@article { author = {Morovati, Marzieh and Erfanmanesh, Mohammadamin}, title = {Published errors and erratums in library & information science journals}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {21}, number = {1}, pages = {3-24}, year = {2018}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {10.30481/lis.2018.53622}, abstract = {Purpose: When some information is missed or unintentional mistakes are happened in a published paper, the authors or the editors would write an erratum to correct and make the information reliable. The current research investigates corrections to the papers published in library & in information science (LIS) journals during 2006-2015. Methodology: The current study was an applied research conducted through a descriptive and correlational survey method using scientometric indicators. The sample of the study comprised of 212 erratums published in 47 Web of Science-indexed LIS journals. Results: Findings of the study revealed that during the time span of this research, 4.51 corrections were published in LIS journals on average. Studied journals were found to have the correction rate of %0.69. The mean time from publication of the article to the corresponding erratum was 8.7 months. The results also showed that the highest share of errors in LIS journals were occurred in authors’ information (%27.03), followed by references (%14.16), tables (%12.45), figures (%6.87) and introduction (%6.44), respectively. Moreover, the results of running a series of Spearman’s Rank Correlation tests revealed no statistically significant relationship between the journals’ impact factors and their correction rates. Conclusion: Correcting the unintentional mistakes in scholarly articles is an ethical responsibility of researchers. Academic journals should be careful to the process of peer-review and establish clear correction policies.}, keywords = {correction,Erratum,Retracted Articles,Peer-review Process}, title_fa = {خطاهای منتشر شده و اصلاحیه‌ مقاله های حوزه علم اطلاعات و کتابداری}, abstract_fa = {هدف: زمانی که اطلاعات مهمی در مقالۀ منتشرشده‌ای مفقود بوده و یا خطای غیرعمدی در مقاله به‌وقوع پیوسته باشد، تصحیحات لازم از طریق نگارش اصلاحیه‌ای از سوی نویسندگان یا سردبیر منتشر  می‌شود تا اطلاعات موجود در مقاله را قابل اطمینان سازد. پژوهش حاضر با هدف مطالعۀ اصلاحیۀ مقاله‌های منتشرشده در مجله‌های حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی طی سال‌های 2006 تا 2015 میلادی انجام شده است. روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف نوعی مطالعۀ کاربردی است و با رویکرد توصیفی _ همبستگی و استفاده از شاخص‌های علم‌سنجی انجام شده است. جامعۀ پژوهش شامل اصلاحیۀ‌ مقاله‌های حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی نمایه‌شده در پایگاه وب‌آو‌ساینس طی سال‌های 2006 تا 2015 است. در مجموع 212 اصلاحیه منتشر شده در 47 مجله با مراجعه به متن کامل اصلاحیه‌ها مطالعه شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد طی بازۀ زمانی مورد بررسی، به‌طور متوسط 51/4 مورد اصلاحیه در هر مجلۀ‌ حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی منتشر شده و سهم مقاله‌های دارای اصلاحیه به کل مقاله‌ها در این حوزه معادل 69/0 درصد بوده است. همچنین به‌طور میانگین، اصلاحیۀ مقاله‌ها در فاصلۀ زمانی 7/8 ماه پس از مقاله اصلی منتشر شده‌اند. یافته‌های پژوهش نشان داد بیشترین میزان خطا در مقاله‌های حوزۀ کتابداری و اطلاع‌رسانی به‌ترتیب در قسمت‌های اطلاعات نویسندگان (03/27 درصد)، منابع (16/14 درصد)، جدول‌ها (45/12 درصد)، نمودارها (87/6 درصد) و مقدمه (44/6 درصد) رخ داده است. همچنین نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن نشان داد رابطۀ آماری معناداری میان کیفیت مجله‌های کتابداری و اطلاع‌رسانی بر اساس شاخص میانگین ضریب تأثیر و سهم مقاله‌های دارای اصلاحیه به کلّ مقاله‌های مجله وجود ندارد. نتیجه‌گیری: اصلاح اشتباهات سهوی موجود در مقاله‌های منتشرشده، وظیفه‌ای اخلاقی برای پژوهشگران محسوب می‌شود. مجله‌های علمی نیز باید نسبت به فرایند داوری حساسیت زیادی داشته و سیاست‌های روشنی نیز درخصوص نحوۀ انتشار اصلاحیه‌ها ارائه کنند.}, keywords_fa = {اصلاحیه,سلب اعتبار مقاله‌ها,همتراخوانی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_53622.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_53622_08249cbf82c56faba6b694bc02ff6de3.pdf} } @article { author = {Behzadi, Hasan and Mahmoudi, Hasan}, title = {Investigating the role of observational learning on the reading status of high school male students based on Bandura's social cognitive theory}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {21}, number = {1}, pages = {25-54}, year = {2018}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {10.30481/lis.2018.49751}, abstract = {Purpose: The purpose of this study was to investigate the role of observational learning on the status of reading high school students based on Bandura's cognitive-social theory. Methodology: This applied research was carried out using a survey method. The statistical population of this study consisted of all high school students in Chenaran city. The research sample was selected using cluster sampling method and 260 questionnaires were returned. A researcher-made questionnaire was used to collect the research data and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha test (0.876).   Results: More than 60% of students believed that, in the community, people who read, do not have the appropriate social respect and position. Also, most students believed that success and wealth could not be achieved with reading. Leisure reading had a very low status in their leisure time. The results showed that 83.5% of respondents read no book during the day at all. Also, Students prefer electronic resources, especially social networks, to print ones. The results also showed that students were less likely to take educated and readers as their model and most of them considered athletes and artists instead. Other findings of this study showed that observing the reading behavior of others had a significant effect on the increasing of students’ desire for reading. Conclusion: As people take others as a model for their many behaviors, the reading  behavior of individuals can also be affected by observing the others’ behavior, and this can affect the amount and desire for reading.  }, keywords = {social cognitive theory,Observational learning,Leisure reading,Educational reading,Students}, title_fa = {بررسی نقش یادگیری مشاهده‌ای بر وضعیت مطالعه دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه بر اساس نظریه شناختی اجتماعی بندورا}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش، بررسی نقش یادگیری مشاهده‌ای بر وضعیت مطالعه دانش‌آموزان دوره متوسطه بر اساس نظریه شناختی _ اجتماعی بندورا است. روش‌ / رویکرد: این پژوهش کاربردی با روش پیماشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه نظری شهر چناران تشکیل می‌دهند. نمونه پژوهش با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب و تعداد 260 پرسش‌نامه برگشت داده شد. برای گردآوری داده‌های پژوهش از پرسش‌نامه محقق‌ساخته‌ای استفاده شد که با آزمون آلفای کرونباخ، پایایی آن با 876/. تأیید گردید. یافته‌ها: بیش از60% دانش‌آموزان اعتقاد داشتند افراد اهل مطالعه در جامعه از احترام و جایگاه خوبی برخوردار نیستند. همچنین بیشتر دانش‌آموزان اعتقاد داشتند با مطالعه و کتابخوانی نمی‌توان به موفقیت و ثروت دست یافت. مطالعۀ غیردرسی جایگاه بسیار پایینی در اوقات فراعت دانش‌آموزان دارد. بررسی وضعیت مطالعه کتاب در بین آنها نشان داد 5/83 درصد در طول شبانه‌روز اصلاً کتاب غیردرسی نمی‌خوانند. همچنین یافته‌ها گویای این است که دانش‌آموزان در صورت مطالعه، منابع الکترونیکی به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی را به چاپی ترجیح می‌دهند. بررسی الگوهای مورد نظر دانش‌آموزان نیز نشان می‌دهد آنها کمتر از افراد اهل مطالعه و کتابخوان الگو می‌گیرند و بیشترین الگوی مورد توجه آنان ورزشکاران و هنرمندان هستند. نتایج دیگر این پژوهش حاکی از آن است که مشاهدۀ رفتار مطالعه دیگران، تاثیر قابل توجهی بر افزایش مطالعه و علاقه‌مندی به مطالعه در بین دانش‌آموزان دارد. مشاهدۀ رفتار مطالعۀ دیگران 46% واریانس متغیر علاقه‌مندی به مطالعه و همچنین 42% واریانس متغیر میزان مطالعه را در بین دانش‌آموزان تبیین می‌کند. نتیجه‌گیری: چنان‌که افراد در بسیاری رفتارها از دیگران الگوگیری می‌کنند، رفتار مطالعه افراد نیز می‌تواند از مشاهده رفتار دیگران تأثیر بپذیرد و این موضوع می‌تواند بر میزان مطالعه و علاقه به مطالعه تأثیر بگذارد.}, keywords_fa = {نظریۀ شناختی _ اجتماعی بندورا,یادگیری مشاهده‌ای,مطالعۀ تفننی,مطالعۀ علمی,دانش‌آموزان}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_49751.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_49751_2e8f807dcccbbc348f224c5957820331.pdf} } @article { author = {Ramazani, Hadi and Alipour Hafezi, Mahdi and Momeni, Esmat}, title = {Mapping the scientific collaboration network on Iranian research institutions in the field of digital libraries}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {21}, number = {1}, pages = {55-99}, year = {2018}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {10.30481/lis.2018.55470}, abstract = {Purpose: The aim of this study was to analyze and visualize co-authorship network of research institutions in the field of Iranian digital libraries (DLs). Methodology: This scientometric research was done using social network analysis at the micro and macro-level metrics. Study population consisted of 554 research items such as books, national and international journal papers, conference papers, and MA and PhD theses in Iran up to 2013. Collected data were analyzed using the Excel, SPSS, NodeXL, UCINet and VOSviewer softwares. Also tools such as “Open heat map” and “Google trends” were utilized for map design and indentifying DLs study trends. Results: Findings showed that the highest positive growth was related to the scientific productions and researches with intra-institutional collaboration and in return the lowest was related to international collaboration. The research institutions of Tehran province had the major share in scientific productions and co-authorships. Results revealed that institutions like Islamic Azad University (IAU), Science and Research Branch of Tehran; Tehran University; IAU, Hamadan Branch; Alzahra University; and IAU, North-Tehran Branch played the most effective and key roles in the DLs collaboration network in Iran based on productivity, centrality, and collaboration measures. Also, macro-level SNA metrics for this study showed lower cohesion of the co-authorship networks, although it seemed to exhibit “scale-free” and “small world” network properties. Conclusion: Generally, it can be concluded that the researchers' willingness to form clusters and research communities is in increasing mood. Thus poor communication among groups is one of the obstacles in scientific development, more learning and innovation in the DLs domain in Iran.}, keywords = {digital library,Scientific productions,Scientometrics,Scientific collaboration networks,Co-authorship networks,social network analysis,visualization}, title_fa = {نگاشت شبکه همکاری علمی نهادهای پژوهشی حوزه کتابخانه‌های دیجیتالی در ایران}, abstract_fa = {هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر مصورسازی و تحلیل شبکۀ هم‌تألیفی نهادهای پژوهشی حوزه کتابخانه‌های دیجیتالی در ایران است. روش‌شناسی: این پژوهش به روش علم‌سنجی و با استفاده از شاخص‌های خرد و کلان تحلیل شبکه‌های اجتماعی انجام ‌شده است. جامعه آماری پژوهش تعداد 554 مدرک علمی تولیدشده توسط پژوهشگران نهادهای ایرانی با موضوع کتابخانه‌های دیجیتالیدر قالب کتاب‌، مقاله مجله‌های فارسی و انگلیسی، مقالۀ همایش‌های داخلی و خارجی و پایان‌نامه‌ دوره‌های کارشناسی‌ارشد و دکتری داخل کشور تا پایان سال 1392 (2013) است. داده‌های گردآوری‌شده به‌وسیله نرم‌افزارهای اکسل، اس.پی.اس.اس، نودایکس.‌ال، یو.سی.آی.نت و وی.اُ.اس.ویوور تجزیه‌وتحلیل شد. همچنین از ابزارهای وبگاه‌های اوپن‌هیت‌مپ و گوگل‌ترندز نیز بهره برده شد. یافته‌ها:یافته‌ها حاکی از رشد صعودی تولیدات علمی، بالا بودن میزان همکاری‌های درون‌سازمانی و پایین‌بودن سهم مشارکت‌های بین‌المللی است. نهادهای پژوهشی استان‌ تهران بیشترین سهم از تولیدات علمی و هم‌تألیفی‌ها را داشته‌اند. ماحصل بررسی شاخص‌های تولید و مرکزیّت شبکۀ‌ همکاری نهادهای پژوهشی از نقش کلیدی و مؤثر دانشگاه‌های آزاد واحد علوم‌وتحقیقات تهران، تهران، آزاد واحد همدان، الزهرا و آزاد واحد تهران‌شمال در حوزۀ کتابخانه‌های دیجیتالی ایران حکایت داشت. همچنین، بررسی شاخص‌های کلان نیز نمایان ساخت که این شبکه هم‌تألیفی مستقل از مقیاس بوده و با وجود انسجام پایین، ویژگی‌های پدیدۀ جهان کوچک را دارد. نتیجه‌گیری: در کل می‌توان نتیجه گرفت، تمایل پژوهشگران نهادها برای تشکیل خوشه‌ها و اجتماعات پژوهشی رو به افزایش است، ولی همچنان ارتباطات ضعیف میان گروه‌ها از موانع توسعۀ علمی، یادگیری بیشتر و نوآوری در حوزۀ کتابخانه‌های دیجیتالی ایران است.}, keywords_fa = {کتابخانۀ دیجیتالی,تولیدات علمی,علم‌سنجی,شبکۀ همکاری علمی,شبکه هم‌تألیفی,تحلیل شبکه‌های اجتماعی,مصوّرسازی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_55470.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_55470_398be040b10d0bccdc0fd8ad1e7bfab0.pdf} } @article { author = {Sayadi, Neda and Moradi, Mahmood and Rahimi, Saleh}, title = {The viewpoint of Razi University students on the practicality of ScienceDirect, Springer, Ebsco, Web of science, Emerald, and IEEE databases and factors affecting them}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {21}, number = {1}, pages = {100-122}, year = {2018}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {10.30481/lis.2018.54693}, abstract = {Purpose:  The purpose of the present study was to find out the most valuable Latin databases and factors affecting them from the view point of graduate students of Razi University with emphasis on databases of: ScienceDirect, Springer, Ebsco, ISI, Emerald, and IEEE. Methodology: The present study was carried out using a survey method. The statistical population consisted of all 4145 graduate students at Razi University during 2015-2016. A sample of 523 students were selected using the stratified random sampling method . The data collection tool was a researcher-made questionnaire. Descriptive statistics and inferential statistics at the logistic regression level were used to analyze the data. Results: Latin databases such as ScienceDirect, ISI and Springer respectively with frequency percentage of 69 (361 choices), 38.8 (202 choices) and 24.7 (129 choices) were selected as the most valuable databases from the students’ point of view. Among the studied variables, education level, kind of faculty and income had an effect on students’ point of view on Latin databases practicality. Conclusions: Due to the high costs of access to databases for universities and higher education institutions, it is essential that valuable databases to be prepared and considered.}, keywords = {Value,Valuable,Latin databases,Post Graduate Students,Razi University}, title_fa = {مطالعه دیدگاه دانشجویان دانشگاه رازی دربارۀ ارزشمندی پایگاه‌های اطلاعاتی پیوسته مقاله‌ها‌ی لاتین و عوامل اثرگذار بر آنها با تأکید بر پایگاه‌های «ساینس دایرکت، اشپرینگر، ابسکو، وب. آو. ساینس، امرالد و آی. تریپل. ایی»*}, abstract_fa = {هدف: بررسی ارزشمندترین پایگاه‌های اطلاعاتی پیوسته مقاله‌های لاتین و عوامل اثرگذار بر آنها از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی با تأکید بر پایگاه‌های «ساینس دایرکت، اشپرینگر، ابسکو، وب. آو. ساینس، امرالد و آی. تریپل. ایی». روش پژوهش: روش پژوهش حاضر پیمایشی است. جامعه آماری تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی در سال تحصیلی 95-1394 به تعداد 4145 نفر است و حجم نمونه با استفاده از فرمول میشل و کارسون، 523 نفر محاسبه‌شده است. از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌بندی استفاده ‌شده و ابزار گردآوری اطلاعات پرسش‌نامه محقق‌ساخته است. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی در سطح رگرسیون لجستیک استفاده‌شده است. یافته‌ها: پایگاه‌های اطلاعاتی «ساینس دایرکت»، «وب. آو. ساینس» و «اشپرینگر» به‌ترتیب با درصدهای فراوانی 0/69 (361 انتخاب)، 8/38 (202 انتخاب) و 7/24 (129 انتخاب) ارزشمندترین پایگاه‌های اطلاعاتی پیوستۀ مقاله‌های لاتین برای پژوهش و مطالعه انتخاب شدند. همچنین، از بین متغیرهای بررسی‌شده تنها متغیرهای «سطح تحصیلات»، «دانشکده» و «درآمد» ارزشمندی پایگاه‌های اطلاعاتی لاتین را تحت تأثیر قرار دادند. نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی هزینۀ فراوانی برای دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی پرداخت می‌کنند، ضروری به‌نظر می‌رسد که به تهیۀ پایگاه‌های اطلاعاتی ارزشمند تأکید شود.}, keywords_fa = {ارزش,ارزشمندی,پایگاه‌های اطلاعاتی لاتین,دانشجویان تحصیلات تکمیلی,دانشگاه رازی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_54693.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_54693_30cc3cbaa5354e88e2693fe40963047d.pdf} } @article { author = {Haji Zeynolabedini, Mohsen and Rahmani, Mahdi and Ansari, Maryam}, title = {Analysis of marketing plans of worldwide university libraries and proposed modeling of marketing services for Iranian academic libraries}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {21}, number = {1}, pages = {123-152}, year = {2018}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {10.30481/lis.2018.55469}, abstract = {Purpose: The purpose of this study was to analyze the marketing programs of the worldwide academic libraries and present a model of marketing plan for library services in Iran. Methodology: This study was conducted through a mixed approach including library, content analysis, Delphi and descriptive survey methods. The research statistical population was consisted of the libraries of 25 top universities based on World University Rankings, Times Higher Education (THE). The collected data were analyzed at descriptive level. The structure and content of the world class university libraries marketing programs were extracted using exploratory approach. Results: The findings showed that out of a total of 25 academic libraries, there were 10 libraries that had marketing programs, 8 libraries had no marketing programs, and 7 had marketing programs but they were not codified. The analysis of the marketing program of the studied libraries revealed that the structural framework of these programs consisted of 16 components including introduction, summary, mission, vision, goal, audience, strategy, actions, output, evaluation, responsibility, timing, costs, market, swat, and competitors. Also, 53 strategies were proposed to present a strategic plan for the marketing at Iranian academic libraries. Conclusion: The outcome of this research was to provide a framework for service marketing program to help the Iranian Academic Librarians for attracting the audience and improving the reading culture and book reading in the country.}, keywords = {: Marketing,Iranian academic libraries,World University Rankings,Times Higher Education (THE)}, title_fa = {تحلیل برنامه‌های بازاریابی کتابخانه‌های دانشگاهی دنیا و ارائه الگوی پیشنهادی برنامه بازاریابی خدمات کتابخانه‌های دانشگاهی ایران}, abstract_fa = {هدف: هدف از پژوهش حاضر تحلیل برنامۀ بازاریابی کتابخانه‌های دانشگاهی دنیا و ارائه الگوی پیشنهادی برنامۀ بازاریابی خدمات کتابخانه‌های دانشگاهی ایران است. روش: روش پژوهش حاضر به صورت آمیخته است و از روش‌های کتابخانه‌ای، دلفی و پیمایشی توصیفی استفاده شده است. جامعۀ پژوهش شامل کتابخانۀ 25 دانشگاه برتر  بر اساس رده‌بندی تایمز بود. روش تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نوع توصیفی بود و برای اجرای پژوهش از روش تحلیل محتوای اسناد و تکنیک دلفی استفاده شد. با بررسی برنامۀ بازاریابی خدمات کتابخانه‌های دانشگاهی دنیا با رویکرد اکتشافی، ساختار و محتوای این برنامه‌ها استخراج شد. یافته‎ها: نتایج پژوهش نشان داد از مجموع 25 کتابخانۀ دانشگاهی مورد بررسی تعداد 10 کتابخانه برنامه بازاریابی مدوّن داشتند، 8 کتابخانه فاقد هر گونه برنامه بازاریابی مدوّن بودند و 7 کتابخانه برنامه بازاریابی داشتند اما به‌صورت مدوّن نبود. تحلیل برنامۀ‌ بازاریابی کتابخانه‌های مورد بررسی نشان داد چارچوب ساختاری این برنامه‌ها متشکل از 16 مؤلفه شامل معرفی، خلاصه، مأموریت، چشم‌انداز، هدف، مخاطبان، راهبرد، اقدام‌ها، برونداد، ارزیابی، مسئول، زمان‌بندی، هزینه‌ها، بازار، سوات و رقبا بود. همچنین، جهت ارائه برنامه راهبردی برای بازاریابی کتابخانه‌های دانشگاهی ایران 53 راهبرد ارائه شد.  نتیجه‌گیری: دستاورد این پژوهش، ارائه چارچوبی برای برنامۀ بازاریابی خدمات به مدیران کتابخانه‌های دانشگاهی ایران است تا با بهره‌گیری از آن به جذب مخاطبان و ارتقای فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در کشور کمک شود.}, keywords_fa = {کتابخانه‌های دانشگاهی,اصول بازاریابی,کسب درآمد,رده‌بندی تایمز,کتابخانه‌های دانشگاهی دنیا,کتابخانه‌های دانشگاهی ایران}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_55469.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_55469_455f4b380e76af6531499567ba4daab3.pdf} } @article { author = {Rasooli, Elham and Abbasi, Rasool and Moeini, Hosein}, title = {Investigating the impact of electronic service quality on online book purchase intention: The mediating role of trust and corporate image}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {21}, number = {1}, pages = {153-179}, year = {2018}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {10.30481/lis.2018.54694}, abstract = {Purpose: This research aimed to study the impact of e-service quality on the online book purchase intention with the mediating role of trust and corporate image in viewpoint of customers. Methodology: This was an applied study in terms of purpose and a descriptive-analytic and correlation one in terms of data collection,. The statistical population of the study consisted all students of industrial universities in Tehran (Sharif, Amirkabir and Elm-o Sanaat) who have had at least one online book shopping experience. A sample of 120 students was selected using convenient sampling method. In order to measure the variables of quality of e-services, corporate image, trust and purchase intention, the standard questionnaires of Kuster (2016), Yoo and Chang (2005), Guenzi (2008) &  Diallo (2012) were used respectively. Reliability and validity of the research instrument were evaluated and confirmed by calculating Cronbach's Alpha, combined reliability and explained mean variance. A conceptual model of research was performed using partial least squares method via Smart PLS software. Results: The findings of the research showed that the quality of e-services had a positive effect on the trust, corporate image and the purchase intention of customers through online shopping websites. Also, trust and corporate image directly and positively influenced the purchase intention. Conclusion: The quality of electronic services provided on the websites of online bookstores has a great impact on the tendency of people to purchase the book online.}, keywords = {Books,E-Service quality,Trust,Corporate image,Online purchase intention of book}, title_fa = {بررسی تأثیر کیفیت خدمات الکترونیکی بر قصد خرید اینترنتی کتاب با نقش میانجی اعتماد و تصویر شرکت}, abstract_fa = {هدف: هدف از این پژوهش، مطالعه تأثیر کیفیت خدمات الکترونیکی بر قصد ‌خرید الکترونیکی کتاب با نقش میانجی اعتماد و تصویر شرکت نزد مشتریان است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوۀ گردآوری داده‌ها، توصیفی ـ تحلیلی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان دانشگاه‌های صنعتی شهر تهران (شریف، امیرکبیر و علم و صنعت) است که حداقل یک‌ بار تجربه خرید اینترنتی کتاب را داشته‌اند. تعداد120 نمونه به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شد. برای سنجش متغیرهای کیفیت خدمات الکترونیکی، تصویر شرکت، اعتماد و قصد خرید به‌ترتیب از پرسش‌نامه‌های استاندارد کاستر (2016)، یو و چانگ (2005)، گیونزی و همکاران(2008) و دیالو (2012) استفاده شد. پایایی و روایی ابزار پژوهش با محاسبۀ آلفای ‌کرونباخ، پایایی ‌ترکیبی و میانگین واریانس تبیین‌شده ارزیابی و تأیید شد. آزمون مدل‌ مفهومی پژوهش با روش حداقل مربعات جزئی با به‌کارگیری نرم‌افزار اسمارت پی ال اس انجام شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد کیفیت خدمات الکترونیکی بر اعتماد، تصویر شرکت و قصد خرید مشتریان فروشگاه‌های اینترنتی کتاب تأثیر مثبت دارد. همچنین اعتماد و تصویر شرکت نیز به‌طور مستقیم و مثبت بر افزایش قصد خرید اثرگذار است. نتیجه: کیفیت خدمات الکترونیکی که در وبگاه‌های فروشگاه‌های اینترنتی کتاب ارائه می‌شود تأثیر زیادی در گرایش افراد به خرید اینترنتی کتاب دارد.}, keywords_fa = {کتاب,کیفیت خدمات الکترونیکی,اعتماد,تصویر ‌شرکت,قصد ‌خرید اینترنتی کتاب}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_54694.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_54694_580d66fd38ea403785d770fea0076bea.pdf} }