@article { author = {دیانی, محمدحسین}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {16}, number = {2}, pages = {5-6}, year = {2013}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {زمینه های رهیابی کتابداران تحصیلکرده به پستهای سیاستی و حیثیتی کتابخانه های عمومی}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_45121.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_45121_480cd35e35001e9d484fdac6386b7080.pdf} } @article { author = {عطاپور, هاشم and نادری, ابوالقاسم}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {16}, number = {2}, pages = {7-28}, year = {2013}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {راهبردهای قیمت گذاری کالای اطلاعاتی}, abstract_fa = {هدف: با توجه به ساختار بازار و ویژگی‌های کالای اطلاعاتی، روش‌های معمول قیمت‌گذاری برای کالاهای اطلاعاتی مفید نیست. بنابراین، راهبردهایی باید اتخاذ شود که متناسب با ویژگیهای این کالای خاص باشد. هدف این مقاله، معرفی و تشریح راهبردهای مناسب برای قیمت‌گذاری کالای اطلاعاتی است. روش‌شناسی: مقالۀ حاضر، یک مقاله‌ی نظری است که با استفاده از روش کتابخانه‌ای انجام شده است. نتیجه: به نظر می‌رسد راهبردهای تبعیض قیمتی و فروش بسته‌ای برای کالای اطلاعاتی بسیار کارا باشد. تبعیض قیمتی و انواع آن شامل تبعیض قیمت درجه اول، تبعیض قیمت درجه دوم و تبعیض قیمت درجه سوم؛ همچنین فروش بسته‌ای و انواع آن شامل فروش بسته‌ای بدون هزینۀ نهایی و فروش بسته‌ای با هزینه‌نهایی، مباحث این مقاله را تشکیل می‌دهند. چنین نتیجه‌گیری می‌شود که اگر راهبردهای گفته‌شده به درستی اجرا شوند، حداکثر سود برای تولیدکننده و حداکثر مطلوبیت برای مصرف‌کننده حاصل می‌شود و بازار کالای اطلاعاتی به بازاری کارا از نظر اجتماعی تبدیل می‌شود. اصالت/ ارزش: این مقاله به طور تفصیلی به مبحث راهبردهای قیمت‌گذاری کالای اطلاعاتی پرداخته است. بنابراین، می‌تواند مورد توجه متخصصان علم اطلاعات، تولیدکنندگان کالای اطلاعاتی و علاقمندان اقتصاد اطلاعات قرار گیرد.}, keywords_fa = {قیمت‌گذاری,کالای اطلاعاتی,تبعیض قیمتی,فروش بسته‌ای,اقتصاد اطلاعات}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42680.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42680_4c8df7a716f209da3899ad6ad6d70ac7.pdf} } @article { author = {آخشیک, سمیه سادات and رجبعلی بگلو, رضا}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {16}, number = {2}, pages = {29-47}, year = {2013}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {استفاده پذیری نرم افزار سیمرغ از دید کاربران:لزوم بازنگری در پارادیم طراحی نرم افزارهای کتابخانه ای}, abstract_fa = { هدف: کاربرمداری، پارادایمی است که ضرورت توجه به آن در تمامی کارکردهای کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی بویژه در طراحی نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای، بیش از پیش دیده می‌شود. اگر چه در آغاز طراحی و بهره‌گیری از نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای پارادایم نظام‌مدار مورد نظر بوده است، امروزه لزوم تغییر پارادایم و حرکت آنها به سمت کاربرمداری و استفاده‌پذیری، اهمیت بیشتری یافته است. نرم‌افزار سیمرغ نیز که در آغاز دهۀ هفتاد طراحی شد، در زمان انجام این پژوهش (1390) در بسیاری از کتابخانه‌های ایران استفاده می‌شود. در این زمان ویرایش 05/6 آن در کتابخانه‌ها از جمله کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد مورد استفاده بود. روش: هدف پژوهش حاضر که به روش پیمایشی انجام شده، بررسی دیدگاه کاربران در مورد استفاده‌پذیری سیمرغ به عنوان پارادایمی کاربرمدار در طراحی آن است. برای گردآوری اطلاعات، از نظرسنجی، مشاهده (به شیوه فیلمبرداری از کاربران در زمان جستجو) و ضبط افکار آنها در زمان استفاده از نرم‌افزار کتابخانه‌ای سیمرغ، استفاده شد. در این رابطه، دیدگاه کاربران در مورد چهار ویژگی جستجو، نمایش، واژگان، رابط کاربر و راهنما بعنوان معیارهای استفاده‌پذیری مورد ارزیابی شد. 30 نفر (15 دانشجوی کارشناسی و 15 دانشجوی تحصیلات تکمیلی) با روش تعمدی برای شرکت در این پژوهش انتخاب شدند. یافته‌ها:‌ نتایج حاصل از این بررسی نشان داد اگر چه بیش از دو دهه از طراحی این نرم‌افزار کتابخانه‌ای می‌گذرد و تغییرهای زیادی داشته، هنوز هم در طراحی آن پارادایم، نظام‌مداری بیشتر از کاربر مداری مورد توجه بوده است.  }, keywords_fa = {نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای,پارادایم کاربرمداری,پارادایم نظام‌مداری,استفاده‌پذیری,سیمرغ,ارزیابی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42476.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42476_be712a03f39091f8ea4b332f4dc89734.pdf} } @article { author = {اورعی, نرگس and چشمه سهرابی, مظفر and صنایی, علی and اورعی, عطیه}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {16}, number = {2}, pages = {49-76}, year = {2013}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ارائه مدل سنجش آمادگی تجارت الکترونیکی کتابخانه های دانشگاهی ایران}, abstract_fa = {هدف: هدف این پژوهش، ارائه مدلی به منظور سنجش سطح آمادگی تجارت الکترونیکی کتابخانه‌های دانشگاهی ایران است. روش پژوهش: این پژوهش در 2 بخش انجام شده است. در بخش نخست، برای شناسایی ابعاد آمادگی و تعیین چارچوب نظری پژوهش، تحلیل محتوای کمّی 29 مدل موجود آمادگی الکترونیکی، 9 مدل‌پذیرش تجارت الکترونیکی و مرور ادبیات فاوا درکتابخانه‌ها صورت گرفت و سپس ارزش رتبه‌بندی شدۀ ابعاد در مدلهای مورد مطالعه، مشخص شد. در بخش دوم، برای تعیین میزان اهمیت ابعاد، مطالعه موردی بر روی جامعۀ آماری کتابخانه دانشگاهی شهر اصفهان صورت گرفت. روش پژوهش در این بخش از نوع پیمایشی و با استفاده از تحلیل عاملی و پرسشنامۀ محقق ساخته بود. در ادامه، ابعاد بر اساس میزان اهمیت به دست آمده ارزش‌گذاری گردید. از متوسط ارزشهای رتبه‌بندی شده که هر بُعد از مراحل اول و دوم به دست آورد، برای طراحی مدل استفاده شد. یافته‌ها: برای سنجش سطح آمادگی تجارت الکترونیکی کتابخانه‌های دانشگاهی، 17 بُعد در دو مقولۀ آمادگی سخت شامل بُعد دسترسی و آمادگی زیر ساخت فاوا و مقولۀ آمادگی نرم شامل ابعاد ویژگیهای سازمانی، اطلاعاتی، مالی، امنیت اطلاعات، نیروی انسانی، فرهنگ   سازمانی، تجارت الکترونیک، مدیریت، میزان مقررات حقوقی و قانونی و سیاستها و راهبردهای مربوط به فاوا و تجارت الکترونیک، ارتباط با محیط بیرونی، میزان خدمات و فعالیتهای نیازمند به فاوا و میزان استفاده از فاوا، آمادگی محصولات، آمادگی عاملهای مربوط به مشتریان، تأمین‌کنندگان و رقبا، شناسایی گردید. در مطالعۀ موردی، عامل میزان استفاده از فاوا دارای بیشترین میزان اهمیت (987/0) و عامل آمادگی عاملهای مربوط به رقبا، دارای کمترین میزان اهمیت (598/0) در آمادگی الکترونیکی است.بر اساس یافته‌های پژوهش، مدل آمادگی تجارت الکترونیکی کتابخانه‌های دانشگاهی ایران طراحی شد.}, keywords_fa = {آمادگی الکترونیکی,تجارت الکترونیک,کتابخانه دانشگاهی,فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا),مدل و ایران}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42626.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42626_c3f64742a0c0c5008aa46492cd3a9c9e.pdf} } @article { author = {کازرانی, مریم and حریری, نجلا}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {16}, number = {2}, pages = {77-102}, year = {2013}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ارزیابی اصطلاحنامه های علوم اسلامی براساس استاندارد Ansi/niso z39.192005}, abstract_fa = {هدف: هدف این پژوهش ارزیابی اصطلاحنامه‌های علوم اسلامی از چهار جنبۀ روابط معنایی، ساختار شکلی، نحوه ارائه و سیستمهای مدیریت و نگهداری بر اساس آخرین ویرایش استاندارد ANSI/NISO z39.19 2005  است. مواد و روشها: پژوهش به روش پیمایشی تحلیلی انجام گردید و با استفاده از روش نمونه‌گیری سیستماتیک، نمونه‌ای از اصطلاحات آخرین ویرایش اصطلاحنامه‌های علوم اسلامی، شامل هفت اصطلاحنامه اخلاق اسلامی، اصول فقه، کلام اسلامی، فلسفه اسلامی، علوم قرآنی، معارف قرآن و منطق، مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار پژوهش سیاهه وارسی بود که در فضای نرم‌افزار اکسل تعریف گردید. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد در هفت اصطلاحنامه مورد بررسی، بیشترین میزان رعایت استاندارد، مربوط به بخش روابط معنایی با میانگین 97% و پس از آن در بخش ساختار شکلی با میانگین 5/95% است. در نحوۀ ارائه اصطلاحنامه، رعایت استانداردها به طور میانگین 77% بوده است. کمترین میزان رعایت استاندارد مربوط به سیستم مدیریت اصطلاحنامه‌ها با میانگین 46% است. نتیجه‌گیری: توجه به استانداردهای اصطلاحنامه نویسی قبل از تدوین، آگاهی، دانش و تخصص تهیه کنندگان اصطلاحنامه‌ها، اتخاذ الگوی مناسب، پایبندی به اصول و قوانین در ایجاد اصطلاحنامه‌ها وتوجه به نیاز استفاده‌کنندگان نهایی اصطلاحنامه، از پیشنهادهای پژوهش حاضر بررسی تهیۀ اصطلاحنامه‌های کارآمد و مؤثر است.}, keywords_fa = {ارزیابی,اصطلاحنامه‌ها,علوم اسلامی,استاندارد ANSI/NISO z39.19 2005,روابط معنایی,ساختار شکلی,نحوه ارائه اصطلاحنامه,سیستم مدیریت اصطلاحنامه}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42627.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42627_35e25132a3269dc9fb2b0cbce9c52f71.pdf} } @article { author = {سلیمانزاده نجفی, نیره سادات and اشرفی ریزی, حسن and یارمحمدیان, محمدحسین and شهرزادی, لیلا and حسن زاده, اکبر}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {16}, number = {2}, pages = {103-117}, year = {2013}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی تاثیر دوره آموزشی نقد کتاب برآگاهی ,نگرش و مهارت نقد کتاب اساتید دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1391}, abstract_fa = {مقدمه: داشتن نگرش مثبت به نقد کتاب و آگاهی از چگونگی نوشتن مقالۀ نقد کتاب، از موضوعات اساسی جوامع علمی است؛ زیرا توسعۀ یک جامعه زمانی ممکن است که نه تنها آن جامعه از آثار علمی منتشر شده آگاه باشد، بلکه توانایی شناخت آثار اصیل از غیراصیل را داشته باشد. در این راستا، پژوهش حاضر به تعیین تأثیر دورۀ آموزشی نقد کتاب بر آگاهی، نگرش و مهارت نقد کتاب استادان دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1391 می‌پردازد. روش‌شناسی: روش پژوهش حاضر نیمه‌تجریی و به صورت طرح دو گروهی (با پیش‌آزمون و پس‌آزمون) است. ابزار گردآوری داده‌ها یک سیاهۀ وارسی و دو پرسشنامه محقق‌ ساخته بر اساس متون علمی معتبر است. روایی سیاهۀ وارسی و پرسشنامه‌های نگرش و آگاهی، توسط متخصصان در حوزه‌های نقد کتاب و کتابداری و اطلاع‌رسانی تأیید و پایایی پرسشنامه‌ها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 78% و 5/79% به دست آمد. جامعۀ آماری تمامی استادان دانشکده مدیریت واطلاع‌رسانی پزشکی شامل 86 نفر است. روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و 15 نفر در هر گروه شاهد و آزمون است. جهت تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی (جدولهای توزیع فراوانی مطلق، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون t مستقل و t زوجی) استفاده و همچنین از  نرم‌افزار SPSS 18.0 استفاده شد. یافته‌ها: آموزش بر آگاهی و مهارت نقد کتاب اساتید مؤثر بوده است. میانگین نمره‌های آگاهی در گروه آزمون از 2/8±1/33 به 9/19±7/55 و مهارت نقد کتاب از 6/8±10/2 به 26/3±53/6 افزایش یافت (001/0P-value<). اگرچه نمرۀ نگرش در گروه آزمون نیز از 7±71/4 به 7/4±74/4 افزایش یافته، این افزایش از لحاظ آماری معنادار نبوده است (0/11 =P-value). نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد آموزش بر افزایش آگاهی و مهارت نقد کتاب استادان مؤثر بوده است. نگرش استادان به مقولۀ نقد کتاب از ابتدا شاکله خوبی داشته است، اما نمرۀ نگرش قبل و بعد از آموزش به لحاظ آماری تفاوت معناداری نداشت. با توجه به ویژگیهای متغیر نگرش، باید خاطر نشان ساخت افزایش معنادار آن مانند دو متغیر دیگر مورد بررسی در پژوهش، مورد انتظار نبود، زیرا متغیر نگاه درونی‌تر بوده و به متغیرهای متفاوتی مانند نوع نگاه فرد به محیط، تواناییها و امکانات وی وابسته است و با گذشت زمان تغییر می‌یابد.}, keywords_fa = {نقدکتاب,آگاهی,نگرش,مهارت,استادان,دانشگاه علوم پزشکی اصفهان,دورۀ آموزشی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42628.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42628_178694c1534aab66458af88f07fb8e49.pdf} } @article { author = {شقاقی, مهدی}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {16}, number = {2}, pages = {119-142}, year = {2013}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {فصل مشترک نظریه های علم ارتباطات با مسائل علوم کتابداری و اطلاع رسانی چیست؟}, abstract_fa = {هدف: هدف نوشتۀ حاضر، بررسی زمینههایی در دانش کتابداری و اطلاعرسانی است که طی آن، نظریههای علم ارتباطات میتواند سرنخهای مناسبی برای تحلیل و تحقیق ارائه کند. برای وصول به این هدف، سعی شده تا زمینههایی از دانش کتابداری و اطلاعرسانی که علم ارتباطات میتواند دستمایۀ خوبی برای عمقیابی و واکاوی ارائه نماید، معرفی و کاربست آن نظریهها بررسی شود. روش/رویکرد: در تحلیل حاضر از رویکرد تحلیل مفهومی (Conceptual Analysis) استفاده شده است. این رویکرد که در بررسیهای نظری کاربرد دارد، برای بسط یک یا گروهی از نظریات خاص یک فرد یا یک حوزه جهت وسعتبخشی، عمقبخشی، یا تحلیل مسائل حوزهای دیگر بهکار میرود. در اینجا سعی شده از منظر نظریههای علم ارتباطات به مسائل علوم کتابداری و اطلاعرسانی نگریسته شود. یافتهها: از آنجا که علوم کتابداری و اطلاعرسانی از نظر بسیاری از نظریهپردازان این حوزه از علم ارتباطات جداییناپذیر دانسته شده و شأن ارتباطی برای این دانش قائل شدهاند، لذا علم ارتباطات یکی از حوزه‌هایی است که در این رشته ظهور و بروز داشته و حایز اهمیت دانسته شده است. با وجود این، حضور علم ارتباطات در علوم کتابداری و اطلاعرسانی عموماً در سطح ارتباط کتابدار- مراجعهکننده در فرایند مرجع باقی مانده و کمتر فراتر از آن رفته است. در نوشتۀ حاضر سعی خواهد شد تا مسائلی از حوزۀ کتابداری و اطلاعرسانی که از طریق نظریههای علم ارتباطات قابلیت طرح، تحلیل و تعمیق دارند، طرح شوند. برای این کار، این مسائل در سه سطح کلی کتاب، کتابخانه، و کتابدار طرح میشوند. اصالت/ارزش: کتابداری و اطلاعرسانی و علم ارتباطات دارای موضوع مورد بررسی مشترکی به نام پیام (اطلاع) هستند. هر چند بیشتر، اطلاع بهعنوان شیء در کتابداری و اطلاعرسانی موضوع تحقیق و کاربرد است، اما این شیء که هم محتوا، هم قالب و هم کلیّت آن میتواند به مثابۀ پیام باشد،  نمیتواند دور از نقش ارتباطی، اقناعی، مخاطبشناسانه، و فارغ از زمینۀ اجتماعی پیام نگریسته شود. مطالعة حاضر قصد در چنین زمینههایی را پر رنگ کند.}, keywords_fa = {اطلاعات و ارتباطات,کتابخانه و جامعه,رسانه,کتاب,کتابدار}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42629.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42629_cf344b6222d54ae74f61d568b79ebd03.pdf} } @article { author = {عصاره, فریده and منصوری, علی}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {16}, number = {2}, pages = {143-167}, year = {2013}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {جریان دانش میان شبکه مخترعان حوزه برق والکترونیک}, abstract_fa = {هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی چگونگی جریان دانش میان مخترعان پروانه‌های ثبت اختراع بر اساس شاخص پراکندگی جغرافیایی است. روش پژوهش: پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل شبکه صورت گرفته است. جامعۀ پژوهش حاضر، کلّ پروانه‌های ثبت اختراع حوزۀ برق و الکترونیک ثبت شده در پایگاه پروانه ثبت اختراع و علایم تجاری آمریکا در محدودۀ سالهای 2006-1987 است. یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل نشان داد کشورهایی همچون آمریکا، ژاپن، آلمان، فرانسه، تایوان، کره جنوبی بر اساس سنجه‌های مرکزیت دارای تأثیرگذاری بیشتری نسبت به دیگر کشورها در شبکه مخترعان حوزۀ مورد بررسی هستند. همچنین، تحلیل داده‌ها نشان داد استناد به عنوان شاخصی مناسب برای سنجش جریان دانش می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. الگوی جریان دانش شبکه مخترعان حوزه برق و الکترونیک نشان داد کشورهای فعّال در شبکه به سه گروه قدرتمند، فعّال و فاقد قدرت در شبکه تقسیم می‌شوند که همکاریهای این سه گروه، شبکة جریان دانش حوزة برق و الکترونیک را شکل می‌دهد. با توجه به نتایج پژوهش، امکان استفاده از الگوی شبکۀ جریان دانش، برای کشورهای علاقه‌مند فراهم آمده است. تحلیل داده‌ها همچنین نشان داد در صورت ادامة مشارکت کشورهای فعال درشبکه جریان دانش این حوزه، می‌توان انتظار داشت در سالهای آینده، تعدادی از کشورهای جدید از جمله ایران در گروه کشورهای قدرتمند در شبکۀ مخترعان حوزه برق و الکترونیک حاضر شوند.}, keywords_fa = {جریان دانش,شبکۀ اجتماعی,سنجه مرکزیت}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42631.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42631_2435ff8bd6782920c1e644955b580b78.pdf} } @article { author = {صنعت جو, اعظم}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {16}, number = {2}, pages = {167-196}, year = {2013}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {فناوریهای ترغیبی و کاپتولوژی ؛کاربردها در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی}, abstract_fa = {هدف/ زمینه: هدف مقالۀ حاضر، تشریح مفهوم فناوری ترغیبی، اصول و راهبردهای حاکم برآن و نیز مدل رفتاری فاگ است. این مدل چگونگی تأثیرگذاری این فناوری بر رفتار انسان را به تصویر می‌کشد. به دلیل عدم کفایت اصل استفاده‌پذیری در طراحی نظامهای اطلاعاتی، در سالهای اخیر توجه ویژه‌ای به نوعی از فناوری با عنوان فناوری ترغیبی معطوف شده است. هدف فناوری ترغیبی، تأثیرگذاری بر رفتار کاربر با بهره‌گیری از فنون و راهبردهای متقاعدسازی در محصولات الکترونیکی و رایانه‌ای، وب‌سایتها و نرم‌افزارها به گونه‌ای است که بر افراد تأثیر مثبت بگذارد و در نتیجۀ آن نگرش و رفتار آنها را تغییر دهد. روش: این پژوهش با بررسی اسنادی رویکرد فاگ در فناوریهای ترغیبی، مدل رفتاری و راهبردهای حاکم بر این فناوریها، به شناسایی کاربردهای بالقوه این فناوریها در حوزۀ کتابداری و اطلاع‌رسانی که بیش از سایر حوزه‌ها با تعاملات کاربران و فناوریها سرو کار دارد، پرداخته است. یافته‌ها: کاربرد در آموزش استفاده از کتابخانه و نظامهای اطلاعاتی، یادگیری، بازاریابی خدمات و منابع کتابخانه، طراحی وب‌سایت کتابخانه‌ها، طراحی نظامهای اطلاعاتی، کاربرد در نظامهای توصیه‌گر، رفع مشکلات بازیابی اطلاعات با استفاده از اصول فناوریهای ترغیبی نظیر پیشنهاد، فراهم‌آوری تجربه و...، برخی از کاربردهای فناوریهای ترغیبی هستند که در این مقاله با ارائه مثالهایی به منظور ارائه تصویری عینی و مصداق واقعی این کاربردها بررسی می‌شوند. در پایان، به منظور ارائه راهکارهای عملی، مراحل عملی جهت طراحی فناوریهای ترغیبی تشریح شده است.}, keywords_fa = {فناوری ترغیبی,کاپتولوژی,ترغیب‌سازی در کتابداری و اطلاع‌رسانی,فنون ترغیب‌سازی,راهبردهای متقاعدسازی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42632.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42632_06142e14b98e50b9ed63593a7567080b.pdf} } @article { author = {رهنما, ساناز}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {16}, number = {2}, pages = {197-216}, year = {2013}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی میزان رضایتمندی کاربران از تمایل با کتابداران و تعیین عوامل موثر برآن:مطالعه موردی دانشگاه فردوسی مشهد}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت رضایتمندی کاربران از تعامل با کتابداران و عوامل مؤثر در این زمینه، انجام شده است. روش‌شناسی:روش پژوهش پیمایشی است و از پرسشنامه برای گردآوری داده‌ها استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد در سالهای سوم و چهارم تحصیل می‌باشند. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد مهمترین عوامل مؤثر بر رضایتمندی دانشجویان از تعامل با کتابداران، عبارتند از: مراجع‌پذیر بودن، اشارات و حرکات، اعلام آگاهی از حضور دیگران، اجتناب از کاربرد واژگان خاص، گوش دادن فعّال، پایان رضایت‌بخش به تعامل، لحن صدا و تنظیم عواطف. همچنین، میان سطح برخورداری کتابداران از مهارتهای ارتباطی و میزان رضایتمندی دانشجویان، رابطه معنادار و مستقیم وجود دارد. یافتۀ دیگر پژوهش نشان داد، میزان رضایتمندی دانشجویان از تعامل با کتابداران خوب بوده و بین میزان رضایتمندی در میان حوزه‌های چهارگانه (به استثنای دو حوزۀ علوم انسانی و کشاورزی) تفاوت معنا‌داری مشاهده می‌شود. علاوه بر آن، بنا بر یافته‌های حاصل از سنجش تأثیر متغیر جنسیت بر رضایتمندی دانشجویان، مشخص شد جنسیت کتابدار در این رابطه تأثیرگذار نیست.}, keywords_fa = {رضایتمندی,تعامل بین فردی,مهارتهای ارتباطی,دانشجویان,کتابداران}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42633.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42633_4487c279bdd86fbce6cec8207270063a.pdf} } @article { author = {مرادی, خدیجه and حاجی زین العابدینی, محسن and دلیلی, حمید}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {16}, number = {2}, pages = {217-237}, year = {2013}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {شناسایی عناصر هسته پیشینه های کتابشناختی کتابخانه های دیجیتالی ایران براساس استاندارد آر.دی.ای}, abstract_fa = {هدف: تعیین عناصر هسته و سطح پایۀ توصیف پیشینه‌های کتابشناختی کتابخانه‌های دیجیتالی ایران، بر اساس عناصر هسته معرفی شده در استاندارد آر.دی.اِی. است. روش پژوهش: پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش پیمایشی-توصیفی انجام شده است. روش گردآوری داده‌ها از نوع مشاهده‌ای و تحلیلی است. جامعه پژوهش دو گروه از کتابخانه‌های دیجیتالی هستند که بر اساس معیارهای ذکر شده در پژوهشهای پیشین انتخاب شدند. ابزار پژوهش، سیاهۀ وارسی محقق ساخته است. نتایج: بررسی عناصر توصیفی به کار رفته در پیشینه‌های کتابشناختی دو گروه از کتابخانه‌های دیجیتالی و مقایسۀ آنها با یکدیگر و سپس انطباق آن‌ها با عناصر هسته‌ی موجودیتهای اثر، برداشت، قالب و مدرک استاندارد آر.دی.اِی.، عناصری هستۀ هر یک از موجودیتها را که لزوماً باید در پیشینه کتابشناختی کتابخانه دیجیتالی وجود داشته باشند را، بر اساس نیازهای کاربران ایرانی و نیازهای زبان و منابع فارسی معرفی نموده است. نتیجه‌گیری: ویژگیهای تعریف شده برای هر یک از موجودیتهای آر.دی.اِی. بر اساس رفع نیازهای کاربری است که در الگوهای پایه آر.دی.اِی تعریف شده‌اند. کارکردهای عناصر هسته که زیر مجموعه‌ای از عناصر آر.دی.ای. هستند نیز بر اساس نیازهای کاربر است و فهم و درک این عناصر توسط کاربر به آسانی صورت گرفته و همچنین پردازش آن‌ها توسط ماشین نیز به آسانی انجام می‌گیرد. در نتیجه، کتابخانه‌های دیجیتالی می‌توانند برای نمایش معنادارتر پیشینه‌های خود و کمک به کاربران، سطح پایۀ توصیف خود را بر اساس این عناصر قرار دهند.}, keywords_fa = {عناصر هسته,استاندارد آر.دی.اِی,کتابخانه دیجیتالی,پیشینۀ کتابشناختی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42634.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42634_aaee0cc3a3e2824ac1b3e1a080398e82.pdf} } @article { author = {قبولی درافشان, سید محمدمهدی and محسنی, سعید and قاسمی, حبیبه}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {16}, number = {2}, pages = {239-261}, year = {2013}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مطالعه تطبیقی نسخه برداری از آثار ادبی و هنری توسط کتابخانه ها}, abstract_fa = {حمایت از حقوق مادی پدیدآورنده اقتضا می‌کند که هرگونه استفاده از اثر بدون کسب رضایت پدیدآورنده امکان‌پذیر نباشد. گاهی بنا به دلایلی همچون نفع عمومی و ... استفاده از اثر بدون لزوم تحصیل رضایت دارندۀ حق در چارچوب استثناهای، مجاز تعیین می‌شود. یکی از این استثناها، نسخه‌برداری توسط کتابخانه است. کتابخانه در سه صورت اقدام به نسخه‌برداری می‌کند؛ درخواست کاربر، حفاظت و جایگزینی و امانت بین کتابخانه‌ای. در قانون ایران تنها نسخه‌برداری به درخواست کاربر مجاز شناخته می‌شود. در حالی که ارائه بهتر خدمات در کتابخانه ایجاب می‌کند که نسخه‌برداری به منظور حفاظت و جایگزینی و امانت بین کتابخانه‌ای نیز در قوانین مورد تصریح قرار گیرد.}, keywords_fa = {نسخه‌برداری,کتابخانه,اثر,قانون}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42635.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42635_3ec6f8ca03d6a0ebf2671e0b3263942b.pdf} } @article { author = {احمدی, الهام and حیدری, غلامرضا}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {16}, number = {2}, pages = {263-279}, year = {2013}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ساخت و اعتباریابی مقیاسی به‌منظور سنجش عوامل ترغیب کننده و بازدارندۀ همکاری علمی درمیان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز}, abstract_fa = {هدف: ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش عوامل ترغیب کننده و بازدارندۀ همکاری علمی درمیان اعضای هیئت علمی دو دانشگاه شهید چمران و علوم پزشکی جندی‌ شاپور اهواز. روش: نوع پژوهش کاربردی و روش آن پیمایشی است. ابزار پژوهش، پرسشنامۀ محقق ساخته است. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوایی (صوری) انجام و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ 94/0=α تعیین شد. نمونه‌گیری با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای صورت گرفت. جامعة پژوهش 292 نفر از اعضای هیئت علمی دو دانشگاه شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بوده است. از تعداد 292 پرسشنامۀ توزیع شده، جمعاً 188 پرسشنامۀ(38/64%) آن دریافت شد. یافته‌ها: نتیجۀ اجرای تحلیل عاملی بر روی داده‌های مستخرج از پرسشنامه‌های دریافتی منجر به استخراج 13 عامل اصلی (6عامل ترغیب کننده و 7 موانع بازدارنده) شد. به طور کلی، نتایج فوق نشان می‌دهد که پرسشنامه همکاری علمی از اعتبار بالایی دارد و در نتیجه می‌تواند ابزار مناسبی برای ارزیابی عوامل ترغیب کننده و بازدارندۀ همکاری علمی در میان اعضای هیئت علمی این دو دانشگاه باشد.}, keywords_fa = {اعتبار‌یابی و ساخت مقیاس,پرسشنامه,همکاری علمی,اعضای هیئت علمی,دانشگاه شهید چمران,دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42636.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42636_1d99a3d3f57a04bfddc174880021010f.pdf} }