@article { author = {مهراد, جعفر}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {12}, number = {1}, pages = {3-4}, year = {2009}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ضرورت استفاده از برنامه‌های درسی بین رشته‌ای}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43630.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43630_1b3555c56441aa29ae019570135b7a51.pdf} } @article { author = {حریری, نجلا and اشرفی‌ریزی, حسن}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {12}, number = {1}, pages = {5-30}, year = {2009}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی میزان رضایت شغلی کتابداران شاغل در کتابخانه‌های عمومی وابسته به نهاد کتابخانه‌های عمومی در مراکز استانها}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، آگاهی از میزان رضایت شغلی کتابداران شاغل در کتابخانه‌های عمومی وابسته به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است. روش پژوهش پیمایشی تحلیلی و ابزار مورد استفاده، پرسشنامه و جامعه آماری مورد مطالعه نمونه ای به تعداد 542  نفر از کتابداران کتابخانه‌های عمومی در مراکز استانهاست. برای اجرای این پژوهش، ابتدا مدلی برای سنجش رضایت شغلی کتابداران در قالب 6 بُعد  و 27 متغیر طراحی شد و رضایت شغلی کتابدارانبر اساس مدل طراحی شده و با احتساب نمرات 27 متغیر محاسبه گردید. بر اساس یافته‌ها، رضایت شغلی کتابداران از حد متوسط پایین تر است. در رابطه با ابعاد رضایت شغلی، رضایت از ابعاد امکانات مادی و رفاهی، ثبات شغلی، خودشکوفایی و ماهیت شغل پایین تر از حد متوسط، و رفتار مدیر و روابط متقابل بالاتر از حد متوسط است. در این پژوهش، تفاوت معناداری بین میانگین رضایت شغلی کتابداران بر حسب رشته تحصیلی (کتابداری و غیرکتابداری) مشاهده نشد. یافته‌های پژوهش حاضر که نشانگر نارضایتی کتابداران از اکثر متغیرهای شغلی است، ضرورت توجه مسئولان به بهبود شرایط کاری کتابداران کتابخانه‌های عمومی کشور را مطرح می کند.  }, keywords_fa = {رضایت شغلی,کتابداران کتابخانه‌های عمومی,کتابخانه‌های عمومی مراکز استانها,مدل رضایت شغلی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43631.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43631_d0f22c55ca87db865adeda374407477c.pdf} } @article { author = {فرج پهلو, عبدالحسین and آخشیک, سمیه}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {12}, number = {1}, pages = {31-48}, year = {2009}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {سنجش کیفیت عملکرد مدیریت کتابخانه‌های دانشگاه شهید چمران اهواز با استفاده از مدل EFQM}, abstract_fa = {این مقاله شرح پژوهشی است که دو هدف را دنبال می‌کرد. 1) تعیین وضعیت عملکرد مدیریت کتابخانه‌های دانشگاه شهید چمران براساس مدل تعالی سازمانی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM)؛ 2) بررسی کارآمدی مدل تعالی سازمانی در محیط کتابخانه‌ها. دانشگاه شهید چمران با سابقه‌ای پنجاه ساله،‌ به عنوان یکی از دانشگاه‌های مادر کشور، همواره در تلاش بوده است به‌سوی تعالی گام بردارد. ‌کتابخانه‌های این دانشگاه به عنوان عوامل اصلی پشتیبانی برنامه‌های آموزشی و پژوهشی آن، همسو با مجموعه‌ی دانشگاه شهیدچمران، همواره به دنبال رسیدن به تعالی بوده‌اند. برای بهبود کیفیت، لازم است این کتابخانه‌ها ابتدا با بررسی وضعیت حاضر، عملکرد مدیریت در این کتابخانه‌ها، و میزان دوری یا نزدیکی از شرایط آرمانی تعالی را مشخص کنند تا پس از آن با آگاهی از ضعفها و قوّتهای خود،‌ برای برداشتن گامهای لازم در راه رشد و تعالی برنامه‌ریزی کنند. انجام تحقیق حاضر نشان داد که کیفیت مدیریت در کتابخانه‌های مورد بررسی، در سطحی بسیار پایین‌تر از متوسط قرار دارد و از بعد «توانمندسازها»،  بخشها، روشها و ساز و کارهای طراحی شدة مربوط به حوزه‌های رهبری، خط مشی، کارکنان، منابع و مشارکت‌ها و فرآیندها در حوزة مدیریت، توانسته‌اند تنها  با کیفیتی که 35 درصدِ وضعیت مطلوب است فعالیت کنند.  در بعد «نتایج» نیز وضعیت اندکی بهتر بوده و در سطح نسبتاً متوسطی است. فقط «نتایج مشتریان» با کسب امتیازی برابر با 2/122 از 200 بیشتر از حد متوسط ارزیابی شد. بقیة زمینه‌ها نیاز به بهبود دارد.  درمجموع،  کیفیت مدیریت درکتابخانه‌های دانشگاه شهید چمران با عنایت به کسب 3/ 421 امتیاز از 1000 امتیاز الگوی تعالی سازمانی، از سطحی پایین تر از متوسط برخوردار است. پرداختن به نقاط ضعف و تلاش در جهت مرتفع ساختن آنها و نیز تقویت نقاط بهبود مدیریت کتابخانه‌های مورد بررسی، می‌تواند سبب ساز ارتقاء کیفیت مدیریت در این کتابخانه‌ها گردد. از سوی دیگر، انجام این تحقیق و حصول نتایج روشن، بیانگر این واقعیت است که الگوی تعالی سازمانی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت که تا کنون بیشتر در مؤسسات صنعتی، و در موارد اندکی در مؤسسات خدماتی غیرکتابداری  به کار گرفته شده بود، این قابلیت را دارد که با اندک تغییرات و تعدیلهایی با محیط کتابخانه و خدمات آن سازگار شده و در این محیط نیز به کار گرفته شود.  }, keywords_fa = {مدیریت کیفیت,تعالی سازمانی,‌ کتابخانه‌ها,دانشگاه شهید چمران,سنجش عملکرد,EFQM}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43632.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43632_e64e1194e43c5bf655a0a2bdd7284a6d.pdf} } @article { author = {باب الحوائجی, فهیمه and اسفندیاری مقدم, علیرضا}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {12}, number = {1}, pages = {49-78}, year = {2009}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {کیفیت‌‌سنجی عملکرد کتابخانه‌‌های دانشگاهی: رویکردی متن‌‌پژوهانه}, abstract_fa = {به منظور فراهم کردن بستر مناسب برای ارزیابی عملکرد کتابخانه‌های دانشگاهی و پیاده‌سازی استانداردها و رویکردهایمتعارف بین‌المللی، مقاله حاضر می‌کوشد با بررسی متون مرتبط اعم از پژوهشی و مروری، الگوها و رویکردهای به کار رفته برای سنجش کیفیت خدمات کتابخانه‌های دانشگاهی را شناسایی و مباحث کلیدی را استخراج نماید، با این امید که پژوهشگران علاقمند به حوزه کیفیت‌سنجی، خدمات کتابخانه‌های دانشگاهی را با استانداردها و الگوهای متداول موجود آشنا و انگیزة جستجو و کنکاش را در آنان ایجاد کند.  }, keywords_fa = {کتابخانه­ های دانشگاهی,کیفیت ­سنجی,شاخصهای کیفیت,معیارهای ارزیابی,ابزارهای سنجش کیفیت کتابخانه ­ها}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43633.html}, eprint = {} } @article { author = {رحیمی, ماریه and فتاحی, رحمت الله}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {12}, number = {1}, pages = {79-98}, year = {2009}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی میزان تأثیر عوامل مؤثر بر همکاری علمی ... از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد}, abstract_fa = {همکاری علمی فرایندی است که طی آن دو یا چند نویسنده با هدف خلق اثری مشترک، منابع و استعدادهای خود را به اشتراک می گذارند. از آنجا که همکاری علمی متأثر از عوامل مختلفی ـ از جمله عوامل فردی، محیطی و فرایندی ـ است، این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی، دیدگاه‌های اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد را در مورد عوامل مؤثر بر همکاری در تولید آثار علمی، بررسی نموده است. عوامل مورد بررسی به دو گروه «عوامل مشرق» و «عوامل بازدارنده» و در هر گروه به سه زیر گروه عوامل محیطی، عوامل فردی و عوامل فرایندی ـ ساختاری تقسیم‌بندی شده‌اند. نتایج پژوهش نشان داد عواملی چون فرهنگ مشارکت در جامعه، بودجة فعالیتهای همکارانه، اعتماد متقابل میان افراد و نیز هدفها و دیدگاه‌های مشترک میان افراد، تأثیر زیادتری بر میزان همکاری علمی از میان سایر عوامل دارند.  }, keywords_fa = {همکاری علمی,عوامل مؤثر,دانشگاه فردوسی مشهد,تولید علم جمعی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43634.html}, eprint = {} } @article { author = {قاضی زاده, حمید}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {12}, number = {1}, pages = {99-118}, year = {2009}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {معیار توانمندی یک نرم‌افزار کتابخانه‌ای برای پوشش دادن نیازهای بخش امانت با تأ کید بر مدیریت اطلاعات}, abstract_fa = {هر نرم‌افزار کتابخانه ای از چند بخش تشکیل شده که هر یک به تناسب وظیفة مشخص، یاری دهندة بخشهای کتابخانه می‌باشد. اما اینکه تا چه حد امکانات موجود در نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای، با نیازهای کاربران همخوانی داشته، مبحثی است که مد نظر این نوشتار است و تمرکز اصلی آن بر بخش امانت نرم‌افزار کتابخانه‌ای پارس آذرخش می‌باشد. از یک سو امکانات موجود در بخش امانت این نرم‌افزار را بررسی و از سوی دیگر، قابلیتهایی به عنوان پیشنهاد برای آن مطرح کند. معیار توانمندی نرم‌افزار کتابخانه‌ای پارس آذرخش در پنج قسمت اخطار دیرکرد، تغییر در زمان امانت، رزرو منابع، جریمه دیرکرد وتسویه حساب در مقاله حاضر بررسی و پیشنهادهایی برای بهبود روند گردش کار نرم‌افزار در بخش مزبور، متناسب با خواسته‌های کتابدار، ارائه شده است.  }, keywords_fa = {نرم‌افزار کتابخانه‌ای,مدیریت اطلاعات,نرم‌افزار پارس آذرخش,بخش امانت,خودکارسازی,رزرو,جریمه‌ها,اخطار دیرکرد}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43635.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43635_bf1fb33d992fd941a944ea67563b2c6e.pdf} } @article { author = {سیامک, مرضیه and داورپناه, محمدرضا}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {12}, number = {1}, pages = {119-146}, year = {2009}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ساخت و اعتباریابی پرسشنامه سنجش سواد اطلاعاتی پایه و واقعی دانشجویان مقطع کارشناسی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به منظور تدوین ابزاری استاندارد برای سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی به روش پیمایشی انجام شده است. برای سنجش روایی، محتوایی و صوری، پرسشهای طراحی شده در اختیار استادان و دانشجویان دکترای گروه‌ کتابداری دانشگاه فردوسی و کتابداران دارای مدرک کارشناسی ارشد و کتابداران بخش مرجع کتابخانه‌های دانشگاه فردوسی قرار گرفت. براساس قضاوت این گروه از داوران، پرسشنامه طراحی شده روایی محتوایی بالایی دارد. به علاوه، برای سنجش روایی سازه، از آزمون تحلیل عاملی نیز استفاده شد. تحلیل عوامل داده‌ها در مجموع 225/65% از واریانس سواد اطلاعاتی توسط نمونه آماری را برآورد و تبیین کرد. به منظور بررسی پایایی ابزار تدوین شده در مرحلة مطالعه مقدماتی پرسشنامه بین یک گروه 30 نفره از دانشجویان و در مرحله بعد بین حجم نمونه 335 نفره از دانشجویان جدید و نمونه‌ای 338 نفره از دانشجویان سال آخر دانشگاه فردوسی مشهد توزیع شد. ضریب آلفای کرونباخ در پیش آزمون 77/0، و در دو گروه 83/0 به دست آمد. یافته‌های پژوهش نشان داد سواد اطلاعاتی دانشجویان جدید و سال آخر، از حد متوسط کمتر است و بین مهارتهای سواد اطلاعاتی واقعی دانشجویان جدید و سال آخر کارشناسی، تفاوت وجود دارد. بنابراین، فضای آموزشی دانشگاه بر افزایش سواد اطلاعاتی دانشجویان مؤثر است.  }, keywords_fa = {سنجش سواد اطلاعاتی,پرسشنامه استاندارد سنجش سواد اطلاعاتی,استاندارد ACRL}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43636.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43636_8f4c429f19b92d710410c1fc8579a9ff.pdf} } @article { author = {کوکبی, مرتضی}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {12}, number = {1}, pages = {147-158}, year = {2009}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نقش «نقش» در بازیابی بهینة اطّلاعات}, abstract_fa = {«نقش» عبارت است از واژه یا عبارتی که پس از نام یک شخص در سرشناسه یا شناسه افزوده، قرار می‌گیرد و ماهیت کار آن شخص را در پدید آوردن اثر نشان می‌دهد. نوشتة زیر بر آن است تا نشان دهد که «نقش» که در فهرستنویسی سنتی ایرانی مورد بی‌اعتنایی قرار گرفته است می‌تواند نقشی مؤثر در بهبود بازیابی اطلاعات داشته باشد. از آن‌جایی که نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای و مارک ایران بر مبنای فهرست کتابخانه طرّاحی و اجرا شده‌اند این نقش به ترتیب، در فهرستنویسی سنّتی، نرم‌افزارهای رایانه‌ای و مارک ایران مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در پایان نیز پیشنهادهایی برای بهبود بازیابی اطلاعات با استفاده از نقش در سه مورد ارائه خواهد شد.  }, keywords_fa = {نقش,فهرستنویسی سنتی فارسی,نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای ایران,مارک ایران,بازیابی اطلاعاتی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43637.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43637_d89ac1cbdab8a3be6b1e4f6dedd4b704.pdf} } @article { author = {پشوتنی زاده, میترا}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {12}, number = {1}, pages = {159-182}, year = {2009}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تعیین ویژگیهای محتوایی مهم برای وب‌سایتهای مخصوص نوجوانان 12ـ14 سالة ایرانی}, abstract_fa = {امروزه اینترنت استفادة روزافزون یافته است. یکی از گروه‌هایی که به سرعت به سوی این رسانه کشیده می‌شوند، کودکان و نوجوانان هستند. با توجه به نیازها و ویژگیهای خاص این گروه، به نظر می‌رسد آنها نیازمند اطّلاعات ویژه‌ای در وب‌سایتهای مخصوص خود هستند و تعیین ویژگیهای محتوایی مهم برای قرارگیری در وب‌سایتهای مخصوص آنها، می‌تواند برطرف‌کنندة نیازهایشان باشد و از ورود آنان به وب‌سایتهای غیرعلمی و غیراخلاقی جلوگیری نماید. به علّت نگرانی و حساسیت بیشتر بر روی ردة سنی 12ـ14 سال و حد واسط بودن این دوره در میان دیگر دوره‌های سنی کودکان و نوجوانان، ردة سنی فوق به عنوان جامعة مخاطب انتخاب و وب‌سایتهای انگلیسی‌زبان و فارسی‌زبان مخصوص نوجوانان 12ـ14 ساله تحلیل محتوا گردیده است و سپس به علّت تفاوت در فرهنگ هر کشور، با استفاده از سیاهة وارسی، نظرات صاحب‌نظران و نوجوانان 12ـ14 ساله ایرانی را جویا شده و با احتساب درصد فراوانی، مهمترین ویژگیهای محتوایی را برای قرارگیری در وب‌سایت نوجوانان 12ـ14 ساله ایرانی، تعیین و معرفی کرده‌ است.  }, keywords_fa = {تحلیل محتوایی,ویژگی­های محتوایی,وب­سایت­های مخصوص نوجوانان 12ـ14 ساله,وب­سایتهای مخصوص نوجوانان 12ـ14 ساله ایرانی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43638.html}, eprint = {} } @article { author = {مختارپور, رضا}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {12}, number = {1}, pages = {183-202}, year = {2009}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی گسترش ردة تاریخ ایران درنظام رده‌بندی دهدهی دیویی و مقایسة آن با گسترش ردة تاریخ در نظام رده بندی کتابخانه کنگره}, abstract_fa = {با وجود آنکه هر دو گسترش ردة تاریخ ایران در دو نظام دیویی و کنگره توسط یک سازمان (کتابخانه ملی ایران) و یک فرد (کامران فانی) انتشار یافته اند، چه به لحاظ حجم و چه به لحاظ تعداد شماره های اختصاص داده شده به هر یک از مدخلها، اختلاف چشمگیری با یکدیگر دارند. نوشته حاضر بر آن است تا از طریق مقایسة گسترش ردة تاریخ ایران در دو نظام رده بندی دهدهی دیویی و کنگره، ابتدا دلایلی را که نگارندة هر دو گسترش در توجیه اختلاف یاد شده ذکر کرده، مورد نقد و بررسی قرار دهد و در مرحلة بعد، نارسایی ها و مشکلاتی را که ممکن است کتابخانه ها به هنگام استفاده از گسترش ردة تاریخ ایران در نظام دیویی با آن مواجه شوند، در قالب مثالهای متعدد تشریح نماید.  }, keywords_fa = {گسترش تاریخ ایران,رده بندی دیویی,رده‌بندی کنگره}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43639.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43639_fafd7e9c079a69b5824c813327dff763.pdf} } @article { author = {سهیلی, فرامرز and دانش, فرشید}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {12}, number = {1}, pages = {203-222}, year = {2009}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی میزان رؤیت و عامل تأثیرگذار وب‌سایتهای وزارتخانه‌های دولت جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {با توّجه به اینکه رویکرد کنونی علم، جریان اطّلاعات از طریق شبکه‌های عظیم اطّلاع‌رسانی است، دولت جمهوری اسلامی ایران نیز فعالیتهایی را برای رسیدن به دولت الکترونیکی انجام داده است.  وزارتخانه‌ها نیز هریک با طراحی وب‌سایتهای اختصاصی خود سعی دارند اطلاعات را در اختیار کاربران قرار دهند.  مهم‌ترین هدف این‌گونه وب‌سایتها، انعکاس رویدادها و تحولات حوزه تخصصی مورد نظر است. امّا نکته‌ای که در این بین حایز اهمیت است، شناخت پراستفاده‌ترین این وب‌سایتها و نیز میزان همکاری آنها با یکدیگر است. یکی از مهم‌ترین شیوه‌هایی که از طریق آن می‌توان معتبرترین وب‌سایتهای وزراتخانه ها را شناسایی، دسته‌بندی و رتبه‌بندی کرد و به میزان رؤیت آنها دست یافت، روش وب‌سنجی است. یافته‌های به دست آمده نشان داد وب‌سایتهای وزارت تعاون با 282، وزارت علوم تحقیقات و فناوری با 126 و  وب‌سایت وزارت صنایع و معادن با 109 پیوند دریافتی بالاترین میزان پیوند دریافتی را داشته و در نتیجه بالاترین میزان رؤیت را به خود اختصاص داده اند.وب سایتهای وزارت دادگستری با 45200 صفحه وب، وزارت کشور با 31600 صفحه وب و وزارت صنایع با 23200 صفحه وب، دارای بالاترین حجم صفحات وب می‌باشد. وب‌سایت وزارت دفاع با عامل تأثیرگذاری تجدید نظر شده، برابر با 27/0، وزارت تعاون با 08/0 و وزارت مسکن با 06/0، دارای بالاترین فراوانی می‌باشند. نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها نشان داد وب‌سایتهای وزارتخانه‌های دولت جمهوری اسلامی ایران، میزان رؤیت و عامل تأثیرگذار بسیار پایینی دارند. برخی از دلایل این امر شاید بتوان به این اشاره کرد که این وب‌سایتها فقط برای کاربران فارسی زبان طراحی شده‌اند و فاقد نسخه انگلیسی می‌باشند. از دلایل دیگر می‌توان به عدم اطلاع‌رسانی مناسب و آگاه کردن کاربران از خدمات ارائه شده توسط این وب‌سایتها، اشاره داشت.  }, keywords_fa = {وب‌سایت­,دولت جمهوری اسلامی ایران,وزارتخانه,وب­‌سنجی,عامل تأثیرگذار وب,میزان رؤیت,تحلیل پیوند}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43640.html}, eprint = {} } @article { author = {خاتمیان‌فر, پریسا and پریرخ, مهری}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {12}, number = {1}, pages = {223-246}, year = {2009}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی عوامل مشوّق و بازدارنده اشتراک دانش در ... سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, abstract_fa = {امروزه دانش به عنوان یک منبع حیاتی برای کسب برتری رقابتی شناخته شده و مدیریت دارایی‌های دانشی، ضرورتبیشتری یافته است. در این راستا، اشتراک دانش به عنوان یک عنصر کلیدی در فرایند مدیریت دانش شناخته شده است. بر همین اساس، تحقیق حاضر به منظور بررسی و شناسایی عوامل مشوّق و بازدارندة اشتراک دانش در کتابخانه‌های آستان قدس رضوی انجام شده است. در اجرای این پژوهش از روش تحقیق موردی از نوع پیمایشی استفاده شده است. به منظور گردآوری اطلاعات دو نوع پرسشنامه برای بررسی نظرات مدیران و کتابداران طراحی و مورد استفاده قرار گرفت. یافته‌های این پژوهش نشان داد از میان عوامل فردی و سازمانی مؤثر بر اشتراک دانش، کسب دانش، ایجاد ارتباط و کسب وجهه اجتماعی، احساس مسئولیت، اعتماد میان کتابداران و اعتماد سازمانی به عنوان عوامل مشوق اشتراک دانش شناخته شدند. نبود زمان و وقت کافی برای شرکت در فعالیتهای اشتراک دانش، عامل بازدارنده برای این فعالیت در سازمان کتابخانه‌هاست.  }, keywords_fa = {اشتراک دانش,عوامل مشوّق اشتراک دانش,عوامل بازدارنده اشتراک دانش,سازمان کتابخانه ها,موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43641.html}, eprint = {} } @article { author = {ماتوسیاکا, کریستینا and ملک‌آبادی‌زاده, فاطمه and اکبری, رسول}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {12}, number = {1}, pages = {247-273}, year = {2009}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {رفتار اطلاع‌‌یابی در مجموعه‌‌های تصاویر دیجیتالی: رهیافتی شناختی}, abstract_fa = {جستجوی دانشجویان و کاربران عمومی با یک مجموعه تصاویر رقومی (دیجیتالی) کار می‌کنند. این مطالعه، تفاوت آشکار  بین 2 گروه کاربران را نشان می‌دهد و طی طرح آن، نقش مدلهای ذهنی در رفتار اطلاع‌یابی در کتابخانه‌های دیجیتالی بررسی می‌شود.  }, keywords_fa = {تصاویر دیجیتالی,رفتار اطلاع­یابی,بازیابی اطلاعات,الگوی اطلاع­یابی,مجموعه­های تصاویر دیجیتالی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43642.html}, eprint = {} }