@article { author = {Seifi, Leili and Kazemi, Razieh}, title = {The use of marketing concepts in public library services: a systematic review}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {21}, number = {3}, pages = {91-124}, year = {2018}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {10.30481/lis.2018.68910}, abstract = {Purpose: The purpose of this paper was a systematic review of researches on the use of marketing concepts in public library services in order to identify marketing notions and the implementation of marketing services in public libraries. The paper also aimed to identify the gap in research area for future studies. Methodology: The study was conducted using a systematic review method. In this regard, the related researches (76 articles published from 1992 to 2018) were retrieved through searching in Persian databases such as Magiran, Civilica, Noormags, Irandoc, SID as well as English databases including Google Scholar, ScienceDirect and Emerald of which 17 most associated researches were included on this study. To validate the results, the opinion of a specialist apart from the research team was used. Findings: The findings of the study revealed that the frequently used method in researches conducted in Iran was quantitative using questionnaire as the data collection tool. In abroad, on the other hand, the most used approach was combination of quantitative and qualitative methods and questionnaires and interviews were both used to collect data. Conclusion: The results showed that according to the role of technology evolution, managers and librarians of public libraries could apply professional marketing, marketing models and marketing orientation in order to improve customer based services and the users’ satisfaction.}, keywords = {Marketing,Public libraries,Iran,Systematic review}, title_fa = {استفاده از مفاهیم بازاریابی در ارائه خدمات کتابخانه‌های عمومی: مرور نظام‎مند}, abstract_fa = {هدف: هدف از این پژوهش، مروری نظام‎مند بر بررسی پژوهش‌ها در استفاده از مفاهیم بازاریابی جهت ارائۀ خدمات کتابخانه‌های عمومی به‎منظور شناسایی و کاربرد آن در کتابخانه‌ها و خلأ پژوهشی موجود در پژوهش‌های انجام‎شده برای انجام پژوهش‌های آتی است. روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش مرور نظام‌مند است. بدین‎منظور، پژوهش‌های مرتبط در 11 پایگاه‌ ملی و 5 پایگاه‌ اطلاعاتی خارجی بین سال‌های 1388 تا 1396 جستجو و شناسایی گردید. 76 پژوهش حاصل جستجو بود که پس از کنترل و بررسی پژوهش‌ها توسط پژوهشگران تعداد 17 مورد از مرتبط‌ترین آنها برای این پژوهش استفاده شدند. برای اعتبارسنجی نتایج، از متخصص دیگری به‎غیر از تیم پژوهش استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد روش پژوهش‌های انجام‎شده در ایران با رویکرد کمّی و با استفاده از ابزار پرسش‎نامه و در خارج با ترکیبی از دو رویکرد کمّی و کیفی و ابزار مورد استفادۀ پرسش‎نامه و مصاحبه بود. نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از پژوهش‌ها نشان داد با توجه به نقش تحول فناوری‎ها، مدیران و کتابداران کتابخانه‌های عمومی می‎توانند با به‌کارگیری روش‌هایی از جمله خدمات مبتنی بر بازاریابی حرفه‎ای، مدل‎های بازاریابی و جهت‎گیری بازار، جایگاه حرفۀ خود را در راستای ارائۀ خدمات مشتری‎مدار و رضایت مشتری، بهبود بخشند.}, keywords_fa = {بازاریابی,کتابخانه‌های عمومی,ایران,مرور نظام‎مند}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_68910.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_68910_af977c6bbf0e36777101c7543b1e2d90.pdf} }