%0 Journal Article %T تأثیر خودکارآمدی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی کرمانشاه بر هیجان‏های آنان بعد از بازیابی اطلاعات %J کتابداری و اطلاع‌رسانی %I سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی %Z 1680-9637 %A یاری, شیوا %A فهیم نیا, فاطمه %D 2018 %\ 11/22/2018 %V 21 %N 3 %P 154-174 %! تأثیر خودکارآمدی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی کرمانشاه بر هیجان‏های آنان بعد از بازیابی اطلاعات %K بازیابی اطلاعات %K خودکارآمدی %K هیجان %K دانشجویان تحصیلات تکمیلی %K دانشگاه رازی کرمانشاه %R 10.30481/lis.2018.68909 %X هدف: خودکارآمدی و باورهای فرد بر هیجان‏های افراد تأثیر می‏گذارد و عامل مهمی در شکل‌گیری آنهاست، اما باید دید تأثیر آن بر هیجان‏های دانشجویان پس از بازیابی اطلاعات چگونه است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر خودکارآمدی دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه بر هیجان‏های آنان پس از بازیابی اطلاعات است. روش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی و از نوع کاربردی انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش‎نامه بود. اعتبار پرسش‎نامه با استفاده از نظر متخصصان تأیید شد. پایایی ابزار نیز بر اساس آلفای کرونباخ سنجیده شد و بین 76/0 تا 88/0 به‏دست آمد. جامعه آماری، دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته‏های علوم انسانی شاغل به تحصیل در دانشگاه رازی کرمانشاه بودند. پرسش‎نامه در بین نمونه (306نفر) توزیع و 278 (8/90%) پرسش‎نامه قابل‏ استفاده دریافت شد. یافته‏ها: یافته‏ها نشان داد میانگین خودکارآمدی بالاتر از حدّ متوسط است. دانشجویان پس از بازیابی اطلاعات، عمدتاً هیجان‏های مثبت شامل شادی، آرامش و غرور را تجربه کرده‏اند. مؤلفه‌های «خودکارآمدی» توانستند 26% متغیر هیجان‌ها پس از بازیابی اطلاعات را در دانشجویان تبیین کنند. مؤلفه «وضعیت فیزیولوژیکی» بیشترین سهم را در این بین بر عهده داشت. نتیجه‏گیری: نتایج نشان داد دانشجویان خود را در طول بازیابی اطلاعات توانمند دیده‏اند، از بازیابی اطلاعات لذت برده و احساسات مثبتی را تجربه کرده‏اند، اما در مقایسه با دیگران خود را توانمندتر از آنان ندیده‌اند. داشتن احساسات خوشایند در هنگام بازیابی اطلاعات بیشترین تأثیر را بر هیجان‏های کاربران پس از بازیابی اطلاعات داشته است اما اگرچه مؤلفه‏های خودکارآمدی بر هیجان‏های دانشجویان بعد از بازیابی اطلاعات اثرگذارند، بخشی کوچکی از این متغیر را تبیین کردند. %U https://lis.aqr-libjournal.ir/article_68909_3c0fc4e21665812e65d1d8323cca7ea6.pdf