per
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
2016-12-21
19
4
3
29
47957
Original Article
پژوهشی در مصحف مذهّب قرآنی عصر تیموری (مطالعهی تطبیقی ویژگیهای صفحات افتتاح در نسخ قرآنی منتخب از موزههای آستانه مقدسه قم و آستان قدس رضوی)
An Investigation of Qur’an Mus’hafs of Teimuri Era
(Comparative Study of the Features of the Opening Pages in Qur’anic Manuscripts of the Holy Eve of Qom and Astan Quds Razavi Museums)
فاطمه غفوری فر
fghafuorifar@gmail.com
1
مهدی محمدزاده
m.mohammadzadeh@tabriziau.ac.ir
2
فرنوش شمیلی
f.shamili@tabriziau.ac.ir
3
دانشجوی کارشناسی ارشد هنر اسلامی _ نگارگری، دانشکدۀ هنرهای اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، آذربایجان شرقی، ایران.
دانشیار، دانشکدۀ هنرهای اسلامی، دانشگاه هنراسلامی تبریز، آذربایجان شرقی، ایران.
استادیار، دانشکدۀ هنر اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، آذربایجان شرقی، ایران.
اهداف: پژوهش حاضر، ضمن شناسایی و معرفی صفحات افتتاح مصحفهای قرآنی عصر تیموری موزههای آستانه مقدسه قم و آستانقدس رضوی به تبیین و تشریح ویژگیهای صفحات افتتاح، صفحهآرایی و عناصر تزئینی وابسته به این آثار میپردازد. روش/رویکرد پژوهشی: مقاله از نظر هدف کاربردی بوده و پژوهش ماهیت توصیفی _ تحلیلی دارد و آثار به روش تطبیقی ارزیابی میشوند. اطلاعات با استفاده از منابع کتابخانهای و به شیوۀ میدانی گردآوری و تدوین شده است. سؤالهای پژوهش: صفحات افتتاح از مصحفهای قرآنهای تیموری منتخب از موزههای آستانۀ مقدسه قم و آستانقدسرضوی دارای چه ویژگیهای بصری _ تزئینی هستند و چه نقاط اشتراک و افتراقی بین آنها وجود دارد؟ یافتههای پژوهش: در بررسی صفحهآرایی و طبقهبندی عناصر تزئینی مشخص شدبهطور کلی 3/63% از صفحهآرایی صفحات افتتاح عصر تیموری بهصورت سهکتیبهای و 7/36% پنجکتیبهای بازوبندی هستند. بیشترین عناصر تزئینی متعلق به نقوش مصحفهای قرآنی موزه آستان قدس رضوی است. مهمترین وجه اشتراک در بهکارگیری نوع رنگها، ترکیببندی صفحهآرایی، موتیفها و نقوش بوده و بارزترین وجه افتراق در میزان درصدهای فراوانی نسبی از عناصر بصری _ تزئینی تشکیل شده است. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد صفحات افتتاح مصحف قرآنی تیموری از ساختاری متعادل و منسجم در ترکیببندی، نقوش و رنگ برخوردار است. از نقوش اسلیمی، ختایی، هندسی و رنگهای لاجورد و طلا با نسبتهای متغیّر در هر دو آثار دیده شده است. تزئینات صفحات افتتاح قرآنهای مذهّب موزه رضوی نسبت به موزۀ قم پرکارتر و دارای ظرافت و تنوع نقوش هستند.
Objectives: The present study, identifying and introducing the opening pages of Quranic mus’hafs of Teimuri era, aims to describe and explain the features of the opening pages, layout and decorative elements related to these works.
Methodology / Approach: The present paper, regarding the purpose and process of this research is descriptive - analytical and uses a comparative method to evaluate works and the data are gathered using a field data collection method.
Research questions: What are the decorative-visual features of the opening pages of Quranic mus’hafs of Teimuri era and their similarities and differences?
Findings: the investigation of the layouts and claffification of decorative elements showed that generally 63.3% of the layouts of opening pages in Teimuri era were three inscription and five inscriptivon armbands. The greatest number of decorative elements belonged to Astan Quds Razavi Mus’hafs. The most important similarities were using especial kinds of colors, layout compositions, motifs and paintings and the most prominent difference existed in the relative percentage of visio-decorative elements.
Conclusion: The results show that: The opening pages of Teimuri Qur’anic mus’hafs have a balanced and unitary structure in composition, color and paintings. Both works had arabesques and geometric patterns and lazuli and gold colors with varying relations. The decorations in the opening pages of Mus’hafs of Astan Quds Razavi had more delicacy and variety of paintings.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47957_3fb54a4a0b219ed8b295232a7fa6ec15.pdf
مصحفهای قرآنی
عصر تیموری
صفحات افتتاح
موزۀ آستان قدس رضوی
موزۀ آستانه مقدسه قم
Quran Quran
Timurid era
the opening pages
the Museum of Astan Quds Razavi
the Museum of the holy eve of Qom
per
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
2016-12-21
19
4
30
56
48295
Original Article
بررسی رضایت مندی کاربران از خدمات بخش نسخ خطی کتابخانه های ملی، مجلس، آستان قدس رضوی و کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران
An Investigation of User Satisfaction in the Library Manuscript Department Services of the National Library, the Library of Parliament, the Library of Astan-e Qods-e Razavi, and the Central Library of Tehran University
مهدی محمدی
mahdi.mohammadi203@gmail.com
1
فاطمه رستمی
fatemerostami68@gmail.com
2
عبدالحسین طالعی
taleie20@gmail.com
3
عیسی زارعی
eazarei@gmail.com
4
استادیار، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران.
کارشناس ارشد، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران.
مربی، علم اطلاعات و دانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران.
مدیر پژوهش دانشکده صدا و سیمای قم ، قم، ایران
هدف: پژوهش حاضر بهمنظور بررسی میزان رضایتمندی کاربران از خدمات اطلاعاتی (حضوری و غیرحضوری) بخش نسخ خطی کتابخانههای ملی، مجلس، آستانقدسرضوی و کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران صورت گرفته است. روش: پژوهش از نوع کاربردی است و با استفاده از روش پیمایشی توصیفی انجام شده است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته با معیارهای کلی رضایت از فناوریهای اطلاعاتی، رضایت از نظامهای بازیابی اطلاعات استفاده شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد از نظر «تسهیلات دسترسی به مجموعه کتابخانه از راه دور» کتابخانه مجلس شورای اسلامی با میانگین 9/62 در رتبه اول؛ از نظر «میزان رضایت از وبسایت کتابخانه» کتابخانه آستانقدسرضوی با میانگین 0/3 ؛ از نظر «میزان رضایتمندی از نظر امکانات جستجو و دریافت اطلاعات» کتابخانه آستانقدسرضوی با میانگین 1/3؛ از نظر «میزان رضایتمندی از فناوری سختافزاری» کتابخانه مجلس با میانگین 3/3؛ از نظر «میزان رضایتمندی کاربران از منابع مرجع موجود در بخش نسخ خطی» کتابخانه آستانقدسرضوی با میانگین 2/3 و از نظر «رضایت از خدمات ارائهشده از سوی کتابداران» کتابخانۀ آستانقدسرضوی با میانگین ۸/۲ در رتبۀ اول قرار دارد. همچنین یافتهها نشان داد که از نظر «میزان رضایت از بازیابی سنتی و الکترونیکی» بین کتابخانههای مورد بررسی اختلاف معناداری وجود ندارد و کاربران بهصورت نسبی از این موارد رضایت دارند. در رضایت از شبکههای ارتباطی، بین کتابخانههای مورد بررسی اختلاف معناداری وجود دارد. کتابخانه مجلس شورای اسلامی با میانگین 9/69 و انحراف معیار 6/32، بیشترین میزان رضایتمندی و کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران با میانگین 9/21 و انحراف معیار 1/29، کمترین میزان رضایتمندی را به خود اختصاص دادهاند.
Aim: The Aim of the Present researchis tostudy user satisfaction of the information services in the manuscript department of the National library, the Library of Parliament, the Library of Astan-e Qods-e Razavi, and the Central Library of Tehran University.
Methodology: This study is an applied research that is done by the descriptive survey approach. Data is gathered by a researcher made questionnaire with focus on general criteria such as the satisfaction of information technology and retrieval information systems.
Aim: The Aim of the Present researchis tostudy user satisfaction of the information services in the manuscript department of the National library, the Library of Parliament, the Library of Astan-e Qods-e Razavi, and the Central Library of Tehran University.
Methodology: This study is an applied research that is done by the descriptive survey approach. Data is gathered by a researcher made questionnaire with focus on general criteria such as the satisfaction of information technology and retrieval information systems.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_48295_93d038268d0149166d4e06a476bba10a.pdf
رضایتمندی کاربران
نسخه های خطی
خدمات اطلاعاتی
کتابخانه ها
user satisfaction/ manuscripts/ information services/ libraries
per
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
2016-12-21
19
4
57
84
47955
Original Article
سنجش سطح وفاداری کاربران کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران نسبت به خدمات کتابخانه و تعیین شاخصهای موثر بر آن
Evaluating the Level of User Loyalty in Library of Tehran University Faculty of Literature and Humanities’s Library Services and Determining their Affecting Factors
مریم امینی
maryamamini@ut.ac.ir
1
میترا پشوتنی زاده
pashootanizade@gmail.com
2
کارشناس مسئول فهرست نویسی/کتابخانه دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، تهران، ایران.
استادیار، علم اطلاعات و دانش شناسی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
کتابخانهها مانند دیگر سازمانها در دنیای امروز باید برای حصول موفقیت و حفظ بقای خویش بهدنبال کسب وفاداری کاربران خود باشند. هدف: هدف کلی پژوهش، سنجش سطح وفاداری کاربران کتابخانۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران نسبت به خدمات کتابخانه و تعیین شاخصهای مؤثر بر آن است. اصالت پژوهش: در ایران تاکنون هیچ پژوهشی دربارۀ سنجش وفاداری کاربران یک کتابخانه دانشگاهی و با شرایط پژوهش حاضر انجام نشده است. یافتهها: سطح وفاداری در 1/60% کاربران کتابخانه دانشکده ادبیات دانشگاه تهران زیاد، 4/39% متوسط و در 5/0% از دانشجویان در سطح کم بوده است. شاخصهای «هزینههای خدمات» و «کیفیت کلی خدمات ارائه شده» بهترتیب با میانگین 87/0(SD=08/4) و 82/0(SD=05/4) بالاترین امتیاز را در رابطه با متغیر «سطح وفاداری» بهخود اختصاص دادهاند. روش: این پژوهش از نوع توصیفی است. جامعۀ آماری شامل تمامی کاربران دانشجوی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران به تعداد 2150 نفر در سطوح تحصیلی کارشناسی، کارشناسیارشد و دکتری است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامۀ ارزیابی میزان وفاداری مشتری است که آلفای کرونباخ آن 7/0 تخمین زده شده است.
Purpose: The general aim of the present study is to evaluate the level of user loyalty in library of Tehran University Faculty of Literature and Humanities’s services and to determine their affecting factors.
Originality: In Iran, there has been no research on the university library user loyalty measurement with the present study conditions.
Findings: Loyalty level in 60/1% of library users in Tehran University Faculty is high, in 39/4% of them is average and in 0/5% of them is low. "cost of services" and "quality of service" indicators respectively showing (SD =0/87) 4/08 and (SD =0/82) 4/05 were allocated the best score in relation to the factor of “Loyalty level”level .
Methodology: This research is descriptive. The study population consisted Faculty of Literature and Humanities of Tehran University student with 2150 students in bachelor, master and PhD degree. The means of data collection was a questionnaire about evaluation of customer loyalty and its Cronbach's alpha is estimated as 0/7.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47955_0089e6070436e6cc0c94d5b4605d04f6.pdf
خدمات کتابخانههای دانشگاهی
وفاداری کاربران
کتابخانههای دانشگاهی
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
دانشگاه تهران
user loyalty
Academic Libraries
Faculty of Literature and Humanities
Tehran University
per
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
2016-12-21
19
4
85
109
48538
Original Article
تاثیر فناوری های اطلاعاتی بر چاپ و نشر کتاب در ایران از نگاه ناشران
The Impact(s) of Information Technologies on Book Publishing in Iranian Publishers’ views
عبدالحسین فرج پهلو
farajpahlou@gmail.com
1
داریوش مطلبی
dariushmatlabi@yahoo.com
2
حسین اصغرنژاد
asgharnejad@yahoo.com
3
استاد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام شهر ری، تهران، ایران
دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، مطالعه اثرهای فناوریهای اطلاعاتی بر ابعاد مختلف چاپ و نشر کتاب و تحولات و تغییرات در آن از نگاه ناشران ایرانی است. روش/ رویکرد پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کمّی و روش آن پیمایشی است. دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامه محققساخته با طیف لیکرت جمعآوری شد که در آن نظر ناشران در پنج درجه ارزیابی گردید. جامعۀ آماری شامل ناشران فعال بود که از بین آنان 500 ناشر بهعنوان نمونه انتخاب و برای آنها پرسشنامه ارسال شد. در نهایت، تجزیهوتحلیل بر روی380 پرسشنامۀ دریافتی انجام پذیرفت. دادههای گردآوریشده توسط نرمافزار spss تحلیل شد. برای انجام تحلیل آماری از آزمونهای آماری t تکنمونهای و فریدمن استفاده شد. یافتهها: یافتهها بیانگر این است که حدود 97% ناشران به اینترنت دسترسی دارند و 8/60% دارای وبسایت بوده و 2/53% فروشگاه اینترنتی دارند. همچنین، 1/32% ناشران در فیسبوک، 6/31% در تلگرام و 3/30% در اینستاگرام عضویت دارند. حدود 66% ناشران با کسب میانگینی بیشتر از متوسط 3، میزان تأثیرپذیری صنعت نشر کتاب را از فناوری اطلاعات مثبت ارزیابی کردهاند. اما از نظر ابعاد (سطوح) تأثیر، از نظر آنان «تأثیر فناوری اطلاعات بر فرایند کلی نشر» با میانگین 9/3 بیشترین سهم تأثیر را به خود اختصاص داده است. نتایج: با توجه به اینکه میانگین کلّ پرسشها بالاتر از حدّ متوسط (ارزش تست) بوده و در همۀ سطوح مورد مطالعه سطح معناداری کوچکتر از 05/0 بوده است، نتیجهگیری میشود که تفاوت معنادار و مثبتی بین مقدار ارزشی و میانگین جامعه وجود دارد؛ بدین معنا که تأثیر پدیدۀ فناوری اطلاعات بر صنعت نشر کتاب و فرایند آن از نظر ناشران مثبت ارزیابی شده است. فرایند کلّی نشر در اولویت اول تأثیرپذیری قرار دارد، اما در این میان، قرار گرفتن بُعد «توزیع و فروش» در رتبۀ پنجم، نشان میدهد ناشران در زمینۀ عرضه و فروش کتاب خود با مشکل مواجه و تحولات کمتری را در آن شاهد هستند.
Purpose: The aim of the present study is to survey the views of Iranian publishers about the impact(s) of modern information technologies on different aspects of book publishing and the resulted developments and changes.
Methodology: Survey quantitative method was preferred for this research and a Likert-type questionnaire was used for data gathering through which publishers’ views were evaluated in five levels..Data set included 500 active publishers selected by purposeful sampling method for whom the questionnaires were sent. Finally, the data analysis was carried out using 380 completed returned questionnaires using SPSS software. One sample t test and Friedman test were used for comparative analysis of the resulted data.
Findings: The findings indicated that about 97% of publishers had access to the Internet, and 60.8% had websites and 53.2% used online stores. Also, 32.1% subscribed to Facebook, 31.6% to Telegram and 30.3% to Instagram. About 66% of the publishers positively confirmed the impact of information technologies on book publishing processes with an average of 3.9. However, in regards with details of dimensions (levels), the impact of information technologies on the total process of book publishing, gained the highest score with an average of 3.9.
Conclusions:
Since the p-value was less than 0.05 in all study levels in the t-test, it could be assumed that there was a significant and positive difference between the test value amount, i.e. 3, and the society Mean, indicating existence of a positive tendency in responses to the survey questions among the respondents. The general process of publishing stands on the highest level of taking effect, but standing after the factor “distribution and sell” on the fifth rank shows that the publishers had some problems in distributing and selling their books and fewer changes is observable in them.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_48538_3a0b4de5e62de2e2be016829a46a6134.pdf
فناوریهای اطلاعاتی
چاپونشر
نشر کتاب
ناشران
Information technologies
publication
book publishing
Publishers
per
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
2016-12-21
19
4
110
131
47956
Original Article
بررسی و مقایسه وضعیت وبسایت واسپارگاههای کشورهای جهان اسلام با کشورهای برتر جهان
Evaluation and Comparison of the Websites Status of Islamic World Countries and Top World Countries
کیانوش رشیدی شریف آباد
kia_rsh85@yahoo.com
1
عبدالرسول جوکار
ajowkar2003@gmail.com
2
کامران مهربانی زین آباد
kamran.mehrabani@gmail.com
3
دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
استاد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
دانشجوی دکتری، گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران.
هدف: هدف از این پژوهش بررسی و مقایسۀ وبسایت واسپارگاههای برتر کشورهای جهان اسلام از نظر شاخصهای وبسنجی، میزاننمایانی و میزان دسترسپذیری با کشورهای برتر جهان است. روش/رویکرد: پژوهش از نوع پیمایشی با رویکرد وبسنجی است. برای شناسایی وبسایت واسپارگاهها از رتبهبندی وبومتریک استفاده شد. میزان نمایانی و میزان دسترسپذیری وبسایتها با استفاده از ابزار الکسا و ویو بررسی شد. یافتهها: وبسایت واسپارگاههای برتر کشورهای جهان اسلام از نظر شاخصهای اندازه، مشاهدهپذیری، فایلهای غنی، اسکالر، رتبه ترافیک و پیوند درونی در مقایسه با واسپارگاههای برتر جهان عملکرد بسیار ضعیفتری داشتهاند. تنها در شاخص دسترسپذیری و سرعت لودشدن، اختلاف آماری معناداری وجود نداشته است. نتیجهگیری: کشورهای جهان اسلام برای بهبود رتبۀ جهانی واسپارگاههایشان باید بهترتیب به شاخصهای «اندازه»، «مشاهدهپذیری»، «فایلهای غنی»، «اسکالر»، «رتبه ترافیک» و «پیوند درونی» بیشتر توجه کنند.
Objective: The aim of the present research is to evaluate top Islamic countries’ websites based on webometric indicators, visibility and accessibility in order to compare them with top world countries.
Methodology/Approach: The present study is a Survey with a webometric approach.
Identification of the websites repository was accomplised using a webometric ranking. Alexa and Wave tools were used to determin the visibility and accessibility of the websites.
Findings: Top Islamic world countries’ websites’ repository compared to top world countries showed considerably weaker performance according to size indicators, visibility, rich files, scholar, traffic rank and inlink. There was no meaningful difference in accessibility and time loading indicators.
Conclusion: In order to improve their repository and world rank, Islamic world countries have to improve their size indicators, visibility, rich files, scholar, traffic rank and inlink.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47956_53ea8efbcca7bf1185bd6435034e3337.pdf
کشورهای جهان اسلام
کشورهای برتر جهان
وبسنجی
ارزیابی وبسایت
واسپارگاه ها
Islamic countries
top world countries
webometric
evaluating web site
repository
per
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
2016-12-21
19
4
132
168
48298
Original Article
ماهیت میان رشتگی مقاله های چهار حوزۀ نانو، زیستی، شناختی و اطلاعات بر اساس فنّ هم تألیفی
Interdisciplinary Nature of Nano-Bio-Information and Cognitive Articles Based on Co-Authorship Technique
قاسم آزادی احمدآبادی
azadi_gh@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران.
هدف: این مقاله قصد دارد ماهیت میانرشتگی مقالههای چهار حوزۀ نانو، زیستی، شناختی و اطلاعات را بر اساس فنّ همتألیفی شناسایی کند. روش: این مقاله بهلحاظ هدف کاربردی است و از فنّ همتألیفی استفاده میکند. جامعۀ آماری پژوهش مقالههای ایران به زبان انگلیسی در قالب مقاله، در چهار حوزۀ نانو، زیستی، شناختی و اطلاعات سالهای ۲۰۰1 تا ۲۰۱۵ است که در پایگاه استنادی بینالمللی اسکوپوس نمایه شده است. شاخصهای مورد استفاده شامل ضریب همتألیفی، تعاملات بیرونی و درونی پژوهشگران، شاخص شمول (دربردارندگی)، نظریه گراف، درخت پوشای بیشینه و درخت پوشای کمینه است. یافتهها: بالاترین امتیاز شاخص شمول به حوزۀ نانو در ترکیب «نانو - زیستی» اختصاص دارد. بالاترین ضریب همتألیفی برای ترکیب دوگانه «نانو – زیستی» و ترکیبهای سهگانه «نانو - اطلاعات - زیستی» و «نانو - شناختی - زیستی» حاصل شد. حوزه اطلاعات، بالاترین میزان شاخص تعاملات درونی و حوزه نانو بالاترین تعاملات بیرونی پژوهشگران را به خود اختصاص داد. نتیجهگیری: شباهت ساختار اجتماعی حوزه نانو به حوزه زیستی در بالاترین سطح قرار دارد. ظرفیت و زمینه همکاری میان پژوهشگران حوزههای سهگانه «نانو - اطلاعات - زیستی» و «نانو - شناختی - زیستی» بالاست. پژوهشگران حوزههای دیگر توانستهاند به میزان زیادی در تدوین و انتشار مقاله در حوزه فناوری اطلاعات مشارکت کنند. بهسبب ماهیت میانرشتهای حوزه نانو، امکان حضور و همکاری پژوهشگران و متخصصان این رشته در سایر رشتهها به میزان بالایی وجود دارد.
Objective: The aim of the present study is to identify the interdisciplinary nature of nanotechnology, biotechnology, information and cognitive articles using co-authorship technique.
Methodology: This applied study uses the co- authorship technique. The statistics gathered from bibliographic data in Iranian English papers published between 2001 and 2015, including 68,864 records in the fields of nano, bio, info and cognitive sciences obtained from Scopus. Indicators used included, co- authorship factor, internal and external researchers’ interactions, inclusion index, homogeneous index, maximum and minimum spanning tree.
Findings: The highest scores in inclusion index belong to nanotechnology in "nano - bio" compound. The highest co- authorship factor belongs to the combined areas of "nano - bio" and to "nano – information - bio" and "nano – cognitive - bio" compounds. Information technology has the highest internal researcher's interactions. Nanotechnology has the highest external researcher's interactions.
Results: Nanotechnology articles have the highest social structures similarity to biotechnology articles. Researchers have high collaboration capacity in three areas of "nano - information - bio" and "nano - cognitive - bio". Researchers in other fields could greatly contribute to develop and publish articles in the field of information technology. Due to the interdisciplinary nature of nanotechnology, there is a high potential to presence and collaboration of researchers and professionals in other disciplines.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_48298_f98228055eed153e13b9c2de93f79f6c.pdf
هم تألیفی
میان رشتگی
فناوریهای همگرا
تولیدات علمی ایران
علم سنجی
Co-authorship
interdisciplinary relations
Converging Technologies
iran scientific outputs
Scientometric