per
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
2017-06-22
20
2
3
41
50169
Original Article
از کتابداری تا علم اطلاعات و دانششناسی: تاریخنگاری، زمینههای شکلگیری و سیر تحول عنوان رشته در ایران
From librarianship to knowledge and information science: The historiography and backgrounds of formation of the field name in Iran
مظفر چشمه سهرابی
mo.sohrabi@edu.ui.ac.ir
1
غلامرضا حیدری
ghrhaidari@gmil.com
2
افروز عظیمی وزیری
azimim444@gmail.com
3
دانشیار، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
دانشیار، علم اطلاعات و داتششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
هدف: هدف اصلی مقالۀ حاضر بررسیِ چگونگیِ تغییرِ عنوان رشته از «کتابداری و اطلاعرسانی» به «علم اطلاعات و دانششناسی» در ایران است. روش: در پژوهش حاضر از روش تحلیلی _ تاریخی استفاده شد. جامعۀ آماری این پژوهش شامل آثار، رخدادها، تلاشها و اقدامهای انجامشده درخصوص تغییر نام رشتۀ کتابداری از آغاز تاکنون است. بههمینمنظور، ابتدا نام رشته بر اساس برنامههای درسی و آموزشی از سال 1344 تاکنون بررسی و طبقهبندی شد. سپس بنیانهای فکری و رویکردهای غالب در شکلگیری عنوان شناسایی و تبیین گردید. همچنین، مجموعه اقدامها و تلاشهای صورتگرفته تا پیش از تغییر عنوان در 23 مهر 1391، که در حقیقت پیشزمینههای تغییر عنوان رشته بهشمار میروند، شناسایی و نقش هر یک مشخص شد. در نهایت، تاریخنگاری و پیشینۀ دو اصطلاح «علم اطلاعات» و «دانششناسی» بر اساس حضور در عنوانهای بروندادها و رخدادهای علمی رشته ترسیم گردید. یافتهها: نتایج این بررسی نشان داد، برنامههای درسی و آموزشی مصوب از آغاز تاکنون حکایت از سه دورۀ زمانی با سهعنوان مجزای «کتابداری»، «کتابداری و اطلاعرسانی»، و «علم اطلاعات و دانششناسی» را دارد که بهترتیب محور اصلی آنها «آموزش فهرستنویسی و ردهبندی»، «توسعۀ خدمات کتابداری و اطلاعرسانی»، و «آموزش فناوری اطلاعات» بوده است. دیگر نتایج این بررسی نشان داد در شکلگیری عنوان جدید رشته سه رویکرد غالب «دانششناسی»، «علم اطلاعات» و « عناوین ترکیبی» نقش داشتهاند که سردستۀ رویکرد اول هوشنگ ابرامی، سردسته دومی عباس حُرّی، و سومی به دلیل تعدد و تنوع فکری و عدم تمرکز بر یک عنوان، فاقد سردسته است. نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشان داد عنوان جدید در حقیقت شکل تغییریافته و اصلاحشدۀ عنوان قدیم است. افزون بر این، آثار ذکرشده در این مقاله، کتابشناسی مناسبی برای تحقیقات آینده خواهد بود.
Purpose: The main aim of this paper is to show how the field name changed from “library and information sciences” to “knowledge and information science”. Methodology: The analytical-historical method was used in this research. The statistical population of this study includes the effects, events, efforts and actions undertaken to change the name of the library branch from the beginning. For this purpose, at first phase the names of the discipline were studied and classified according to the curriculum since the year 1965. Then the intellectual foundations and dominant approaches in the formation of the field title were identified and explained. Also, a set of actions and efforts made before the change in the field title on October 23rd, 2012 were identified and the role of each was determined. Finally, chronology and history of two terms of “information science” and “knowledge studies” were visualized based on its presence in the scientific titles and events. Results: The results of this study showed that the approved curricula and educational programs since the beginning have been based on three periods of time with three distinct titles: "Librarianship", "Library and Information Science", and "Knowledge and Information Science" which their main focus were respectively "cataloging and classification training", "Development of library and information services", and "IT training". Other results of this study showed that in the formation of the new title for the field, the three dominant approaches of "knowledge studies", "information science", and "mixed titles" had played some role in which the leader of the first approach was Houshang Ebrami, the leader of the second one was Abbas Horri, and the third approach lacked of any leader due to the diversity of thinking and lack of focus on a title. Conclusion: The results of the research showed that the new title is in fact the modified form of the old title. Additionally, the works mentioned in this article will be a proper bibliography for future research.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_50169_d4c4e4751493b1f8159024dfd5551e30.pdf
کتابداری و اطلاعرسانی
علم اطلاعات و دانششناسی
تاریخ نگاری
تغییر نام
library and information science
Knowledge and Information Science
Historiography
Name formation
per
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
2017-06-22
20
2
42
75
50171
Original Article
تأثیر دریافت جوایز علمی بر عملکرد پژوهشی برندگان: مطالعه مدال پرایس در حوزۀ اطلاعسنجی
The impact of receiving scientific awards on research performance of laureates: The case of Price Medal in Informatics
محمد امین عرفان منش
amin.erfanmanesh@gmail.com
1
زهره مقیسه
z.moghise.6644@gmail.com
2
امیررضا اصنافی
asnafi@gmail.com
3
استادیار، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
دانشجوی کارشناسی ارشد، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
استادیار،علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
هدف پژوهش: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر دریافت جایزه پرایس بر عملکرد پژوهشی دریافتکنندگان این جایزه از طریق مقایسه دستاوردهای علمی آنان در یک بازۀ زمانی یازدهساله (پنجسال قبل و بعد از دریافت جایزه) است. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر رویکرد نوعی مطالعه توصیفی است که با استفاده از شاخصهای علمسنجی صورت گرفته است. جامعۀ پژوهش شامل کلیۀ بروندادهای پژوهشی تألیف شده توسط 25 نفر از برندگان جایزۀ پرایس است که تا پایان سال2016 در پایگاه وب علوم نمایه شدهاند. دادههای پژوهش از پایگاه وب علوم و گزارش استنادی نشریات گردآوری شد. همچنین آزمونهای تی تست دوطرفه و ویلکاکسون بهمنظور مقایسۀ عملکرد پژوهشی برندگان مدال پرایس در بازههای زمانی پنجسال قبل و بعد از دریافت جایزه، مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد اگرچه در چهار شاخص از پنج شاخص مورد مطالعه در این پژوهش شامل تعداد بروندادهای پژوهشی، استنادهای دریافتی، کیفیت مجلههای منتشرکنندۀ مقالهها و تعداد همکاران، عملکرد برندگان مدال پرایس در بازۀ زمانی پنجسال بعد از دریافت جایزه در مقایسه با پنجسال قبل با افزایش مواجه بود، اما این افزایش از لحاظ آماری در سطح معناداری قرار نداشته است. از سوی دیگر، گرایش برندگان جایزۀ پرایس به همکاریهای علمی بینالمللی، پس از دریافت جایزه به میزان چشمگیری افزایش یافته است. نتیجهگیری: دریافت مدال پرایس در حوزۀ اطلاعسنجی، تأثیر آماری معناداری بر رفتار تولید، استناد و مشارکت علمی برندگان این جایزه نداشته است. به بیان دیگر، برندگان این مدال پس از دریافت آن، رفتارهای پژوهشی خود را تغییر ندادهاند.
Purpose: This research aimed to investigate the effect of Derek de Solla Price award reception on research performance of medalists through comparing their scientific achievements over a period of eleven years (five years before and after receiving the award).
Methodology: This applied and descriptive study was conducted using scientometric indicators. The population of the study was comprised of all scholarly output of 25 Price medalists indexed in Web of Science database by the end of 2016. Web of Science and Journal Citation Reports were utilized for data collection. Moreover, a series of paired sample T-tests an Wilcoxon signed-rank tests were used for comparing the scientific performance of medalists in pre and post-award periods.
Results: Results of the study revealed that the research performance of medalists in four out of the five indicators, namely number of publications, number of citations, quality of journals in which their articles have been published and the number of research collaborators, improved after prize reception, but not in a statistically significant level. Moreover, the tendency of prize winners to international research collaboration has been notably increased upon prize reception.
Conclusion: The reception of Price award in Informetrics had no statistically significant effect on the medalists’ publication, citation and research collaboration patterns. In other words, Price laureates did not change their research behavior following prize reception.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_50171_503a9546ffde68ab2027ac0090d1ac09.pdf
جوایز علمی
مدال پرایس
اطلاعسنجی
عملکرد پژوهشی
Scientific awards
Price Medal
Informetrics
research performance
per
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
2017-06-22
20
2
76
107
50330
Original Article
بررسی تأثیر عوامل شناختی _ اجتماعی بر رفتار اشتراک دانش در جامعۀ دانشگاهی
The effect of social-cognitive factors on knowledge sharing behavior in the academic society
حسن محمودی
hmahmoudi965@gmail.com
1
رحمت الله فتاحی
fattahirahmat@gmail.com
2
محسن نوکاریزی
mnowkarizi@um.ac.ir
3
محمدحسین دیانی
daneshvarz85@gmail.com
4
دانشجوی دکتری، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
استاد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
استاد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
زمینه و هدف: رفتار اشتراک دانش از عوامل زیادی تأثیر میپذیرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر عوامل شناختی _ اجتماعی بر رفتار اشتراک دانش اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد انجام شد. روش: این پژوهش از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعۀ آماری پژوهش، اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، تعداد250 نفر بهعنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. برای سنجش هر یک از متغیرهای پژوهش چندین پرسشنامه معتبر مبنای کار قرار گرفت که شرح آنها در متن آمده است. روایی صوری _ محتوایی و سازهای پرسشنامههای طراحیشده بررسی و تأیید شد. پایایی پرسشنامهها نیز پس از انجام پیشآزمون با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه شد که نتایج نشان داد همۀ پرسشنامهها از پایایی بالا و قابل قبولی برخوردارند. برای بررسی روابط بین متغیرها و برازش مدل پژوهش نیز از روش مدل معادلات ساختاری با کمک نرمافزار لیزرل استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که میانگین عوامل شناختی _ اجتماعی و همچنین رفتار اشتراک دانش و ابعاد آن در میان جامعه پژوهش کمتر از حد مطلوب است. در میان عوامل شناختی _ اجتماعی، «دیدگاه مشترک» بیشترین و «اعتماد» کمترین میانگین را دارند. در میان ابعاد رفتار اشتراک دانش نیز «تمایل به استفاده از دانش» بیشترین و «تمایل به اشتراک دانش» کمترین میانگین را دارد. بررسی میزان برازش مدل پژوهش حاکی از برازش خیلی خوب مدل است. بر اساس مدل برازششده، متغیر «اعتماد» 89/0، متغیر «دیدگاه مشترک» 57/0 و متغیر «قوّت رابطه» 73/0 بر رفتار اشتراک دانش اعضای هیئت علمی تأثیرگذار هستند. نتیجهگیری: رفتار اشتراک دانش یک فعالیت و رفتار اجتماعی است که بیش از هر چیز تحت تأثیر عوامل شناختی _ اجتماعی قرار دارد. از اینرو، برای بررسی رفتار اشتراک دانش و بهبود وضعیت آن در سازمانها باید به این عوامل توجه ویژه نمود. اعتماد، قوّت رابطه و دیدگاه مشترک از مهمترین این عوامل هستند.
Purpose: This study aimed to explore the impact of social-cognitive factors on knowledge sharing behavior among the faculty members of Ferdowsi University of Mashhad.
Methodology: This was an applied research conducted through a survey method. The research population included all faculty members of Ferdowsi university of Mashhad among whom 250 members were selected through simple random sampling. Four questionnaires including “knowledge sharing behavior questionnaire”, “trust questionnaire”, “shared perspective questionnaire”, and “tie strength questionnaire” were used for data collection which their validity and reliability were confirmed. The collected data were analyzed through Structural Equation Modeling using LISREL software.
Findings: The results showed that the status of knowledge sharing behavior and social-cognitive factors were not desirable at the university. Among the dimensions of knowledge sharing behavior “willingness to use knowledge” had the highest and “willingness to share knowledge” the lowest average. Also in social-cognitive factors “shared perspective” had the highest and “trust” the lowest average. Also the results of Structural Equation Modeling showed that the model of research had a good fitness. Moreover, findings showed that “trust”, “shared perspective”, and “tie strength” had positive and meaningful effect on knowledge sharing behavior.
Conclusion: knowledge sharing behavior is a social behavior that is influenced by social-cognitive factors than the other factors. Therefore, these factors should be considered in order to examine the behavior of knowledge sharing and its improvement in organizations. Trust, tie strength, and shared perspective are among the most important of these factors.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_50330_5728e108acae4da5b6de969f5fe8041b.pdf
رفتار اشتراک دانش
استفاده از دانش
اعتماد
دیدگاه مشترک
قوّت رابطه
اعضای هیئت علمی
دانشگاه فردوسی مشهد
Knowledge sharing behavior
Trust
Shared perspective
Tie strength
Faculty Members
Ferdowsi university of Mashhad
per
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
2017-06-22
20
2
108
130
48761
Original Article
بررسی کیفیت زندگی کتابداران کتابخانههای عمومی از نظر سلامت جسمی و روانی
The life quality of librarians on public libraries in terms of physical and mental health
پروین عبداله زاده
parvin.ab1387@gmail.com
1
معصومه مسلمی
moslemi_m3@yahoo.com
2
نهاد کتابخانه های عمومی کشور
مسئول کتابخانه عمومی آیت الله زین العابدین سلماسی
هدف: هدف پژوهش بررسی کیفیت زندگی کتابداران کتابخانههای عمومی استان آذربایجان غربی از نظر سلامت جسمی و روانی است. روش: جامعه پژوهش شامل تمامی کتابداران کتابخانههای عمومی آذربایجان غربی است که در زمان توزیع پرسشنامه در محل خدمت حضور داشتهاند و در صورت تمایل پرسشنامه را تکمیل کردهاند. بهعلت کوچکبودن جامعه پژوهش، جامعه نمونه معادل جامعه پژوهش در نظر گرفته شد. از مجموع 158 نفر واجد شرایط تکمیل پرسشنامه 127 نفر بهصورت داوطلبانه در این پیمایش مشارکت کردند. ابزار گردآوری دادهها، فرم کوتاهشده پرسشنامه استاندارد ویر و شربورن[1] بود که با استفاده از نرمافزار SPSS18 تجزیه و تحلیل شد. پایایی این ابزار با روش آلفای کرونباخ برابر 83/0 بهدست آمد. یافتهها: یافتهها نشان داد عملکرد جسمانی و ایفای نقش جسمی کتابداران کتابخانههای عمومی آذربایجانغربی بیشتر از حد متوسط و سلامت روانی آنان در سطح کمتر از متوسط قرار دارد. کیفیت زندگی کتابداران کتابخانههای عمومی در تمام شهرهای استان نسبتاً مطلوب است. کیفیت زندگی کتابداران شهرهای چندقومیتی بیشتر از تکقومیتی و شهرهای کردنشین بیشتر از شهرهای ترکنشین است. بین سابقه خدمت کارکنان و وضعیت کیفیت زندگی آنان رابطه معناداری وجود دارد. بین جنس و رشته تحصیلی کارکنان با وضعیت کیفیت زندگی آنان رابطهای وجود ندارد. نتیجهگیری: آگاهی از وضعیت سلامت جسمانی و روانی کتابداران و برنامهریزی برای ارتقای سلامت آنان، به ارتقای کیفیت خدمات کتابخانهای کمک شایانی خواهد کرد. در این مطالعه نقش تفاوتهای قومیتی در وضعیت سلامت کتابداران بررسی شده است. [1]. Ware&SherbourneQuestionnaire Short Form (SF36)
Purpose: This study was conducted to examin the physical and mental quality of librarians’ life in Western Azerbaijan public libraries.
Methodology: The study population consisted of all librarians working in West Azerbaijan public libraries at the time of the distribution of questionnaires and felt free to complete the questionnaire. Due to the small size of the study population, all the libraians were considered as the sample of the study. Out of 158 librarians, 127 volunteers participated in this survey to complete the questionnaire. The data collection tool was Ware & Sherbourne Questionnaire Short Form (SF36) which was analyzed by SPSS 18.0 software. Its reliability using Cronbach's alpha was 0.83.
Findings: The results showed that physical activity and physical role played by librarians in public libraries of West Azarbaijan were higher and their mental health was lower than moderate level. The life quality of librarians in public libraries was fairly desirable in all cities of the province. Librarians quality of life in multi-ethnic- cities was higher than single-ethnic- ones and in kurdish area was higher than turkish ones. There was a significant relationship between librarians’ work experience and their quality of life. There was no significant relationship between their gender and field of study and their quality of life.
Conclusions: Awareness of the physical and mental health of librarians and planning to improve their health would contribute to improving the quality of library services. The role of ethnic differences in the health status of librarians has been studied in this study.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_48761_263c13412b2779a83c44186c292abdc6.pdf
کتابخانه عمومی
کیفیت زندگی
کتابداران استان آذربایجان غربی
سلامت جسمانی
سلامت روانی
Public Library
Quality of Life
Librarian
Physical Health
mental health
per
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
2017-06-22
20
2
131
159
49355
Original Article
تحلیل اثرات عدالت سازمانی بر سلامت سازمانی با تأکید بر نقش میانجی سرمایه اجتماعی در کتابخانههای عمومی استان یزد
The effects of organizational justice on organizational health with emphasis on the mediating role of social capital in public libraries of Yazd province
ناهید امراللهی بیوکی
amrollahibiuki.nahid@gmail.com
1
محمد شاکر اردکانی
m.shaker@ardakan.ac.ir
2
منصور نیکنام جو
mansoorniknam87@gmail.com
3
استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اردکان، اردکان، یزد، ایران.
استادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه اردکان، یزد، ایران.
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی اسلامی دانشگاه اردکان یزد
هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل اثرهای عدالت سازمانی بر سلامت سازمانی با تأکید بر نقش میانجی سرمایه اجتماعی، صورت گرفته است. طرح/ روششناسی/ رویکرد: پژوهش از نوع کاربردی و به روش همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش کارکنان کتابخانههای عمومی استان یزد، مشتمل بر 207 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران و با روش نمونهگیری خوشهای برای جامعه محدود، 126 پرسشنامه میان آنان توزیع شد. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامۀ20 سؤالی عدالت سازمانی «نیهوف و مورمن» (1993)، پرسشنامه 24سؤالی سرمایۀ اجتماعی «ناهاپیت و گورشال» (1998) و پرسشنامۀ 44 سؤالی سلامت سازمانی «هوی و همکاران» (1996) گردآوریشده است. تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی با استفاده از نرمافزار Smart-PLS2 انجام شده است. یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد «عدالت سازمانی» و مؤلفههای آن بر سلامت سازمانی تأثیر معناداری داشته و مؤلفه «عدالت مراودهای» با ضریب تأثیر 538/0 بیشترین میزان تأثیر بر سلامت سازمانی را دارد. همچنین عدالت سازمانی بر سرمایۀ اجتماعی تأثیر معناداری دارد. از طرف دیگر، نقش سرمایۀ اجتماعی بر سلامت سازمانی نیز مورد تأیید قرار گرفت و در بین مؤلفههای سرمایه اجتماعی، بُعد شناختی با ضریب تأثیر 568/0 بیشترین، تغییرات سازه سلامت سازمانی را تبیین میکند. لذا نقش میانجیگری سرمایه اجتماعی نیز مثبت و معنادار است. نتیجهگیری: افزایش رعایت عدالت در کتابخانههای عمومی استان یزد، روشی است که سازمان را یاری میدهد تا علاوه بر بهرهمندی از مزایای عدالت، بتواند محیطی را فراهم کند که اعتماد و تعاملها بیشتر شود و سرمایه اجتماعی افزایش یابد. لذا به میزانی که اعتماد و تعامل میان افراد بیشتر باشد، سلامت سازمانی نیز افزایش مییابد.
Purpose: This study aimed to analyze the effects of organizational justice on organizational health with an emphasis on the mediating role of social capital.
Methodology: This was an applied research conducted through correlational method. The statistical population included all 207 employees of libraries in Yazd province whom 126 of them were selected based on the Cochran formula and using cluster sampling method.The data were collected through a 20-item questionnaire on organizational justice (Niehoff and Moorman, 1993), the 24-item social capital questionnaire (Nahapiet and Gvrshal, 1998) and the 44-item questionnaire of organizational health (Hoy et al,1996). The collected data were analyzed using structural equation modeling by Smart-PLS2 software.
Findings: The results of this study showed that organizational justice and its components had a significant impact on organizational health, and the components of interactional justice had the highest impact on organizational health with the effect of 0.538. Also, organizational justice had a significant impact on social capital and, on the other hand, the role of social capital on organizational health was also confirmed. Among the components of social capital, the cognitive dimension with the coefficient of 0.556 had the greatest impact and explained the most changes in organizational health construct. In addition, the mediating role of social capital was positive and significant.
Conclusion: Increasing justice in the public libraries of Yazd province is a way to help the organization to enjoy the benefits of justice and also to create an environment in which greater trust and interactions and social capital increase. So the greater the trust and interaction among individuals, the health of the organization also increases.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_49355_8d73542197a99603729c4f6880c3b532.pdf
عدالت سازمانی
سلامت سازمانی
سرمایۀ اجتماعی
Organizational Justice
Organizational health
Social Capital
per
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
2676-5977
2017-06-22
20
2
160
185
49572
Original Article
بررسی ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی و راهکارهای توسعۀ آنها از نظر دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز
Investigating the personality characteristics of entrepreneurship and their developmental strategies from the point of view of students of Knowledge and Information Science in Shahid Chamran University of Ahwaz
فرزانه قنادی نژاد
farzaneh.ghanadinezhad@gmail.com
1
زاهد بیگدلی
bigdelzahed20@gmail.com
2
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
هدف: سنجش ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز و بررسی مهمترین راهکارهای توسعۀ این ویژگیها از دیدگاه دانشجویان این رشته. روششناسی: پژوهش حاضر بهصورت پیمایشی انجام شده است. به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت، توصیفی و تحلیلی است. جامعۀ مورد مطالعه شامل کلیۀ دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز است که بهدلیل محدودبودن جامعۀ پژوهش (133نفر)، پرسشنامه بهعنوان ابزار جمعآوری اطلاعات بین تمامی افراد جامعه توزیع و درنهایت109پاسخ (95/81%) جمعآوری شد. یافتهها: در میان ویژگیهای کارآفرینی دانشجویان، مرکز کنترل درونی (92/22) بیشترین و تحمل ابهام (64/19) کمترین میانگین را بهخود اختصاص داده اند. نتایج نشان داد مهمترین راهکارهای توسعۀ این ویژگیها بهترتیب اولویت عبارتند از: راهکارهای جانبی، آموزشی، حمایتی و راهکارهای پژوهشی و فناورانه. نتیجهگیری: ویژگیهای کارآفرینی دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز بهجز در ویژگیهای استقلال طلبی و تحمل ابهام، در سطح مطلوبی قرار دارد.
Purpose: The purpose of the present study was to measure the personality charateristics of entrepreneurship among students of Knowledge and Information Science (KIS) of Shahid Chamran University of Ahwaz and to review the most important strategies for developing these charateristics from the viewpoint of students in this field.
Methodology: This was an applied study conducted through a survey method with a descriptive-analytical approach. The study population included all 133 KIS students of Shahid Chamran University whom the questionnaires were distributed among them and finally 109 questionnaires (95.81%) were collected.
Findings: Research findings showed that among entrepreneurial personality characteristics of students of Shahid Chamran University, “internal locus of control” (22.92) had the highest and “tolerance for ambiguity” (19.64) the lowest mean. The results also showed that the most important strategies for the development of these features were respectively: “utility solutions”, “training”, “advocacy and research”, and “technological solutions”.
Conclusion: Entrepreneurial personality characteristics of KIS Students of Shahid Chamran University were desirable except in “independence” and “ambiguity tolerance”.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_49572_febcdb87ba6fb2ac5c373b6e3d89a35e.pdf
ویژگیهای شخصیتی
کارآفرینی
دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی
راهکارهای کارآفرینی
personality characteristics
Entrepreneurship
Knowledge and Information Science students
Entrepreneurship solutions