ORIGINAL_ARTICLE
رتبهبندی کتابخانههای عمومی خراسان رضوی مبتنی بر روش تصمیمگیری چند شاخصه
هدف: پژوهش حاضر به هدف رتبهبندی کتابخانههای عمومی خراسان رضوی با استفاده از شاخصهای ارزیابی کتابخانهها از طریق بهکارگیری روشهای تصمیمگیری چند شاخصه انجام شد. روش پژوهش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی - توصیفی انجام گرفته است. جامعه مورد بررسی ۹۸ کتابخانه عمومی شهری تحت پوشش اداره کل کتابخانههای عمومی خراسان رضوی است که در قالب سرشماری و نمونهای 100 نفری از کارکنان و کتابداران شاغل در نهاد کتابخانههای عمومی استان به صورت تصادفی انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از سیاهه وارسی و پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. روایی صوری پرسشنامه با استفاده از نظر اساتید و خبرگان تأیید شد و پایایی درونی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرون باخ و پایایی ثبات ابزار اندازهگیری با روش بازآزمایی اندازهگیری شد و مورد تأیید قرار گرفت. یافتهها: بر مبنای نتایج شاخصهای نیروی انسانی، دسترسی، خدمات، مقبولیت، فناوری، فضا، تجهیزات و منابع به عنوان مهمترین شاخصها به ترتیب اولویتبندی شدند که کتابخانه شهید باهنر کاخک در ابتدا و کتابخانه شهدای مشهد در انتهای نظام رتبهبندی قرار گرفتند. نتایج پژوهش همچنین نشان داد که اکثر کتابخانهها (۷۳ کتابخانه) رتبه کمتری نسبت به درجه نهاد به دست آوردهاند. نتیجهگیری: پژوهش حاضر در راستای عینیسازی و واقعگرایانهتر نمودن نظام رتبهبندی کتابخانههای عمومی و درجهبندی آنها بر اساس فنون مدیریتی مانند تاپسیس گامی در راستای تحقق اهداف ارزیابی کتابخانهها و رتبهبندی آنها جهت سهولت تصمیمگیری مدیران کتابخانهها برای برنامهریزی و سایر فعالیتهای اداره کتابخانههای عمومی برداشته است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_95404_c2c4b6ef0763e4b98c1d1311f2571209.pdf
2020-01-21
5
23
10.30481/lis.2019.189717.1589
رتبهبندی
کتابخانههای عمومی
تاپسیس
شاخصهای ارزیابی
خراسان رضوی
محمدجواد
هاشم زاده
hashemzadeh@birjand.ac.ir
1
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
AUTHOR
محمد
جعفری
m_jafari_85_90@yahoo.com
2
کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
AUTHOR
لیلی
سیفی
leili.seifi@birjand.ac.ir
3
استادیار علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
LEAD_AUTHOR
آذر، عادل؛ وفایی، فرهاد (1389). رتبهبندی فنون تصمیمگیری چند شاخصه MADM با استفاده از برخی روشهای تصمیمگیری چندمعیاره در محیط فازی و مقایسه آن با رتبهبندی به روش DEA. راهبردهای بازرگانی (دانشور رفتار)، 41، 23-38.
1
ابراهیمی، رحمان (1390). بررسی نقش و جایگاه کتابخانه عمومی در افزایش سرمایه اجتماعی شهروندان: مطالعه موردی شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، تهران.
2
اصغر پور، محمدجواد (1388). تصمیمگیریهای چندمعیاره. تهران: دانشگاه تهران.
3
بیات، محمد کریم؛ اسفندیاری مقدم، علیرضا؛ امیری، مقصود (1395). بررسی شاخصهای ارزیابی کتابخانههای دانشگاهی مورد نیاز مدل تحلیل پوشش دادهها (DEA)؛ ارائه الگوی پیشنهادی. مدیریت اطلاعات،2(3-4)، 116-143.
4
بهرامی، رحمتالله (1394). تحلیلی بر میزان توسعهیافتگی بخش بهداشتی و درمانی شهرستانهای استان کردستان با استفاده از روش تاپسیس خطی. فصلنامه علمی- پژوهشی اطلاعات جغرافیایی (سپهر)، 24(96)،39-49.
5
جناب زاده، حانیه (1396). رتبه بندی فنون تصمیمگیری چند شاخصه MADMبا استفاده از برخی روشهای تصمیم گیری چند معیاره در محیط فازی، کنفرانس سالانه مدیریت و اقتصاد کسب و کار. تهران، ایران. 1-18
6
دهقانی سانیج، جلال؛ محمودی، حسن (1390). شناسایی و رتبهبندی معیارهای مؤثر بر مکانیابی کتابخانههای عمومی با استفاده از ANP فازی و تاپسیس فازی. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی. 14(1)، 319-345.
7
زندیان فاطمه؛ امینی قراقیه حجتالله؛ حسنزاده محمد (1397). رتبهبندی کتابخانههای عمومی استان آذربایجان غربی بر اساس خدمات کتابخانهای با فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی. ۲۴(۴)،۶۱۳-۶۳۳.
8
سهیلی، فرامرز؛ سیدی طاجار، حسیبه؛ حسینی، مهدی؛ احمدی، حمید (1397). رتبهبندی کتابخانههای مرکزی دانشگاههای جامع و صنعتی به روش تاپسیس. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 52(3)، 13-38.
9
کتابی، سعیده؛ میراحمدی، سید محمدرضا؛ کریم پور آذر، آسیه (1390). ارزیابی عملکرد کتابخانههای عمومی استانها توسط تکنیک تحلیل پوششی دادهها. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی،17(1)،9-28.
10
محبوب، سیامک؛ قشقایی، علی (1388). رتبهبندی کتابخانههای عمومی جهان مبتنی بر شاخصهای عملکرد کمی با استفاده از رویکرد MADM و مدل SAW. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی (پیام کتابخانه)، 15(2)،33-48.
11
محسن زاده، فرانک؛ رداد، ایرج؛ علیپور حافظی، مهدی (1396). شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر یکپارچهسازی کتابخانههای دیجیتالی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور با روش تاپسیس فازی. مدیریت سلامت، 20(68)، 53-64.
12
مزینانی، علی (1393). کتابخانه و کتابداری. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
13
مشکینی، ابوالفضل؛ قاسمی، اکرم (1394). سطحبندی شهرستانهای استان زنجان بر اساس شاخصهای توسعه فرهنگی با استفاده از مدل TOPSIS. فصلنامه برنامهریزی منطقهای، 7، 1-11.
14
مکی زاده، فاطمه؛ فرزین یزدی، محبوبه؛ رضایی شریفآبادی، سعید (1396). مقایسه و رتبهبندیکتابخانههایتخصصی و دانشگاهی بر اساسوضعیت کیفیت خدمات و میزان به کارگیرینوآوری. همایش کتابخانههای تخصصی: مسائل، رویکردها و فرصتها. شیراز، ایران. 82-99
15
میر فخرالدینی، سید حیدر؛ طحاری مهرجردی، محمدحسین؛ زارعی محمودآبادی، محمد (1391). اولویتبندی عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت خدمات کتابخانهای بر اساس شاخصهای مدل لایب کوال با رویکرد MADM.تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 18(4)، 449-468.
16
References
17
Adel, A., & Vafaei, F. (2010). Ranking of Multi-Attribute Decision Making Techniques (MADM) using some of the Multivariate Decision Making Methods in Fuzzy Environment and its Comparison with DEA Ranking. Commercial Strategies (Daneshvar Raftar), 41, 23-38. (in Persian)
18
Asgharpour, M. J. (2009). Multi-criteria Decision Making. Tehran: University of Tehran, Tehran. (in Persian)
19
Bahrami, R. (1394). Analysis of the Development Rate of Health and Medical Sector of Cities of Kurdistan Province Using Linear Topsis Method. Quarterly Journal of Geographic Information (Sepehr), 24(96), 39-49. (in Persian)
20
Bayat, M. K., Esfandiari Moghadam, A., & Amiri, M. (2016). The Evaluation of Academic Libraries Assessment Indices required by Data Envelopment Analysis Model (DEA); Presenting the proposed model. Information Management, 2(3-4), 116-143. (in Persian)
21
Dehghani Sanij, J., & Mahmoudi, H. (2011). Identification and Ranking of Effective Criteria for Locating Public Libraries using Fuzzy ANP and Fuzzy Topsis. Journal of Library and Information Science. 14(1), 319-345. (in Persian)
22
Ebrahimi, R. (2011). The Investigation of the Role and Place of Public Library in Increasing Social Capital of Citizens: Case Study. Tehran. Master Thesis, University of Tehran, Tehran. (in Persian)
23
Janabzadeh, H. (2017). Ranking Multi-Attribute Decision Making Techniques (MADM) using some of Multi-criteria Decision Making Methods in Fuzzy Environments. Annual Conference of Management and Business Economics. Tehran, Iran, 1-18. (in Persian)
24
Ketabi, S., Mirahmadi, S. M. R., & Karimpour Azar, A. (2011). Evaluation of Performance of Public Libraries of Provinces by Data Envelopment Analysis Technique. Information and Public Libraries Research, 17(1), 9-28. (in Persian)
25
Mahboub, S., & Qashqai, A. (2009). The Ranking of Public Libraries of the Word based on Quantitative Performance Indicators using the MADM and SAW Model. Informational and Public Libraries Research (Payem Noor Library), 15(2), 33-48. (in Persian)
26
Makizadeh, F., Farzi Yazdi, M., & Rezaei Sharif Abadi, S. (2017). Comparison and Ranking of Specialized and Academic Libraries based on the Quality of Services and the Rate of innovation. Conference of specialized libraries: issues, approaches and opportunities Shiraz, Iran, 82-99. (in Persian)
27
Mazinani, A. (2014). Library and Librarianship. Tehran: SAMT. (in Persian)
28
Meshkini, A., & Ghasemi, A. (2015). Leveling of Zanjan Province Cities based on Cultural Development Indices Using TOPSIS Model. Regional Planning Quarterly, 7, 1-11. (in Persian)
29
Mirfakhredini, S. H., Tahari Mehrjerdi, M. H., & Zarei Mahmoud Abadi, M. (2012). Prioritizing Effective Factors on Improving the Quality of Library Services Based on Libec-Kuala Model through MADM Approach. Information and Public Libraries Research, 18(4), 449-468. (in Persian)
30
Mohsenzadeh, F., Reddad, I., & Alipour Hafezi, M. (2017). Identifying and Ranking the Factors Affecting Integration of Digital Libraries in Iranian Medical Sciences Universities Using Fuzzy Topsis. Health Management, 20(68), 53-64. (in Persian)
31
Soheili, F., Seyyedi Tajer, H., Hosseini, M., & Ahmadi, H. (2011). Ranking of Central Libraries of Comprehensive and Industrial Universities though Topsis. Academic Library and Information Research, 52(3), 13-38. (in Persian)
32
Zandiyin, F., Amini Qaraqiyeh, H., & Hassanzadeh, M. (2018). Ranking of Public Libraries of West Azarbaijan Province based on Library Services through Hierarchical Analysis Process. Information Research and Public Libraries. 24(4), 613-633. (in Persian)
33
Liu & Chuang, M. (2009). Fuzzy efficiency measures in fuzzy DEA/AR with application to university libraries. Expert Systems with Applications, (36), 1105–1113.
34
Reichmann, G., & Sommersguter- Reichmann, M. (2006). University library benchmarking: An international comparison using DEA. International Journal of Production Economics, 100(1), 131-147.
35
Tzeng, G. H., & Huang, J. J. (2011). Multiple Attribute Decision Making: Method and applications. New York: CRC Press Taylor & Francis Group.
36
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر سبکهای پردازش اطلاعات بر رفتار اطلاع جویی دانشجویان با توجه به نقش میانجی اضطراب و سودمندی ادراک شده
هدف:هدف پژوهش بررسی تأثیر سبکهای پردازش اطلاعات بر رفتار اطلاعجویی دانشجویان تحصیلات تکمیلی با نقش میانجی اضطراب و سودمندی اطلاعات بود. روش پژوهش: این پژوهش کاربردی با روش پیمایشی- توصیفی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل 9500 دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بود که با فرمول کوکران 370 نفر به عنوان نمونه به شیوه نسبتی انتخاب گردیدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته در طیف پنج درجهای لیکرت استفاده شد. روایی ابزار به شیوه صوری و محتوایی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ در سطح مطلوب (91/0=a) تعیین گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Amos انجام شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که بین سبکهای پردازش اطلاعات تحلیلی و ادراکی و رهیافتی با رفتار اطلاعجویی رابطه معنادار و مثبت وجود دارد. ضمن این که، دو متغیر میانجی سودمندی درک شده اطلاعات و اضطراب بر رابطه بین سبکهای پردازش اطلاعات و رفتار اطلاعجویی اثرگذار میباشند؛ و اثرگذاری اضطراب بیشتر از سودمندی درک شده اطلاعات است. نتیجهگیری: سبکهای پردازش اطلاعات به ویژه سبک پردازش اطلاعات تحلیلی با درنظر گرفتن سودمندی درک شده و اضطراب پیشبین مناسب برای رفتار اطلاعجویی میباشد که باید مورد توجه قرار گیرد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_96125_d551de4fbaaf567f63986f64a8bf62c9.pdf
2020-01-21
24
51
10.30481/lis.2019.202371.1631
پردازش اطلاعات ادراکی و رهیافتی
پردازش اطلاعات تحلیلی
رفتار اطلاعجویی
اضطراب
سودمندی اطلاعات
شهناز
هادوی
mrs.shahnaz@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی- مدیریت اطلاعات، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
AUTHOR
محمدرضا
فرهادپور
m.farhadpoor@gmail.com
2
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی- مدیریت اطلاعات، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
LEAD_AUTHOR
حسینی، الهه و عرفانمنش، محمدامین (1393). عوامل ایجادکننده اضطراب در فرایند اطلاعیابی. تعامل انسان و اطلاعات، 1(3)، 217- 224.
1
داورپناه، محمدرضا؛ مختاری، حیدر؛ شریف، عاطفه؛ ارسطوپور، شعله؛ مرادی مقدم، حسین (1388). رفتار اطلاعاتی انسان. تهران: دبیزش.
2
دواس، دی. ای (1392). پیمایش در تحقیقات اجتماعی. ترجمه هوشنگ نایبی، تهران: نشر نی.
3
رضائی، روح الله (1393). میزان اضطراب و شناخت اینترنتی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در فرایند جستجوی منابع اطلاعاتی. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری، دانشگاه فردوسی مشهد.
4
سلیمانینژاد، عادل؛ شهرکی، عباسعلی (1396). اثربخشی آموزش آشنایی با شیوههای جستجوی علمی و بانکهای اطلاعاتی بر کاهش ابعاد اضطراب اطلاعجویی دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان. نشریه علمی پژوهشی گامهای توسعه در آموزش پزشکی، ۱۴(۱)، 11-19.
5
طاهری، ابوالفضل؛ رنجبر سود جانی، یوسف؛ نور بخش شورابی، سیدمحمدعلی؛ نوری بلداجی، محسن (1394). بررسی میزان اضطراب اطلاعیابی در میان دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان چهار محال و بختیاری، اولین کنفرانس بین المللی یافتههای نوین علوم و تکنولوژی.
6
کاشی، زهرا؛ نوکاریزی، محسن؛ صنعتجو، اعظم (1396). نقش کتابداران، خدمات اطلاعرسانی و میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد در کاهش اضطراب اطلاعجویی آنان. کتابداری و اطلاعرسانی، 20(4)، 30- 55.
7
مختاری، حیدر؛ داورپناه، محمدرضا؛ دیانی، محمدحسین؛ آهنچیان، محمدرضا (1393). رابطه باورهای معرفتی با رفتار اطلاعاتی دانشجویان. پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 4(2)، 30- 49.
8
منصوریان، یزدان؛ سنگری، محمود (1394). بررسی رفتار اطلاعجویی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی در تدوین پایاننامه، مجله علمی- پژوهشی تعامل انسان و اطلاعات، (2)، 1-7.
9
References
10
Ayal, S., Rusou, Z., Zakay, D., & Hochman, G. (2015). Determinants of judgment and decision making quality: the interplay between information processing style and situational factors. Frontiers in psychology, 6, 1088, 1-10.
11
Bajcar, B., & Babiak, J. (2019). Self-esteem and cyberchondria: The mediation effects of health anxiety and obsessive–compulsive symptoms in a community sample. Current Psychology, 1-12.
12
Bawden, D., & Robinson, L. (2009). The dark side of information: overload, anxiety and other paradoxes and pathologies. Journal of information science, 35(2), 180-191.
13
Bayrami, M., Abad, T. H. N., Ghoradel, J. A., Daneshfar, S., Heshmati, R., & Moslemifar, M. (2012). The role of positive and negative affectivity, optimism, pessimism, and information processing styles in student psychological adjustment. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 306-310.
14
Belkin, N. J. (1980) Anomalous states of knowledge as a basis for information retrieval. Canadian Journal of Information Science, 5, 133-143.
15
Blundell, S., & Lambert, F. (2014). Information anxiety from the undergraduate student perspective: a pilot study of second-semester freshmen. Journal of Education for Library and Information Science, 261-273.
16
Brickman, S. J., & Miller, R. B. (2001). The impact of sociocultural context on future goals and self-regulation. Research on Sociocultural Influences on Motivation and Learning, 1, 119.
17
Changthong, J., Manmart, L., & Vongprasert, C. (2014). Learning styles: Factors affecting information behavior of Thai youth. LIBRES: Library & Information Science Research Electronic Journal, 24(1).
18
Chowdhury, S. & Gibb, F. (2009). Relationship among activities and problems causing uncertainty in information seeking and retrieval. Journal of Documentation, 65(3), 470–499.
19
Dalrymple, P. W., & Zweizig, D. L. (1992). Users' Experience of Information Retrieval Systems: An Exploration of the Relationship between Search Experience and Affective Measures. Library and Information Science Research, 14(2), 167-81.
20
Dane, E., & Pratt, M. G. (2007). Exploring intuition and its role in managerial decision making. Academy of Management Review, 32(1), 33-54.
21
Davarpanah, M. R., Mokhtari, H., Sharif, A., Arastopour, Sh. & Moradi Moghadam, H. (2009). Human information behavior. Tehran: Dabizesh. (in Persian)
22
Dervin, B. (1999). Sense-making’s theory of dialogue: a brief introduction. [Online]: http://communication.sbs.ohio-state.edu/ sensemaking/meet/m99Aicadervessay.html.
23
De Vaus, D. (2013). Research design in social research. Translate by H. Nayebi. Tehran: Ney. (in Persian)
24
Dewberry, C., Juanchich, M., & Narendran, S. (2013). Decision-making competence in everyday life: The roles of general cognitive styles, decision-making styles and personality. Personality and Individual Differences, 55(7), 783-788.
25
Dreyfus, H. L., & Dreyfus, S. E. (2005). Peripheral vision: Expertise in real world contexts. Organization Studies, 26(5), 779-792.
26
Duran-Nebreda, S., & Bassel, G. W. (2019). Plant behaviour in response to the environment: information processing in the solid state. Philosophical Transactions of the Royal Society B, 374(1774), 20180370.
27
Epstein, S., Lipson, A., Holstein, C. & Huh, E. (1992). Irrational reactions to negative outcomes: evidence for two conceptual systems. J Pers Soc Psychol. Feb; 62(2), 328-39.
28
Epstein, S., Pacini, R., Denes-Raj, V & Heier, H. (1996). Individual differences in intuitive-experiential and analytical-rational thinking styles. Journal Pers Soc Psychol, 71(2), 390-405.
29
Fredrickson, B. L. (2001). The role of positive emotions in positive psychology: The broaden-and-build theory of positive emotions. American Psychologist, 56(3), 218.
30
Gaston, N. M., Dorner, D., & Johnstone, D. (2013, November). Information behaviour in transition: A developing country perspective. In Proceedings of the 76th ASIS&T Annual Meeting: Beyond the Cloud: Rethinking Information Boundaries (p. 86). American Society for Information Science.
31
Griffin, R. J., Dunwoody, S., & Neuwirth, K. (1999). Proposed model of the relationship of risk information seeking and processing to the development of preventive behaviors. Environmental Research, 80(2), S230-S245.
32
Gross, M., & Latham, D. (2007). Attaining information literacy: An investigation of the relationship between skill level, self-estimates of skill, and library anxiety. Library & Information Science Research, 29(3), 332-353.
33
Gross, M., & Latham, D. (2011). Experiences with and perceptions of information: A phenomenographic study of first-year college students. The Library Quarterly, 81(2), 161-186.
34
Guglielmo, S. (2015). Moral judgment as information processing: an integrative review. Frontiers in Psychology, 6, 1637.
35
Heijne‐Penninga, M., Kuks, J. B., Hofman, W. A., & Cohen‐Schotanus, J. (2010). Influences of deep learning, need for cognition and preparation time on open‐and closed‐book test performance. Medical Education, 44(9), 884-891.
36
Hölzel, L. P., Ries, Z., Dirmaier, J., Zill, J. M., Kriston, L., Klesse, C., & Bermejo, I. (2015). Usefulness scale for patient information material (USE)-development and psychometric properties. BMC medical informatics and decision making, 15(1), 34.
37
Hosseini, E. & Erfanmanesh, M. A. (2014). Sources of anxiety during information seeking process. Human Information Interaction, 1(3), 217-224.URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-2134-fa.html. (in Persian)
38
Howlader, A. I., & Anwarul Islam, M. (2019). Information-seeking behaviour of undergraduate students: A developing country perspective. IFLA Journal, 45(2) 140–156.
39
Hyldegård, J. (2006). Collaborative information behaviour––exploring Kuhlthau’s Information Search Process model in a group-based educational setting. Information Processing & Management, 42(1), 276-298.
40
Jepson, C., & Chaiken, S. (1990). Chronic issue-specific fear inhibits systematic processing of persuasive communications. Journal of Social Behavior and Personality, 5(2), 61.
41
Kalbach, J. (2006). “I'm feeling lucky”: The role of emotions in seeking information on the Web. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 57(6), 813-818.
42
Katopol, P. (2010, October). Information anxiety, information behavior, and minority graduate students. In Proceedings of the 73rd ASIS & T Annual Meeting on Navigating Streams in an Information Ecosystem-Volume 47 (p. 107). American Society for Information Science.
43
Khalil, M. K., & Elkhider, I. A. (2016). Applying learning theories and instructional design models for effective instruction. Advances in Physiology Education, 40(2), 147-156.
44
Kisilowska, M. & Mierzecka, A. (2019). Emotions, experience, identity – motivations of the teens’ information behaviour in the area of culture. In Proceedings of ISIC, The Information Behaviour Conference, Krakow, Poland, 9-11 October: Part 2. Information Research, 24(1), paper isic1826. Retrieved from http://InformationR.net/ir/24-1/isic2018/isic1826.html (Archived by WebCite® at http://www.webcitation.org/76lXJx87Z).
45
Kuhlthau, C. C. (1991). Inside the search process: Information seeking from the user's perspective. Journal of the American Society for Information Science, 42(5), 361-371.
46
Malka, A., & Covington, M. V. (2005). Perceiving school performance as instrumental to future goal attainment: Effects on graded performance. Contemporary Educational Psychology, 30(1), 60-80.
47
McElroy, T., & Seta, J. J. (2003). Framing effects: An analytic–holistic perspective. Journal of Experimental Social Psychology, 39(6), 610-617.
48
MacIntyre, P. D., Baker, S. C., Clément, R., & Donovan, L. A. (2003). Sex and age effects on willingness to communicate, anxiety, perceived competence, and L2 motivation among junior high school French immersion students. Language Learning, 53(S1), 137-166.
49
Mansourian, Y. & Sangari, M. (2015). An investigation of information seeking behavior of graduate students of Kharazmi University in writeing dissertation. Human Information Interaction, 2(2), 1-7. URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-2485-fa.html (in Persian)
50
McMullan, R. D., Berle, D., Arnaez, S., & Starcevic, V. (2018). The relationships between health anxiety, online health information seeking, and cyberchondria: Systematic review and meta-analysis. Journal of Affective Disorders.
51
Miller, R. B., & Brickman, S. J. (2004). A model of future-oriented motivation and self-regulation. Educational Psychology Review, 16(1), 9-33.
52
Mokhtari, H., Davarpanah, M. R., Dayyani, M. & Ahanchian, M. R. (2015). The relationship between students’ epistemic beliefs and information behavior. Library and Information Science Research (LISRJ), 4(2), 30 49. (in Persian)
53
Nowkarizi, M., Kashi, Z. & Sanatjoo, A. (2018). The role of librarians, information services and information literacy skills of Ferdowsi University of Mashhad (FUM) graduate students in decreasing their information seeking anxiety. Library and Information Science, 20(4), 30-55. (in Persian)
54
O’Brien, E. J., Bartoletti, M., & Leitzel, J. D. (2006). Self-esteem, psychopathology, and psychotherapy. Self-esteem issues and answers: A sourcebook of current perspectives, 306-315.
55
Phalet, K., Andriessen, I., & Lens, W. (2004). How future goals enhance motivation and learning in multicultural classrooms. Educational Psychology Review, 16(1), 59-89.
56
Prabha, C., Silipigni Connaway, L., Olszewski, L., & Jenkins, L. R. (2007). What is enough? Satisficing information needs. Journal of Documentation, 63(1), 74-89.
57
Ren, F. (2019). Influence of cognitive neuroscience on contemporary philosophy of science. Translational Neuroscience, 10(1), 37-43.
58
Rezaei, R. (2014). Internet anxiety and cognition rate of Mashhad medical science universities’ faculty in the information resources search process. MSc. Thesis in Library and Information Science, Ferdowsi University of Mashhad, Mashad. (in Persian)
59
Rice, R. E., McCreadie, M., & Chang, S. J. L. (2001). Accessing and browsing information and communication. Mit Press.
60
Safahieh, H., & Singh, D. (2006). Information needs of international students at a Malaysian University.
61
Savolainen, R. (2015). Approaching the affective factors of information seeking: the viewpoint of the lnformation search process model. In Proceedings of ISIC, the Information Behaviour Conference, Leeds, 2-5 September, 2014: Part 2, (paper isic28). Retrieved from http://InformationR.net/ir/20-1/isic2/isic28.html
62
Sloman, S. A. (1996). The empirical case for two systems of reasoning. Psychological Bulletin, 119(1), 3-22.
63
Soane, E., Schubert, I., Lunn, R., & Pollard, S. (2015). The relationship between information processing style and information seeking, and its moderation by affect and perceived usefulness: Analysis vs. procrastination. Personality and Individual Differences, 72, 72-78.
64
Soleimani Nejad, A. & Shahreki, A. A. (2017). Impact of Teaching Scientific Search Methods and Increasing Familiarity with Databases on the Reduction of Information Seeking Anxiety in Students of Dentistry in the University of Medical Sciences, Iran. Strides in Development of Medical Education, 14(1), 11-19. (in Persian).
65
Speier, C., Valacich, J. S., & Vessey, I. (1999). The influence of task interruption on individual decision making: An information overload perspective. Decision Sciences, 30(2), 337-360.
66
Stanovich, K. E., & West, R. F. (2000). Individual differences in reasoning: Implications for the rationality debate? Behavioral and Brain Sciences, 23, 645–726.
67
Taheri, A., Ranjbar Soudjani, Y., Nourbakhash Shouraei, M. A. & Nouri Boldaji, M. (2015). Investigating the Information seeking anxiety of students of the Chahar Mahal o Bakhteyari’s Farhangian University. 1st International Conference of the New Research Findings of Science and Technology, Qom. https://www.civilica.com/Paper-DSCONF01-DSCONF01_159.html. (in Persian)
68
Todd, P. M., & Gigerenzer, G. (2007). Environments that make us smart: Ecological rationality. Current Directions in Psychological Science, 16(3), 167-171.
69
Wilson, T. D. (2000). Human information behavior. Informing Science, 3(2), 49-56.
70
Wilson, T. D., Centerbar, D. B., Kermer, D. A., & Gilbert, D. T. (2005). The pleasures of uncertainty: prolonging positive moods in ways people do not anticipate. Journal of Personality and Social Psychology, 88(1), 5.
71
Wang, J., Xiu, G., & Shahzad, F. (2019). Exploring the Determinants of Online Health Information-Seeking Behavior Using a Meta-Analytic Approach. Sustainability, 11(17), 4604.
72
Wong, M., & Farooq, B. (2019). Information processing constraints in travel behaviour modelling: A generative learning approach. arXiv preprint arXiv:1907.07036.
73
Wurman, R. S. (2001). Information Anxiety. New York: Doubleday.
74
Yang, C. C., Chen, H., & Hong, K. (2003). Visualization of large category map for Internet browsing. Decision Support Systems, 35(1), 89-102.
75
Yang, Z. J., Rickard, L. N., Harrison, T. M., & Seo, M. (2014). Applying the risk information seeking and processing model to examine support for climate change mitigation policy. Science Communication, 36(3), 296-324.
76
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی وضعیت تقریظ های نوشته شده بر کتابهای فارسی دفاع مقدس در بازه زمانی سال 1360 تا 1397 در ایران
هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی تقریظهای نوشته شده بر کتابهای فارسی دفاع مقدس در بازه زمانی سال۱۳۶۰ تا ۱۳۹۷ در ایران صورت گرفته است. روش/رویکرد پژوهش: پژوهش حاضر، با رویکرد کیفی انجام شده است و تقریظهای مورد نظر به روش تحلیل محتوای ترکیبی بررسی شدند، جامعه آماری در این پژوهش، شامل ۵۷ تقریظ از ۵۵ کتاب فارسی دفاع مقدس است که در بازه زمانی سال۱۳۶۰ تا ۱۳۹۷ مورد تقریظ قرار گرفته اند که از این تعداد ۵۳ تقریظ متعلق به «آیت الله سید علی خامنهای»، ۳ تقریظ متعلق به «سردار قاسم سلیمانی» و ۱ تقریظ متعلق به « محمد رضا سنگری» است. یافتهها: یافتهها نشان داد که «آیت الله سید علی خامنهای»، با تعداد 53 تقریظ، بر کتابهای فارسی دفاع مقدس، دارای بیشترین تقریظ است. سپاسگزاری از خداوند، تقدیر از نویسندگان، توجه به زبان و ادبیات فارسی، ضرورت ترجمه برخی منابع، تأکید بر ساخت فیلم، توجه به نقش زنان در دفاع مقدس و تاریخ سازی از جمله مواردی است که ایشان در تقریظهای خود مورد تأکید قرار داده است. همچنین محتوای تقریظها شامل ۳ مقوله اصلی «بیان عواطف و احساسات»، «اظهارنظر» و «پیشنهاد» است که تجزیه و تحلیل دادههای توصیفی بر اساس تعداد فراوانی 3 مقوله اصلی، حاکی از آن است که در میان تقریظهای مورد بررسی مقوله «بیان عواطف و احساسات» با 100 درصد دارای بیشترین فراوانی و پس از آن «مقوله اظهارنظر» با 86 درصد در رتبه بعدی قرار دارد. همچنین مقوله پیشنهاد با 20 درصد دارای کمترین فراوانی در تقریظها است. بر اساس این نتایج، هدف از نوشتن تقریظ بر کتابهای فارسی دفاع مقدس، بیشتر اطلاعرسانی مخاطبان جهت مطالعه، ترویج فرهنگ کتابخوانی، نشر و ترویج فرهنگ تحقیق و نویسندگی است. در ضمن بررسی تقریظهای مورد نظر نشان از نوعی نگرش با احساس صادقانه از یک سو شگفتی و تحسین و عزت، و از سویی دیگر همراه با غم و اندوه بوده است. نتیجهگیری: تقریظ افراد تأثیرگذار باعث بالا رفتن شمارگان و گسترش و توسعه صنعت چاپ در کشور و همچنین افزایش ساعات مطالعه و توسعه فرهنگ کتابخوانی است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_80081_84d1cb8abfdb98fd30da3a9902f69a86.pdf
2020-01-21
52
74
تقریظ
تقریظ نویسی
کتابهای دفاع مقدس
کتابهای فارسی
فاطمه
علیزاده بی نظیر
binazir94@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران. ایران
AUTHOR
امیر رضا
اصنافی
aasnafi@gmail.com
2
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران. ایران
LEAD_AUTHOR
محسن
حاجی زین العابدینی
zabedini@gmail.com
3
استادیارگروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران. ایران
AUTHOR
امین، حسن (۱۳۸۷). تقریظ و مقدمهنویسی ویادی از سعید نفیسی و باستانی پاریزی. مجموعه مقالات: نشریه داخلی، (۵۸)، ۲۸. بازیابی شده در ۱۲ مرداد ۱۳۹۵، از http://www.noormags.ir/view/fa/articlepage
1
امین، حسن (۱۳۸۹). تقریظ وتقریظنویسی: نتیجه آگاهی انسان. ماهنامه حافظ: نشریه داخلی، (۷۰)، ۲۳. بازیابی شده در ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ از http://www.noormags.ir/view/fa/articlepage
2
باقریان موحد، احمد (۱۳۹۰). بازخوانی تقریظهای علامه مرعشی نجفی. میراث شهاب، ۱۵(۳)، ۲۸ – ۱. بازیابی شده در ۲۰ مرداد ۱۳۹۵، از https://search.ricest.ac.ir/ricest/ShowResult.aspx
3
سجادی، جعفر (۱۳۷۳). فرهنگ معارف اسلامى. تهران: کومش.
4
سنگری، محمدرضا (۱۳۸۰). نقد و بررسی ادبیات منظوم دفاع مقدس. تهران: پالیزان.
5
خامنهای، علی (1387). من وکتاب. تهران: انتشارات سوره مهر.
6
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنهای. دست خط مقاومت، دستنوشتهها و بیانات رهبر انقلاب در باره ۴۳ کتاب ادبیات. بازیابی شده در 2۴ مرداد ۱۳۹7 از http://farsi.khamenei.ir/ndata/news
7
شهباز، سیما؛ منصوریان، یزدان؛ شهباز، افسانه (1392). بازتاب وندالیسم کتابخانهای در کتاب نوشتهها. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات. 25(1)، 43-60.
8
کرامتی مقدم، علی (۱۳۹۲، مهر ۱۹). تقریظ، دل بسته یاران خراسانی خویشم، بازیابی شده ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ از http://zabanefarsi.blogfa.com/post
9
مکارم شیرازى، ناصر (۱۳۳۹). فیلسوف نماها. قم: دارالکتب الاسلامیه.
10
References
11
Amin, H. (2008). Blurbsand writing Introduction and in memorial of Saeed Nafisi and Bastani Parizi. Articles Collection: Internal Journal, (58), 28. Retrieved August 8, 2019. Available at: http://www.noormags.ir/view/fa/articlepage. (in Persian)
12
Amin, H. (2010). Blurbsand writing blurbs: The result of human consciousness. Hafez Monthly: Internal Journal, (70), 23. Retrieved August 8, 2019. Available at:
13
http://www.noormags.ir/view/fa/articlepage. (in Persian)
14
Bagherian Movahed, A. (2011). Blurbs Readout of Allameh Marashi Najafi. Mirase Shahab. 15(3), 28-1, Retrieved August 8, 2019. Available at: https://search.ricest.ac.ir/ricest/ShowResult.aspx. (in Persian)
15
Gea- Valor, M. L. (2005). Advertising books: a linguistic analysis of Blurbs. In Iberica 10, 41- 62.
16
Keramati Moghadam, A. (2013). Blurbs. I love my Khorasani friends. Retrieved August 8, 2019. Available at: http://zabanefarsi.blogfa.com/post. (in Persian)
17
Khamenei, A. (2008). Me and Book. Tehran: Sooreye Mehr Publication. (in Persian)
18
Küçüksakarya, E. (2016). The Linguistic Analysis of Turkish Novels’ Blurbs: A Genre Based Study. International Journal of Social Sciences and Education Research, 2(2), 602- 611.
19
Makarem Shirazi, N. (1959). Filsuf-Namaha. Qom: Daralkotob Alislamiah. (in Persian)
20
Muhammad, A. (2015). Analysis of Back Cover Books Blurbs in English. University of al- Qadissiya College of Education. Available in: https://www.iasj.net/iasj?func=fulltext&aId=102415. (in Persian)
21
Office for the Preservation and Publication of the Works of Ayatollah Ali Khamenei. The handwriting of the resistance, the writings and statements of the leader of the revolution about the 43 books of literature. Retrieved August 8, 2019. Available at: http://farsi.khamenei.ir/ndata/news
22
Sajjadi, J. (1994). Islamic education culture. Tehran: Koomesh. (in Persian)
23
Sangari, M. (2000). Review on A Review of the Sacred Holy Defense Literature. Tehran: Palizan. (in Persian)
24
Shahbaz, S., Mansoorian, Y., & Shabaz, A. (2015). The reflection of Library Vandalism in Book Notes. National Studies on Librarianship and Information Organization. 25(1), 43-60. (in Persian)
25
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی درک ناهمخوانی در داستانهای مصور طنز کودک
هدف: هدف از این مطالعه، بررسی درک ناهمخوانی در داستانهای طنز متحرک و ایستا در کودکان دختر و پسر پیشدبستانی است. روششناسی: شرکتکنندههای این تحقیق شامل 100 کودک 4-6 ساله فارسی زبان ایرانی است. در این پژوهش به نمایش یک قسمت از انیمیشن طنز تام و جری و ارائه تصویری شش مرحلهای با مفهوم طنز از کتاب قصههای من و بابام پرداخته شد. دو پرسش اساسی این پژوهش عبارتند از: 1- کودکان 4-6 ساله چه ناهمخوانیهایی را در داستانهای مصور طنز درک میکنند؟ 2- بر اساس نظریه ناهمخوانی تفاوت جنسیت در کودکان 4-6 ساله چه تفاوتی در درک آنها از طنز ایجاد میکند؟ یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که کودکان پیشدبستانی مورد بررسی، قادر به تشخیص ناهمخوانی در داستانهای تصویری (متحرک و ایستا) هستند و همچنین میتوانند نکات خندهدار داستان را از طریق مشاهده تصاویر درک و بیان کنند. آنها میتوانند از طریق مقایسه تصویر با طرحوارههایی که در ذهنشان دارند به درک ناهمخوانیهای یک تصویر خندهدار دست یابند. بر اساس آزمون مربع خی پیرسون مشخص شد، در سنین پیشدبستانی، تفاوت معنیداری در درک طنز تصویری (متحرک و ایستا) میان دخترها و پسرها وجود ندارد. به نظر میرسد که اگر تفاوت قابل ملاحظهای در مقوله درک طنز میان دو جنسیت وجود داشته باشد، بعد از سنین پیشدبستانی نمود پیدا خواهد کرد. بر اساس تحلیل دادههای این پژوهش ناهمخوانیهایی که کودکان در انیمیشن و تصویر شش مرحلهای درک کردند را به طور کلی در سه دسته ناهمخوانی بین طبیعی و غیرطبیعی؛ معمول در مقابل غیرمعمول؛ و قابل پیشبینی در مقابل غیرقابل پیشبینی میتوان طبقهبندی کرد. این سه دسته ناهمخوانی، همان تقابلهای پایهای هستند که راسکین در نظریه انگاره معنایی طنز که نظریهای شناختی درباره طنز است، عنوان کرد. علاوه بر این سه دسته ناهمخوانی، تقابل میان دو موجودیت متفاوت مثل انسان و حیوان نیز، توسط کودکان درک و بیان شده است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_95782_ea9a55d7a8adf5f67dfd95f507b9b35b.pdf
2020-01-21
75
100
10.30481/lis.2019.202459.1632
عدمتجانس
طنز
داستانهای مصور
کودکان
سریرا
کرامتی یزدی
sarirakeramati@gmail.com
1
دانش آموخته دکتری زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد. مشهد، ایران
AUTHOR
علی
علیزاده
alalizadeh@ferdowsi.um.ac.ir
2
گروه زبان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
LEAD_AUTHOR
شهلا
شریفی
sh-sharifi@ferdowsi.um.ac.ir
3
گروه زبان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
AUTHOR
عطیه
کامیابی گل
kamyabigol@um.ac.ir
4
گروه زبان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
AUTHOR
اخوت، احمد (1371). نشانهشناسی مطایبه، چاپ اول. نشر فردا: اصفهان.
1
کرامتی یزدی، سریرا (1388). توصیف و بررسی طنز در مطبوعات زبان فارسی از سال 1363 تا 1388 بر اساس رویکردهای کاربردشناختی. (پایاننامه کارشناسی ارشد منتشرنشده). دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه فردوسی مشهد.
2
References
3
Attardo, S. (1994). Linguistic Theories of Humor, New York: Mouton de Gruyter.
4
Attardo, S. (2001a). Humorous Texts: A Semantic and Pragmatic Analysis. Berlin: Mouton de Gruyter.
5
Attardo, S. (2008b).A Primer for the Linguistics of Humor,Raskin (ed) Christian F. Hempelmann, and Sara Di Maio, 101-156, Berlin: Mouton.
6
Bariaud, F. (1989). Age differences in children’s humor. In P. E, McGhee (Ed.), Humor and children’s development. A guide to practical applications (pp.15-45). New York: the Haworth Press.
7
Brown, I. (1990). Responses of adults with developmental disabilities to cartoon riddle humor. Unpublished manuscript, Ontario institute for studies in education. University of Toronto.
8
Gervais, M., & Wilson, S. (2005). The evolution and functions of laughter and humor: A synthetic approach. Quarterly Review of Biology 80. 395–430.
9
Keramati Yazdi, S. (2009). The study of Humor in the Persian Press from 1984 to 2009 based on pragmatics approaches. (unpublished thesis). Faculty of Letters and Humanities. Ferdowsi University of Mashhad. (in Persian)
10
Loizou, E. (2005). Infant humor: The theory of the absurd and the empowerment theory.
11
International Journal of Early Years Education 13(1). 43–53.
12
Loizou, E. (2006). Young children´s explanation of pictorial humor. Early Childhood EducationJournal 33(6). 425–431.
13
Loizou, E. )2011). Disposable cameras, humor and children’s abilities. Contemporary Issuesin Early Childhood 12(2). 148–162.
14
Loizou, E., & Kyriakou, M. (2016). Young children’s appreciation and Production of Verbal and Visual humor, Humor, 29(1), 99-124
15
McGhee, P. E. (1979). Humor: Its origin and development. San Francisco: Freeman.
16
McGhee, P. E. (1984). Play, Incongruity and humor. In T. D. Yaw key, & A. D. Pellegrini (Eds.), Child’s play: developmental and applied, 219-236. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
17
Okhovat, A. (1993). The Semiotics of Humor. Farda Publication: Isfahan. (in Persian)
18
Pitri, E. (2011). Children’s funny art and the form it can take over time. International Journal ofEducation through Art 7(1), 81–96.
19
Sezgin, E. Y., & Hatipoglu, R. (2017). The study of the 5-6 year-old children’s Appreciation the humor at preschool Education, universal Journal of Educational Research 5(11), 1902-1911.
20
Shultz, T. R. (1972). The role of incongruity and resolution in children’s appreciation of
21
cartoon humor. Journal of Experimental Child Psychology 13(3). 456–477.
22
Shultz, T. R. (1974). Development of the appreciation of riddles. Child Development 45. 100–105.
23
Shultz, T. R. (1976). A cognitive-developmental analysis of humour. In A. J. Chapman & H. C. Foot (Eds.), Humor and laughter: Theory,research, and applications (pp. 11–36). London, UK: Wiley.
24
Veale, T. (2004). Incongruity in humor: Root cause or epiphenomenon? Humor: International Journal of Humor Research, 17, 419–428.
25
Warren, C., & McGraw, A. P. (2015). Differentiating What Is Humorous from What Is Not. Journal of Personality and Social Psychology.110(3), 407-430.
26
ORIGINAL_ARTICLE
فهرست نویسی اجتماعی آری یا نه؟: یک مرور نظام مند
هدف: هدف از این پژوهش، مروری نظاممند بر پژوهشهای انجام شده در زمینه ضرورت به کارگیری فهرستنویسی اجتماعی در کتابخانهها و شناسایی خلأهای پژوهشی موجود است. روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش مرور نظاممند و همچنین تحلیل محتواست. بدین منظور پژوهشهای مرتبط در 4 پایگاه اطلاعاتی در بازه زمانی 2005 تا 2016 مورد جستجو قرار گرفت و پس از 3 مرحله غربالگری تعداد 19 مورد از مرتبطترین آنها انتخاب شدند. سپس اهداف و نتایج پژوهشها با استفاده از روش تحلیل محتوا در قالب مقولات و خرده مقولات گروهبندی شدند و فراوانی هر کدام به دست آمد. یافتهها: در پژوهشهای مورد بررسی «بررسی همپوشانی و امکان همزیستی برچسبها و واژگان کنترل شده» بیش از سایر اهداف و «امکانسنجی کاربرد برچسبها در فهرستهای کتابخانهای» کمتر از سایر اهداف، مورد بررسی قرار گرفته است. از نظر روششناسی، «تحلیل محتوا» بیش از سایر روشها و «روش پیمایشی» کمتر از سایر روشها در پژوهشهای مورد استفاده قرار گرفته است. بیشترین پیشنهاد مطرح شده نیز «پیشنهاد تلفیق برچسبزنی با واژگان کنترل شده» میباشد. نتیجهگیری: اگر فهرستنویسی اجتماعی را به مفهوم همزیستی مسالمتآمیز واژگان کنترل شده در کنار برچسبهای اجتماعی و سایر ابردادههای کاربرساخته مد نظر قرار دهیم عمده پژوهشگران با تحول فهرستنویسی سنتی به فهرستنویسی اجتماعی نظر موافق دارند. اما اگر تصور ما از فهرستنویسی اجتماعی جایگزین کردن برچسبهای اجتماعی، یادداشتها و نقطهنظرات کاربران با فهرستنویسی سنتی باشد، اغلب پژوهشگران با آن مخالفند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_80302_9c0fbd402e5d825fa29aea7b05ca3a44.pdf
2020-01-21
101
118
"فهرست نویسی اجتماعی"
"برچسب زنی اجتماعی"
"مرور نظام مند"
محمدرضا
حسنی
hassani.iaus@gmail.com
1
دانشجوی دکترا، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
AUTHOR
افشین
موسوی چلک
mousaviaf@gmail.com
2
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
هادی
شریف مقدم
sh_mogadam@pnu.ac.ir
3
استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
AUTHOR
مریم
سلامی
salamilib@yahoo.com
4
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
AUTHOR
References
1
Adler, M. (2009). Transcending library catalogs: A comparative study of controlled terms in Library of Congress Subject Headings and user-generated tags in LibraryThing for transgender books. Journal of Web Librarianship, 3(4), 309-331.
2
Anari, F., & Assemi, A. (2013). Web 2.0 and a new generation of OPAC 2.0. ketabmah: General (184), 68-61.
3
Arch, X. (2007). Creating the academic library folksonomy: Put social tagging to work at your institution. College & research libraries news, 68(2), 80-81.
4
Coyle, K. (2007). Managing Technology - The Library Catalog in a 2.0 World. The Journal of Academic Librarianship, 33(2), 289-291.
5
Eltemasi, M., & Eltemasi, M. (2011). Foxonomy in Traditional Libraries. Librarianship and Information, 14(2), 170–155.
6
Gavrilis, D., Kakali, C., & Papatheodorou, C. (2008). Enhancing library services with Web 2.0 functionalities. In International Conference on Theory and Practice of Digital Libraries (pp. 148-159). Berlin, Heidelberg: Springer.
7
Giustini, D., Hooker, D., & Cho, A. (2014). Social cataloguing: an overview for health librarians. Journal of the Canadian Health Libraries Association/Journal de l'Association des bibliothèques de la santé du Canada, 30(4), 133-138.
8
Golz, N. S. (2014, Spring Calfornia). Library 2.0 and emerging communication technologies in community college libraries. Calfornia: Saint Mary's College of California.
9
Heymann, P., & Gracia-Molina, H. (2008, November 16). Can Tagging Organize Human Knowledge? InfoLab Technical Report. Stanford University.
10
Houghton, V., & Hu, X. (2010). Social cataloging: a golden opportunity for libraries to engage users. Retrieved January 12, 2016, from www.viviennehoughton.com
11
Hutchings, D. (2008). Tagging the OPAC: Social tagging systems in the library catalog. Retrieved December 10, 2016, from www.darcyhutchings.com
12
Jeffries, S. (2008). Social cataloging tools: a comparison and application for librarians. Library Hi Tech News, 25(10), 1-4.
13
Kakali, C., & Papatheodorou, C. (2011). The exploitation of social tagging in libraries. Retrieved April 25, 2016, from www.eprints.rclis.org
14
Khademian, M. (2016). The Possibility of Replacing or Completing Library of Congress Subject Headings by LibraryThing’s Social Tags (Case Study: Humanities, Social Sciences and Natural Sciences). Ph.D. Thesis. Shahid Chamran University of Ahvaz, Faculty of Education.
15
Lawson, K. (2009). Mining social tagging data for enhanced subject access for readers and researchers. The Journal of Academic Librarianship, 35(6), 574-582.
16
Lu, C., Park, J.-r., & Hu, X. (2010). User tags versus expert-assigned subject terms: A comparison of LibraryThing tags and Library of Congress Subject Headings. Journal of information science, 36(6), 763-779.
17
Macgregor, G., & McCulloch, E. (2006). Collaborative tagging as a knowledge organisation and resource discovery tool. Library review, 55(5), 291-300.
18
Mardani, M. (2009). Folksonomy: by users, for users. National Studies on Librarianship and Information Organization (NASTINFO), 20(3), 239-260.
19
Markey, K. (2007). The online library catalog: paradise lost and paradise regained? D-Lib Magazine, 13(1/2). Retrieved February 08, 2016, from http://dlib.org/dlib/january07/markey/01markey.html
20
McElfresh, L. (2008). Folksonomies and the Future of Subject Cataloging. Technicalities, 28(2), 3-6.
21
Merčun, T., & Žumer, M. (2008). New generation of catalogues for the new generation of users: a comparison of six library catalogues. Program: Electronic Library and Information Systems, 42(3), 243-261.
22
Noruzi, A. (2018). Social library and Social catalog. Retrieved August 17, from: https://www.researchgate.net/publication/324746514_Social_library_and_Social_OPAC_SOPAC?
23
Peterson, E. (2008). Parallel systems: The coexistence of subject cataloging and folksonomy. Library Philosophy and Practice (e-journal), 179. Retrieved January 15, 2016, from https://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=https://scholar.google.com/&httpsredir=1&article=1182&context=libphilprac.
24
Pirmann, C. (2011). Using Tags to Improve Findability in Library OPACs: A Usability Study of LibraryThing for Libraries. Urbana, illinois: University of Illinois.
25
Rethlefsen, M. (2007). Tags help make libraries del. icio. us. Library Journal,Vol. 132, 26-28.
26
Rolla, P. (2011). User tags versus subject heading. Library Resources & Technical Services, 53(3), 174-184.
27
Spiteri, L. F. (2009). Social cataloguing sites: features and implications for cataloguing practice and the public library catalogue. Paper Presented at International Society for Knowledge Organization. IX Congreso ISKO–España, Valencia 11-13 Marzo.
28
Spiteri, L. (2006). The use of folksonomies in public library catalogues. The Serials Librarian, 51(2), 75-89.
29
Strauss, A., & Corbin, J. (2008). Basics of qualitative research: techniques and procedures for developing grounded theory. Translated by Boyuk Mohammadi. Tehran: Institute of Humanities and Cultural Studies.
30
Thomas, M., Caudle, D., & Schmitz, C. (2009). Trashy tags: problematic tags in LibraryThing. Library Hi Tech, 27(3), 411-434.
31
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی مدل ایجاد و توسعه شرکتهای دانشبنیان در رشتههای علوم انسانی
هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین چارچوبی برای ایجاد شرکتهای دانشبنیان و توسعه آنها در رشتههای علوم انسانی است. روشپژوهش: در این پژوهش، از نظریه داده بنیاد که شیوه پژوهش کیفی است استفاده شده است. به کمک این شیوه و دستهای از دادهها، نظریه تکوین مییابد. جامعه آماری شامل متخصصان، صاحبنظران و مدیران متخصص در شرکتهای دانش بنیان مستقر در استان خوزستان است. به منظور جمعآوری دادهها از16 نفر از افراد فوق، که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند، مصاحبه به عمل آمد. معیار اصلی برای تعیین حجم نمونه، رسیدن به نقطه اشباع نظری بود. یافتهها:بر اساس فرایند نظریه دادهبنیاد، طی مراحل سهگانه کدگذاری باز، محوری و انتخابی، 403 کد باز و 289 کد مستخرج نهایی در قالب 79 مفهوم ساخته شد و دستهبندی در 6 مقوله اصلی و 30 مقوله فرعی صورت گرفت. نتیجهگیری: الگوی به دست آمده از تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش، در قالب چهار گام ایده اولیه، پژوهش و توسعه، انتقال نتایج پژوهشها و بهرهوری یافتههای پژوهشی و شش راهبرد اصلی، شامل مدیریت و سیاستگذاری، فعالیتهای آموزشی و پژوهشی، بسترها و زیرساختها، ارتباطات و شبکههای علمی، نشر و اشاعه دانش و نوآوری قرار دارد. با ترکیب متغیرها و شش راهبرد اصلی، مدل نهایی مراحل فرایند ایجاد و توسعه شرکتهای دانشبنیان در رشتههای علوم انسانی شکل گرفته است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_92031_f843a9332b6e9393a229d2a6174665c3.pdf
2020-01-21
119
151
10.30481/lis.2019.186946.1581
علوم انسانی
شرکتهای دانشبنیان
کاربردی سازی دانش
نظریة داده بنیاد
طراحی مدل
هدا
رومزی
hoda_roumezi@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
AUTHOR
محمد
حسین پور
hoda.roumezi@yahoo.com
2
دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
LEAD_AUTHOR
لیلا
بهمئی
bahmaeeleila@gmail.com
3
استادیار گروه آموزش ابتدایی، واحد امیدیه، دانشگاه آزاد اسلامی، امیدیه، ایران.
AUTHOR
ماریا
نصیری
nasiri18100@gmail.com
4
استادیار گروه مدیریت اطلاعات، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
AUTHOR
احمدی دستجردی، داوود؛ انوری، صدور (1383). نقش دانشگاه و پژوهش در توسعه ملی، دایره المعارف آموزش عالی (جلد اول)؛ تهران: بنیاد دانشنامه فارسی، 53-59.
1
اسد زاده، زهرا (1385). بررسی میزان اطلاعات علمی توسط اعضای هیئتعلمی دانشگاه زابل و عوامل مؤثر در کاهش افزایش تولیدات اطلاعات از بدو تاسیس تاکنون، پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال.
2
امیدیان، فرانک (1396). کاربردی نمودن برنامه درسی علوم انسانی در دانشگاه بر اساس رویکرد مدیریت دانش. مجموعه مقالات اولین همایش ملی نقد متون و کتب علوم انسانی.
3
انتظاری، یعقوب؛ محجوب، حسن (1392). تحلیل توسعه اقتصاد دانش بنیان بر اساس سند چشمانداز 1404. فصلنامه راهبرد فرهنگ، (24)، 65-97.
4
بریمانی، خدیجه؛ آقاتبار رودباری، جمیله؛ صفاریان همدانی، سعید (۱۳۹۶). تجاریسازی آموزش عالی؛ پیامدها، چالشها و راهکارها، کنفرانس بینالمللی چالشها و راهکارهای مدیریت و توسعه اقتصادی، امارات- دبی، پژوهشکده مدیریت و توسعه پژوهشگاه فرهنگ و هنر.
5
بیرانوند، علی؛ شعبانی، احمد؛ عاصفی، عاصفه؛ چشمه سهرابی، مظفر (انتشار آنلاین، 12 آذر 1396). ساختار دانش در مطالعات مربوط به تجاریسازی دانش با استفاده از رویکردهای تحلیل شبکه و مصوّرسازی علم. دانشگاه شهید چمران اهواز.
6
پایا، علی (1386). دو رساله در باب فرهنگ، فناوری و اخلاق. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
7
خیاط مقدم، سعید؛ رستگار، نفیسه (1393). شناسایی تسهیلکنندههای تجاریسازی دانش در حوزه علوم انسانی مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد. 7(23)، 53-66.
8
دانپورت، تامس؛ پروساک، لارنس (1379). مدیریت دانش. ترجمه رحمان سرشت، حسین، تهران: نشر ساپکو.
9
زینالی، نسرین (1395). نگرشی نوین به نسل سوم دانشگاهها و جایگاه پژوهشهای علوم انسانی در آنها. سومین همایش علمی پژوهشی یافتههای نوین علوم مدیریت، کارآفرینی و آموزش ایران، تهران، انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
10
سبحانی نژاد، مهدی؛ افشار، عبدالله (1388). مانع زدایی از نهضت تولید علم راهکاری بنیادی در نوآوری فعالیتهای پژوهشی دانشگاهی. فصلنامه علمی، ترویجی مدیریت در دانشگاه اسلامی، 13(1)، 4-21.
11
شفیعی، مسعود؛ جمال پور، هدایت الله (1389). نمونههای موفق تعامل دانشگاه و صنعت. صنعت و دانشگاه. 3(7-8). شورای عالی انقلاب فرهنگی. سند نقشه جامع علمی کشور.
12
صیف، محمدحسن؛ صفا، سهیلا؛ بیرانوند، علی (1398). عوامل مؤثر بر تمایل به تجاری سازی دانش در دانشگاه شیراز. سیاست علم و فناوری، 11(1)، 65-76.
13
عزیزی، نعمتالله (1392). بررسی راههای بهبود عملکرد پژوهشی اعضای هیئتعلمی در علوم انسانی. راهبرد فرهنگ. 21. 7-33.
14
علی پور تربتی، زهره؛ افراسیابی، رؤیا؛ اسماعیل نیا، کامبیز (۱۳۹۶). تجاریسازی نتایج پژوهشهای دانشگاهها در اقتصاد دانشبنیان، نخستین کنفرانس ملی به سوی شهرسازی و معماری دانش بنیان، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و پژوهشهای تهران.
15
قنادی نژاد، فرزانه؛ یاری، صادق (۱۳۹۶). شناسایی راهکارهای توسعه تجاریسازی دانش در حوزههای علوم انسانی و اجتماعی از دیدگاه اساتید این حوزه در دانشگاه شهید چمران، دهمین همایش ملی ادکا، تهران، اتحادیه انجمنهای علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانششناسی ایران.
16
کلانتری، اسماعیل؛ میگون پوری، محمدرضا؛ یدالهی فارسی، جهانگیر (1394). مطالعه عوامل سازمانی تأثیرگذار بر راهبرد تجاریسازی پژوهشهای دانشگاهی (موردمطالعه: فناوری نانو). مدیریت فرهنگ سازمانی، 2(13)، 415-435.
17
محمدی، نعیمه (1393). شناسایی و ارزیابی عملکرد شرکتهای دانش بنیان صادراتی، چهارمین کنفرانس بینالمللی و هشتمین کنفرانس ملی مدیریت فناوری، تهران، انجمن مدیریت فناوری ایران.
18
محمود پور، بختیار؛ رحیمیان، حمید؛ عباس پور، عباس؛ دلاور، علی (1391). واکاوی چالشهای فرا روی تجاریسازی تحقیقات علوم انسانی و ارائه یک نظریه زمینهای. فصلنامه علمی، پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 2(2)، 19-49.
19
منتظری شورکچالی، جواد؛ یوسفی، حسین (1393). بررسی نقش مدیریت دانش در تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی با رویکرد دلفی. دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت چالشها و راهکارها، شیراز.
20
مهرعلی زاده، یدالله؛ صفایی مقدم، مسعود؛ صالحی عمران، ابراهیم؛ علم، محمدرضا (1395). مبانی نظری و عملی پژوهش (کمی، کیفی و آمیخته) در علوم انسانی، انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز، چاپ اول.
21
میرغفوری، سید حبیب الله؛ مروتی شریف آبادی، علی؛ زاهدی، امیر احسان (1397). طراحی مدل یکپارچه توسعه سطح نوآوری و تجاریسازی شرکتهای دانش بنیان ایران. فصلنامه علمی، پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 7(4)، 107-142.
22
میرزایی، مهدی؛ ابوالقاسمی، محمود؛ قهرمانی، محمد (1395). موانع موفقیت فعالیتهای پژوهشی کاربردی (تقاضا محور) در دانشگاه صنعتی اصفهان. آموزش عالی ایران. 8(2)،31-56.
23
ناصحی فر، وحید (1395). آسیبشناسی و اولویتبندی حمایتهای دولت از شرکتهای کوچک و متوسط. فصلنامه بررسیهای بازرگانی، 8(5)، 98-112.
24
References
25
Ahmadi Dastjerdi, D., & Anvari, M. (2003). Development of the National Research University, Higher Education Encyclopedia. 1st ed Tehran: Persian Encyclopedia Foundation. (in Persian)
26
Alipur Torbati, Z., Afrasiabi, R., & Ismailia, K. (2018). Commercialization of Researches of Universities in the Knowledge Economy of Baniyan. Paper presented at the The First National Conference on Knowledge Building and Architecture of Tehran, Tehran. (in Persian)
27
Asadzadeh, Z. (2006). Investigating the amount of scientific information by faculty members of Zabol University and the factors that have contributed to the decline in information production growth since its inception. (M.sc), Islamic Azad University, North Tehran Branch., Tehran. (in Persian)
28
Azizi, N. (2013). Examining ways to improve the research performance of faculty members in the humanities. Culture strategy, 21, 7-33. (in Persian)
29
Barimani, K., Adtabar Roudbari, J., & Saffarian Hamadani, S. I. (2017). Commercialization of Higher Education; Consequences, Challenges and Solutions,Paper presented at the International Conference on Challenges and Solutions for Economic Development and Management, UAE-Dubai. https://www.civilica.com/Paper-ICCSM01-ICCSM01_066.html. (in Persian)
30
Bennet, J. (1973). “Culture”. In: Encyclopedia Americana (313-316).
31
USA: Chicago Publishers.
32
Biranvand, A., Shabani, A., Asemi, A., & cheshmaeh Sohrabi, M. (2017). Mapping Intellectual Structure of Commercialization of Knowledge Research: Using Co-Word Analysis and Science Visualization. Journal of Library and Information Science Studies. (in Persian)
33
Bisogno, M. (2018). Identifying future directions for IC research in education: a literature review. Journal of Intellectual Capital, 19(1), 10-33.
34
Bozeman, B. (2000). Technology transfer and public policy: a review of research and theory. Research Policy, 29(4), 627-655.
35
Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2002). Research methods in education: Routledge.
36
Cooper, R. G. (1983). A process model for industrial new product development, IEEE Transactions on Engineering Management, Vol. EM-30, 2-11.
37
Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory, 3rd ed. Thousand Oaks, CA, US: Sage Publications, Inc.
38
Dahlman, C., & Anderson, T. (2000). Korea and Knowledge- Based Economy. Making the Transition, World Bank Institute.
39
Davenport, T. H., & Prusak, L. (1998). Working knowledge: How organizations manage what they know. Harvard Business Press.
40
Debackere, K., & Veugelers, R. (2005). The role of academic technology transfer organizations in improving industry science links. Research Policy, 34(3), 321-342.
41
Entezari, Y., Mahjub, H. (2014). An Analysis of Development of Iran’s Knowledge Economy on the Basis of 1404 Vision. Journal of Culture Strategy , 6(24), 65-97. (in Persian)
42
Ghanadinezhad, F., & Yari, S. (2017). Identifying the Strategies for the Development of Knowledge Commercialization in the Humanities and Social Sciences from the Viewpoints of the Professors of this Field at Shahid Chamran University. Paper presented at the 10th National Conference of Adka, Tehran, Iran. (in Persian)
43
Goldsmith, H. R. (2003). Model of Commercialization, Arkansas Small Business and Technology Development Center, available from: http:/asbdc.ualr.edu/technology/Comm ercialization/themodel.asp.
44
Goktepe, D. (2004). Mechanisms for transferring university research results to industry: Licensing and university Start-ups, division of innovation-LTH Lund university, Lund, Sweden.
45
Jacob, M., Lundqvist, M., & Hellsmark, H. (2003). Entrepreneurial transformations in the Swedish University system: the case of Chalmers University of Technology. Research Policy, 32(9), 1555-1568.
46
Jolly, V. (1997). Commercializing new technologies: Getting from mind to market, Harvard Business School Press. Boston, Massachusetts.
47
kalantari, e., meigoon poori, m. r., & yadollahi farsi, j. (2015). Study of Organizational Factors affecting the Academic Research Commercialization Strategy (Case Study: Nanotechnology). Organizational Culture Management, 13(2), 415-435. (in Persian)
48
Khayat Moghaddam, S., & Rastegar, N. (2014). Identification of Knowledge Commercialization Facilitators in the Field of Humanities Case Study: Islamic Azad University of Mashhad. Industry and University Press, 23-24(2), 53-66. (in Persian)
49
Landry, R., Amara, N., & Rherrad, I. (2006). Why are some university researchers more likely to create spin-offs than others? Evidence from Canadian universities. Research Policy, 35(10), 1599-1615. Leal Filho, W., Morgan, E. A., Godoy, E. S., Azeiteiro, U. M., Bacelar-Nicolau, P., Veiga Ávila, L., & Hugé, J. (2018). Implementing climate change research at universities: Barriers, potential and actions. Journal of Cleaner Production, 170, 269-277.
50
Lendel, V., & Varmus, M. (2011). Creation and implementation of the innovation strategy in the enterprise. Economics and management, 16(1), 819-826.
51
Lockett, A., Wright, M., & Franklin, S. (2003). Technology Transfer and Universities' Spin-Out Strategies. Small Business Economics, 20(2), 185-200.
52
Magnus, K. (2004).Commercialization of research results in the United States, ITPS, Swedish Institute for growth policy studies, 14-15, Accessed in www.itps.se.
53
Mahdi, R. (2007). Development of a methodology for problem solving of commercialization of technology and research achievements. Paper presented at the First International Conference on strategies and techniques of problem solving, Tehran. (in Persian)
54
Mahmoudpour, B., Rahimian, H., Abbaspour, A., & Delavar, A. (2012). Recognition of challenges facing the commercialization research in humanities with present a grounded theory. Scientific Journal Management System, 2(2), 19-49. (in Persian)
55
Mehr Ali Zadeh, Y., Safaei Moghaddam, M., Salehi Omran, I., & Alam, M. R. (2016). Theoretical and practical principles (quantitative, qualitative and mixed) in humanities (Vol. 1). Ahwaz: Shahid Chamran University, Ahwaz University Press. (in Persian)
56
Mirghafoori, S. H., Morovati Sharifabadi, A., & Zahedi, A. E. (2018). Designing an Integrated Model for Developing the Innovation and Commercialization Level of Iran's Knowledge-based Companies. Inovation and Creativity in Human Sciences, 7(4), 107-142. (in Persian)
57
Mirza'i, M., Mahmoud, A., & Ghahremani, M. (2016). Barriers and factors to success applied research activities (demand-driven) in Isfahan University of Technology. Iranian Higher Education, 8(2), 31-56. (in Persian)
58
Mohammadi, N. (2014). Identifying and Evaluating the Effectiveness of Export-Import Knowledge Companies. Paper presented at the Fourth International Conference and 8th National Conference on Technology Managemen, Tehran, Iran. (in Persian)
59
Montazeri Shurkachali, J., & Yousefi, H. (2014). Investigating the role of knowledge management in the commercialization of academic research with the Delphi approach. Paper presented at the Second International Conference on Challenges and Solutions, Shiraz, Iran. (in Persian)
60
Nasehifar, V. (2017). Pathology and Prioritization of Government Support from Small and Medium Enterprises. Quarterly Commercial Reviews, 8(5), 98-112. (in Persian)
61
O’Shea, R. P., Chugh, H., & Allen, T. J. (2008). Determinants and consequences of university spinoff activity: a conceptual framework. The Journal of Technology Transfer, 33(6), 653-666.
62
Omidian, F. (2017). Application of the humanities curriculum in the university based on the knowledge management approach. Paper presented at the The first national conference on humanities texts and books, Iran, Tehran. (in Persian)
63
Paya, A. (2017). Two treatises on culture, technology and ethics. Tehran: Research Institute for Cultural and Social Studies. (in Persian)
64
Rothwell, R. and W. Zegfeld (1985). Reindustrialization and Technology, London, Longmans.
65
Seif, M., Safa, S., & Biranvand, A. (2019). The Factors that Affect Intention to Knowledge Commercialization in Shiraz University. Science and Technology Policy, 11(1), 65-76. (in Persian)
66
Shafiei, M., & Jamalpur, H. (2010). Successful examples of university and industry interactions. Industry and university. 3(7-8). (in Persian).
67
Supportive Rules in knowledge-based company. (2010).
68
University of British Colombia, Commercialization procedures University Industrial Liaison Office, Canada. Available at: http://www.Uilo.ubc.ca/researcher_commercialization.asp.
69
Wennberg, K., Wiklund, J., & Wright, M. (2011). The effectiveness of university knowledge spillovers: Performance differences between university spinoffs and corporate spinoffs. Research Policy, 40(8), 1128-1143. (in Persian)
70
Zainali, N. (2016). A new attitude toward the third generation of universities and the position of humanities research in them. Paper presented at the Third Scientific Conference on Recent Findings of Management Sciences, Entrepreneurship and Education in Iran, Tehran. (in Persian)
71