@article { author = {Kamyabi Gol, A and Akhlaghi Baghujeri, Elham and Asgarian, Ehsan and Habibi, Hanieh}, title = {Extracting information from language corpus: introducing the corpus of scientific articles of Ferdowsi University of Mashhad}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {21}, number = {2}, pages = {3-25}, year = {2018}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {10.30481/lis.2018.61800}, abstract = {Purpose: Some of the most important applications of corpus are natural language processing, writing dictionaries, following lingual changes and extracting information from texts. The aim of this article was to describe and introduce a designed corpus of scientific articles. Methodology: First a corpus software was designed and developed. This software supported different text formats such as doc ،docx ،rtf ،txt and pdf. It was also possible to set the corpus parameter in advance, for example the least number of allowed token files for presence of each text in the corpus. At the next step the scientific articles of faculty members of Ferdowsi University of Mashhad were collected. The corpus contained 7,154,202 words in 1,100 articles. Then all articles were analyzed into their component sentences in separated files, word’s roots were extracted, and parts of speech were annotated. In addition to direct extraction of information, a simple and easy-using software was developed for extracting statistical information by non-expert users. Findings: The existing standard corpus such as PerDT which included a significant number of annotated sentences with syntactic and vocabulary information was used for the evaluation of the correctness of the word rooting and parts of speech labeling tools. Also, with a case study of precautionary statements (part of a research project that has not been published), the finding of the present research, i.e. the construction of the corpus of scientific research papers, was tested and approved with 96 percent of accuracy. Conclusion: Based on the results. The developed corpus has high capacity to use for data extraction in different researches. Using this corpus, a data-driven description of language usage by different language groups would be possible. In near future, this corpus will be available on the website of the Central Library of Ferdowsi University of Mashhad for the use of all researchers.}, keywords = {Language Corpus,Annotation,Scientific articles,Ferdowsi university of Mashhad}, title_fa = {استخراج اطلاعات از پیکره زبانی: معرفی پیکرۀ مقاله‎های علمی‎‎پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد}, abstract_fa = {هدف: پردازش زبان طبیعی، استفاده در فرهنگ‌نگاری، پیگیری تحولات زبانی و استخراج اطلاعات زبانی خاص از مهم‌ترین کاربردهای پیکره است. هدف از انجام این پژوهش معرفی و توصیف چگونگی ساخت پیکرۀ مقاله‌های علمی‎پژوهشی است که نگارندگان پدید آورده‌اند. روش: برای ایجاد پیکره، نخست نرم‌افزار پیکره‌ساز طراحی و ساخته شد. این نرم‌افزار انواع فرمت از جمله doc،docx ،rtf ،txt  و pdf را پشتیبانی می‌کند. همچنین می‌توان پارامترهای ساخت پیکره را از قبل نیز برای آن تعیین کرد. برای مثال، مشخص کرد که حداقل تعداد توکن فایل برای حضور یک متن در پیکره چه عددی باشد. سپس مجموعه مقاله‌های علمی‌پژوهشی اعضای هیئت‎علمی دانشگاه فردوسی مشهد جمع‌آوری شد. مجموع مقاله‌های مشتمل بر 7.154.202 کلمه و 1100 عنوان است. کلّ پیکره در فایل‌های مجزا به جمله‌های تشکیل‌دهنده آن تجزیه شد. ریشۀ کلمات استخراج و برچسب نحوی کلمات زده شد. علاوه ‌بر امکان استخراج اطلاعات به‌طور مستقیم، نرم‌افزار جانبی دیگری با کاربرد ساده‌تر  برای استخراج اطلاعات آماری نیز طراحی و به آن افزوه شد تا کاربران غیرتخصصی هم بتوانند از آن استفاده و اطلاعات را استخراج کنند. یافته: برای ارزیابی درستیِ  ابزارهای ریشه‌یاب و برچسب‌زنی مقوله‌های گفتار، از پیکره‌های استاندارد موجود مانند پیکره PerDT  (در سایت دادگان) که شامل تعداد قابل‌توجهی جملۀ برچسب‎خورده با اطلاعات نحوی و ساخت‎واژی است استفاده شد. همچنین با مطالعه موردی عبارات احتیاط‌آمیز (بخشی از طرح پژوهشی که به چاپ نرسیده است) یافته‌ این پژوهش که ساخت پیکرۀ مقاله‌های علمی‌پژوهشی است آزمایش و با دقت حدود96% تأیید شد. نتیجه: بر اساس نتایج  به‎دست‎آمده، پیکرۀ ساخته‎شده قابلیت بسیار بالایی برای داده‌کاوی و استفاده در تمام پژوهش‌هایی که بر روی متون علمی انجام می‌شود را دارا است. با استفاده از این پیکره می‌توان توصیفی داده‎محور از نحوۀ کاربرد زبان توسط گروه‌های مختلف کاربران زبانی ارائه کرد. با بارگذاری این پیکره در سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد، امکان کاربری عام آن به‎زودی فراهم خواهد شد.}, keywords_fa = {پیکرۀ زبانی,برچسب‌دهی,مقاله‌های علمی‎پژوهشی,دانشگاه فردوسی مشهد}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_61800.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_61800_0515e3e310f5d1806a0a20b5f3b59324.pdf} } @article { author = {Karimi, Reza and Narimani, Iman}, title = {The place of Waqf in weeding of written resources from the points of view of the great religious authorities (Maraji Taqlid) , legal sources and library managers}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {21}, number = {2}, pages = {26-44}, year = {2018}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {10.30481/lis.2018.63450}, abstract = {Purpose: One of the most common problems with the waqf (endowed) books is their weeding. The present research, while identifying the problems of waqf books in libraries, aimed to present some solutions from the points of the view of the great religious authorities (Maraji Taqlid), legal sources and library managers regarding the weeding of waqf books. Methodology: The research was conducted through library and survey methods. Data were collected via library resources, questionnaires and interviews. The library resources were used for preparing the theoretical foundations, designing the questions and identifying the solutions in Iranian law. Interviews were applied to obtain expert opinions and a questionnaire was used for obtaining references from the great religious authorities.   Findings: According to the research findings, between 5% up to 100% of the book collections of the reviewed libraries were waqf books. However, all library managers considered waqf and especially manuscripts and exquisite books good and useful, and 70% of them suggested that the acceptance of waqf books depended on the actual needs of the users. On the other hand, waqf books had imposed them some obstacles such as waqifs’ (founder’s) preconditions, duplication of resources, and the impossibility of weeding. As a result, there was a problem with the lack of space and the maintenance costs of the waqf books for the libraries. According to the experts, the great  religious authorities (with the exception of Ayatollah Noori Hamedani) and Iranian law the waqf books could be weeded if they were damaged, but if they had the conditions of being used, they could be donated to other libraries.}, keywords = {Waqf,Collection development,Book weeding,Book donation,Islamic Libraries}, title_fa = {تحلیل جایگاه وقف در وجین منابع مکتوب از دیدگاه مراجع عظام تقلید، مدیران کتابخانه‎ها و حقوق موضوعۀ ایران}, abstract_fa = {هدف: یکی از مشکلات رایج کتاب‎های وقفی، وجین آنهاست. پژوهش حاضر ضمن شناسایی مشکلات کتاب‎های وقفی در کتابخانه‎ها، راهکارهایی را از منظر مراجع عظام تقلید، منابع حقوقی و مدیران کتابخانه‎ها دربارۀ وجین کتاب‎های وقفی ارائه کرده است.  روش: روش پژوهش کتابخانه‌ای و  پیمایشی است. ابزار گردآوری داده‎‍‌ها، منابع کتابخانه‌ای، پرسش‎نامه و مصاحبه بود. از منابع کتابخانه‌ای برای مبانی نظری، طرح پرسش‎ها و راهکارهای حقوق موضوعه ایران استفاده شد. از مصاحبه برای کسب نظرهای متخصصان و از پرسش‎نامه برای اخذ استفتائات از مراجع عظام استفاده شده است. یافته‎ها: بر اساس یافته‎های پژوهش، بین 5 تا100% موجودی کتابخانه‎های جامعه پژوهش، کتاب‎های وقفی بوده است. باوجود این، همۀ مدیران کتابخانه‎ها وقف _ به‎ویژه کتاب‎های خطی و نفیس _ را  خوب و مفید دانسته‎اند. 70% مدیران، پذیرش کتاب‌های وقفی را منوط به نیازهای واقعی کاربران دانسته‌اند. از سوی دیگر، کتاب‎های وقفی برای مجموعۀ آنها موانعی از قبیل شرایط واقفان، تکراری‎بودن منابع و نبود امکان وجین را پدید آورده و سبب کمبود فضا و هزینه‌های نگهداری از آنها برای کتابخانه شده است. با توجه دیدگاه متخصصان، مراجع عظام (به‎استثنای حضرت آیة‎الله نوری همدانی) و حقوق موضوعه ایران، اگر کتاب‎ها آسیب دیده باشند می‌توان آنها را وجین کرد؛ اما اگر برای کتابخانه دیگری قابل استفاده باشند، می‌توان کتاب‎های وقفی را به کتابخانه‎های دیگر داد.  }, keywords_fa = {وقف در وجین,مجموعه‌سازی,وجین کتاب,وقف کتاب,کتابخانه‌های اسلامی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_63450.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_63450_31d524f63b5996a46c1450fc2ea6dd9a.pdf} } @article { author = {Sedehi, Maryam and Isfandiari Moghaddam, Alireza and Babalhavaeji, Fahimeh and Hariri, Najla and Nooshinfard, Fatemeh}, title = {Relationships between demographic factors and application of personal information management components}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {21}, number = {2}, pages = {45-78}, year = {2018}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {10.30481/lis.2018.63169}, abstract = {Purpose: The purpose of this study was to investigate the relationship between demographic characteristics of faculty members of the research institutes affiliated to the Iranian Ministry of Science, Research and Technology (MSRT) with their use of personal information management components. Methodology: This applied research was conducted using a survey method. The research population was composed of all faculty members of the affiliated research institutes of the MSRT, whom 302 of them were selected by stratified random sampling method. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire designed based on the Jones 2012 theoretical framework and the opinions of other experts in the field of personal information management. Data were analyzed using SPSS software. Findings: The findings showed that the faculty members were at desirable and higher than expected mean level for using personal information management components. There was a significant difference between the use of six components of personal information management among the faculty members based on the all demographic variables including gender, academic group, academic degree, academic position, and work experience but except for age Conclusion: According to the findings of the research, to enhance the personal information management skills of faculty members, training courses as well as distribution of educational pamphlets, brochures, and slides were proposed.}, keywords = {Personal information management,Demographic factors,Faculty Members,Ministry of Science,research and technology,Iran}, title_fa = {رابطۀ عوامل جمعیت‎شناختی و میزان به‎کارگیری مؤلفه‎های مدیریت اطلاعات شخصی}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر بر آن است تا به ‎بررسی ارتباط میان عوامل جمعیت‎شناختی و میزان استفادۀ اعضای هیئت‎علمی پژوهشگاه‎های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری ایران از مؤلفه‎های مدیریت اطلاعات شخصی بپردازد. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است. جامعۀ پژوهش را 302 نفر از اعضای هیئت‎علمی پژوهشگاه‎های وابسته به وزارت علوم تشکیل می‎دهد که بر مبنای روش نمونه‎گیری طبقه‎ایِ تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش‎نامه محقق‎ساخته‎ای بود که بر اساس چارچوب نظری «جونز» (2012) و نظرهای سایر صاحب‎نظران حوزۀ مدیریت اطلاعات شخصی طراحی شد. داده‎ها با استفاده از نرم‎افزار آماری اس‎پی‎اس‎اس تجزیه‎وتحلیل گردید. یافته‎ها: یافته‎های پژوهش نشان داد اعضای هیئت‎علمی از نظر میزان به‎کارگیری مؤلفه‎های مدیریت اطلاعات شخصی در وضعیت مطلوب و بالاتر از میانگین مورد انتظار بودند. از نظر میانگین، استفاده از شش‎مؤلفۀ مدیریت اطلاعات شخصی بین اعضای هیئت‎علمی زن و مرد، گروه‎های تحصیلی، درجۀ علمی، مرتبۀ علمی و سابقۀ کاری افراد تفاوت معناداری وجود داشت. سنّ افراد با میزان استفادۀ آنان از مؤلفه‎های مدیریت اطلاعات شخصی ارتباطی نداشت. نتایج: با توجه به یافته‎های پژوهش، به‎منظور ارتقای مهارت‎های مدیریت اطلاعات شخصی اعضای هیئت‎علمی، برگزاری دوره‌های آموزشی و نیز توزیع جزوه‎های آموزشی، بروشور، اسلایدهای آموزشی پیشنهاد گردید.}, keywords_fa = {مدیریت اطلاعات شخصی,عوامل جمعیت‎شناختی,اعضای هیئت‎علمی,وزارت علوم,تحقیقات و فنّاوری,ایران}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_63169.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_63169_ea08b66eedeb1bb5f5929ebc451a13cf.pdf} } @article { author = {Alizadeh Aghdam, Mohammad Bagher and Abbaszade, Mohammad and Aghayari Hir, Tavakol and Qasemzade, Davod}, title = {Understanding the transition of power creating of knowledge to power creating of knowledge sharing: Qualitative method}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {21}, number = {2}, pages = {79-106}, year = {2018}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {10.30481/lis.2018.60984}, abstract = {Purpose:  In today's world, epistemology, like other disciplines, has undergone fundamental changes, so that we witness transition from the power creation of knowledge to the power creation of knowledge sharing. Therefore, the purpose of this study was to understand the transition of power creating of knowledge to power creating of knowledge sharing at the viewpoint of graduate students of Tabriz University. Methodology: This research was conducted using the grounded theory approach as a qualitative research method. The data were collected through interviews with 20 graduate students of Tabriz University selected through purposeful sampling method. Interviews continued to data saturation. The data were analyzed immediately after each interview based on open, axial and selective coding. Findings: Findings indicated that in the view of graduate students, four important themes were the basis for sharing knowledge in universities and higher education institutions including religiosity, academic social capital, the promotion of academic services quality, and motivational factors. These main themes also had sub-themes as follow: in religiosity (belief in religious beliefs, science zakat, science publishing) in academic social capital (interpersonal trust, scientific community formation), in improving the quality of academic services (provision of facilities and resources, technological infrastructure), in motivational factors (macro support, micro support). The central issue in this research was the concept of academic social capital. Conclusions: The result of this research showed that the majority of respondents expressed academic social capital as the main source of knowledge sharing but the impact of economic, cultural and motivational variables should also be regarded.}, keywords = {Knowledge,knowledge sharing,Religiosity,academic social capital,Motivational Factors}, title_fa = {فهم‌گذار از قدرت‎آفرینی دانش به قدرت‎آفرینی اشتراک دانش (یک روش کیفی)}, abstract_fa = {هدف: در دنیای امروز، حوزه معرفت‎شناسی هم دچار تغییر و تحولات اساسی شده است، به‎نحوی که شاهد گذار از مرحلۀ قدرت‎آفرینی دانش به مرحلۀ قدرت‎آفرینی اشتراک دانش هستیم. بنابراین هدف پژوهش حاضر فهم گذار از قدرت‎آفرینی دانش به قدرت‎آفرینی اشتراک دانش از دید دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز است. روش:  در پژوهش حاضر از رویکرد نظریۀ داده‎بنیاد که یک شیوۀ پژوهش کیفی است، بهره گرفته شده است و با تعداد بیست‎نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز  به روش نمونه‌گیری هدفمند مصاحبه صورت گرفت. مصاحبه  تا اشباع داده‌ها ادامه یافت. تحلیل اطلاعات بلافاصله پس از مصاحبه‌ها بر اساس کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد از نظر دانشجویان چهار مضمون اصلی زمینه‎ساز اشتراک دانش در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی  می‎باشند.  مضامین فرعی دینداری (اعتقاد و باور دینی، زکات علم، نشر علم)  در سرمایه اجتماعی دانشگاهی (اعتماد بین فردی، تشکیل اجتماع علمی)، در ارتقای کیفیت خدمات دانشگاهی (تأمین امکانات و منابع، زیرساخت‎های تکنولوژیکی)،  در عوامل انگیزشی (حمایت‎های کلان، حمایت‎های خرد) . هر کدام از مضامین اصلی دارای زیرمجموعه‎های فرعی هم بودند. مقولۀ محوری در این پژوهش مفهوم سرمایۀ اجتماعیِ دانشگاهی است. نتیجه:  یافته‎های پژوهش حاضر نشان می‎دهد بیشتر پاسخگویان، سرمایۀ اجتماعیِ دانشگاهی را زمینه‎ساز اصلیِ اشتراک دانش می‎دانند. با این حال، تأثیر متغیرهای اقتصادی، فرهنگی و انگیزشی را هم در رابطه با اشتراک دانش باید در نظر گرفت.      }, keywords_fa = {دانش,اشتراک دانش,دینداری,سرمایه اجتماعی دانشگاهی,عوامل انگیزشی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_60984.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_60984_3e234b90e86f509bd10e863a2d384fc5.pdf} } @article { author = {Ghazizadeh, Hamid and Seyedein, Maryam and Mokhtari, Heidar}, title = {Explaining, identifying and categorizing the criteria for trustworthiness in digital archives}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {21}, number = {2}, pages = {107-130}, year = {2018}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {10.30481/lis.2018.63247}, abstract = {Purpose: Since the digital content management process is designed to ensure long-term accessibility to this content, it is important to understand the criteria ensuring reliability and durability of these archives. Therefore, the purpose of this research was to determine and categorize the reliability criteria in digital preservation of such archives. Methodology: The library method and analytical overview were used to extract and use best practices and standards to ensure reliability in digital preservation systems. Findings: Levels of reliability of digital archives and its requirements were categorized at three levels of human resources, technology and economic fields that each of them was classified into different sub-sectors and functions. Conclusion: The results showed that these criteria could be used in three general groups for practice and research on the test of reliability and durability of different digital archives.}, keywords = {Digital preservation,Trustworthiness,Digital archives,Categorizing criteria}, title_fa = {تعیین و دسته‌بندی معیارهای قابلیت اطمینان در حفاظت رقمی}, abstract_fa = {هدف: از آنجاکه فرایند مدیریت محتوای دیجیتال برای تضمین دسترس‌پذیری طولانی‎مدت به این محتواست، شناخت معیارهای تضمین قابلیت اطمینان و دوام این آرشیوها اهمیت فراوان دارد. هدف این پژوهش، تعیین و دسته‌بندی معیارهای قابلیت اطمینان در حفاظت رقمی در این آرشیوهاست. روش: روش پژوهش کتابخانه‌ای ومروری‎ـ‎تحلیلی است تا بتوان برای تضمین قابلیت اطمینان در نظام‌های حفاظت دیجیتال، بهترین شیوه‌ها و استانداردها را استخراج و از آنها استفاده کرد. یافته ها: سطوح قابلیت اطمینان آرشیوهای دیجیتال و الزام های آن در سه سطح نیروی انسانی، وجوه فناوری و زمینۀ اقتصادی، قابل دسته‌بندی است که هر کدام از سطوح به بخش های فرعی تری نظیر شیوه اداره و دوام سازمانی، ساختار سازمانی و به کارگماری نیروی انسانی، دوام‌پذیری مالی، ایجاد بسته‌های آرشیوسازی و مدیریت دسترسی دسته‌بندی شده و عملکرد متفاوتی خواهدداشت. نتایج: نتایج نشان داد می‌توان این معیارها را در سه گروهِ کلی برای عمل و پژوهش در باب آزمون اطمینان‌پذیری و دوام آرشیوهای دیجیتال مختلف، به‎کار برد.}, keywords_fa = {حفاظت رقمی,قابلیت اطمینان,آرشیو دیجیتال,معیارهای دسته‌بندی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_63247.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_63247_82c43cdcb0fbbe641981f65fa6c9e070.pdf} } @article { author = {Hamdipour, Afshin and Zavaraqi, Rasool}, title = {Investigation of factors affecting the adoption research information management system (SIMAP) by faculty members of the Tabriz University: Application of innovations diffusion theory}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {21}, number = {2}, pages = {131-164}, year = {2018}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {10.30481/lis.2018.61719}, abstract = {Purpose: The aim of this study was to analyze the factors affecting the adoption of SIMAP by Tabriz University faculty members based on Rogers diffusion of innovation theory. Methodology: The research was conducted through a descriptive-survey method. From 800 faculty members, 260 individuals were randomly selected and questionnaire was distributed among them, Finally, 174 questionnaires (67%) were completed and returned. Data analysis was performed by using T-test, ANOVA, Pearson correlation and Kolmogorov-Smirnov and through Factor analysis. Findings: The Pearson correlation coefficient showed that there was not a significant relationship between the mean of adoption rate and the age of Tabriz University faculty members. The results of correlation test showed that characteristics of Rogers diffusion of innovation theory (i.e. “relative advantage”, “trainability”, “compatibility”, “complexity”, “observability”, and “seriousness of university”) were effective in the acceptance of SIMAP. Also there was a significant relation between adoption rate and five of these characteristics. The results also showed that the mean of the adoption rate of SIMAP among the Tabriz University faculty members was 3.10 of 5 confirming that faculty members accepted SIMAP slightly higher than the moderate level. The curve of the adoption rate of SIMAP among the faculty members was normal, and therefore, the plot of the adoption rate of SIMAP versus the time, was an S-shaped curve. Conclusion: this study confirmed The Rogers’ Diffusion of Innovation Theory (2003) in the fields of adaptors categories, characteristics of innovation and S-shaped curve, among faculty members of Tabriz University.}, keywords = {Information management system,Innovations Diffusion Theory,Faculty Members,Adoption,SIMAP}, title_fa = {تحلیل عوامل مؤثر بر پذیرش سامانه مدیریت اطلاعات پژوهشی (سیماپ) توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه تبریز: کاربست نظریه رسانش نوآوری‌ها}, abstract_fa = {هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش سیماپ توسط اعضای هیئت‎علمی دانشگاه تبریز با استفاده از نظریۀ رسانش نوآوری‌هاست. روش‌شناسی: روش پژوهش توصیفی_ پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیه اعضای هیئت‎علمیِ دانشگاه تبریز (800=N) بود که 260 نفر به صورت طبقه‌ای تصادفی به‎عنوان نمونۀ آماری انتخاب و پرسش‎نامه بین آنان توزیع شد و در نهایت 174 پرسش‎نامه (67 %) تکمیل و تحویل داده شد. داده‌های به‎دست‌آمده با استفاده از شاخص‌های آمار استنباطی (تحلیل عاملی، ضریب همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس، t و کلموگروف _ سمیرونوف) تجزیه‎وتحلیل گردید. یافته‌ها: نتایج پژوهش عوامل مؤثر بر پذیرش سیماپ را در شش عامل به شرح زیر طبقه‎بندی و مشخص کرد: مزیّت نسبی، سازگاری، آزمون‌پذیری، پیچیدگی و مشاهده‎پذیری و، جدیت دانشگاه. نتایج آزمون همبستگی نیز نشان داد بین این ویژگی‎ها و آهنگ پذیرش آنها‌ رابطۀ معنا‌داری وجود دارد. دیگر یافته‌های پژوهش نشان داد میانگین آهنگ پذیرش سیماپ از سوی اعضای هیئت‎علمی10/3 بوده است و اعضای هیئت‎علمی این سامانه را اندکی بیش از حد متوسط پذیرش کرده‌اند. سایر نتایج نشان داد داده‌ها از توزیع نرمال پیروی می‌کنند. بنابراین، منحنی پذیرشِ سیماپ توسط اعضای هیئت‎علمی دانشگاه تبریز بهنجار بوده و در طی زمان به صورت S شکل درآمده است. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر نظریۀ اشاعۀ نوآوری «راجرز» (2003) را در زمینه ویژگی‌های نوآوری، گروه‎های پذیرندگان و منحنی S شکل، در بین اعضای هیئت‎علمی دانشگاه تبریز تأیید کرد.}, keywords_fa = {سامانه پژوهش و فناوری,نظریه رسانش نوآوری ها,اعضای هیئت‎علمی,پذیرش,سیماپ}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_61719.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_61719_baa043cdf40b3f9b491e165a1267b482.pdf} }