها را نشان دهد، به منظور ارتقای سطح آگاهی، در این زمینه توصیه می‌شود.  }, keywords_fa = {استاندارد,کتابخانة دیجیتالی,طراحی کتابخانة دیجیتالی,معماری اطلاعات,مدل‌های معماری,اُ.اس.آی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42297.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42297_fcc8c6dc5748659756d0eb750762182a.pdf} } @article { author = {ارسطوپور, شعله and احمدی نسب, فاطمه}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {17}, number = {3}, pages = {55-79}, year = {2014}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی راهنماهای جستجوی فهرستهای رایانه ای از دو منظر زبانی و نظریه یادگیری شناختی}, abstract_fa = {مقدمه: با گذشت زمان و افزایش پیچیدگی فهرست‏های رایانه‏ای، نیاز به تدوین دستنامه‏هایی برای راهنمایی کاربران دربارة نحوة استفاده از امکانات این نرم‏افزارها بیشتر شده است. حال، با توجه به ضرورت و اهمیت راهنماهای جستجو، پژوهش حاضر بر آن است تا آنها را از دیدی زبان‏شناسانه و بر پایة نظریه یادگیری‌شناختی، بررسی کند. روش‏شناسی: در این راستا از روش تحلیل محتوا استفاده شد؛ که به منظور انجام آن، فرمول فلش-دیانی، الگوی مایر، و الگوی میرزابیگی، خرازی و موسوی (الگوی تدوین محتوای آموزشی بر مبنای نظریه یادگیری‌شناختی) به کار رفت. به این منظور، سیاهة وارسی برای بررسی عناصر مطرح در الگوی تدوین محتوای آموزشی بر مبنای نظریة یادگیری‌شناختی تدوین گردید. یافته‏ ها: یافته ‏های این پژوهش حاکی از آن است که سطح خوانایی بیشتر راهنما‏های جستجو از متوسط به بالاست. با وجود این، در برخی از موارد راهنماهای داخلی کتابخانه‏ها از بُعد خوانایی، از راهنماهای پیش‏فرض نرم‏افزارها دشوارتر است. از بُعد عناصر اثرگذار بر فهم متن، تفاوت چندانی میان گونه‏های مختلف راهنما مشاهده نشد. در ضمن، در راهنماهای جستجو، به‌ندرت به راهکارهای زبان‌شناختی فرمول‏بندی عبارت جستجو در زبان فارسی پرداخته شده است.  }, keywords_fa = {راهنماهای جستجو,فهرست‏های رایانه‏ای,نظریه یادگیری‌شناختی,سنجش خوانایی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42298.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42298_164a04603b40abc3b89991e661bff1ca.pdf} } @article { author = {توکلی, ثامنه and سلامی, مریم}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {17}, number = {3}, pages = {81-105}, year = {2014}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {واکاوی جریان اطلاعات در فعالیت های پژوهشی پژوهشگران کتابخانه, موزه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت جریان اطلاعات در فعالیت‌های پژوهشی پژوهشگران سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و موانع پیش روی آن صورت گرفته است. روش‌شناسی: روش تحقیق مورد استفاده، پیمایشی و از نوع توصیفی ـ تحلیلی استکه جریان اطلاعات را از استفاده منابع اطلاعاتی تا تولید و انتشار، بررسی می‌کند. جامعة آماری پژوهش را 25 نفر از پژوهشگران این سازمان تشکیل می‌دهند که سه سال متوالی حایز رتبه‌های برتر پژوهشی شده‌اند. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد در مرحلة گردآوری و استفاده از اطلاعات، پژوهشگران به استفاده از منابع چاپی تمایل بیشتری دارند تا منابع الکترونیکی. آنها از میان منابع چاپی، کتاب‌های چاپی فارسی و از میان منابع الکترونیکی، بیشتر از پایگاه‌های اطلاعاتی فارسی استفاده می‌کنند. در مرحلة تولید و ذخیره اطلاعات، بیشتر تمایل دارند تولیدات علمی خود را به صورت چاپی منتشر کنند تا الکترونیکی و در این بین سهم تولید مقاله فارسی در هر دو شکل، بیشتر است. در مرحلة اشاعه اطلاعات نیز بر انتشار تولیدات علمی در قالب‌های چاپی تأکید دارند تا الکترونیکی و در این بین نیز سهم مقالة فارسی بیشتر است. افزون بر این، موانع پیش روی جریان اطلاعات از دو بُعد فردی و سازمانی، بررسی شده است.    }, keywords_fa = {جریان اطلاعات,تولیدات علمی,پژوهشگران,کتابخانه,موزه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42300.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42300_d4bc0d96526fa7159279bc999f458422.pdf} } @article { author = {ابراهیمی, ابوالقاسم and علوی, سید مسلم and نجفی سیاهرودی, مهدی and کشاورز, فاطمه}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {17}, number = {3}, pages = {107-134}, year = {2014}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی عوامل موثر بر خرید کتابهای مذهبی با تاکید بر عناصر آمیخته بازاریابی کتب مذهبی}, abstract_fa = {هدف: هدف از این پژوهش، بررسی عوامل مؤثر بر خرید کتاب‌های مذهبی با تأکید بر عناصر آمیختة بازاریابی شامل قیمت، محصول، ترفیع، توزیع و افراد است. روش: تحقیق از نظر روش پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. نمونه‌ای متشکل از 280 نفر از میان خریداران کتاب‌های مذهبی در شهر استهبان انتخاب شد. ابزار گردآوری نیز پرسشنامه‌ای محقق ساخته بوده است. یافته‌ها: عنصر «محصول» (شامل ویژگی‌های مختلف کتاب‌های مذهبی) بیشترین تأثیر را در خرید کتاب‌های مذهبی دارد و عامل «توزیع» تأثیر چندانی در آن نداشته است. ویژگی‌های جمعیت‌شناختی مشتریان (از نظر شغل، درآمد و وضعیت تأهل آنها) نیز توانسته است نظر مشتریان را در ارتباط با اثرات عناصر آمیخته بر خرید کتاب‌های مذهبی، با تفاوت‌هایی همراه سازد. اصالت اثر: این مطالعه برای نخستین بار به صورتی جامع و با رویکرد بازاریابی، عوامل مؤثر بر خرید کتاب‌های مذهبی را در سطح کشور بررسی کرده است.  }, keywords_fa = {کتاب,خرید کتاب‌های مذهبی,آمیختة بازاریابی کتاب‌های مذهبی,ویژگی جمعیت‌شناختی خریداران}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42316.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42316_10758dbc95562b2a055dc8d469de8c24.pdf} } @article { author = {طهماسبی آشتیانی, سمیرا and آبام, زویا and تاجداران, منصور}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {17}, number = {3}, pages = {135-154}, year = {2014}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تاثیر کتاب درمانی بر مهارتهای اجتماعی کودکان دختر و پسر 12-7 سال عضو فعال کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر تهران}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر کتاب‌درمانی بر مهارت‌های اجتماعی دختران و پسران 12-7 سال اعضای فعال کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام گرفته است. روش:این مطالعه از نوع پژوهش‌های کاربردی است و به روش تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شده است. 60 عضو فعال کتابخانه با به‌کارگیری روش نمونه‌گیری غیرتصادفی هدفمند، انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامة مهارت‌های اجتماعی «گرشام و الیوت» (1999) بود. جلسات کتاب‌درمانی بر روی گروه آزمایش به مدت 14 جلسه 45 دقیقه‌ای، دو بار در هفته اجرا شد. یافته‌ها: نتایج حاصل به وسیلة آزمون t مستقل بررسی شد و یافته‌های حاصل در سطح معناداری (0.05 p<) نشان داد که کتاب‌درمانی بر مهارت‌های اجتماعی کودکان به طور کلی و در ابعاد همکاری، همدلی، خویشتن‏داری و ابراز وجود مؤثر بوده و بین میزان تأثیر این جلسات بر مهارت‏های اجتماعی دختران و پسران، تفاوت معناداری وجود نداشته است. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش، می‌توان از جلسات کتاب‌درمانی به عنوان روش ارتقای سطح ابعاد مختلف مهارت‌های اجتماعی کودکان بهره گرفت و آن را در مراکز مختلف مانند مدارس، مراکز پیش‌دبستانی، مهدهای کودک، کانون پرورش فکری و ... به کار برد.  }, keywords_fa = {کتاب,کتاب‌درمانی,کتاب‌خوانی,مهارت‌های اجتماعی,کودک,کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42319.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42319_cfcb71127cbcf2fcafc5cb242fc61b9b.pdf} }