@article { author = {بهزادی, حسن and اسماعیلی زاده, محمدهادی}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {18}, number = {4}, pages = {3-30}, year = {2015}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی وضعیت و رابطه بین هوش اجتماعی و عملکرد شغلی مدیران کتابخانه های آستان قدس رضوی}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش، بررسی وضعیت هوش اجتماعی و عملکرد شغلی (وظیفه‌ای و زمینه‌ای) مدیران کتابخانه‌های آستان‌قدس‌رضوی و وجود رابطه بین این دو متغیر است.روش‌شناسی: پژوهش از نوع کاربردی است و به‌روش همبستگی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل100 مدیر شاغل در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی است. حجم نمونه با ‌استفاده از جدول مورگان و کجرسی و با ‌روش نمونه‌گیریِ تصادفیِ طبقه‌ای به تعداد 86 نفر انتخاب شد و پرسش‌نامه پژوهش بین آنها توزیع گردید که در نهایت تعداد 78 پرسش‌نامه بر‌گشت داده شد. برای گردآوری داده‌ها از دو پرسش‌نامه استاندارد استفاده شده است: 1. پرسش‌نامه هوش اجتماعی 2. پرسش‌نامه عملکرد وظیفه‌ای ـ زمینه‌ای.یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان‌داد وضعیت عملکرد شغلی مدیران کتابخانه‌های آستان‌قدس‌رضوی بالاتر از حد متوسط و وضعیت هوش اجتماعی آنان کمتر از حد متوسط است. مشخص شد بین هوش اجتماعی مدیران با عملکرد شغلی وظیفه‌ای آنان و نیز بین هوش اجتماعی با عملکرد زمینه‌ای آنان رابطۀ معناداری وجود دارد، اما بین هوش اجتماعی و عملکرد شغلی مدیران (وظیفه‌ای و زمینه‌ای) رابطۀ معناداری مشاهده نشد. همچنین بین متغیرهای جمعیت‌شناختی (تحصیلات، جنسیت، سابقه‌کار و نوع استخدام) و عملکرد شغلی مدیران نیز تفاوت معناداری وجود نداشت و هوش اجتماعی مدیران برحسب جنسیت متفاوت بود. نتیجه‌گیری: با تقویت مؤلفه‌های مختلف هوش اجتماعی مدیران، می‌توان ضمن ارتقای هوش اجتماعی آنان، زمینه بهبود و افزایش عملکرد شغلی آنها را نیز فراهم آورد.}, keywords_fa = {هوش اجتماعی,عملکرد شغلی,عملکرد وظیفه‌ای,عملکرد زمینه‌ای,سازمان کتابخانه‌ها,موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌‌‌‌قدس‌رضوی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43940.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43940_23697f83be36b8f52955118110565444.pdf} } @article { author = {Javanmard, Maryam and Noruzi, Alireza and Nakhoda, Maryam}, title = {Identify Factors Affecting the Increase of Users of the Libraries of Astan Quds Razavi Based on the Marketing Mix 4C}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {18}, number = {4}, pages = {31-54}, year = {2015}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {Objective: The aim of this research was to identify factors influencing the increase of users at the libraries of Astan Quds Razavi based on customer-focused marketing model "4 C's" from the point of view of librarians. Methodology: The research method is descriptive-survey. Data were collected through a questionnaire survey from 163 librarians out of 243 employees. And given the small size of population, sampling was conducted and questionnaires were distributed among the population. The questionnaire consisted of 40 closed questions in four sections. The research population included all of the library managers and librarians working in the library. According to the non-normality of the data, to test the hypotheses, regression and chi-square test for the relationship between variables and Spearman correlation coefficient was used. Results: The results showed that elements in the marketing mix 4 C's are effective to attract users to the libraries of Astan Quds Razavi. Its components, that is, convenience and cost, respectively, were considered to have a major role in attracting users to the libraries of Astan Quds Razavi. Conclusion: Customer/consumer value has no effect on attracting users. The results also showed the elements of the marketing mix 4 C's can be helpful to attract users to the libraries of Astan Quds Razavi.}, keywords = {Marketing,Four C,User analysis,Libraries,Librarians}, title_fa = {شناسایی عوامل مؤثر بر جذب مخاطب در کتابخانه های آستان قدس رضوی بر اساس مدل بازاریابی مشتری مدار «چهار سی» از دیدگاه کتابداران}, abstract_fa = {هدف: این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر افزایش جذب مخاطبان به کتابخانه‏‌های آستان‌ قدس‌ رضوی بر اساس مدل بازاریابی مشتری‌‏مدار «چهار سی» از دیدگاه کتابداران انجام شده است. روش‌‏شناسی: روش پژوهش «توصیفی- پیمایشی» و ابزار گردآوری داده‌‏ها، پرسش‌نامه‏ای محقق‏‌ساخته، شامل 40 سؤال بسته در چهار قسمت است. جامعۀ‌ آماری این پژوهش کلیۀ مدیران و کتابداران شاغل در سازمان مذکور است که در زمان انجام پژوهش ، 243 نفر بودند. با توجه به حجم کم جامعۀ آماری، نمونه‏‌گیری انجام نشد و پرسش‌نامه بین جامعۀ آماری به‌ طورکامل توزیع شد. در نهایت، 163 پرسش‌نامۀ معتبر جمع‌آوری شد. علاوه بر آمار توصیفی، با توجه به غیرنرمال بودن داده‌‌ها، برای آزمون فرضیه‌‏ها از رگرسیون ترتیبی و برای بررسی ارتباط بین متغیرها از آزمون مجذور کای و ضریب همبستگی اسپیرمن، استفاده شده است. یافته‌‏ها: نتایج پژوهش نشان داد عناصر آمیختۀ بازاریابی در جذب مخاطبان به کتابخانه‌‌های آستان قدس رضوی تأثیر دارند و مؤلفه‌های «ارتباط»، «راحتی» و «هزینه» به ترتیب، در جذب مخاطبان به کتابخانه‌های آستان‌قدس‌رضوی نقش دارند؛ ولی مؤلفه «ارزش‏های مورد انتظار مشتری» در جذب مخاطبان نقش ندارد. یافته‌های این پژوهش نشان داد با کمک مؤلفه‌‌های عناصر آمیختۀ بازاریابی «چهار سی» می‌‌توان به جذب مخاطبان کتابخانه‌‌های آستان‌ قدس‌ رضوی کمک کرد.}, keywords_fa = {بازاریابی,مدل «چهار سی»,جذب مخاطب,کتابخانه‏‌های آستان‌‌ قدس ‌رضوی,مدیران,کتابداران}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43939.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43939_b1320bfd7cea9c05a4c5da51914d1f37.pdf} } @article { author = {فخروی, سجاد and میرحسینی, زهره and اباذری, زهرا}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {18}, number = {4}, pages = {55-74}, year = {2015}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {واکاوی سرمایه های فکری (انسانی، ساختاری و مشتری) در سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین وضعیت سرمایۀ فکری در سازمان کتابخانه­ها، موزه­ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی است. روش پژوهش: پژوهش از نوع توصیفی است و به روش «پیمایشی ـ تحلیلی» انجام شده است. جامعۀ آماری شامل تمامی کارکنان دارای مدرک کارشناسی‌ارشد و دکتری و همچنین کارشناسان‌مسئول سازمان کتابخانه­ها، موزه‏ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی به تعداد 106 نفر است. یافته‏ها: نتایج آزمون t تک‌نمونه­ای نشان داد که وضعیت سرمایۀ فکری به‌طور معناداری در حدّ مطلوب نیست (p< 0/05). نتایج آزمون تحلیل واریانس یک‌راهه نشان داد بین سرمایۀ فکری بر اساس سابقۀ خدمت، میزان تحصیلاتو سن، تفاوت معناداری وجود دارد. در ادامه، نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد بین کارکنان با گروه­های سنّی متفاوت از لحاظ مؤلفه‌های سرمایه فکری در خرده‌مؤلفۀ سرمایۀ انسانی؛ بین کارکنان باسابقه‌خدمت متفاوت در خرده‌مؤلفۀ سرمایۀ مشتری؛ بین کارکنان با جنسیت متفاوت در خرده‌مؤلفۀ سرمایۀ انسانی، تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجه‌گیری: کتابخانۀ آستان‌قدس‌رضوی در چشم‌انداز بیست‌ساله خود به‌دنبال غنی‌ترین و فعال‌ترین کتابخانه در منطقه و جهان اسلام است. ازاین‌رو، بهتر است به مقولۀ سرمایۀ‏ فکری اهمیت بیشتری داده شود و برای بهبود عملکرد و نیل به وضعیت مطلوب، گام‌های مؤثرتری بردارند.  }, keywords_fa = {مدیریت دانش,سرمایۀ فکری,سرمایه انسانی,سرمایه ساختاری,سرمایه مشتری,عملکرد سازمانی,سازمان کتابخانه‏ها,موزه‏ها و مرکز اسناد آستان‌‌قدس‌رضوی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44051.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44051_f80ba5959be2a48666e2e276efd700cf.pdf} } @article { author = {شهریاری, امیر عطا and سالاری, محمود and بهزادی, حسن}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {18}, number = {4}, pages = {75-98}, year = {2015}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی عوامل مؤثر بر وقف کتاب به سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, abstract_fa = {هدف: یکی از رایج­ترین موارد مصرف وقف، امور فرهنگی و از جمله وقف کتاب و تجهیزات مورد نیاز و سایر ملزومات کتابخانه­هاست. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر جذب وقف فرهنگی در یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های جهان اسلام ـ سازمان کتابخانه­ها، موزه­ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی ـ انجام‌ شد. روش: روش پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری داده‌ها، دو پرسش‌نامۀ­ محقق‌ساخته بر مبنای مطالعات کتابخانه‌ای بود که یکی برای واقفین و دیگری برای مدیران کتابخانه طراحی شد. جامعۀ آماری شامل دو گروه است: نخست، کلیه واقفین کتابخانه آستان‌قدس‌رضوی در فاصلۀ سال‌های  1387 –1392 به تعداد 900 نفر واقف که از طریق فرمول مورگان و با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، تعداد 248 نفر انتخاب شدند. دوم، مدیران بخش­های خدمات عمومی کتابخانه آستان‌قدس‌رضوی که 43 نفر بودند و پرسش‌نامه به همۀ آنان داده شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد مؤثرترین انگیزه‌های واقفین، انگیزه‌های دینی (رضای خدا، پاداش اخروی) خدمت به مردم و همنوع و گسترش علم و دانش در جامعه  است؛ اما مهم‌ترین موانع وقف، آگاهی نداشتن جامعه از اهمیت و ضرورت مشارکت در کتابخانه‌ها، نبود فرهنگ وقف در جامعه و تورم موجود در جامعه بود. نتیجه‌گیری: در میان راهکارهای جلب وقف در کمک به توسعۀ کتابخانه، استفاده از رسانه‌های جمعی و تبلیغاتی مانند تلویزیون، آگهی‌نما و بیلبوردهاست. مهم‌ترین راهکار رفع موانع نیز تبلیغات و اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در جامعه شناخته شد.  }, keywords_fa = {وقف فرهنگی,مشارکت مردمی,سازمان کتابخانه­ها,موزه­ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی,وقف کتاب}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43944.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43944_b73ab068b39c28eae213bfb43c096b83.pdf} } @article { author = {بحرینی, نعیمه and میرزا بیگی, مهدیه and ستوده, هاجر}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {18}, number = {4}, pages = {99-122}, year = {2015}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی تأثیر سطح پیچیدگی وظایف کاری بر عملکرد جستجوی مروری کاربران در تعامل با وب}, abstract_fa = {هدف: هدف از این پژوهش شناخت تأثیر سطح پیچیدگیِ عینیِ وظایف کاری بر عملکرد جستجوی مروری است. روش/رویکرد پژوهش: پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی است و در آن برای گردآوری داده‌های مستخرج از فایل­های تراکنش کاربران با وب، از تحلیل محتوای کمّی استفاده شده است. جامعۀ پژوهش شامل کلیۀ دانشجویان کارشناسی دانشگاه شیراز و نمونۀ مورد مطالعه شامل 90 دانشجوی کارشناسی دانشگاه شیراز است که سه وظیفۀ ساده، با پیچیدگی متوسط و کاملاً پیچیده را در دو وب­سایت «دیجی­کالا» و «زنبیل» از طریق جستجوی مروری انجام دادند. یافته­ها: نتایج نشان داد سطح پیچیدگیِ وظایف بر عملکرد کاربران از نظر زمان و موفقیت، در جستجوی مروری تأثیر قابل توجهی دارد؛ به‌نحوی که کاربران مدت‌زمان کمتری را برای تکمیل وظیفۀ ساده در مقایسه با دو وظیفه با پیچیدگی متوسط و کاملا پیچیده، صرف کردند. همچنین کاربران در انجام وظیفۀ ساده نسبت به دو وظیفه با پیچیدگی متوسط و کاملاً پیچیده، موفق­تر عمل کردند. نتیجه­گیری: با آگاهی از عوامل مؤثر بر عملکرد جستجوی مروری کاربران همچون سطح پیچیدگیِ عینیِ وظایف، می­توان جستجوی مروری کاربران در نظام‌های اطلاعاتی را بهبود بخشید. نتایج این پژوهش می­تواند برای طراحان، توسعه­دهندگان، کاربران و آموزش‌دهندگان نظام­های اطلاعاتی برای شناخت عوامل مؤثر بر جستجوی مروری و کاهش اثر منفی و افزایش اثر مثبت آنها بر عملکرد کاربران، مفید باشد.    }, keywords_fa = {پیچیدگی وظیفه,عملکرد جستجو,جستجوی مروری,وظیفه ساده,وظیفه پیچیده}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43949.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43949_dd935dcbadb1eaa62729b1d7809d7159.pdf} } @article { author = {وکیلی ازغندی, سمانه and نوکاریزی, محسن and تجعفری, معصومه}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {18}, number = {4}, pages = {123-150}, year = {2015}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مقایسه ملاک های انتخاب کتاب از دیدگاه نوجوانان شهری و روستایی (مطالعه موردی: شهرستان کاشمر)}, abstract_fa = {هدف: هدف از این پژوهش، شناسایی و مقایسۀ میزان اهمیت ملاک­های نوجوانان شهری و روستایی برای انتخاب کتاب بر اساس شرایط اجتماعی، امکانات شهری و روستایی بود. روش: این پژوهش از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش متشکل از تمامی دانش­آموزان 12 تا 16 سال مدارس شهرستان کاشمر شامل مناطق شهری و روستایی بود که به روش نمونه­گیری تصادفیِ خوشه­ایِ دو مرحله­ای انتخاب شدند. از دو پرسش‌نامۀ محقق‌ساخته استفاده شد. روایی پرسش‌نامه‌ها توسط متخصصان و پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ اندازه‌گیری گردید. مقدار آلفا به‌ترتیب برابر با 0.86 و 0.84 بود. یافته­ها: نتایج به‌دست‌آمده، میزان اهمیت هریک از ملاک­های اصلی و ملاک­های فرعیِ انتخاب کتاب برای نوجوانان شهری و نوجوانان روستایی را مشخص کرد. در اولویت­بندی ملاک‌های اصلیِ انتخاب کتاب، نوجوانان شهری، «کیفیت محتوا» را اولویت نخست و «قیمت» را اولویت آخر خود انتخاب کردند. همچنین نوجوانان روستایی در اولویت­بندی ملاک­های اصلی انتخاب کتاب، «قیمت» را اولویت نخست و «اعتبار ناشر» را اولویت آخر خود برگزیدند. نتایج پژوهش نشان داد تفاوت معناداری بین نوجوانان شهری و نوجوانان روستایی درخصوص میزان اهمیت ملاک­های انتخاب کتاب وجود داشت (000/0p =). همچنین مشخص شد بین میزان اهمیت ملاک­های انتخاب کتاب در طبقات ضعیف، متوسط و بالای اجتماعی ـ اقتصادی، تفاوت معناداری وجود داشت (000/0p =). افزون براین، رابطه معنادار بین سطح تحصیلات والدین و میزان اهمیت ملاک­های انتخاب کتاب تأیید شد.  }, keywords_fa = {ملاک­های انتخاب کتاب,نوجوانان شهری,نوجوانان روستایی,شرایط اقتصادی‌‌اجتماعی,شهرستان کاشمر}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43947.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43947_04a4e479a44820603728243127944145.pdf} }