ORIGINAL_ARTICLE
بررسی فهرستنویسی نسخ خطی و چاپ سنگی در ایران با استناد به 5 کتابخانه بزرگ و ارائه الگوی مشترک واحد
اهداف پژوهش: بررسی وجوه اشتراک و افتراق فهرستنویسی نسخههای خطی و چاپ سنگی در کتابخانههای بزرگ ایران و ارائه الگوی واحد با طراحی و پیشنهاد کاربرگه مشترک فهرستنویسی نسخههای خطی و کتب چاپ سنگی. روششناسی: در این پژوهش از روش توصیفی- تحلیلی بهره گرفته شده و ابزار گردآوری دادهها سیاهه وارسی است. یافتهها: میزان اشتراک عناصر فهرست برگه فهرستنویسی نسخههای خطی و چاپ سنگی 5/76 درصد و میزان افتراق آنها 4/23 درصد است. بنابراین یکسانسازی شیوههای فهرستنویسی منابع خطی و نادر امکان پذیر است. نتیجهگیری: جهت ایجاد یک الگو و شیوه مشترک فهرستنویسی نسخههای خطی وکتب چاپ سنگی، کاربرگه مشترک فهرستنویسی با دربرداشتن 82 عنصر پیشنهاد شده است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_81431_c7f41e2450d761a90ad2e94948651814.pdf
2019-03-21
4
27
10.30481/lis.2019.81431
فهرستنویسی نسخههای خطی
فهرستنویسی کتابهای چاپ سنگی
فهرستنویسی مشترک نسخ خطی و چاپ سنگی
کتابخانههای بزرگ ایران
حبیب الله
عظیمی
habibazimi@yahoo.com
1
استادیار پژوهشی و مشاور سازمان اسناد وکتابخانه ملی ایران، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
زهره سادات
موسوی
zm3568@yahoo.com
2
کارشناس برنامهریزی و بررسی منابع خطی و نادر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، تهران، ایران
AUTHOR
آراسته، منوچهر؛ فتاحی، رحمت الله؛ آزاد، اسدالله (1390). طرح پژوهشی طراحی الگویی برای ذخیره و سازماندهی کتابهای چاپ سنگی. فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی، شماره 54، 217-193.
1
آراسته، منوچهر (1394). فهرست کتابهای سنگی چاپ شبه قاره در مرکز احیاء میراث اسلامی قم. نقد کتاب میراث، تابستان و پاییز 1394، شماره 6 و 7 ، 120-114.
2
امیری، اکرم؛ شعبانی، احمد؛ حسن لاریجانی، حجت الله وقطبی، علی (1390). بررسی وضعیت مجموعههای نسخههای خطی و چاپ سنگی مراکز فرهنگی وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور و ارائه راهکارهای مطلوب. دانششناسی، شماره 15، 10-1.
3
خوشبخت ، ملیکا (۱۳۸۸). بررسی پراکندگی دادههای کتابشناختی در عناصر پیشینههای کتابشناختی بانک نسخ خطی خانه کتاب و ارائه الگویی بر اساس مدل اف. ار. بی. ار جهت تهیه پیشینههای کتابشناختی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی.
4
دبیری، اکرم (1384). چاپ سنگی و دلایل رواج آن در ایران. فصلنامه کتاب، 6 (2)،66-59.
5
سلطانیفر، صدیقه (١٣٧٣). فهرستکتبدرسیچاپسنگیموجوددرکتابخانهملیایرانسال ۱۳۰۵-۱۲۳۱. (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
6
عظیمی، حبیب الله (1387). نگاهی نو به فهرستنویسی نسخههای خطی و پیوند میان شیوههای شیوههای سنتی و نو. آیینه میراث، شماره 49، 139-129.
7
عظیمی، حبیب الله؛ نازی، ایوب (1389). نسخ خطی و فهرستنویسی آن در ایران. تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی. شماره 52، 92-71.
8
مسعودی، اکرم (١٣٧٤). فهرست تحلیلی کتاب های چاپ سنگی ایران (قطع رحلی) موجود در کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران. (پایاننامه کارشناسی ارشد)، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
9
مسعودی، اکرم (١٣8٤). معرفی پایاننامههای تصحیح نسخ خطی در دورههای کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه تهران. کتاب ماه (کلیات). شماره 96، 111-110.
10
موسوی چلک، افشین (1380). اصول و قواعد استاندارد فهرستنویسی نسخههای خطی. پیام بهارستان. شماره 7، 25-23.
11
نازی، ایوب (۱۳۸۹). بررسی وضعیت فهرستنویسی نسخ خطی در ایران و ارائه الگوی مناسب. (پایاننامه کارشناسی). دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی.
12
وفادار مرادی، محمد (1379). مقدمهای بر اصول و قواعد فهرستنویسی در نسخههای خطی. تهران: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی.
13
References
14
Araste, Manuchehr, Fatahi, Rahmatollah, & Azad, Asadollah (2011). Research Project Designing a Pattern for the Storage and Organization of Lithography Books. Journal of Library and Information Science, No. 54, 193-217. (in Persian)
15
Araste, Manuchehr (2015). List of lithography books published by the Indian subcontinent at the Islamic Heritage Islamic Revival Center of Qom. Legacy Book Review, Summer and Autumn 1394, No. 6 & 7, 114-120. (in Persian)
16
Amiri, Akram, Sha'bani, Ahmad, Hassan Larijani, Hojatollah, & Qotbi, Ali (2011). The study of the status of collections of manuscripts and lithographs of cultural centers affiliated with the public libraries of the country and providing the desired solutions. Journal of Dentistry, No. 15, 1- 10. (in Persian)
17
Azimi, Habibollah (2008). A New Look at the Cataloging of Manuscripts and the Link between Traditional and New Practices. Mirror of Heritage, No. 49, 129-139. (in Persian)
18
Azimi, Habibollah, & Nazi, Ayub (2010). Manuscripts and Cataloging in Iran. Academic Library Information and Research jornal, No. 52, 71-92. (in Persian)
19
Dabiri, Akram (2005). Lithographic printing and its causes in Iran. Quarterly Journal, 6 (2), 59-66. (in Persian)
20
khoshbakht, Melika (2009). The study of the scattering of bibliographic data in the elements of the bibliographic history of the manuscript bank of the book house and the presentation of a model based on the model of F. R. BB For preparing bibliographic records. Master's Degree, Faculty of Education and Psychology, Shahid Beheshti University. (in Persian)
21
Masoudi, Akram (1995). The Analytical Directory of Iranian Lithographic Book states in the Library of the Faculty of Literature and Humanities of Tehran University. Master's Thesis, Faculty of Educational Sciences, University of Tehran. (in Persian)
22
Masoudi, Akram (2005). The Introduction of Theses for correction of manuscripts in master's and Ph.D. periods of Tehran University. Book of the Month (General). No. 96, 110-111. (in Persian)
23
Mousavi Chalak, Afshin (2001). Principles and Rules of the Catalog of Manuscripts. Baharestan Message. No. 7, 23-25. (in Persian)
24
Nazi, Ayub (2010). Reviewing the status of cataloging of manuscripts in Iran and presenting a suitable pattern. Thesis, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University. (in Persian)
25
Sultanifar, Sedigheh (1994). The list of lithography textbooks available at the National Library of Iran in the year 1303-1231. Master's dissertation, Faculty of Educational Sciences, Tehran University. (in Persian)
26
Vafadar Moradi, Mohammad (2000). An Introduction to the Principles and Rules of Cataloging in Manuscripts. Tehran: Library, Museum and Documents Center of the Islamic Consultative Assembly. (in Persian)
27
Ghali Nasr, Walid (2007). Different Practices in Manuscript Cataloging in Egypt: How could they be reconciled? The 3rd Islamic Manuscript Conference 28-31 Aug. 2007 University of Cambridge, UK. Retrieved at 2009/7/15 from:
28
TIMA www.islamicmanuscript.org/files/GHALI_Walid_2007_TIMA.pdf
29
Hamphrey, Joy (2000). Manuscripts and Metadata: Descriptive Metadata in Three Manuscript Catalogs: DigCIM, MALVINE, and Digital Scriptorium. Cataloging & Classification Quarterly. retrieved at 2010/2/20 from:
30
http://pdfserve.informaworld.com/226500_779856539_902736250.pdf
31
Simpson Moriarty, Kate (2004). Descriptive Cataloging of Rare Materials (Books) and Its Predecessors: A History of Rare Book Cataloging Practice in the United States. A Master’s paper for the M.S. in L.S. degree. Advisor: Jerry D. Saye. Retrieved at 2009/7/10 from: http://etd.ils.unc.edu:8080/dspace/bitstream/1901/127/1/katemoriarty.pdf
32
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی یافتپذیری اطلاعات در اینستاگرام با تحلیل رفتار برچسبگذاری اجتماعی
هدف: پژوهش حاضر درصدد بررسی رفتار برچسبگذاری اطلاعات و میزان همخوانی برچسبها با مضمون محتوا در صفحههای آموزشی و موفق در رؤیتپذیری شبکه اجتماعی اینستاگرام است تا بتوان به الگویی در رابطه با برچسبگذاری اجتماعی برای افزایش یافتپذیری در آن دست یافت. روش پژوهش: رویکرد پژوهش، از نوع کیفی و اکتشافی است و با روش تحلیل مضمون انجام شده است. در این رابطه، بیش از 2800 برچسب (هشتگ)، از صفحههای موضوعی و آموزشی اینستاگرام، که بر اساس رویکرد افزارسنجی رقابتی به صورت نمونه هدفمند انتخاب شده بودند، تحلیل مضمون شدند و ضمن مقولهبندی هشتگها، همخوانی آنها با مضمون محتوا مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش: یافتههای پژوهش نشان داد برچسبها و هشتگهای موضوعی، متداول و انحصاری بیشتر به محتوا اختصاص داده شده و کمتر از هشتگهای تأکیدی و انتقادی استفاده شده بود. نوع برچسبهای اختصاص داده شده بستگی به بافت صفحهها نیز داشت. همچنین یافتهها نشان داد 76 درصد از هشتگهای مورد بررسی با مضمون محتوای به اشتراک گذاشته شده همخوانی داشت. نتیجهگیری: رفتار برچسبگذاری میتواند نشاندهنده انگیزههای اشتراک اطلاعات نیز باشد و از هشتگهای صفحههای آموزشی با توجه به ارزیابی همخوانی آنها با مضمون محتوا میتوان به عنوان الگویی برای سازماندهی تصاویر استفاده کرد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_59777_a68df694b31ee4ec7f387717a0174a83.pdf
2019-03-21
28
53
10.30481/lis.2019.59777
برچسبگذاری اجتماعی
فولکسونومی
اینستاگرام
هشتگ
تحلیل مضمون
فاطمه
تقی پناهی
f.taghipanahi@gmail.com
1
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
AUTHOR
محسن
نوکاریزی
mnowkarizi@um.ac.ir
2
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
LEAD_AUTHOR
محمدحسین
دیانی
daneshvarz85@gmail.com
3
استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
AUTHOR
اصفهانی، شبنم. جلالی، مهرداد. (1393). مروری بر سیستمهای برچسبگذاری اجتماعی. اولین کنگره بینالمللی فنآوری، ارتباطات و دانش. مشهد: دانشگاه آزاد مشهد.
1
جوکار، طاهره. کوکبی، مرتضی. (1395). مروری بر ساختار و کاربردهای نظامهای برچسبگذاری اجتماعی. کتابداری و اطلاعرسانی. 19 (2)، 27-43.
2
References
3
Angius, A., Concas, G., Manca, D., Pani, F., & Sanna, G. (2014). Classification and indexing of web content based on a model of semantic social bookmarking. In International Conference on Knowledge Management and Information Sharing, KMIS 2014. SciTePress, 313- 318.
4
Blumler, J. G., & McQuail, D. (1969). Television in politics: Its uses and influence. University of Chicago Press.
5
Boyatzis, R. E. (1998). Transforming qualitative information: thematic analysis and code development, Sage.
6
Bruns, A., & Burgess, J. E. (2011, August). The use of Twitter hashtags in the formation of ad hoc publics. In Proceedings of the 6th European Consortium for Political Research (ECPR) General Conference 2011.
7
ÇAKICI, A. C., KUHZADY, S., & BENLİ, R. A. S. An Image Is Worth A Thousand Words: A Pictorial Analysis of Projected Destination Image of Turkey on Instagram.
8
Derntl, M., Hampel, T., Motschnig-Pitrik, R., & Pitner, T. (2011). Inclusive social tagging and its support in Web 2.0 services. Computers in Human Behavior, 27(4), 1460-1466.
9
Ferrara, E., Interdonato, R., & Tagarelli, A. (2014, September). Online popularity and topical interests through the lens of instagram. In Proceedings of the 25th ACM conference on Hypertext and social media ,pp. 24-34.ACM.
10
Giannoulakis, S., & Tsapatsoulis, N. (2015, September). Instagram Hashtags as Image Annotation Metadata.In IFIP International Conference on Artificial Intelligence Applications and Innovations, 206-220. Springer International Publishing.
11
Giannoulakis, S., & Tsapatsoulis, N. (2016). Evaluating the descriptive power of Instagramhashtags. Journal of Innovation in Digital Ecosystems, 3(2), 114-129.
12
Giannoulakis, S., & Tsapatsoulis, N. (2016, October). Defining and Identifying Stophashtags in Instagram.In INNS Conference on Big Data (pp. 304-313). Springer International Publishing.
13
Gibbs, M., Meese, J., Arnold, M., Nansen, B., & Carter, M. (2015). # Funeral and Instagram: Death, social media, and platform vernacular. Information, Communication & Society, 18(3), 255-268.
14
Guy, M., & Tonkin, E. (2006). Folksonomies: Tidying up tags. D-lib Magazine, 12(1), 1082-9873.
15
Hindman, F. M., Bukowitz, A. E., Reed, B. N., & Mattingly, T. J. (2017). No filter: A characterization of# pharmacist posts on Instagram. Journal of the American Pharmacists Association.
16
Ibba, S., Orrù, M., Pani, F. E., & Porru, S. (2015, November). Hashtag of Instagram: From Folksonomy to Complex Network. In International Conference on Knowledge Engineering and Ontology Development (KEOD), 279-284.
17
Isfahani, S., & Jalali, M. (2014). Review on social tagging systems. First International IT congress. Communication and Knowledge. Mashhad: Islamic University of Mashhad. (in Persian)
18
Jowkar, T., & Kowkabi, M. (2016). Review on structure and applications of social tagging systems. Library and Information Science. 19 (2). 27-43. (in Persian)
19
Katz, E., Blumler, J. G., & Gurevitch, M. (1973). Uses and gratifications research. The public opinion quarterly, 37(4), 509-523.
20
LaMarre, A., & Rice, C. (2017). Hashtag Recovery: #Eating Disorder Recovery on Instagram. Social Sciences, 6(3), 68.
21
Mathes, A. (2004). Folksonomies-cooperative classification and communication through shared metadata. Available at www.firstmonday.dk.
22
Rosenfeld, L., & Morville, P. (2007). Information architecture for the world wide web." O'Reilly Media, Inc.".
23
Shen, K., & Wu, L. (2005). Folksonomy as a complex network. arXiv preprint cs/0509072.
24
Wagner, K. (2015). Instagram is the fastest growing major social network. Recode. January, 9.
25
Zhang, H., Alim, M. A., Li, X., Thai, M. T., & Nguyen, H. T. (2016). Misinformation in Online Social Networks: Detect Them All with a Limited Budget. ACM Transactions on Information Systems (TOIS), 34(3), 18.
26
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نیازها و منابع اطلاع یابی بیماران سرطانی در مؤلفه های سواد اطلاعات درمان
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نیازها و منابع اطلاعیابی بیماران سرطانی در مؤلفههای سواد اطلاعات درمان است. روش/ رویکرد پژوهش: پژوهش از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی اجرا شد. جامعه آماری پژوهش را 570 بیمار مبتلا به سرطان تحت درمان در بیمارستان امید مشهد تشکیل میدادند که از این تعداد، 230 نفر به شیوه تصادفی طبقهای به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه محقق ساخته شامل 6 مؤلفه درمانی (داروها، شیوه درمان، تغذیه، آزمایشات، هزینههای درمان و ورزش) گردآوری شد. روایی پرسشنامه با نظر متخصصان و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که از بین 6 مؤلفه سواد اطلاعات درمان 5 مؤلفه: دارو، شیوه درمان، تغذیه، آزمایشات و هزینههای درمان بیشترین نیاز اطلاعاتی بیماران است و کمترین نیاز اطلاعاتی آنان مؤلفه ورزش با میانگین 72/2 است. در ارتباط با منابع اطلاعاتی نیز کمترین نیاز به کلاسهای آموزشی و مراجعه به کتابدار بیمارستانی داده شد. نتیجه گیری: میبایست به منابع مورد نیاز بیماران و چگونگی درک استفاده از منابع اطلاعاتی توجه ویژهای نشان داد؛ تا از دستیابی به موقع آنان به اطلاعات باکیفیت، درست و متناسب با نیازشان اطمینان حاصل نمود.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_75279_5fb68bdc788e020f5cc7edd4dea292d8.pdf
2019-03-21
54
71
10.30481/lis.2019.75279
سواد اطلاعات درمان
نیاز اطلاعاتی
منابع اطلاعاتی
بیماران سرطانی
بیمارستان
مشهد
محبوبه
فرزین
mahboobe.farzin57@gmail.com
1
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
حسن
بهزادی
hasanbehzadi@um.ac.ir
2
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
LEAD_AUTHOR
اعظم
صنعت جو
sanatjoo@um.ac.ir
3
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
AUTHOR
سودابه
شهید ثالث
shahidsaless@mums.ac.ir
4
دانشیار رشته رادیوتراپی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
AUTHOR
برجعلیلو، سمیه؛ شریف، زهرا؛ صباغ بانی آزاد، منصوره؛ افضلی، منیره؛ کوچک زاده، لیلی؛ افضلی، مریم (1396). شناسایی نیازهای اطلاعاتی والدین کودکان مبتلا به سرطان: یک مطالعه کیفی. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت. 6(3)، 228- 237.
1
جوادزاده، همامالدین؛ مصطفوی، فیروزه؛ رئیسی، مهنوش؛ مهکی، بهزاد؛ نصر اصفهانی، محمود و شریفیراد، غلامرضا (1394). ارتباط آگاهی و عملکرد پرستاران در خصوص به کارگیری راهبردهای سواد سلامت در آموزش به بیمار. مجله علوم مراقبتی نظامی، 2(1)، 33-40.
2
قاضی میرسعید، سید جواد؛ مقیم خان، فرزانه. (1397). رفتار اطلاعاتی بیماران مبتلا به سرطان در زمینه مراقبتهای تسکینی در شهر تهران. مدیریت اطلاعات سلامت، 15(3)، 120-125.
3
لطفی کاشانی، فرح؛ مفید، بهرام؛ سرافراز مهر، سعیده (1392). اثربخشی معنویت درمانی بر کاهش اضطراب، افسردگی و پریشانی زنان مبتلا به سرطان پستان. فصلنامه اندیشه و رفتار، 7(27)، 36-27.
4
مردانی حموله، مرجان؛ شهرکی واحد، عزیز (1389). ارتباط سلامت روانی و کیفیت زندگی در بیماران سرطانی. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، 18(2)، 117-111.
5
مکاریان، فریبرز و همکاران (1390). سلامت روان در زنان نجات یافته از سرطان پستان. مجله دانشکده پزشکی اصفهان، 29 (172)، 2841-2834.
6
References
7
Borjalilu, Somayyeh, Sharif, Zahra, Sabagh Bani Azad, Mansureh, Afzali, Monireh, Kuchak Zadeh, Leili, & Afzali, Maryam (2017). The Information Needs of Parents of Children with Cancer: A Qualitative Study. Journal of Qualitive Research in Health Sciences, 6 (3): 228-237. (in persian)
8
De Bock, GH. (2004). Patient’s Needs and Preferences in Routine Follow-up after Treatment for Breast Cancer. British Journal of Cancer, 1144-1150.
9
European AIDS Treatment Group (EATG) (2010). HIV/AIDS literacy treatment. Retrieved 26 May 2017 from: www.eatg.org
10
Ghazi-Mirsaeed Seyyed Javad & Moghimkhan, Farzaneh (2018). Information Behavior of Patients with Cancer in Palliative Care in Tehran City, Iran. Health Information Management, 15 (3): 120-5. (in persian)
11
Helitzer D., Hollis C., & Oestreicher N. (2009). Health Literacy Demands of Written Health Information Materials: an Assessment of Cervical Cancer prevention Materials. Cancer control, 16, 8-70.
12
Javadzade, Homamoddin, Mostafavi, Firuzah, Reisi, Mahnush, Mahaki, Behzad, Nasr Esfahani, Mahmood, & Sharifirad, Golamreza (2015). The Relationship between Knowledge and Implementing Health Literacy Strategies in Patient Education. Military Caring Sciences, 2 (1): 33-40. (in persian)
13
Kalemeera, F. (2010). The Namibia Treatment Literacy Approach: Empowering Patients with Knowledge on Antiretroviral Therapy through Audiovisual Materials. Retrieved 22 October 2017 from: http://leaderswhogovern.org/ConferenceMaterials/930-kalemeera-a.pdf
14
Kimiafar, k., Sarbaz, M., Shahid Sales, S., Esmaeili, M., & Javame Ghazvini, Z. (2016). Breast Cancer Patients' Information Needs and Information-Seeking Behavior in a Developing Country. The Breast, 156-160.
15
Landman, K. Z. (2007). Antiretroviral Treatment Literacy among HIV Voluntary Counseling and Testing Clients in Moshi, Tanzania, 2003 to 2005. Journal of the International Association of Physicians in AIDS care, 6(1), 24-26.
16
Lotfi kashani, F., Mofid, B., & Sarafraz Mehr, S. (2013). Effectiveness of Spirituality Therapy in Decreasing Anxiety, Depression and Distress of Women Suffering from Breast Cancer. Journal of Thought & Behavior in Clinical Psychology, 7(27): 27-42. (in persian)
17
Mardani Hamule, Marjan, & Shahraki Vahed, Aziz (2010). Relationship between Mental Health and Quality of Life in Cancer Patients. Journal of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, 18(2): 111-117. (in persian)
18
Mayer, D. K. (2007). Cancer Survivors' Information Seeking Behaviors: A Comparison of Survivors Who Do and Do not Seek Information about Cancer. Patient education and counseling, 65(3), 342-350.
19
Mokarian, Fariborz (2012). Mental Health in Breast Cancer Patients. Journal of Isfahan Medical School, 29(172): 2834-41. (in persian)
20
Zhang, B. (2016). Impact of Blended Treatment Literacy and Psycho Education on Methadone Maintenance Treatment Outcomes in Yunnan, China. Harm Reduction Journal, 2-7.
21
ORIGINAL_ARTICLE
تعیین عوامل اثرگذار بر بازنشر پیام سازمانهای غیرانتفاعی در رسانههای اجتماعی: جستاری بر بازاریابی ویروسی محتوای اطلاعات
مقدمه: مطالعه حاضر به منظور تعیین عوامل اثرگذار بر بازنشر پیام سازمانهای غیرانتفاعی در رسانههای اجتماعی انجام شد. در این پژوهش تلاش شد تا ضمن شناسایی و استخراج عمدهترین عوامل مؤثر بر بازنشر پیام در رسانههای اجتماعی میزان تأثیر هر یک مشخص شود. روششناسی: این پژوهش با روش «توصیفی- پیمایشی» انجام گرفت. پس از استخراج برخی از مهمترین عوامل مؤثر بر بازنشر پیامها در رسانههای اجتماعی بر پایه مطالعه اکتشافی، الگوی مفهومی پژوهش طراحی و پس از تعیین روایی و پایایی پرسشنامه محقق ساخته، با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تعداد 400 پرسشنامه در بین دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد توزیع شد که 366 پرسشنامه مبنای تحلیل دادهها قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها: در این پژوهش چهار فرضیه مورد بررسی و آزمون قرار گرفت که هر چهار فرضیه تأیید شد. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد درگیرکردن «احساسات»، «بعد اجتماعی»، «ارزش کاربردی پیام» و «نوعدوستی» بر بازنشر پیام تأثیر مستقیم و معنیداری دارند. بحث و نتیجهگیری: در یک جمعبندی کلی از متغیرهای مورد مطالعه میتوان گفت که احساسات، بعد اجتماعی، ارزش کاربردی پیام و نوعدوستی بهعنوان متغیرهای مهم و تأثیرگذار بر بازنشر پیام در رسانههای اجتماعی ایفای نقش میکنند. از اینرو،سازمانهای غیرانتفاعی چنانچه بخواهند صدایشان در میان انبوه پیامهای اطلاعاتی که هر لحظه در رسانههای اجتماعی منتشر میشوند؛ شنیده شود و (بدین وسیله با دستیابی به داوطلبین و خیرین بالقوه که پیشتر خارج از حوزه فعالیت یک مؤسسه بودهاند، به منابع بیشماری دست یابند) باید واکنشهای احساسی چندگانهای را در افراد برانگیزند تا اطمینان پیدا کنند پیام آنها در محملهای اطلاعاتی گوناگون بارها و بارها دیده خواهد شد. همچنین باید از طریق پررنگ کردن بعد اجتماعی پیام با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. سازمانهای غیرانتفاعی باید مطلع از شرایط جامعه و دغدغهمند نسبت به حل مسائل آن جلوه کنند تا افراد را برانگیزند پیام آنها را برای شروع یک گفتگوی برخط با دوستانشان به اشتراک بگذارند. آنها باید بدانند افراد تمایل دارند در نظر دیگران فردی هوشمند و بامعلومات جلوه کنند؛ در نتیجه میتوانند با غنیکردن محتوای کاربردی پیام، مخاطبان خود را به بازنشر آن وادارند و از طریق بیان نگرانیها و دغدغههایی که در حال حاضر افراد جامعه از آن رنج میبرند حس «نوعدوستی» انسانها را برانگیخته و آنها را وادار به واکنش کنند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_81083_ac870dc1029b2d4e7d0920b4d73aa605.pdf
2019-03-21
72
90
10.30481/lis.2019.81083
بازاریابی ویروسی اطلاعات
بازنشر پیام
سازمان غیرانتفاعی
رسانههای اجتماعی
مجتبی
کفاشان
kafashan@ferdowsi.um.ac.ir
1
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
LEAD_AUTHOR
فاطمه سادات
برید نیکپور
fatemehbaridnikpour@mail.um.ac.ir
2
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت تحول دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
یاسر
آسمان دره
asemandoreh@gmail.com
3
دانشجوی دکتری مدیریت رفتارسازمانی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
پایگاه کمیته امداد. (1392). بازیابی شده 22 اسفند، 1395، از http://www.emdad.ir
1
پایگاه خبرگزاری مهر، (11 خرداد، 1395)، بازیابی شده 22 اسفند، 1395، از http://www.mehrnews.com/news
2
پایگاه موسسه خیریه محک، (1395)، بازیابی شده 22 اسفند، 1395، از http://www.mahak-charity.org
3
References
4
Allsop, D., Bassett, B., & Hoskins, J. (2007). Word-of-Mouth Research: Principles and Applications. Advertising Research. 47(1):398- 411
5
Asangari, B. (2017). Every Day, Six Children with Cancer Are Being Supported by Mahak retrieved from: https://mahak-charity.org
6
Barrett, L. & Russell, J. A. (1998), Independence and Bipolarity in the Structure of Current Affect, Journal of Personality and Social Psychology, 74 (4), 967–84.
7
Bendapudi, N., Singh, S. N., & Bendapudi, V. (1996). Enhancing Helping Behavior: An Integrative Framework for Promotion Planning. Journal of Marketing, 60(July):33-49
8
Bennett, R., Mousley, W., & Ali-Choudhury, R. (2008). Transfer of Marketing Knowledge Within Business-Nonprofit Collaborations. Nonprofit & Public Sector Marketing, 20(1):37-70
9
Berger, J., & Schwartz, E. (2011). What Drives Immediate and Ongoing Word of Mouth? Marketing Research, 48(5):869–880
10
Berger, J. A., & Milkman, K. L. (2009). Social Transmission, Emotion, and The Virality of Online Content. Unpublished manuscript downloaded marketing. Wharton. Upenn.edu/document/research /virality/pdf.
11
Brown, M. R., Roop, K. B., & Pope, N. K. (2010). The Impact of Comedic Violence on Viral Advertising Effectiveness. Journal of Advertising, 39(1):49-65
12
Cashmore, P. (2009). Stats Confirm It: Teens Don’t Tweet. Downloaded from: http://mashable.com/2009/08/05/teens-dont-tweet/
13
Chiu, H. C., Hsieh, Y. C., Kao, Y. H., & Lee, M. (2007). The Determinants of Email Receivers' Disseminating Behaviors on the Internet. Advertising Research, 47(4): 524-34
14
Dobele, A., Lindgreen, A., Beverland, M., Vanhamme, J., & Wijk, R. (2007). Why Pass on Viral Messages? Because They Connect Emotionally. Business Horizons, 50(4):291-304
15
Dobele, A., Toleman, D., & Beverland, M. (2005). Controlled Infection! Spreading The Brand Message Through Viral Marketing. Business Horizons, 48(2):143-149.
16
Duan, W., GU, B., & Whinstone, A. B. (2008). The Dynamics Od Online Word of Mouth and Product Sales an Empirical Investigation of the Movie Industry. Journal of Retailing 84(2):233-242
17
Eckler, P., & Bolls, P. (2011). Spreading The Virus: Emotional Tone of Viral Advertising and Its Effect on Forwarding Intentions and Attitudes. Interactive Advertising, 2(January):1-11
18
Fattah, P. (2016). Temporary emergency is Emdad committee, retrived from: http://www.yjc.ir.
19
Gruen, T., Osmonbekov, T., &, Czaplewski, A. (2006). EWOM.: The Impact of Customer-Tocustomer online Know-how Exchange on Customer Value and loyalty. Business Research 59(4):449-456
20
Hafezi, M. (2018). philanthropist more than government have made school, retrieved from: https://www.isna.ir
21
Haski-Leventhal, D., & Meijs, L. C. P. M. (2011). The Volunteer Matrix: Positioning of Volunteer Organizations. Nonprofit & Voluntary Sector Marketing 16(2):127-137
22
Heath, C., Bell, C. & Sternberg, E. (2001). Emotional Selection in Memes: The Case of Urban Legends. Personality and Social Psychology 81(6):1028–41.
23
Higgins, J. A., & Lauzon, A. (2002). Finding The Funds In Fun Runs: Exploring Physical Activity Events as Fundraising Tools In The Nonprofit Sector. Nonprofit and Voluntary Sector Marketing 8(4):363–377
24
Homans, G. C. (1958). Social Behavior as Exchange. Sociology 63(6):597-606
25
Ho, J. Y. C., & Dempsey, M. (2010). Viral Marketing: Motivations to Forward Online Content. Business Research, 63(9/10):1000-1006.
26
Feick, L. F. & Price, L. (1987). The Market Maven: A Diffuser of Marketplace Information. Marketing 51(1):83-97
27
Fan, R., Zhao, J., Chen, Y., & Xu, K. (2013). Anger is More Influential Than Joy: Sentiment Correlation in Weibo. arXiv Preprint arXiv: 1309.2402, 1–16. Retrieved from http://arxiv.org/abs/1309.2402
28
Knight, C. (1999). Viral Marketing. Board- Magazine, retrieved from: www.boardwatch.com/mag/99/nov/bwm50.htnill
29
Laudon, K. C., & Traver, C. G. (2001). E-commerce: Business, Technology, Society. Addison-Wesley Pub, USA.
30
Masland, E. (2001). Viral Marketing Word of Mouth Comes of age. Websolvers Inc. Maute, M.F. & Dubé, L. (1999). Patterns of emotional responses and behavioral consequences of dissatisfaction. Applied Psychology. 48(3):349-366
31
Munar, A. M., & Jacobsen, J. S. (2014). Motivation for Sharing Tourism Experiences Through Social Media. Tourism Management, 43(August):46-54
32
Peters, K., & Kashima, Y. (2007). From Social Talk to Social Action: Shaping the Social Triad with Emotion Sharing, Journal of Personality and Social Psychology, 93 (5), 780–97.
33
Porter, L., & Golan, G. J. (2006). From Subservient Chickens to Brawny Men: A Comparison of Viral Advertising to Television Advertising. Interactive Advertising 6(2):30-38
34
Phelps, J. E., Lewis, R., Mobilio, L., Perry, D., & Raman, N (2004). Viral Marketing or Electronic Word-of-Mouth Advertising: Examining Consumer Responsess and Motivation to Pass Along Email. Advertising Research 44(4):333-348.
35
Reinie, L. (2006). New Workers, New Workplaces: Digital ‘Natives’ Invade the Workplace, Pew Internet and American Life Project. retrieved from www.pewinternet.org
36
Rosen, H. (2000). The Anatomy of Buzz: How to Create Word of Mouth Marketing. Doubleday Business; USA.
37
Shier, M. L., & Handy, F. (2012). Understanding Online Donor Behavior: The Role of Donor Characteristics, Perceptions of the Internet, website and program, and influence from social networks. Nonprofit & Voluntary sector 17(3):219-230
38
Stenersen D. B. (2015). Sharing the News - A quantitative study on sharing in social media. Master Thesis in Oslo University retrieved from: https://www.duo.uio.no/handle/10852/49755
39
Tucker, c. (2014). The Reach and Persuasiveness of Viral Video Ads. Marketing Science 34(2):281–296
40
Wasko, M., & Faraj, S. (2005). Why Should I share? Examining Social Capital and Knowledge Contribution in Electornic Networks of Practice. MIS Quarterly, Vol. 29 No1, pp. 35-57
41
Wojnicki, A. C., & Godes, D. (2008). Word-of-Mouth as Self-Enhancement. HBS Marketing Research, Paper. No. 06-01
42
ORIGINAL_ARTICLE
اولویتبندی روشها، فنون و ابزارهای بازاریابی کتاب از دیدگاه ناشران کودک و نوجوان
هدف: هدف پژوهش حاضر، اولویتبندی روشها، فنون و ابزارهای بازاریابی کتاب از دیدگاه ناشران است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه ناشران کودک و نوجوان فعال شهر تهران است، که 72 ناشر به روش نمونهگیری تصادفی به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. یافتهها: بر اساس نظر ناشران پرکاربردترین روشهای بازاریابی، بازاریابی مستقیم و رابطهمند، بازاریابی پارتیزانی، و بازاریابی حسی بوده است. مهمترین فنون بازاریابی مستقیم به کار رفته از سوی ناشران، بازاریابی با پست مستقیم و بازاریابی با کاتالوگ است. مهمترین فنون بازاریابی تعاونی به کار رفته از سوی ناشران، تخصیص اعتبار به خریداران بر اساس خریدهای سال گذشته است. مهمترین فنون بازاریابی پارتیزانی به کار رفته از سوی ناشران، ارتباط رو در رو با مشتری و تلاش برای ایجاد حس دوستی است. مهمترین فنون بازاریابی محتوایی به کار رفته از سوی ناشران، تولید محتوای مناسب است. مهمترین فنون بازاریابی ویروسی به کار رفته از سوی ناشران، استفاده از رسانههای متنوع است. مهمترین فنون بازاریابی اینترنتی به کار رفته از سوی ناشران، بهینهسازی موتورهای جستجو است. مهمترین فنون بازاریابی حسی به کار رفته از سوی ناشران، متغیرهای نقطه خرید است و مهمترین فنون بازاریابی رابطهمند به کار رفته از سوی ناشران، ارتباطات است؛ و از مهمترین ابزارهای بازاریابی کتاب به کار رفته از سوی ناشران کودک و نوجوان شهر تهران، تلفن است. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد که میزان استفاده از روشها، فنون و ابزارهای بازاریابی کتاب در صنعت نشر محدود است و ناشران برای رسیدن به وضعیت مطلوب به تلاش بیشتری نیاز دارند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_77038_89eaf29d38b8031c5b6d65cd0c8c51c2.pdf
2019-03-21
91
121
10.30481/lis.2019.77038
روشهای بازاریابی
بازاریابی کتاب
اقتصاد نشر
ناشران
فروش کتاب
فنون بازاریابی
محبوبه
تائبی
mahbobe.taebi2015@gmail.com
1
کارشناس ارشد مدیریت اطلاعات دانشگاه تهران
AUTHOR
سپیده
فهیمی فر
sfahimifar@ut.ac.ir
2
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
علیرضا
نوروزی
noruzi@ut.ac.ir
3
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
AUTHOR
آذرنگ، عبدالحسین (1379). از علتهای سبکمایگی در نشر کتاب (رابطه میان الگوی نشر و سیاستهای حمایتی). جهان کتاب، 5(23-24)، 10-14.
1
بازاریابی محتوا چیست؟ (1392). خوشه،26. 332
2
بالود، ستاره (1391). بررسی آمیخته بازاریابی (4p) بر روی افزایش کتابهای جهانگردی. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور، دانشکده مدیریت و علوم انسانی مرکز ری، تهران.
3
بردبار، بهنام؛ حسنقلیپور، طهمورث (1393). اخلاق، یازدهمین کلمه کلیدی بازاریابی چریکی در رقابتهای دانشگاهی. فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 13(4)، 539-558.
4
بهبهانی، آرمین؛ حسنقلیپور، طهمورث؛ آقازاده، هاشم (1391). بررسی نقش تاکتیکهای بازاریابی رابطهمند بر وفاداری مشتری (مطالعه موردی فروشگاههای زنجیرهای اتکا). پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران. دانشکده مدیریت.
5
پروین، محمد؛ آقازاده، هاشم؛ حسنقلیپور، طهمورث (1390). بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت بازاریابی ویروسی در بنگاههای کوچک و متوسط. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت.
6
پورصالحی، نسترن (1387). از بستهبندی و بازاریابی تا رونق کتابخوانی. مهر، (72). بازیابی 25 آذر 1395، از http://old.sooremehr.ir/magentry.asp?id=8842
7
تبریزنیا، مجتبی؛ افقهی، اسماعیل (1394). آمار نشر کتاب در ایران (1358 تا 1393)، تهران: خانه کتاب.
8
جابری، الهه (1391). بررسی نظر ناشران، کارشناسان و مخاطبان در خصوص انواع رسانههای ارتباط جمعی در فروش و معرفی کتاب. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه امام رضا علیهالسلام، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، تهران.
9
جزنی، نسرین؛ مسیبی، علیرضا؛ خرم، جلال (1393). مفهومپردازی بازاریابی حسی در بررسی اثر انگیزانندههای حسی فضای فروشگاهی بر رفتار خریدار در نقطه خرید. نخستین همایش ملی بازاریابی: فرصتها و چالشها. مشهد: دانشگاه فردوسی.
10
جلالی گرگان، محمدتقی؛ مهرانی، هرمز (1392). بررسی رابطه روشهای بازاریابی رابطهمند و رفتار خرید مجدد در فروشگاههای زنجیرهای خردهفروشی گرگان. پژوهشگر (مدیریت)، 10(30)، 57-72.
11
جلیلوند، محمدرضا؛ ابراهیمی، ابوالقاسم (1390). تأثیر ارتباطات دهان به دهان بر خرید خودروهای داخلی (مطالعه موردی خودروی سمند شرکت ایران خودرو). مدیریت بازرگانی، 3(9)، 57-70.
12
حقیقی، محمد؛ حسینی، سید حسن؛ اصغریه اهری، حامد؛ آرین، ابوالفضل؛ دریکنده، علی (1391). بررسی تأثیر تاکتیکهای بازاریابی رابطهای بر وفاداری مشتریان از منظر مشتریان شرکت ایرانسل. تحقیقات بازاریابی نوین، 4(7)، 44-62.
13
حیدرزاده، کامبیز؛ عاضدی تهرانی، شراره (1386). بازاریابی پارتیزانی در برابر بازاریابی سنتی: رویکردی نو در بازاریابی. تدبیر، 180، 49-53.
14
حیرانی، الهه؛ رجوعی، مرتضی (1391). بررسی تأثیر عناصر آمیخته بازاریابی بر خرید کتب کودک و نوجوان به منظور تدوین استراتژیهای مطلوب بازاریابی. چاپ و نشر، 2(5). بازیابی 25 آذر 1395، از http://www.magiran.com/view.asp?type=pdf&id=1363191&l=fa
15
رجوعی، مرتضی؛ عزتزاده، مستوره؛ سعیدی، سمیه (1394). تحلیل عوامل مؤثر بر موفقیت بازاریابی اینترنتی در فروش کتب الکترونیک. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 49(2)، 255-275.
16
سالارزهی، حبیبالله؛ تشکریان جهرمی، علیرضا (1394). بازاریابی رویکردهای نوین. زاهدان: دانشگاه سیستان و بلوچستان؛ کتاب مهربان نشر.
17
ساندرز، ربکا (1385). قدم به قدم با برترین نمونه تجارت الکترونیکAMAZON.COM، ترجمه شهروز فرهنگ. تهران: توسعه آموزش، کلید آموزش.
18
شیرخدایی، میثم؛ نجات، سهیل؛ اکبری، امیر (1394). بررسی تأثیر تاکتیکهای بازاریابی رابطهمند بر رضایت و وفاداری مشتریان شرکت بیمه ایران. تحقیقات بازاریابی نوین، 1(16)، 129-148.
19
صمدی، منصور؛ نورانی، محمد؛ فارسیزاده، حسین (1388). بررسی تأثیر روشهای بازاریابی ارتباطی بر رفتار خرید در فروشگاههای پوشاک با استفاده از مدل معادلات ساختاری. پژوهشنامه بازرگانی، 53، 202-223.
20
عبدالوند، محمدعلی؛ حیدرزاده، کامبیز؛ نجفی پیراسته، مریم (1389). ارزیابی کاربرد بازاریابی مستقیم در مؤسسات خدمات غیرانتفاعی. پژوهشهای مدیریت، 84، 105-121.
21
فتحالله زاده، فرحناز (1394). رسانههای اجتماعی و تجارت الکترونیک: سرمایهگذاری بر اذهان در قرن 21، کتاب مهر. (17 و 18)، 44-61.
22
کاتلر، فیلیپ؛ آرمسترانگ، گری (1387). اصول بازاریابی (جلد دوم)، ترجمه علی پارسائیان. تهران: جهان نو.
23
کریمزاده، عباس (1377). روشهای علمی بازاریابی مواد غذایی ضرورت رشد صنایع غذایی و توسعه صادرات غیرنفتی. اقتصاد کشاورزی و توسعه، 22، 67-88.
24
لوینسون، جیکنراد. (1389). بازاریابی چریکی، ترجمه همایون رکنی قاجار. تهران: سیته.
25
متأله، ویدا؛ همتی، محمد؛ امین بیدختی، علیاکبر (1392). اولویتبندی انواع روشهای بازاریابی بر اساس شاخصههای جذب مشتری در شرکتهای هواپیمایی (مطالعه موردی: شهرستان شیراز). پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده گردشگری، سمنان.
26
محمدی، سایر (1393). آرم (برند) به ناشر هویت و معنا میدهد. روزنامه ایران، 12 تیر، بازیابی از
27
iran-newspaper.com/Newspaper/PagePDF/8244
28
مولوی، سلیمان؛ عابسی، سعید؛ شاه طهماسبی، اسماعیل (1392). اولویتبندی شاخصها و ابعاد موفقیت در بازاریابی کتابهای دانشگاهی. مطالعات فرهنگ-ارتباطات، 14(21)، 29-53.
29
ناصری، زهرا (1395). واکاوی آگاهی و شناخت ناشران برگزیده ایرانی از بازاریابی محتوایی، مجموعه مقالات دومین همایش ملی کتاب و نشر، تهران 24 بهمن 1395. تهران: دفتر علم. 73-94.
30
نامدار جویمی، احسان؛ تابان، محمد (1394). بررسی ارتباطات دهان به دهان در خرید گوشی GLX G5 از نمایندگیهای مربوطه در سطح شهر اصفهان. مدیریت بازاریابی، 10(29)، 41-54.
31
والامقام، فاطمه؛ ولیپور، پیمان (1395). روشهای بازاریابی در عرضه پوشاک. نساجی امروز، 18(163)، ص 62-66.
32
References
33
Abdulwand, Mohammad Ali, Heidarzadeh, Kambiz, & Najafi pirasteh, Maryam (2010). Evaluation of Direct Marketing Use in Nonprofit Services. Management Research, 84, 105-121. (in Persian)
34
Akbari, A., nejat, S., & shirkhodaie, M. (2015). Investigating Effects of Relationship Marketing Tactics on Customer Satisfaction and Loyalty (Iran Insurance Company). New Marketing Research Journal, 5(1), 129-148. (in Persian)
35
Asemi, S. (2000). Electronic commerce: Marketing strategies in online book vending.
36
Athy, A. M. (2008). Selling to the Experts: Marketing Professional and Scholarly Books. Master of Science in Publishing. Retrieved November 16, 2017, from
37
http://digitalcommons.pace.edu/dyson_mspublishing/5
38
Azarang, Abdolhossein (2000). One of the Causes of Mighty style in Book Publishing (relationship between publication pattern and supportive policies). Book World, 5 (23-24), 10-14. (in Persian)
39
Bansal, H. S., Taylor, S. F., & James, Y. (2005). Migrating to New Service Providers: Toward a Unifying Framework of Consumers Switching Behaviors. Journal of the Academy of Marketing Science, 33(1), 96-115.
40
Behbahani, Armin, Hasan Gholipour, Tahmoorth, & Aghazadeh, Hashem (2012). Investigating the Role of Relationship Marketing Tactics on Customer Loyalty (case study of ATKA chain stores). Master's Thesis, University of Tehran. Faculty of Management. (in Persian)
41
Bordbar, Behnam, & Hasangholipour, Tahmoorth (2015). Ethics, the 11 Th. Key Word of Guerrilla Marketing in Academic Competitions, 4(13), 539-558.
42
Chevalier, J.A., & Mayzlin, D. (2006). The Effect of Word of Mouth on Sales: Online Book Reviews, Journal of Marketing Research, 43(2), 345-354.
43
Christopher, N. (2010). Applying Marketing Concepts to Book Publishing in Nigeria. Journal of International Social Research, 3(11), 206-212.
44
Cole, D. (2003). The Complete Guide to Book Marketing. New York: Allworth Press. Encyclo Pedia of Library and Information science (1970). Vol, 2. “Book trade”. 100.
45
Fathollah Zadeh, F. (1394). Social Media and E-Commerce: Investing in Minds in the 21st Century. Mehr book, (17 and 18), 44-61. (in Persian)
46
Haghighi, Mohammad, Hosseini, Seyyed Hassan., Asgaryeh Ahari, Hamed, Arian, Abolfazl, & Darikndeh, Ali (2013). Effects of Marketing Tactics Relationship on Customer Loyalty from the Perspective of Irancell Customers. New Marketing Research Journal, 2(4), 44-62. (in Persian)
47
Hamzah, A. (1996). A Study of Book Marketing in Publishing Houses in Peninsular Malaysia: contexts, practices, problems. Retrieved November 15, 2016, from http://www.storre.stir.ac.uk/handle/1893/3460#.Wg3UWK9EmM8
48
Heidarzadeh, Kambiz, & Azhadi Tehrani, Sharareh. (2007). Partisan Marketing against Traditional Marketing: A New Approach to Marketing. Tadbir, 180, 49-53. (in Persian)
49
Heirani, Elaheh, & Rojuee, Morteza (2013). Effect of Marketing Mix on the Purchase of Children’s Books inorder to Find the Optimal Marketing Strategy. Publishing, 2 (5). Recovering December 25, 1395, from
50
http://www.magiran.com/view.asp?type=pdf&id=1363191&l=en
51
Howell, Kevin (2002). Head for co-op. Publishers Weekly, 12 August 2002. Retrieved November 16, 2017, from http://www.publishersweekly.com/artcile/CA238134.html?q=co%2Dop+ marketing.
52
Huang, Y., & Yang, W. (2012). Using networked narratives to understand internet book reviews in online communities. The Electronic Library. 32(1), 17-30.
53
Jaberi, Elaheh (1391). Review the Views of Publishers, Experts and Audiences on the Types of Mass Media in Selling and Introducing Books. Master's thesis of Imam Reza University, Faculty of Literature and Humanities, Tehran. (in Persian)
54
Jalali Gorgan, Mohammad Taghi, & Mehrani, Hormoz (2013). Investigating the relationship between relationship marketing methods and rebate behavior in retail stores in Gorgan. Researcher (Management), 10 (30), 57-72. (in Persian)
55
Jalilvand, Mohammadreza, & Ebrahimi, Abolghasem. (2012). The Influence of Word of Mouth on Purchase of Local Made Cars (Case Study: Samand from Iran Khodro Company in City of Isfahan). Journal of Business Management, 4(13), 50-75. (in Persian)
56
Jazani, Nasrin, Masayebi, Alireza, & Khoram, Jalal (2014). Sensory Marketing Conceptualization in Investigating the Effect of Intuitive Sensory Inventory on Purchaser's Behavior at Point of Purchase. the first National Marketing Conference: Opportunities and Challenges. Mashhad: Ferdowsi University. (in Persian)
57
Karimzadeh, Abbas (1998). Scientific Methods of Food Marketing Necessity of Growth of FoodI and Development of Non-oil Exports. Agricultural Economics and Development, 22, 67-88. (in Persian)
58
Kotler, P., & Armstrong, G. (2008). Principles of Marketing (Vol. II), Translation: Ali Parsaeean. Tehran: New World. (in Persian)
59
Kreidieh, S. (2015). Publishing and Marketing Lebanese Children's Books in the Arab world PhD, Oxford Brookes University.
60
Levinson, J. (2009). Guerrilla Marketing, Translation: Homayoun Rukni Qajar. Tehran: Sita.
61
Lam, L. (2010). E-Marketing Channels: The Digital Influence on Small Sized Businesses.
62
Laing, A. (2008), Bookselling Culture and Consumer Behaviour: Marketing strategies and responses in traditional and online environments. PhD Thesis, Robert Gordon University, Aberdeen. Retrieved November 2, 2016, from http://openair.rgu.ac.uk
63
Mallin, M., & Finkle, T.A. (2007). Social Entrepreneurship and Direct Marketing. Direct Marketing: An International Journal, 1(2), 68-77.
64
Mataleh, Vida, Hemmati, Mohammad, & Amin Bidokhty, Ali Akbar (2013). Prioritizing a variety of marketing methods based on customer attraction indicators in aviation companies (Case study: Shiraz, Iran). Master's thesis, Faculty of Tourism, Semnan. (in Persian)
65
Mohammadi. (1393). The brand gives the publisher an identity and meaning. Iran Newspaper, July 12, Recover from iran-newspaper.com/Newspaper/PagePDF/8244
66
Molavi, Soleiman, Abesy, Saeed, & Shah Tahmasebi, Ismaeil (2013). Prioritizing the Indices and Dimensions of Success in the Marketing of Academic Books. Culture-Communication Studies, 14(21), 29-53. (in Persian)
67
Namdar Joyami, Ehsan, & Taban, Mohammad (2015). Examination of the Relationship of Mouth Communication on Buying Handsets Domestic Production (Case Study GLX G5 Phone Buyers in Isfahan City for the Relevant Agencies). Jounal of Marketing Management, 10(29), 41-54. (in Persian)
68
Naseri, Zahra (2016). Awareness of the Most Popular Publishers of Content Marketing, Proceedings of the 2nd National Book and Publishing Conference, Tehran, Iran February 24, 1395. Tehran: Office of Science.73-94. (in Persian)
69
Naseri, Zahra, & Noruzi, Alireza (2018). Content marketing process model: A meta-synthesis of the literature. Webology, 15(1), Article 161. Available at: http://www.webology.org/2018/v15n1/a161.pdf
70
Naseri, Zahra, Noruzi, Alireza, & Fahimnia, Fatima (2018). Content Marketing: Principles, Concepts and Processes. Tehran: Chapar Publication. (in Persian).
71
Parvin, Mohammad, Aghazadeh, Hashem, & Hassangholipoor, Tahmoorth (2011). Investigating Factors Affecting the Success of Viral Marketing in Small and Medium Enterprises. Master's Thesis, University of Tehran, Faculty of Management. (in Persian)
72
Poursalehi, Nastaran (1387). From Packaging and Marketing to theP of Reading. Mehr, (72). Retrieved December 25, 1395, from http://old.sooremehr.ir/magentry.asp?id=8842
73
Okwilagwe, O. A., & Njoku, I. F. (2002). Utilization of Information Communication Technologies (ICTs) for Book Marketing in Nigeria. Nigerian Journal of Clinical and Counselling Psychology, 8(2), 189-204.
74
Peng, L., & Wang, Q. (2006). Impact of Relationship Marketing Tactics (RMTs) on Switchers and Stayers in a Competitive Service Industry. Journal of Marketing Management, 22, 25-59.
75
Pi, S. S. H. (2006). Online Publicity and Marketing in a Book Publishing House , Doctoral dissertation, Master of Publishing Program-Simon Fraser University).
76
Rielly, E. A. (2011). The Marketing Plan in scholarly publishing: A study of the University of British Columbia Press.
77
Rojuee, Morteza, Ezzatzadeh, Mastooreh, & Saeedi, Somayyeh (2015). Analyzing Factors Affecting on Internet Marketing Success in Selling E-books. Journal of Academic librarianship and Information Research, 49(2), 255-275. (in Persian)
78
Salarzehi, Habibolah, & Tashakorian Jahromi, Alireza (2015). Marketing: modern approches. Zahedan: University of Sistan and Baluchestan; Book of Mehrban Publishing. (in Persian)
79
Samadi, Mansur, Nourani, Mohammad., & Farsi Zadeh, Hossein (2009). The Effect of Communication Marketing Methods on Shopping Behavior in Clothing Stores Using Structural Equation Model. Trade studies, 53, 202-223. (in Persian)
80
Saunders, Rebeka (2006). Step by Step with the Best Example of E-Commerce AMAZON.COM, translation: Shahrouz Farhang. Tehran: Education Development, Education Key. (in Persian)
81
Sinclair, K. E. (2006). Academic Sales for Literary Publishers: A Study of Nightwood Editions and the College Market. Burnaby B.C.: Simon Fraser University.
82
Tabriznia, Mojtaba, & Afghahi, Ismaeil. (2015). Statistics of book publishing in Iran (1358 to 1393), Tehran: Book House. (in Persian)
83
Tseng, Y. M. (2007).The Impacts of Relationship Marketing Tactics on Relationship Quality in Service Industry. The Business Review, 7(2), 310-314.
84
Valamagham, Fatemeh, & Valipour, Peyman (2016). Marketing methods in the supply of clothing. Textile Today, 18 (163), pp. 62-66. (in Persian)
85
Vegholm, F. (2011). Relationship Marketing and the Management of Corporate Image in the Bank - SME Relationship. Management Research Review, 34(3), 325-326.
86
Vikman, J. (2016). Sosiaalisen median hyödyntäminen sisältömarkkinoinnissa. Laurea-ammattikorkeakoulu.
87
What is content marketing? (2013). Khoshe, 332, 26.
88
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی وضعیت موجود و آرمانی تأثیر مؤلفههای فنی بر کاربست شبکههای اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی ایران
هدف: امروزه شبکههای اجتماعی به دلیل برخورداری از قابلیتهای گوناگون، نقش بسزایی را در ارائه خدمات درکتابخانهها ایفا میکنند از این رو، پژوهش حاضر به بررسی میزان تأثیر مؤلفههای فنی بر استفاده از شبکههای اجتماعی درکتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی ایران در دو وضعیت موجود و آرمانی پرداخته است. روش پژوهش: پژوهش حاضر بر حسب هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی- تحلیلی میباشد. 146 کتابدار شاغل در کتابخانههای مرکزی 40 دانشگاه دولتی در مراکز استانهای کشور که زیر پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت میکنند جامعه و نمونه تحقیق بودند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته میباشد که در برگیرنده 10 مؤلفه فنی از جمله قابلیت دسترسی، سهولت استفاده، قابلیت چند رسانهای بودن، ساختار و ارائه محتوای متناسب با نیاز مخاطبان، تازگی و روزآمد بودن، صحت و دقت، قابلیت درک و فهم مطالب ، ساختار گرافیکی و دیداری مناسب، پوشش موضوعی (جامعیت)، برقراری ارتباط و کنش متقابل (تعامل پذیری) بود که بر اساس طیف پنج گزینهای لیکرت طراحی شد. برای تحلیل دادهها نیز از آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد) و برای بررسی معناداری تفاوتها از آمار استنباطی (آزمون تی جفتی) استفاده شد. یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش در رابطه با وضع موجود تأثیر مؤلفههای فنی بر استفاده از شبکههای اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی، دو متغیر سهولت استفاده با میانگین 47/3 و قابلیت دسترسی با میانگین 38/3 بیشترین تأثیر را بر استفاده از شبکههای اجتماعی داشتند. همچنین در مورد وضع آرمانی تأثیر مؤلفههای فنی، دو متغیر سهولت استفاده و تازگی و روزآمد بودن با میانگین 56/4 بیشترین تأثیر را بر استفاده از شبکه های اجتماعی داشتند. به طور کلی یافتهها نشان داد که که میانگین کل تأثیر مؤلفههای فنی بر استفاده از شبکههای اجتماعی در وضع موجود 28/3 در حد متوسط و در وضع آرمانی 44/4 در حد بالا قرار دارد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از آن بود که تفاوت معناداری بین تأثیر عوامل فنی بر استفاده از شبکههای اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی در وضع موجود و آرمانی وجود دارد. این وضعیت نشان میدهد که ظرفیت بسیار مناسبی برای استفاده از شبکههای اجتماعی در کتابخانهها وجود دارد و در وضعیت کنونی از این ظرفیت بهره برداری نمیشود. ارتقای وضعیت موجود در نهایت میتواند به ارتقای اثربخشی کتابخانههای دانشگاهی بیانجامد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_79524_926e37e82798937c281a2c1b8da8fc9c.pdf
2019-03-21
122
147
10.30481/lis.2019.79524
مؤلفههای فنی
شبکههای اجتماعی
کتابخانههای مرکزی
دانشگاههای دولتی ایران
سمیرا
صابری
saberi_samira@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان. ایران
LEAD_AUTHOR
فریبرز
درودی
fardoroudi@gmail.com
2
استادیار، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران
AUTHOR
محمد
حسن زاده
hasanzadeh@modares.ac.ir
3
دانشیار علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
ابوالعلایی، بهزاد (1394). مدیریتعملکرد: راهنمایمدیرانبرایارزیابیو بهبود عملکردکارکنان. تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
1
اسلامی، مروارید (1392). بررسی شبکههای اجتماعی و تأثیرات آنها بر ابعاد مختلف زندگی. بازیابی شده در 30 اردیبهشت 1396. قابل دسترسی در:http://nopadid.mcls.gov.ir/Maghalat
2
اسماعیلی، محمد؛ محبوبی، محمدرضا؛ شهبازی، اسماعیل؛ کرمی دهکردی، اسماعیل (1394). تحلیل ویژگیهای ساختاری و ظاهری و فعالیتهای مورد انتظار از یک وب سایت خدماتی- ترویجی کشاورزی در ایران. تعامل انسان و اطلاعات. 2(2) ، 30-19.
3
اصنافی، امیررضا؛ رحمانی، مریم (1395). تأملی بر نقش شبکههای اجتماعی تحقیقاتی در توسعه فعالیتهای علمی پژوهشگران. فصلنامه نقد کتاب اطلاعرسانی و ارتباطات،۳ (۱۱) :۲72-۲53.
4
اناری، فاطمه؛ عاصمی، عاصفه؛ ریاحی نیا، نصرت (1392). بررسی میزان استفاده از ابزارهای شبکههای اجتماعی در به اشتراکگذاری دانش بین کتابداران دانشگاه اصفهان. فصلنامهدانششناسی، علومکتابداری و اطلاعرسانی و فناوریاطلاعات،6 (20).
5
بهرامی، واحد (1391). میزان آشنایی و استفاده کتابداران کتابخانههای دانشگاهی از فناوریهای وب 2.0 و شناسایی عوامل بازدارنده بر استفاده از این فناوریها در خدمت کتابخانهها دانشگاهی .پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
6
جعفربگلو، مریم؛ حمیدی، محسن؛ انوری، شاپور؛ فامیل روحانی، سید علی اکبر (1393). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای دیجیتال بر اساس الگوی دیجیکوال (مورد مطالعه: کتابخانۀ دیجیتال دانشگاه تهران). نشریه تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی، 8(2)، 324-309.
7
جعفری، سید محمدباقر؛ کریمی، آصف؛ ابرقوی زاده، زاهد (1395). عوامل تأثیرگذار بر تمایل به ادامه استفاده از وبسایت شبکههای اجتماعی. فصلنامه مطالعات مدیریت فناوری اطلاعات. 5(71)، 781-741.
8
جلیل پور، پیمان؛ عزیزخانی، رباب (1394). بازاریابی در کتابخانهها از طریق رسانههای اجتماعی: مزایا و چالشها. فصلنامه کتاب مهر، شماره17-18، 43-26.
9
درودی، فریبرز (1395). مصورسازی اطلاعات: مبانی و کاربردها. تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ج.ا. ایران
10
رحمان زاده، سید علی؛ حقیقی، محمدرضا (1392). عوامل مؤثر در افزایش اثربخشی شبکههای اجتماعی مجازی در سازمانهای رسانهای؛ (مورد مطالعه: انجمن مدیران روابط عمومی ایران). مجلهمطالعات رسانهای، شماره 21، 144-133.
11
سید محمودی، محمد؛ جندقی، غلامرضا؛ حقگویان، زلفا؛ کریمی اصل، زهرا (1392). بررسی کارکردهای سیستم گلستان دانشگاه تهران از دیدگاه کارشناسان آموزش پردیسها و دانشکدههای دانشگاه تهران. مجله: مدیریت فرهنگ سازمانی، 11(3)، 94- 77.
12
صفدری، رضا؛ درگاهی، حسین؛ اشراقیان، محمدرضا؛ برزهکار، حسین (1390). بررسی عوامل انسانی مؤثر در به کارگیری فناوری اطلاعات توسط مدیران میانی دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجلهدانشکدهپیراپزشکیدانشگاهعلومپزشکیتهران، 5(1)، 31-24.
13
سلیمانیپور، روح الله (1392). وب سایتها؛ مبانی و روشها. مجله رهآورد نور، شماره 45، 79-72
14
علیزاده، طاهره (1393). شناسایی عوامل مؤثر بر نگرش کتابداران کتابخانههای دانشگاهی در پذیرش تغییرات فناوری اطلاعات، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، تهران.
15
فرج پهلو، عبدالحسین (1381). تحلیل محتوایی وبسایتهای علمی و تحقیقاتی ایرانی، اولین کنفراس فناوری اطلاعات و ارتباطات آسیایی- اروپایی. شیراز
16
فرجپهلو، عبدالحسین؛ صابری، مریم (1384). ویژگیهای ساختاری و محتوایی صفحات خانگی کتابخانههای دانشگاهی ایران در مقایسه با صفحات خانگی کتابخانههای دانشگاهی کشورهای امریکا، کانادا و استرالیا، علوم و فناوری اطلاعات. (۲)، 33 -1.
17
فکوری حسن آبادی، مسعود (1394). دقت و صحت. بازیابی شده در 12 اسفند 1395. قابل دسترس در:
18
http://www.sharifplus.ir/advanced-welding-lab-9401
19
مجردی، وحید؛ اسلامی، علی؛ جمال، سعید (1393). بررسی وضعیت استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بین دانشجویان استان خراسان شمالی، فصلنامه دانش انتظامی خراسان شمالی. 1 (4).
20
مردمی، سمیه (1395). توسعه کارآفرینی دیجیتالی و ایجاد جذابیت در بازاریابی خدمات الکترونیک و محصولات کتابخانهای. مجلهکتابدار2.0، بازاریابی کتابخانهای، 2(5).
21
مهدیزاده، حامد (1396). چگونه تولید محتوا کنیم؟ آموزش تولید محتوای مناسب. بازیابی شده در 25 فروردین 1396. قابل دسترس در: https://seorooz.net/how-we-generated-content
22
ناخدا، مریم؛ حری، عباس (1386). عوامل مؤثر بر کاربرد فنآوری اطلاعات با تأکید بر کتابخانههای دانشگاهی: پژوهشی در متون، نشریه تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی. 39(43).
23
نائیج، الهام؛ نوروزی، یعقوب؛ حمیدی، محسن (1391). دیجی کوال ابزاری برای سنجش کیفیت کتابخانههای دیجیتالی: مطالعه موردی درکتابخانه دیجیتالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد از دیدگاه کاربران. دانش شناسی. 5 (17). 85-104.
24
نوکاریزی، محسن؛ پاکزاد سرداری، حسن (1390). ارزیابی ابعاد و مؤلفههای خلاقیت در وبسایت کتابخانه ملی ایران از دیدگاه کاربران، پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، (2)، 178 – 157.
25
ویکی پدیا (2017). دسترس پذیری. بازیابی شده در 11آبان 1395. قابل دسترس در:
26
https://fa.wikipedia.org/wiki-Cambridge advanced learner's dictionary (2008). Cambridge: Cambridge University press
27
References
28
Abolalayi, Behzad (2015). Performance Management: A Guide for Managers to Assess and Improve Performance of Employees, Tehran: Industrial Management Organization. (in Persian)
29
Alizadeh, Tahereh (2014). Identification of effective factors on the attitude of librarians of academic libraries in accepting changes of information technology. Master thesis, Tarbiat Moalem University, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Tehran. (in Persian)
30
Anari, Fatemeh, Asemi, Asefeh, & Riahinia, Nosrat (2013). Using Of Social Networking Tools In Sharing Knowledge By Librarians Of University Of Isfahan. Journal Of Epistemology (Library And Information Science And Information Technology), 6 (20). (in Persian)
31
Asnafi, Amir Reza, & Rahmani, Maryam (2016). Reflection on the role of social networks in development scientific activities of researchers. Information & Communication Quarterly Book Review, 3 (11), 253-272. (in Persian)
32
Bahrami,Vahed (2015). Barriers to the use of web 2.0 technologies in Iran university libraries. library and information science research, 8 (1).(in Persian)
33
Currie, J. (2010). Web 2.0 for reference Services Staff Training and Communication. Reference Services Review, 38 (1), 152-157.
34
Defining Multimedia (2017). University of Delaware. Available: https://www1.udel.edu/edtech/multimedia/index.html
35
Doroudi, Fariborz (2014). Informaton Visualization foundations and application, National Library and Archives of Iran. (in Persian)
36
Fakouri Hasanabadi, Masud (2015). Accuracy and Validity. Retrieved March 12, 1395. Available at: http://www.sharifplus.ir/advanced-welding-lab-9401. (in Persian)
37
Faraj Pahloo, Abdolhossein (2002). Content Analysis of Iranian Scientific and Research Web Sites, the First Asian-European Information Technology Communication Conference. Shiraz. (in Persian)
38
Faraj Pahloo, Abdolhossein, & Saberi, Maryam (2005). Content and Structural Features of Iranian Academic Libraries,Web Pages in Comparison with Academic Libraries, Web Pages in the United States, Canada and Australia, Journal of Information processing and Management, 21 (2), 1-23. (in Persian)
39
Floh, A., & Treiblmaier, H. (2007). What Keeps the E-Banking Customer Loyal? A Multigroup Analysis of the Moderating Role of Consumer Characteristics on E-Loyalty in the Financial Service Industry. Journal of Electronic Commerce Research, 7(2), 97-110.
40
Jafarbegloo, Maryam, Hamidy, Mohsen, Anvari, Shapoor, & Famil Rohany, Seyyed Ali Akbar (2014). Quality Assessment of Digital Library Services at University of Tehran; Using the Digiqual Model, journal of academic librarianship and information research, 48(2), 309-324. (in Persian)
41
Jafari, Seyyed Mohammad Bagher, Karimi, Asef & Abarghoui Zadeh, Zahed (2016). Investigating Factors Affecting on Continuance Intention to Use the Social Network Websites: The Case of LinkedIn, Smart Business Management Studies, 5(17),147-182. (in Persian)
42
Jalilpour, Peyman, & Azizkhani, Robab (2013). Marketing in Libraries via Social Media: Benefits and Challenges, the Quarterly Journal of the Book of Mehr, No.17&18. (in Persian)
43
Jianhua, Wu (2010). Evaluation of Digital Library at Home and Abroad, Practice Review and Outlook 2005-2009, 3-4 :45-61.
44
Kanda, M. J., & Ogollah, K. (2013). Factors Influencing Adoption and Use of Information and Communication Technology at the Ethics and Anticorruption of Kenya, International Journal of Education and Research. 1(8).
45
Kaur, Sukhpuneet., Kaur, Kulwant, & Kaur, Parminder (2016). An Empirical Performance Evaluation of Universities Website. International Journal of Computer Applications. 146(15), 10-16.
46
Kim, Yong-Mi (2011). Users' Perceptions of University Library Websites: A Unifying View. Library & Information Science Research, 33(1): 63-72.
47
Kyrillidou, M., Thompson, B., Cook, C. (2011). Regrounding LibQUAL+® for the Digital Library Environment: An Analysis of the DigiQUAL® Data: et 9th Northumbriai nternafional confrance. york, uk.
48
Islami, Morvarid (2013). The Study of Social Networks and Their Effects on Different Dimensions of Life. Retrieved May 30, 2013. Available at: http://nopadid.mcls.gov.ir/Maghalat. (in Persian)
49
Ismaeili Aval, Mohammad, & Mahboobi, Mohammad Reza, & Shahbazi, Ismaeil, & Karami Dehkordi, Ismaeil )2015). Analyzing the Structural and Outward Features and Expected Activities of a Service-Extension Agricultural Website in Iran. Human Info Interact. 2 (2). (in Persian)
50
Lee, M. K., & Turban, E. (2004). A Trust Model for Consumer Internet Shopping. International Journal of electronic commerce, 6, 75-92.
51
Leong, Lam Wai, & Ibrahim, Othman (2015). Role of Information System (IS), Social Networking Technology (SNT) and WEB 2.0 for Improving Learning Outcomes: A Case of Malaysian Universities, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 211, 111-118.
52
MahdiZadeh, Hamed (2017). How to Generate Content? Learning to Produce the Right Content. Retrieved April 25, 2013. Available at: https://seorooz.net/how-we-generated-content
53
Mardomi, Somayyeh (2016).The development of digital entrepreneurship and the attractiveness of the marketing of electronic services and library products. Librarian Magazine 2.0, Library Marketing, 2(5). (in Persian)
54
Mojarradi, Vahid, Islami, Ali, & Jamal, Saeed (2014). A Survey on the Use of Virtual Social Networks among Students in North Khorasan Province, Quarterly Journal of Law Enforcement, Northern Khorasan. 1(4). (in Persian)
55
Molla, A., & Licker, P. S. (2001). E-Commerce Systems Success: An Attempt to Extend and Respecify the Delone and MaClean Model of IS Success. J. Electron. Commerce Res, 2(4), 131-141.
56
Naiich, E., & Nouruzi,Y., & Hamidi, M. (2012). Digiqual a Tool For Assessment Of The Quality Of Digital Libraries: A Case Study In Digital Library Of Broujerd Islamic Azad University From Users 'Viewpoint, Journal Of Epistemology (Library And Information Science And Information Technology). 5(7), 85-104. (in Persian)
57
Nakhoda, Maryam, & Horri, Abbas (2007). Effective Factors on the Use of Information Technology with an Emphasis on Academic Libraries: Research in Texts. Journal of Library and Information Science. 39 (43). (in Persian)
58
Nokarizi, Mohsen, & Pakzad Sardari, Hassan (2011). Evaluation of the Dimensions and Components of Creativity on the Website of the National Library of Iran from Users' Perspectives, Journal of Library and Information Science (2), 178-157. (in Persian)
59
Qutaishat, F. T. (2012). Users’ Perceptions towards Website Quality and Its Effect on Intention to Use E-government Services in Jordan. International Business Research, 6(1), 97.
60
Rahmanzadeh, Seyyed Ali & Haghighy, Mohammad Reza (2013). Efficinet Factors In Increasing Effectiveness Of Social Virtual Networks In Media Organizations, Media Studies, 8 (21).
61
Rauniar, R., Rawski, G., Johnson, B., Yang, J. (2013). Social Media User Satisfaction-Theory Development and Research Findings. Journal of Internet Commerce, 12(2), 195-224.
62
Rogers, Curtis R. (2009). Social Media, Libraries, and Web 2.0: How American Libraries are Using New Tools for Public Relations and to Attract New Users, German Library Association Annual Confrence.
63
Safdari, Reza, Dargahi, Hossein, Eshraghian, Mohammad Reza, & Barzekar, Hossein (2010). Human Factors Affecting the Application of Information Technology by TUMS Middle Managers in 2010. payavard. 2011. 5 (1), 24-31. (in Persian)
64
Sago, B. (2013). Factors Influencing Social Media Adoption and Frequency of Use: An Examination of Facebook, Twitter, Pinterest and Google+. International Journal of Business & Commerce, 3(1).
65
Seyyed Mahmoudi, Mohammad, Jandaghi, Gholamreza, Haghgooyan, Zolfa, & Karimi Asl, Zahra (2013). Analysis and Evaluating of Quality of Tehran University Cohesive Training Systems, Organizational Culture Management, 11(3), 77-93. (in Persian)
66
Scale, M. S. (2008). Facebook as a Social Search Engine and the Implications for Libraries in the Twenty-First Century. Library Hi Tech, 26(4), 540-556.
67
SoleimaniPour, Ruhollah (2013).Web sites, foundations and methods. Rahavardnoor Magazine, No.45, 72-79. (in Persian)
68
Tahir Jan, M., Abdullah, K., & Momen, A. (2015). Factors Influencing the Adoption of Social Networking Sites: Malaysian Muslim Users Perspective, Journal of Economics, Business and Management, 3(2).
69
Wikipedia (2017). Availability Retrieved November 11, 1395. Available at: https://fa.wikipedia.org/wiki-Cambridge advanced learner's dictionary (2008). Cambridge:
70
Cambridge University press
71