%0 Journal Article %T بررسی میزان اثر بخشی قصه‌گویی بر کاهش ترس‌ها و کمرویی در کودکان 3-8 ساله %J کتابداری و اطلاع‌رسانی %I سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی %Z 1680-9637 %A محمدپناه اردکان, عذرا %A ابراهیمی, هاجر %A تقوی, پگاه %D 2022 %\ 07/23/2022 %V 25 %N 2 %P 140-159 %! بررسی میزان اثر بخشی قصه‌گویی بر کاهش ترس‌ها و کمرویی در کودکان 3-8 ساله %K قصه‌گویی %K ترس‌های دوران کودکی %K کمرویی %K کودکان %R 10.30481/lis.2022.321933.1927 %X هدف: مطالعه حاضر بررسی میزان اثربخشی قصه‌گویی بر کاهش ترس‌های دوران کودکی و کمرویی در کودکان است. روش‌شناسی: روش پژوهش به شیوه پیش‌آزمون- پس‌آزمون است. جامعه این پژوهش شامل کودکان 3 تا 8 سال شهرستان اردکان است. نمونه مورد نظر با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شد و افراد به دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. حجم نمونه بر اساس جدول کوهن برای هر گروه، 25 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات مقیاس‌های سنجش ترس کودکان و مقیاس کمرویی چک و بریگز بودند. ابتدا بر روی هر دو گروه پیش‌آزمون اجرا گردید؛ سپس مداخله آزمایشی قصه درمانی، به شیوه گروهی به اجرا درآمد و پس از اتمام برنامه درمانی، پس‌آزمون اجرا شد. ‌یافته‌ها: در این پژوهش پس از گردآوری داده‌ها به وسیله پرسشنامه‌های استاندارد شده، جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها، از روش آماری تحلیل واریانس چند متغیریه استفاده شد.  نتایج: بر اساس یافته‌های پژوهش درمان قصه‌گویی بر کاهش ترس‌های دوران کودکی و کمرویی در کودکان 3 تا 8 ساله تأثیر مثبتی دارد؛ به طوری که گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل بعد از شنیدن داستان‌های کودکانه در قالب درمان، ترس و کمرویی کمتری نشان دادند. از این­ رو، توصیه می‌شود این نوع درمان به دلیل هماهنگی و همپوشی با نیازها و ویژگی‌های ذاتی کودکان، محدودیت‌های کارکردهای شناختی، هیجانی و رفتاری آن‌ها، از طریق معرفی به والدین، مراکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی مهدکودک‌ها و مدارس مورد استفاده قرار گیرد. %U https://lis.aqr-libjournal.ir/article_148069_6570f2440c00d298024e7c741b7c157d.pdf