@article { author = {حکیمی, هوشنگ}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {11}, number = {شماره 1 (پیاپی 41)}, pages = {103-120}, year = {2008}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی شیوه‌های ارتقای سطح علمی نیروها و دستیابی به دانش روز}, abstract_fa = {این طرح با هدف ارزیابی بخشهای آموزش و اطلاع‌رسانی مؤسسات و مراکز تحقیقاتی سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، در زمینه ارتقای سطح علمی پژوهشگران مؤسسات و مراکز یادشده و دستیابی آنها به دانش روز، شیوه‌های به کار گرفته شده را بررسی نموده است. روش تحقیق از نوع پیمایشی توصیفی بوده و  512 پرسشنامه به صورت مراجعه حضوری و مصاحبه، تکمیل و گردآوری شدند. نتایج به دست آمده نشان داد شیوه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی نیروها به طور کلی مورد تأثیر و تابع مستقیم سرمایه‌گذاری اعتباری و انسانی و نیز توجه مدیران و برنامه‌ریزان به این دو بخش می‌باشد.  در بررسیهای انجام شده، بودجه و اعتبارهای ناچیز تخصیصی و پرت بالای سرمایه‌گذاری موجود، ضعف مدیریتی در توجه لازم به اهمیت آموزش و اطلاع‌رسانی به عنوان بخشهای پشتیبان و پیش‌برندة تحقیقات، نازل بودن نسبی سطح و دوره‌های آموزشی، محدودیت برخورداری از دوره‌های عالی تخصصی و فرصتهای مطالعاتی در کشورهای توسعه‌یافته، عدم کفایت و استمرار دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت، عدم اختصاص بودجه به منظور تأمین اساسی‌ترین نیاز اطلاعاتی اعضای هیئت علمی و پژوهشگران؛ یعنی دسترسی به منابع و دانش علمی روز به صورت تمهید اشتراک آنلاین با کارگزاران و ناشران خارجی برای بهره‌برداری از بانکهای اطلاعاتی، کتابها، مجله‌های علمی، پایان‌نامه‌ها و گزارشهای پژوهشی به عنوان مشکلات اساسی تشخیص داده شد.  در پایان، راهکارها و پیشنهادهایی برای رفع موانع و بهینه نمودن شیوه ها ارائه گردید.  }, keywords_fa = {ارتقای علمی,دانش روز,ارزیابی اثربخشی,اثرسنجی,اطلاع‌رسانی,پژوهشگران,مؤسسات تحقیقاتی,سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43797.html}, eprint = {} }