@article { author = {گزنی, علی}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {5}, number = {شماره 4 (پیاپی 20)}, pages = {1-17}, year = {2002}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی فرآیند اطّلاع‌یابی کاربران در نظامهای بازیابی اطّلاعات خودکار}, abstract_fa = {  درسیستمهای جهانی بازیابی اطّلاعات، بهره‌مندی از مهارت جستجو و استفاده از اطّلاعات یکی از اجزای مهم زندگی می‌باشد. اما علی‌رغم اهمیت جستجوی اطّلاعات، بسیاری از جستجوگران به شیوة آزمایش و خطا عمل کرده و از روش خاص و ساخت یافته‌ای جهت جستجوی اطّلاعات استفاده نمی‌کنند. جستجو با این سبک یا نتیجه‌ای دربر نداشته یا تعداد مدارک زیاد و نامرتبطی را مورد بازیابی قرار می‌دهد. برپایه مطالعات انجام شده مقالة حاضر سعی در ارائه یک دید نظام‌یافته از فرآیند بازیابی اطّلاعات دارد که آن به جستجوگران کمک خواهد کرد تا بتوانند به برنامه‌ریزی و انجام جستجوهای موفق در راستای برطرف کردن نیازهای اطّلاعاتی خود و استفاده از این سیستمها بپردازند. استفاده از این دید در آموزش جستجوگران و طراحی سیستمهای بازیابی اطّلاعات بسیار حائز اهمیت می‌باشد.}, keywords_fa = {فرآیند بازیابی اطّلاعات ـ نظامهای بازیابی اطّلاعات خودکارـ اطلاع‌یابی کاربران ـ جستجوی اطّلاعات}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47419.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47419_94c0d17e405e8b6f45b28108a13f0b0b.pdf} } @article { author = {معتمدی, فاطمه}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {5}, number = {شماره 4 (پیاپی 20)}, pages = {19-34}, year = {2002}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی میزان کمک‌یابی دانشجویان دانشگاه شیراز از کتابدار در انجام تحقیقات کتابخانه‌ای}, abstract_fa = {این تحقیق به منظور تعیین میزان کمک‌یابی دانشجویان رشته‌‍‌های علوم تربیتی و علوم انسانی از کتابدار در انجام تحقیقات کتابخانه‌ای خود در دانشگاه شیراز، انجام شد. روش تحقیق، پیمایشی و ابزار آن پرسشنامه‌ای بود که بین 100 نفر از دانشجویان توزیع گردید. نتایج حاصل از این تجزیه و تحلیل 63 پرسشنامة دریافت‌شده حاکی از این بود که 1/92 درصد از افراد مورد مطالعه احساس نیاز به کمک داشتند و از بین آنها 2/76 درصد از کسی کمک گرفته‌اند درحالیکه از بین مراحل انجام یک تحقیق، بیش از همه در مرحلة یافتن اطّلاعات مرتبط (68درصد) به کمک نیاز داشتند. نتایج همچنین نشان داد که دانشجویان کمترین کمک را از کتابدار درخواست نموده‌اند (25 درصد) و علت آن را عدم توانایی کتابدار در کمک کردن دانسته‌اند. براساس یافته‌های حاصل از این بررسی می‌توان عدم آشنایی کافی دانشجویان با توانائی و تخصّص کتابدار را به‌عنوان مهم‌ترین مانع بر سر راه کمک‌یابی دانشجویان از کتابدار دانست؛ که حلّ این مشکل مستلزم انجام اقدامات مؤثر براساس مطالعات و تحقیقات هدفمند و مفید می‌باشد.}, keywords_fa = {کمک‌یابی ـ دانشجویان ـ کتابدار ـ تحقیقات کتابخانه‌‌ای}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47420.html}, eprint = {} } @article { author = {قزلی, لادن}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {5}, number = {شماره 4 (پیاپی 20)}, pages = {35-49}, year = {2002}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تحلیل استنادی طرحهای پژوهشی دانشگاههای فردوسی مشهد در دو حوزه علوم انسانی/ اجتماعی و علوم پایه و کشاورزی}, abstract_fa = {با توجه به حجم تحقیقات در دانشگاه فردوسی و تداوم اجرای طرحهای بیشتر در این دانشگاه، این پژوهش بر آن است که به بررسی چگونگی و میزان استفاده از منابع اطّلاعاتی (موجود یا غیرموجود در کتابخانه‌های دانشگاه) در انجام طرحهای پژوهشی در این دانشگاه بپردازد. نوع این پژوهش کاربردی است و به روش کتابسنجی و با استفاده از فن تحلیل استنادی انجام شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که: 1. اختلاف معنی‌داری بین کمی‍ّت منابع غیرفارسی موجود و غیرموجود استنادشده طرحهای پژوهشی دانشگاه فردوسی وجود دارد. 2. اختلاف معنی‌داری بین نوع منابع موجود و غیرموجود استنادشده در طرحهای پژوهشی دانشگاه فردوسی مشاهده شد. 3. اختلاف معنی‌داری بین روزآمدی منابع استنادشده در طرحهای پژوهشی دو حوزه علوم انسانی/ اجتماعی و علوم پایه و کشاورزی مشاهده شد. 4. همچنین با توجه به نتایج بدست آمده از آزمون یومان ویتنی بین میانگین تعدادی از انواع منابع مورد استفاده در طرحهای پژوهشی مانند کتاب و مقاله فارسی و انگلیسی در دو حوزه اختلاف معنی‌داری مشاهده شد و بین میانگین تعداد دیگری از انواع منابع مانند پایان‌نامه‌های فارسی و انگلیسی در دو حوزه اختلاف معنی‌داری مشاهده نشد. 5 . اختلاف معنی‌داری بین میزان استناد طرحهای پژوهشی به منابع غیرفارسی در دو حوزه مشاهده شد.}, keywords_fa = {}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47421.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47421_e35af4fd34569199aec985c674015d86.pdf} } @article { author = {ذاکری فرد, فاطمه}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {5}, number = {شماره 4 (پیاپی 20)}, pages = {51-60}, year = {2002}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نظرسنجی از دانشجویان رشتة کتابداری و اطلاع‌رسانی پیرامون جایگاه درس زبان انگلیسی در این رشته}, abstract_fa = {زبان انگلیسی یکی از درسهای مهم در رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی می‌باشد. اما درعین‌حال به‌لایلی، هنوز این درس جایگاه خود را در این رشته پیدا نکرده‌ است. به‌همین دلیل پژوهشی در مورد «نگرش دانشجویان کتابداری و اطلاع‌رسانی پیرامون جایگاه درس زبان انگلیسی در رشتة کتابداری» انجام شد. در این پژوهش 230 پرسشنامه در بین دانشجویان دو مقطع کارشناسی (سال سوم و چهارم) و کارشناسی ارشدِ چهار دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه تهران، دانشگاه شیراز و دانشگاه اهواز توزیع شد که حدود 168 پرسشنامه (با نرخ پاسخگویی 4/73 درصد) تکمیل و برگشت داده شد. تحلیل داده‌ها نشان داد که: 1ـ تعداد واحدهای زبان عمومی و تخصصی ناکافی بوده و درسهای زبان فرانسه بلااستفاده است. 2ـ محتوای کتابهای تخصصی مناسب نیست، در کلاسها اصطلاحات انگلیسی مورد توجه قرار نمی‌گیرد....}, keywords_fa = {}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47422.html}, eprint = {} } @article { author = {قاسمی, علی حسین}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {5}, number = {شماره 4 (پیاپی 20)}, pages = {61-80}, year = {2002}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {معیارهای ارزیابی موتورهای کاوش}, abstract_fa = {موتورهای کاوش در اینترنت، عمده‌ترین ابزار برای شناسایی و مکان‌یابی منابع اینترنتی هستند. شناخت ویژگی‌ها و کارکردهای این موتورها موجب خواهد شد که از منابع اینترنتی به شیوه‌ای کارآمدتر استفاده شود. در این مقاله پس از بیان علت به‌کارگیری و نحوة کار موتور کاوش، معیارهای ارزیابی موتورهای کاوش ارائه شده‌اند. سپس مختصری دربارة موتورهای وراکاوش گفته شده و در پایان، با یک مثال، چهار موتور کاوش عمده در جدولی با هم مقایسه و ارزیابی شده‌اند.}, keywords_fa = {موتور کاوش,ارزیابی موتورهای کاوش,اینترنت,منابع اینترنتی,موتورهای وراکاوش,«گوگل»,«آل. د. وب. اَدوُنسد»,«تئوما»,«آلتاویستا. اَدوُنسد»}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47423.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47423_0a8e9cfaec1f926faf9aa391a570a05f.pdf} } @article { author = {دیانی, محمد حسین}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {5}, number = {شماره 4 (پیاپی 20)}, pages = {81-110}, year = {2002}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {داده چیست، یا داده‌ها چه هستند؟}, abstract_fa = {به‌نظر می‌رسد داده‌ها، آن‌قدر پیچیده هستند که هیچ چشم‌انداز واحدی نتواند همه بنیانهای موردنیاز برای بهبود کیفی‍ّت داده را فراهم آورد. اولین رویکرد، چرخه زندگی داده را مورد بررسی قرار می‌دهد. درواقع، داده‌ها بسیار پویا هستند. یعنی با نرخهای باورنکردنی تعریف، خلق، ذخیره، دستکاری و دستیابی می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. الگوی چرخة زندگی بیانگر دو گروه فعالیتهای سطح بالای گردآوری و استفاده است. توجه به گردآوری، خلق یک الگوی داده و کسب ارزشها، مهم‌ترین مراحل برای کیفی‍ّت داده است. نشان داده می‌شود که بهبود مداوم از به‌کارگیری فنون فرایند مدیریت در ذخیره اطّلاعات که ایجاد داده می‌کند، نتیجه می‌شود. رویکرد ایستا دیدگاهی از قبل فرض شده دارد و یک داده به عنوان سه جزء شامل موجودیت، صفات خاصه و ارزش تعریف می‌شود. بازنمون داده به عنوان قواعد برای ثبت داده‌ها تعریف می‌شود. بنابراین، داده‌ها در هر دو سطح مفهومی و بازنمودی وجود دارند. ویژگیهای داده به عنوان یک منبع، به ویژه راههایی که داده‌ها از سایر منابع متمایز می‌شوند، ارائه می‌گردد و تعدادی از اشارات ضمنی برای مدیریت کیفی‍ّت داده ارائه می‌گردد. چشم‌انداز دیگر توسط الگوی منابع داده مؤسسه تجاری فراهم شده است، که متوجه پایگاههای داده‌ها و زنجیره اطّلاعات یک مؤسسه تجاری است. سرانجام، تعدادی مسائل موجود در تعریف «اطّلاعات» مرور می‌شود. این چشم‌اندازها، افزون‌بر سودمند بودن برای کیفی‍ّت داده، می‌تواند شکل‌دهنده آغاز دانش مدیریت برای داده‌ها و اطّلاعات باشد. «عصر جدید دارای حسن کاذبی از برتری است زیرا تودة انبوهی از داده‌ها را در اختیار دارد، ام‍ّا ملاک معتبر تمایز در این است که انسان تا چه اندازه قادر است این مواد را به فرمان }, keywords_fa = {}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47424.html}, eprint = {} } @article { author = {نوکاریزی, محسن and محسنی, مهدی and هارت, جفری الف and کیم, سانگبائی}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {5}, number = {شماره 4 (پیاپی 20)}, pages = {111-141}, year = {2002}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {قدرت در عصر اطّلاعات}, abstract_fa = {ارزیابی قابلیتها و دیگر اشکال قدرت بالقوه، باید فناوریهای یک دورة تاریخی معین را منعکس کند. برای مثال، اختراع سلاحهای هسته‌ای پس از پایان جنگ جهانی دوم، روش تفکر افراد را درباره توزیع قدرت تغییر داد. به‌نظر می‌رسد از اواخر دهه 1960، استفاده گسترده از شبکه رایانه‌های رقومی پرسرعت و شبکه‌های مخابراتی تأثیر مشابهی بر ارزیابی قدرت داشته است. در این مقاله، تأکید بر این سؤال است که چگونه یک فرد باید دربارة قدرت در طی دوره‌های تحول فناورانه سریع و مخصوصاً دورة جاری بیاندیشد. همچنین بحث می‌شود که در نتیجه افزایش فناوریهای اطّلاعات، تغییری در مفهوم‌سازی فناوری وجود داشته است. در مفهوم‌سازی جدید بر جاسازی عناصر نهادی و فرهنگی در درون فناوریهای اطّلاعات و این امکان که انتقال فناوریها به آن سوی مرزهای ملی مشکل‌سازتر خواهد شد، تأکید می‌شود.  }, keywords_fa = {}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47425.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47425_829dcd7fa9e0bbb6f89d6057d57b8569.pdf} }