@article { author = {Karimi, Hamid Reza and Ardalan Javan, Sayyid Ali}, title = {Identifying the rules of marking and punctuation in selected manuscripts until the Timurid era}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {20}, number = {1}, pages = {3-20}, year = {2017}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {Purpose: The aim of this study was to investigate and identify the rules of marking and punctuation in the selected dated manuscript in the library of Astan Quds Razavi and some other libraries. Methodology: This applied research was conducted through an analytical survey method. By reviewing the manuscripts in Astan Quds Razavi and after consulting with some experts working in this section, 6 dated manuscripts related to the considered subject and period as well as 6 manuscripts from other valid libraries were selected using purposeful sampling method. Results: By systematically examining and categorizing the signs used in selected manuscripts until the Timurid era, it was found that the sign (grear spot) and the sign "letter ﻫ" each with 41%, "three-point- triangle and three-point diamond” with 34%, were most used among the pictorial signs. Among the most widely used text signs with the letters in the manuscripts, "strain letters" with 50%, "spacing" and "vermilion writing" with 40% were at top. In 76% of selected manuscripts, the both types of signs were used. Conclusion: This study showed that the forms of "visual cues" and "signs with text letters Edition were used for marking in manuscripts. All these signs were used for separation and distinction and in most manuscripts both signs were used.}, keywords = {Punctuation,Marking in manuscripts,Writing signs,Timurid era,Library and Documents Center of Astan Quds Razavi}, title_fa = {بررسی و شناسایی آداب نشانه‌گذاری در نسخه‌های خطّی منتخب تا عصر تیموری}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی و شناسایی آداب نشانه‌گذاری در بین نسخه‌های خطی تاریخ‌دار انجام شده است. روش/ رویکرد پژوهشی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و به روش پیمایشی _ تحلیلی انجام‌شده است. با بررسی نسخه‌های خطی موجود در کتابخانه آستان‌قدس‌رضوی و مشورت با کارشناسان خبره این بخش، تعداد شش نسخۀ نفیس تاریخ‌دار مرتبط با دوره و موضوع مورد پژوهش از کتابخانه آستان‌قدس‌رضوی و شش نسخۀ تاریخ‌دار از سایر کتابخانه‌های معتبر، به‌ روش هدفمند انتخاب و با مشاهدۀ این نسخه‌ها، نشانه‌گذاری‌های مشترکی استخراج گردید. یافته‌ها: با بررسی روشمند و طبقه‌بندی نشانه‌های به‌کار رفته در نسخه‌های خطی منتخب تا عصر تیموری، مشخص شد که نشانۀ «نقطۀ بزرگ» و نشانه «حرف هـ» هرکدام با 41% «سه‌نقطه مثلثی و نقطه لوزی» با 34 % استفاده، بیشترین کاربرد را در نشانه‌های تصویری دارد. در بین نشانه‌ها با حروف متن بیشترین کاربرد را «کشیدگی حروف» با فراوانی 50%، «فاصله‌گذاری» و «شنگرف‌نویسی» با فراوانی 40% بیشترین کاربرد را در نسخه‌های خطی مورد پژوهش دارد. در 76% نسخه‌های منتخب از هر دو نوع نشانه‌ها استفاده‌شده است. نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد نشانه‌گذاری در نسخه‌های خطی به دو صورت «نشانه‌های تصویری» و «نشانه‌ها با حروف متن نسخه» انجام می‌شده است. کاربرد تمام این نشانه‌ها، تمایز و جداکنندگی است. در بیشتر نسخه‌های خطی از هر دو نوع نشانه استفاده‌ شده است.}, keywords_fa = {علائم سجاوندی,نشانهگذاری در نسخههای خطّی,نشانههای نگارشی,دورۀ تیموری,کتابخانه و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_48537.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_48537_100d39604c7d1325f30790414e946de9.pdf} } @article { author = {Valizadeh, Behnaz and Rezaei Sharifabadi, Saeed and Doulani, Abbas}, title = {The role of Telegram mobile social network in developing the academic library services (Case study: Managers and librarians of the central library of the universities of the Iranian Ministry of Science, Research and Technology)}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {20}, number = {1}, pages = {21-51}, year = {2017}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {Purpose: The purpose of this research is to determine the role of Telegram, a social mobile network, in developing the services of academic central libraries of the Ministry of Science, Research and Technology (MSRT) between the managers and librarians. Methodology: This is a descriptive-analytic research conducted through a survey method. In the first part, two checklists were provided for the academic library services as well as activities of the central libraries of the universities of MSRT (including Sharif University of Technology, University of Isfahan, Ferdowsi University of Mashhad, and Shahid Chamran University of Ahwaz) providing services. In the second part, a researcher-made questionnaire was distributed among 102 managers and librarians of the mentioned libraries which launched a Telegram channel in 2015-2016. Data were analyzed in two levels of descriptive and inferential statistics using SPSS Software.   Results: The findings showed that information services were provided at three central libraries of the Sharif University of Technology, Ferdowsi University of Mashhad and Shahid Chamran University of Ahwaz, and borrowing services at the central library of the University of Isfahan. The data analysis of the questionnaire revealed that managers and librarians’ attituded for the development of library services including borrowing with a mean of 3.50, informing with a mean of 3.39, reference with a mean of 3.29, information technology with a mean of 3.30, and education and research with a mean of 3.35, which was generally at moderate mean. There was also a positive and significant relationship between the variables of the Telegram social network and the academic library services. Conclusion: The results of the research showed that most libraries used the social network of Telegram to present news and events of the library. Considering the importance and efficiency of the Telegram social network in providing the borrowing services, informing, reference, information technology and education and research, it is suggested that related measures should be considered for its proper use in relation to the development of academic library services through Telegram.  }, keywords = {library services,Academic Libraries,Iran,telegram social network}, title_fa = {بررسی نقش شبکه‌ اجتماعی موبایلی تلگرام در توسعه خدمات کتابخانه‌های دانشگاهی (مطالعه موردی: مدیران و کتابداران کتابخانه‌ مرکزی دانشگاه‌های وزارت علوم)}, abstract_fa = {هدف: هدف این پژوهش، تعیین نقش شبکه‌ اجتماعی موبایلی تلگرام در توسعه خدمات کتابخانه‌های مرکزی دانشگاهی وزارت علوم بین مدیران و کتابداران است. روش پژوهش: پژوهش توصیفی _ تحلیلی بوده و به روش پیمایشی انجام شده است. در بخش نخست، دو سیاهه ‌وارسی از فعالیت‌های کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های وزارت علوم‌ (صنعتی‌شریف، اصفهان، فردوسی مشهد و شهید چمران اهواز) که بر روی تلگرام خدمات ارائه می‌دادند و خدمات کتابخانه‌های دانشگاهی تهیه شد. در بخش دوم، پرسش‫نامه محقق‌ساخته در بین 102 نفر از مدیران و کتابداران کتابخانه‌های مرکزی دانشگاهی وزارت علوم(صنعتی‌شریف، اصفهان، فردوسی مشهد و شهید چمران اهواز) که در سال 2015-2016 تلگرام راه‌اندازی کردند، توزیع گردید. تحلیل داده‌ها در دو بخش انجام شده است: توصیف داده‌ها و تحلیل استنباطی. یافته‌ها: سیاهه وارسی نشان داد خدمات اطلاع‌رسانی در سه کتابخانه مرکزی (صنعتی شریف، فردوسی مشهد و شهید چمران اهواز) و خدمات امانت‌دهی در کتابخانه مرکزی اصفهان ارائه می‌شود. پرسش‫نامه نشان داد، میانگین نگرش مدیران و کتابداران جهت توسعه خدمات کتابخانه‌ای از جمله امانت‌دهی با میانگین 50/3، اطلاع‌رسانی با میانگین 39/3، مرجع با میانگین 29/3، فناوری اطلاعات با میانگین 30/3، آموزش و پژوهش با میانگین 35/3، در حدّ متوسط است. بین متغیرهای تلگرامی و خدمات کتابخانه‌های دانشگاهی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان می‌دهد بیشتر کتابخانه‌ها از تلگرام جهت ارائه اخبار و رویدادهای کتابخانه استفاده می‌کنند. با توجه به اهمیت و کارایی تلگرام در ارائه خدمات امانت‌دهی، اطلاع‌رسانی، مرجع، فناوری اطلاعات و آموزشی و پژوهشی، پیشنهاد می‌شود تدابیری برای استفادة مناسب در توسعه خدمات کتابخانه‌های دانشگاهی با کمک‌ تلگرام لحاظ شود.}, keywords_fa = {خدمات کتابخانهای,کتابخانه های دانشگاهی ایران,شبکه اجتماعی تلگرام}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_48683.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_48683_8ad4ee6a463dab4a7cd24c73912d3a44.pdf} } @article { author = {Zare Banadkuki, Mohammadreza and Vahdatzad, Mohammad Ali and Owlia, Mohammad Saleh and Lotfi, Mohammad Mehdi}, title = {Pathology of rankings systems of universities from the perspective of upstream documents of Iranian higher education}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {20}, number = {1}, pages = {52-87}, year = {2017}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {Purpose: The purpose of this research was comparing the indicators and criteria of ranking systems with the concepts and requirements of the upstream documents of Iranian higher education, as well as the degree of appropriateness of the ranking models for ranking of universities in Iran. Methodology: This was an applied research and a comparative study. Through studying the indicators and criteria of 12 ranking systems of universities, the contents of upstream documents of Iranian higher education, as the communicated strategies, have been analyzed and the concepts were extracted in the terms of open and axial coding. The open codes compared with the indicators and criteria of university ranking models through the quality function deployment approach. Findings: The text of 7 upstream documents of higher education analyzed and 241 statements and 36 main concepts have been extracted. The extracted concepts were matched with 26 main indicators of international university ranking models. Results: The results showed that only 69% of the open codes extracted from the upstream documents have been considered in the existing university ranking models and 31% of them were not seen in ranking systems at all. It seems that the desirable values and measures of upstream documents must be carefully considered in the Iranian university ranking.}, keywords = {University Rankings,content analysis,Quality Function Deployment,upstream documents,Iran,Higher education}, title_fa = {آسیب شناسی نظام های رتبه بندی دانشگاه ها از منظر اسناد فرادستی آموزش عالی کشور}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش حاضر، مقایسه شاخص‌ها و معیارهای نظام‌های رتبه‌بندی با مفاهیم و الزام‌های اسناد فرادستی آموزش عالی کشور و بررسی میزان تناسب مدل‌های رتبه‌بندی جهت رتبه‌بندی دانشگاه‌های ایران است.   روش‌شناسی: پژوهش از نوع کاربردی و به روش تطبیقی انجام شده است. در این پژوهش با مطالعه شاخص‌ها و معیارهای 12 نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، محتوای متنی اسناد فرادستی آموزش عالی کشور به‌عنوان راهبردهای ابلاغی تحلیل و مفاهیم در قالب کدهای باز و محوری استخراج گردیده است. کدهای باز، از نظر مفهومی، با رویکرد روش گسترش مشخصه‌های کیفی با شاخص‌ها و معیارهای مدل‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها تطابق مفهومی داده‌شده‌اند. یافته‌ها: با تحلیل محتوای متن هفت سند فرادستی آموزش عالی کشور، 241 گزاره الزام‌آور برای دانشگاه‌ها و 36 مفهوم اصلی استخراج گردیده است. مفاهیم استخراج شده در قالب کدهای باز  با  26 شاخص اصلی نظام‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها تطابق داده شده است. نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد تنها 69% مفاهیم استخراج‌شده از اسناد فرادستی، به‌گونه‌ای در این مدل‌ها مورد توجه قرار گرفته و 31% مفاهیم استخراج‌شده از اسناد، در نظام‌های رتبه‌بندی دیده نمی‌شود. از این‌رو، لازم است ارزش‌ها و معیارهای مطلوب مندرج در اسناد فرادستی در رتبه‌بندی دانشگاه‌های ایران لحاظ شود.}, keywords_fa = {رتبه بندی دانشگاه ها,تحلیل محتوا,گسترش مشخصه های کیفی,اسناد فرادستی آموزش عالی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_48861.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_48861_ae260502e54c1a0c9b0f6476b522b058.pdf} } @article { author = {Goltaji, Marzieh and Abbaspour, Javad}, title = {A Survey on the inconsistencies of writing affiliations of the organizations and research centers and its influence on the recall of retrievals in Thomson Reuters}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {20}, number = {1}, pages = {88-112}, year = {2017}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {Purpose:  The aim of this study was to identify the inconsistencies of recording the titles of institutes and research center affiliated with the Iranian Ministry of Science, Research and Technology (MSRT) and its consequences on the recall of retrievals in Thomson Reuters. Methodology: This was an applied study conducted through a survey method. The population of this study consisted of all indexed documents by Iranian researchers of institutes and research centers affiliated with the Ministry of Science, Research and Technology in Thomson Reuters during 2000-2016. Totally, 403 variant formats for 25 studied organizations were investigated. Findings: Results showed that an average amount of 16 writing variants has induced for each institute or research center title.  Acronyms, misspelling, abbreviations, syntactic permutation, space variations, title changing of the organizations and not following the same pattern in recording were the most important reasons for inconsistencies. Besides, except two cases, all institutes and research centers variant formats of affiliations had negative impact on the recall. Conclusions: Regarding the inconsistencies and lack of observed unity in recording affiliations and the negative impact on retrieving the titles of institutes and research centers, their ranking in international ranking system and so on, it is essential to take some efforts in order to unify affiliation. In this regard, defining standard affiliation by policy makers of each organization and obligating the researchers to use defined affiliation are the most important suggested solutions.}, keywords = {Inconsistencies of writing,affiliation,recall,Information Retrieval,Thomson Reuters}, title_fa = {بررسی عوامل واگرایی در نگارش وابستگی سازمانها و مراکز پژوهشی و تاثیر آن بر جامعیت نتایج بازیابی شده در پایگاه تامسون رویترز}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل واگرایی در نحوه نگارش نام سازمان‌ها و مراکز پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تأثیر آن بر جامعیت نتایج بازیابی شده در پایگاه تامسون رویترز نوشته شده است. روش: این پژوهش از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش را کلیه مدارک نمایه‫شده سازمان‌ها و مراکز پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی سال‌های 2000 تا 2016 میلادی تشکیل می‌دهند. در مجموع 403 صورت نگارشی برای 25 سازمان بررسی شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد برای هر سازمان یا مرکز پژوهشی به‫طور میانگین 16 صورت نوشتاری مختلف وجود دارد. همچنین، سرنام، غلط املایی، اختصار، جابه‌جایی کلمات، فاصله‌گذاری، تغییر نام سازمان‌ها و رعایت‫نکردن الگوی واحد در نگارش، عمده دلایل واگرایی شمرده می‌شوند. علاوه بر این، در تمامی سازمان‌ها و مراکز پژوهشی، به استثنای دو مورد، واگرایی در نگارش وابستگی سازمانی بر روی جامعیت نتایج تأثیر منفی گذاشته است. نتیجه‌گیری: با توجه به آشفتگی‌ و نبود وحدت رویّه مشاهده‫شده در درج وابستگی سازمانی و تأثیر منفی‫ای که این عامل بر  بازیابی نام  سازمان‌ها و مراکز پژوهشی و رتبه‫بندی آنها در نظام‌های رتبه‫بندی بین المللی و موارد جز آن می‌گذارد، انجام اقدام‫هایی با هدف یکدست‫ساختن وابستگی‌های سازمانی ضروری به‫نظر می‌رسد. در این راستا، تعیین وابستگی سازمانی استاندارد توسط سیاست‌گذاران هر سازمان و الزام پژوهشگران و نویسندگان به استفاده از وابستگی سازمانی ازپیش‫تعریف‫شده، مهم‫ترین راهکار پیشنهادی است.}, keywords_fa = {واگرایی در نگارش,جامعیت,وابستگی سازمانی,بازیابی اطلاعات,پایگاه تامسون رویترز}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_48643.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_48643_c1e9ec3d48765a0cbb52a8437dcb8b50.pdf} } @article { author = {Salimi, Ghasem and Dadbeh, Asghar}, title = {Critical correction of Jami’s treatise of Lavame’e and its stylistic features}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {20}, number = {1}, pages = {113-137}, year = {2017}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {Introduction: The Lavame’e treatise is one of the few fascinating texts of Persian language and literature, which is important for its deep mystical themes and high literary and artistic values as well. These two attributes caused the Lavame’e to be considered by both the mystics and scholars simultaneously. In the past, some of the Jami’s treatises such as “Asha’at-ol-Loma’at” and “Favaed-ol-zia’eiah fi sharh-ol-kafiyah” were textbooks of the seminary (Hawza) and the existence of many manuscripts related to his treatises and poems also showed the attention of scholars and scholars to his works. In this treatise, Jami translated and interpreted the poems of Ibn Fariz to facilitate the enjoyment of mystical treasures, so called his work “Lavame’ anvar-ol-kashf va al-shohud ala qolube arbab-el-zoq va al-vojud”. Purpose: This study aimed to introduce briefly the valuable manuscripts in Iranian libraries and also to illustrate the Jami’s stylistic features in this treatise. Methodology: the eclectic style, which is a combination of deductive and basic methods, was the correction method of this pamphlet and it was developed by comparing nine valuable manuscripts of libraries in Iran, India and Hagia Sophia with one of the editions in Malek library as the basic edition. Results: In this pamphlet, Jami utilized the specific writing styles to make the hard Syntax and Morphology and philosophical-mystical subjects interesting. Conclusion: Jami’s Lavame'e is one of the brilliant mystical interpretation texts which can be considered as the appropriate model for modern interpretations.}, keywords = {correction,interpretation,Lavame,Jami,stylistic features,Literary arrays}, title_fa = {تصحیح انتقادی رساله لوامع جامی و ویژگی های سبکی آن}, abstract_fa = {رساله لوامع یکی از متون ادبی فارسی است که افزون بر مضامین بلند عرفانی، ارزش‏های ادبی‏هنری حایز اهمیتی را داراست. این دو ویژگی سبب شده است که از دیرباز مورد توجه عرفا و ادبا قرار گیرد. در گذشته برخی رسالات جامی از قبیل اشعّه‏اللمعات و فوائد‏الّضیائیه فی شرح الکافیه جزءِ منابع درسیِ حوزه‏های علمیه بوده است. وجود نسخه‏های خطی فراوان از رسائل و اشعار جامی نیز نشان‏دهندۀ توجه ویژه عالمان و اندیشمندان به آثار او بوده است. جامی در این رساله  برای تسهیل بهره‏مندی از نفایس و گنجینه‏های عرفانی، اشعار فاخر ابن‏فارض را ترجمه و شرح نموده و اثر خود را «لوامع انوارالکشف والشهود علی قلوب ارباب‏‏‏‏الذوق و الوجود» نامیده است. هدف: این مقاله علاوه بر معرفی مختصر نسخه‏های ارزشمند خطی موجود در کتابخانه‏های ایران، سعی در نمایان‏‏ساختن ویژگی‏های سبکی جامی در نگارش این رساله دارد. روش: شیوه مقابله و مداقه در متن رساله. یافته‏ها: جامی یکی از نویسندگان تأثیرگذار تاریخ ادب‏ فارسی است که توانایی دخل و تصرف در ساختار جملات را داشته و از این طریق نوشته خود را از دیگر نوشته‌ها متمایز ساخته است. نتیجه:  لوامع جامی یکی از متون بسیار درخشان در حوزه تفسیرعرفانی است که می‏تواند الگوی مناسبی برای تفسیرهای امروزی نیز باشد.}, keywords_fa = {تصحیح,تفسیر,لوامع,جامی,ویژگی‏های سبکی,آرایه‏ های ادبی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_50038.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_50038_f35217d5e569e4d94908b0bf3493ef92.pdf} } @article { author = {Bahraminia, Sara and Rahimi, Saleh and Mahifard, Shabnam}, title = {A survey on the relationship between development of learning experience through class participation with emotion regulation, anxiety and depression among students of knowledge and information science in Razi University}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {20}, number = {1}, pages = {138-165}, year = {2017}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {Purpose: The aim of this study was to determine the relationship of learning experience development through class participation with emotion regulation, anxiety, and depression among students of KIS in Razi University. Methodology: This was an applied research that conducted through survey method. The population of study included 120 KIS undergraduate and graduate students in Razi University during 2016-2017 whom 92 of them were selected based on Krejcie- Morgan- sample- size- table. Data were collected using the questionnaires of “development of learning through participation”, “anxiety and depression” and “emotion regulation”. Results: The results showed that from the students’ view, the average of learning through class participation and its dimensions was higher than the moderate level. The highest frequency belonged to the nature of lessons and class participation (4.02) and the lowest rate was related to the barriers of participation in class (2.84). Generally, The results showed that there was a significant relationship between variables of learning through class participation, anxiety and depression, and emotion regulation. Conclusion: Learning through class participation is one of the pedagogic methods more effective than other different methods of teaching and learning that has been proposed by experts. More efforts and studying by anxious and depressed students lead to improvement of academic performance and enhance learning. Therefore, turning classes into active groups of questions and answers will give students an opportunity to participate actively and develop their classroom learning.}, keywords = {Cooperative learning,Anxiety,depression,emotion regulation,Knowledge and Information Science,Razi University}, title_fa = {بررسی رابطه توسعه تجربه یادگیری از طریق مشارکت کلاسی با مقوله نظم دهی هیجانی، اضطراب و افسردگی در بین دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه رازی}, abstract_fa = {هدف: هدف این پژوهش تعیین رابطه توسعه تجربه یادگیری از طریق مشارکت کلاسی با نظم‌دهی هیجانی و اضطراب و افسردگی دانشجویان علم اطلاعات و دانش‫شناسی دانشگاه رازی است. روش‌شناسی: پژوهش حاضر از  نوع کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی‫ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه رازی در سال تحصیلی 95-96 است که در مجموع 120 نفر می‌باشند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 92 نفر تعیین شد. برای گردآوری داده‌ها از دو پرسش‫نامه سنجش توسعه یادگیری از طریق مشارکت و سنجش وضعیت اضطراب و افسردگی و نظم‌دهی هیجانی، استفاده شده است. همچنین، تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی و با کمک نرم‫افزار آماری  اس‌پی‌اس‌اس انجام شده است. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد میانگین یادگیری از طریق مشارکت کلاسی و ابعاد آن، از دیدگاه دانشجویان مورد بررسی، بیش از متوسط و در سطح مطلوب است. بیشترین فراوانی مربوط به «طبیعت درس‌ها و مشارکت کلاسی» (02/4) و کمترین فراوانی مربوط به «موانع مشارکت در کلاس» (84/2) است. به‫طورکلی نتایج نشان داد بین مؤلفه‌های یادگیری از طریق مشارکت و اضطراب و افسردگی و نظم‌دهی هیجانی رابطه معناداری وجود دارد. نتیجه‌گیری: یادگیری از طریق مشارکت کلاسی یکی از روش‌های مؤثر آموزشی است که در بین روش‌های مختلف آموزش و یادگیری، متخصصان آن را پیشنهاد می‫کنند. تلاش و مطالعه بیشتر دانشجویان مضطرب و افسرده منجر به بهبود عملکرد تحصیلی و افزایش یادگیری آنها می‫شود. بنابراین، تبدیل کلاس‌های درس به گروه‌های فعّال پرسش‫وپاسخ به دانشجویان، فرصت مشارکت فعال و توسعه یادگیری در کلاس را خواهد داد.}, keywords_fa = {یادگیری مشارکتی,اضطراب,افسردگی,نظم دهی هیجانی,علم اطلاعات و دانش شناسی,دانشگاه رازی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_48862.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_48862_03c514d7a1e5cdf0c85b8e79843c0483.pdf} }