%0 Journal Article %T تبیین جایگاه مدیریت روابط با مشتری (CRM) در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی %J کتابداری و اطلاع‌رسانی %I سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی %Z 1680-9637 %A رجبعلی بگلو, رضا %A زمردپوش, فرانک %D 2009 %\ 09/23/2009 %V 12 %N 3 %P 115-139 %! تبیین جایگاه مدیریت روابط با مشتری (CRM) در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی %K مدیریت روابط با مشتری %K کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی %K مشتری مداری %R %X پیدایش و پیشرفت نظریه‌های سازمان و مدیریت، همواره نقشی حیاتی در تلاش به‌منظور افزایش و بهبود کارآیی و اثربخشی یک سازمان ایفا نموده است. کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی نیز در اجرای صحیح و موفق این نظریه‌ها تلاش روزافزون داشته‌اند. علاوه ‌بر طرحهای سروکوال و لیب‌کوال، به‌کارگیری راهبردها و رویکردهای مدیریتی همچون مدیریت کیفیت فراگیر، مدیریت تعارض و ... در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی، آغازگر توجه به راهکارهای مدیریتی است. یکی از این رویکردها، مدیریت روابط با مشتری(سی.آر.ام.) است. از آنجا که کاربر/ مشتری مؤلفه‌ای اساسی در کانون فعالیتهای سازمانی کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی است، معرفی، شناخت و به ‌کارگیری این رویکرد و فرایند می‌تواند در بهبود عملکرد این مراکز خدماتی و دانش ـ محور مورد توجه قرار گیرد. این مقاله سعی دارد از یک سو جایگاه کاربر/مشتری، وفاداری و رضایت وی و نیز کیفیت خدمات کتابخانه‌ای را بررسی کند و از سوی دیگر، علاوه ‌بر معرفی موانع اجرای سی.آر.اِم. از قبیل نبود راهبرد مناسب، وجود نگرشهای منفی کارمندان و مقاومت آنها در برابر تغییر، روشهایی همچون آموزش کارمندان و کاربران/مشتریان، شناخت کامل سی.آر.ام، و ایجاد و گسترش خط‌مشی‌های اجرایی مناسب در تعیین چارچوبها را به ‌عنوان ضرورتهای اجرای موفق این رویکرد در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی مورد بررسی قرار دهد.   %U https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43597_3b6ef1b6bbb7e495b7dbe066664fa04a.pdf