%0 Journal Article %T بررسی رابطه بین نگرش نسبت به فعالیتهای بازاریابی و فرهنگ سازمانی در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی %J کتابداری و اطلاع‌رسانی %I سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی %Z 1680-9637 %A رداد, ایرج %A خسروی, حسین %D 2013 %\ 12/22/2013 %V 16 %N 4 %P 27-42 %! بررسی رابطه بین نگرش نسبت به فعالیتهای بازاریابی و فرهنگ سازمانی در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی %K بازاریابی %K فرهنگ %K فرهنگ بازاریابی %K فرهنگ سازمانی %K سازمان کتابخانه‌ها %K موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی %R %X هدف: یکی از عوامل مهم در اجرای بازاریابی مؤثر کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی، وجود فرهنگ سازمانی مناسب در آنهاست. از این‌رو، هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و نگرش نسبت به فعالیتهای بازاریابی است. روش:این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی است.جامعة مورد بررسی شامل تمامی کارکنان و مدیران این سازمان در سال 1391 است که 175 نفر را شامل می‌شوند. ابزار مورد استفاده برای گردآوری داده‌ها، دو پرسشنامة فرهنگ سازمانی و نیز گرایش به فعالیتهای بازاریابی بود که از سوی جامعه مورد بررسی پاسخ داده شدند. برای تحلیل داده‌ها از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته‌ها:بین فرهنگ گروهی با نیاز به بازاریابی، فرهنگ کار آفرینی با نیاز به بازاریابی و نیز فرهنگ سلسله مراتبی با کاربرد برنامه بازاریابی، رابطة معنادار و مثبت وجود دارد. همچنین، بین فرهنگ گروهی با کاربرد برنامة بازاریابی و فرهنگ سلسله مراتبی با نیاز به بازاریابی، نیز رابطة معنادار و منفی وجود دارد. نتیجه‌گیری: از دیدگاه کارکنان و مدیران، فرهنگ سلسله مراتبی بر سازمان کتابخانه‌ها حاکم است. همچنین، چنانچه فرهنگهای گروهی و نیز فرهنگ کارآفرین در سازمان بیشتر تقویت شود، نیاز به بازاریابی نیز تقویت خواهد شد.   %U https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42408_a34b680987dcf015fa66083319103024.pdf