per
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
2002-09-23
5
شماره 3 (پیاپی 19)
1
13
47428
Original Article
نظریه درمجموعه سازی
ابراهیم افشار
ebafshar@gmail.com
1
چهار نظریة متفاوت دربارة مجموعهسازی با نامهای نظریههای متقدم، مجموعهسازی به مثابه برنامهریزی، مجموعهسازی به مثابه تفسیر و مجموعهسازی به مفهوم هرج و مرج سازمانیافته در این نوشته مورد توصیف و نقد قرار گرفتهاند. نشان داده شده است که نظریه در مجموعهسازی، اندیشه و الگویی است که از سرچشمههای مختلف و درچارچوبهای متفاوت از لحاظ مبانی فلسفه و برای منظورهای متفاوت شکل گرفتهاند و مقایسه همه آنها با یکدیگر دشوار است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47428_bb54fba148e62f2a5822c2ce0fd8872f.pdf
per
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
2002-09-23
5
شماره 3 (پیاپی 19)
21
46
47429
Original Article
نظرها و عملکرد تحصیلی دانشجویان رشتههای ریاضی/ تجربی و انسانی/ اجتماعی در دورة کارشناسی کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی
محمدحسین دیانی
1
در این پژوهش نظرهای دانشجویان با پیشینة تحصیلی در مقطع متوسط در رشتههای ریاضی/ تجربی و انسانی/ اجتماعی کارشناسی کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی همراه با پاسخهای آنها به رضایت از محتوای درسها و استادان و نیز نمرات کسب شده در دوره کارشناسی کتابداری و اطلاعرسانی مورد بررسی قرار گرفته است. نظرهای اعلام شده درباره رشته، خواهان تغییرات زیاد در محتوای درسها و شیوه تدریس استادان است. دانشجویان در مجموع از محتوای درسها بیشتر از شیوههای تدریس استادان راضی هستند. عملکرد تحصیل دانشجویان شبانه بهتر از عملکرد تحصیلی دانشجویان روزانه است، اما رضایت دانشجویان روزانه بیشتر از رضایت دانشجویان شبانه است. عملکرد تحصیلی دختران بهتر از عملکرد تحصیلی پسران است. در مجموع با پذیرش دانشجویان از رشتههایی غیر از علوم انسانی/ اجتماعی مدرسان گروه را دچار چالش کرده است، امّّا گروه آموزشی کتابداری عملاً از همان محتوا، روشها و شیوههای آموزشی قبلی استفاده میکند. پاسخدهی به شرایط جدید تغییرات زیادی را در محتوای درسها و شیوههای آموزشی طلب میکند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47429_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
per
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
2002-09-23
5
شماره 3 (پیاپی 19)
47
56
47430
Original Article
میزهای مرجع مجازی: پدیدة عصر ارتباطات
طاهره جوکار
tjowkar@hotmail.com
1
دانشجو سال سوم دوره کارشناسی دانشگاه شیراز
پس از ارائه برخی خدمات کتابخانهای بر روی اینترنت، اکنون ارائه خدمات مرجع مجازی در کتابخانهها و مراکز اطّلاعرسانی مورد توجه قرار گرفته است. تفاوت مهم و بارز این نوع خدمات مرجع با نحوة سنّتی آن، عدم حضور فیزیکی مراجعهکننده در محل میز مرجع میباشد. با بیانی ساده در این نوع خدمات مرجع، مخاطبان میتوانند از طریق پست الکترونیکی و سایر امکانات موجود پرسشهای خود را برای کتابدار مرجع ارسال کنند. در این میان به دو نکته باید توجه شود. یکی ارائه تعریفی مشخص از نقشهای مختلفی که در جریان کار حضور دارند و نحوة تقسیم کار و دیگری توجه کتابخانهها به این مسئله که در ارائه خدمات مرجع مجازی لازم است از رهنمودهایی که مسائل مختلف از جمله مدیریت، خدمات، کارکنان، زیرساختها و... را دربر گیرد، استفاده شود. مزایا و معایب این نوع خدمات مرجع نیز فهرست شده است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47430_b9bb3f787a18179d11443cedb9f8e604.pdf
per
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
2002-09-23
5
شماره 3 (پیاپی 19)
57
71
47431
Original Article
سطح خوانایی مقالههای فرهنگنامه کودکان و نوجوانان
پروین فخاری نیا
1
محمد حسین دیانی
2
مسئول بررسی های مبتنی بر آمار استنباطی روی داده ها
در این نوشته حاصل بررسیهای انجام شده بر اساس معیارهای سطح خوانایی نوشتههای فارسی محمدحسین دیانی بر روی مدخلهای نمونه از جلدهای اول تا چهارم و ششم فرهنگنامه کودکان و نوجوانان از انتشارات شورای کتاب کودک گزارش شده است. بررسی نشان داد که جلدهای متفاوت فرهنگنامه به لحاظ سطح خوانایی همسان هستند، امّّا بهلحاظ کاربرد تعداد کلمات دشوار و تعداد مفاهیم مندرج در هر جمله یکسان نیستند و هر تغییر در متنهای آینده باید به این دو مورد توجه داشته باشد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47431_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
per
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
2002-09-23
5
شماره 3 (پیاپی 19)
73
90
47433
Original Article
معرفی کتابچه صورت اشیا و جواهرات گنجینة رضوی
سالم حسین زاده
1
کارشناس اسناد اداره اسناد سازمان کتابخانه ها, موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
معرفی کتاب نفیس و دستنویس که به خط نستعلیق مختلفالسطر با اعداد و ارقام سیاق و یکصد برگ نوشته شده در گنجینه رضوی به شماره 16532 ثبت و موجود است و در آن صورت اموال و املاک آستان قدس رضوی در حرم، اطراف حرم، در مشهد و دیگر شهرهای ایران و هرات ضبط شده است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47433_b8b0ce6d165e71b9f2a0d3861899d484.pdf
per
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
2002-09-23
5
شماره 3 (پیاپی 19)
91
107
47435
Original Article
کتابخانه مسدود الگویی برای کتابخانههای قرن بیست و یکم
علی حسین قاسمی
tvahn@yahoo.com
1
دانشجو دکتری اطلاع رسانی و کتابداری دانشگاه فردوسی مشهد
کتابخانههای قرن بیستویکم برخلاف آنچه بسیاری پیشبینی میکنند، کتابخانههای «بیکاغذ» نخواهند بود که تمام مواد کاغذی خود را یکسره به قالبهای الکترونیکی منتقل کنند؛ بلکه کتابخانههای آینده اطّلاعات موجود در قالبهای چاپی و غیرچاپی را درهم خواهند آمیخت و مجموعههای خود را به قالبهای مختلفی چون الکترونیکی، رایانهای، رسانهای و چاپی تقسیم خواهند کرد. متقابلاً، بخشهایی از مجموعهی خود را، بسته به مناسبترینقالب و نیز بنابر محتوا و کاربرد مواد، و تقریبﴼ به همان روشی که کتابخانههای قرن بیستم فهرستهای خود را در طی پروژههای تبدیلی گذشتهنگر خود «مسدود» میکردند، «مسدود» خواهند کرد. بهعنوان بخشی از این سازگاری «جوّی» آینده، یکی از دغدغههای جدید و مهم کتابخانههای آینده طراحی، ساخت و نگهداری داده پایگاههای منحصربهفرد و ارزشافزوده بهمنظور گردآوری اطلاعاتی خواهد بود که دارای ارتباط بلافصل با نیازهای خاص مراجعان کتابخانه است. در این نوع جدید از کتابداری، خط افتراق کتابداران، پژوهندگان، و ناشران، برخورداری از نرمش لازم برای دستیابی به اطّلاعات موردنیاز فوری کاربران کتابخانه خواهد بود.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47435_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
per
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
2002-09-23
5
شماره 3 (پیاپی 19)
109
114
47436
Original Article
جغرافیای سیاسی اطّلاعات
سیروس آزادی
1
بلیک هریس
2
دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی , دانشگاه آزاد واحد قوچان
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47436_db34c1ffe24e393abb02561cd7b17023.pdf
per
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
2002-09-23
5
شماره 3 (پیاپی 19)
115
116
47437
Original Article
درماتم یار
محمود فاضل
1
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47437_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf