@article { author = {جوان بخت, میثم and وزیری, اسماعیل and یقطین, مریم}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {14}, number = {1}, pages = {297-318}, year = {2011}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی میزان انعکاس موضوعات کتابداری واطلاع‌رسانی در کتابهای درسی دوره متوسطه و پیش‌دانشگاهی (شاخه نظری) در سال تحصیلی 90-1389}, abstract_fa = {یکی از راه‌های شناساندن جایگاه هر رشته علمی برای جامعه و بخصوص دانش‌آموزان انعکاس مسائل مربوط به آن رشته در متون درسی است. نظر به اهمیت نقش محتوایی کتابهای درسی در انعکاس موضوعات و مسائل گوناگون و از طرف دیگر ناشناخته ماندن رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی در دوران تحصیل برای دانش‌آموزان، در پژوهش حاضر میزان توجه به حوزه های موضوعی رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی در محتوای کتابهای درسی با استفاده از روش تحلیل محتوا، بررسی و تحلیل گردید. ابزار اندازه گیری در این پژوهش چک لیست محتوای کتاب درسی بود. یافته های حاصل از بررسی 43 کتاب دوره متوسطه و پیش‌دانشگاهی شاخه نظری نشان داد کتابهای رشته علوم انسانی نسبت به سایر رشته‌ها بیشتر به موضوعات این رشته علمی توجه داشته‌‌اند. در بین کتابها از لحاظ میزان اطلاعات، کتاب «زبان فارسی» سال دوم دبیرستان مشترک تمامی رشته‌ها و از نظر تعداد دفعات کتاب «دین و زندگی» دوره پیش‌دانشگاهی مشترک تمامی رشته‌ها به موضوعات علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی پرداخته‌اند. مقولة مرجع و کلیات  در رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی هم از نظر تعداد دفعات و هم از نظر حجمی که کتابهای درسی به آن پرداخته اند، بیشتر از سایر مقوله‌ها در کتابهای درسی دوره دبیرستان و پیش‌دانشگاهی شاخه نظری، منعکس گردیده است.}, keywords_fa = {کتابداری و اطلاع رسانی,کتابهای درسی,دوره متوسطه,پیش دانشگاهی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43473.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43473_8a3db6d80b5887b4a7562edd7623a0ff.pdf} }