@article { author = {افشار, ابراهیم}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {5}, number = {شماره 3 (پیاپی 19)}, pages = {1-13}, year = {2002}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نظریه درمجموعه سازی}, abstract_fa = {چهار نظریة متفاوت دربارة مجموعه‌سازی با نامهای نظریه‏های متقدم، مجموعه‌سازی به مثابه برنامه‏ریزی، مجموعه‌سازی به مثابه تفسیر و مجموعه‌سازی به مفهوم هرج و مرج سازمان‌یافته در این نوشته مورد توصیف و نقد قرار گرفته‏اند. نشان داده شده است که نظریه در مجموعه‌سازی، اندیشه‏ و الگویی است که از سرچشمه‏های مختلف و درچارچوبهای متفاوت از لحاظ مبانی فلسفه و برای منظورهای متفاوت شکل گرفته‏اند و مقایسه همه آنها با یکدیگر دشوار است.}, keywords_fa = {}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47428.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47428_bb54fba148e62f2a5822c2ce0fd8872f.pdf} } @article { author = {دیانی, محمدحسین}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {5}, number = {شماره 3 (پیاپی 19)}, pages = {21-46}, year = {2002}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نظرها و عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته‌های ریاضی/ تجربی و انسانی/ اجتماعی در دورة کارشناسی کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه فردوسی}, abstract_fa = {در این پژوهش نظرهای دانشجویان با پیشینة تحصیلی در مقطع متوسط در رشته‏های ریاضی/ تجربی و انسانی/ اجتماعی کارشناسی کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی همراه با پاسخهای آنها به رضایت از محتوای درسها و استادان و نیز نمرات کسب شده در دوره کارشناسی کتابداری و اطلاع‌رسانی مورد بررسی قرار گرفته است. نظرهای اعلام شده درباره رشته، خواهان تغییرات زیاد در محتوای درسها و شیوه تدریس استادان است. دانشجویان در مجموع از محتوای درسها بیشتر از شیوه‏های تدریس استادان راضی هستند. عملکرد تحصیل دانشجویان شبانه بهتر از عملکرد تحصیلی دانشجویان روزانه است، اما رضایت دانشجویان روزانه بیشتر از رضایت دانشجویان شبانه است. عملکرد تحصیلی دختران بهتر از عملکرد تحصیلی پسران است. در مجموع با پذیرش دانشجویان از رشته‌هایی غیر از علوم انسانی/ اجتماعی مدرسان گروه را دچار چالش کرده است، ام‍ّّا گروه آموزشی کتابداری عملاً از همان محتوا، روشها و شیوه‏های آموزشی قبلی استفاده می‏کند. پاسخدهی به شرایط جدید تغییرات زیادی را در محتوای درسها و شیوه‏های آموزشی طلب می‏کند.}, keywords_fa = {}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47429.html}, eprint = {} } @article { author = {جوکار, طاهره}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {5}, number = {شماره 3 (پیاپی 19)}, pages = {47-56}, year = {2002}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {میزهای مرجع مجازی: پدیدة عصر ارتباطات}, abstract_fa = {پس از ارائه برخی خدمات کتابخانه‏ای بر روی اینترنت، اکنون ارائه خدمات مرجع مجازی در کتابخانه‏ها و مراکز اطّلاع‌رسانی مورد توجه قرار گرفته است. تفاوت مهم و بارز این نوع خدمات مرجع با نحوة سنّتی آن، عدم حضور فیزیکی مراجعه‌کننده در محل میز مرجع می‏باشد. با بیانی ساده در این نوع خدمات مرجع، مخاطبان می‏توانند از طریق پست الکترونیکی و سایر امکانات موجود پرسشهای خود را برای کتابدار مرجع ارسال کنند. در این میان به دو نکته باید توجه شود. یکی ارائه تعریفی مشخص از نقشهای مختلفی که در جریان کار حضور دارند و نحوة تقسیم کار و دیگری توجه کتابخانه‏ها به این مسئله که در ارائه خدمات مرجع مجازی لازم است از رهنمودهایی که مسائل مختلف از جمله مدیریت، خدمات، کارکنان، زیرساختها و... را دربر گیرد، استفاده شود. مزایا و معایب این نوع خدمات مرجع نیز فهرست شده است.}, keywords_fa = {}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47430.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47430_b9bb3f787a18179d11443cedb9f8e604.pdf} } @article { author = {فخاری نیا, پروین and دیانی, محمد حسین}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {5}, number = {شماره 3 (پیاپی 19)}, pages = {57-71}, year = {2002}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {سطح خوانایی مقاله‏های فرهنگنامه کودکان و نوجوانان}, abstract_fa = {در این نوشته حاصل بررسیهای انجام شده بر اساس معیارهای سطح خوانایی نوشته‏های فارسی محمدحسین دیانی بر روی مدخلهای نمونه از جلدهای اول تا چهارم و ششم فرهنگنامه کودکان و نوجوانان از انتشارات شورای کتاب کودک گزارش شده است. بررسی نشان داد که جلدهای متفاوت فرهنگنامه به لحاظ سطح خوانایی همسان هستند، ام‍ّّا به‌لحاظ کاربرد تعداد کلمات دشوار و تعداد مفاهیم مندرج در هر جمله یکسان نیستند و هر تغییر در متن‏های آینده باید به این دو مورد توجه داشته باشد.}, keywords_fa = {}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47431.html}, eprint = {} } @article { author = {حسین زاده, سالم}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {5}, number = {شماره 3 (پیاپی 19)}, pages = {73-90}, year = {2002}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {معرفی کتابچه صورت اشیا و جواهرات گنجینة رضوی}, abstract_fa = {معرفی کتاب نفیس و دستنویس که به خط نستعلیق مختلف‌السطر با اعداد و ارقام سیاق و یکصد برگ نوشته شده در گنجینه رضوی به شماره 16532 ثبت و موجود است و در آن صورت اموال و املاک آستان قدس رضوی در حرم، اطراف حرم، در مشهد و دیگر شهرهای ایران و هرات ضبط شده است.}, keywords_fa = {}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47433.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47433_b8b0ce6d165e71b9f2a0d3861899d484.pdf} } @article { author = {قاسمی, علی حسین}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {5}, number = {شماره 3 (پیاپی 19)}, pages = {91-107}, year = {2002}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {کتابخانه مسدود الگویی برای کتابخانه‏های قرن بیست و یکم}, abstract_fa = {کتابخانه‏های قرن بیست‏ویکم برخلاف آنچه بسیاری پیش‏بینی می‏کنند، کتابخانه‏های «بی‏کاغذ» نخواهند بود که تمام مواد کاغذی خود را یکسره به قالب‏های الکترونیکی منتقل کنند؛ بلکه کتابخانه‏های آینده اطّلاعات موجود در قالب‏های چاپی و غیرچاپی را درهم خواهند آمیخت و مجموعه‏های خود را به قالب‏های مختلفی چون الکترونیکی، رایانه‏ای، رسانه‏ای و چاپی تقسیم خواهند کرد. متقابلاً، بخش‏هایی از مجموعه‏ی خود را، بسته به مناسب‏ترین‏قالب و نیز بنابر محتوا و کاربرد مواد، و تقریب‍ﴼ به همان روشی که کتابخانه‏های قرن بیستم فهرست‏های خود را در طی پروژه‏های تبدیلی گذشته‏نگر خود «مسدود» می‏کردند، «مسدود» خواهند کرد. به‏عنوان بخشی از این سازگاری «جو‌ّی» آینده، یکی از دغدغه‏های جدید و مهم کتابخانه‏های آینده طراحی، ساخت و نگهداری داده ‏پایگاه‏های منحصربه‏فرد و ارزش‏افزوده به‏منظور گردآوری اطلاعاتی خواهد بود که دارای ارتباط بلافصل با نیازهای خاص مراجعان کتابخانه است. در این نوع جدید از کتابداری، خط افتراق کتابداران، پژوهندگان، و ناشران، برخورداری از نرمش لازم برای دستیابی به اطّلاعات موردنیاز فوری کاربران کتابخانه خواهد بود.}, keywords_fa = {}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47435.html}, eprint = {} } @article { author = {آزادی, سیروس and هریس, بلیک}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {5}, number = {شماره 3 (پیاپی 19)}, pages = {109-114}, year = {2002}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {جغرافیای سیاسی اطّلاعات}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47436.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47436_db34c1ffe24e393abb02561cd7b17023.pdf} } @article { author = {فاضل, محمود}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {5}, number = {شماره 3 (پیاپی 19)}, pages = {115-116}, year = {2002}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {درماتم یار}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47437.html}, eprint = {} }