ORIGINAL_ARTICLE
واکاوی رابطه بیتفاوتی سازمانی، عدالت سازمانی و تعلق سازمانی در بین کتابداران و کارکنان سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطه بیتفاوتی سازمانی و ابعاد عدالت سازمانی و تعلق سازمانی در بین کتابداران و کارکنان سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی انجام شد. روش: این پژوهش از نوع پیمایشی و توصیفی است. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهای است که با استفاده از پژوهشهای قبلی تهیه شده است و روایی و پایایی آن تأیید شد. جامعه پژوهش را تمامی کتابداران و کارشناسان سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی تشکیل دادهاند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و تحلیلی به کمک نرمافزار لیزرل استفاده شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از رابطه منفی و معنیدار بیتفاوتی سازمانی با تعلق سازمانی و با عدالت سازمانی میباشد، که این رابطه در مورد بیتفاوتی سازمانی و تعلق سازمانی دارای ضریب بیشتری است. به عبارتی افزایش عدالت سازمانی و احساس تعلق سازمانی، موجب کاهش بیتفاوتی سازمانی میشود. نتایج: در مجموع میتوان به کمک یافتههای این پژوهش راهکارهایی برای کاهش بیتفاوتی سازمانی ارائه داد. این راهکارها مبتنی بر تلاشهای مدیران برای افزایش عدالت سازمانی و احساس تعلق سازمانی در بین کارکنان است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_99354_43eb709522db06ac630de52117d879b9.pdf
2020-03-20
5
27
10.30481/lis.2019.200147.1621
بیتفاوتی سازمانی
عدالت سازمانی
تعلق سازمانی
سازمان کتابخانهها
موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
محسن
مرادی
momoradi2010@yahoo.com
1
دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه بینالمللی امام رضا (علیهالسلام)، مشهد، ایران.
LEAD_AUTHOR
حمیدرضا
حمیدی
saman.hamidi2029@gmail.com
2
مدرس دانشگاه، کارشناسی ارشد مدیریت اماکن متبرکه مذهبی، گروه مدیریت دانشگاه بینالمللی امام رضا (علیهالسلام)، مشهد، ایران
AUTHOR
آتنا
اسکندری
eskandari1900@gmail.com
3
کارشناسی ارشد حسابداری، گروه حسابداری، دانشگاه بینالمللی امام رضا (علیهالسلام)، مشهد، ایران
AUTHOR
احدینژاد، بهمن؛ محبیفر، رفعت؛ اکبری، امین؛ محتشمزاده، بهاره؛ محققپور، علی (1394). رابطه عدالت سازمانی و بهرهوری از نظر کارکنان در بیمارستانهای آموزشی - درمانی منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله سلامت و بهداشت، 6(2)، 202 - 210.
1
اسکویی، ابوالفضل (1387). علل بروز بیتفاوتی در کارکنان و روشهای مقابله با آن. فصلنامه بانک صادرات ایران، 45(2)، 60-64.
2
افجه، علی اکبر (1385). مبانی فلسفی تئوریهای رهبری و رفتار سازمانی، تهران: سمت
3
پورعزت، علی اصغر؛ قلی پور، آرین (1388). بررسی موانع ساختاری تحقق عدالت در سازمان. بانک اقتصاد نوین، 8(1).
4
جلیلیان، حمیدرضا (1396) .بررسی تأثیر عوامل فردی و سازمانی بر تعلق سازمانی کارکنان. فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، 6(3)، 132-105.
5
حریری، نجلا؛ روتن، سیده زهرا؛ جان محمدی، مریم (1392). سنجش رابطه حمایت سازمانی ادراک شده و بیتفاوتی در کتابداران (مطالعه موردی: کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مستقر در شهر تهران). تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 47(4)، 397 – 414.
6
داناییفرد، حسن؛ حسنزاده، علیرضا؛ سالاریه، نورا (1389). طراحی سنجه اندازهگیری بیتفاوتی سازمانی: پژوهش ترکیبی اندیشه مدیریت راهبردی، 4(2)، 99-79.
7
زارع نیستانک، محمد؛ طاهری عطار، غزاله؛ حبیبی، شقایق؛ نائینی، محمد امین (1397). رابطه رهبری اخلاقی با فساد اداری، نقش میانجی عدالت سازمانی. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 13(3)، 137-131.
8
طالبی، معصومه؛ حسنی، محمد؛ کبیری، افشار (1398). مدل سازی روابط علّی بین احساس عدالت با اعتماد و احساس تعلق به مدرسه دانشآموزان دبیرستانی. جامعه شناسی کاربردی، 30 (74)، 178-165.
9
علی احمدی، علیرضا (1383). شناخت فرهنگ، فرهنگ سازمانی و مدیریت بر آن. تهران: انتشارات تولید دانش.
10
قنبری، سیروس؛ زندی، خلیل؛ امانی، سعادت (1396). رابطه جامعهپذیری سازمانی و بیتفاوتی سازمانی در پرستاران. مدیریت پرستاری، 6(4)، صص16-9.
11
کشاورز حقیقی، مهدی (1391). ارایه الگوی مدیریت بیتفاوتی سازمانی کارکنان (مورد مطالعه یک بانک خصوصی). مدیریت منابع سازمانی، 4(2)، 183 – 203.
12
مدنی، حسین؛ زاهدی، محمد جواد (1384). تعیین اولویت عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی کارکنان: مطالعه موردی شرکتهای پالایش گاز فجر و بید بلند، جامعه شناسی ایران، 6(1)، 72- 86.
13
میر حسینی زواره، سید مهدی (1374). بی تفاوتی سازمانی. تهران: ماهنامه تعاون، 53.
14
References
15
Afjahi, A. K. (2006). The Philosophical Foundations of Leadership Theories and Organizational Behavior. Samt Press. (in Persian)
16
Ahadinezhad, B., Mohebifar, R., Akbari, A., Mohtashamzade, B., & Mohagheghpoor, A. (2014). The Relationship between Employees’ Perception of Organizational Justice and Their Productivity in Selected Educational Hospital at Tehran University of Medical Sciences, Journal of Health. Ardabil Universty of Medical Sciences. 6(2), 202-210. (in Persian)
17
Ahmad, S. A. A., & Fattahi, M. (2016). Investigating factors of organizational indifference and proper strategies, in Iran Infrastructural Communication Company. International Business Management, 10(6), 968-973. (in Persian)
18
Aliahmadi, A. (2004). Understanding the Culture, Organizational Culture and Its Management. Tehran: Knowledge Production Press. (in Persian)
19
Alvani, M., & Puorezat, A. (2009). The Relationship between Organization Commitment and Justice. Journal of Human Resource Management in the Oil Industry, Institute of international energy studies, (4), 22-29. (in Persian)
20
Bagozzi, R. P., & Yi, Y. (1988). On the Evaluation of Structural Equation Models, Journal of the Academy of Marketing Science, 6(1), 74–94.
21
Camgoz, S. M., & Karapinar, P. B. (2011). Managing Job Satisfaction: The Mediating Effect of Procedural Fairness. International Journal of Business and Social Science, 2(8), 234-243.
22
Charash, Y. C., & Spector, P. E. (2001). The Role of Justice Inorganizations: A Meta-analysis. Organizational Behavior & Human DecisionProcess. 86(2), 1-10
23
Cohen-Charash, Y., & Spector, P. E. (2001). The Role of Justice in Organizations: A meta-analysis. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 86(2), 278-321
24
Crow, M. S., Lee, C., & Joo, J. (2012). Organizational Justice and Organizational Commitment among South Korean Police Officers: an investigation of job satisfaction as a mediator, policing, International Journal of Police Strategies & Management, 35(2), 402-423.
25
Danaeefard, H., & Eslami, A. (2010). Discovering Theory of Organizational Indifference: A Grounded Theory Strategy, European Journal of Scientific, 40(3), 450-460.
26
Danaee Fard, H., Hasanzadeh, A., & Salarieh, N. (2011). Exploring Organizational Indifference: Creating and Validating a Measure. Strategic Management Thought (Management Thought). 4(2), 79-99. (in Persian)
27
Fields, D., Pang, M., & Chiu, C. (2000). A Comparative Field Study of the Effects of Distributive and Procedural Justice in Hong Kong. Journal of Organizational Behaviour, 21(5), 547-562.
28
Folger, R., & Konovsky, M. A. (1989). Effects of Procedural and Distributive Justice on Reactionto Pay Raise Decision. Academy of Management Journal, 32, 115-130.
29
Ghanbari, S., Zandi, K., & Amani, S. (2018). The Relationship between Organizational Socialization and Organizational indifference in Nurses. Quarterly Journal of Nursing Management. 6(3-4), 9-16. (in Persian)
30
Giap, B. N., Hachermeier, X. J., & Wagdarikar, S. J. (2005). Organizational Citizenship and Perception of Organizational Justice in Student Jobs. Psychology of Excellence, MA Ludwing-Maximilians-University Munich.
31
Greenberg, J. (1990). Organizational justice: Yesterday, Today, and Tomorrow. Journal of Management, 16(2), 399-432
32
Greenberg, J. (1990). Looking fair versus being fair: Managing Impressions of Organizational Justice. In Staw BM and Cummings LL (Eds), Research in Organizational Behavior, JAI Press, Greenwich, CT, 111-157.
33
Hariri, N., Rootan, S. Z., & Janmohammadi, M. (2014). Assessing the Relationship between Perceived Organizational Support and Organizational Indifference in Librarians Case Study: Central Libaries of Universities Affiliated to the Ministry of Science, Research and Technology in Tehran. Journal of Academic librarianship and Information Research. 47(4), 397-414. (in Persian)
34
Harter, J. K., Schmidt, F. L., & Hayes, T. L. (2002). Business-unit-level Relationship between Employee Satisfaction, Employee Engagement, and Business Outcomes: A Meta-analysis. Journal of Applied Psychology, 87(2), 258-268.
35
Jalilian, H. (2017). Investigating the Effect of Individual and Organizational Factors on Employee Organizational Belonging. Organizational Behavior Studies Quarterly. 6(3), 105-132. (in Persian)
36
Johnson, J. S. (2007). Organizational Justice, Moral Ideology, and Moral Evaluationas Antecedents of Moral Intent (Ph.D. Dissertation).Virginia Polytechnic Institute and State University, Blacksburg, VA. 77-83
37
Keshavarz Haqiqi, M. (2013). Organizational Indifference Model in a Bank System (Case Study: A Private Bank). Journal of Research in Human Resources Management. 4(2),183-202. (in Persian)
38
Lam, S. S., Schaubroeck, J., & Aryee, S. (2002). Relationship between Organizational Justice and Employee Work Outcomes: A cross‐national study. Journal of Organizational Behavior, 23(1), 1-18.
39
Lee, C. C., Wu, C. C., & Lee, H. M. (2009). Factors that Influence Employees Organizational Identity after M & A: the acquirer and acquired perspective, African Journal of Business Management,3(11), 695-704.
40
Lee, H. (2004). The Role of Competence Based Trust and Organizational Identification in Continuous Improvement, Journal of Managerial Psychology, 19(6), 623-639.
41
Macey, W. H., Schneider, B., Barbara, K. M., & Young, S. A. (2009). Employee Engagement: Tools for Analysis, Practice and Competitive Advantages. Willey- Blackwell, UK.
42
Madani, H., & Zahedi, M. J. (2005). Determining the Priority of the Affecting Factors in the Organizational Commitment of Employees in Fajr and Bidboland Gas Companies. Iranian Journal of Sociology. 6(1), 3-33. (in Persian)
43
Mael, F. A., & Tetrick, L. E. (1992). Identifying Organizational Identification. Educational and Psychological Measurement, 52(4), 813-824.
44
Mael, F., & Ashforth, B. E. (1992). Alumni and their alma mater: A partial test of the reformulated model of organizational identification. Journal of Organizational Behavior, 13(2), 103-123.
45
Mirhosseinizaveh, S. M. (1995). Organizational Indifferer. Taavon. 53. (in Persian)
46
Nadiri, H., & Tanova, C. (2010). An Investigation of the Role of Justice in Turnover Intentions, Job Satisfaction, and Organizational Citizenship Behavior in Hospitality industry. International Journal of Hospitality Management, 29(1), 33-41.
47
Nazim, A., & Shahid, J. (2012). Relationship between Organizational Justice and Organizational Commitment and Turnover Intentions amongst Medical Representatives of Pharmaceuticals companies of Pakistan, Journal of ManagerialSciences, 5(2), 201-212.
48
Ozsahin, M., & Yurur, S. (2019). Does Organizational Justice Increase or Decrease Organizational Dissent? Research Journal of Business and Management, 6(1), 1-8.
49
Oskuee, A. (2008). Causes of Employee Indifference and Ways to deal with it. Bank Saderat Iran Journal. 45(2), 60-64. (in Persian)
50
Pan, X., Chen, M., Hao, Z., & Bi, W. (2018).The Effects of Organizational Justice on Positive Organizational Behavior. Frontiers in Psychology, 8, 15-23.
51
Pratt, M. G. (1998). To Be or Not to Be? Central Questions in Organizational Identification, in D. A. Whetten., & P. C. Godfrey (Eds.), Identity in Organizations: Buildingtheory through Conversations, 171−207, Thousand oaks, CA: sage.
52
Pzapata, C., Phelan, J. A., Colquitt, B. A. & Scott, B. L. (2008). Procedural Justice, Interactional Justice and Task Performance: The mediatingrole of intrinsic motivation. Organizational Behaveor & Human Decision Process.
53
Pourezzat, A. A., & Gholipour, A. (2009). Investigating the Structural Barriers to Realizing Justice in the Organization. Eghtesad Novin Bank. 8(10) 1-10. (in Persian)
54
Ravishankar, M. N., & Pan, S. L. (2008). The Influence of Organizational Identification on Organizational knowledge Management (KM). Omega, 36(2), 221-234.
55
Reade, C. (2001). Antecedents of Organizational Identification in Multinational Corporations: Fostering psychological Attachment to the local Subsidiary and the Global Organization. International Journal of Human Resource Management, 12(8), 1269-1291.
56
Riketta, M. (2005). Organizational Identification: A meta-analysis. Journal of Vocational Behavior, 66(2), 358-384.
57
Riketta, M., & Van Dick, R. (2005). Foci of Attachment in Organizations: A meta-analytic comparison of the strength and correlates of workgroup versus organizational identification and commitment. Journal of Vocational Behavior, 67(3), 490-510.
58
Shahinpoor, N., & Matt, B. F. (2007). The power of one: Dissent and Organizational Life. Journal of Business Ethics, 74(1), 37-48.
59
Smidts, A., Pruyn, A. T. H., & Van Riel, C. B. (2001). The Impact of Employee Communication and Perceived External Prestige on Organizational Identification. Academy of Management journal, 44(5), 1051-1062.
60
Talebi, M., Hassani, M., & Kabiri, A. (2018). Modeling the Casual Relationship between Sense of (Distributive and Procedural) Justice and the Sense of Belonging to School by Mediating Trust Among Middle School Students. Journal of Applied Sociology, 74(2), 31-34.
61
Tyler, T. R., Boeckmann, R. J., Smith, H. J., & Huo, Y. J. (1997). Social justice in a diverse society, Westview Press.
62
Walster, E., Walster, G.W., & Berschield, E. (1978). Equity: Theory and research. Allyn & Bacon, Boston, MA, (1), 176-194.
63
Wan, H., & Semarak, J. (2012) Organizational Justice as a Determinant of Organizational CitizenshipBehaviors. Business and Information, Sapporo, 3-5, 382–405.
64
Zainali pour, H., Fani, A. A. S., & Mirkamali, S. M. (2010). A Study of Relationship Between Organizational Justice and Job Satisfaction among Teachers in Bandar Abbas middle school. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 5, 1986-1990.
65
Zhang, Y., & Frenkel, S. (2018). Employee Indifference and Inaction against Abusive Supervision. Employee Relations, 40(6), 981-998.
66
Zareh Neyestanak, M., Taheriattar, G., Habibi, S., & Naeini, M. A. (2018). The Relationship between Ethical Leadership with Administrative Corruption: The Mediating Role of Organizational Justice. Journal of Ethics in Science and Technology. 13(3), 131-137. (in Persian)
67
ORIGINAL_ARTICLE
هنرمندان طراح تشعیرهای خمسه نظامی شاه تهماسب
هدف: هدف از این پژوهش تجزیه و تحلیل تشعیرهای خمسه نظامی شاه تهماسب و تطبیق آن با نگارهها و تشعیرهای این دوره، ابتدا به منظور تشخیص نوع قلم پردازی و شیوه طراحی آثار و سپس مشخص کردن نگارگران این تشعیرهاست. روش پژوهش: این پژوهش به روش استقرایی بوده و جزئیات آثار و شیوههای تثبیت شده هر هنرمند برای رسیدن به نتیجه کلی درباره او استفاده شده است. منابع این پژوهش، کتابخانهای و از وبگاه موزههای بریتانیا و دیگر موزههای ذکر شده در متن است. یافتهها: تشعیرهای خمسه نظامی به عنوان آخرین اثر مکتب تبریز دوم نشانگر اوج پیشرفت طراحی با آب مرکب و پرداز است. این اثر الهامبخش هنرمندانی بوده که تشعیرهای مرقع گلشن را در مکتب گورکانی کار کردهاند. در این پژوهش از بحثهای کلی آرتور پوپ بر اساس جملات صادقی بیگ افشار و عالی افندی درباره آقامیرک، فراتر رفته و بر تصور این که این آثار توسط یک هنرمند و شاگردانش کار شده، خاتمه میدهد. تطبیقات و مطالعات جزئیات آثار ویژگیهای قلم و شیوه هنرمندان آن عصر را به گونهای بارزتر نمایانگر میکند. نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد نگارگرانی چون میرزا علی، سلطان محمد، قدیمی، میر سید علی، مظفرعلی و آقامیرک در انجام این تشعیرها نقش عمده داشتهاند. برخی از تشعیرها رابطه معنیداری با نگارهها به ویژه جزئیاتی که در پس زمینه نگارهها استفاده شدهاند، دارند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_101842_66bf47720d4ccdff86204170ccb04073.pdf
2020-03-20
28
53
10.30481/lis.2020.185987.1577
خمسه نظامی شاه تهماسب
تشعیر
نگارگران مکتب تبریز
طراح
سولماز
امیرراشد
s_amirrashed@uma.ac.ir
1
عضو هیئت علمی گروه هنر، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. دانشجوی دکتری پردیس بینالمللی کیش دانشگاه تهران.
LEAD_AUTHOR
آژند، یعقوب (1384). مکتب نگارگری تبریز، قزوین و مشهد، تهران: فرهنگستان هنر.
1
آژند، یعقوب (1386).اسلوب سیاه قلم در نگارگری ایران، نشریه هنرهای زیبا هنرهای تجسمی، 30(30)، شماره پیاپی 1522، 99-106.
2
آژند، یعقوب (1394). مکتب نگارگری تبریز و قزوین و مشهد. چاپ دوم، تهران: مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری متن.
3
آژند، یعقوب (1392). نگارگری ایران، جلد دوم، چاپ دوم، تهران: انتشارات سمت.
4
آژند، یعقوب.(1387). مکتب نگارگری هرات، تهران: فرهنگستان هنر.
5
شراتو، امبرتو؛ گروبه، ارنست (1376). هنر ایلخانی و تیموری، ترجمه یعقوب آژند، تهران: مولی.
6
پاکباز، رویین (1380). نقاشی ایران از دیرباز تا امروز، چاپ دوم، تهران: انتشارات زرین و سیمین.
7
پوپ، آرتور (1389). سیر و صور نقاشی ایران، ترجمه یعقوب آژند، تهران: مولی.
8
پوپ، آرتور؛ فیلیس، اکرمن (1387-1390). سیری در هنر ایران، مترجمان نجف دریابندی و دیگران، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
9
سودآور، ابوالعلاء (1380). هنر دربارهای ایران، ترجمه ناهید محمد شمیرانی، چاپ اول، تهران: کارنگ.
10
صدر، سید ابوالقاسم (1388). دایرهالمعارف هنرهای صنایع دستی و حروف مربوط به آن. چاپ دوم، تهران: انتشارات سیمای دانش.
11
کریم زاده تبریزی، محمد (1370). احوال و آثار نقاشان قدیم ایران و برخی از مشاهیر هند و عثمانی، ج/2و3، لندن: مستوفی.
12
گری، ب (1383). نقاشی ایرانی، ترجمه عربعلی شروه، تهران: نشر دنیای نو.
13
مایل هروی، نجیب (1372). کتاب آرایی در تمدن اسلامی. چاپ اول، مشهد: موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی.
14
منشی قمی، احمد بن حسین (1383). گلستان هنر، چاپ چهارم، تهران: منوچهری.
15
نیشابوری، شاه محمود (1394). دیباچه قطب الدین محمد قصهخوان در مرقع شاه تهماسب، مشهد: آستان قدس رضوی، مؤسسه چاپ و انتشارات.
16
References
17
Azhand, Y. (2005). The school of painting in Tabriz, Qazvin, Mashhad, Tehran: Farhanghestane Honer. (in Persian)
18
Azhand, Y. (2015). The school of painting in Tabriz, Qazvin, Mashhad, Tehran: Asare honarye Matn. (in Persian)
19
Azhand, Y. (2007). Siyah kalem style in Iranian painting, Honer ha ye ziba Honerha ye Tajessomi, Volume 30, Number 30 - Sequential Issue 1522, p. 99-106. (in Persian)
20
Azhand, Y. (2005). Iranian Painting, Tehran: Samt. (in Persian)
21
Azhand, Y. (2005). Harat painting School, Tehran: Farhanghestane Honar. (in Persian)
22
Canby, S. R. (2011). The Shahnama of Shah Tahmasp: The Persian Book of Kings, New
23
York: Metropolitan Museum of Art
24
Canby, S. R. (2008).The Golden Age of Persian Art, 1501-1722, The British Museum press: London.
25
Gray, B. (2004). Iranian painting, Translated by Arab Ali Sharve, Tehran: Donyaye no.
26
Gelibolulu, A. (1982), HattatlarınveKitapSanatçılarınınDestanları: Menâkıb-ıHünerverân , Haz. M. Cumbur, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
27
Karimzadeh Tabrizi, M. A. (1991). Old painters of Iran and Ottoman, London.
28
Mayel Heravi, N. (1993). Ketab Arayi in Islamc Civilization, Mashhad: Astane ghodsi Razavi. (in Persian)
29
Monshi Ghomi, A. (2004). Gholestan Honer, Tehran: Manochehr. (in Persian)
30
Neishaburi, S. M. (2015). Introduction Qutb al-Din Muhammad's Storyteller in the Album of Shah Tahmasb, Mashhad: Astan ghods Razavi. (in Persian)
31
Pakbaz, R. (2001). Iranian painting from past to present, Tehran: Zarrin and simin. (in Persian)
32
Pope, A. U. (2010). Survey of Persian Art, Translated by Yaghoub Azhand, Tehran: Mola.
33
Pope, A. U., & Ackerman, P. (2008-2011). A survey of Persian art, from prehistoric times to the present, translated by Najaf Daryabandi and …, Tehran Elmi Farhanghi.
34
Sadr, A. G. (2009). Crafts Encyclopedia and Its Related Letters, Tehran: Simaye Danesh. (in Persian)
35
Soudavar, A. (2001). Art of courts of Iran, Translated by Nahid Mohammed Shhemirani, Tehran: Karengh. (in Persian)
36
Umberto, S. (1997). Encyclopedia of word art, Translated by Yaghoub Azhand, Tehran: Mola.
37
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل ملزومات ایجاد آرشیو شخصی هنرمندان شهر تهران
هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل ملزومات ایجاد آرشیو شخصی هنرمندان شهر تهران انجام شد. روششناسی: روش پژوهش حاضر به صورت آمیخته و ترکیبی از مطالعات اسنادی و کتابخانهای، مصاحبه، تحلیل محتوای جهتدار و پرسشنامه انجام شده است. جامعه پژوهش شامل هنرمندان شهر تهران در سه زمینه فعالیت نقاشی، مجسمه و حجم و گرافیک که حداقل دو نمایشگاه انفرادی برگزار کرده باشند، است که به دلیل مشخص نبودن جامعه آماری از روش گلوله برفی برای تعیین جامعه آماری استفاده شد و حجم نمونه برابر 271 نفر تعیین شد. اطلاعات مصاحبه به وسیله نرمافزار MAXQDA تحلیل شد و ملزومات به زیرمعیارها و زیرمعیارها به مقولههایی دستهبندی شدند. از مقولههای مستخرج شده پرسشنامهای طراحی شد و میزان آلفای کرونباخ 0/893 محاسبه شد. اطلاعات پرسشنامه محققساخته جمعآوری و از آمار توصیفی میانگین برای توصیف دادهها و آمار استنباطی آزمون خیدو، رگرسیون چندمتغیره، آزمون F و معادلات ساختاری برای تحلیل فرضیههای پژوهش با استفاده از نرمافزار لیزرل استفاده شد. یافتهها: نتیجه آزمون خیدو بر اساس درجه آزادی هر عامل به صورت جداگانه نشان داد که بین عوامل ذکر شده و ایجاد آرشیو شخصی هنرمندان رابطه معنیداری وجود دارد. میانگین عامل حفاظت 3/679 با بار عاملی 0/94، میانگین عامل ذخیرهسازی 0/636 با بار عاملی 0/92، میانگین عامل فراهمآوری 447/3 با بار عاملی 86/0، میانگین عامل بازیابی و دسترسی 17/3 با بار عاملی 81/0 و میانگین عامل سازماندهی 2/791 با بار عاملی 0/79 بود. نتیجهگیری: بر اساس چرخه حیات اسناد و مدارک ثبت شده، ملزومات ایجاد آرشیو شخصی هنرمندان به ترتیب اهمیت شامل: حفاظت، ذخیرهسازی، فراهمآوری، بازیابی و دسترسی و سازماندهی است. از نظر هنرمندان حفاظت فیزیکی و دیجتالی از آرشیو اهمیت زیادی دارد. حفاظت از آرشیو فیزیکی سختتر از حفاظت از آرشیو دیجیتالی است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_95405_0c33528ed43862fd0ea335cbf64e840c.pdf
2020-03-20
54
74
10.30481/lis.2019.179318.1549
آرشیو شخصی
هنرمندان
چرخه حیات اسناد و مدارک
تحلیل محتوا
شهر تهران
سمانه
بیرجند
samaneh_birjand@yahoo.com
1
کارشناسی ارشد مطالعات آرشیو، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
علیرضا
نوروزی
noruzi@ut.ac.ir
2
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
مریم
ناخدا
mnakhoda@ut.ac.ir
3
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
پاکدامن نائینی، مریم (1387). آرشیو، کتابخانه: آرشیویست، کتابدار. اطلاعیابی و اطلاعرسانی، 7، 37-42.
1
شمسا، برات (1390). نگهداری و آرشیو اسناد، تاریخچه و نقش آن در تاریخنگاری. فصلنامه تاریخپژوهی، 48، 1-3.
2
صالحی کاخگی، احمد؛ تقوینژاد، بهاره (1396). پژوهشی بر کاربرد یک فرم تزئینی در کتیبهنگاری محرابهای گچبری قرن ششم تا قرن هشتم هجری در ایران. پژوهشهای معماری اسلامی، 15، 55-74.
3
صمیعی، میترا (1393). «آرشیو». دایرهالمعارف کتابداری و اطلاعرسانی. تهران: کتابخانه ملی ایران، ج1.
4
References
5
Bass, J. L. (2012). Getting personal: Confronting the challenges of archiving personal recordsin the digital age. Master dissertation, Department of History (Archival Studies), University of Manitoba. Retrieved January 13, 2019, from http://hdl.handle.net/1993/5206
6
Barreau, D. K. (1995). Context as a factor in personal information management systems. Journal of the American Society for Information Science, 46(5), 327–339.
7
Bellotti, V., Ducheneaut, N., Howard, M., Smith, I., & Neuwirth, C. (2002). Innovation in extremism: Evolving an application for the critical work of email and information management. In DIS’02: Proceedings of the Conference on Designing Interactive Systems (181–192). New York, NY, USA: ACM Press.
8
Cox, R. J. (2009). Digital Curation and the Citizen Archivist. Digital Curation: Practice, Promises & Prospects. 102-109.
9
Douglas, J. L. (2013). Archiving authors: Rethinking the analysis and representation of personal archives. Doctor of Philosophy. Faculty of Information, University of Toronto.
10
Henderson, S. (2009). Personal document management. In: Proceedings of the 10th International Conference NZ Chapter of the ACM's Special Interest Group on Human-Computer Interaction. CHINZ '09, 21–28. Auckland, New Zealand. 69-76.
11
Hsieh, H. F., & Shannon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative contentanalysis. Qualitative Health Research, 15(9), 1277-1288.
12
Jones, W. (2008). Personal information management (PIM). Annual review of information science and Technology, 41(1), 453-504.
13
Jones, W. (2010). Personal information management (PIM). Encyclopedia of Library and Information Science. Third Edition. Washington: Information School, University of Washington.
14
Kaye, J. J., Vertesi, J., Avery, S., Dafoe, A., David, S., Onaga, L., Rosero, I., & Pinch, T. (2006). To have and to hold: Exploring the personal archive. In: Grinter, R., Rodden, T., Aoki, P., Cutrell, E., Jeffries, R., & Olson, G. (Eds), Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems in Montréal, ACM, New York, NY, 275-284.
15
Kim, S. (2013). Personal digital archives: preservation of documents, preservation of self. Unpublished doctoral dissertation, University of Texas at Austin, Texas, USA. Retrieved January 13, 2019, from http://hdl.handle.net/2152/21134
16
Kirk, D., & Sellen, A. (2008). On human remains: Excavating the home archive. Microsoft TechnicalReport. Retrieved January 13, 2019, from http://research.microsoft.com/apps/pubs/default.aspx?id=70595
17
Moulaison Sandy, H., Corrado, E. M., & Ivester, B. B. (2017). Personal digital archiving: an analysis of URLs in the .edu domain. Library Hi Tech, 35(1), 40-52.
18
Pakdaman Naeini, M. (2008). Archives, Library: Archivist, Librarian. Information Seeking and Information Science, 7, 37-42. (in Persian)
19
Salehi Kakhki, A., & Taghavi Nejad, B. (2017). A study of the function of a decorative form in the inscriptions of the stuccoed mihrabs created during the 12th and 14th centuries. Journal of Researches in Islamic Architecture, 5(2), 55-74. (in Persian)
20
Samiei, M. (2014). Archives. Encyclopedia of Library and Information Science, Vol. 1. Retrieved January 13, 2019, from http://portal.nlai.ir/daka/ (in Persian)
21
Shamsa, B. (2011). Maintaining and archiving of documents - History and its role in historiography. Journal of History Research, 48, 1-3. (in Persian)
22
Sinn, D., Kim, S., & Syn, S. Y. (2017). Personal digital archiving: influencing factors and challenges to practices. Library Hi Tech, 35(2), 222-239.
23
Society of American Archivists (2013). Donating your personal or family records to a repository. Retrieved January 13, 2019, from https://www2.archivists.org/publications/brochures/donating-familyrecs
24
Turkle, S. (2007). Evocative objects: Things we think with. Retrieved January 13, 2019, from http://mitpress.mit.edu/books/evocative-objects
25
Whittaker, S. & Hirschberg, J. (2001). The character, value, and management of personal paper archives. ACM Transactions on Computer-Human Interaction, 8(2), 150-170.
26
Williams, P., Dean, K., Rowlands, I., & John, J. L. (2008). Digital lives: Report of interviews with the creators of personal digital collections, Ariadne, 55. Retrieved January 13, 2019, from http://www.ariadne.ac.uk/issue55/williams-et-al/
27
ORIGINAL_ARTICLE
نقش معیارهای طراحی ترغیبی در ترغیب کاربران به استفاده از وبگاه کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد
هدف: هدف این پژوهش سنجش نقش معیارهای طراحی ترغیبی در ترغیب کاربران به استفاده از وبگاه کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد بود. روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، ترکیبی از روش ارزیابانه و پیمایشی بود. جامعه اول پژوهش، وبگاه کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد و جامعه دوم پژوهش، دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 95-96 در چهار حوزه علوم پایه، علوم انسانی، فنی مهندسی و کشاورزی بودند که حجم نمونه از جامعه دوم بر اساس جدول حجم نمونه کرجسی و مورگان تعیین شد (356 نفر) و اعضای نمونه با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. پس از تأیید روایی و پایایی سیاهه وارسی و پرسشنامه محققساخته، دادههای مورد نیاز پژوهش گردآوری گردید و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرمافزار اسپیاساس 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: در مجموع برای 8 معیار طراحی ترغیبی، 107 مصداق شناسایی شد که در وبگاه کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد بیش از 58 درصد از کل مصداقهای شناسایی شده به کار گرفته شده بود. همچنین، در وبگاه این کتابخانه بیشترین توجه به معیار اعتبار وبگاه و در مقابل کمترین توجه به معیار شخصیسازی شده بود. از دیدگاه کاربران، نقش همه معیارهای طراحی ترغیبی در ترغیب آنها به استفاده از وبگاه کتابخانه بیش از حد متوسط بود. اصالت/ارزش: این پژوهش از معدود پژوهشها در حوزه طراحی ترغیبی در کتابخانهها میباشد. نتایج این پژوهش میتواند مورد استفاده کتابداران و طراحان وبگاه این کتابخانه قرار گیرد و به آنها در طراحی هر چه بهتر و مؤثرتر این وبگاه کمک نماید. کتابداران با آگاهی از نتایج پژوهش میتوانند سبب برقراری ارتباط بهتر کاربران با وبگاه و ترغیب آنها به استفاده و مراجعه مجدد به وبگاه و بهرهگیری از خدمات کتابخانه شوند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_64851_ebc8b6b0bd1f041ffd71782ec9c5a84b.pdf
2020-03-20
75
103
طراحی ترغیبی
فناوری ترغیبی
وبگاه
کتابخانه دانشگاهی
دانشگاه فردوسی مشهد
مریم
شعبانی شایه
maryamshabani85@gmail.com
1
M.A, Information Science and Knowledge Studies, Faculty of Education Sciences & Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
AUTHOR
معصومه
تجعفری
tajafari@um.ac.ir
2
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
LEAD_AUTHOR
اعظم
صنعت جو
sanatjoo@um.ac.ir
3
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
اصغریپوده، احمدرضا (1380). عناصر و ویژگیهای مهم در طراحی صفحات وبسایت کتابخانههای دانشگاهی، کتابداری و اطلاعرسانی، 4(4)، 51-31.
1
اکرمی ابرقویی، صفیه (1387). نیازسنجی و امکان سنجی ارائه خدمات مرجع الکترونیکی در کتابخانه مرکزی دانشگاه یزد، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا (س)، تهران.
2
پشوتنیزاده، میترا (1389). ویژگیهای ساختاری مهم برای تارنماهای مخصوص نوجوانان 12-14 ساله ایرانی، تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی (پیام کتابخانه)، 16(63)، 104-83.
3
صنعتجو، اعظم (1392). فناوری ترغیبی و کاپیتولوژی؛ کاربردها در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی، فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 16(2)، 196-167.
4
عصاره، فریده؛ پاپی، زینب (1387). ارزیابی کیفیت تارنما (وبسایت)های کتابخانههای دانشگاههای دولتی ایران به منظور ارائه پیشنهادهایی در جهت ارتقای کیفیت آنها، پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 23(4)، 69-35.
5
عصاره، فریده؛ بیگدلی، زاهد؛ منصوری، علی (1386). ارائه الگویی برای میز مرجع دیجیتالی مرکز اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران بر اساس تحلیل محتوایی میزهای مرجع دیجیتالی کتابخانههای ملی جهان، کتابداری و اطلاعرسانی، 10(3)، 148-125.
6
فتاحی، رحمتالله (1392). خدمات تخصصی و شخصیسازی شده: رویکردی برای برون رفت از شکاف میان کتابخانه و جامعه آن، پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 29(2)، 291-289.
7
فتاحی، رحمت الله؛ حسن زاده، محمد (۱۳۸۴). مطالعه و ارزیابی شیوه های سازماندهی اطلاعات در وبسایت کتابخانههای دانشگاهی. همایش انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران، تهران، انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. بازیابی شده از:
8
https://www.civilica.com/Paper-ILISA01-ILISA01_026.html
9
فرجپهلو، عبدالحسین؛ صابری، مریم (1387). بررسی ویژگیهای ساختاری و محتوایی مطرح در طراحی وبگاههای کتابخانههای دانشگاهی ایران از دیدگاه کاربران و متخصصان ایرانی طراح این وبگاهها، پیام کتابخانه،14(55)، 107- 126.
10
قرائی، ربابه؛ رداد، ایرج؛ تجعفری، معصومه (1394). تحلیل رویکرد دانشجویان تحصیلات تکمیلی کتابداری و اطلاعرسانی به امکانات وب 0/2: مطالعه موردی دانشگاه فردوسی و دانشگاه پیام نور مشهد، جهانی رسانه 19، 124-107.
11
کمالی، جمیله (1394). سنجش میزان به کارگیری معیارهای طراحی ترغیبی در وبسایت کتابخانههای دانشگاهی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
12
محمداسماعیل، صدیقه؛ کاظمیکوهبنانی، سمیه (1390). دسترسپذیری وبسایت کتابخانههای ملی در کشورهای خاورمیانه، مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 22(1)، 57-69.
13
محمودزاده، محمود (1394). ارزیابی و مقایسه وبگاه سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و کتابخانههای عمومی برتر جهان با استفاده از روش وب کیو ایام، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع).
14
مرادمند، علی (1384). ارائه الگویی مناسب برای ارتقای کیفی وبگاه کتابخانة ملّی جمهوری اسلامی ایران از طریق تحلیل محتوایی و ساختاری ویژگیهای وبگاههای کتابخانههای ملّی جهان با استفاده از نظرات صاحبنظران ایرانی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز.
15
نظری، لیلا؛ بیگدلی، زاهد (1392). مقایسه ویژگیهای محتوایی وبگاههای کتابخانههای عمومی ایران با برخی کشورهای جهان با کسب نظر از کتابداران کتابخانههای عمومی، تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانههای عمومی، 19(4)، 475-463.
16
نوروزی، یعقوب؛ متظهری، شهناز (1393). ارزیابی رابط کاربر کتابخانههای دیجیتالی ملی برگزیده جهان: معیارهایی پیشنهادی برای کتابخانه دیجیتالی کتابخانه ملی ایران، فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 25(4)، 20-8.
17
نوروزیچاکلی، عبدالرضا؛ دیانی، محمد حسین (1388). ارزیابی برنامهها و عملکردهای مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری: مقایسه شاخصهای خدماتی و مدیریتی مراکز بزرگ اطلاعرسانی ایران. شیراز: مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری.
18
نوکاریزی، محسن؛ پاکزادسرداری، حسن (1390). ارزیابی ابعاد و مؤلفههای خلاقیت در وبگاه کتابخانه ملی ایران از دیدگاه کاربران، پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 1(2)، 178-157.
19
نوکاریزی، محسن؛ ملکآبادیزاده، فاطمه (1391). ارزیابی مؤلفههای خلاقیت در وبگاههای کتابخانههای مرکزی دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 28(4)، 1011-991.
20
نوکاریزی، محسن؛ عابدینی، طیبه (1390). ارزشیابی کاربردپذیری وبگاه کتابخانههای مرکزی دانشگاهای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از دید کاربران، پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 2(1)، 153- 174.
21
ورع، نرجس؛ حیاتی، زهیر (1386). بررسی وضعیت صفحات خانگی کتابخانههای دانشگاهی تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری، فصلنامه کتاب، 18(4)، 78-61.
22
References
23
Akrami Abroghui, S. (2008). Needs assessment and feasibility of providing electronic reference services in Central Library of Yazd University, Masters’ dissertation, Al-Zahra University, Tehran. (in Persian)
24
Asghari Poodeh, A. (2002). Important elements and features in designing websites for academic libraries. Library and Information Sciences, 4(4), 31-51. (in Persian)
25
Bardhan, R., Bahuman, C., Pathan, I., & Ramamritham, K. (2015, December). Designing a game based persuasive technology to promote pro-environmental behaviour (PEB). In Humanitarian Technology Conference (R10-HTC). Retrieved January 5, 2016. http://ieeexplore.ieee.org/document/7391844/
26
Billingham, L. (2014). Improving academic library website accessibility for people with disabilities. Library Management, 35(8/9), 565-581.
27
Chan, I. (2014). Leveraging student course enrollment data to infuse personalization in a library website. Library Hi Tech, 32(3), 450-466.
28
Dhamija, R., Tygar, J. D., & Hearst, M. (2006). Why phishing works. Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems. New York: ACM.
29
Eick, S. G., & Wills, G. J. (1995). High interaction graphics. European Journal of Operational Research, 81(3), 445-459.
30
Farajpahlou, A., & Saberi, M. (2009). Structural and content attributes in designing Iranian university libraries' websites from the perspective of website users and developers. Research on Information Science & Public Libraries, 14(55), 107-126. (in Persian)
31
Fattahi, R. (2014). Specialized and customized services: An approach to bridge the gap between the library and its community. Information Sciences & Technology, 29(2), 289-291.(in Persian)
32
Fattahi, R., & Hasanzadeh, M. (2005). Study and evaluation of information organization methods in academic libraries website. In Conference of Iranian Library and Information Science Association, Tehran, Iranian Library and Information Science Association, National Library of Iran. Retrieved from https://www.civilica.com/Paper-ILISA01-ILISA01_026.html. (in Persian)
33
Ferebee, S., & Davis, J. W. (2011). Persuading library use in technologically structured individuals. Library Hi Tech, 29(4), 586-604.
34
Fogg, B. J. (1998). Persuasive computers: Perspectives and research directions. Proceedings of the SIGCHI conference on Human factors in computing systems. New York: ACM Press/Addison-Wesley Publishing Co.
35
Fogg, B. J. (2003). Persuasive technology. San Francisco: Morgan Kaufman.
36
Fogg, B. J. (2009). A behavior model for persuasive design. Proceedings of the 4th International Conference on Persuasive Technology. New York: ACM Press.
37
Fogg, B. J., Cuellar, G., & Danielson, D. (2009). Motivating, influencing, and persuading users: An introduction to captology. Human Computer Interaction Fundamentals,109-122.
38
Gharaee, R., Radad , I., & Tajafari, M. (2015). An analysis of the graduates students approach towards web 2.0: A case study of the library and information science students in Mashhad. Global Media Journal, 19, 107-124. (in Persian)
39
Hui, C. (2011). Personality’s influence on the relationship between online word-of-mouth and consumers’ trust in shopping website. Journal of Software, 6(2), 265-272.
40
Jankowska, M. A. (2004). Identifying university professors' information needs in the challenging environment of information and communication technologies. The Journal of Academic Librarianship, 30(1), 51-66.
41
Kamali, J. (2015). Evaluation of application of the persuasive design criteria in the websites of academic libraries affiliated to the Ministry of Science, Research and Technology. Masters’ dissertation, Ferdowsi University of Mashhad. (in Persian)
42
Karppinen, P., Oinas-Kukkonen, H., Alahäivälä, T., Jokelainen, T., Keränen, A. M., Salonurmi, T., & Savolainen, M. (2016). Persuasive user experiences of a health behavior change support system: A 12-month study for prevention of metabolic syndrome. International Journal of Medical Informatics, 96, 51-61.
43
Liang, T. P., & Lai, H. J. (2002). Effect of store design on consumer purchases: an empirical study of on-line bookstores. Information & Management, 39(6), 431-444.
44
Liu, C., Marchewka, J. T., Lu, J., & Yu, C. S. (2005). Beyond concern—a privacy-trust-behavioral intention model of electronic commerce. Information & Management, 42(2), 289-304.
45
Long, S. A. (2005). What’s new in libraries? Digital natives: If you aren’t one, get to know one. New Library World, 106 (3/4), 187–189.
46
Lykke, M. (2009). Persuasive design strategies: Means to improve the use of information organisation and search features in web site information architecture. In American Society for Information Science and Technology SIG-Classification Research 20th Workshop. Retrieved January 7, 2016. http://pure.iva.dk/files/30769221/MLN_SIGCR2009.pdf
47
Mahmoudzadeh, M. (2015). Evaluating and comparing the website of the Organization of Libraries, Museums and Documents Center of Astan Quds Razavi and the top world's public libraries using the WebQEM. Master's dissertation, Imam Reza International University. (in Persian)
48
McLaughlin, J. E. (2011). Personalization in library databases: Not persuasive enough. Library Hi Tech, 29(4), 605-622.
49
Mohadis, H. M., & Ali, N. M. (2016, July). Designing persuasive application to encourage physical activity at workplace among older workers. In Sixth International Conference on Digital Information and Communication Technology and its Applications (DICTAP). Retrieved September 7, 2016. http://ieeexplore.ieee.org/document/7544013/
50
Mohammad Esmaeil, S., & Kazemi, S. (2011). Accessibility of websites of national libraries in the Middle East. National Studies on Librarianship and Information Organization, 22(1), 56-69. (in Persian)
51
Mohr, L. (2010). Persuasive design at libraries in the council of Copenhagen. Master dissertation, Denmarks Biblioteksskole.
52
Moradmand, A. (2005). Providing an appropriate model for the quality improvement of the website of National Library of Iran through content and structural analysis of the features of the national libraries websites using the views of Iranian experts. Master's dissertation, Shahid Chamran University of Ahvaz. (in Persian)
53
Munro, K., & McLure, M. (2010). Research for design: exploring student and instructor attitudes toward accessing library resources and services from course management systems (CMS). Communications in Information Literacy, 4(1), 29-60.
54
Nazari, L., & Bigdeli, Z. (2014). A comparison of the content attributes of Iranian public library websites with those of other countries based on the attitudes of public librarians. Research on Information Science & Public Libraries, 19(75), 463-475.
55
Némery, A., & Brangier, E. (2014). Set of guidelines for persuasive interfaces: organization and validation of the criteria. Journal of Usability Studies, 9(3), 105-128.
56
Nielsen, J. (2000). Designing Web Usability. Indianapolis: New Riders Publishing.
57
Norouzi, Y., & Motazhari, S. (2015). Evaluation of user interfaces of selected national digital libraries: Suggestions for the Iranian national digital library, National Studies on Librarianship and Information Organization, 25(4), 8-20. (in Persian)
58
Norouzi Chakli, A., & Dayani, M. S. (2009). Evaluating the plans and functions of the Regional Information Center for Science and Technology: Comparison of service and management indicators of large information centers in Iran. Shiraz: Regional Center for Information Science and Technology. (in Persian)
59
Nowkarizi, M., & Abedini, T. (2012). Usability evaluation of the central library websites of the universities dominated by the Ministry of Science, Research and Technology. Library and Information Science Research, 2(1), 153-174. (in Persian)
60
Nowkarizi, M., & Malek Abadi, F. (2013). Evaluating creativity elements in the central library websites of universities dominated by the Ministry of Science, Research, and Technology. Information Sciences & Technology, 28(4), 991-1011. (in Persian)
61
Nowkarizi, M., & Pakzad Sardari, H. (2012). User evaluation of creativity components in Iran national library website. Library and Information Science Research, 1(2), 157-178. (in Persian)
62
Pashootanizade, M. (2011). Significant structural characteristics for the websites designed for Iranian teenagers with age of 12-14 years. Research on Information Science & Public Libraries, 16(63), 83-104. (in Persian)
63
Peppers, D., & Rogers, M. (1997). Enterprise one-to-one: tools for building unbreakable customer relationships in the interactive age. New York: Currency Doubleday.
64
Oinas-Kukkonen, H., & Harjumaa, M. (2009). Persuasive systems design: Key issues, process model, and system features. Communications of the Association for Information Systems, 24, 485-500.
65
Okhovati, M., Karami, F., & Khajouei, R. (2017). Exploring the usability of the central library websites of medical sciences universities. Journal of Librarianship & Information Science, 49(3), 246-255. (in Persian)
66
Orji, R., Mandryk, R. L., & Vassileva, J. (2014, May). Gender and persuasive technology: Examining the persuasiveness of persuasive strategies by gender groups. In the 9th International Coference on Persuasive Technology (pp. 48-52). Retrieved September 3, 2016. http://hci.usask.ca/publications/view.php?id=340
67
Osareh, F., Bigdeli, Z. & Mansouri, A. (2007). A model for the digital reference desk of the national library and documentation center of the Islamic Republic of Iran based on the content analysis of the digital reference desks of the national libraries of the world. Library and Information Sciences, 10(3), 125-148. (in Persian)
68
Osareh, F., & Papi, Z. (2009). Quality assessment of library website of Iranian state universities. Information Sciences & Technology, 23(4), 35-69. (in Persian)
69
Pant, A. (2015). Usability evaluation of an academic library website: Experience with the Central Science Library, University of Delhi. The Electronic Library, 33(5), 896-915.
70
Sanatjoo, A. (2013). Persuasive technology and Captology: Applications in the field of Library and Information Science. Library and Information Sciences, 16(2), 167-196. (in Persian)
71
Sarkar, T. D. (2012). Impact of online interactivity dimensions on library website quality. Annals of Library and Information Studies, 59, 231-239. (in Persian)
72
Sheikh, A. (2017). Evaluating the usability of COMSATS Institute of Information Technology library website: A case study. Electronic Library, 35(1), 121-136.
73
Somerville, M. M., & Brar, N. (2009). A user-centered and evidence-based approach for digital library projects. The Electronic Library, 27(3), 409-425.
74
Van der Heijden, H. (2003). Factors influencing the usage of websites: The case of a generic portal in the Netherlands. Information & Management, 40(6), 541-549.
75
Vara, N., & Hayati, Z. (2007). Investigating the status of the homepages of university libraries affiliated to the Ministry of Science, Research and Technology. Book Quarterly, 18(4), 61-78.
76
Yoon, K., Hulscher, L. & Dols, R. (2016). Accessibility and diversity in Library and Information Science: Inclusive information architecture for library websites. Library Quarterly: Information, Community, Policy, 86(2), 213–229.
77
Zhang, P., Small, R. V., von Dran, G. M., & Barcellos, S. (1999, January). Websites that satisfy users: A theoretical framework for web user interface design and evaluation. Proceedings of the 32nd Annual Hawaii International Conference on Systems Sciences. Retrieved January 4, 2016. http://hci.usask.ca/publications/view.php?id=340
78
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی معیارهای قضاوت ربط تصاویر بازیابی شده در موتور کاوش گوگل از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد در مورد معیارهای ذهنی و عینی قضاوت ربط در بازیابی تصاویر از موتور کاوش گوگل به منظور ارائه راهکارهایی برای بهبود رویکرد ذخیره و بازیابی در نظامهای بازیابی تصاویر است. روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی است که با استفاده از روش پیمایشی و جامعهای متشکل از 30 دانشجوی دورههای تحصیلات تکمیلی از رشتههای مختلف دانشکده فنی- مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد انجام شد دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه دربرگیرنده دو بخش که معیارهای ذهنی و عینی قضاوت کاربران در ارتباط با تصاویر را مورد مطالعه قرار داد، گردآوری شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد در مجموع، در هر دو مرحله قضاوت ذهنی و عینی، به جز معیار «موضوع»، معیارهای «روزآمدی»، «جاذبه تصویر»، «دسترس پذیری» و «کیفیت اطلاعات» به منزله مهمترین معیارهای قضاوت دانشجویان مربوطه درباره ربط تصاویر بازیابی شده در موتور کاوش گوگل شناسایی شد. اصالت: آنچه پژوهش حاضر را از پژوهشهای دیگر متمایز میسازد، رویکرد این پژوهش به جستجوی تصویر است که با تأکید بر کاربران ایرانی، موتور کاوش گوگل و در دو مرحله قضاوت ذهنی و قضاوت عینی مورد مطالعه قرار گرفته است که متفاوت از پژوهشهای دیگر است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_80083_70674f5bf45bb447b312b37a98f4150e.pdf
2020-03-20
104
120
قضاوت ربط
موتور کاوش گوگل
بازیابی تصویر
معیارهای ذهنی
معیارهای عینی
نعیمه
ظریف قاسمیان
naeemehzarif@gmail.com
1
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد. ایران
AUTHOR
رحمت الله
فتاحی
fatahirahmat@gmail.com
2
استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
LEAD_AUTHOR
محسن
نوکاریزی
mnowkarizi@um.ac.ir
3
دانشیار گروه علم اطلاعات ودانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
داورپناه، محمدرضا؛ رمضانی درح، عباسعلی (1385). بررسی معیارهای قضاوت ربط در فضای الکترونیکی. مطالعات تربیتی روانشناسی، 7(1)، 5-29.
1
جمالی مهموئی، حمیدرضا (1388). وب 2 و دسترسی به اطلاعات. کتاب ماه کلیات، 9(141)، 10-13.
2
دیانی، محمدحسین (1387). گلوگاههای پژوهش در علوم اجتماعی. مشهد: کتابخانه رایانهای.
3
رحیمی، صالح (زیرچاپ). بازیابی تصویر به کمک تصویر.
4
رمضانی درح، عباسعلی (1384). معیارهای قضاوت ربط مدارک الکترونیکی از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی و مقایسه آن با الگوریتمهای رتبهبندیهای کاوش. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه فردوسی مشهد.
5
عباسپور، جواد (1384). نمایهسازی تصاویر، چالش و رویکردها. کتابداری، 9(44)، 167-177.
6
References
7
Abas poor, J. (2005). Image indexing, Challenges and Approaches, Librarianship, 9(44), 167-177. (in Persian)
8
Ahn, M. (2003). Exploring Factors Affecting Users Link-Following Decision & Evaluation Behavior during Web Browsing. School of Information Studies, University of Pittsburgh.
9
Barry, C. L. (1994). User-Defined Relevance Criteria; An Exploratory study. Journal of the American Society for Information Science and Technology, (45), 149-159.
10
Choi, Y., & Rasmussen, E. M. (2002). User's relevance criteria in image Retrieval in American history. Information Processing and Management, 38(5), 695-726.
11
Davarpanah, M. R., & Ramezani Darh, A. (2006). The relevance judgment criteria in electronic environment, Studies in Education & Psychology, 7(1), 5-29. (in Persian)
12
Ellis, D. (1996). The Dilemma of measurement in Information Retrieval Research. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 47(1), 23-36.
13
Jamali Mahmuee, H. R. (2009). Web 2 and access to information, Ketab-e Mah, 9(141), 10-13. (in Persian)
14
Hirsh, S. G. (1999). Children's relevance criteria and information seeking on electronic resources. Journal of the American Society for Information Science, 50(14), 1265-1283.
15
Kowalski, G. J., & Maybury, M. T. (2002). Information Storage and Retrieval Systems: Theory and Implementation. Second Edition. New York: Kluwer Academic Publishers.
16
LU, H., OOI, B. C., & TAN, K. L. (2000). Efficient image retrieval by color contents. Applications of Databases, 819, 95-108.
17
Maglaughlin, K. L., & Sonenwald, D. H. (2002). User perspectives on relevance criteria: A comparison among relevant, partially relevant and not? Relevant judgments. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 53(5), 327- 342.
18
Rieh, S. Y. (2002). Judgment of Information quality and cognitive authority in the web. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 53(2), 145-161.
19
Schamber, I. (1991). Users criteria for evaluation in a multimedia environment. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 28, 126-134.
20
Tombros, A., Ruthven, I., & Jose, J. M. (2005). How users assess web pages for information seeking. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 56(4), 2327-2344.
21
Vaughan, L. (2004). New measures for evaluation search engines. Information processing & Management, 40(4), 677-691.
22
ORIGINAL_ARTICLE
توسعه مدل خلق دانش سازمانی در شرکتهای دانشبنیان ایران
هدف پژوهش: این مقاله با هدف توسعه مدل خلق دانش سازمانی در شرکتهای دانشبنیان ایران ارائه میشود. به این منظور از دو نظریه تناسب وظیفه- فناوری و نظریه رفتار برنامهریزی شده، جهت بررسی تناسب فناوری اطلاعات با وظایف موجود و نیز واکاوی ابعاد روانشناختی افرادی که در شکلگیری فرایند خلق دانش در شرکتهای دانشبنیان تأثیرگذارند استفاده شده است. روششناسی: مقاله حاضر با روش تحلیل محتوای متون انجام گرفته که کاربست دو نظریه حوزه روانشناختی و فناوری اطلاعات را در توسعه خلق دانش سازمانی مورد بررسی قرار میدهد. یافتهها: شرکتهای دانشبنیان، خلق دانش جدید را عنصر کلیدی خود در کسب برتری با سایر سازمانها میدانند. ارکان عمده این فرایند را ابعاد روانشناختی افرادی که در خلق دانش سازمانی تأثیرگذارند، در کنار تناسب فناوری اطلاعات با وظایف موجود سازمانی تشکیل میدهند. مؤلفههایی مانند نگرش، هنجار ذهنی و کنترل، نیت فرد را در خلق دانش سازمانی منعکس نموده و تناسب وظایف سازمانی با فناوریهای موجود، از ارکان مهم شکلگیری و خلق دانش سازمانی میباشند. نتیجهگیری: شرکتهای دانشبنیان به منظور بهینهسازی اهداف عمده خود که عبارتند از استفاده مؤثر از دانش موجود و نیز خلق دانش جدید، لازم است تا در بستر فعالیتهای دانشی توجه ویژهای به عوامل شناختی افراد و نیت رفتاری آنها در بحث مشارکت در مراحل چهارگانه خلق دانش داشته باشند. همچنین در نظر داشتن تناسب فرایندهای کاری با فناوریهای مورد استفاده میتواند تسهیلگر فعالیتها و عامل سرعت بخشی به آنها باشد؛ چرا که ساختار ایجاد شرکتهای دانشبنیان بر مبنای رقابت، نوآوری و روزآمد بودن در رده فناوری و دانش تخصصی مربوطه است که همگی این موارد از طریق فناوریها تسهیل میشوند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_103400_db9d0aafb78dea19a7ab59faa93f9374.pdf
2020-03-20
121
150
10.30481/lis.2020.199360.1618
خلق دانش سازمانی
شرکتهای دانشبنیان
رفتار برنامهریزی شده
تناسب وظیفه-فناوری
آناهیتا
باواخانی
abavakhani@alzahra.ac.ir
1
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، گرایش بازیابی اطلاعات و دانش، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران
AUTHOR
سعید
رضایی شریفآبادی
srezaei@alzahra.ac.ir
2
استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
امیر
غایبی
ghaebi@alzahra.ac.ir
3
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران
AUTHOR
محسن
نجفی
mnajafi@aeoi.org.ir
4
استادیار پژوهشگاه علوم و فنون هستهای، پژوهشکده مواد و چرخه سوخت هستهای، تهران، ایران.
AUTHOR
نظری، مریم (1392). گسست دانشی در پژوهشهای مولد چگونه رصد میشود؟ پیشنهاد ترسیم دو نقشه: نقشه دانش و نقشه پژوهش. تحقیقات کتابداریواطلاعرسانیدانشگاهی. 47(1). 27-48.
1
هیسلوپ، د (1394). مدیریتدانشدرسازمان. ترجمه عباس منوریان و ناصر عسگری. ویرایش دوم. تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
2
References
3
Aggarwal, I., & Woolley, A. W. (2013). Do you see what I see? The effect of members’ cognitive styles on team processes and errors in task execution. Organizational Behavior and Human Decision Processes. 122(1), 92-99.
4
Ajzen, I. (1991). The Theory of Planned Behaviour. Organizational Behaviour and Human
5
Decision Processes, (50), 179-211.
6
Ajzen, I. (2002). Perceived behavioral control, self-efficacy, locus of control, and the theory of planned behavior. Journal of Applied Social Psychology, (32), 665-683.
7
Alavi, M., & Leidner, D. (2001). Knowledge management and knowledge management systems: Conceptual foundations and research issues. MIS Quarterly, 25(1), 107–136.
8
Argyris, C., Schon, D. A. (1978). Organizational Learning. A Theory of Action Perspective. Reading: Addison Wesley.
9
Bereiter, C., & Scardamalia, M. (2014). Knowledge building and knowledge creation: One concept, two hills to climb. In S. C. Tan, H. J. So, J. Yeo (Eds.) Knowledge Creation in Education,35-52.
10
Bloodgood, J. M., & Chilton, M. A. (2012). Performance implications of matching adaption and innovation cognitive style with explicit and tacit knowledge resources. Knowledge Management Research Practice. 10(2), 106-117.
11
Bloodgood, J. M., & Salisbury, W. D. (2001). Understanding the influence of organizational change strategies on information technology and knowledge management strategies. Decision Support Systems, 31, 55-69.
12
Cheng, W. (2017). Applying the Theory of Planned Behavior to Influence Auditors' Knowledge Sharing Behavior. A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy in Business Administration. South Florida University. April 2017.
13
Choi, B., & Lee, H. (2002). Knowledge management strategy and its link to knowledge creation process. Expert Systems with Applications, 23, 173-187.
14
Chou, S. W., & Chang, Y. C. (2008). An empirical investigation of knowledge creation in electronic networks of practice: social capital and theory of planned behavior (TPB). Proceedings of the 41st Hawaii International Conference on System Sciences )HICSS(.
15
Cohen, W. M., & Levinthal, D. A. (1990). Absorptive Capacity: A New Perspective on Learning and Innovation. Administrative Science Quarterly, 35(1), 128-152.
16
Daft, R. L. & Weick, K. E. (1984). Toward a Model of Organizations as Interpretive Systems. Academy of Management Review, 9(2).
17
Davenport, T. H., Prusak, L. (2000). Working Knowledge: How Organizations Manage what they Know. Harvard Business Press, 2000, 2, 124.
18
Droge, C., Claycomb, C. & Germain, R. (2003). Does Knowledge Mediate the Effect of Context on Performance? Some Initial Evidence. A journal of the Decision Science Institute, 34(3), 541-568.
19
El Said, G. R. (2015). Understanding knowledge management system antecedents of performance impact: Extending the Task-Technology Fit model with intention to share knowledge construct. Future Business Journal, 1 (1-2), 75-87.
20
Goodhue, D. L., & Thompson. R. L. (1995). Task-technology fit and individual performance. MIS Quarterly, 19 (2), 213-236. Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/668e/58d4e3479317257a41ce66c688a8aa663399.pdf
21
Hargadon, A., & Fanelli, A. (2002). Action and possibility: Reconciling dual perspectives of knowledge in organizations. Organization Science, 13(3), 290–302.
22
Harmon, P., & Davenport, T. (2007). Business Process Change: A Guide for Business Managers and BPM and Six Sigma Professionals. MK/OMG Press, Elsevier.
23
Hislope, D. (2015). Knowledge Management in Organization. 2th Edition. Tehran: Industrial Management Organization Publications. (in Persian)
24
Holsapple, C. W. (2004) Knowledge and Its Attributes. In: Holsapple C. W. (eds) Handbook on Knowledge Management 1. International Handbooks on Information Systems, vol 1. Springer, Berlin, Heidelberg, 90-102.
25
Huang, C. C., & Lin, T. C. (2008). Understanding knowledge management system usage antecedents: An integration of social cognitive theory and task technology fit. Informatin & Management, 45(6), 410-417.
26
Intezari, I., Taskin N., & Paullen D. J. (2017). Looking beyond knowledge sharing: an integrative approach to management culture. Knowledge Management, 21(2), 492-515.
27
Kankanhalli, A., Tan, B. C. Y., & Wei, K. K. (2001). Seeking knowledge in electronic knowledge repositories: An exploratory study. Twenty-Second International Conference on Information Systems, ICIS 2001 Proceedings.
28
Kao, S. C., Wu, C. H., & Su, P. J. (2011). Which mode is better for knowledge creation?. Management Decision, 49(7), 1037-1060.
29
Kurniawan, Y., Erwin Halim, J., & Hartono. H. (2016). Knowledge Management Systems for Information Technology Operations Center. Proceedings of the International Multi-Conference of Engineers and Computer Scientists (IMECS), March 16 - 18, Hong Kong.
30
Lamsa, T. (2008). Knowledge creation and organizational learning in communities of practice: An empirical organization, Faculty of Economic and Business Administration, Oulu University Press, Finland.
31
Lee, A. S. H., & Lim, T. M. (2011). Enhance Task-Technology Fit Model by Task Categorization Characteristics for a Proposed Knowledge Creation and Sharing Model via Weblogs. 7th International Conference on IT in Asia (CITA).
32
Leonard, D., & Sensiper, S. (1998). The Role of Tacit Knowledge in Group Innovation.California Management Review. 40(3), 112–132.
33
Liebowitz, J. (2006). What they didn’t tell you about knowledge management. the Scarecrow Press.
34
Lopez-Nicolas, C., & Soto-Acosta, P. (2010). Analyzing ICT adoption and use effects on knowledge creation: An empirical investigation in SMEs. International Journal of Information Management, 30(6), 521-528.
35
Luse, A., McElroy, J. C., Townsend, A. M. & DeMarie, S. (2013). Personality and cognitive style as predictors of preference for working in virtual teams. Computers in Human Behavior, 29(4), 1825-1832.
36
Mitchell, R., Boyle, B. (2010). Knowledge creation measurement methods. Journal of Knowledge Management, 14(1), 67-82.
37
Mitchell, R., & Nicholas, S. (2006). Knowledge Creation in Groups: The Value of Cognitive Di-versity, Transactive Memory, and Open-mindedness Norms. The Electronic Journal of Knowledge Management, 4(1), 67-74.
38
Natek, S., & Lesjak, D. (2013). Improving knowledge management by integrating HEI process and data models. The Journal of Computer Information Systems, 53(4), 81-86.
39
Natek, S., & Zwilling, M. (2016). Knowledge management systems support SECI model of knowledge-creation process. Management, Knowledge and Learning. Technology, Innovation and Industrieal Management. Joint International Conference 2016.
40
Nazari, M. (2013). How is the knowledge gap observed in productive research? Suggestion to draw two maps: a knowledge map and a research map. Academic Librarianship & Information Research, 47(1). 27-48. (in Persian)
41
Nonaka, I. (1994). Dynamic Theory of Organizational Knowledge Creation. Organization Science, 5(1), 14-37.
42
Nonaka, I., Krogh, G., & Voelpel, S. (2006). Organizational Knowledge Creation Theory: Evolutionary paths and future advances. Organization Studies. 27(8). 1179-1208.
43
Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1995). the knowledge-creating company. How Japanese companies create the dynamics of innovation, Oxford University Press, Oxford.
44
Negnevitsky, M. (2011). Artificial Intelligence, A Guide to Intelligent Systems. Pearson Education Limited. 3. Ed.
45
Oinas-Kukkonen, H. (2004). The 7C Model for Organizational Knowledge Sharing, Learning and Management. Proceedings of the Fifth European Conference on Organizational Knowledge, Learning and Capabilities (OKLC ’ 04), Innsbruck, Austria, April 2-3, 2004.
46
Peterson, E. R., & Meissel, K. (2015). The effect of Cognitive Style Analysis (CSA) test on achievement: a meta-analytic review. Learning and Individual Differences, 38, 115-122.
47
Rahmanseresht, H. & Habibi Badrabadi, M. (2012). Factors influencing knowledge creation in Taxation Organization of Iran. Journal of Tax Research. 13(61). 191-209. (in Persian)
48
Schulze. M., & Hoegl, M. (2008). Organizational knowledge creation and generation of new product ideas: a behavior approach, Research Policy, 37, 1742-1750.
49
Syed Mustapha, S. M. F. D. (2016). Towards Building Monolithic Computational Platform for SECI Model. International Journal of Intelligence Science, (6), 29-41.
50
Tian, J., Nakamori, Y., & Wierzbicki, A. P. (2009). Knowledge Management and Knowledge Creation in Academia: A Study based on Surveys in a Japanese Research University. Journal of Knowledge Management, 13(2), 76-92.
51
Tyagi, S., Cai, X., Yang, K., & Chambers, T. (2015). Lean tools and methods to support efficient knowledge creation. International Journal of Information Management, (35), 204-214.
52
Wang, H. K., Yen, Y. F., & Tseng, J. F. (2015). Knowledge sharing in knowledge workers: The roles of social exchange theory and the theory of planned behavior. Innovation: Organization & Management. 17(4), 450-465.
53
Wagner, D., Vollmar, G., & Wagner, H. T. (2014). The impact of information technology on knowledge creation: An affordance approach to social media. Journal of Enterprise Information Management, 27(1), 31-44.
54
Wipawayangkool, K., & Teng, J. T. C. (2016). Paths to tacit knowledge sharing: knowledge internalization and individual-task-technology fit. Knowledge Management Research & Practice, 14(3), 309–318.
55
Wu, C. H., Kao, S. C., & Shih, C. H. (2018). Task-technology fit in knowledge creation: the moderating role of cognitive style. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, 48(1), 83-102.
56
Zak, H. M. (1999). Developing a Knowledge Strategy. California Management Review, 41, 125-145.
57
Zak, H. M. (2003). Rethinking Knowledge-based Organizations. Retrived from https://sloanreview.mit.edu/article/rethinking-the-knowledgebased-organization, 25 June 2018.
58
Zhang, X., Ordóñez de Pablos, P., & Zhou, Z. (2013). Effect of knowledge sharing visibility on incentive-based relationship in electronic knowledge management systems: An empirical investigation. Computers in Human Behavior, 29(2), 307–313.
59