ORIGINAL_ARTICLE
طراحی مدل خدمات شخصی سازی شده با رویکرد سامانههای توصیهگر درکتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی
هدف: هدف پژوهش ارائه مدلی کاربردی از سامانه توصیهگر (پیشنهاددهنده) در حوزه خدمات شخصیسازی کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی است، این سامانه، با تحلیل الگوهای رفتاری کاربران و ارائه پیشنهادهای دقیق و مورد نیاز، آنان را از مرور دادههای غیر مرتبط بینیاز میسازد. از مزایای این سامانه میتوان شناسایی دقیق نیازهای اطلاعاتی، افزایش کیفیت جستجو، کمک به انتخاب صحیح منابع اطلاعاتی و پیشبینی نیازهای آتی کاربران را برشمرد. روش: پژوهش کاربردی است و با استفاده از کاوش قوانین انجمنی و الگوریتم FP-Growth انجام شده است. جامعه تعداد 960 نفر کاربر نرمافزار کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی در فاصله دو سال بوده، که بر مبنای الگوی مجموعه دادههای مکرر، 170 درخواست پرتکرار از میان کل دیتاستهای موجود استخراج شد. نتایج از طریق پیادهسازی این دادههای پرتکرار در نرم افزار رپید ماینر، به دست آمد. یافتهها: بهترین حالت دسترسی به مجموعه دادههای تولید شده، با تنظیم درجه حداقل پشتیبانی 02/0 و حداقل اطمینان 095/0 است که منجر به کشف الگوریتمهای شرطی (اگر – آنگاه) گردید. این یافته نشان میدهد: اگر کاربری در زمان جستجوی نرمافزار کتابخانه دیجیتال موضوعاتی همچون (علم اصول، اجتهاد، سنت و...) را انتخاب نماید، به دلیل سابقه جستجوهای پر تکرار کاربران پیشین با همین موضوعات، از سوی سامانه توصیهگر، آنگاه عناوین مرتبطی با موضوع اصول فقه پیشنهاد خواهد شد. نتایج: طراحی مدل سامانه توصیهگر و اجرای آن، منجر به افزایش آگاهی و عدم سردرگمی کاربران و ارتقاء سطح کیفیت خدمات و رضایت آنها و در نهایت حفظ کاربران فعلی و جذب کاربران جدید خواهد شد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_93248_3dea5e4cb20d9d0ae3ba0ec9561ff3ca.pdf
2020-06-21
5
24
10.30481/lis.2019.192234.1599
"شخصی سازی"
"سامانه توصیه گر"
"کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی"
"قوانین انجمنی در داده کاوی"
"الگوریتم fp-Growth "
سمانه
غفاریان
samanegh@gmail.com
1
دانشجوی دکتری رشته علم اطلاعات و دانششناسی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران کارشناس اشاعه گزینیشی اطلاعات در کتابخانه دیجیتال استان قدس رضوی
AUTHOR
مهرداد
جلالی
jalali@mshdiau.ac.ir
2
دانشیار گروه کامپیوتر، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد، ایران
LEAD_AUTHOR
فهمیه
باب الحوائجی
f.babolhavaeji@srbiau.ac.ir
3
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران
AUTHOR
نجلا
حریری
n_hariri@srbiau.ac.ir
4
استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران.
AUTHOR
مریم
خادمی
khademi@azad.ac.ir
5
استادیار گروه ریاضی ، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
AUTHOR
بختیاری، متین (1393). دادهکاوی و کاربرد آن در تصمیمگیری سازمان. تهران: انتشارات منشور سمیر.
1
پناهی، سمیه (1396). پژوهشی در باب خدمات شخصیسازی کتابخانه دیجیتال بر اساس دادهکاوی. مجله الکترونیکی کتابدار2/0، 3(1) (اردیبهشت ماه). بازیابی 28 خرداد 1398، از http://lib2mag.ir/8139/%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4%DB%8C-%
2
جعفرزاده، حیدر؛ صادق زاده، مهدی؛ امیری، امیر (1393)، استفاده از الگوریتم Apriori جهت استخراج قواعد همباش از کتابخانه الکترونیک. همایش ملی مهندسی رایانه و مدیریت فناوری اطلاعات. قابل دسترسی در: https://www.civilica.com/Paper-CS
3
دهقانیان، زهره (1389). طراحی یک مدل برای سیستمهای پیشنهاددهنده آگاه از زمینه در کتابخانههای دیجیتال. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
4
ذونوبی، سارا (1395). ارائه روش کارا جهت دسته بندی بر پایه قوانین انجمنی مبتنی بر شبکه، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته هوش مصنوعی. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد، دانشکده فنی مهندسی، گروه کامپیوتر، مشهد.
5
رحمانی، محمود؛ حاجی زین العابدینی، محسن (1395). کاربردهای دادهکاوی در علم اطلاعات و دانششناسی. نشریه مدیریت اطلاعات و دانششناسی. 2 (3)، پاییز 1394، 23-32.
6
زمانی هرگلانی، یاشار؛ نور محمدی خیارک، جلیل؛ یگانه عزتی، سینا (1394)، بهبود سیستمهای توصیهگر با استفاده از روش مبتنی بر هوش جمعی، هفتمین کنفرانس ملی مهندسی برق و الکترونیک ایران، گناباد، دانشگاه آزاد اسلامی گناباد از:
7
https://www.civilica.com/Paper-ICEEE07-ICEEE07_389.html
8
شمسیالدینی، شیما؛ حیدرپور، سمیه (1391). بهبود کارایی الگوریتم FP-Growth در کاوش قواعد انجمنی. چهارمین کنفرانس مهندسی برق و الکترونیک ایران. قابل دسترس: https://elmnet.ir/author
9
فرخاری، فاطمه (2016). دادهکاوی و نقش آن در کتابخانهها.کنفرانس بینالمللی هزاره سوم و علوم انسانی. قابل دسترس: https://www.civilica.com/Paper-NCTMH02-NCTMH02_044=
10
کریم پور آذر، آسیه (1390). ارائه مدلی برای شخصی سازی نتایج جستجو در کتابخانههای دیجیتال تحت وب با استفاده از تکنیکهای دادهکاوی. پایاننامه کارشناسی ارشد. رشته علم اطلاعات و دانششناسی. دانشکده علومتربیتی، دانشگاه اصفهان.
11
کریمی، مژگان (1391). طراحی صفحه شخصیسازی شده برای کاربر بر اساس سیستمهای توصیهگر. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیک، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی.
12
مرادی، گلمراد؛ قاسمی، وحید (1391). تکنیک دادهکاوی و کاربرد آن در مطالعات اجتماعی. مجله علوم اجتماعی. بهار و تابستان، 19، 155-176.
13
میری، انیس؛ مرجانی، عباس (1395). شخصیسازی ارائه خدمات در کتابخانههای عمومی از دیدگاه کتابداران کتابخانههای عمومی شهر مشهد. مجله پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی. 6(2) پاییز و زمستان.
14
15
References
16
Adomavicius, G., & Tuzhilin, A. (2008). Contextaware Recommender systems, Proceedings of the 2008 ACM conference on Recommender systems, October 2325, 2008, Lausanne, Switzerland.
17
Bakhtiari, M. (2014). Data Mining and its Application in Organization Decision Making. Tehran: Samir Charter Publications.
18
Callan, j., & Smeaton, A. (2003). Personalisation and recommender systems in digital libraries, available at: https://link.springer.com/article/10.1007/s00799-004-0100-1
19
Dehghani, Z. (2010). Designing a Model for Context-Aware Recommender System in Digital libraries. Master's Degree.Department of Library and Information Science.University of Isfahan.
20
Geisler, G., McArthur, D., & Giersch, S. (2001). Developing recommendation services for a digital library with uncertain and changing data. In Proceedings of the 1st ACM/IEEECS Joint Conference on Digital Libraries (Roanoke, Virginia, United States). JCDL '01. ACM Press, New York, NY, 199-200.
21
GeyerSchulz, A., Neumann, A., Thede, A. (2003). Others Also Use: A Robust
22
Huang, Z., Chung, W., Ong, T., & Chen, H. (2002). A graphbasedrecommender system for digital library. In Proceedings of the 2nd ACM/IEEECS Joint Conference on Digital Libraries (Portland, Oregon, USA, July. JCDL '02. ACM Press, New York, NY.
23
Joshua, J. V., Alao, O. D., Adebayo, A. O., Onanuga, G. A., Ehinlafa, E. O., & Ajayi,O. E. (2016). Data Mining: A Book Recommender System Using Frequent Pattern Algorithm.Journal of Software Engineering and Simulation, 3 (3), 01-13.
24
Jung, S., Harris, K., Webster, J., & Herlocker, J. L. (2004). SERF: integrating human recommendations with search. In Proceedings of the Thirteenth ACM international Conference on information and Knowledge Management (Washington, D. C., USA, November(. ACM Press, New York, NY, 571-580.
25
Karimi, M. (2012). Page design for user based on personalized Recommender System. Master's Degree. Department of Industrial Engineering. K. N. Toosi University of Technology. (in Persian)
26
Karimpour Azar, A. (2011). Proposing a Model for Personalization of search Result in Digital Libraries under web Using Data Mining Techniques). Master's Degree. Department of Library and Information Science.University of Isfahan. (in Persian)
27
Leino, J. (2012). Case study: Recommending course reading materials in a small virtual learning community. International Journal of Web Based Communities, 8(3), 285-301.
28
Miri, A., Salami, M., & Marjani, S. A. (2017). Personalization of Services from the Perspective of Librarians in Public Libraries of Mashhad. Library and information Science research. 6(2), Autumn - Winter 2017. 12-31. (in Persian)
29
Moradi, G. (2012). Data mining technique and there applied in social studies. Journal of Social Science. 9(1). Spring and Summer 1391. (in Persian)
30
Pang, N., & Yan, F. (2012). The Research on Personalized Service of Digital Library Based on Data Mining. National Conference on Information Technology and Computer Science (CITCS 2012)
31
Rahmani, M., & Haji Zaynolabedini, M. (2015). Application of Data Mining in Knowledge and Information Science. Quartely Journal of Knowledge and Information Management. 2(3), Autumn 2015, 23-32. (in Persian)
32
Recommender System for Scientific Libraries, Lecture Notes in ComputerScience, Volume 2769, Jan, 113- 125.
33
Shamsi al-Dini, S., & Hyderpur, S. (2012). Improved algorithm performance
34
FP-Growth. 4th Iranian Conference on Electrical and Electronic Engineering. avalable at: https://elmnet.ir/author
35
Tam, K. Y., & Ho, S. Y. (2006). Understanding the impact of web personalization on user information processing and decision outcomes. MIS Quarterly, 30(4), 865–890
36
Tnooz (2018). A Brief History of Personalization: Past, Present, Future. IN Assocciation With Boxever.available at: https://cdn2.hubspot.net/hubfs/328080/Reports%20and%20ebooks%20/Boxever-Tnooz-History_of_Personalization_June_2015_1.pdf
37
Zamani Heglani, Y., Nour Mohammadi Khayrak, J., & Yeganeh Ezati, S. (1394). Improving recommender systems using the collective intelligence-based approach. 7th Iranain Conference on Electrical and Electronics Engineering.
38
Zhang, M. (2011). Application of Data Mining Technology in Digital Library. JOURNAL OF COMPUTERS, 6(4), available. https://pdfs.semanticscholar.org/30e1/49d089975dae658c2fec9b62a77f4cf81316.pdf
39
Zonobi, S. (1395). Providing an efficient way to classify network-based association rules. Master's Degree. Department of Computer Science. Mashhad Branch, Islamic Azad University.
40
ORIGINAL_ARTICLE
نسخه شناختِ محامد حیدریّه برمبنای نقد متن شناختی با رویکرد درون متنی و برون متنی
هدف: پژوهش حاضر بر آن است تا با نقد اثری کمتر شناختهشده به نام محامد حیدریه بر مبنای رویکرد نقد متنی و روش تحلیل کیفی، الگوی شناختنامه تحلیلیِ اثر را ترسیم نماید. مطابق این الگو، متن مورد بحث از حیث شناسنامه متنشناختی، نقد منابع، روش تصحیح مرتبط با هویت نسخهشناختی، تحلیل محتوا و از حیث سبک زبانی- ادبی نثر مؤلف در سطوح سهگانه واژگانی، نحوی و بلاغی بررسی شده است. روششناسی: در این مقاله برای تهیه شناختنامه تحلیلی محامد حیدریه با رویکرد نقد متنیِ مبتنی بر شناخت اثر در دو سطح «درونمتن» و «برونمتن»، از روش تحلیل لایهای متن استفاده شده است. یافتهها: نظریهپردازان علوم زبانشناسی، امروزه دیگر زبان را تودهای از آواها و نشانههای بینظم نمیدانند؛ بلکه به زعم ایشان، زبان شبکهای نظاممند از سطوح بههموابستهای است که برونداد هر سطح زبانی، دروندادی برای سطح دیگر است. از دریچه این نوع نگاه، در عملیات تصحیح، وجود نقشه سبکی از یک متن، ذوق و اجتهاد مصحح را جایگزین استدلالهای سبکی برای برتری واریانت نزدیک به سبک «نسخه مادر» میکند و به نقد متنی، چهارچوب نظری میبخشد. نتیجهگیری: محامد حیدریه اثر ارزشمندی به نثر است که توسط محمدصادق خان اختر با قلمی فاخر و پندآموز تألیف شده و به پادشاه شهر اَوَده یعنی غازیالدین حیدر تقدیم میگردد و در جایگاه یک متن ادبی- تاریخی با رویکـردی تعلیمی از یک شاعر شیعی و یکی از آثار برجـایمانده از روزگارِ اقتدار زبان فارسی در هند، دارای اهمیت فراوان و ارزش زبانی- سبکی بسیاری است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_100863_774eb57f44b16a06c070193787c4d963.pdf
2020-06-21
25
52
10.30481/lis.2020.210142.1657
تصحیح انتقادی
شناختنامه تحلیلی
محامد حیدریّه
نسخه خطّی
نقد متنشناختی
حسین
برومند مقدم
h.boromandmoghaddam@hsu.ac.ir
1
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران.
AUTHOR
علی
تسنیمی
a.tasnimi@hsu.ac.ir
2
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران.
LEAD_AUTHOR
مهیار
علوی مقدم
m.alavimoghaddam@hsu.ac.ir
3
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران.
AUTHOR
احمد
فتوحی نسب
a.fotoohinasab@hsu.ac.ir
4
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران.
AUTHOR
پیشنماززاده، قدرتالله (1381). «آموزش نسخهشناسی و فهرستنگاری نسخههای خطی»، پیام بهارستان 6(7)، 55-42.
1
جهانبخش، جویا (1378). راهنمای تصحیح متون، تهران: میراث مکتوب.
2
(1381). «تصحیح متون کهن: مفهوم، عناصر، روشها 2»، پژوهش و حوزه، 11(4)، 126-116.
3
(1387). «تأملات نظری کارآمد در تصحیح متون ادبی»، آینه میراث، 9(42)، 73-24.
4
دانشپژوه، محمدتقی (1357). نشریه نسخههای خطی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، تهران: دانشگاه تهران.
5
ساماران، شارل (1375). روشهای پژوهش در تاریخ، گروه مترجمان، جلد 4، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی (ع).
6
سکسینه، رامبابو (بیتا)، تاریخ ادب اردو، ترجمه میرزا محمد عسگری، کراچى: غضنفر آکادمى.
7
صبا، مظفر حسین (1343). تذکره روز روشن، بهکوشش محمدحسین رکنزاده آدمیت، تهران: علمی فرهنگی.
8
فتوحی رودمعجنی، محمود (1391). سبکشناسی: نظریهها، رویکردها و روشها، تهران: سخن.
9
فقیری، غلاممحمد؛ جهانگیری، نادر؛ فتوحی، محمود (1386). «الگوی ساختاری نقشی برای سبکشناسی گفتمان انتقادی»، مطالعات ترجمه، 5(19)، 60-40.
10
قادربخش، تاگور (1966 م). تذکره گلستان سخن، لاهور: کلام.
11
قائمی، فرزاد (1391). «معرفی انتقادی، متنشناسی و نقد متنی حماسه ناشناخته شاهنامه اسدی»، جستارهای ادبی، 44(178)، 131-105.
12
قائمی، فرزاد (1395). متنشناسی انتقادی نسخ یکی از نظیرههای شاهنامه فردوسی (شاهنامه اسدی) و ارائه الگوی علمی جدیدی برای ارزیابی کیفی- کمی نسخ یک متن به یاری مطالعه موردی، مجموعه مقالات همایش شاهنامه پس از شاهنامه، مشهد: 364-340.
13
وردانک، پیتر (1389). مبانی سبکشناسی، ترجمه محمد غفاری، تهران: نی.
14
هارون، عبدالسلام محمد (1414 ق). تحقیقالنصوص و نشرها، طبعه الثانی، قاهره: مؤسسه الحلبی.
15
References
16
Daneshpazhoh, M. T. (1978). Journal of Manuscripts of Central Library of University of Tehran, Tehran: University of Tehran. (in Persian)
17
Faghiri, G., & Jahangiri, N. (2007). Structural –rolr pattern for critical discourse stylistics, Study of translation, 5(19), 40-60. (in Persian)
18
Fotohi Roodmejani, M. (2012). Stylistics: Theories, Approaches, and Methods, Tehran: Sokhan.
19
Ghaderbakhsh, T. (1966). Tazkereh Golestan Sokhan, Lahour: Kalam. (in Persian)
20
Ghaemi, F. (2012). A Critical, Linguistic and Textual Critique of the Unknown Epic of Shahnameh Asadi, Jostarhaye Adabi, 44(178), 105-131. (in Persian)
21
Ghaemi, F. (2016). Critical study of a Ferdowsi Shahnameh (Asadi's Shahnameh and Presenting a New Scientific pattern for the Qualitative-Quantitative Evaluation of a Text-Based Case Study, Proceedings of Shahnameh Conference after Shahnameh.Mashhad, 340-364.
22
Haron, A. M. (1992). Tahghigh Alnosos VA Nasrohah, ed.2nd. Cairo: Alhalabi.
23
Jahanbakhsh, J. (1999). A handbook of correction of Texts, Tehran: Miraseh Maktob. (in Persian)
24
Jahanbakhsh, J. (2002). Correcting of Ancient Texts: Concepts, Elements, Methods, Pazhohesh and Howzeh, 11(4), 116-126. (in Persian)
25
Jahanbakhsh, J. (2008). Effective theoretical surveys on Correcting Literary Texts, Ayneh Miras, 9(42), 24-73. (in Persian)
26
Pishnamazzadeh, G. (2002). Education of Prescription and Cataloging Manuscripts, Payameh Baharestan, 6(7), 42-55. (in Persian)
27
Saba, M. H. (1955). Tazkareh Roozeh Rowshan, ed. Roknzadeh Adamiyat. M. H. Tehran: Elmi and Farhangi. (in Persian)
28
Saksineh, R. (n.d.). History of Urdoh language, tr.Asghari, M.M, Karachi: Ghazanfar Acadamy.
29
Samaran, S. (1996). Research Methods in History, Translators group, 4, Mashhad: Islamic Research Foundation. (in Persian)
30
Wardank, P. (2008). Basics of stylistics, tr.Ghaffari, M. Tehran: Ney. (in Persian)
31
ORIGINAL_ARTICLE
خوشه بندی مفاهیم و رویدادهای نوپدید سازماندهی دانش
هدف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی و مصورسازی ساختار فکری حوزه سازماندهی دانش در وبگاه علم در بازه زمانی 1900-2018 و خوشهبندی مفاهیم و رویدادهای نوپدید این قلمرو موضوعی است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش همواژگانی با رویکرد تحلیلی انجام شده است. به منظور انجام تحلیل همواژگانی، از خوشهبندی سلسلهمراتبی و مقیاس چندبُعدی استفاده شده است. جامعه این پژوهش تمامی کلیدواژههای (27124 کلیدواژه) مقالات قلمرو موضوعی سازماندهی دانش است که از وبگاه علم در بازه زمانی 1975-2018 استخراج شده است. به منظور تحلیل دادههای گردآوری شده از نرمافزارهای SPSS،UCINET، VOS Viewer و NetDraw استفاده شده است. یافتهها: تحلیل دادهها حاکی از آن است که زوجهای همواژگانی «سیستم اطلاعات جغرافیایی- سیستم اطلاعات جغرافیایی» و «کتابخانه دانشگاهی- سواد اطلاعاتی» بیشترین همرخدادی را به خود اختصاص دادهاند. خوشهبندی موضوعات سازماندهی دانش به روش تحلیل خوشهای حاکی از آن است که در بازه زمانی مورد بررسی در مجموع 27 خوشه وجود دارد که 10 خوشه مربوط به بازه زمانی 1975-1999 و 17 خوشه به بازه زمانی 2000-2018 اختصاص دارد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که در دورههای زمانی، خوشهها از نظر همپوشانی موضوعی تا حد زیادی مشابهاند. به بیان دیگر، شش خوشه و تعدادی از کلیدواژهها از لحاظ محتوا شباهت دارند. با این وجود در بازه زمانی دوم، خوشهها به دلیل تعداد و وسعت گستردهتر هستند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_104847_f5b86c7f50e46a7df46757d939875000.pdf
2020-06-21
53
85
10.30481/lis.2020.213568.1666
سازماندهی دانش
تحلیل هم واژگانی
علم سنجی
تحلیل خوشه ای
فرشید
دانش
farshiddanesh@gmail.com
1
استادیار گروه پژوهشی مدیریت اطلاعات، مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری، شیراز، ایران.
LEAD_AUTHOR
زهرا
نعمت اللهی
zahra.neamatollahi@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
AUTHOR
ابویی اردکان، محمد؛ عابدی، حسن؛ آقازاده، فتاح (1389). کاربرد روشهای خوشهبندی در ترسیم نقشههای علم: موردکاوی نقشه علم مدیریت شهری. پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 25(3)، 347-371.
1
احمدی، حمید؛ عصاره، فریده (1396). مروری بر کارکردهای تحلیل همواژگانی. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 28(1)، 125-145.
2
احمدی، حمید؛ کوکبی، مرتضی (1394). همایندی واژگان: مطالعهای پیرامون پیوند و مرز میان مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش بر اساس انتشارات داخلی نویسندگان ایرانی. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 30(3)، 647-676.
3
اسدی، مریم؛ جولایی، سمیه؛ ثقفی، سامان؛ بذرافشان، اعظم (1392). همکاریهای علمی و شبکههای همتألیفی در تولیدات علمی دانشگاه صنعتی شریف در طول سالهای 2005-2010. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات،24(1)، 166-186.
4
امامی، مریم؛ ریاحی نیا، نصرت؛ سهیلی، فرامرز (1397). ترسیم ساختار علمی پروانههای ثبت اختراع حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی طی سالهای ۱۹۸۴ تا ۲۰۱۴ میلادی از سامانه USPTO. پیاورد سلامت، ۱۲(۶)، ۴۱۹-۴۳۲.
5
امیری، محمدرضا؛ خاصه، علی اکبر؛ صادقی، امیر (1398). تشریح ساختار دانش در پژوهشهای پرستاری با استفاده از تحلیل همواژگانی. [طرح تحقیقاتی]. همدان: دانشگاه علوم پزشکی همدان.
6
باجی، فاطمه؛ آزاده، فریدون؛ پارسایی محمدی، پرستو؛ پرماه، شوکت (۱۳۹۷). ترسیم ساختار فکری حوزه سواد سلامت بر اساس تحلیل همواژگانی در وبگاه علم طی سالهای 1993 تا 2017. مدیریت اطلاعات سلامت، 15(3)، 139-145.
7
حسن زاده، محمد؛ زندیان، فاطمه؛ احمدی مینق، سیده سمیه (1397). نگاشت ساختار و چیدمان تاریخی مفاهیم علم اطلاعات و دانششناسی: با رویکرد متنکاوی (2004-2013). پژوهش نامه علمسنجی، 4(8)، 123-142.
8
خادمی، روح اله؛ حیدری، غلامرضا (1395). ترسیم ساختار موضوعی مدیریت اطلاعات با استفاده از روش همایندی واژگان طی سالهای 1986 تا 2012. علوم و فنون مدیریت اطلاعات، (3)، 59 – 93.
9
خزانهها، مهدیه؛ حیدری، غلامرضا؛ مصطفوی، اسماعیل (1398). تحلیل ساختار مطالعات نظریههای علم اطلاعات بر اساس تحلیل شبکه همواژگانی مقالات در پایگاه اطلاعاتی وبآوساینس (۱۹۸۳– ۲۰۱۷). پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، ۳۴(۳)،۱۰۵۱-۱۰۷۶.
10
دانش، فرشید؛ قویدل، سمیه (1398). دیداریسازی خوشهها و پویایی قلمروی موضوعیHPV . مجله میکروبشناسی پزشکی ایران، ۱۳(۴)،۲۶۶-۲۷۸.
11
دانیالی، سمیرا؛ نقشینه، نادر (1393). ترسیم نقشه هماستنادی نویسندگان برجسته حوزه بازیابی تصویر. مجله علمسنجی کاسپین، 1(2)، 66-73.
12
ذوالفقاری، ثریا؛ سهیلی، فرامرز؛ توکلیزادهراوری، محمد؛ میرزایی، احمد (1394). تحلیل همواژگانی پروانههای ثبت اختراع برای آشکارسازی زمینههای موضوعی فناوری. رهیافت، (59)،51-65.
13
راچمنی، اکرم؛ نوکاریزی، محسن؛ شریف، عاطفه (1397). وضعیت کمی تولید پایاننامهها و رسالههای حوزه علوم انسانی با رویکرد اسلامی در دانشگاه فردوسی مشهد طی سالهای 1363-1393. پژوهشنامه علم سنجی، 8، 161-183.
14
رستمی، مصطفی؛ سهیلی، فرامرز؛ خاصه، علی اکبر (1398). ساختار دانش در پروانههای ثبت اختراع حوزه کشف دانش: مصورسازی با استفاده از تحلیل همرخدادی واژگان، پژوهش نامه علمسنجی (زودآیند).
15
رئیس زاده، محمد؛ کرمعلی، مازیار (1397). ترسیم نقشه علمی مقالات حوزه ترومای نظامی با استفاده از تحلیل هم واژگانی در مدلاین. مجله طب نظامی، ۲۰(۵)،۴۷۶-۴۸۷.
16
زوارقی، رسول (1397). ترسیم نقشههای علمی: اصول، فنون و ابزارها. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
17
زوارقی، رسول؛ فدایی، غلامرضا (1393). نگاشت ساختار فکری حوزه ترمودینامیک بر اساس بروندادهای علمی ایرانیان در مجلات نمایه شده در وبگاه علوم موسسه تامسون رویترز. فصلنامه تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 48(1)، 1-38.
18
سلطانی زرندی، زهره؛ نگهبان، محمدباقر؛ مکی زاده، فاطمه (1395). تحلیل همواژگانی مقالات فارسی حوزه کشاورزی کرمان در نمایه استنادی علوم ایران با رویکرد ترسیم نقشه علمی. نشریه مدیریت اطلاعات، 2(3)، 74-96.
19
سهیلی، فرامرز؛ خاصه، علیاکبر؛ کرانیان، پریوش (1397). روند موضوعی مفاهیم حوزه علم اطلاعات و دانششناسی ایران براساس تحلیل همرخدادی واژگان، فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 29(2)، 171-190.
20
سهیلی، فرامرز؛ خاصه، علی اکبر؛ کرانیان، پریوش (1398). ترسیم ساختار فکری حوزه علم اطلاعات و دانششناسی ایران بر اساس تحلیل همرخدادی واژگان. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، ۳۴(۴)، ۱۹۰۵-۱۹۳۸.
21
سهیلی، فرامرز؛ شعبانی، علی؛ خاصه، علیاکبر (1394). ساختار فکری دانش در حوزه رفتار اطلاعاتی: مطالعه همواژگانی. فصلنامه تعامل انسان و اطلاعات، 2(4)، 21-36.
22
صدیقی، مهری (1393). بررسی کاربرد روش تحلیل همرخدادی واژگان در ترسیم ساختار حوزههای علمی (مطالعه موردی: حوزه اطلاعسنجی). پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 30(2)، ۳۷۳-۳۹۶.
23
عباداله عموقین، جعفر؛ شریف مقدم، هادی؛ ضیائی، ثریا (1397). مروری بر شاخصهای مهم علمسنجی (هماستنادی و همواژگانی) و لزوم استفاده از این شاخصها در تحلیل تولیدهای علمی. پژوهشهای تفسیر تطبیقی، 4(8)، 297-321.
24
عصاره، فریده؛ احمدی، حمید؛ حیدری، غلامرضا؛ حسینی بهشتی، ملوک السادات (1396). ترسیم و تحلیل شبکه مفهومی ساختار دانش حوزه علمسنجی ایران. فصلنامه کتابداری و علم اطلاعات، 9(3)، 1-20.
25
عصاره، فریده؛ حیدری، غلامرضا؛ زارع فراشبندی، فیروزه؛ حاجی زین العابدینی، محسن (1388). از کتابسنجی تا وبسنجی: تحلیلی بر مبانی، دیدگاهها، قواعد و شاخصها. تهران: نشر کتابدار
26
فتاحی، رحمتالله (1391). مفهوم سازماندهی دانش: زمینههای مشترک و متفاوت با سازماندهی اطلاعات. قابل دسترس در http://iskoiran.org/ir/?paged=13&cat=10 تاریخ دسترسی (11 مرداد 1398).
27
قاضی زاده، حمید؛ سهیلی، فرامرز؛ خاصه، علی اکبر (1397). ترسیم ساختار دانش در پژوهشهای علوم قرآن و حدیث ایران با استفاده از تحلیل همواژگانی. پژوهش نامه علمسنجی، 4(8)، 101-122.
28
کشوری، مریم؛ همتی، زینب (1397). ترسیم نقشه علمی حوزه کتابخانههای عمومی با استفاده از تحلیل شبکه همواژگانی. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، ۲۴(۴)، ۵۴۵-۵۶۸.
29
مصطفوی، اسماعیل؛ عصاره، فریده؛ توکلی زاده راوری، محمد (1396). شناسایی ساختار محتوایی مطالعات علم اطلاعات و دانششناسی بر اساس واژگان و مفاهیم مقالات آن در پایگاه اطلاعاتی وبگاه علم (2009-2013). پژوهشنامه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 33(3)، 1271-1299.
30
مکیزاده، فاطمه؛ حاضری، افسانه؛ حسینی نسب، سیدحسین؛ سهیلی، فرامرز (1395). تحلیل موضوعی و ترسیم نقشه علمی مقالات مرتبط با حوزه درمان افسردگی پاب مد. فصلنامه مدیریت سلامت، 19(65)، 51-63.
31
مهدی زاده مرقی، رضیه؛ نظری، مریم؛ مینایی، محمدباقر (1392). ترسیم نقشه علم ماساژدرمانی طی سالهای 2008-2013 در پایگاه اسکوپوس. مجله طب سنتی اسلام و ایران، 4(4)، 334- 343.
32
ناصری جزه، محمود؛ طباطبائیان، سید حبیب الله؛ فاتح راد، مهدی (1391). ترسیم نقشه دانش مدیریت فناوری در ایران با هدف کمک به سیاستگذاری دانش در این حوزه. سیاست علم و فناوری، 5(1)، 45-72.
33
نوروزیان امیری، سید محمد؛ خلخالی، علی؛ شکیبایی، زهره (1398). تدوین نقشه دانش برای پژوهشهای حکمت. پژوهشنامه علمسنجی، 9، 117-138.
34
Abuei Ardakan, M., Abedi Jafari, H., & Aghazadeh, F. (2010). Applying Clustering Methods in Drawing Maps of Science: Case Study of the Map for Urban Management Science. Iranian Journal of Information Processing and Management, 25(3), 347-371. (in Persian)
35
Ahmadi, H., & Kokabi, M. (2015). Co-word analysis: a study on the links and boundaries between information and knowledge management according to Iranian press authors. Iranian Journal of Information Processing and Management, 30(3), 647-676. (In Persian)
36
Ahmadi, H., & Osareh, F. (2017). Co-word Analysis Concept, Definition and Application. National Studies on Librarianship and Information Organization, 28(1), 125-145. (In Persian)
37
Amiri, M. R., Khaseh, A., & Sadeghi, A. (2019). Investigating knowledge structure in nursing researches using co-word analysis [Research Project]. Hamadan: Hamadan University of Medical Sciences. (In Persian)
38
Asadi, M., Joulaei, S., Saqafi, S., & Bazrafshan, A. (2013). Scientific Collaborations and Co-Authorship Networks in Scientific Publications of Sharif University of Technology during 2005-2010. National Studies on Librarianship and Information Organization, 24(1), 166-186.
39
Baji, F., Azadeh, F., Parsaei-Mohammadi, P., & Oarmah, S. (2018). Mapping Intellectual Structure of Health Literacy Area Based on Co-Word Analysis in Web of Science Database during the Years 1993-2017. Iranian Journal of Health Information Management, 15(3), 139-145. (In Persian)
40
Blessinger, k., & Frasier, M. (2007). Analysis of decade in library literature: 1994-2004. College & Research Library, 68(2), 155-170.
41
Callon, M., Courtial, J. P., Turner, W. A., & Bauin, S. (1983). From translations to problematic networks: An introduction to co-word analysis. Information (International Social Science Council), 22(2), 191-235.
42
Chang, Y. W., Huang, M. H., & Lin, C. W. (2015). Evolution of research subjects in the library and information science based on keyword, bibliographical coupling, and co-citation analyses. Scientometrics, 105(3), 2071-2087.
43
Chen, W., Chen, J., Wu, D., Xie, Y., & Li, J. (2016). Mapping the research trends by co-word analysis based on keywords from the funded project. Procedia Computer Science, 91(4), 547-555.
44
Danesh, F., & Ghavidel, S. (2019). Visualizing the Clusters and Dynamics of HPV Research Area. Iranian Journal of Medical Microbiology, 13(4), 266-278. (In Persian)
45
Danialy, S., & Naghshineh, N. (2014). Co-citation map of outstanding authors in the field of image retrieval. Caspian Journal of Scientometrics, 1(2), 66-73. (In Persian)
46
Dehdarirad, T. Villaroya, A., & Barrios, M. (2014). Research trends in gender differences in higher education and science: a co-word analysis. Scientometrics, 101(2), 273-290.
47
Deng, Y. H., Hao, X. Y., Zhang, H., & Song, G. M. (2018). Co-word clustering analysis for nursing safety management research focuses on PubMed. TMR Integrative Nursing, 2(3), 108-114.
48
Ebadollah Amoughin, J., Sharif Moghaddam, H., & Ziaei, S. (2018). A Review of Important Indicators in Scientometrics (Co-Citation & Co-Word) and the Necessity of Using Them in Scientific Products Analysis. Comparative Tafsir Studies, 4(8), 297-321.(In Persian)
49
Emami, M., Riahinia, N., & Soheili, F. (2019). Mapping the Scientific Structure of Medical and Laboratory Equipment Patents in the USPTO database between 1984 and 2014. Payavard, 12(6), 419-432. (In Persian)
50
Fattahi, R. (2012). The concept of knowledge organization: Common and different areas of information organization. Available at: http://iskoiran.org/ir/?paged=13&cat=10. (In Persian)
51
Gan, J., Cai, Q., Galer, P., Ma, D., Chen, X., Huang, J., & Luo, R. (2019). Mapping the knowledge structure and trends of epilepsy genetics over the past decade: A co-word analysis based on medical subject headings terms. Medicine, 98(32), e16782.
52
Ghazizadeh, H., Soheili, F., & Khasseh, A. A. (2018). Mapping Knowledge of Quran and Health Studies in Iran: Aco-Word Analysis. Scientometrics Research Journal, 4(8), 101-122. (In Persian)
53
González-Teruel, A., González-Alcaide, G., Barrios, M., & Abad-García, M. F. (2015). Mapping recent information behavior research: An analysis of co-authorship and co-citation networks. Scientometrics, 103(2), 687-705.
54
Hassanzadeh, M., Zandian, F., & Ahmadi Meinagh, S. (2018). Mapping the Cognitive Structure and Its Evolution in Knowledge and Information Science: A Text Mining Approach (2004-2013). Scientometrics Research Journal, 4(8). 123-142. (in Persian)
55
Hu, C., Hu, J., Deng, S., & Liu, Y. (2013). A co-word analysis of library and information science in China. Scientometrics, 97(2), 369-382.
56
Janssens, F., Leta, J., Glanzel, W., & Moor, B. (2006). Towards mapping library and information science. Information Processing and Management, 42(6), 1614-1642.
57
Khademi, R., & Heidari, G. (2016). Mapping the intellectual structure of Information Management using Co-words from 1986 to 2012. Iranian Journal of Science and Techniques of Information Management, 2(3), 59-93. (in Persian)
58
Khasseh, A. A., Soheili, F., Moghaddam, H. S., & Chelak, A. M. (2017). Intellectual structure of knowledge in iMetrics: A co-word analysis. Information Processing & Management, 53(3), 705-720.
59
Khazaneha, M., Heidari, G. R., Mostafavi, E. (2019). Structural analyzing of Information Science Theories based on co-word network analysis of articles in Web of Science database (1983-2017). Iranian Journal of Processing and Management, 34(3), 1051-1076.
60
Keshvari, M., & Hemati, Z. (2019). Mapping Scientific Outputs of Public Libraries Using Co-word Network Analysis. Research on Information Science & Public Libraries, 24(4), 545-568. (in Persian)
61
Kliewer, K., Melcer, E., & Glisic, B. (2019). A co-word analysis of the structural health monitoring field. In 12th International Workshop on Structural Health Monitoring: Enabling Intelligent Life-Cycle Health Management for Industry Internet of Things (IIOT), IWSHM, 1512-1516.
62
Lee, T. S., Lee, Y. S., Lee, J., & Chang, B. C. (2018). Analysis of the intellectual structure of human space exploration research using a bibliometric approach: Focus on human-related factors. Acta Astronautica, 143, 169-182.
63
Liu, G. Y., Hu, J. M., & Wang, H. L. (2011). A co-word analysis of digital library field in China. Scientometrics, 91(1), 203-217.
64
Makkizadeh, F. (2019). Intellectual structure of knowledge in Nanomedicine field (2009 to 2018): A Co-Word Analysis. Nanomedicine Research Journal, 4(2), 101-110 (in Persian)
65
Makkizadeh, F., Hazeri. A., Hosininasab, S., & Soheili, F. (2016). Thematic Analysis and Scientific Mapping of Papers related to Depression Therapy in PubMed. Journal of Health Administration, 19(65), 51-63. (In Persian)
66
Mehdizadeh-Maraghi, R., Nazari, M., & Minaii, M. (2014). Mapping science of Massage therapy during 2008-2013 in the Scopus database. Journal of Islamic and Iranian Traditional Medicine, 4(4), 333-342.
67
Mostafavi, I., Osareh, F., & Tavakolizadeh-Ravari, M. (2017). Identifying Content Structure of Knowledge and Information Science (KIS) Studies Based on Co-word Analysis of Articles in “Web of Science (WoS)” Database (2009-2013). Iranian Journal of Information Processing and Management, 33(3), 1271-1300. (in Persian)
68
Nájera-Sánchez, J. J. (2020). A Systematic Review of Sustainable Banking through a Co-Word, Sustainability, 12(1), 278.
69
Nájera-Sánchez, J. J., Mora-Valentín, E. M., Ortiz-de-Urbina-Criado, M., & Moura-Díez, P. (2019). Mapping the conceptual structure of environmental management: a co-word analysis. Business: Theory and Practice, 20, 69-80.
70
Naseri jezeh, M., Tabatabaeean, S, H., & Fatehrad, M. (2012). Science Mapping of Management of Technology in Iran: A Tool for Knowledge Policy Making. Iranian Journal of Science AND Technology Policy, 5(1), 45-72. (in Persian)
71
Norozian amiri, S., Khalkhali, A., & Shakibaei, Z. (2019). CompilIng the Knowledge Map of Wis-dom Research. Journal of Scientometrics, 5(9), 117-138. (in Persian)
72
Osareh, F., Ahmadi, H., Heidari, G., & Hosseini Beheshti, M. (2017). Mapping and Analysis of Iranian Conceptual Network of the Structure of Scientometrics. Iranian Journal of Studies in Library & Information Science, 9(3), 1-20. (in Persian)
73
Osareh, F., Heidari, G., Zare farashbandi, F., & Haj zeinolabedini, M. (2013). From Bibliometrics to Webometrics. Tehran: ketabdar. (in Persian)
74
Qiu, J. P., Dong, K., & Yu, H. Q. (2014). Comparative study on structure and correlation among author co-occurrence networks in bibliometrics. Scientometrics, 101(2), 1345–1360.
75
Raeeszadeh, M., Karamali, M. (2018). Scientific Mapping of Military Trauma Papers using Co-Word Analysis in Medicine. Journal of Military Medicine, 20(5), 476-487. (in Persian)
76
Rachemani, A., Nowkarizi, M., & Sharif, A. (2018). Investigating the Quantitative Status of Theses and Dissertations in Humanities with an Islamic Approach at Ferdowsi University of Mashhad in 1984-2014. Journal of Scientometrics, 4(8), 161-183. (in Persian)
77
Ravikumar, s., Agrahari, A., & Singh, S. N. (2015). Mapping the intellectual structure of scientometrics: A co-word analysis of the journal Scientometrics (2005-2010). Scientometrics, 102(2), 929-955.
78
Rostami, F., soheili, F., & Khasseh, A. (2019). Knowledge Structure in Knowledge Discovery Patents: Visualization based on Co-word Analysis. Scientometrics Research Journal. (Preprint). (in Persian)
79
Sedighi M. (2015). Using of co-word analysis method in the mapping of the structure of scientific fields (case study: The field of Informetrics). Iranian Journal of Information Processing and Management, 30(2), 373-396. (in Persian)
80
Soheili, F., Khasseh, A. A., & Koranian, P. (2019). Mapping Intellectual Structure of Knowledge and Information Science in Iran based on Co-word Analysis. Iranian Journal of Information and Processing Management, 34(4), 1905-1938. (in Persian)
81
Soheili, F., Khasseh, A. A., & Koranian, P. (2018). Thematic trends of concepts in Knowledge and Information Science based on co-word analysis in Iran. National Studies on Librarianship and Information Organization, 29(2), 171-190. (in Persian)
82
Soheili, F., Shaban, A., & Khase, A. (2016). Intellectual Structure of Knowledge in Information Behavior: A Co-Word Analysis. Human Information Interaction, 2(4), 21-36. (in Persian)
83
Soltani, Z., Neghahban, M.B., Makkizadeh, F. (2016). Co-word Analysis of articles in related to kerman Agriculture in Islamic World Science Citation (ISCI) According to an Approach of Scientific map. Iranian Journal of Information Management, 2(3), 74-96. (in Persian)
84
Sugimoto, C., Li, D., Russell, T., Finaly, C., & Ding, Y. (2011). The shifting sands of disciplinary development: Analyzing North American library and information science dissertations using latent dirichlet allocation. Journal of the Association for Information Science and Technology, 62(1), 185-204.
85
Sun-Kyum, K., Wan-Jong, K., Tae-Sul, S., & Hyun-Jin, C. (2019). Domain Analysis on the Field of Open Access by Co-Word Analysis: Based on Published Journals of Library and Information Science during 2013 to 2018. Korean Library and Information Science Society, 50(1), 333-356.
86
Wang, H., Deng, S., & Su, X. (2016). A study on construction and analysis of the discipline knowledge structure of Chinese LIS based on CSSCI. Scientometrics, 109(3), 1725-1759.
87
Wang, X. D., Liu, J. J., & Sheng, F. S. (2014). Analysis of hotspots in the field of domestic knowledge discovery based on a co-word analysis method. Cybernetics and Information Technologies, 14(5), 145-158.
88
Wei, W. J., Shi, B., Guan, X., Ma, J. Y., Wang, Y. C., & Liu, J. (2019). Mapping theme trends and knowledge structures for human neural stem cells: a quantitative and co-word biclustering analysis for the 2013–2018 period. Neural Regeneration Research, 14(10), 1823.
89
Yan, B. N., Lee, T. S., & Lee, T. P. (2015). Mapping the intellectual structure of the Internet of Things (IoT) field (2000–2014): A co-word analysis. Scientometrics, 105(2), 1285-1300.
90
Ye, Y., & Ge, Y. (2018). A bibliometric analysis of inventory management research based on knowledge mapping. The Electronic Library, 37(1), 127-154.
91
Zavaraqi, R., & Fadaie, G. (2014). Visualizing the scientific network of thermodynamics subject area based on outputs of Iranians scholars of the field indexed in Thomson Reuters Web of Science. Journal of Academic librarianship and Information Research, 48(1), 1-38. (in Persian)
92
Zavaraqi, R. (2018). Projection of scientific maps: Principles, Teckniques and Tools. Tehran: The Organization for Researching and Composing University textbooks in the Humanities.
93
Zolfaghari, S., Soheili, F., Tavakolizade Raveri, M., & Mirzaee, A. (2015). A Patents’ Co-word Analysis for Determining the Subject Trends of Technology. Rahyaft, 25(59), 51-64. (in Persian)
94
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی معماری وبگاه کتابک از منظر معماری اطلاعات
هدف: هدف اصلی این پژوهش ارزیابی تطبیقی معماری وبگاه کتابک بر اساس مؤلفههای اصلی معماری اطلاعات است. روش پژوهش: از روش تحلیل محتوا و ارزیابی استفاده شد. شیوه تحلیل محتوا به منظور شناخت بافت، محتوا و کاربر و روش ارزیابی مبتنی بر ابزار سیاهه وارسی برای تحلیل وضعیت معماری وبگاه کتابک به کار رفت. یافتهها: مأموریت وبگاه شامل 1) ترویج کتابخوانی میان کودکان و نوجوانان و 2) کمک به انتخاب مواد خواندنی مناسب. کاربران اصلی وبگاه پدران، مادران، مربیان، آموزگاران، کتابداران و هر کسی که به ترویج کتابخوانی علاقهمند باشد هستند. محتوای وبگاه در راستای تحقق مأموریت و اهداف وبگاه منتشر میشود. بر اساس تحلیل سیاهههای وارسی، امتیازهای به دست آمده برای هر یک از سیستمهای سازماندهی، برچسبزنی، پیمایش و جستجو به ترتیب 25، 32، 51 و 20 امتیاز بود. این امتیازها به ترتیب خیلی خوب، خوب، خیلی خوب، و ضعیف ارزیابی میشوند. نتیجهگیری: بر اساس نتایج به دست آمده، طرح سازماندهی الفبایی وبگاه نیاز به گسترش دارد. طرح سازماندهی جغرافیایی باید تغییرات اساسی پیدا کند. سیستم پیمایش اصلی وبگاه باید به سیستم پیمایش محلی مجهز شود. تعدادی از نقاط ضعف سیستمهای پیمایش مختلف باید برطرف شود. سیستم جستجوی وبگاه ضعیف است. یکی از راهکارهای تقویت سیستم جستجو استفاده از پردازش زبان طبیعی در نمایهسازی است. همچنین اضافهکردن سیستم پیشنهاددهنده به سیستم جستجوی وبگاه از جمله روشهایی است که میتوان با کمک آن عملکرد سیستم جستجو را بهبود بخشید.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_104805_cee49c67d30f8a780f01926d80a93a2e.pdf
2020-06-21
86
116
10.30481/lis.2020.212220.1663
معماری اطلاعات
ارزیابی وبگاه
سازماندهی
برچسبزنی
پیمایش
پریناز
بابایی
parinazb1@gmail.com
1
دانشجوی دکتری رشته علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
AUTHOR
امیر حسین
صدیقی
seddighi@irandoc.ac.ir
2
استادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
استادزاده مهربانی، بهاره؛ محمدی استانی، مرتضی (1396). ارزیابی وبسایتهای فدراسیونهای ورزشی ایران بر اساس WQET. مجله مدیریت اطلاعات و دانششناسی، 4(3)، 63-76.
1
باب الحوائجی، فهیمه؛ هراتیزاده، ساینا؛ طاهری لطفی، شهرزاد (1395). ارزیابی وبسایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دیدگاه کاربران. نظامها و خدمات اطلاعاتی، 5(1,2)، 37-52.
2
باقری نسب، فریده (1390). بررسی و رتبهبندی وبسایتهای فارسی مذهب شیعه بر اساس سیاهه وارسی طراحی شده با استفاده از معیارهای سیلبرگ، اس. ام. آر. تی. و اَکشن فور هلس. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 17(2)، 305-336.
3
جعفری بهنام، زهرا؛ اصنافی، امیررضا (1396). ارزیابی وب پورتالهای کتابخانههای عمومی مستقر در استان تهران. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، ۲۳(۳)، ۳۳۵-۳۶۳.
4
حمدیپور، افشین (۱۳۹۰). ارزیابی وب سایت کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی کشور و ارایهی پیشنهادهایی در جهت بهبود وضعیت آنها. مدیریت اطلاعات سلامت، 8(2)، 176-188.
5
دولانی، عباس (1396). تأثیر کیفیت طراحی وب سایتهای بانکها بر عملکرد مشتریان. کتابداری و اطلاعرسانی، 20(4)، 128-149.
6
زابلی دهنوی، راحیل؛ نوروزی، یعقوب. (1395). ارزیابی کیفی وبگاههای کتابخانههای دانشگاهی: مورد مطالعه کتابخانههای مرکزی دانشگاههای مادر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 2(3)، 103-124.
7
شهرابی فراهانی، نعیمه؛ شکفته، مریم؛ کازرانی، مریم؛ امامی، زهرا. (1397). ارزیابی وبسایتهای فارسی دیابت براساس مقیاس وب مد کوال (۱۳۹۵). مجله غدد درونریز و متابولیسم ایران، ۲۰(۳)، ۱۴۲-۱۵۰.
8
صدیقی، امیر حسین (در دست انتشار). ارائه چارچوبی برای ارزیابی وبگاهها از منظر معماری اطلاعات. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات.
9
علی بیگ، محمدرضا؛ جمشیدی اورک، روح انگیز؛ حاجی زین العابدینی، محسن؛ پاشازاده، فریبا (1390). ارزیابی کیفی وبسایتهای کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی کشور ایران با استفاده از روش "وب کیو ای ام (WebQEM)". فصلنامه مدیریت سلامت، ۱۴(۴۳)، ۶۳-۷۶.
10
غریبه نیازی، منیره؛ کربلا آقایی کامران، معصومه؛ غائبی، امیر (1395). ارزیابی وبسایتهای دانشگاههای دولتی ایران زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با روش وب کیو ای ام. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 23(17)، 105-120.
11
مانیان، امیر؛ سهرابی، بابک؛ شادمهری، نیکتا (1393). شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر در ارزیابی وب سایت بر اساس تحلیل استنادی مقالههای پژوهشی. پژوهشهای مدیریت در ایران، 18(1)، 223-245.
12
میرحیدری، مریم السادات؛ غفوری، محبوبه (1397). ارزیابی وب سایتهای نشریات تخصصی و علمی حوزه مطالعات ایرانشناسی. فصلنامه فرانما، 3، 20-30.
13
نعمتی انارکی، لیلی؛ سیدان، سید احسان؛ نجاتبخش، فاطمه. (۱۳۹۶). ارزیابی وبسایتهای فارسی حوزه طب ایرانی- اسلامی بر اساس مقیاس WebMedQual. مدیریت اطلاعات سلامت، 14(2)، 78-83.
14
References
15
Alibeyk, M., Jamshidi Orak, R., Haji Zeinolabedini, M., & Pashazadeh. F. (2011). Qualitative Evaluation of Central Library's Web Sites of Medical Universities in Iran with WEBQEM. Journal of Health Administration, 14(43), 63-76. (in Persian)
16
Babolhavaeji, F., Heratizadeh, S., & Taheri Lotfi, S. (2016). Evaluation of Ministry of Health, Treatment and Medical Education website from the perspective of users. Journal of Information Systems and Services, 5(2), 37-52. (in Persian)
17
Bagherinasab, F. (2011). Investigation and Ranking of Shi’a Farsi Websites Based on the Checklist Designed by the Criteria of Silberg, SMRT, and Action For Health. Research on Information Science & Public Libraries, 17(2), 305-336. (in Persian)
18
Doulani, A. (2017). The effect of design quality of banks' websites on performance of customers on electronic loyalty and electronic word of mouth (E-WOM). Library and Information Sciences, 20(4), 128-149. (in Persian)
19
Gharibe Niazi, M., KarbalaAghaei, M., & Ghaebi, A. (2016). Evaluation of Iranian State University Websites under the Ministry of Science, Research and Technology by WebQEM. Journal of Library and Information Science Studies, 23(17), 105-120. (in Persian)
20
Hamdipour, A. (2011). Assessment Study of Library Website of Iranian Universities of Medical Sciences and Suggestions for Improvement. Health Information Management, 8(2), 176-188. (in Persian)
21
Jafari Behnam, Z., & Asnafi, A. (2017). Comparative Assessment of Web portals of Tehran Province Public Libraries. Research on Information Science & Public Libraries, 23(3), 335-363. (in Persian)
22
Manian, A., Sohrabi Yurtchi, B., & Shadmehri, N. (2014). Identifying & Prioritizing the Factors Influencing on Website Evaluation, A Content Analysis of Literature. IQBQ, 18(1), 223-245. (in Persian)
23
Mirheidari, M., & Ghafouri, M. (2018). Evaluation of websites of specialized and scientific journals in the field of Iranian Studies. Faranama, 3, 20-30. (in Persian)
24
Nemati-Anaraki, L., Seyyedan S.E., & Nejatbakhsh, F. (2017). Evaluation of Iranian-Islamic Medicine Websites Using WebMedQual Scale. Health Information Management, 14(2), 78-83. (in Persian)
25
Ostadzadeh Mehrabani, B., & Mohammadi Ostani, M. (2017). Evaluation of Iranian sports federations’ websites by using Websites Quality Evaluation Tool (WQET). Knowledge and Information Management Journal, 4(3), 63-76. (in Persian)
26
Rosenfieled, L., Morville, P., & Arango, J. (2015). Information Architecture: For the Web and beyond. United States: Oʾreily.
27
Seddighi, A. H. (in press). An Information Architecture Evaluation Framework for Websites. Iranian Journal of Information Processing and Management. (in Persian)
28
Shahrabi Farahani, N., Shekofteh, M., Kazerani, M., & Emami, Z. (2018). An Evaluation of Persian Diabetes Websites based on WebMedQual (2016). Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism, 20(3), 142-150. (in Persian)
29
Zaboli Dehnavi, R., & Norouzi, Y. (2016). Qualitative Evaluation of academic libraries Web Sites: Case studiy Central Library`s of the Ministry of Science, Research and Technology in Iran. Sciences and Techniques of Information Management, 2(3), 103-124. (in Persian)
30
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی میزان آمادگی کتابخانههای عمومی ایران در مواجهه با بحران ریزگردها
هدف: مطالعه نقش کتابخانهها در زمان بحرانها (بحران ریزگرد) از اهمیت زیادی برخوردار است. این پژوهش با هدف مطالعه وضعیت کتابخانههای عمومی در مواجهه با ریزگردها انجام شده است. روششناسی: پژوهش حاضر، توصیفی - پیمایشی از نوع کاربردی است. جامعه آماری تمامی کتابداران کتابخانههای عمومی (کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان) که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای و تصادفی ساده و استفاده از فرمول کوکران 190 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری و با نرمافزار spss نسخه 24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج آزمون t تک نمونهای، نشان داد وضعیت آمادگی کتابخانههای مورد مطالعه، در مواجهه با پدیده ریزگردها در هر سه مرحله پیش از بحران، حین بحران و بعد بحران در سطح مطلوبی قرار ندارد. نتیجهگیری: با توجه به یافتهها، بحران ریزگردها در کتابخانههای عمومی، تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است. در حالی که این پدیده میتواند بر سطح کارایی و عملکرد کتابخانههای عمومی تأثیر منفی داشته باشد. با توجه به نقش کتابخانههای عمومی به عنوان نهادی مردمی و اجتماعی، ضرورت دارد که کتابخانهها به نقش خود که اطلاعرسانی و ارائه خدمات در تمامی حوزهها به اجتماع است فعالیتهایی چشمگیری انجام دهند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_103654_dbced36c344b11085e58d0e79d631d68.pdf
2020-06-21
117
136
10.30481/lis.2020.216377.1671
کتابخانههای عمومی
بحران
ریزگردها
حوادث طبیعی
گرد و غبار
شهناز
خادمی زاده
s.khademi@scu.ac.ir
1
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
LEAD_AUTHOR
عبدالحسین
فرج پهلو
farajpahlou@scu.ac.ir
2
استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
AUTHOR
زینب
محمدی
mohammadizeinab2@gmail.com
3
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
AUTHOR
پهلوان، الهه (1397). مطالعه اثرات ریزگردها بر تهدیدهای نوپدید. نخستین همایش ملی واکاوی تهدیدهای نوپدید دفاعی-نظامی.
1
خادمی زاده، شهناز؛ فاتحی، فرهاد؛ سیفی، لیلی؛ خادمی زاده، معصومه (1397). ارائه خدمات اطلاعات سلامت همراه به منظور مدیریت بحران ریزگردها در استان خوزستان. سومین کنگره بین المللی سلامت همراه شیراز.
2
زکیانی، شعله؛ غفاری، سعید؛ غلامی، شهرزاد (1396). بررسی میزان آمادگی کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی قزوین در مواجهه با بلایای طبیعی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، 22(4/99)، 83-74.
3
محمداسماعیل، صدیقه؛ ناصحی اسکوئی، ماهرخ (1393). کتابخانهها و مدیریت بحران (مطالعه موردی: کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی تابعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مستقر در شهر تهران). مدیریت اطلاعات سلامت ،11(6)، 711-699.
4
References
5
Aziagba, P. C., & Edet, G. T. (2008). Disaster-control planning for academic libraries in West Africa. Journal of Academic Librarianship, 34(3), 265-268.
6
Buchanan, S. (1998). Disaster planning: Preparedness and Recovery for Libraries Archives: ARMp study With Guidelines. Paris: UNESCO
7
Featherstone, R. M., Beckey, L. J., & Ruffin, A. B. (2007). Library roles in disaster response: an oral history project by the National Library of Medicine. Medicine Librarianship Assocciation, 96(4), 343-50.
8
Frank, J.) 2011). The impact of hurricane Katrina on Gulf Coast libraries and their disaster planning. [Thesis], USA: San Joes State University.
9
Jaeger, P. T., Langa, L. A., Mc Clure, C. R., & Bertot, J. C. (2007). The 2004 and 2005 Gulf Coast hurricanes: Evolving roles and lessons learned for public libraries in disaster preparedness and community services. Public Library Quarterly, 25(3-4), 199-214.
10
Ilo, P. I., Izuagbe, R., Mole, A. J., & Ekwueme, L. (2018). Measuring disaster preparedness and response practices in university libraries in Nigeria: The role of disaster equipment. International Journal of Disaster Risk Reduction, 31, 85-91.
11
Kaur, T. (2009). Disaster planning in university libraries in India: a neglected area. New Library World, 110(3/4), 175-187.
12
Khademizadeh, S., Fatehi, F., Seifi, L., & Khademizadeh M. (2019). Providing mobile health information services for the management of microcosm crisis in Khuzestan province. 3rd International Congress of Health along with Shiraz. (in Persian)
13
Mohammad Ismail, S., & Nashei Squoi, M. (2014). Libraries and Crisis Management (Case Study: Libraries of Medical Sciences Universities Affiliated to the Ministry of Health and Medical Education Based in Tehran). Health Information Management, 11(6), 611-699. (in Persian)
14
Owolabi, K. A., Lawal, W. O., Olukayode, J., Pelemo, G. D., & Odenigbo, P. (2014). Disaster Awareness and Preparedness in Nigerian Polytechenic Libraries: A Survey. SRELS Journal of Information Management, 51(6), 355-361.
15
Pahlavan, A. (2018). Study of the effects of microgrids on emerging threats. The First National Conference on the Analysis of Emerging Defense-Military Threats. (in Persian)
16
Rattan, P. (2013). Role of Library and Information Centres In Disaster Management. Library Philosophy and Practice (ejournal), 886, 1-11.
17
http://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/886
18
Soehner C., Godfrey, I., & Bigler. G. S. (2017). Crisis Communication in Libraries: Opportunity for New Roles in Public Relations. The Journal of Academic Librarianship, 43, 267-283.
19
Winston, M. D. & Quinn, S. (2005). Library leadership in times of crisis and change. New Library World, 106 (9/10), 395-415. www.emeraldinsight.com/0143-5124.htm
20
Young, E. (2017). The Role of Public Libraries in Disasters, New Visions for Public Affairs, 10, 31-38.
21
Zach, L. (2011). What do I do in an emergency? The role of public libraries in providing information during times of crisis, Science & Technology Libraries, 30(4), 404-413.
22
Zakiani, S., Ghafari, S., & Gholami, S. (2017). Assessing the readiness of libraries of Qazvin University of Medical Sciences in the face of natural disasters. Journal of Qazvin University of Medical Sciences, 22 (99/4), 83-74. (in Persian)
23
ORIGINAL_ARTICLE
بازدارنده ها و شرایط جذب ناکاربران به کتابخانه های عمومی ایران
زمینه و هدف: ناکاربران کسانی هستند که به هر دلیلی به کتابخانه مراجعه نمیکنند. شناخت دلایل عدم مراجعه و شروط مشتری برای مراجعه، همواره یکی از دغدغههای سازمانهای خدماتی بوده است. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی دلایل عدم مراجعه و شروط ناکاربران برای مراجعه به کتابخانههای عمومی ایران است. روش: این پژوهش، کیفی است. جهت گردآوری دادهها از روش مصاحبه ساختاریافته استفاده شد. نظریه زمینهای مبنای این پژوهش بود و اطلاعات خام حاصل از مصاحبهها طی 3 مرحله کدگذاری شد. جهت کدگذاری دادهها نرمافزار مکس کیودا به کار گرفته شد. 105 ناکاربر از 11 استان جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. یافتهها: حاصل تحلیل مصاحبهها، 64 کد باز، 26 زیرطبقه، 12 طبقه و 5 طبقه محوری بود. از میان طبقات محوری، طبقه سازمان ناکارآمد به عنوان طبقه مرکزی انتخاب شد. یافتهها نشان داد ناکاربران، محتوا، امکانات و محیط و خدمات کتابخانه ناکارآمد است. همین موارد کافی است تا ناکاربران کتابخانه را سازمانی ناکارآمد تلقی کرده و ناکارآمدی را دلیلی برای عدم مراجعه به کتابخانه عنوان کنند. علاوه بر این، موجودیت ضعیف و محیط اطلاعگریز از دیگر دلایلی است که ناکاربران به آن اشاره کردند. ناکاربران برای مراجعه به کتابخانه شروطی دارند؛ آنها زمانی به کتابخانه خواهند آمد که گستره منابع و خدمات کتابخانه بهبود و توسعه یابد و همچنین ساختار استاندارد محیطی - امکاناتی بر کتابخانه حاکم شود. اصالت/ارزش: موضوع مورد مطالعه و استفاده از روش کیفی، بیانگر اصالت و ارزش این پژوهش است. شناسایی دلایل عدم مراجعه و شروط ناکاربران برای مراجعه به کتابخانه، کمک شایانی به سیاستگذاری و تدوین خط مشیهای واقعبینانه میکند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_91132_bda631cce5c3dfd747fffb074c5e333a.pdf
2020-06-21
137
165
10.30481/lis.2019.186888.1582
دلایل عدم مراجعه
شروط مراجعه
ناکاربران
کتابخانه های عمومی
ایران
محمد
حسن زاده
hasanzadeh@modares.ac.ir
1
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
حمیدرضا
محمودی
hamidreza8520@gmail.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
AUTHOR
عمران
قربانی
emranghorbani.2014@gmail.com
3
کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
ابراهیم
زارهی
ebrahimzarei200@yahoo.com
4
کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
AUTHOR
فاطمه
هلالیان
fatemeh_he2010@yahoo.com
5
کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، ، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
فاطمه
هوشیدری
zhina_hoshidar@yahoo.com
6
کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
مریم
مقدمی
maryammoghadami68@gmail.com
7
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
جلالی، رستم (1391). نمونهگیری در پژوهشهای کیفی. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 1(4)، 310-320.
1
حدادیان، علیرضا؛ کفاشان، مجتبی؛ آسماندره، یاسر؛ رضاییزاده، فاطمه؛ احسانی، حسنیه (1391). پیششرطها و پیامدهای وفاداری مراجعان کتابخانهها: طراحی الگوی وفاداری مراجعان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی. پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 2(2)، 137-158.
2
فخارطبسی، ملیحه (1396). عوامل مؤثر بر میزان اشتیاق به بازگشت کودکان و نوجوانان به کتابخانه از دید مراجعان کودک و نوجوان کتابخانههای عمومی شهر مشهد. پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 7(2)، صص 61-76.
3
کوربین، جولیت؛ استراوس، آنسلم (1385). اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی، رویهها و شیوهها. ترجمه بیوک محمدی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
4
لاهوتی، زهرا؛ قنبریان، عبدالحمید؛ مرادی، ابراهیم (1394). بررسی نقش طبیعت و معماری در رضایتمندی مراجعان کتابخانه (نمونه موردی: شهر ایلام). فرهنگ ایلام، 16 (46و47)، 91-114.
5
محبوب، سیامک (۱۳۹۰). نگاهی به سرانه مطالعه در کشورهای پیشرفته. کتاب ماه کلیات، اطلاعات، ارتباطات و دانششناسی، سال سیزدهم، شماره ۱۷۱، اسفند. ص ۱۱۲–۱۱۴.
6
Borteye, E. M., Atiso, K., & Asare-Kyire, A. D. (2018). Identifying Non-Use of Library Services by Faculty in a Ghanaian University. Library Philosophy and Practice (e-journal).
7
Brady, M. K., Robertson, C. J., & Cronin, J. J. (2001). Managing behavioral intentions in diverse cultural environments: an investigation of service quality, service value and satisfaction for American and Ecuadorian fast-food customers. Journal of International Management, 7(2), 129-149.
8
Corbin, J., & Strauss, A. (2006). Principles of Qualitative Research Methodology: Basic Theory, Procedures and Practices. Translated by Mohammadi, B. Tehran: Institute of Humanities and Cultural Studies.
9
Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (3rd ed.). Thousand Oaks, CA, US: Sage Publications, Inc.
10
Cronin, J. J., Brady, M. K., & Hult, G. T. M. (2000). Assessing the effects of quality, value, and customer satisfaction on consumer behavioral intentions in service environments. Journal of Retailing, 76(2), 193-218.
11
Ebadollahi, N. (2004). Services and libraries of public libraries. Informational Research and Public Libraries, 13(3 & 4), 15-21. (in Persian)
12
Fakhqrtabasi, M. (2016). Factors Affecting the Excitement to Return Children and Adolescents to the Library from the Viewpoint of Children and Adolescents in Public Libraries of Mashhad. Library and Information Research Journal, 7(2), pp. 61-76. (in Persian)
13
Fernández-Ardèvol, Mireia; Ferran-Ferrer, Núria; Nieto-Arroyo, Javier; Fenoll, Carme (2018). The public library as seen by the non-users. El profesional de la información, 27(3), 659-670.
14
Fletcher, D. E. (2016, Nov/Dec). Reaching the Elusive Library Non-Users. Marketing Library Services, 30(6). Retrieved May 1, 2019 from: http://www.infotoday.com/
15
Glaser, B. (1998). Doing Grounded Theory: Issues and Discussions. Mill Valley, CA: Sociology Press.
16
Glaser, B., & Strauss, A. (1967). The Discovery of Grounded Theory: Strategies For Qualitative Research. NewYork: Adline.
17
Haddadian, A., Kafashan, M., Rezaiezadeh, S. Y., & Ehsani, H. (2012). Preconditions and consequences of loyalty of library users: designing the loyalty pattern of the clients of the central library of Astan Quds Razavi. Research Library and Information Science, 2(2), 137-158.https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/1790. (in Persian)
18
Jalali, R. (2012). Sampling in qualitative research. Journal of Qualitative Research in Health Sciences, 1(4), 310-20. (in Persian)
19
Lahouti, Z., Ghanbarian, A., & Moradi, I. (2014). Investigating the Role of Nature and Architecture on Satisfaction of Library Users (Case Study: Ilam City). Farhang-e-Ilam, 16 (46 and 47), 91-114. (in Persian)
20
Mahboob, S. (2012). Public libraries and per Capita Reading: Research on information science and Public libraries, Payam-e- Ketabkhaneh (Library Message) Spring 2012, 18(1), 117 -133. (in Persian)
21
Mansourian, Y. (2006). Adoption of Grounded Theory in LIS research. New Library World, 107(9/10), 386-402. (in Persian)
22
Polit, D., & Beck, C. (2006). Essential of Nursing Research. 6ed ed. Lippincott Williams Wilkins Co.
23
Rowley, J. (2006). From user to customer? OCLC systems & services, 16(4), 157-167.
24
Saunders, B. (2017). Saturation in qualitative research: exploring its conceptualization and operationalization. Quality & Quantity, 52(4).
25
Shaheen, M., Mumtaz, A. A., & Eisenschitz, T. S. (2001). User perceptions of library effectiveness in Malaysian agricultural libraries. Library Review, 50(4), 176-186.
26
Strauss, A., & Corbin, J. M. (1990). Basics of qualitative research: grounded theory procedures and techniques. London, UK: Sage Publications.
27