%0 Journal Article %T چگونه می‌توان با سواد اطلاعاتی شد %J کتابداری و اطلاع‌رسانی %I سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی %Z 1680-9637 %A نظری, مریم %D 2005 %\ 06/22/2005 %V 8 %N شماره 2 (پیاپی 30) %P 27-58 %! چگونه می‌توان با سواد اطلاعاتی شد %R %X بقا در عصر اطلاعات نیازمند فراگیری توانمندیهایی است که افراد به کمک آن‌ها بتوانند نیاز خود را به اطلاعات تشخیص دهند و پس از جایابی و ارزیابی اطلاعات، از آن به شکل مؤثر استفاده کنند. در واقع افراد باید بتوانند با فراگیری نحوة یادگیری، به «فراگیرانی تمام عمر» تبدیل شوند و از این طریق با عصر پرشتاب اطلاعات همگام گردند. توانمندیهایی از این دست، سواد اطلاعاتی خوانده می‌شوند. با توجه به اهمیت و ضرورت فراگیری این توانمندیها برخی از سازمان‌ها و مراکز آموزشی در سراسر جهان برای اجرای آموزش این توانمندیها به ایجاد و توسعة استانداردها و مدل‌هایی مبادرت ورزیده‌اند. این مقاله پس از ارائة مقدمه‌ای دربارة ضرورت و اهمیت آموزش توانمندیهای سواد اطلاعاتی، به ارائة پاره‌ای از مدل‌ها و استانداردهای متداول، و توصیههای ارائهشده در این زمینه پرداخته است.  کلیدواژهها: یادگیری تمامعمر3 ، خود راهبری4، فراگیری نحوة یادگیری5 ، توانایی حل مسئله6 ، تفکر انتقادی7 ، استانداردهای سواد اطلاعاتی، مدلهای سواد اطلاعاتی %U