@article { author = {کفاشان, مجتبی and پریرخ, مهری and فتاحی, رحمت الله and رحیم نیا, فریبرز}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {18}, number = {1}, pages = {5-31}, year = {2015}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {هماهنگی راهبردی در دانشگاه‌ها و نقش آن در پیاده‌سازی موفق مدیریت دانش در کتابخانه‌های دانشگاهی}, abstract_fa = {هدف:هماهنگی راهبردی سازمان‌ها از جمله دانشگاه‌ها در سه سطح راهبرد اصلی سازمان، راهبردهای وظیفه‌ای (مانند راهبرد مدیریت دانش) و راهبردهای عملیاتی (مانند راهبردهای زیر نظام‌های مدیریت‌دانش) عاملی برای پیاده‌سازی موفق مدیریت دانش در کتابخانه‌ها شناخته شده است. هدف اصلی این پ‍ژوهش، تعیین میزان هماهنگی‌‌های راهبردی در دانشگاه‌های مورد مطالعه و سنجش تأثیر هماهنگی راهبردی بر میزان اجرای مدیریت دانش در کتابخانه‌های مرکزی است. روش: این پژوهش از نظر نتیجه، کاربردی است و به روش «تبیینی- توصیفی» انجام گرفته است. نمونه آماری پژوهش را 5 دانشگاه جامع کشور و کتابخانه‌های مرکزی آنها، یعنی دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، شیراز، سیستان و بلوچستان و فردوسی مشهد تشکیل می‌دهند. برای جمع‌آوری داده‌های کیفی و کمّی، از مصاحبه‌های نیمه‌ساختار‌یافته و 3 پرسشنامه و یک سیاهه‌وارسی استفاده شد. یافته‌ها:نتایج به دست آمده نشان داد در 3 دانشگاه نبودِ هماهنگی بیرونی کل و در 2 دانشگاه هماهنگی بیرونی کل متوسط وجود دارد. از بعد هماهنگی درونی کل، در 3 دانشگاه نبودِ هماهنگی، 1 دانشگاه هماهنگی متوسط و 1 دانشگاه هماهنگی قوی مشاهده شد. همچنین، نتایج بیانگر وجود رابطة مستقیم به نسبت قوی بین هماهنگی بیرونی کل راهبردها و میزان پیاده‌سازی مدیریت دانش و رابطه مستقیم و قوی بین هماهنگی درونی کلّ راهبردها و میزان اجرای مدیریت دانش بود.  }, keywords_fa = {راهبرد مدیریت دانش,زیر نظام‌های مدیریت دانش,هماهنگی راهبردی,نقاط مرجع راهبردی,دانشگاه‌ها و کتابخانه‌های مرکزی دانشگاهی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_41623.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_41623_67c897c5f8ff86dceac053984da32efb.pdf} }