ORIGINAL_ARTICLE
بررسی ویژگیهای آرایهها و تذهیب مکتب هرات در مصاحف قرآنی آستان قدس رضوی
هدف: پژوهش حاضر، بهمنظور بررسی و تبیین آرایهها و تذهیب مکتب هرات در بین مصاحف قرآنیِ تاریخدار و مستندِکتابخانۀ آستانقدسرضوی انجام شده است. روش/ رویکرد پژوهشی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است. با بررسی فهرست مصاحف گنجینۀ قرآنی آستانقدسرضوی و مشورت با کارشناسان خبره این بخش،10 مصحف نفیس که دارای بیشترین ویژگیهای نسخهشناسی مکتب هرات بودند، به روش هدفمند انتخاب شد. با مشاهدۀ این مصاحف، ویژگیهای توصیفیِ آرایهها و تذهیب آنها مشخص گردید. یافتهها: با بررسی روشمند و طبقهبندی آرایهها و تذهیب 10 مصحف قرآنیِ مکتب هرات در دو بخش درون متن (اوراق مصاحف) و برون متن (تجلید)، مشخص شد مهمترین تزئینات بهکار رفته در این مصاحف شامل سرلوح 40%، لوح مذهب 60%، شمسه 10%، اشکال حاوی شرح آیات 100% و تزئین پایان قرآن در 20% مصاحف بهکار رفتهاند. طرح سرلوح یا لوح مذهّب برای آغاز قرآن و نشان شرح آیات (خمس، عشر، سجده و تحزیب) در تمام مصاحف ترسیم شدهاند و نقش شمسۀ ابتدا و تزئینات پایان قرآن، دارای کمترین فراوانی در مصاحف مورد بررسی بود. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان از کتابت و تذهیب مصاحف بزرگ و نفیس در مکتب هرات دارد. همچنین، ویژگیهای آرایهها و تزئینات این مکتب از طریق یافتههای پژوهش مشخص شد تا جنبههای مختلف آن در پژوهشهای متعدد بررسی شود.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44461_4bbf9b9dbc61ae5b0b3706c58e8e61ab.pdf
2015-11-22
3
20
مکتب هرات
آرایهها و تذهیب قرآن
دورۀ تیموری
تجلید
کتابخانه و مرکز اسناد آستانقدسرضوی
وحید
توسلی
tavassoli@s3c.ir
1
کارشناسی ارشد ایرانشناسی، پژوهشگر گروه فرهنگی و اجتماعی پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن
LEAD_AUTHOR
حبیب الله
عظیمی
azimi@nlai.ir
2
استادیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
AUTHOR
- آژند، یعقوب (1387). مکتب نگارگری هرات، تهران: فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران.
1
- اشرفی، م.م (1382). بهزاد و شکل گیری مکتب مینیاتور بخارا در قرن 16 میلادی، ترجمۀ نسترن زندی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
2
- بیانی، مهدی (1353). کتابشناسی کتابهای خطی، بهکوشش حسین محبوبی اردکانی، تهران: انتشارات انجمن آثار ملی.
3
- جیمز، دیوید و ناصر خلیلی (1381). پس از تیمور، ترجمۀ پیام بهتاش، تهران: کارنگ.
4
- حبیبی، عبدالحّی (1355). هنر عهد تیموریان، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
5
- حسن، زکی محمد (1320). صنایع ایران بعد از اسلام، ترجمۀ محمدعلی خلیلی، تهران: اقبال.
6
- سودآور، ابوالعلاء (1380). هنر دربارهای ایران، ترجمه ناهید محمد شمیرانی، تهران: کارنگ.
7
- شایستهفر، مهناز (1388). «کتابت و تذهیب قرآنهای تیموری در مجموعههای داخل و خارج»، دو فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی مطالعات هنر اسلامی،(10)، 99- 120.
8
- کاوسی، ولی الله (1389). تیغ و تنبور: هنر دورۀ تیموریان به روایت متون. تهران: مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری متن.
9
- گودرزی، مرتضی (1384). تاریخ نقاشی ایران از آغاز تا عصر حاضر، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت).
10
- منشی قمی، احمد بن حسین (1352). گلستان هنر، تصحیح احمد سهیلی خوانساری، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
11
- میرجعفری، حسین (1387). تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران در دوره تیموریان و ترکمانان ( ویرایش دوم)، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
12
- نجیب اوغلو، گلرو (1389). هندسه و تزئین در معماری اسلامی: طومار توپقاپی، ترجمۀ مهرداد قیومی بیدهندی، تهران: روزنه.
13
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه میان جوّ سازمانیِ کتابخانه و رضایت شغلی کتابداران (مطالعه موردی: کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی)
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه میان جوّ سازمانی و رضایت شغلی کتابداران کتابخانۀ مرکزی آستانقدسرضوی انجام شده است. روش: این پژوهش از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی از نوع همبستگی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش را کتابداران رسمیِ کتابخانۀ مرکزی آستانقدسرضوی تشکیل دادهاند که از میان آنان تعداد 52 نفر به روش تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ محققساخته برگرفته از دو پرسشنامۀ جوّ سازمانی «اشنایدر» و رضایت شغلی «اسمیت» بود که بهصورت حضوری میان کتابداران توزیع و جمعآوری شد. دادههای گردآوریشده با استفاده از آزمونهای پارامتریک تی استودنت، همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه و واریانس یکطرفه در محیط نرمافزار آماری SPSSتجزیهوتحلیل گردید. یافتهها: طبق یافتههای پژوهش، رضایت شغلی کتابداران کتابخانۀ مرکزی آستانقدسرضوی در حدّ بالا ارزیابی شد، لیکن میزان آن بر حسب جنسیت و سابقۀ خدمت آنها بهطور معناداری متفاوت بود. همچنین جوّ سازمانیِ کتابخانه در حد متوسط ارزیابی شد. نتایج حاصل از آزمونِ فرضیهها نشان داد میان مؤلفههای جوّ سازمانی کتابخانه و رضایت شغلی کتابداران رابطۀ معناداری وجود دارد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44463_fa0a03d63f8286d6890989c8225c1995.pdf
2015-11-22
21
52
جوّ سازمانی
رضایت شغلی
کتابداران
کتابخانه مرکزی آستانقدسرضوی
ایرج
رداد
irajradad@yahoo.com
1
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه بینالمللی امام رضا علیهالسلام
LEAD_AUTHOR
مرضیه
اخگری
marziyehakhgari@gmail.com
2
دانش آموخته علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)
AUTHOR
ـ اسماعیلزاده، محمدهادی (1394). بررسی رابطه هوش اجتماعی و عملکرد شغلی مدیران کتابخانههای آستان قدس رضوی(پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه بینالمللی امام رضا(ع)، مشهد.
1
ـ امیریان زاده ، مژگان (1384). «رابطه بین جو سازمانی و رضایت شغلی معلمان مدارس شهر شیراز»، پژوهش در برنامهریزی درسی، 7و8، 101-104.
2
ـ ایمانی، جواد (1391). «تبیین رابطه مهارتهای مدیریتی مدیران با جو سازمانی مدارس و رضایت شغلی معلمان از دیدگاه معلمان»، فصلنامه علوم تربیتی، 5(1)، 45-73.
3
ـ بازوند، کیومرث؛ میرمحمد کاشف و محمدرضا اسماعیلی (1392). «رابطة هوش هیجانی، تعهد هیجانی، تعهد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان کارکنان ادارة کل تربیت بدنی استان لرستان»، مدیریت ورزشی، 5(4)، 125-143.
4
ـ باسامی، احمد؛ محمد چیذری و عنایت عباسی (1393). «ارتباط بین ویژگیهای شغل و تحلیلرفتگیِ شغلی در میان کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان». پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، 7(4)، 27-42.
5
ـ بهزادی، حسن؛ مریم موسوی و مجیده سنجی (1391). «بررسی رابطه جوّ سازمانی و تعهد سازمانی کتابداران کتابخانههای عمومی شهر مشهد از دیدگاه کتابداران»، تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 18(3)، 407-426.
6
ـ پاپی، احمد و دیگران (1383). «بررسی مقایسهای رضایت شغلی کتابداران کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان و عوامل مؤثر بر آن»، مدیریت اطلاعات سلامت، 1(1)، 5-9.
7
ـ حیدری، زهرا؛ مصطفی عسکریان و مهدی دوایی (1389). «بررسی رابطه بین جوّ سازمانی و مدیریت تعارض از دیدگاه دبیران»، تازههای روانشناسی صنعتی/سازمانی، 1(3)، 65-74.
8
ـ حریری، نجلا (1382). «تأثیر جنسیت و دیگر ویژگیهای جمعیتشناختی در رضایت شغلی کتابداران دانشگاهی»، مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 56، 35-49.
9
حریری، نجلا و حسن اشرفی ریزی (1388). «بررسی میزان رضایت شغلی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی در مراکز استانها»، کتابداری و اطلاع رسانی،12(1)، 35-50.
10
ـ خدایاریفرد، محمد (1388). سنجش میزان رضایت شغلی کارکنان و رضایت مشتریان بانک صادرات ایران و ارائة الگوی مداخلة روانشناختی به منظور ارتقای آن (طرح پژوهشی).دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران.
11
ـ راودراد، اعظم (1379). «تحلیلی بر نقش زن در توسعه بـا تأ کیـد بـر اشـتغال»، نامۀ علـوم اجتمـاعی ، 15، 3-28.
12
ـ دیویس، اس، نیواسترام، ج (1378). رفتار سازمانی در کار. ترجمۀ محمدعلی طوسی، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
13
ـ سرلک، محمدعلی و دیگران (1391). «طراحی مدل سازمان معنویتگرا درآموزش عالی ایران»، پژوهشهای مدیریت عمومی، 5(2)، 5-24.
14
ـ سلیمی، قربانعلی و عفت صفاری انارکی (1388). «بررسی رابطۀ جوّ سازمانیِ کارکنان پرستاری با میزان رضایت شغلیشان در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی و سازمان تامین اجتماعی شهر اصفهان»، دوفصلنامۀ مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی، 2(3) ، 83-102.
15
ـ سیدعامری، میرحسن؛ رویا کریمی و میرمحمد کاشف (1388). «رابطۀ جوّ سازمانی با میزان رضایت شغلی کارکنان ادارات تربیت بدنی در استانهای کردستان و کرمانشاه»، پژوهش در علوم ورزشی، 23، 47-60.
16
ـ سیدجوادین، سیدرضا و سیدمحمدرضا ناصرزاده ( 1384). «بررسی تأثیر معنویت کارکنان بر رضایت شغلی آنها»، مجموعه مقالات سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت، تهران.
17
شاملو، زهرا؛ نصرت ریاحینیا و شهناز محمدی (1393). بررسی میزان رضایت شغلی کتابداران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران. مشاوره شغلی و سازمانی، 6(1)، 35-54.
18
ـ صادقی، عباس و بهمن فتحی (1389). «بررسی رابطه جوّ سازمانی با رضایت شغلی معلمان در شهرستان ماسال در استان گیلان»، پژوهشنامۀ علوم انسانی و اجتماعی. 2(5). 23-38.
19
ـ صفاری، پویا؛ محمد ایازی و محمدعلی دعایی (1389). «بررسی عوامل مرتبط با رضایت شغلی و رابطه آن با جوّ سازمانی در بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند». فراسوی مدیریت، 15، 145-160.
20
ـ عسکریان، مصطفی (1371). سازمان و مدیریت آموزش و پرورش، تهران: امیرکبیر.
21
ـ فرجپهلو، عبدالحسین و سمیهسادات آخشیک (1386). «بررسی رضایت شغلی کتابداران کتابخانههای عمومی استانهای جنوب غرب کشور»، مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 3(4)، 159-180.
22
ـ قاسمی، آسیه (1391). رابطۀ جوّ سازمانی و کیفیت زندگیِ کاری با رضایت شغلی دبیراى شهرستان بوانات (پایاننامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت.
23
ـ محمدزاده، ع (1375). رفتار سازمانی، تهران: انتشارات علامه طباطبایی.
24
ـ مؤمنی، افتخار (1393). بررسی رابطۀ جوّ سازمانی با فرسودگی شغلی کتابداران دانشگاهی اهواز بهمنظور ارائه پیشنهادهایی جهت کاهش فرسودگی شغلی و بهبود رضایت شغلی (پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه شهید چمران، اهواز.
25
ـ نوربخش، مهوش و علیاکبر میرنادری (1384). «بررسی رابطۀ جوّ سازمانی با رضایت شغلی در معلمان تربیت بدنی دورۀ متوسطه شهر اهواز»، فصلنامۀ المپیک، 13(1)، 7-18.
26
ـ نیکپیما، نسرین و حانیه غلامنژاد (1389). «عوامل مؤثر بر دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستانها در مورد ابعاد مختلف جوّ سازمانی»، مجله دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، 16(2)، 72-78.
27
ـ هاشمیان، محمدرضا و دیگران (1395). «بررسی جوّ سازمانی کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر اصفهان»، مدیریت سلامت، 65، 43-50.
28
ـ هومن، حیدرعلی (1381). تهیه و استاندارد ساختن مقیاس سنجش رضایت شغلی. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
29
ـ یمین فیروز، موسی؛ مسعود یمینی فیروز و اشرفالسادات موسوی (1392). «ارزیابی جوّ سازمانیِ کتابخانههای تحت پوشش دانشگاههای علوم پزشکی بابل در سال 1390»، مدیریت سلامت، 51، 60-69.
30
Fallis. Don (2006). Information ethics for twenty-first century library professionals. Library Hi Tech, 25(1), 23-36.
31
Gaziel, H. (2001). Correlates of job satisfaction: A study of the two factor theory in an educational setting. Journal of Psychology, 120, 613-626.
32
Iiacqua, J., Schumacher, P., & Li, H. (1995). Factors contributing to job satisfaction in higher education. Education, 116, 51-61.
33
Jing, F. F., Avery, G. C., & Bergsteiner, H. (2011). Organizational climate and performance in retail pharmacies. Leadership & Organization Development Journal, 32, 224-242.
34
Jyoti, Jeevan (2013). Impact of Organizational Climate on Job Satisfaction, Job Commitment and Intention to Leave: An Empirical Model. Journal of Business Theory and Practice, 1(1), 66-82.
35
Lynch, Beverly P. (2008). Library education: Its past, its present, its future. Library Trends, 56(4), 931-953.
36
Martin, K. D., & Cullen, J. B. (2006). Continuities and extensions of ethical climate theory: A meta-analytic review. Journal of Business Ethics, 69(2), 175-194.
37
McMahon, J, et al. (1997). A comparative analysis of the relationship between organization climate and job satisfaction of medical technologists. American journal of medical technologies, 43(1), 15-19.
38
Morris, A, Bloom, J.R. (2002). Contextual factors affecting job satisfaction and organizational commitment in community mental health centers undergoing system changes in the financing of care. Ment Health Serv Res, 4(2), 71-83.
39
Peng, Yu-Ping (2014). Job satisfaction and job performance of university librarians: A disaggregated examination. Library & Information Science Research, 36, 74–82
40
Rahimić, Zijada (2013). Influence of organizational climate on job satisfaction in Bosnia and Herzegovina Companies. International Business Research; 6(3), 129-139.
41
Reynolds, Cynthia Ann (2006). Perception of organizational climate and job satisfaction among full-time and part-time community college faculty (Doctoral dissertation). University of Florida, Gainesville, Florida.
42
Saka, Katamba Abubakr & Salman, Abdulsalam Abiodun (2014). An assessment of the levels of job motivation and satisfaction as predictors of job performance of library personnel in Nigerian universities. Journal of Balkan Libraries Union, 2(2), 26-33.
43
Sargent, T, Hannum, E. (2003). Job satisfaction among primary school teachers in rural china university of Pennsylvania. Comparative Education Review 49(2), 173-204.
44
Schneider, B. (1983). Work climates: an interactionist perspective. In: Feimer, N.W. & Geller, E.S., Editors, 1983. Environmental psychology: directions and perspectives, Praeger, New York, 106– 128.
45
Schneider, B., Salvaggio, A. N. and Subirats, M. (2002). Climate strength: A new direction for climate research. Journal of Applied Psychology, 87(2), 220-229.
46
Singh P, D. Finn, L Goulet (2004). Gender and Job Attitudes: a Re-examination and Extension. Women in Management Review,19(7), 345-355.
47
Tsai, Chaur-luh (2014). The Organizational Climate and Employees’ Job Satisfaction in the Terminal Operation Context of Kaohsiung Port. The Asian journal of shipping and logistics, 30(3), 373-392.
48
Tuzun, I. (2009). The impact of identification and commitment on job satisfaction: the case of a Turkish service provider. Management Research News, 32(8), 728-38.
49
Urden, L. (1999). The impact of organizational climate on nurse satisfaction management implications. Nurse leadersh foum, 4(2), 44-48.
50
Van Reenan, J. (1998). Librarians at work: Are we as satisfied as other workers? Information Outlook, 2, 23-26, 28.
51
Wright, T.A. (2006). The emergence of job satisfaction in organizational behavior, A historical overview of the dawn of job attitude research. Journal of Management History, 12, 262-277
52
ORIGINAL_ARTICLE
بررسیِ تحلیل عامل تأییدیِ مقیاسِ سنجش رفتار اطلاعاتی دانشجویان دوره دکتری دانشگاههای استان خوزستان
هدف: با توجه به اهمیت رفتار اطلاعاتی جستجوگران اطلاعات در پژوهشهای حوزه علم اطلاعات و دانششناسی، این پژوهش با هدف بررسیِ تحلیلِ عاملِ تأییدیِ مقیاس سنجشِ رفتار اطلاعاتی انجام شده است. روش: تعداد 245 نفر از دانشجویان دوره دکتری دانشگاههای استان خوزستان با روش نمونهگیریِ تصادفیِ طبقهای انتخاب شدند و مقیاس سنجش رفتار اطلاعاتی را تکمیل کردند. دادهها به روش تحلیل عامل تأییدی و ضریب آلفای کرونباخ و با استفاده از نرمافزار آماری 21- Spss و Amos تحلیل شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد مدل شش عاملیِ مقیاسِ رفتار اطلاعاتی برازنده دادههاست و ضریبهای پایایی آلفای کرونباخ این ابزار برای شش عامل از 73/0 تا 87/0 متغیر بود. نتیجهگیری: یافتهها بیانگر این است که مقیاس سنجش رفتار اطلاعاتی، ابزاری معتبر و پایاست و میتواند در پژوهشهای مربوط به این حوزه و برای اندازهگیری رفتار اطلاعاتی، استفاده شود.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44464_d26fe96577e5c3b5a0798548053b2456.pdf
2015-11-22
53
80
تحلیل عامل تأییدی
مقیاس سنجش رفتار اطلاعاتی
رفتار اطلاعاتی
زاهد
بیگدلی
bigdelizahed20@gmail.com
1
استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
غلامرضا
رجبی
rajabireza@scu.ac.ir
2
استاد گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
ماریا
نصیری
nasiri18100@gmail.com
3
دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
ـ اسپینک، اماندا (2010). رفتار اطلاعاتی: غریزه تکاملی، ترجمه زاهد بیگدلی و فاطمه رفیعی (1392). تهران: نشر کتابدار.
1
ـ بیگدلی، زاهد و سمیه شریفی (1389). «مفهوم بافت در حوزه رفتار اطلاعاتی»، فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی مشهد، 13(3)، 31-51.
2
ـ رجبعلی بگلو، رضا (1392). «پژوهش در حوزۀ رفتار اطلاعاتی: رویکردها، روشها، گرایشها، روندها». نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، 5(18)، 1-21.
3
ـ کریمی، پیمان (1390). «بررسی جنبههای چهارگانه رفتار اطلاعاتی (نیاز اطلاعاتی، رفتار اطلاعیابی، رفتار اطلاعجویی، رفتار استفاده از اطلاعات) دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در مواجهه با منابع اطلاعاتی پیوسته و رابطه میان رضایت دانشجویان با پاسخگوئی این منابع به نیازهای اطلاعاتی آنان». پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، علم اطلاعات و روانشناسی.
4
ـ کیس، دونالد (2007). جستوجوی اطلاعات: بررسی تحقیقات درباره اطلاعیابی، نیازهای اطلاعاتی و رفتار اطلاعاتی. (ترجمه زاهد بیگدلی؛ شبنم شاهینی؛ روحالله خادمی؛ سیده صدیقه طاهرزاده موسویان). (1393). اهواز: دانشگاه شهید چمران.
5
ـ مختاری، حیدر و محمدرضا داورپناه (1391). نیاز به شناخت و تأثیر آن بر رفتار اطلاعاتی دانشجویان. پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 2(1)، 33-54.
6
ACRL (2000). Information literacy competency standards for higher education. Chicago: ACRL. Retrieved September 5, 2015, from http://www.acrl.org/ala/mgrps/divs/acrl/standards/standards.pdf.
7
Bates, M. J. (2010). Information behavior. Information Behavior in Encyclopedia of Library and Information Sciences. 3rd Ed.Marcia J. Bates and Mary Niles Maack, Eds. New York: CRC Press, 3, 2381-2391. Retrieved September 26, 2015, from http://gseis.ucla.edu/faculty/bates/articles/information-behavior.html.
8
Boumarafi, B. (2010). Electronic resources at the university of Sharjah medical library: An investigation of students’ information-seeking behavior. Medical Reference Services Quarterly, 29, 349–362.
9
Geary, D.C. (2004). The origin of mind: Evolution of brain, cognition, and general intelligence. Washington, DC. American Psychological Association.
10
Halder, S., Ray, A., & Chakrabarty, P. K. (2010). Gender differences in information seeking behavior in three universities in West Bengal, India. The International Information & Library Review, 42, 242–251.
11
Heinstrom, J. (2000). The impact of personality and approaches to learning on information behavior. Information Research: an international electronic journal 5(3). http://informationr.net/ir/5-3/paper78.html.
12
HU, Dehua & CHE, Dan. (2013). Developing the information-seeking behavior scale for undergraduates. National Science Library, Chinese Academy of Sciences, 6(1), 78-96.
13
Houston, R. D. (2009). A model of compelled nonuse of information. Unpublished Ph.D dissertation, The University of Texas at Austin, Austin, TX.
14
Jarvelin, K., & Vakkari, P. (1993). The evolution of library and information sciences 1965-1985: a content analysis of journal articles. Information Processing and Management, 29(1), 129-144.
15
Julien, H., J. Pecoskie, & K. Reed (2011). Trends in information behavior research, 1999–2008: A content analysis. Library & Information Science Research, 33)1(, 19-24.
16
Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 608-610.
17
McKechnie, L., Baker, L., Greenwood, M., & Julien. H. (2003). Methodological trends in human information behaviour research. New Review of Information Behaviour Research, 3, 113-125.
18
Meho, L. I., & Tibbo, R. H. (2003). Modeling the information- seeking behavior of social scientists: Ellis's study revisited. Journal of the American society for Information Science and Technology, 54(6), 570-587.
19
Timmers, C. F., & Glas, Cees A. W. (2010). Developing scales for information seeking behavior. Journal of Documentation, 66(1), 46–69.
20
Wang, Y., Xie, B. Z., & Su, B. (2008). Investigation and analysis of college students. Information literacy. China Medical Education Technology, 22(3), 216–219.
21
Whitmire, E. (2002). Disciplinary differences and undergraduates information seeking behavior. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 53(8), 631–638.
22
Wilson, T.D. (2000). Human information behavior. Informing Science, 3(2), 49-55.
23
Wise, K., Erdelez, S., & Chiang, Y.-H. (2012). Development of a scale to measure individual differencesin opportunistic discovery of information. In Paper presented at the International Communication Association (ICA) Conference May 24-28, Phoenix, USA.
24
پیوست: مقیاس سنجش رفتار اطلاعاتی
25
پرسشنامه رفتار اطلاعاتی
26
عبارت
27
برای تعیین یک موضوع یا تعیین یک نیاز اطلاعاتی دیگر،صورت مسئله و پرسشهای مربوط به آن را بر مبنای اطلاعاتی که مورد نیازم هستند، تدوین میکنم.
28
برای تعیین یک موضوع یا تعیین یک نیاز اطلاعاتی دیگر،مفاهیم و واژههای کلیدی را که توصیفکنندۀ نیاز اطلاعاتیام هستند تعیین میکنم.
29
برای تعیین یک موضوع یا تعیین یک نیاز اطلاعاتی دیگر، نیاز اطلاعاتی را تشریح یا اصلاح میکنم.
30
به منظور پالایش، بازبینی یا تصحیح پرسشی که تدوین کردهام، نیاز اطلاعاتی اولیهام را بررسی میکنم.
31
برای کسب اطلاعات مورد نیاز خود، یک طرح کلی و برنامه زمانی تهیه و سعی میکنم که در این کار، واقعبینانه عمل کنم.
32
معیارهایی را که در اتخاذ تصمیمها یا در انتخاب اطلاعات، مورد استفاده قرار دادهام میتوانم به روشنی توصیف کنم.
33
هدف من از جستجوی اطلاعات، بهبود توانایی تحقیق و نگارش مقالات علمی است.
34
هدف من از جستجوی اطلاعات، بهبود فعالیتهای آموزشی است.
35
هدف من از جستجوی اطلاعات، کسب اطلاعاتی درباره شغلیابی است.
36
هدف من از جستجوی اطلاعات، شرکت در ارتباطات بین فردی است.
37
هدف من از جستجوی اطلاعات، رفع نیازهای روزمره (تفریح، خرید آنلاین و ...) و کسب آگاهیهای عمومی است.
38
برای جستجوی اطلاعات،از کتابها و مجلات مرتبط موجود در کتابخانه استفاده میکنم.
39
برای جستجوی اطلاعات،مسیر وب سایتها را دنبال مینمایم.
40
برای جستجوی اطلاعات، با کتابداران مشورت مینمایم.
41
برای جستجوی اطلاعات،با اساتید یا دانشجویان مشورت مینمایم.
42
هنگام انتخاب منبع اطلاعاتی، زمینه تخصصی آن را بررسی میکنم.
43
هنگام انتخاب منبع اطلاعاتی،محتوای اطلاعاتی آن را بررسی میکنم.
44
هنگام انتخاب منبع اطلاعاتی،بررسی میکنم که آیا عمل بازیابی آن سریع و راحت است یا خیر.
45
هنگام انتخاب منبع اطلاعاتی،بررسی میکنم که آیا عمل بازیابی منبع اطلاعاتی، متن کامل آن را ارائه میدهد.
46
هنگام انتخاب منبع اطلاعاتی،قابلیت اطمینان (اعتبار، درستی و صحت) منبع اطلاعاتی را بررسی میکنم.
47
هنگام انتخاب منبع اطلاعاتی، برتریها و محدودیتهای منابع اطلاعاتی را بررسی میکنم.
48
هنگام انتخاب منبع اطلاعاتی،اطلاعاتی را انتخاب میکنم که مرتبط با موضوعات تحقیق باشند.
49
هنگام انتخاب منبع اطلاعاتی،روزآمد بودن و تازگی اطلاعات را بررسی میکنم.
50
هنگام انتخاب منبع اطلاعاتی،دسترسپذیری اطلاعات را بررسی میکنم.
51
هنگام بازیابی اطلاعات،کلماتی از سؤالاتم را به عنوان اصطلاحات جستوجو انتخاب میکنم.
52
هنگام بازیابی اطلاعات،وقتی عمل بازیابی شامل تعدادی از موضوعات باشد، اطلاعات را با استفاده از عملگرهای منطق بولی (جستوجوی پیشرفته) بازیابی میکنم.
53
هنگام بازیابی اطلاعات،از یادآورهای نظام بازیابی اطلاعات برای ردیابی جدیدترین پیشینهها استفاده میکنم.
54
هنگام بازیابی اطلاعات،از منابع و مأخذ برای بازیابی سوابق بیشتر استفاده میکنم.
55
هنگام بازیابی اطلاعات،وقتی با نظام بازیابی اطلاعات آشنایی ندارم، به دنبال یادگیری آن میروم.
56
هنگام بازیابی اطلاعات،یک بازیابی کامل و اصولی را با ترکیب منابع اطلاعاتی مختلف انجام میدهم.
57
هنگام بازیابی اطلاعات،به پایگاههای اطلاعاتی معتبر وارد میشوم.
58
بعد از یافتن اطلاعات،به ضرورت سازماندهی و مدیریت اطلاعاتی که جمعآوری کردهام، فکر میکنم.
59
بعد از یافتن اطلاعات،خواندن رکوردها را انجام میدهم.
60
بعد از یافتن اطلاعات،اطلاعات جمعآوری شده را طبقهبندی میکنم.
61
استفاده میکنم.(Endnote) بعد از یافتن اطلاعات، از نرمافزار مدیریت اسناد مانند اِندنوت
62
بعد از یافتن اطلاعات،برای اطلاعات مهم نسخه پشتیبان (کپی اضافی) تهیه میکنم.
63
هنگام استفاده از اطلاعات، میتوانم دانش جدید را که بر ارزشهای من تأثیر دارد، درک کنم و اقداماتی برای جبران این تفاوت انجام دهم.
64
هنگام استفاده از اطلاعات، همیشه از روزآمدترین اطلاعات در گزارش یا مقاله استفاده میکنم.
65
هنگام استفاده از اطلاعات، مطابق با اطلاعات مرتبط به موقع در طرح و برنامه آزمایشی تجدیدنظر میکنم.
66
هنگام استفاده از اطلاعات، با شیوههای استنادهی منابع مختلف و پانویسها آشنا هستم.
67
هنگام استفاده از اطلاعات، میتوانم دیدگاههای علمی و ایدههای خود را در شبکههای اجتماعی یا محافل علمی بیان کنم.
68
تنها انتشار اطلاعات در قالب کتاب یا مقاله، برای مهم تلقی شدن آنها کافی است.
69
با دیدی انتقادی به اطلاعات بازیابی شده مینگرم و بهراحتی به آنها اطمینان نمیکنم.
70
در تشخیص ربط اطلاعات بازیابی شده در اینترنت دچار مشکل هستم.
71
دوست دارم به اطلاعاتی دستیابم که مربوط به حوزه پژوهشیام باشد.
72
همیشه در یافتن اطلاعات مرتبط با پژوهشیام موفق هستم.
73
ابتدا اطلاعات مورد نظرم را شناسایی و سپس مناسبترین آنها را انتخاب میکنم.
74
برای تعیین میزان و نحوه ربط اطلاعات بازیابی شده با نیاز خود، اطلاعات درست را با هدف پاسخ به آن نیاز تفسیر و تحلیل می کنم.
75
درباره پذیرش یا رد اطلاعاتی که با آنها روبرو میشوم، فکر میکنم.
76
بیشتر دوست دارم مطالبی را بازیابی کنم که با دانش پیشین من مطابقت داشته باشد.
77
دانش پیشین من در تجزیه و تحلیل و ارزیابی ربط اطلاعات بازیابی شده، مؤثر است.
78
فقط جستجوی اطلاعات برای من مهم است نه ارتباط آن با دانش قبلی.
79
هنگام جستجوی اطلاعات، به موضوعات جدید توجه خاصی نشان میدهم.
80
اگر در جستجوی خود با کمبود زمان مواجه شوم، دست از جستجو برمیدارم.
81
قادر به یافتن اطلاعات مرتبط در زمانی کوتاه هستم.
82
دوست دارم در نخستین تلاشم به اطلاعات مورد نظرم دست یابم و اگر چنین نشود دست از جستجو بر میدارم.
83
به پیوندهای ارجاعی (فرامتنی) برای دستیابی به اطلاعات بیشتر توجه میکنم.
84
حاضرم برای دسترسی به اطلاعات مورد نیازم هزینه مادی پرداخت کنم.
85
برای دسترسی به اطلاعات مورد نیازم، نهایت تلاشم را میکنم.
86
هنگام جستجوی اطلاعات آنلاین (Online)، اطلاعات دیگری را به طور اجمالی مرور مینمایم که مرتبط با آنچه جستجو می کنم، نیستند.
87
هنگامی که بدون جستجوی آنلاین، متوجه اطلاعات دیگری میشوم، تمایل به قطع جستجوی اصلیام دارم.
88
فرایند یافت اطلاعات آنلاین از طریق توقف من برای بررسی چیزی غیرمرتبط با هدف اصلیام قطع میشود.
89
هنگام گشتوگذار در وب، اگر چیز غیر منتظرهای توجه مرا به خود جلب کند، آن را با مرورگر وب، نشانهگذاری (bookmark) میکنم.
90
هنگامیکه اطلاعات آنلاین غیرمنتظره جالبی را مییابم، برای اطلاعات بیشتر دربارۀ آن موضوع جستجو و یک پنجرۀ جدید برای کشف اطلاعات بیشتر، باز میکنم.
91
وقتی به صورت آنلاین با چیز جالبی مواجه میشوم، آن را برای افراد دیگر ارسال (Forward) میکنم، حتی اگر آن چیزی نباشد که من در ابتدا به دنبالش بودم.
92
من گاهی به دلیلناخوانا یا مغشوش بودن نوشتهها مجبور شدهام از اطلاعات خاصی استفاده نکنم.
93
من گاهی به دلیلنداشتن مهارت و تجربه در فرایند جستجو و بازیابی اطلاعات در پایگاههای اطلاعاتی یا اینترنت مجبور شدهام از اطلاعات خاصی استفاده نکنم.
94
من گاهی به دلیل ناآشنایی با بعضی زبانهای خارجی، لهجهها و اصطلاحات رایج در یک فرهنگ خاص مجبور شدهام از اطلاعات خاصی استفاده نکنم.
95
من گاهی به دلیلناآشنایی با بعضی واژههای تخصصی در یک زمینه خاص موضوعی مجبور شدهام از اطلاعات خاصی استفاده نکنم.
96
من گاهی به دلیلجایگزینی کلمات ملایمتری مانند اصلاح به جای کلمات تند و ناخوشایندی مثل سانسور که بار معنایی متفاوتی دارند در متون و پایگاههای رسمی و دولتی و ... و در نتیجه درک نادرست واژه مجبور شدهام از اطلاعات خاصی استفاده نکنم.
97
من گاهی به دلیلعدم آگاهی از قابل دسترس بودن اطلاعات و در نتیجه نداشتن انگیزه برای جستجوی آن مجبور شدهام از اطلاعات خاصی استفاده نکنم.
98
من گاهی به دلیلتوجه زیاد به یک موضوع و یا تکلیفی خاص برای پرهیز از توجه به سایر اطلاعات مجبور شدهام از اطلاعات خاصی استفاده نکنم.
99
من گاهی به دلیلمجذوب دنیای ذهنی، خیالی، مجازی ارتباطات اینترنتی شدن و غفلت از توجه به موضوع و تکلیف اصلی مجبور شدهام از اطلاعات خاصی استفاده نکنم.
100
من گاهی به دلیلحواسپرتی و ایجاد وقفه در جریان انجام یک کار (مثلا به دلیل کارهای بی اهمیت یا صحبت در مورد مسائل شخصی) مجبور شدهام از اطلاعات خاصی استفاده نکنم.
101
من گاهی به دلیلدرگیر شدن با افکار و احساسات منفی که تمایل مرا به کسب اطلاعات از بین میبرد مانند واکنش به اطلاعاتی که میتوانند نشاندهنده تهدیدی برای زندگی باشند (سرکوب افکار خود درباره مرگ، اطلاعات دربارۀ مرگ خود، اخبار بد، گریز از نماهای منفی یا تهدید آمیز) مجبور شدهام از اطلاعات خاصی استفاده نکنم.
102
من گاهی به دلیلواکنش به اطلاعاتی که میتوانند نشاندهندۀ در خطر بودن سلامتیام باشند (مانند اطلاعات پزشکی درباره علائم بیماریها یا برنامههای پزشکی تلویزیون) و برای کاهش اضطراب ناشی از آن مجبور شدهام از اطلاعات خاصی استفاده نکنم.
103
من گاهی به دلیلواکنش به اطلاعاتی که میتوانند نشاندهنده تهدیدی برای تصویر خودپنداره فرد در نزد خودش یا دیگران باشد (داشتن چهره منفی و نداشتن چهره مثبت در نزد دیگران) مجبور شدهام از اطلاعات خاصی استفاده نکنم.
104
من گاهی به دلیلخجالتی بودن (به دلیل داشتن احساس منفی ناشی از توجه عمومی و داشتن احساس منفی در نتیجه تغییر در خودپنداره) مجبور شدهام از اطلاعات خاصی استفاده نکنم.
105
من گاهی به دلیلواکنش به هراس از ناشناختهها، موضوعات و چیزهای نو مجبور شدهام از اطلاعات خاصی استفاده نکنم.
106
من گاهی به دلیلپیشزمینه ذهنی و شناختی (تداخل اطلاعات، دانش و باورهای قبلی در درک اطلاعات جدید) همچنین زندگی در یک دنیای ساختگی ذهنی و پذیرش اطلاعات از آن و عدم استفاده از برخی اطلاعات دیگر مجبور شدهام از اطلاعات خاصی استفاده نکنم.
107
من گاهی به دلیلچشمپوشی از اطلاعات صادر شده از منبع، فرد یا گروهی خاص همراه با تعصب یا بدون تعصب مجبور شدهام از اطلاعات خاصی استفاده نکنم.
108
من گاهی به دلیلپافشاری بر دانش خود در جاییکه این دانش بر اساس شواهد روشن بر تصورات غلط مبتنی است مجبور شدهام از اطلاعات خاصی استفاده نکنم.
109
من گاهی به دلیلانجام کمترین تلاش ممکن در پاسخ به یک محرک اطلاعاتی مجبور شدهام از اطلاعات خاصی استفاده نکنم.
110
من گاهی به دلیلپرهیز از اطلاعات بیربط یا اشتباه از نظر خودم (با این تصور که ایدههای متضاد، غلط یا نامرتبط هستند) مجبور شدهام از اطلاعات خاصی استفاده نکنم.
111
من گاهی به دلیلترجیح دادن افکار و خاطرات خوشایند بیش از آنهایی که ناخوشایند هستند مجبور شدهام از اطلاعات خاصی استفاده نکنم.
112
من گاهی به دلیلپذیرش اطلاعات از یک منبع قابل اعتماد و معتبر (مانند دولت، مذهب و یا یک کارشناس) و عدم استفاده از بعضی منابع اطلاعاتی دیگر که اعتبار کمتری دارند مجبور شدهام از اطلاعات خاصی استفاده نکنم.
113
اطلاعات موجود را به گونهای (در قالب سرفصل، پیشنویسها، طرحوارهها و...) سازماندهی میکنم که در راستای تحقق اهدافم باشد.
114
دانش و مهارتهای حاصل از تجربههای قبلی را برای طراحی و ایجاد یک محصول یا ارائه جدید خود بهکار میگیرم.
115
اطلاعات جدید و قبلی، از جمله نقل و قول ها و تفسیرها را طوری با هم تلفیق میکنم که در راستای تحقق اهدافم باشد.
116
متن، تصاویر، و دادهها را در هنگام لزوم بررسی و اصلاح میکنم، آنها را از محل و قالب اصلی و اولیه به بستر و زمینۀ جدید و مورد نظر خود منتقل میکنم.
117
در خصوص موفقیتها و شکستهای گذشته و در خصوص راهبردهای جایگزین، اندیشه و تأمل میکنم.
118
رسانه و قالبی را برای ارتباط بر میگزینم که بیشترین کمک را به حصول هدف و برقراری ارتباط با مخاطبان مورد نظر بنماید. مثلاً از میان محصولاتی همچون بروشور، مقاله، ارائه شفاهی، وبسایت و ... به انتخاب میپردازم و با استفاده از شواهد مناسب و زبان اقناعی، در یک مباحثۀ آزمایشی، از یک موضع با قدرت دفاع میکنم.
119
برای اشاعۀ نتیجه تحقیق، انواع برنامههای کاربردی فناوری اطلاعات را بهکار میگیریم. مثلاً در مقاله پژوهشی خود از جدولهای برنامه اکسل و برای ارائه نتایج و از نرمافزار پاورپوینت برای ارائه شفاهی استفاده میکنم.
120
برای اشاعۀ نتایج تحقیق، اصول طراحی و ارتباط را مورد استفاده قرار میدهم.
121
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل محتوای چکیدۀ رسالههای دکترای علم اطلاعات و دانششناسی از سال ۱۳۷۶- ۱۳۹۳
هدف: هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای رسالههای دکترای علم اطلاعات و دانششناسی است. روششناسی: روش پژوهش تحلیل محتوا و ابزار گردآوری اطلاعات سیاهه وارسی است. برای تحلیل موضوعی از ردهبندی جیتا (JITA) استفاده شد. جامعۀ پژوهش شامل 125 رساله در دانشگاههای دولتی تهران، فردوسی مشهد، شهیدچمران اهواز و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران است. یافتهها: بیشترین رساله متعلق به سال 1391(20%) و کمترین آن سال 1381(8%) است. 2/55% آنها توسط مردان و 08/44% توسط زنان نگاشته شده است.روش پیمایشی با 8/60 %، پرکاربردترین شیوه پژوهشی بود. همچنین4/94 % چکیدهها غیرساختاریافته و 6/5% ساختاریافته گزارش شد. بیشترین گرایش موضوعی در حوزه فناوری اطلاعات (2/39%)، کارکردهای مدیریتی (2/31%) و سپس مباحث نظری و عمومی اطلاعات (6/29%) گزارش شد. مقولۀ فرعی «کتابخانهها بهعنوان مکان فیزیکی» (6/11%) بیشتر مورد اقبال پژوهشگران واقع شده است. همچنین، دکترعلی شکویی و دکترعباس حرّی پرکارترین استادان راهنما و مشاور شناخته شدند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش بر سیر صعودی تولید رساله در حوزه فناوری اطلاعات دلالت دارد که میتواند متاثراز عواملی همچون پذیرش و همگامی با فناوری و در نهایت بهبود زیرساختها باشد. اصالت و ارزش: تاکنون در زمینۀ تحلیل محتوای رسالههای دکترای علم اطلاعات و دانششناسی ایران پژوهشی صورت نگرفته است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44465_7991dbad7cfad7499010132defea4769.pdf
2015-11-22
81
112
رساله دکتری
چکیده
علم اطلاعات و دانششناسی
تحلیل محتوا
گرایش موضوعی
مهدی
محمدی
mahdi.mohammadi203@gmail.com
1
استادیار و عضو هیئت علمی گروه آموزشی علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه قم. قم، ایران
LEAD_AUTHOR
سمیه
پناهی
panahi.s1985@gmail.com
2
دانش آموخته کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم
AUTHOR
عزیز
سهیلی
azizsohile@gmail.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم
AUTHOR
ـ آذرانفر، جوانه (1385). تحلیل محتوای پایاننامههای تحصیلات تکمیلی رشته علوم کتابداری و اطلاعرسانی موجود در پایگاه مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران در سالهای 1373-1382، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال.
1
ـ باب الحوائجی، فهیمه و مهرزاد یزدیانراد (1389). «تحلیل محتوای مقالات مجلات تخصصی کتابداری و اطلاع رسانی در باره ترویج کتابخوانی و کتابخانه های کودکان از سال 1378 تا 1387»، تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی، ۱۶ (۴)، ۳۱-۵۳.
2
ـ باردن، لورنس (1374). تحلیل محتوا، ترجمۀ ملیحه آشتیانی و محمد یمنی دوزی سرخابی، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
3
ـ پاکدامن، نشانه (1388). «روندبهکارگیریروشهایپژوهشدرپایاننامههایکارشناسیارشدکتابداریواطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال (1384-1371)»، دانششناسی(علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات). 2 (4). 1-14.
4
ـ حرّی، عباس (1372). مروری بر اطلاعات و اطلاعرسانی، تهران: دبیرخانه هیأت امنای کتابخانههای عمومی کشور.
5
ـ ـــــــــــ (۱۳۷۸). بررسی گرایش موضوعی آثار علمی و پژوهشی رشته کتابداری و اطلاعرسانی ایران از آغاز تا پایان سال ۱۳۷۷، در فهرستهای رایانهای: توسعه و کاربرد: مجموعه مقالات همایش کاربرد و توسعه فهرستهای رایانهای در کتابخانههای ایران، به کوشش رحمتالله فتاحی، تهران: کتابدار، ۲۹- ۴۸.
6
ـ حسینپناه، علی (۱۳۸۶). بررسی گرایش موضوعی و روش پژوهش پایاننامههای کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاههای دولتی شهر تهران از سال ۱۳۸۵- ۱۳۸۹، پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری، دانشگاه تهران .
7
ـ دیّانی، محمد حسین (1379). «برنامه آموزشی کتابداری و اطلاعرسانی: پیشنهادهایی برای تحول»،کتابداری و اطلاعرسانی3 (1):1-20.
8
ـ رایف، دانیل؛ استفن لیسی و فردریک فیکو جی (۱۳۸۸). تحلیل پیامهای رسانهای (کاربرد تحلیل محتوای کمّی در تحقیق)، ترجمه مهدخت بروجردی علوی، تهران: سروش (انتشارات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران).
9
ـ سپهر، فرشته و سمانه شادمانفر (1388). «تحلیلمحتوایمقالاتهمایشهایانجمنکتابداریواطلاعرسانیایران ازسال 1379تاپایانسال 1385»، دانششناسی (علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات). 2، (4). 25-38.
10
ـ سلک، محسن و اشرفالسادات بزرگی (1389). «تحلیل محتوای مقالات منتشر شده در دو نشریه "فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی" و "فصلنامه کتاب" در سالهای 1385 و1386»، دانششناسی (علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات)، ۳ (10)، ۲۵-۴۰.
11
ـ سیدین، سید مهرداد و فهیمه بابالحوائجی (۱۳۸۸). «تحلیل محتوای پایاننامههای کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران شمال ، علوم و تحقیقات تهران ، علوم و تحقیقات اهواز و همدان در سال های 1372 – 1386»، تحقیقات اطلاعرسانی وکتابخانههای عمومی، ۱۵ (۱)، ۹۵- ۱۲۷.
12
ـ شرفی، علی؛ حمزهعلی نورمحمدی و مهدی علیپور حافظی (1393). «مدل موضوعی برای پایاننامههای کتابداری و اطلاعرسانی»، مطالعات ملیکتابداری و سازماندهی اطلاعات. 25، 4. 22-32.
13
ـ شرفی، علی و حمزهعلی نورمحمدی (1391). «تعیین فرایند زیست موضوعات پایاننامههای کتابداری و اطلاعرسانی موجود در پایگاه پروکوئست(Pro-Quest) از سال 2006-2010»، مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، دانشگاه شهید چمران اهواز، 10، 41-60.
14
ـ علومی، طاهره (13۷۹). «ارزیابی پایاننامههای کارشناسیارشد رشتۀ کتابداری و اطلاعرسانی در دانشگاههای تربیت مدرس، تهران و علوم پزشکی ایران (1365-1373)»، مجله روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، دوره جدید، ۵ (۲)، ۴۳- ۶۳.
15
ـ فتاحی، رحمتالله؛ رضا رجبعلی بگلو و سمیه آخشیک (1393). گذری و نظری بر گذشه، حال و آینده کتابداری و اطلاعرسانی در ایران، نگاهی به شکل گیری دستاوردها و چالشهای توسعه علم اطلاعات ودانششناسی. شیراز: نامة پارسی، 1393.
16
ـ فتاحی، رحمتالله (1382). تحلیل و بازآفرینی نقش کتابداران در عصر تحول. در مجموعه مقالات هفتمین همایش کتابداران سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، رشت، 19 تا 21 اسفند، تهران: مرکز مدارک علمی و انتشارات سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور.
17
ـ کومار، ک (1995). روش تحقیق در کتابداری و اطلاعرسانی، ترجمه رهادوست و خسروی، تهران: کتابخانه ملی ایران.
18
ـ وزیرپور کشمیری، مهردخت؛ مریم سهدهی و محمدکریم صابر (1391). «تحلیل محتوای چکیده پایاننامههای کارشناسی ارشد کتابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و علوم و تحقیقات از سال 1380- 1386»، مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، ۲۳ (1)، ۱۱۲- .۱۲۸
19
ـ وینر، راجردی و دومینیک جوزف آر (۱۳۸۹). تحقیق در رسانههای جمعی، ترجمۀ کاووس سیدامامی، تهران: سروش (انتشارات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران).
20
Abdoulaye, K. (2002). Research trends in library and information science at the international Islamic university Malaysis. Library Review, 51(1). 32-37.
21
Cano, V. (1999). Bibliometric overview of library and information science research in Spain. American Society of Information Science, Vol. 50, (8), 675-680
22
Kawalec, Anna. (2013). Research trends in library andinformation science based on Spanish scientific publication2000 to 2010. Malaysian Journal of Library & Information Science. 18, ( 2), 1-13.
23
Koufogiannakis, D and Crumley, E, (2004). Content Analysis in l ibrarianship research. Journal of Information Science , 2006 , 30 (3). 227-239.
24
Lin W.Y.C. and Meng Lio K. (2011). Research status and trends of Library and Information Science in Taiwan, 2001–2010. Proceedings of the ASIA-Pacific Conference on Library & Information Education & Practice 2011, Putrajaya, Malaysia, 530-538.
25
Mavi, D and Uzunboylu, H. (2014). Content Analysıs of Artıcles About Computer Teachıng Methods: AContent Analysis Study. Procedia - Social and Behavioral Sciences , 143, 1171– 1176. Available online at http:// www.sciencedirect.com, Science Direct.
26
McKinney, Lili LuoM. (2015). JAL in the Past Decade: A Comprehensive Analysis of Academic Library Research. TheJournal of Academic Librarianship. 41, (2), 123–129.Available online at http://www.sciencedirect.com
27
Rana, Rashma. ( 2011). Research trends in library and information science in India with a focus on Panjab University, Chandigarh", The International Information & Library Review, Volume 43, Issue 1, Available at http://www.Sciencedirect.com, Research Laboratory (PRL), Ahmedabad, India.
28
Sam, J. (2008). An analysis of papers published in the Ghana Library Journal: a bibliometric study, African Journal of Library, Archives and Information Science , Vol. 18 (1), 55-62.
29
Tuomaala, O, Järvelin K and Vakkari, P. (2014). Evolution of library and information science, 1965–2005: Content analysis of journal articles. Association for Information Science and Technology,Volume 65, 7, 1446–1462.
30
Uzun . A , (2002) . Library And Information Science Research in Developing Countries and Eastern European Countries: A Brief Bibliometric Perspective. The International Information & Library Review, Volum 34 (1).
31
Werner, R and Dominik, J.R. (2005). Analyzing Media Messages, (Keykavoos Seyed emami), Tehran: Sorosh, 217.
32
www. http://rclis.org/internal/jita.txt
33
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر روانیِ رنگِ پوشش ظاهری کارکنان مراکزاطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی بر سلامت روان آنان
هدف: هدف کلیِ پژوهش حاضر، تعیین تأثیر روانیِ رنگِ پوشش ظاهری متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی بر سلامت روان آنان است. بدینمنظور، نشانههای جسمانی، اضطراب، نقص در کنش اجتماعی و افسردگی، بررسی شده است. روش پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، نیمهتجربی همراه با پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل و آزمایش است. جامعۀ آماری، کارکنان زیر پوشش ادارۀ کلّ کتابخانههای عمومیِ استان اصفهان بود که تعداد 30 نفر بهشیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. سپس بهمدت یکماه، رنگ لباسِ گروهِ آزمایش به زرد لیمویی و آبیِ روشن تغییر داده شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ سلامت عمومی بود. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS/19 در دو سطح توصیفی و استنباطی، تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد تغییر رنگِ پوشش ظاهریِ کارکنان به رنگهای مناسب (لزوماً شاد یا روشنبودن مدّنظر نیست) که به لحاظ علمی بر سلامت روح و جسم تأثیر مثبت میگذارند (مانند زرد لیمویی، آبی و سبز) بر سلامت روان، اضطراب و افسردگی با اندازۀ اثر به ترتیب 16/0 درصد، 43/0 درصد و 38/0 درصد تأثیر داشت، اما بر نشانۀ جسمانی و نقص در کنش اجتماعی آنان بیتاثیر بود. نتیجهگیری: تغییر رنگِ پوشش میتواند بر سلامت روان کارکنان تأثیر مثبت داشته باشد. در واقع، تغییر رنگ پوشش میتواند افسردگی و اضطراب را که از مؤلفههای سلامت روان هستند، کاهش دهد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44467_0ba68c2f8361d918058f6d01d55cd936.pdf
2015-11-22
113
134
روانشناسی رنگ
سلامت روان
کارکنان مراکز اطلاعرسانی
پوشش ظاهری
فاطمه
توکلی
l.tavakkoli@yahoo.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه اصفهان
AUTHOR
عاصفه
عاصمی
asemi@edu.ui.ac.ir
2
دانشیار علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
حمید طاهر
نشاط دوست
h.neshat@edu.ui.ac.ir
3
استاد روان شناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
ـ صالح صدیقپور، ب (1388). انتخاب رنگ مناسب برای فضای آموزشی، تهران: سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور.
1
ـ علیاکبرزاده، مهدی (1370). «روانشناسی رنگها» (قسمت اول)، تربیت، 7 (1). 28-26.
2
ـ ـــــــــــــــــــ (1370). «روانشناسی رنگها» (قسمت آخر). تربیت. 7 (2). 21-18.
3
ـ قاسمزاده، علی و ناصر نیکوبخت (1382). «روانشناسی رنگ در اشعار سهراب سپهری»، فصلنامه پژوهشهای ادبی. 2 (2). 156-145.
4
ـ قربانی، بیژن (1383). «تأثیر رنگ در فعالیتهای آموزشی دانشآموزان»، فصلنامۀ آموزه،23(8).32-31.
5
ـ مطهری، جمشید (1380). «بهسوی سلامت روان»، نشریه معرفت، 12 (46). 28-20.
6
ـ چشمهسهرابی، مظفر، آرزو رحیمسلمانی و آسیه رحیمسلمانی (1390). «تاثیر رنگ در معماری داخلی فضای کتابخانههای دانشگاهی»، کتابداری واطلاعرسانی، 14 (1). 70-39.
7
Bellizzi J, Hite R. Environmental color, consumer feelings, and purchase likelihood. Psychology & Marketing. 1992; 9 (5): 347-363.
8
Itten J. The Art of Color; The Subjective Experience and Abjective Rationale of Color.New York: Wiley; 1997.
9
Luscher M.The Luscher Color Test: The Remarkable Test That Reveals Personality Through Color. Great Britain: RANDOM HOUSE; 1970.
10
Lind Ch. Psychology of Color: Similarities Between Abstract and Clothing Color Preferences. Clothing and Textiles Research Journal 1993; 12 (1): 57-65.
11
Mehta R, Zhu R. Blue or Red?Exploring the Effect of Color on Cognitive Task Performances.Science. 2009;323 (5918).1226-1229.
12
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی کیفیِ رویکرد کتابداران کتابخانههای عمومی کرمان نسبت به استفاده از شبکههای اجتماعی بهمنظور اشتراک دانش
هدف: هدف پژوهش، بررسی چگونگی بهکارگیری شبکههای اجتماعی برای اشتراک دانش توسط کتابداران کتابخانههای عمومی شهر کرمان است. روششناسی: در این پژوهش از رویکرد کیفی و روش نظریۀ زمینهای استفاده شده است. جامعه پژوهش تمام کتابدارن کتابخانههای عمومیِ شهر کرمان است و شرکتکنندگان در پژوهش به روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب شدهاند. در نهایت، پژوهشگران پس از مصاحبه با 18 کتابدار کتابخانههای عمومی شهر کرمان به اشباع نظری دست یافتند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش مصاحبۀ نیمهساختاریافته است. برای تعیین روایی و پایایی پژوهش، از روش ارزیابی لینکولن و گوبا استفاده شد که معادل روایی و پایایی در تحقیقات کمّی است. تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش بر اساس روش رمزگذاری نظری، طی سه مرحله انجام شد: رمزگذاری باز، رمزگذاری محوری و رمزگذاری انتخابی. یافتهها: تفکیک و بررسی متون مصاحبهها و رمزگذاری باز آنها با جزءبهجزء کردن اطلاعات، در مجموع به 69 گزاره مفهومی منجر شد. در مرحله دوم (رمزگذاری محوری) دادههای خردشده به مقولههایی که بیشترین ارتباط را با مسئلۀ پژوهش داشتند منتهی و 29 گزارۀ مفهومی شناسایی گردید. سپس در مرحلۀ سوم یعنی رمزگذاری انتخابی، 4 مقولۀ اصلی بهدست آمد. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد درحالحاضر کتابداران کتابخانههای عمومی شهر کرمان، شبکههای اجتماعی را برای فعالیتهای فردی ـ شخصی، فعالیتهای حرفهای، ارتباطات دانشی، اشتراک مسائل دینی و مذهبی مورد استفاده قرار میدهند، اما اشتراک دانش و توزیع مسائل علمی، سهم بسزایی در این امر دارند. طبق نتایج حاصل، همچنین میتوان گفت، این کتابداران دیدگاه مثبتی نسبت به کاربرد شبکههای اجتماعی دارند اما جوامع عملی با هدف ارتباطهای سازمانی و حرفهای کتابداران از طریق اشتراک دامنۀ خاص از دانش، در حال حاضر بهصورت عملی در کتابخانههای عمومیِ شهر کرمان وجود ندارند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44468_681bc61c744589db8ad1a7687abdba57.pdf
2015-11-22
135
156
اشتراک دانش
شبکههای اجتماعی
کتابداران کتابخانههای عمومی
اورانوس
تاجالدینی
tajedini.0@gmqil.com
1
عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران
LEAD_AUTHOR
راضیه
سعادتنسب
2
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران
AUTHOR
عادل
سلیمانی نژاد
3
عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران
AUTHOR
ـ ابیلی، خدایار؛ فاطمه نارنجیثانی، محمدمهدی رشیدی و فرانک مختاریان (1390). «نقش عوامل مؤثر بر اشتراکگذاری دانش سازمانی در مؤسسه مطالعات بینالمللی انرژی»، مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، 4(14)، 31 – 54.
1
ـ احمدی، علیاکبر و علی صالحی (1391). مدیریت دانش. تهران: دانشگاه پیام نور.
2
ـ ادیبحاجباقری، محسن (1385). روش تحقیق گراندد تئوری، راه و روش نظریهپردازی در علوم انسانی و بهداشتی، تهران: نشر و تبلیغ بشری.
3
ـ اناری، فاطمه (1391). بررسی مقایسهای استفاده از رسانههای اجتماعی تعاملی وب 2 در به اشتراکگذاری دانش بین کتابداران دانشگاه لیمیریک – ایرلند و دانشگاه اصفهان. پایان نامه منتشر نشده کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علم اطلاعات و دانششناسی.
4
اناری، فاطمه؛ عاطفه عاصمی و نصرت ریاحینیا (1392). بررسی میزان استفاده از ابزارهای شبکههای اجتماعی در به اشتراکگذاری دانش بین کتابداران دانشگاه اصفهان. فصلنامه دانششناسی (علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات)، 6(20)، 10 - 23.
5
ـ بیرانوند، علی (1391). کتابخانههای عمومی و توسعه فرهنگی. تهران: چاپار.
6
ـ تیموری، لیلا (1392). بررسی رابطه متغیرهای سازمانی (ساختار، فرهنگ و فناوری) با تسهیم دانش در دیوان محاسبات کشور. پایان نامه منتشر نشده کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشکده مدیریت، گروه مدیریت.
7
ـ حریری، نجلا (1385).اصول و روشهای پژوهش کیفی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
8
ـ حسینزاده، هما (1393). بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش رسانههای اجتماعی در مدیریت اجتماعی ارتباط با مشتری. پایان نامه منتشر نشده کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، گروه علوم اجتماعی.
9
ـ خاتمیانفر، پریسا و زهره پریرخ (1388). بررسی عوامل مشوق و بازدارنده اشتراک دانش در سازمان کتابخانهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 12(45)، 223-245.
10
ـ ذکایی، محمدسعید (1381). نظریه و روش در تحقیقات کیفی. مجله علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی،53(17)، 41 – 70.
11
ـ رهنورد، فرجالله و جلیل خاوندکار (1387). تأثیر اشتراک دانش بر توفیق در برونسپاری خدمات فناوری اطلاعات. مدیریت فناوری اطلاعات، 23(1)، 49 – 64.
12
ـ لطفی، شهلا (1393). نقش شبکههای اجتماعی در حمایت از فعالیتهای انجمنهای کتابداری و اطلاعرسانی. پایان نامه منتشرنشدۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علم اطلاعات و دانششناسی.
13
ـ محمدپور، احمد؛ رسول صادقی و مهدی رضایی (1389). روشهای تحقیق ترکیبی بهعنوان سومین جنبش روششناختی: مبانی نظری و اصول عملی جامعهشناسی کاربردی. مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان،21(2)،77-100.
14
ـ نعمتی انارکی، لیلا (1393). اشتراک دانش برونسازمانی: ارائه الگویی جامع. مجله اطلاعرسانی پزشکی نوین، 1 (1)، 10 – 25.
15
Aharony, N. (2010). Twitter use in libraries: An exploratory analysis. Journal of web librarianship, 4 (4), 333 – 550.
16
Allee, V. (1997). The Knowledge Evolution Expanding Organizational Intelligence. Washington: Butter worth – Heinemann. Available at: http:// Booksgoogle.ro.
17
Chu, S. K. w. (2009). Using wikis in academic libraries. The Journal of Academic librarianship, 35 (2), 170 – 176.
18
Chu, S.; SDU, H. (2013). Social networking tools for academic libraries. Librarianship & Information science, 45, 64 – 75.
19
Chumg, H.; Cooke, L.; Fry, J.; Hung, I. (2015). Factors affecting knowledge sharing in the virtual organization: Employees sense of well-being as a mediating effect. Computers in Human Behavior, 44, 70 – 80.
20
Davenport, T.H. & Prusak, l. (1997). Working Knowledge: How Organizations management what they know. Boston, ma: Harvard Business School pres.
21
Forcier, E. (2013). The Shoemaker’s Son: A Substantive Theory of Social Media Use for Knowledge Sharing in academic Libraries. (Unpublished Master’s Thesis). University of Alberta, Department of Humanities Computing – School of Library & Science Information.
22
Forceir, E. (2012). A pilot study of Blog use for Internal Knowledge Sharing in academic libraries. Canadian Association of Information Science, 40th Annual Conference, waterloo, Ontario, June 2, 2012.
23
Hung, S. Y.; Durcikova, A.; Lai, H. M.; Lin, W. M. (2011). The influence of intrinsic & extrinsic motivation on individual’s knowledge sharing behavior. International Journal of Human Computer studies, 69, 415 – 427.
24
International Labour Organization (2010). Available at: http://www.ilo-irsc.gc.ca/e/29728.html.
25
Kulakli, A.; Mahony, S. (2014). Knowledge creating & sharing with Web2.0 Tools for teaching & learning roles in So-called university2.0. Social & Behavioral Science, 150, 648 – 657.
26
Lincoln, Y. S.; Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Beverly Hills, CA: Sage.
27
Strauss, A.; Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques & procedures for developing grounded theory. California: Sage.
28
Tang, S.W.; Zui – Chen, D. (2015). Exploring the affect factors of Knowledge Sharing behavior in world 3. Expert Systems with Applications, 51(1), 63-81.
29
Wenger, E. (2004). Knowledge Management as a doughnut: Shaping your strategy through communities of practice. Ivey Business Journal, 68 (3), 1 – 8.
30