ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تطبیقی میزان تناسبات حاکم در اصول صفحهآرایی قرآنهای مذهب عصر تیموری موجود در موزههای آستان قدس رضوی و آستانه مقدسه قم
هدف:هدف این مقاله بررسی مؤلفههای حاکم درصفحهآرایی نسخههای قرآنی عصرتیموری است.از طرفی ضمن تشریح میزان عملکرد وکارکرد تناسبات در اصول صفحهآرایی این نوع نسخهها، میزان اندازهگیریهای شاخص و غالب درصفحهآرایی نسخههای دوموزه نامبرده را مورد ارزیابی، تحلیل و تطبیق قرار میدهد. روش پژوهش/جامعه آماری: این پژوهش ضمن توصیف آثار موردنظر به روش پیمایشی انجام شده است و با رویکرد تحلیلی-تطبیقی مورد بررسی قرارگرفته است. گردآوری مطالب ازطریق منابع کتابخانهای است. به دلیل محدودیت تعداد بالای اخذ نسخهها از موزههای مورد نظر، انتخاب نمونههای مطالعاتی اندک بوده و با مشاوره کارشناسان خبره این بخشها، به روش هدفمند آثاری مورد مطالعه قرار گرفتند که دارای صفحات افتتاح و تزئینی باشند. لذا 5 مصحف مذهب قرآنی از هر موزه منتخب گردید. یافتهها: تناسبات حاکم در اصول صفحهآرایی و قطع نسخههای قرآنهای مورد مطالعه از موزههای مذکوربر مبنای تناسبات طلایی و مستطیل پویا است. با این تفاوت که تناسبات طلایی، مستطیل پویا با معیار 2√ و قطع صفحات آثار قم با 8 /52 درصد بیشتر ازآثار رضوی سنجیده شده است. در بررسی صفحهآرایی و تطبیق آن با دیگر کادرهای موجود صفحه میزان تناسبات حاکم بر اساس نسبتهای مستطیل ایستا استنباط گردید به گونهای که آثار رضوی با 6/ 57 درصد بیشتر از آثار قم از این مقیاس برخوردار است. نتایج: برآیند این پژوهش نشان داد، مهمترین و اصلیترین عامل مؤثر در صفحهآرایی نسخههای قرآنی مذهب انتخاب قطع کاغذ بوده است. سایز خوشنویسی و کتابت نیز در میزان طراحی و مسطرکشی، نوع فرم و کارکرد تذهیبها نیز نقش تعیینکنندهای درترسیم داخلی آرایش صفحات دارند. ضابطه شاخص در اندازهگیری اوراق، تناسبات طلایی محاسبه شده است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_126133_e12628c4e9e542fea58436eace432bca.pdf
2020-09-22
5
40
10.30481/lis.2020.126133
نسخههای مذهب قرآنی
عصر تیموری
صفحهآرایی
موزه آستان قدس رضوی
موزه آستانه مقدسه قم
فاطمه
غفوری فر
fghafuorifar@gmail.com
1
کارشناسی ارشد هنرهای اسلامی-نگارگری، دانشگاه هنر اسلامی تبریز. دانشکده هنرهای صناعی اسلامی
LEAD_AUTHOR
مهدی
محمدزاده
mehdi00mohammadzadeh@gmail.com
2
دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، دانشکده هنرهای صناعی اسلامی
AUTHOR
فرنوش
شمیلی
farnooshshamiliy@gmail.com
3
استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، دانشکده ی هنرهای صناعی اسلامی
AUTHOR
آرشیو نسخ خطی، موزه آستان قدس رضوی. آرشیو نسخ خطی، موزه آستانه مقدسه قم. افشارمهاجر، کامران (1383). پایه و اصول صفحهآرایی، تهران: شرکت نشر کتابهای درسی ایران. اگوستین (1376). بیان الادیان، به کوشش محمد دبیر سیاقی، تهران: روزنه. آیتالهی، حبیبالله (1385). مبانی نظری هنرهای تجسمی، تهران: سمت. بوزجانی، ابوالوفا (1369). هندسه ایرانی، ترجمه: سید علیرضا جذبی، تهران: سروش. پاکباز، رویین (1386). دایره المعارف هنر،تهران:نشر فرهنگ و هنر معاصر. پاکسرشت، مرتضی (1379). خوشنویسی در خدمت کتابت قرآن مجید، تهران:نشر قدیانی. پورتر، ایو (1389). آداب و فنون نقاشی و کتابآرایی، ترجمه: زینب رجبی. تهران: نشر متن. جیمز، دیوید (1381). پس از تیموری قرآننویسی تا قرن دهم هجری، ترجمه: پیام بهتاش. تهران: نشر کاررنگ. حسینی راد، عبدالمجید (1382). مبانی هنرهای تجسمی (قسمت اول)، تهران: شرکت چاپ و نشر کتب درسی. دروش، فرانسوا (1383). سطراندازی و صفحهآرایی، نامه بهارستان، ترجمه: محمدحسین مرعشی، 1-2، 65-84. ریاضی، محمدرضا (1379). کتابت دوران اسلامی، باستانشناسی و هنر، 2-3، 36-48. شایستهفر، مهناز (1388). کتابت و تذهیب قرآنهای تیموری در مجموعه داخلی و خارجی، دوفصلنامه مطالعات هنرهای اسلامی، 10، 74-81. صحراگرد، مهدی؛ عبادی، محسن؛ فدائیان، مجید (1393). شاهکارهای هنری در آستان قدس رضوی (مجموعه قرآنهای نفیس از سده دهم تا چهاردهم هجری قمری)، مترجم: شادی غفوریان، جلد دوم، مشهد: مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی، مؤسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی. غفوری فر، فاطمه (1395). طراحی و اجرای تذهیب قرآنی بر اساس نمونههای تیموری موزه آستانه مقدسه قم، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنراسلامی تبریز، تبریز. فدائی، غلامرضا (1386). آشنایی با نسخ خطی و آثار کمیاب، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم اسلامی دانشگاهها، سمت. کارگر، محمدرضا؛ ساریخانی، مجید (1390). کتابآرایی در تمدن اسلامی،تهران: نشر سمت. کاظمی، سامره (1387). بررسی اصول صفحهآرایی قرآنهای دوره ایلخانی،مجله دانشگاه تهران، 33، 95-102. گرابار، الگ؛ اتینگهاوزن، ریچارد (1387). هنر و معماری اسلامی 1، ترجمه: یعقوب آژند. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم اسلامی دانشگاهها. مایل هروی، نجیب (1372). کتابآرایی در تمدن اسلامی، مشهد: آستان قدس رضوی، بنیاد پژوهشهای اسلامی. محفوظی، محمدصادق؛ هاشمیان، محمدتقی (1387). آئینه مآثر، قم: مؤسسه تحقیقاتی تاریخ تمدن شرق. محمدی، حسن (1392). خوشنویسی و تذهیب در کتابآرایی دوره تیموری، دوسالانههای تذهیبهای قرآنی. مرآثی، محسن؛ خدام محمدی، مریم (1394). بررسی طرح و تزیین در نشانهای پنج آیه در قرآنهای سده اول تا نهم هجری قمری ایران، مجله نگره، 33(10). 5-15. هامبی و ویدن، گرن (1376). هنر مانوی و زردشتی، ترجمه: یعقوب آژند، تهران: مولی. یاری داد، احد (1375). بررسی صفحهآرایی در نسخ خطی باقی مانده از قدیم (یک دوره پانصد ساله از عهد تیموری تا پیدایش چاپ سنگی)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
1
References
2
Afshar Mohajer, K. (2004). Basics and Principles of Page Layout, Tehran: Iran Textbook Publishing Company. (in Persian)
3
Augustine (1997). Bayan al-Adian, by Mohammad Dabir Siyaghi, Tehran: Rozaneh.
4
Ayatollah, H. (2006). Theoretical Foundations of Visual Arts, Tehran: Samat. (in Persian)
5
Buzjani, A. (1990). Iranian Geometry, Translated by Seyed Ali Reza Jazbi, Tehran: Soroush. (in Persian)
6
Daroush, F. (2004). Line-drawing and page layout, Baharestan letter, translated by Mohammad Hossein Marashi, 1-2, 65-84. (in Persian)
7
Fadaei, G. (2007). Introduction to Manuscripts and Rare Works, Tehran: Organization for the Study and Compilation of Islamic Science Books in Universities, SAMT. (in Persian)
8
Ghafourifar, F. (2016). Design and implementation of Quranic gilding based on Timurid examples of the Holy Threshold Museum of Qom, Master Thesis, Tabriz University of Islamic Arts, Tabriz. (in Persian)
9
Ghyka, M. (1977). The Geometriy if Art and Life, New York, Dover Publications
10
Grabar, A., & Ettinghausen, R. (2008). Islamic Art and Architecture 1, translated by Yaghoub Azhand. Tehran: Organization for the Study and Compilation of University Islamic Books.
11
Hamby, A., & Wieden, G. (1997). Manichaean and Zoroastrian Art, translated by Yaghoub Azhand, Tehran: Molly.
12
Hosseini Rad, A. (2003). Fundamentals of Visual Arts, Tehran: Textbook Publishing Company.
13
James, D. (2002). After Timurid writing of the Qur'an until the tenth century AH, translation: Behtash message. Tehran: Karrang Publishing.
14
Kargar, M. R., & Sarikhani, M. (2011). Book Design in Islamic Civilization, Tehran: Publication.
15
Kazemi, S. (2008). A Study of the Principles of Layout of Qurans of the Ilkhanid Period, Journal of the University of Tehran, 33, 95-102.
16
Mahfouzi, M. S., & Hashemian, M. T. (2008). Aineh Mathir, Qom: Research Institute for the History of Eastern Civilization.
17
Manuscript Archive, Astan Quds Razavi Museum
18
Manuscript Archive, Holy Threshold Museum of Qom
19
Riyazi, M. R. (2000). Islamic Writing, Archeology and Art, 2- 3, 36-48.
20
Mayel Heravi, N. (1993). Book Design in Islamic Civilization, Mashhad: Astan Quds Razavi, Islamic Research Foundation.
21
Mohammadi, H. (2013). Calligraphy and Illumination in the Book Design of the Timurid Period, Biennial of Quranic Illumination.
22
Pakbaz, R. (2007). Encyclopedia of Art, Tehran: Publication of Culture and Contemporary Art.
23
Pakseresht, M. (2000). Calligraphy in the service of writing the Holy Quran, Tehran: Qadyani Publishing. (in Persian)
24
Porter, E. (2010). Etiquette and techniques of painting and book decoration, translated by Zeinab Rajabi. Tehran: Text publishing. (in Persian)
25
Sahragard, M., Ebadi, M., & Fadaian, M. (2014). Artistic Masterpieces in Astan Quds Razavi (Collection of Exquisite Qurans from the Tenth to the Fourteenth Century AH), Translator: Shadi Ghafourian, 2, Mashhad: Astan Quds Razavi Publishing Institute, Institute Artistic creations of Astan Quds Razavi. (in Persian)
26
Shayestehfar, M. (2009). Writing and Illumination of Timurid Qurans in Domestic and Foreign Collections, Two Scientific-Research Quarterly of Islamic Arts Studies. (in Persian)
27
Yari Dad, A. (1996). A Study of Page Layout in Ancient Manuscripts (A period of five hundred years from the Timurid period to the advent of lithography), Master Thesis, Tarbiat Modares University, Tehran. (in Persian)
28
Mohsen, M., & Khodam Mohammadi, M. (2015). A Study of Design and Decoration in the Signs of Five Verses in the Qurans of the First to Ninth Centuries of Iran. Look magazine. https://article.tebyan.net/339261. (in Persian)
29
ORIGINAL_ARTICLE
نقد و بررسی عناصر فرامتنی پایان نامه هایی با موضوع پیوند اعضا در فقه اسلامی و حقوق موضوعه
مسئله پژوهش: نقد و بررسی عناصر فرامتنی 42 پایان نامه فقهی و حقوقی با موضوع یکسان «پیوند اعضا» مسئله این پژوهش است. روش: روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و ابزار، سیاهه وارسی است. اهداف: بررسی میزان اختلاف دامنه موضوعی با استناد به عنوان آنها؛ بررسی میزان مطابقت محتوای چکیده پایاننامههای مورد تحقیق با چکیده ساختار یافته؛ بررسی میزان مطابقت ساختار پایاننامهها به لحاظ کمی و کیفی با تعداد و محتوای 5 فصل پایاننامه. یافته ها:1- موضوع «پیوند اعضا» در90 درصد از پایاننامههای مورد پژوهش، موضوع اصلی و یکسان و رویکرد پژوهش در بالغ بر90 درصد از پایاننامهها تقریباً یکسان و تکراری است؛ 2- نزدیک به 40 درصد از پایاننامهها، 6 عنصر الزامی چکیده ساختار یافته را در بر دارند؛ 3- فقط 5 درصد از پایاننامهها منطبق با تعداد و محتوای فصول پنجگانه بر اساس روش تحقیق بوده و 15 درصد هم مطابق با تعداد و نزدیک به محتوای فصول پنجگانه است و فصول 67/5 درصد از پایاننامهها نیز کمتر یا بیشتر از 5 فصل بوده است. به لحاظ محتوایی، در 57/5 درصد از پایاننامه ها در هیچ فصلی، کلیات و روند پژوهش معرفی نشده و در 65 درصد از پایاننامهها نیز اشارهای به پیشینه پژوهش نشده و 50 درصد از پایاننامهها فاقد ارائه پیشنهاد هستند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_84478_3a762a310ccb68ba0d85c24792fff6d8.pdf
2020-09-22
41
61
10.30481/lis.2019.166042.1488
آسیب شناسی پایان نامه ها
پیوند اعضا
بررسی فقهی و حقوقی
عناصر فرامتنی
حبیب الله
عظیمی
habibazimi@yahoo.com
1
استادیار و مشاور علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران. تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
ایمان پور، محمدتقی؛ ناظری، محمدرضا (1395). آسیبشناسی عنوان گزینی در پژوهشهای دانشگاهی، مطالعه موردی: پایاننامههای رشته تاریخ. دوفصلنامه علمی پژوهشی تاریخنگری و تاریخ نگاری دانشگاه الزهرا، 17، پیاپی 102، 5-32.
1
باد، جان (1372). کتابخانه، اطلاعات و معنا. ترجمه محبوبه مهاجر، فصلنامه کتاب، 4(2)، 133-178.
2
حاجی زینالعابدینی، محسن (1387). نقش مدیریت اینترنت در اقتصاد دانشمحور، مجموعه مقالات همایش کتابخانهها: مراکز مدیریت دانش (نخستین: 1387) همدان: سپهر دانش.
3
حسین قلی زاده، رضوان (1390). تناسب آموزش عالی با تأکید بر نقش اجتماعی دانشگاه در جامعه دانش محور. نامه آموزش عالی، (4)13، 121-142.
4
خسروی، مهوش؛ نیلی، محمدرضا؛ زمانی، بی بی عشرت (1394). آسیبشناسی عدم همخوانی موضوعات پایاننامههای دوره کارشناسی ارشد علومتربیتی با نیاز جامعه. سومین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم اجتماعی.
5
داور پناه، محمدرضا (1382). تحلیلی بر تبدیل داده به اطلاعات و دانش، فصلنامه کتاب، 14(1)، 73.
6
غلامی نژاد، محمدعلی؛ قبول، احسان (1386). آسیبشناسی پایاننامههای زبان و ادبیات فارسی. پژوهشنامه زبان و ادب فارسی (گوهر گویا)، 181-192.
7
کومبز، فیلیپ (1373). بحران جهانی تعلیم و تربیت، ترجمه فرید آل آقا. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، چاپ دوم.
8
لطف آبادی، حسین؛ نوروزی، وحیده؛ حسینی، نرگس (1386). بررسی آموزش روششناسی پژوهش در روانشناسی و علوم تربیتی در ایران». فصلنامه نوآوریهای آموزشی در ایران، 21(6)، 109-140.
9
مرجانی، عباس (1396). تحلیلی بر مقوله دانش و حکمت (خرد) از منظر علوم کتابداری و اطلاعرسانی و اسلام، نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانهها موزهها و مراکز اسناد آستان قدس رضوی، 9 (34-35)، 1-22.
10
مطلبی، داریوش (1388). انتخاب موضوع: نیاز یا تفنن. کتاب ماه (کلیات)، 4، 26-27.
11
منصوریان، یزدان (1389). صد نکته در پایاننامه نویسی.کتاب ماه (کلیات)، 4، 78-93.
12
موسوی، یعقوب؛ ذائرثابت، فروغ (1390). بررسی جامعهشناختی موانع ساختاری و انسانی رشد پرورشهای اجتماعی کاربردی در ایران در سال 89-1388. مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 2، 7-34.
13
نوروزی، یعقوب؛ عبدالمجید، امیرحسین (1387). گامهای علمی پیادهسازی مدیریت دانش در کتابخانهها. مجموعه مقالات همایش کتابخانهها: مراکز مدیریت دانش (نخستین) همدان: سپهر دانش.
14
یمین فیروز، موسی (1382). دانش و مدیریت دانش در سازمانها.فصلنامه کتاب، 14، 97-108.
15
References
16
Amin, T. T., Kaliyadan, F., Al Qattan, E. A., ALMajed, M. H., Al Khanjaf, H.S ., & Mirza (2012). Knowledge, attitudes and barriers related to participation of medical students in research in three Arab Universities Posted. Med Education online, 4(1), 7-14.
17
Griffin, M. F., & Hindocha, S. (2011). Publication practices of medical students at British medical schools: Experiences, attitudes and barriers to publish. Jou Medical Teacher, 33(1), 1-8.
18
Bad, J. (1993). Library, Information and Meaning. translated by Mahboubeh Mohajer. Book Quarterly, 4(2), 133-178
19
Haji Zineh Al-Abedini, M. (2008). The Role of Internet Management in Knowledge-Based Economy, Proceedings of the Library Conference: Knowledge Management Centers (First: 2008: Hamedan) Hamedan: Sepehr Danesh. (in Persian)
20
Davarpanah, M. R. (2003). An Analysis on the Conversion of Data into Information and Knowledge, Book Quarterly, 14(1), 73. (in Persian)
21
Gholaminejad, M. A., & Qabul, E. (2007). Pathology of Persian language and literature Theses, Research Journal of Persian Language and Literature (Gohar Goya), 1, 181-192. (in Persian)
22
Coombs, P. (2015). The World Crisis of Education, translated by Farid Al-Agha. Tehran: Institute of Humanities and Cultural Studies, Second Edition. (in Persian)
23
Griffin, M. F., & Hindocha, S. (2011). Publication practices of medical students at British medical schools: Experiences, attitudes and barriers to publish. Jou Medical Teacher, 33(1), 1-8.
24
Hossein Gholizadeh, R. (2011). Proportion of higher education with emphasis on the social role of the university in a knowledge-based society. Letter of Higher Education, (4)13, 121-142. (in Persian)
25
Imanpour, M. T., & Nazeri, M. R. (2016). Pathology select of title in academic research, case study: Theses in history. Al-Zahra University Journal of Attitudes towards history and historiography, 17, 102 consecutive, 5-32. (in Persian)
26
Khosravi, M., Nili, M. R., & Zamani, B. E. (2015). Pathology of incompatibility of the topics of master's Theses in educational sciences with the needs of society. Third International Conference on Psychology and Social Sciences. (in Persian)
27
Lotfabadi, H., Norouzi, V., & Hosseini, N. (2007). Study of teaching research methodology in psychology and educational sciences in Iran. Quarterly Journal of Educational Innovations in Iran, 21(6), 109-140. (in Persian)
28
Marjani, A. (2017). An Analysis of Knowledge and Wisdom from the Perspective of Library, Information Science and Islam, Electronic Journal of Libraries, Museums and Archive Centers of Astan Quds Razavi, 9(34-35), 1-22. (in Persian)
29
Matlabi, D. (2009). Choice of topic: need or hobby. Book of the Month (Generalities), 4, 26-27. (in Persian)
30
Mansoorian, Y. (2010). Hundred points in Theses writing. Book of the month (generalities), 4, 78-93.
31
Mousavi, Y., & Zaer Sabet, F. (2011). Sociological study of structural and human barriers to the growth of applied social education in Iran in 2009-2010. Journal of Social Development Studies of Iran, 2, 7-34. (in Persian)
32
Nowruzi, Y., & Abdolmajid, A. H. (2008). Scientific Steps for Implementing Knowledge Management in Libraries. Proceedings of the Library Conference: Knowledge Management Centers (First) Hamedan: Sepehr Danesh. (in Persian)
33
Yamin Firooz, M. (2003). .Knowledge and knowledge management in organizations. Book Quarterly, 14, 97-108. (in Persian)
34
ORIGINAL_ARTICLE
ساختار نویسندگی و هم نویسندگی مطالعات علم اطلاعات و دانش شناسی ایران: وضعیت حضور و نفوذ در خارج از مرزها
هدف: در پژوهش حاضر، ساختار مدارک علم اطلاعات و دانششناسی ایران در وبگاه علوم از منظر تحلیل الگوهای نویسندگی، همنویسندگی، و شاخصهای مدل نفوذ علمی مورد بررسی قرارگرفته است. روش: این پژوهش از نوع کاربردی است که با رویکرد علمسنجی و تحلیل شبکههای اجتماعی انجام گرفته است. رکوردهای پژوهش بر مبنای مقالات انتشاریافته پژوهشگران ایران در 35 مجله علم اطلاعات و دانششناسی نمایهشده در وبگاه علوم در خلال سالهای 1970 تا 2016 گردآوری شده است. ترسیم و تحلیل ساختار منتج از تحلیل همنویسندگی بر اساس نرمافزار سایت اسپیس، و محاسبه شاخصهای مرکزیت، اچ، جی و اچ. سی، به ترتیب به کمک نرمافزارهای یو. س.ی آی. نت، بایب اکسل و اکسل صورت پذیرفته است. یافتهها: نتایج بررسیها نشان داد که الگوی نویسندگی غالب در رکوردهای علم اطلاعات و دانششناسی ایران، الگوی دونویسندگی است. جمالی با 25 مقاله و کوشا با 481 استناد، به ترتیب، عنوان پرتولیدترین و پراستنادترین نویسندگان را در بین نویسندگان علم اطلاعات و دانششناسی ایران به خود اختصاص دادهاند. عنوان بیشترین سهم همکاری با مؤسسات خارجی در بین دانشگاههای ایران به دانشگاه آزاد اسلامی تعلق گرفت. بر اساس شاخصهای مدل نفوذ علمی، جمالی در مجموع شش ملاک، شاخصترین پژوهشگر مطالعات ایران در بازه زمانی مورد بررسی محسوب میشود. همچنین بررسیها نشان داد که قریب به نیمی از مقالههای بخش ایران (46/3 درصد) با همکاری نویسندگانی از سایر کشورها تهیه شده است و پژوهشگران ایرانی علم اطلاعات و دانششناسی، در بین کشورهای آسیایی، بیشترین همکاری را با پژوهشگران مالزیایی داشتهاند. نتیجهگیری: وجود ارتباط معنیدار میان دو شاخص توان علمی (Productivity) و تأثیر نشان داد که نویسندگان مطالعات علم اطلاعات و دانششناسی ایران، در عین توجه به افزایش تعداد مقالهها و سطح توان علمی خود، به کیفیت مقالهها نگاشته شده نیز توجه داشتهاند. نتایج نشان داد که صرف میزان استنادهای دریافتی یک نویسنده، به تنهایی، معیار مناسبی برای قضاوت در مورد میزان اثرگذاری یک نویسنده نیست.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_57141_7b0e5465a140eba520ff6b54a8c20c44.pdf
2020-09-22
62
90
10.30481/lis.2020.57141
ساختار فکری دانش
دیداریسازی حوزه دانش
همنویسندگی
علم اطلاعات و دانششناسی
غلامرضا
حیدری
ghrhaidari@gmail.com
1
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوماجتماعی، دانشگاه رازی کرمانشاه
AUTHOR
رسول
زوارقی
rasoolzavaraqi@gmail.com
2
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
AUTHOR
رضا
مختارپور
rezamokhtarpour@gmail.com
3
دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
LEAD_AUTHOR
حریری، نجلا؛ نیکزاد، مهسا (1390). شبکههای همنویسندگی در مقالههای ایرانی رشتههای کتابداری و اطلاعرسانی، روانشناسی، مدیریت و اقتصاد در پایگاه ISI بین سالهای 2000 تا 2009. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 26(4)، 825-844.
1
حسنزاده، محمد؛ خدادوست، رضا؛ زندیان، فاطمه (1391). بررسی شاخصهای همتألیفی، مرکزیت و چالههای ساختاری پژوهشگران نانو فناوری ایران نمایه شده در نمایه استنادی علوم (1991-2011). پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 28(1)، 223 -250.
2
خاصه، علی اکبر (1394). ساختار دانش در حوزه مطالعات سنجشی: مطالعه هماستنادی، همنویسندگی، و همواژگانی تولیدات علمی بر اساس رویکردهای تحلیل شبکه و دیداریسازی علم. (رساله دکتری علم اطلاعات و دانششناسی). دانشگاه پیام نور، مشهد.
3
زوارقی، رسول؛ فدایی، غلامرضا (1393). نگاشت ساختار فکری حوزه موضوعی ترمودینامیک بر اساس بروندادهای علمی ایرانیان در وبگاه علوم مؤسسه تامسون رویترز. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 48(1)، 1-38.
4
سهیلی، فرامرز؛ شریف مقدم، هادی؛ موسوی چلک، افشین؛ خاصه، علی اکبر (1394). تأثیرگذارترین پژوهشگران در حوزه آی متریکس: نگاهی ترکیبی به شاخصهای تأثیرگذاری، تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، 49(1)، 23-54.
5
سهیلی، فرامرز (۱۳۹۱). تحلیل ساختار شبکههای اجتماعی همنویسندگی بروندادهای علمی پژوهشگران علم اطلاعات به منظور شناسائی و سنجش روابط، تعاملات و راهبردهای همنویسندگی در این حوزه. (رساله دکتری)، دانشگاه شهید چمران اهواز، گروه کتابداری و اطلاعرسانی.
6
سهیلی، فرامرز؛ عصاره، فریده (1392). بررسی تراکم و اندازه شبکه اجتماعی موجود در شبکه همنویسندگی مجلات علم اطلاعات. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 29(2)، 351-372.
7
سهیلی، فرامرز؛ عصاره، فریده؛ فرجپهلو، عبدالحسین (1392). بررسی تأثیر راهبرهای همنویسندگی بر بهرهوری پژوهشگران علم اطلاعات، کتابداری و اطلاعرسانی، 16(1)، 189-208.
8
عرفانمنش، محمد امین؛ بصیریان جهرمی، رضا (1392). شبکه همتألیفی مقالات منتشرشده درفصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات با استفاده از شاخصهای تحلیل شبکههای اجتماعی. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 24(2)، 76-96.
9
عرفانمنش، محمدامین؛ ارشدی، هما (1394). شبکه همنویسندگی مؤسسات در مقالههای علم اطلاعات و دانششناسی ایران، تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی، 49(1)، 79-99.
10
عصاره، فریده؛ سهیلی، فرامرز؛ فرج پهلو، عبدالحسین؛ معرف زاده، عبدالحمید (139۱). بررسی سنجه مرکزیت در شبکه همنویسندگی مقالات مجلات علم اطلاعات. پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، ۲(2)، 181-200.
11
عصاره، فریده؛ سهیلی، فرامرز؛ منصوری، علی (1393). علم سنجی و دیداری سازی اطلاعات. اصفهان: دانشگاه اصفهان.
12
منصوریان، یزدان (1389). پنجاه محور پژوهشی در مطالعات علم سنجی. کتاب ماه کلیات (مهر)، 64-71.
13
References
14
Callon, M., Courtial, J.P., & Laville, F. (1991). Co-word analysis as a tool for describing the network of interactions between basic and technological research: The case of polymer chemsitry. Scientometrics, 22(1), 155-205.
15
Chen, C., Ibekwe-SanJuan, F.,& Hou, J. (2010b).The structure and dynamics of cocitation clusters: A multiple-perspective cocitation analysis.Journal of the Association for Information Science & Technology, 61(7), 1386-1409.
16
Chen, C. (2004). Searching for intellectual turning points: Progressive knowledge domain visualization. Proceedings of the National Academy of Sciences of the USA (PNAS), 101, 5303-5310.
17
Chen, C. (2006). CiteSpace II: Detecting and visualizing emerging trends and transient patterns in scientific literature. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 57, 359-369
18
Cuellar, M. J., Vidgen, R., Takeda, H., & Truex, D. (2016). Ideational influence, connectedness, and venue representation: Making an assessment of scholarly capital. Journal of the Association for Information Systems, 17(1), 1.
19
Egghe, L. (2005). Power laws in the information production process: Lotkaian informetrics. Oxford (UK): Elsevier.
20
Erfanmanesh, M., & Arshadi, H. (2015). Co-authorship Network of Institutions in Iranian Knowledge and Information Science Papers. Journal of Academic librarianship and Information Research, 49(1), 79-99. (in Persian)
21
Erfanmanesh, M., & Basirian Jahromi, R. (2013). The Co-authorship Network of the Articles Published in the National Studies on Librarianship and Information Organization Journal Using Social Networks Analysis Indexes. National Studies on Librarianship and Information Organization, 24(2), 76-96. (in Persian).
22
Erfanmanesh, M., Rohani, V. A., & Abrizah, A. (2012). Co-authorship network of scientometrics research collaboration. Malaysian Journal of Library & Information Science, 17(3), 73-93.
23
Faramarz S., & Osareh, F. (2014). A Survey on Density and Size of Co-authorship Networks in Information Science Journals. Iranian Journal of Information Processing and Management, 29(2), 351-372. URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-2203-en.html. (in Persian)
24
Freeman, L. C. (1979). Centrality in social networks: 1. conceptual clarification. Social Networks, 1(3), 215-239.
25
Hariri, N., & Nikzad, M. (2011). Co-authorship networks of Iranian articles in library and information science, psychology, management and economics in ISI during 2000-2009. Iranian Journal of Information Processing and Management, 26(4), 825-844. URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-1523-en.html (in Persian)
26
Hart, R. L. (2000). Co-authorship in the academic library literature: A survey of attitudes and behaviors. The Journal of Academic Librarianship, 26(5), 339–345.
27
Hassanzadeh, M., Khodadust, R., & Zandian, F. (2012). Analysis of Co-Authorship Indicators, Betweenness Centrality and Structural Holes of the Iranian Nanotechnology Researchers in Science Citation Index (1991-2011). Iranian Journal of Information Processing and Management, 28(1), 223-249. URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-1813-en.html (in Persian).
28
He, Y., & Hui, S. C. (2002). Mining a web citation database for author co-citation analysis. Information processing & management, 38(4), 491-508.
29
Hirsch, J. E. (2005). An index to quantify an individual's scientific research output. Proceedings of the National academy of Sciences of the United States of America, 102(46), 16569-16572.
30
Huang, M. H., & Chang, Y. W. (2011). A study of interdisciplinarity in information science: using direct citation and co-authorship analysis. Journal of Information Science, 37(4), 369-378.
31
Khasseh, A. A. (2015). Knowledge Structure in Mesusurement, Co-Citation and Co-word analysis based on Network analysis and knowledge visualization approaches (Knowlkedge and Information Science, PhD. Thesis). Payam-Nour University, Mashhad
32
Liu, P., Wu, Q., Mu, X., Yu, K., & Guo, Y. (2015). Detecting the intellectual structure of library and information science based on formal concept analysis. Scientometrics, 104, 737–762.
33
Mansourian, Y. (2010). 50 research axis in scientometric studies. Kollaiat Book Monthly (7), 64-71 (in Persian)
34
McCain, K. W. (1986). Cocited Author Mapping as a Valid Representation of Intellectual Structure. Journal of the American Society for Information Science, 37(3), 111-122.
35
Osareh, F., Soheili, F., Farajpahlo, A., & Moarefzadeh, A. (2013). A survay on centrality measure in co-authorship networks in information science journals. Library and Information Science Research (LISRJ), 2(2). (in Persian)
36
Osareh, F., Sohaili, F., & Mansouri, A. (2014). Scientometrics and Information Visualization. Isfahan: Isfahan University.
37
Sohaili, F. (2012). Analyzing the structure of co-authorship social network of Information science researcgers outputs to identify and measurement rekationships, interactions and strategies of field co-authoship, PhD Thesis. Shahid Chamran University of Ahvaz. Library and Information Science Departmrent.
38
Sohaili, F., Osareh, F., & farajpahlou, A. (2013). Investigating the impact of co-authorship on Information science researcher’s productivity, Library and Information Science, 16(1), 189-208. (in Persian).
39
Soheili, F., Sharif Moghaddam, H., Mousavi Chelak, A., Khasseh, A. (2015). The Most Influential Researchers in iMetrics: A Compound Look at Influence Indicators. Journal of Academic librarianship and Information Research, 49(1), 23-54. (in Persian).
40
Truex, D. P., Cuellar, M. J., & Takeda, H. (2009). Assessing scholarly influence: Using the Hirsch indices to reframe the discourse. Journal of the Association of Information Systems, 10(7), 560-594.
41
Truex, D. P., Cuellar, M. J., Takeda, H., & Vidgen, R. (2011). The Scholarly influence of Heinz Klein: Ideational and social measures of his impact on IS research and IS scholars. European Journal of Information Systems, 20(4), 422-439.
42
Zavaraqi, R., & Fadaie, G. (2014). Visualizing the scientific network of thermodynamics subject area based on outputs of Iranians scholars of the field indexed in Thomson Reuters Web of Science. Journal of Academic librarianship and Information Research, 48(1), 1-38. (in Persian).
43
Zavaraqi, R., & Fadaie, G. R. (2012). Scientometrics or science of science: quantitative, qualitative or mixed one. Collnet Journal of Scientometrics and Information Management, 6(2), 273-278.
44
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین مؤلفههای مدیریت دانش استارتآپها در رشته علم اطلاعات و دانششناسی
هدف: پژوهش حاضر، با هدف کشف مؤلفههای مدیریت دانش مؤثر بر استارتآپهای حوزه علم اطلاعات و دانششناسی صورت گرفت. روش پژوهش: پژوهش در دو بخش کیفی (فراترکیب و دلفی) و کمی (تحلیل عاملی اکتشافی) صورت گرفت؛ ابتدا مؤلفههای مدیریت دانش برای استارتآپها با روش فراترکیب شناسایی گردید و مؤلفههای شناسایی شده از طریق روش دلفی احصا شد. به منظور تلخیص و دستهبندی مؤلفهها از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. جامعه آماری در بخش دلفی 30 نفر از صاحبنظران حوزه علم اطلاعات و دانششناسی و مدیریت دانش، رشته مدیریت و برخی شرکتهای مرتبط با استارتآپهای در زمینه علم اطلاعات و دانششناسی بودند و در بخش اکتشافی نیز از نظرات 300 نفر از مدیران و کارشناسان استارتآپها در این حوزه بهره برده شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته بود. برای تحلیل دادهها از آزمونهای توصیفی میانگین، انحراف معیار، آزمون بارتلت و تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان میدهد که مؤلفههای مدیریت دانش استارتآپهای رشته علم اطلاعات و دانششناسی در نه مؤلفه اصلی شامل: شناسایی دانش، خلق دانش، ساماندهی دانش، ارائه دانش، تسهیم دانش، کاربست دانش، توسعه دانش، تغییر دانش و حفاظت از دانش قرار میگیرند، که جمعاً 70/096 درصد از واریانس مدیریت دانش استارتآپهای رشته علم اطلاعات و دانششناسی را تبیین میکنند. بر اساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، مؤلفههای کاربست دانش، تسهیم دانش و خلق دانش به ترتیب مهمترین مؤلفههای مدیریت دانش در استارتآپهای علم اطلاعات و دانششناسی هستند. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش میتواند به عنوان الگویی برای پیادهسازی مدیریت دانش استفاده شده و بدین ترتیب زمینه را برای رشد و توسعه هرچه بیشتر اینگونه استارتآپها را فراهم کرد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_107180_1dbb7b73d074c0a1360168c84db9cf74.pdf
2020-09-22
91
118
10.30481/lis.2020.219212.1678
"مدیریت دانش"
" استارتآپ"
"رشته علم اطلاعات و دانششناسی"
زیبا
محمدزاده
zibamohammadzadeh53@gmail.com
1
دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.
AUTHOR
میترا
قیاسی
mighiasi@gmail.com
2
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.
LEAD_AUTHOR
صفیه
طهماسبی لیمونی
sa.tahmasebi2@gmail.com
3
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.
AUTHOR
آقاجانی، حسنعلی؛ حسینی، ابوالحسن و سروری، زهرا (1395). شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر تجاریسازی محصولات شرکتهای دانشبنیان با تکنیک FAHP. تحقیق در عملیات در کاربردهای آن، 12(3)، 85-100.
1
تقوی بافقی، هدی و فرشته رستمی (1397). استراتژیهای مدیریت دانش، دومین همایش بینالمللی مدیریت، حسابداری، اقتصاد و علوم اجتماعی، همدان، دبیرخانه دائمی کنفرانس.
2
پاداش، حمید (1396). مکانیسمهای توسعه کارآفرینی نوپا در ایران در چارچوب گفتمان اقتصاد مقاومتی. پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، 17(1)، 27-1.
3
چارهخواه، چیا؛ فرطوسی، محمدرضا، مالیری، محسن (1393). سرمایهگذاری در کسبوکارهای نوپا (استارتآپها)؛ با نگاهی به وضعیت کشور و منطقه. تهران: مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال.
4
دهقانی، مسعود؛ یعقوبی، نورمحمد؛ موغلی، علیرضا و وظیفه، زهرا (1394). ارائه الگوی سه لایهای امکانسنجی و استقرار اثربخش مدیریت دانش با استفاده از روش فراترکیب (رویکرد یکپارچه). فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت سازمانهای دولتی، 4(2)، 93 -107.
5
دیلمقانی، میترا و نامور، محسن (1396). «بررسی تأثیر فرایندهای مدیریت دانش بر قابلیت پویایی در سازمانهای دانشبنیان (مطالعه موردی: دانشگاه علوم و تحقیقات تهران)». تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 51(4)، 111-135.
6
یزدخواستی، علی؛ گلابی، امیرمحمد و رحیمی درآباد، مهناز (1395). طراحی مدل فعالیت مراکز شتابدهنده کسبوکارهای نوپا در ایران (مطالعه موردی: نمونههای موفق). پایاننامه، دانشگاه کاشان.
7
زارع، هانیه؛ ابراهیمی، سعیده و جوکار، عبدالرسول (1397). فرایند، فرهنگ، افراد: سه مؤلفه مؤثر بر کارآفرینی سازمانی متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شیراز. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 25(25)، 163-178.
8
صابری، محمدکریم (1396). کارآفرینی در علم اطلاعات و دانششناسی: یک تحلیل عاملی اکتشافی. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 28(3)، 29-45.
9
محمدی استانی، مرتضی؛ شعبانی، احمد و رجاییپور، سعید (1391). وضعیت استقرار مدیریت دانش بین کتابداران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 12(3)، 167-175.
10
References
11
Alici, E. N., & Cengizoglu, E. (2018). The Effect of Knowledge Management in Start-ups: Exploring the Transition Process of a Start-up from Temporary to a Permanent Organization.
12
Centobelli, P., Cerchione, R., & Esposito, E. (2017). Knowledge Management in Startups: Systematic Literature Review and Future Research Agenda. Sustainability, 9(3), 361. Doi: 10.3390/su9030361
13
Charakhah, Ch., Fartousi, M. R., & Maliri, M. (2014). Investing in start-ups (startups) by looking at the state of the country and the region. Tehran: Information Technology and Digital Media Development Center. (In Persian)
14
Clercq, D. D., & Arenius, P. (2006). The role of knowledge in business start up activity. International small business journal, 24(4), 339-358.
15
Dalmarco, G., Maehler, A. E., Trevisan, M., & Schiavini, J. M. (2017). The use of knowledge management practices by Brazilian startup companies. RAI Revista de Administração e Inovação, 14(3), 226–234. doi:10.1016/j.rai.2017.05.005
16
De Bernardi, P., & Azucar, D. (2020). Startups and Knowledge Sharing in Ecosystems: Incumbents and New Ventures. In Innovation in Food Ecosystems (161-188). Springer, Cham.
17
Dehghani, M., Yaghobi, N., Mooghali, A. R. & Vazifeh, Z. (2016).A three-layer pattern for Feasibility and establishment of knowledge management by Meta-Synthesis Method (Integrated approach). Journal of Public Organzations Management, 3(4), 93-107. (In Persian)
18
Dilmaghani, M. & Namvar, M. (2017). The Effect of Knowledge Management Processes on Dynamic Capability in Knowledge-Based Organizations (Case Study: Science and Research Branch, Islamic Azad University), Journal of Academic Librarianship and Information Research, 51(4). 111-135. (In Persian)
19
Giudici, G., Guerini, M., & Rossi-Lamastra, C. (2019). The creation of cleantech startups at the local level: the role of knowledge availability and environmental awareness. Small Business Economics, 52(4), 815-830.
20
Aghajani, H. A., Hosseini, A., & Sarvari Ashliki, Z. (2015). Identifying and prioritizing the factors affecting the commercialization of knowledge-based companies' products with the FAHP technique (experimental evidence: knowledge-based companies based in growth centers in the northern regions of Iran). Journal of Operational Research in its Applications, 12 (3), 85-100. (In Persian)
21
Iskandar, K., Jambak, M. I., Kosala, R., & Prabowo, H. (2017). Current Issue on Knowledge Management System for future research: a Systematic Literature Review. Procedia Computer Science, 116, 68–80. doi:10.1016/j.procs.2017.10.011
22
Iwasa, T., & Odagiri, H. (2014). Overseas R&D, knowledge sourcing, and patenting: an empirical study of Japanese R&D investment in the US. Research Policy, 33(5), 807-828.
23
Kim, H. J., San Kim, T., & Sohn, S. Y. (2020). Recommendation of startups as technology cooperation candidates from the perspectives of similarity and potential: A deep learning approach. Decision support systems, 130, 113229.
24
Kline, Rex. (2013). Exploratory and Confirmatory Factor analysis. Retrieved from psychology.concordia.ca/fac/kline/library/k13b.pdf
25
Mohammadi Ostani M, Shabani A, Rajaepoor S. (2012). The Status of Knowledge Management Application in Librarians of Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 12(3), 167-175. (In Persian)
26
Oliva, F. & Kotabe, M. (2019), Barriers, practices, methods and knowledge management tools in startups, Journal of Knowledge Management, 23(9), 1838-1856.
27
Padash, H. (2016). Mechanisms for the development of start-up entrepreneurship in Iran within the framework of the discourse of resistance economics. Critical Studies in Texts and Programs of Human Sciences, 17(1), 1-27. (In Persian)
28
Rahimi, M., Yazdkhasti, A., & Golabi, A. M. (2016). Designing the model of activity of accelerating centers for new businesses in Iran (Case study: successful examples). Master Thesis; Kashan University. (In Persian)
29
Rosa, J. A., & Spanjol, J. (2005). Micro-level product-market dynamics: shared knowledge and its relationship to market development. Journal of the Academy of Marketing Science, 33(2), 197-216.
30
Saberi, M. (2017). Entrepreneurship in Knowledge and Information Science: An Exploratory Factor Analysis. National Studies on Librarianship and Information Organization (NASTINFO), 28(3), 29-45. (In Persian)
31
Seo, S. Y., Kim, S. D., & Lee, M. S. (2018). The Effects of Knowledge Assets on the Performances of Startup Firms: Moderating Effects of Promotion Focus. The Journal of Asian Finance, Economics and Business (JAFEB), 5(4), 187-199.
32
Sulieman, S., Habibu, M., & Aminu Sh, L. (2017). Information Resource Processing using Knowledge Organization Tools in Academic Libraries: A Case Study of Ahmadu Bello University Library Complex. Library of Progress Library Science, Information Technology & Computer, 37(1), 41- 50.
33
Swift, P. E., & Hwang, A. (2013). The impact of affective and cognitive trust on knowledge sharing and organizational learning. The Learning Organization, 20(1), 20-37.
34
Taghavi Bafghi, H., & Fereshteh, R. (1397). Knowledge Management Strategies, Second International Conference on Management, Accounting, Economics and Social Sciences, Hamedan, Permanent Secretariat of the Conference. (In Persian) https://www.civilica.com/Paper-HMODIR02-HMODIR02_025.html
35
Tseng, S.M., (2016). Knowledge management capability, customer relationship management, and service quality. Journal of Enterprise Information Management, 29(2), 202-221.
36
Zare, H., Ebrahimi, S. & Jowkar, A. (2019). Process, culture, people, three components of effective corporate entrepreneurship of information science specialists in Shiraz University. Journal of Library and Information Science Studies, 25(25), 163-178. (In Persian)
37
ORIGINAL_ARTICLE
استناد، دانلود، اشاره و نشانه گذاری کتاب های الکترونیکی علمی: مطالعه موردی کتاب های اشپرینگر با استفاده از پلتفرم بوکمتریکس
هدف: پژوهش حاضر با هدف مطالعه میزان استناد، دانلود، اشاره و نشانهگذاری کتابهای الکترونیکی منتشر شده از سوی اشپرینگر در چهار حوزه موضوعی علوم پایه، مهندسی، علوم پزشکی و علوم اجتماعی در یک بازه زمانی سه ساله پس از انتشار کتابها انجام گرفته است. روش پژوهش: این پژوهش نوعی مطالعه توصیفی - همبستگی است که با استفاده از شاخصهای استنادی، دگرسنجی و کاربرد انجام شده است. نمونه پژوهش شامل 1184 کتاب الکترونیکی در چهار حوزه موضوعی علوم پایه، علوم اجتماعی، مهندسی و پزشکی که در سال 2013 توسط مؤسسه انتشاراتی اشپرینگر منتشر شدهاند. دادههای پژوهش از طریق بوکمتریکس، پلتفرم اختصاصی اشپرینگر جهت نمایش عملکرد کتابهای الکترونیکی، گردآوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار اسپیاساس انجام شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بیشترین میزان استناد به کتابهای علوم پایه تعلق دارد، بیشترین میزان اشاره در رسانههای اجتماعی به کتابهای علوم پزشکی و بیشترین میزان دانلود و نشانهگذاری به کتابهای مهندسی تعلق داشته است. تمامی کتابهای مورد بررسی حداقل یک بار دانلود شدهاند، در حالی که سهم کتابهای نشانهگذاری شده معادل 90/2 درصد، سهم کتابهای استناد شده معادل 67/9 درصد و سهم کتابهای اشاره شده در رسانههای اجتماعی تنها معادل 19/5 درصد بوده است. همچنین بیشترین سهم دانلود کتابهای الکترونیکی در هر چهار حوزه موضوعی، شش ماه تا هجده ماه بعد از انتشار کتابها اتفاق افتاده است. نتایج آزمون همبستگی نشان دهنده وجود رابطه آماری معنیدار و مثبت میان تعداد استناد، دانلود، اشاره و نشانهگذاری کتابهای الکترونیکی در هر چهار حوزه موضوعی مورد مطالعه است. نتیجهگیری: شاخصهای جایگزین مانند میزان دانلود، اشاره و نشانهگذاری کتابهای علمی میتوانند در کنار شاخصهای سنتی استنادی، جهت مطالعه اثرگذاری کتابهای الکترونیک مورد استفاده قرار گیرند. از این رو آشنایی کتابداران و جامعه پژوهشی کشور با شاخصهای جایگزین حائز اهمیت است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_58001_febcfcff6d106e8cd7a60c432155665a.pdf
2020-09-22
119
144
10.30481/lis.2020.58001
کتاب الکترونیکی
اشپرینگر
بوکمتریکس
استناد
دانلود
نشانهگذاری
دگرسنجی
شاخصهای مبتنی بر کاربرد
زهره
مقیسه
z.moghise.6644@gmail.com
1
دانشجوی دکتری سیاستگذاری علم و فناوری و کارشناس دفتر علم سنجی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
مهسا
مرادیان
mahsa.moradyan@gmail.com
2
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران ایران
AUTHOR
محمد امین
عرفان منش
amin.erfanmanesh@gmail.com
3
استادیار علم اطلاعات و دانششناسی، تحلیلگر پژوهش و سیاستگذاری، کمیسیون آموزش عالی شرق کانادا، نیوبرانزویک، کانادا.
AUTHOR
ستوده، هاجر؛ مزارعی، زهرا؛ میرزابیگی، مهدیه (1394). بررسی رابطه میان شاخصهای استنادی و نشانهای سایتیولایک: نمونه مورد مطالعه مقالات حوزه علم اطلاعات و کتابداری در سالهای 2004-2012. پردازشومدیریتاطلاعات، 30(4)، 349-373.
1
عرفانمنش، محمدامین (1395). حضور مقالههای بینالمللی ایرانی علم اطلاعات و کتابداری در رسانههای اجتماعی: مطالعه آلتمتریک. پردازش و مدیریت اطلاعات، 32(2)، 349–373.
2
عرفانمنش، محمدامین (1397). رابطه میان شاخصهای فعالیت آلتمتریک و کیفیت مجلههای علم اطلاعات و کتابداری. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات. 29(2)، 7-26.
3
References
4
Bazrafshan, A., Akbar, A., Zare, M., Haghdoost, A. A., & Zare, M.) 2015). A comparison of downloads, readership and citations data for the Journal of Medical Hypotheses and Ideas. Journal of Medical Hypotheses and Ideas, 9(1), 1–4.
5
Bollen, J., Sompel, H. Van De, Smith, J. A., Luce, R., Van de Sompel, H., Smith, J. A., & Luce, R. (2005). Toward alternative metrics of journal impact: A comparison of download and citation data. Information Processing & Management, 41(6), 1419–1440.
6
Bollen, J., Rodriguez, M. A., & Van de Sompel, H. (2007). MESUR: usage-based metrics of scholarly impact. Proceedings of the 7th ACM/IEEE-CS joint conference on Digital libraries, 474.
7
Costas, R., Zahedi, Z., & Wouters, P. (2015). Do “altmetrics” correlate with citations? Extensive comparison of altmetric indicators with citations from a multidisciplinary perspective. Journal of the Association for Information Science and Technology, 66(10), 2003–2019.
8
Didegah, F., Bowman, T. D., & Holmberg, K. (2017). On the differences between citations and altmetrics: An investigation of factors driving altmetrics vs. citations for Finnish articles. JASIS&T, pre-print.
9
Duan, Y., & Xiong, Z. (2017). Download patterns of journal papers and their influencing factors. Scientometrics, 112(3), 1761–1775.
10
Erfanmanesh M.(2017). The Presence of Iranian Information Science and Library Science Articles in Social Media: An Altmetric Study. Iranian Journal of Information processing and Management, 32(2) ,349-373. (in Persian)
11
Erfanmanesh M.(2018). The Relationship between Altmetric Activity and Quality Indicators of the Library and Information Science Journals in Scopus. National Studies on Librarianship and Information Organization, 29(2), 7-26. (in Persian)
12
Garcia-Dorado, D., Schlüter, K.-D., Martinson, E. A., & Piper, H. M. (2005). Which papers are most interesting to the readers of Cardiovascular Research? Information from download monitoring. Cardiovascular Research, 65, 1–5.
13
Glänzel, W., & Gorraiz, J. (2015). Usage metrics versus altmetrics: confusing terminology?. Scientometrics, 102(3), 2161–2164.
14
Gorraiz, J., Gumpenberger, C., & Schlögl, C. (2014). Usage versus citation behaviours in four subject areas. Scientometrics, 101(2), 1077–1095.
15
Hammarfelt, B. (2014). Using altmetrics for assessing research impact in the humanities. Scientometrics, 101(2), 1419–1430.
16
Haustein, S., Peters, I., Sugimoto, C. R., Thelwall, M., & Larivière, V. (2014). Tweeting biomedicine: An analysis of tweets and citations in the biomedical literature. Journal of the Association for Information Science and Technology, 65(4), 656-669.
17
Holmberg, K., Didegah, F., & Bowman, T.D. (2015). The different meanings and levels of impact of altmetrics. 11th International Conference on Webometrics, Informetrics and Scientometrics & 16th (COLLNET).
18
Holmberg, K. J. (2015). Altmetrics for information professionals: Past, present and future. Chandos Publishing.
19
Haustein, S. (2016). Grand challenges in altmetrics: heterogeneity, data quality and dependencies. Scientometrics, 108(1), 413–423.
20
Kousha, K., Thelwall, M., & Rezaie, S. (2011). Assessing the citation impact of books: The role of Google Books, Google Scholar, and Scopus. Journal of the Association for Information Science and Technology, 62(11), 2147-2164.
21
Kousha, K., & Thelwall, M. (2015). Alternative metrics for book impact assessment: Can Choice reviews be a useful source?. ISSI, 59–70.
22
Maflahi, N., & Thelwall, M. (2016). When are readership counts as useful as citation counts? Scopus versus Mendeley for LIS journals. Journal of the Association for Information Science and Technology, 67(1), 191-199.
23
Moed, H. F., & Halevi, G. (2016). On full text download and citation distributions in scientific‐scholarly journals. Journal of the Association for Information Science and Technology, 67(2), 412–431.
24
Moed, H. F.(2017). Applied Evaluative Informetrics. Springer.
25
Priem, J., Taraborelli, D., Groth, P., & Neylon, C. (2011). altmetrics: a manifesto altmetrics. http://altmetrics.org/manifesto. (Accessed on 28 Dec. 2017).
26
Rowlands, I., Nicholas, D., Russell, B., Canty, N. & Watkinson, A.(2011). Social media use in the research workflow. Learned Publishing, 24(3), 183-195.
27
Schlögl, C., Gorraiz, J., Gumpenberger, C., Jack, K., & Kraker, P. (2013). Download vs. citation vs. readership data: The case of an Information Systems journal. Proceedings of the 14th International Society of Scientometrics and Informetrics Conference,1, 626–634.
28
Sotudeh H, Mazarei Z, Mirzabeigi M. (2015). The Relationship Between Citation-based Indicators and CiteuLike Bookmarks in Information & Library Science Articles During 2004 - 2012. Iranian Journal of Information processing and Management.30(4) ,939-963 (in Persian)
29
Stojanovski, J., Jagušt, T., Pehar, F., & Celjak, D. (2017). Toward alternative metrics of SSH research impact: A comparison of visit, download and citation data. RESSH2017: 2nd International Conference on Research Evaluation in the Social Sciences and Humanities.
30
Thelwall, M., Haustein, S., Larivie`re, V., & Sugimoto, C. R. (2013). Do altmetrics work? Twitter and ten other social web services. PLoS ONE, 8(5), e64841.
31
Torres-Salinas, D., Robinson-Garcia, N., & Gorraiz, J.(2017). Filling the citation gap: measuring the multidimensional impact of the academic book at institutional level with PlumX. Scientometrics, 113(3), 1371–1384.
32
Xue-li, L., Hong-ling, F., & Mei-ying, W. (2011). Correlation between download and citation and download-citation deviation phenomenon for some papers in Chinese medical journals. Serials Review, 37(3), 157–161.
33
Zahedi, Z., Costas, R., & Wouters, P. (2014). How well developed are altmetrics? A cross-disciplinary analysis of the presence of “alternative metrics” in scientific publications. Scientometrics, 101(2), 1491–1513.
34
Zuccala, A. A., Verleysen, F. T., Cornacchia, R., & Engels, T. C. E. (2015). Altmetrics for the humanities: Comparing Goodreads reader ratings with citations to history books. Aslib Journal of Information Management, 67(3), 320–336.
35
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه بین امنیت شغلی و رفتار اشتراک دانش با میانجی فرهنگ سازمانی در بین کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین امنیت شغلی و رفتار اشتراک دانش با میانجی فرهنگ سازمانی در بین کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی است. روششناسی: روش پژوهش، روش پیمایشی تحلیلی است. جامعه پژوهش، کلیه کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاههای دولتی استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی (155 نفر) میباشند که به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. روش گردآوری دادهها، پرسشنامه بود. تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (توسط نرم افزارهای اس پی اس اس و لیزرل) در قالب جدول و نمودار صورت گرفت. یافتهها: یافتهها نشان دادند بین امنیت شغلی و رفتار اشتراک دانش رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (ضریب مسیر0/73). همچنین بین امنیت شغلی و فرهنگ سازمانی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (ضریب مسیر 0/88). بین رفتار اشتراک دانش و فرهنگ سازمانی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (ضریب مسیر 0/80). همچنین با توجه به معنیدار شدن اثر مستقیم امنیت شغلی بر رفتار اشتراک دانش به واسطه حضور متغیر فرهنگ سازمانی (ضریب مسیر 0/79)، میتوان نتیجه گرفت بین امنیت شغلی، اشتراک دانش و فرهنگ سازمانی رابطه معنیداری وجود دارد. نتیجهگیری: مهمترین ویژگی در جهان رقابتی تغییر است و آنچه تغییر نخواهد کرد خود تغییر است، سازمانها با تکیه بر افراد سازمان به عنوان مهمترین سرمایه سازمان، آنها را به درک، فهم و ارائه دانستهها و ایدههای جدید و استفاده علمی از آنها در پیشبرد مقاصد سازمان تشویق کنند، این امر نیازمند ایجاد فرهنگ سازمانی به عنوان عامل تشکیل دهنده شخصیت سازمانها و جهتدهی به رفتار کارکنان میباشد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_104895_d9a31621ef76d3a6905e272771a254f9.pdf
2020-09-22
145
168
10.30481/lis.2020.218834.1677
امنیت شغلی
رفتار اشتراک دانش
فرهنگ سازمانی
کتابخانه های دانشگاهی
کتابداران
عباس
دولانی
a.doulani@gmail.com
1
علم اطلاعات و دانش شناسی- علوم تربیتی و روانشناسی- دانشگاه الزهرا- تهران- ایران
LEAD_AUTHOR
ثریا
محمدی
a.doulani@alzahra.ac.ir
2
کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا. تهران. ایران
AUTHOR
رویا
برادر
doulani@gmail.com
3
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا. تهران. ایران
AUTHOR
اسماعیلی، محمود رضا؛ صیدزاده، حیدر (1396). تأثیر رضایت شغلی بر عملکرد با نقش میانجی وفاداری سازمانی. مجله مطالعات مدیریت، 25(83)، 68-51.
1
امامی قره تپه، ابراهیم؛ آسمانی، زهرا؛ ناصرالمعمار، آذر (1395). بررسی رابطه بین امنیت شغلی و رفتار اشتراک دانش با میانجی فرهنگ سازمانی در مرکز منطقهای اطلاع رسانی علوم و فناوری. نهمین همایش ملی اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران (ادکا). دانشگاه علامه طباطبایی. تهران.
2
باغی، حمزه (1396). بررسی تأثیر جو سازمانی و امنیت شغلی بر میزان بهرهوری کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماکو، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد ماکو.
3
جراحی، شیما (1396). پیامدهای چالش امنیت شغلی در سازمان. تهران: سبز رایانگستر.
4
داریانی، محمود (1381). کارآفرینی: تعاریف، نظریات، الگوها. تهران: نشر مؤلف.
5
رابینز، استیون پی (1384). مدیریت رفتار سازمانی، مترجمین علی پارسائیان و محمد اعرابی. تهران: مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
6
سیاحیان دهکردی، مژده؛ رمضان زاده لسبوئی، مهدی (1394). تأثیر امنیت شغلی بر عملکرد شاغلان فعال بخش گردشگری در راستای توسعه گردشگری نمونه موردی: استان مازندران. دومین همایش ملی گردشگری، سرمایههای ملی و چشمانداز آینده، اصفهان، شرکت توسعه سازان گردشگری اصفهان.
7
شریف نیا، رقیه (1388). بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی براساس مدل گلوب و مدیریت دانش در سازمان بنادر و دریانوردی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور مرکز تهران.
8
شهبازیان فر، سارا (1394). رابطه بین فرهنگ سازمانی، توانمندسازی و رضایت شغلی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه.
9
عزیزینژاد، بهاره؛ قالیزاده کلهر، احمد (1397). رابطه بین فرهنگ سازمانی و عدالت سازمانی با موفقیت شغلی مدیران مدارس. مجله مدیریت مدرسه، 6(1)، 243-227.
10
فلاحتی، عصمت؛ اسلامی، مرضیه؛ امامی، ابراهیم (1396). امنیت شغلی و ارتباط آن با رفتار تسهیم دانش در کتابخانههای عمومی. دومین همایش ملی علوم مدیریتی ایران. تهران، ایران.
11
کشاورزی، علی حسین؛ رمضانی، یوسف (1389). بررسی رابطه بین فرایند مدیریت دانش و شاخص های فرهنگ سازمانی از دیدگاه رابینز. مجله چشم انداز مدیریت دولتی، 2، 25-46.
12
گیلبرت، پروست، روب، استفان، رومهاردت، کای (1382). مدیریت دانش، ترجمه علی حسینی خواه. تهران: نشر یسطرون.
13
معینیکیا، مهدی، غریبزاده، رامین، آقایی خانه برق، علی و پور قاسم، علیرضا (1398). بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی با در نظر گرفتن نقش میانجی تسهیم دانش در بین معلمان ابتدایی، مجله نوآوریهای مدیریت آموزشی، 2(54)، 60-49.
14
وحدتی، حجتالله؛ پورزارع، هدی؛ باقری، مژگان (1398). تأثیر فضیلت سازمانی بر خودانگیختگی سازمانی؛ آزمون نقش میانجی هویت سازمانی مطالعه موردی: کارکنان دانشگاه لرستان. مجله جامعه شناسی کاربردی، 30(76)، 126-113.
15
References
16
Azizi nejad, B., & Galizadeh, A. (2018). Study of the relationship between organizational culture and organizational justice with principals’ occupational success. Jsa, 6(1), 227-243. (in Persian)
17
Baghi, H. (2017). The effect of organizational climate and job security on staff productivity of Islamic Azad University of Maku Branch. M.S. Dissertation, Faculty of Humanities, Azad University of Maku Branch. (in Persian)
18
Bakotić, D. (2016). Relationship between job satisfaction and organizational performance, Economic research-Ekonomska istraživanja, 29(1), 118-130.
19
Batt, R. (2002). Managing customer services: Human resource practices, quit rates, and sales growth. Academy of management Journal, 45(3), 587-597.
20
Beak, A.V., & Garreston, D. (2010). The Relationship between organizational culture of nursing staff and quality of care for residents with demanded. International Journal of nursing study, 47, 1274-1282.
21
Borges, R. (2013). Tacit knowledge sharing between IT workers: The role of organizational culture, personality, and social environment. Management Research Review, 36(1), 89-108.
22
Dariani, M. (2003). Entrepreneurship: Definitions, Theories, Patterns. Tehran: Moallef. (in Persian)
23
Dharmasiri, A. S., & Kodeeswaran, S. (2011). A study of knowledge sharing practices of civil society organizations in Sri Lanka. Sri Lankan Journal of Management, 16(1-2), 104-119.
24
Emami Gharetape, A., Asmani, Z., & Naseralmemar, A. (2016). Investigating the Relationship between Job Security and Knowledge Sharing Behavior with an Organizational Culture Mediator at the Regional Science and Technology Information Center. 9th National Conference of the Union of Iranian Students of Science and Information Science. Allameh Tabatabaei University, Tehran. (in Persian)
25
Esmaeili, M., Seidzadeh, H. (2017). The Survey of Job Satisfaction Eeffect on Performance with Mediating Role of Organizational Loyalty. Management Studies in Development and Evolution, 25(83), 51-68. (in Persian)
26
Falahati, E., Eslami, M., & Emami, E. (2017). Occupational Security and its Relation to Knowledge Sharing Behavior in Public Libraries. Second National Conference of Iranian Management Sciences. Tehran, Iran. (in Persian)
27
Gibert, P., Rub, S., & Romahadert, K. (2004). Knowledge management. Translate Ali Hossanikhah. Tehran: Yastaroon. (in Persian)
28
Inuwa, M. & Muhammad, D. (2016). Impact of Job Satisfaction on Performance of Non-Academic Staff of Bauchi State University Gadau: The Moderating Effect of Physical Working Environment. IIARD International Journal of Economics and Business Management. 2(8). ISSN 2489-0065. Hal 60-77.
29
Jarrahi, S. (2016). Consequences of the Job Security Challenge in Organizations. Tehran: Sabzrayan Ghstar. (in Persian)
30
Kadir, M. A. Habibi dan Lia Amalia. (2017). the Effect of Job Motivation, Compensation, Organizational Towards Job Satisfaction and Employee Performance of the Ministry of Man Power. International Journal of Business and Management Invention. 6(30), 73-80.
31
Keshavarzi, A. H., & Ramazani, Y. (2010). Investigating the relationship between knowledge management process and organizational culture indexes from Robbins' perspective, Journal of Public Management Perspectives, 2, 25-46. (in Persian)
32
King, J. M. (2001). Employee participation in organizationally-maintained knowledge sharing activities (Doctoral dissertation, National Library of Canada= Bibliothèque nationale du Canada).
33
Lin, H .F. (2006). Impact of organizational support on organizational intention to facilitate knowledge sharing. Knowledge Management Research & Practice, 4(1), 26-35.
34
Moayenikiya, M., gharibzadeh, R., Aghaei, A., & porghasem, A. (2019). The Relationship between Organizational Culture and Organizational Entrepreneurship Considering the Mediating Role of Knowledge Sharing Among Elementary Teachers. The Journal of Modern Thoughts in Education, 14(2), 49-60.
35
Nonaka, I. & Takeuchi, H. (1995). The knowledge – Creating Company, Oxford University Press. Oxford.
36
Okçu, V., & Çetin, H. (2017). Investigating the Relationship among the Level of Mobbing Experience, Job Satisfaction and Burn out Levels of Primary and Secondary School Teachers out. Universal Journal of Educational Research, 5(1), 161-148.
37
Rabbins, A. (2006). Management of Organizational Behavior. Translate Ali Parsaeiyan and Mohammad Arabi. Tehran: Managing the behavior of marketing research studies and studies.
38
Ramezani, y., & keshavarzi, A. H. (2010). An investigation on relationship between knowledge management process and organizational culture factors based on Robbins’s model. Journal of public administration perspective, 1(2), 25-46.
39
Riege, A. (2005). Three-dozen knowledge-sharing barriers managers must consider. Journal of knowledge management, 9(3), 18-35.
40
Rinny, P., Purba, C. B., & Handiman, U. T. (2020). The Influence of Compensation, Job Promotion, and Job Satisfaction on Employee Performance of Mercubuana University. International Journal of Business Marketing and Management, 5(2), 39-48.
41
Sayahiyan dehkordi, M., & Ramadanzadeh lesboei, M. (2016). The Impact of Job Security on Performance of Active Tourism Workers in Tourism Development Case Study: Mazandaran Province. Second National Conference on Tourism, National Capital and Future Prospects, Isfahan Tourism Development Company, Isfahan. (in Persian)
42
Shabaziyanfar. S. (2016). The relationship between organizational culture, empowerment, and job satisfaction. M.S. Dissertation, Faculty of Humanities. Azad University of Firoozkoh Branch. (in Persian)
43
Sharifnia, R. (2010). Investigating the Relationship between Organizational Cultures Based on Globe Model and Knowledge Management in Ports and Maritime Organization. M.S. Dissertation, Faculty of Humanities. Tehran Payamnoor University. (in Persian)
44
Vahdati, H., purzare, H., bagheri, M. (2019). The Effect of Organizational Virtuousness on Organization Spontaneity; Testing the Mediating Role of Organizational Identity (Case Study: Staffs of Lorestan University). Journal of Applied Sociology, 30(4), 113-126. (in Persian)
45
Yu, M. Y., Wilkins, L., & Ma, W. W. (2004). Developing an instrument for measuring knowledge sharing attitudes. Innovations through information technology, ed. M. Khosrow-Pour, 272-275.
46
Zhang, J., & Faerman, S. R. (2004, January). The nature of knowledge and its influence on knowledge sharing practice: experiences from building the MACROS system. in 37th Annual Hawaii International Conference on System Sciences, 2004. Proceedings of the (pp. 10-pp). IEEE.
47