ORIGINAL_ARTICLE
هماهنگی راهبردی در دانشگاهها و نقش آن در پیادهسازی موفق مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی
هدف:هماهنگی راهبردی سازمانها از جمله دانشگاهها در سه سطح راهبرد اصلی سازمان، راهبردهای وظیفهای (مانند راهبرد مدیریت دانش) و راهبردهای عملیاتی (مانند راهبردهای زیر نظامهای مدیریتدانش) عاملی برای پیادهسازی موفق مدیریت دانش در کتابخانهها شناخته شده است. هدف اصلی این پژوهش، تعیین میزان هماهنگیهای راهبردی در دانشگاههای مورد مطالعه و سنجش تأثیر هماهنگی راهبردی بر میزان اجرای مدیریت دانش در کتابخانههای مرکزی است. روش: این پژوهش از نظر نتیجه، کاربردی است و به روش «تبیینی- توصیفی» انجام گرفته است. نمونه آماری پژوهش را 5 دانشگاه جامع کشور و کتابخانههای مرکزی آنها، یعنی دانشگاههای تهران، شهید بهشتی، شیراز، سیستان و بلوچستان و فردوسی مشهد تشکیل میدهند. برای جمعآوری دادههای کیفی و کمّی، از مصاحبههای نیمهساختاریافته و 3 پرسشنامه و یک سیاههوارسی استفاده شد. یافتهها:نتایج به دست آمده نشان داد در 3 دانشگاه نبودِ هماهنگی بیرونی کل و در 2 دانشگاه هماهنگی بیرونی کل متوسط وجود دارد. از بعد هماهنگی درونی کل، در 3 دانشگاه نبودِ هماهنگی، 1 دانشگاه هماهنگی متوسط و 1 دانشگاه هماهنگی قوی مشاهده شد. همچنین، نتایج بیانگر وجود رابطة مستقیم به نسبت قوی بین هماهنگی بیرونی کل راهبردها و میزان پیادهسازی مدیریت دانش و رابطه مستقیم و قوی بین هماهنگی درونی کلّ راهبردها و میزان اجرای مدیریت دانش بود.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_41623_67c897c5f8ff86dceac053984da32efb.pdf
2015-03-21
5
31
راهبرد مدیریت دانش
زیر نظامهای مدیریت دانش
هماهنگی راهبردی
نقاط مرجع راهبردی
دانشگاهها و کتابخانههای مرکزی دانشگاهی
مجتبی
کفاشان
kafashan@ferdowsi.um.ac.ir
1
دکتری علم اطلاعات و دانششناسی از دانشگاه
LEAD_AUTHOR
مهری
پریرخ
mparirokh@gmail.com
2
استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه فردوسی مشهد.
AUTHOR
رحمت الله
فتاحی
fattahirahmat@gmail.com
3
استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه فردوسی مشهد.
AUTHOR
فریبرز
رحیم نیا
frahimnia@gmail.com
4
دانشیار گروه مدیریت دانشگاه فردوسی مشهد.
AUTHOR
- آرمسترانگ، مایکل (1389). «مدیریت استراتژیک منابع انسانی». (محمد اعرابی و امید مهدیه، مترجمان). تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
1
- اعرابی، محمد؛ حسن قاسمی و فرشته منصوری موئد (1387). «الگوی هماهنگی استراتژیهای آمیخته بازاریابی». سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت استراتژیک. تهران.
2
- اعرابی، محمد و مرجان فیاضی (1387). استراتژی منابع انسانی. تهران: انستیتو ایز ایران؛ سما.
3
- بامبرگر، پیتر و ایلن مشولم (1384).استراتژی منابع انسانی؛ تدوین/ اجرا/ آثار. ترجمه علی پارسائیان و سیدمحمد اعرابی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ دوم.
4
- پریرخ، مهری (1385). «نقش و کارکرد فرهنگ سازمانی و عامل رهبری در توسعه اشتراک دانش از نظر کتابداران مرجع کتابخانههای دانشگاهی: مطالعه موردی». مطالعات تربیتی و روانشناسی، (1)، 105-127.
5
- پیرز، جان ای، و ریچاردبی رابینسون (1383).مدیریت راهبردی. (محمود حسینی، مترجم). تهران: سمت.
6
- جعفری، مهدی و دیگران (1390). رابطه عوامل ساختاری و فرهنگی سازمان با استراتژی مدیریت دانش در مراکز آموزشی درمانی و عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران. مدیریت سلامت، 14(45).
7
- حسینقلیزاده، رضوان (1383). جایگاه مدیریت دانش در دانشگاه فردوسی مشهد بر اساس نظریه نوناکا و رابطه آن با فرهنگ سازمانی (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه فردوسی مشهد.
8
- خاتمیانفر، پریسا، و مهری پریرخ (1386). بررسی وضعیت و بسترهای به اشتراکگذاری دانش در سازمان کتابخانههای آستان قدس رضوی، در انطباق با مدل نوناکا و تاکه اوچی. کتابداری و اطلاعرسانی، 10(4)، 211- 177.
9
- دیوید، فرد آر (1379). مدیریت استراتژیک. (علی پارسائیان و محمد اعرابی، مترجمان). تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
10
- ــــــــــــ (1385). خلاصه مدیریت استراتژیک؛ مفاهیم و یافتهها. (وجهالله قربانیزاده، مترجم). تهران: بازتاب.
11
- عباسی، زهره (1388). سنجش تأثیر فرهنگ سازمانی بر پیادهسازی موفق مدیریت دانش. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد: پایاننامه دکتری. ایران.
12
- گودرزی، غلامرضا و محمد شیخزاده (1385). استراتژی تولید: حرکت به سوی تولید در مقیاس جهانی. تهران: سمت.
13
- مجیبی، تورج، و سمیه حسینزاده آبندانسری (1392). بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با استراتژی مدیریت دانش در شرکت نفت پارس (سهامی عام). مدیریت، (29).
14
- هانگر، جی دیوید و توماس، ال ویلن، (1389). مبانی مدیریت استراتژیک. (محمد اعرابی و حمیدرضا رضوانی، مترجمان). تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
15
- Alavi, M and Leidner, D. E (2001). ‘‘Review: knowledge management and knowledge management systems: conceptual foundations and research issues’’, MIS Quarterly, Vol. 25, Pp 107-36.
16
- Allee, V (1997). Knowledge evolution: Expanding organizational Intelligence. Boston, MA: Butterworth-Heinemann.
17
- Bierly, Paul & Chakrabarty, Alok (1996). Generic knowledge strategies in the US Parametrical Industry. Strategic management Journal, vol. 17. Pp 123 -135.
18
- Bierly, P., Daly, P (2002). "Aligning human resource management practices and knowledge strategies", The Strategic Management of Intellectual Capital and Organizational Knowledge, pp277-295.
19
- Chang, S. C & Lee, M. S (2007). The Effects of Organizational Culture and Knowledge Management Mechanisms on Organizational Innovation: An Empirical Study in Taiwan. The Journal of Business Review. 7. 295-301.
20
- Chen, Y.-Y., & Huang, H.-L. (2012). Knowledge management fit and its implications for business performance: A profile deviation analysis. Knowledge-Based Systems, 27, 262–270.
21
- Chew, K. C. (2008). An exploratory case study. Knowledge management: Managing organizational knowledge assets by aligning business strategy, knowledge strategy, and knowledge management strategy (D.B.A.). Golden Gate University, United States -- California.
22
- Choi, Byounggu and Lee, Heeseok (2002). Knowledge management strategy and its link to knowledge creation process. Expert Systems with Applications. Vol. 23, Pp 173-187.
23
- Davenport, T. H & Prusak, L (1998). Working knowledge: How organizations manage what they know. Boston, MA: Harvard Business School Press.
24
- Denison, D. R & Mishra, A. K (1995). Toward a theory of organizational culture and effectiveness. Organization Science, Vol.6, No.2, 204-223.
25
- Denford, J. (2009). The Alignment of Knowledge Strategies (PhD thesis). Queen’s University, Canada.
26
- Gottsachaclk, P (2005). Strategic knowlrdge management technology. Idea Group Publishing.
27
- Holsapple, C. W., & Joshi, K. D. (2000). An investigation of factors that influence the management of knowledge in organizations. The Journal of Strategic Information Systems, 9(2), 235–261.
28
- Johnson, G., & Scholes, K. (1989). Exploring corporate strategy: text and cases. Prentice Hall.
29
- Lang, D. W and Fahey, L (2000). Diagnosing cultural barriers to knowledge management. The Academy of Management Executive 14 (4): 113–27.
30
- Miles, R. E and Snow, C (1994). Fit, Failure and the Hall of Fame. The Free Press: New York, NY.
31
- Miller, D. (1986).“Configurations of strategy and structure: towards a synthesis”, Strategic Management Journal, Vol. 7 No. 3, pp. 233-49.
32
- Nonaka, I. and Takeuchi, H (1995). The Knowledge- Creating Company. Oxford University Press, NewYork, NY.
33
- Schein, E. H (1985). Organizational culture and leadership. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
34
- Semler, S. W (1997). Systematic Agreement: A theory of organizational alignment. Human Resource Development Quarterly 8(1), Pp 23-40.
35
- Tichy, N (1983). Managing Strategic Change. Wiley, New York, NY.
36
- Truch, Edward (2004). Knowledge orientation in organizations. USA: Ahgate.
37
-Vandenhoff, B., Vijvers, J., & DeRidder, J. (2003). Funditions and application of a knowledge management scan. European Management Journal, 21(2), 237-246.
38
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل موثر در مکان یابی کتابخانه های آستان قدس رضوی در مشهد
هدف : هدف اصلی این پژوهش شناسایی و وزن دهی به عوامل موثر بر مکان یابی کتابخانه های آستان قدس رضوی و تعیین مناسب ترین مکان ها برای احداث کتابخانه های جدید است. روش پژوهش : پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی و میدانی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش 19باب کتابخانه های وابسته به آستان قدس رضوی در مشهد است. پس از شناسایی معیارهای مهم مکان یابی کتابخانه های آستان قدس رضوی به روش سلسله مراتبی این معیارها وزن داده شده است. در مرحله بعد با توجه به وزن معیارها وتلفیق نقشه معیارهای مرکزیت وسازگاری درمحیط "ساج[1]" بهترین مناطق احداث کتابخانه های جدید در مشهد پیشنهاد شده است. یافتهها : در فرایند وزندهی، معیارهای مرکزیت و سازگاری به ترتیب بیشترین میزان اهمیت را داشتند. همچنین مشخص شد با وجود همپوشانی تعدادی ازکتابخانه ها و نفوذ در حوزه یکدیگر، برخی از مناطق مشهد مانند(مناطق 10، 11، 12) فاقد کتابخانه هستند. اصالت/ ارزش: آگاهی از میزان اهمیت هریک از معیارها از نگاه کارشناسان می تواند نوید بخش مکان یابی بهینه کتابخانه های جدید باشد، به کارگیری این یافته ها باعث ایجاد کتابخانه های استاندارد همچنین باعث جلوگیری از هدر رفت منابع مادی و معنوی این نهاد مقدس می شود.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_41609_6e47113d758a81493b620a49ee06b353.pdf
2015-03-21
33
54
کتابخانههای آستانقدسرضوی
مکانیابی کتابخانه ها
سیستم اطلاعات جغرافیایی "ساج"
احمد
زارعی
zareahmad26@yahoo.com
1
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی
LEAD_AUTHOR
محمود
سالاری
salari1000@gmail.com
2
دانشگاه بین المللی امام رضا علیه السلام
AUTHOR
علی اکبر
عنابستانی
anabestani@um.ac.ir
3
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
اباذری زهرا، بابالحوائجی فهیمه، جهانگیری فرد بهنام (1392). مکانیابی کتابخانههای عمومی منطقۀ چهار شهر تهران با استفاده ازGIS ، تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی. 19 (4) ، 527-547.
1
امانی، غفور (1385). آشنایی با کتاب و کتابخانه و اصول کتابداری. تهران: انتشارات شیخ صفی الدین.
2
پرتال سازمان کتابخانه ها موزه و مرکز اسناد آستانقدسرضوی.(1393). کتابخانههای وابسته، کتابخانههای درون شهری، بازیابی در : http://www.aqlibrary.ir/index.php/fa
3
حناچی، پرویز و پورسراجیان، محمود (1391). احیای بافت شهری تاریخی (با رویکرد مشارکت). تهران: انتشارات دانشگاه تهران: موسسه انتشارات.
4
دیویس، دیوید ادوارد (1388). GIS برای همه. حمیدرضا جعفری، علیرضا موسایی و محمد علی شجاعی، مترجمان). تهران: خانیران.
5
رهنما، محمدرحیم و آقاجانی، حسن (1388). تحلیل توزیع فضایی کتابخانه های عمومی در شهر مشهد. کتابداری و اطلاع رسانی، 46، (12)، 2.
6
زنگی آبادی، مهدیه (1381). تحلیل توزیع فضایی و مکانیابی کتابخانههای عمومی با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی(مطالعه موردی : شهر کرمان)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه کرمان. بازیابی در آبان 20، 1392، از: www.irandoc.ir
7
سازمانفنآوریاطلاعاتوارتباطات شهرداریمشهد (1393). آمارنامه شهرمشهد1390.بازیابی در 20 اردیبهشت 1393 از:http://amar.mashhad.ir/web
8
سازمان کتابخانه ها موز ه ها و مرکز اسناد آستانقدسرضوی (1392). اساسنامه سازمان کتابخانه ها موزه و مرکز آسناد آستانقدسرضوی (فایل چاپ نشده).
9
شیعه، اسماعیل (1380). نظام استقرار کتابخانه ها در شهر. شهرداریها، شماره 29.
10
شیعه، اسماعیل (1386). مقدمه ای بر برنامه ریزی شهری. تهران: دانشگاه علم وصنعت ایران.
11
صیادی، احسان.، مداحی، مهدی و محمد پور، علی (1391). معماری پایدار. تهران: لوتس .
12
عظیمی حسینی، محمد، نظری فر، محمد هادی و مومنی، رضوانه (1389). کاربرد GIS در مکانیابی. تهران: مهرگان قلم.
13
عفیفیان، فرزانه (1390). مکانیابی خدمات کتابخانههای عمومی شیراز با استفاده از سامانه ی اطلاعات جغرافیایی (ارائه الگویی از شاخصها) نمونه : شهر شیراز، پایان نامه کارشناسیارشد، دانشگاه شیراز. بازیابی در آبان 20، 1392، از: ا یران داک: www.irandoc.ir.
14
فرج زاده، منوچهر و سرور، هوشنگ (1381). مدیریت ومکانیابی مراکز آموزشی با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیای، مطالعه موردی فضاهای آموزشی مقطع راهنمایی، منطقه هفت تهران. تحقیقاتجغرافیایی،67،ص79-90.بازیابیاز: http://www.noormags.com/view/fa/articlepage/125313
15
قدسی پور، حسن (1379). فرایند تحلیل سلسله مراتبی(AHP). تهران: دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
16
محبوب فریمانی، الهه (1390). تاریخ کتابخانه آستانقدسرضوی بر پایه اسناد از صفوی تا قاجار. مشهد: سازمان کتابخانه ها موزه ها و مرکز اسنادآستانقدسرضوی.
17
مختار پور، رضا. (1388). مکان یابی کتابخانه های عمومی کشور، ضرورتها و مولفه ها. بازیابی در اسفند 5، 1392، از / http.//www/irandoc.ac.ir/jrnl.all.html
18
موحد، علی و زارعی، بلال (1390). ارائه الگویی برای مکان گزینی فضایی کتابخانه های عمومی شهر اهواز با استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی، جغرافیا و برنامه ریزی 16(35) بازیابی در شهریور15 ، 1393، از: http://www.magiran.com/view.asp?Type=pdf&ID=916024&l=f
19
ناصری، صدیقه (1384). تحلیل توزیع فضایی مراکز آموزشی با استفاده ازGIS، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی، مشهد.
20
نهاد کتابخانههای عمومی کشور (1389). مجموعه مقالات نشست تخصصی اداره کل پزوهش وآموزش نهاد کتابخانههای عمومی کشور. تهران: نهادکتابخانههای عمومی کشور.
21
وارثی، حمیدرضا، بیک محمدی، حسن و اکبری، محمود(1390). تحلیل فضایی و برنامه ریزی نارسائی های مراکز خدمات شهری یاسوج. تحقیقات جغرافیایی، 26(1) بازیابی در 10 شهریور1393 از: http://www.ensani.ir/fa/content/303713/default.aspx
22
Ayatac, Hatice & Dokmeci, Vedia (2007). Spatial analysis of library system and proposal for new libraries in stanbul. Retrieved junuary 1, 2014, from Talor& francis online: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09654310701448253#previe
23
Bishop, Baredly wade (2008). use of geographic information system in marketing and facility site location public library. Retrieved jan 21, 2014, from http://works.bepress.com: http://www.ala.org/pla/sites/ala.org.pla/files/content/publications/publiclibraries/pastissues/septoct08.pdf
24
Bishop, Baredly wade, & Mandel، Lauren (2010). Utilizing geographic information system GIS in library research. Retrieved january 20, 2014, from emerald: Utilizing geographic information system GIS in library research
25
Cassettari، S (2007). Introduction to integrated geo- information management. Londen: Chapman & Hall.
26
Donelly, Francis.p. (2013). The geographic distribution of United States public libraries: An analysis of locations and service areas. Retrieved SEP 20, 2013,from sagepup: http://lis.sagepub.com/content/early/2013/05/08/0961000612470276
27
Park, Sung Jae (2012). measuring publik library:a case study. Retrieved sep 2013, 22, from library$ informatin scinse: www.elsevier.com
28
29
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی استقرار تجارت الکترونیکی در کتابخانههای دانشگاهی و ارائه راهبردهای مناسب بر اساس مدل (SWOT): مورد پژوهی کتابخانههای دانشگاه اصفهان
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی استقرار تجارت الکترونیکی در کتابخانههای دانشگاهی و ارائه راهبردهای مناسب بر اساس مدل(SWOT) است که به صورت مورد پژوهی درکتابخانههای دانشگاه اصفهان انجام شده است. روش: پژوهش حاضر از نوع پیمایشی است. جامعة مورد مطالعه کتابخانههای دانشگاه اصفهان است که مورد تحلیل قرار گرفتهاند. دادههای این پژوهش از طریق 2 پرسشنامه محققساخته گردآوری شده است. یافتهها: دادههای حاصل از ارزیابی عوامل داخلی (قوّتها- ضعفها) نشان میدهد نقاط قوّت اصلی کتابخانه در مقابل نقاط ضعف اصلی دارای برتری است ولی بُعد مالی، نیروی انسانی، فنی، ارتباط با مشتریان، قوانین، مقررات و سیاستها دارای ضعف است. دادههای حاصل از ارزیابی عوامل خارجی (فرصتها- تهدیدها) نشان میدهد تهدیدهای اصلیِ کتابخانه بر فرصتهای آن برتری دارد ولی کتابخانه در بُعد محصولات و خدمات با تهدیدهای زیادی مواجه است. در این پژوهش 4 راهبرد تهاجمی،10راهبرد تنوع، 5 راهبرد تغییر جهت و 8 راهبرد تدافعی ارائه گردید. نتیجهگیری: بررسی وضعیت کتابخانههای دانشگاه اصفهان نشان داد این کتابخانهها اگرچه در معرض تهدیدهای محیط خارجی قرار دارند، وضعیت مناسبی برای استقرار تجارت الکترونیکی داشته و راهبردهای تنوع کمک شایانی در تحقق این امر دارند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_41606_2259596dbd3d121e8d394c2d9da26075.pdf
2015-03-21
55
89
مدلSWOT
برنامهریزی راهبردی
مدیریت کتابخانه
کتابخانه دانشگاهی
اصفهان
تجارت الکترونیکی
نرگس
اورعی
1
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد
LEAD_AUTHOR
مظفر
چشمه سهرابی
mo.sohrabi@edu.ui.ac.ir
2
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
علی
صنایعی
info@drsanayei.com
3
استاد گروه مدیریت دانشگاه اصفهان
AUTHOR
-احمدی، محمدرضا (1386). «روش تحلیل راهبردی» (SWOT). علوم سیاسی «حصون»، (13)، 39-48.
1
-اورعی، نرگس؛ مظفر چشمهسهرابی و هادی جباری (1391). «آمادگی نیروی انسانی کتابخانههای دانشگاه دولتی شهر اصفهان در زمینه تجارت الکترونیکی: تحلیل جمعیتشناختی». نظامها و خدمات اطلاعاتی، 1(4),1-16.
2
-پریرخ، مهری و دیگران (1390). «پژوهشی پیرامون تدوین برنامه راهبردی برای توسعه وتحول در خدمات کتابخانههای دانشگاه فردوسی مشهد». فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 14(4)، 294-322.
3
-پشوتنیزاده، میترا و عبدالحسین فرجپهلو ( 1391). «ارزیابی و مقایسه کتابخانههای مرکزی و دانشکدهای دانشگاه شهید چمران براساس تحلیل swot». فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 59(3) ،80-109.
4
-حیدری، غلام (1388). «قیمتگذاری منابع و خدمات اطلاعرسانی». کتابداری و اطلاعرسانی، 11 (1)، 279-309.
5
-دیانی، محمدحسین (1379). مباحث بنیانی در کتابداری و اطلاعرسانی ایران. مشهد: کتابخانه رایانهای.
6
-زریباف، مهدی؛ حسین علیزاده و توحید حاجلو، (1389). تدوین برنامهریزی استراتژیک صنعت شیلات ایران (مطالعه موردی سازمان شیلات ایران).پژوهشگر مدیریت، 7(19)، 18-33.
7
-سهیلی، فرامرز (1390). «تحلیلنقاطقوت،ضعف،فرصتهاوتهدیدهایکتابخانههایدانشگاهرازیوارائهراهبردهایاستراتژیکمناسببرایاینکتابخانهها». تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، (55)، 73-95.
8
-فدایی عراقی، غلامرضا (1389). «نقشهراهیابرنامهریزیاستراتژیک».تحقیقاتکتابداریواطلاعرسانیدانشگاهی، (54)، 7-11.
9
-علی احمدی، علیرضا؛ مهدی فتح الله و ایرج تاجالدین (1382). نگرش جامع بر مدیریت راهبردی.تهران: تولید دانش.
10
-مدیری، ناصر و پروین شکیبا قاراب (1389). مهندسی اینترنت و کسب و کار الکترونیکی. تهران: مهرگان قلم.
11
-مشبکی، اصغر (1385).مدیریت استراتژیک با رویکردی بر مدیریت کیفیت فراگیر TQM و کلاس جهانی همراه با۳۰نمونه مطالعات موردپژوهی در شرکتهای مشهور ایران و جهان. تهران: ترمه.
12
-معینی، علیرضا و حسین بیدختی، (1385). مدیریت استراتژیک. تهران: دانشگاه علم و صنعت.
13
-هانگر،دیوید و تامس ویلن،(1386). مبانیمدیریتاستراتژیک. (ایزدی،داود؛اعرابی،سیدمحمد، مترجم). تهران: دفترپژوهشهای فرهنگی.
14
-Awais, M.,Samin, T. (2012). Advanced SWOT Analysis of E-Commerce. International Journal of Computer Science Issues, 9(2), 569-574.
15
-Boss, W. R. (2009). E- Commerce for libraries. Retrieved Apr 23, 2014, from http: //www. Ala. org/pla/tools/teach notes/ ecommerce libraries.
16
-Boston University. (2013). Strategic Plan: 2010–2015 BU Libraries. Retrieved Nov. 29, 2014, fromhttp://www.bu.edu/library/about/strategic-plan.pdf.
17
-E marketer. (2013). Top 5 countries, ranked by B 2 C E commerce sales,2011-2013. Retrieved Nov. 29, 2014 from.
18
http://www.emarketer.com/Article/Ecommerce-Sales-Topped-1-Trillion-First-Time-2012/1009649.o.
19
-Fernandez, J. (2009). A SWOT analyses of social media in libraries. Retrieved Nov. 29, 2014, from http://www. onlinemag.net.
20
-Ghaleb Qadri, S,W.(2013). Strategic Framework for a Successful E-commerce in Palestine. (Master thesis, Engineering Management,Faculty of Graduate Studies, An-Najah National University, Nablus, Palestine). Retrieved Nov. 29, 2014, from scholar.najah.edu/sites/default/files/Deema%20Qadri_0.pdf.
21
-Hazidah,N.A., Edzan, N.N.(2013). The SWOT Analysis: Marketing AndPromotional Strategies Used At The University Of Malaya Library. Retrieved Nov. 29, 2014, from http://www.eprints.um.edu.my/4006/1/GenNEXT-Final.pdf.
22
-New York University(2013).Strategic Plan 2013–2017 - New York University Libraries. Retrieved Nov. 29, 2014, from:
23
http://library.nyu.edu/about/Strategic_Plan.pdf.
24
-Retzlaff, l. o. (2006). E-commerce for library promotion and sustainability, The Australian L ibrary Journal. 102-128.
25
-Smith, D. A.(2011). Strategic Marketing of Library Resources and Services. College & Undergraduate Libraries, 18(4), 333-349.
26
-UC Davis University. (2013). UC Davis University Library Draft Strategic Plan, 2013-2016. Retrieved Nov. 29, 2014,from
27
http://www.lib.ucdavis.edu/dept/admin/plan/strategic-plan-draft-2013-16.
28
-Ugah, D.A. (2007). A SWOT Analysis of the University Library. Retrieved Nov. 29, 2014, from
29
http://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/148/.
30
-University of Tasmania. ( 2013). Library Strategic Plan 2013-2015 - Library - University of Tasmania. Retrieved Nov. 29, 2014, from
31
http://www.utas.edu.au/__data/assets/pdf_file/0020/332552/Library- Strat-Plan-Poster1.pdf.
32
-Yang, L. (2012). Development Strategy of the Digital Library in University Based on SWOT Analysis. Software Engineering and Knowledge Engineering: Theory and Practice
33
-Advances in Intelligent and Soft Computing , 115, 893-900.
34
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی عوامل مؤثر بر جذب کاربران با استفاده از عناصر آمیخته بازاریابی مدل p4 در کتابخانههای عمومی شهر سنندج
هدف: پژوهش حاضر با هدف آشنایی با عوامل مؤثر بر جذب کاربران کتابخانههای عمومی شهر سنندج با استفاده از عناصر آمیخته بازاریابی مدل 4pانجام گرفته است. روششناسی: ابزار گردآوی دادهها پرسشنامهای محققساخته، بر اساس عناصر آمیخته بازاریابی است. جامعه آماری این پژوهش براساس آخرین آمار تا پایان آذر ماه سال 1393 شامل 7 هزار و 281 نفر از اعضای کتابخانههای عمومی شهر سنندج است و حجم نمونه از طریق فرمول کوکران برابر با 366 نفر از اعضای کتابخانههای عمومی شهر سنندج به دست آمد. در نهایت نیز 365 پرسشنامه جمعآوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی و از شاخصهای آماری نظیر جدولهای توزیع فراوانی، شاخصهای مرکزی و پراکندگی نظیر فراوانی، میانگین، انحراف معیار و میانه استفاده شده است. همچنین، برای بررسی دادهها از آزمونهایt تکمتغیره و فریدمن استفاده شده است. یافته ها:یافتههای پژوهش نشان داد عناصر آمیختة بازاریابی در جذب کاربران به کتابخانههای عمومی شهر سنندج تأثیر دارد. همچنین، مؤلفههای تبلیغ، مکان و محصولات در جذب کاربران به کتابخانههای عمومی شهر سنندج نقش دارد ولیمؤلفه قیمت در جذب کاربران نقش ندارد. یافتههای این پژوهش نشان داد با کمک مؤلفههای عناصر آمیخته بازاریابی میتوان به جذب کاربران کتابخانههای عمومی شهر سنندج کمک کرد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_41605_13f97f9e76ff039678876ee355e9f722.pdf
2015-03-21
91
114
اعضای کتابخانهها
سنندج(شهر)
عناصر آمیخته بازاریابی
کتابخانه عمومی
میترا
کرجی
mitrakaraji@gmail.com
1
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی
LEAD_AUTHOR
مریم
جعفری
maryam_jafari3733@yahoo.com
2
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی
AUTHOR
شببو
رشیدی تبار
shabnamrashidi61@yahoo.com
3
کارشناس علم اطلاعات و دانششناسی
AUTHOR
-بصیریان، رضا (1388). بازاریابی در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی. تهران: چاپار.
1
-حسینی، یعقوب و جواد میرجهانمرد (1390). «کارکرد صادراتی شرکتها: شناسایی اثر مزیتهای رقابتی، تطبیق تاکتیکهای بازاریابی و تجربه صادراتی بر کارکرد صادراتی». تحقیقات بازاریابی نوین، 1 (1)، ص155-180.
2
-دیانی، محمدحسین و کبری قاسمیتیتکانلو (1390). «بررسی جایگاه آموزشی و پژوهشی کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد و سنجش تأثیر دو عامل فاصله مکانی و آگاهی بر میزان استفاده دانشجویان از آن کتابخانه». کتابداری و اطلاعرسانی، 14 (3)، ص 135-160.
3
-سلیمانزاده نجفی، نیرةالسادات و رضوان اجاقی (1392). میانبری در بازاریابی کتابخانهها. اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.
4
-شاپوری، سودابه (1386). مطالعه رابطه میان به کارگیری شیوههای بازاریابی و استفاده از کتابخانههای عمومی کشور و ارائه راهکارهای مناسب. پایاننامه دکتری علوم دانششناسی و اطلاعات. دانشکده علومتربیتی و روانشناسی. دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات.
5
-شاپوری، سودابه (1387). «بازاریابی در کتابخانهها». کتابداری و اطلاعرسانی، 11 (1)، ص 157-184.
6
-شافعی، رضا (1391). «مطالعه تأثیرپذیری استراتژیهای حضور در بازار از نگرشهای مدیریتی و رابطه آنها با انتخاب الگوی سنجههای بازاریابی در شرکتهای تولیدی صنعتی». تحقیقات بازاریابی نوین، 2(4)، ص 82-106.
7
-عربلو، سعید (1390). بررسیکاربرداصولبازاریابیدرارائهخدماتاطلاعاتیدرکتابخانههای دانشگاهآزاداسلامیواحدعلوموتحقیقات. پایاننامهکارشناسیارشدکتابداری. دانشگاهآزاداسلامی واحدهمدان.
8
-علیزاده، حمید (1385). بررسی کاربرد اصول بازاریابی محصولات و خدمات کتابخانهها. کتابداری و اطلاعرسانی، 9 (4)، ص 109-126.
9
-قرباننژاد،هاجر (1389). بررسیدیدگاهمدیرانوکتابدارانکتابخانههایعمومیاستانگیلاننسبت بهاستفادهازآمیختههای بازاریابی(محصول،مکان،بهاوترویج) برایبهرهگیریبیشترمراجعاناز خدماتکتابخانه.پایاننامهکارشناسیارشدکتابداریدانشگاهالزهرا.
10
-کشوری، مریم (1390). به کارگیری بازاریابی اجتماعی در کتابخانههای عمومی. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 3(55)، ص 9-32.
11
-مشهدی،ناهید (1389).امکانسنجیاجراییشدنفرایندبازاریابیدرکتابخانههایعمومیاستان مرکزی.پایاننامهکارشناسیارشدکتابداریواطلاعرسانی،دانشگاهآزاد،واحدعلوموتحقیقات تهران.
12
-نظری، کامران (1390). «تأثیر عوامل آمیخته بازاریابی در جذب مشتریان». بانک و اقتصاد، 113، ص 49-53.
13
-نوشینفرد، فاطمه و ثریا ضیایی (1390). «آمیخته بازاریابی در وبسایت کتابخانههای مرکزی دانشگاههای ایران». تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 45 (56)، ص 77-96.
14
- Azzadina I, Huda AN, (2012). Understanding Relationship between Personality Types. Procedia-Social and Behavioral Sciences,65. P.352-357.
15
- De Saez, E.E. (2007). Marketing concept for libraries and information services. New York: Neal-Schuman.
16
- Helinskey Zoya (2012). Ashortcut to marketing in library. Newyourk: busher.
17
- Kim H. Park Y. (2006). Marketing analysis of reference and information services in Korean libraries. 72nd IFLA General Conference and Council, 20-24 August, Seoul, Korea. Retrieved February 29, 2008 from
18
http://www.emeraldinsight.com.
19
- Khan Sh, Bhatti R. (2012). Application of social media in marketing of library and information services: A case study from Pakistan. Webology, 9(1). Available at: http://www.webology.org/2012/v9n1/a93.html. [2014/06/12].
20
- Leisner, T. (1995). Should libraries engage in marketing? 61st IFLA general conference, 20-25 August 1995.
21
- Minami, T. (2006). On-the-site Library Marketing for Patron Oriented Services. Bulletin of Kyushu Institute of information Sciences, 8 (1), 15–33.
22
- Singh, R. (2009). Does your library have an attitude problem towards ‘marketing’? Revealing inter-relationship between marketing attitudes and behavior. Academic Librarianship, 35(1), P. 25-32.
23
- Strauss D, Diance B. (1988). Marketing Fundamentals for librarians. North Carolina Libraries, 46 (3), 132-135.
24
- Wu, Mu-Chen (2008). A Study for University Library Marketing Indicators Model in Digital Age. The Business Review, Cambridge. Hollywood:Summer. 10 (1), p 165.
25
- Yeu, c. And et all. (2012).A Comparative Study on International Marketing Mix in china and india. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 65, p 1054 – 1059
26
ORIGINAL_ARTICLE
قابلیتهای بخش سفارش نرم افزارهای کتابخانهای ازدیدگاه کارکنان بخش سفارشات کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران و ارائه الگوی پیشنهادی
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی قابلیتهای بخش سفارش نرمافزار کتابخانه از دیدگاه کارکنان بخش سفارشات کتابخانة مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران و در نهایت ارائه الگوی پیشنهادی برای خودکارسازی بخش سفارشات کتابخانه بر اساس نظرهای کتابداران است. روششناسی: روش پژوهش توصیفی- پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه است که 30 نفر از کتابداران بخش سفارشات کتابخانة مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران (18 دانشگاه) که زیر پوشش وزارت علوم، تحقیقات، فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند، به آن پاسخ دادهاند. دادههای پژوهش از طریق آمار توصیفی با استفاده از نرمافزار SPSS پردازش شده است. یافتهها:47 قابلیت شامل قابلیتهای کلی، فنی و مالی بخش سفارش نرمافزاری کتابخانه، در جهت ارائة الگوی پیشنهادی برای خودکارسازی بخش سفارشات کتابخانه انتخاب شده است که 10 مورد آن به قابلیت فنی و مالی بخش سفارشات کتابخانه شامل سفارش منابع اطلاعاتی، دریافت سفارش، لغو سفارش، اعلام وصول، امور مربوط به ناشر/کارگزار، محاسبه بودجه، پرداخت وجه، کنترل ارز، اعلام وصول، گزارشگیری و پیگیری سفارشات مربوط است. همچنین، از میان قابلیتهای بخش سفارش نرمافزارهای کتابخانهای، «اعلام هشدار برای سفارشهای تکراری» بالاترینو «وجود فیلدی برای ورود اطلاعات «نقد و بررسی» در لیستهای انتخاب» پایینترینرتبهاهمیت رااز دید کتابداران و اطلاعرسانان بخش سفارش و فراهمآوری کتابخانههای دانشگاهی دارد. نتایج: بیشتر پاسخدهندگان اهمیت قابلیتهای مورد بررسی (قابلیتهای کلی، فنی و مالی) در این پژوهش را در سطح زیاد و خیلی زیاد میدانند. اصالت: اصالت و نوآوری پژوهش از آن جهت است که تاکنون پژوهشی به صورت خاص به بخش سفارشات نرمافزارهای کتابخانهای نپرداخته است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_41604_7d04b4fa39d516c2ef637e59087604a3.pdf
2015-03-21
115
141
قابلیتهای فنی بخش سفارشات
قابلیتهای مالی بخش سفارشات
قابلیتهای کلی بخش سفارشات
خودکارسازی بخش سفارشات
کتابداران
ارائه الگو
سیما
فیاض
1
کارشناسیارشد علم اطلاعات و دانششناسی
LEAD_AUTHOR
محدثه
دخت عصمتی
mdokhtesmati@gmail.com
2
کارشناسیارشد علم اطلاعات و دانششناسی
AUTHOR
-ارسطوپور، شعله (1386). «نرمافزار نظامی با کد منبع باز: نگاهی کوتاه به قابلیتها و ماژولهای نظام یکپارچه کتابخانهای کوها» (KOHA). مجله الکترونیکی ارتباط علمی. 7 (2): 206-224. دسترسی در http://ejournal.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-134 (تاریخ دسترسی 27 جولای 3013).
1
-بیگی، ملیحه (1386). معرفی نرمافزارهای کتابخانهای و اطلاعرسانی ایران. تهران: نرمافزار و اینترنت، 76-81.
2
-داودزاده سالستانی، سیروس (1382). قابلیتهای نرمافزارهای کتابخانهای در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای شهر تهران (پایاننامه کارشناسیارشد). دانشگاه آزاد اسلامی (واحد علوم و تحقیقات تهران).
3
-سعدونی، فاطمه (1385). «بررسی نظرات کتابداران شهرستان اهواز در مورد ورود نرمافزارهای کتابخانهای به کتابخانهها». ماهنامه اطلاعیابی و اطلاعرسانی 5: 23-26 .
4
-عیدی، داود (1388).«شرح یک تجربه: معرفی سامانه سفارش و فراهمآوری منابع سازمان کتابخانهها، موزهها و مراکز اسناد آستان قدس رضوی»، نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، 3. دسترسی در
5
http://www.aqlibrary.ir/index.php?module=TWArticles&file=index&func=view_pubarticles&did=847&pid=11(تاریخ دسترسی 26 جولای 2013).
6
-فاریان، زهره (1358). رایانه ریزه کردن سیستم سفارشات کتابخانههای دانشگاهی (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه تهران، تهران.
7
-فتاحی، رحمتالله و مهری پریرخ (1385). «نرمافزارهای کتابخانهای. در دایرةالمعارف کتابداری و اطلاعرسانی ایران». (ج.2، ص 1779- 1773). تهران: کتابخانة ملی جمهوری اسلامی ایران.
8
-فتاحی، رحمتالله و ایرج رداد (1382). «نظامهای رایانهای یکپارچه کتابخانه: قابلیتها، ویژگیها و معیارهای ارزیابی برای کتابداران و طراحان نرمافزارهای کتابخانه»، تهران: انجمن علمی کتابداری و اطلاعرسانی و سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
9
-کلانتری، دولتسامیا (1366). طرح مکانیزه کردن سیستم سفارشات کتابخانههای تخصصی با تکیه برمرکز پژوهشهای خواص و کاربرد مواد و نیرو (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه تهران، تهران.
10
-فرجامی، فرزانه (1376). طرح رایانهای کردن سیستم سفارشات کتاب کتابخانههای دانشگاهی: تجربه دانشکده علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه فردوسی، مشهد.
11
-محمدیفرد، داود. (1384). آشنایی با نرمافزارهای کتابخانهای. تهران: چاپار.
12
-مهراد، جعفر و مجید آذرخش (1382). طرح پژوهشی رایانهای کردن نشریات ادواری دانشگاه شیراز. دانشگاه شیراز.
13
-هوشیار یزدان، مهدی (1376). مقایسه نرمافزارهای پارس آذرخش و نوسا در حوزه فراهمآوری و سازماندهی مواد و اشاعه اطلاعات (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد.
14
- Al-Ansari, H. (2011).Application of information and communication technologies in special libraries in Kuwait . The Electronic Library 29(4): 457-469.
15
- Egunjobi, E. and Awoyemi, R. A. 2012. Library automation with Koha. Library Hi Tech News 3: 12-15.
16
- Lihitkar R. S. and Lihitkar, S. R. 2011. Ranking of selected library software packages in India. Library Hi Tech News. 4: 8-18.
17
- Neelakandan B. et al. 2010. Implementation of Automated Library Management System in the School of Chemistry Bharathidasan University using Koha Open Source Software. International Journal of Applied Engineering Research 1(1): 149-167.
18
- Onoriode O. K. and Ivwighreghweta, O. 2012. Automation in Library's Collection Development and Acquisition Process in Academic Institutions in Delta Central, District of Delta State, Nigeria. International Journal of Library Science 1(4): 66-71.
19
- Rehman S. and Al-Huraiti, R. 2010. Integrated systems applications in Kuwait academic libraries. The Electronic Library 28(6). 858-872.
20
- Rai, N. and Kumar, S. 2011. Comparative features of integrated library management software systems available in Delhi. The Electronic Library 29(1): 121-146.
21
- Shafique, F. & Mahmood. K. 2007. Librarians’ opinions about library software: a survey of libraries in Lahore. The Electronic Library 25(6). 766-777.
22
- Shafique, F. & Mahmood. K. 2008. Integrated Library Software: A Survey of Lahore. Library Hi Tech News 6: 6-13.
23
- Simith. Patricia A., Sasse, Margo. (2010). Automated Acquisitions. Encyclopedia of Library and Information Sciencs (3 ed). (pp. 420-426). U.S.A: CRCPRESS.
24
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی عملکرد خدمات به محققان کتابخانه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با استفاده از مدل سیرز
هدف: هدف پژوهش حاضر، ارزیابی عملکرد تالارهای محققان کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد آستانقدس رضوی با استفاده از مدل سیرز[3] است. روش: این پژوهش به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را کتابداران و محققان در سه اداره (کتابخانه عمومی، اداره مخطوطات و اسناد و مطبوعات) کتابخانه و مرکز اسناد آستانقدس رضوی، شامل 14 کتابدار و نمونهای به تعداد 83 نفر از محققان کتابخانه تشکیل میدهند. برای گردآوری دادهها بر اساس مدل سیرز از 6 پرسشنامه و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. یافتهها: میانگین رضایت شغلی، خودباوری و عملکرد شغلی کتابداران، در سطح بالاتر از متوسط و تعهد سازمانی در حد متوسط است. نتایج حاکی از کیفیت بالاتر از متوسط خدمات کتابخانه است که در نتیجه رضایت بالاتر از متوسط محققان را در بر دارد، اما این رضایت سبب وفاداری آنان به استفاده از خدمات کتابخانه و مرکز اسناد آستانقدس رضوی نگردیده و وفاداری آنان کمتر از حد متوسط است. نتیجهگیری: از دیدگاه محققان، کیفیت خدمات و رضایت از خدمات در تالارهای محققان کتابخانه و مرکز اسناد حاکم است، اما وفاداری کمتر از حد متوسط است. همچنین، از دیدگاه کتابداران، مؤلفههای مربوط به «رضایت شغلی»، «خودباوری»، «عملکرد شغلی» و«تعهد سازمانی» نیز در حد بالایی وجود دارد. لذا در صورت ارتقای عملکرد بهینه هم در کتابداران و هم در سازمان کتابخانهها و مرکز اسناد، امکان ایجاد وفاداری نیز در محققان به وجود خواهد آمد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_41603_7f7995c8aa83baf37bd96b08059a3cf8.pdf
2015-03-21
143
171
ارزیابی عملکرد
کتابداران
محققان
مدل سیرز
کتابخانه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
مریم
سلامی
salamilib@yahoo.com
1
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
راحله
یگانه
yeganeh.raheleh@gmail.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی
AUTHOR
- آرائیپور، مهدی (1380). «بررسی و شناخت عوامل مؤثر بر رضایت مشترکین مصارف صنعتی و تعیین اولویت آنها در شرکت برق منطقه ای یزد». پایاننامه کارشناسی ارشد، مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، وابسته به وزارت نیرو، تهران.
1
- آهنگری، علی (1381). «بررسی و تحلیل عوامل مؤثر بر رضایتمندی مراجعان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی». پایاننامه کارشناسی ارشد (مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی).
2
- ابرامی، هوشنگ (1379). شناختی از دانششناسی. چاپ سوم، تهران: نشر کتابدار.
3
- اشرفی ریزی، حسن و زهرا کاظمپور (1386). «مدل لایبکوال و کاربرد آن در کتابخانه های دانشگاهی». فصلنامه کتاب. 70 (2)، 197-214.
4
- امامی، مصطفی وکامران نظری (1390). نگرشهای شغلی. تهران: سخنوران.
5
- باباغیبی، نجمه و رحمتالله فتاحی (1387). «مقایسه سنجش کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه فردوسی از دیدگاه کاربران و کتابداران با استفاده از ابزار لایبکوال». فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی. 44 (4)، 172-184.
6
- تولایی، روحالله (1386). «رویکردهای نوین به ارزیابی عملکرد سازمانها». فصلنامه توسعه سازمانی پلیس، 12 (3)،9 30.
7
- حریری، نجلا و نزهت مصفا (1390). «ارزیابی عملکرد کتابخانههای وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران بر اساس مدل سیرز». فصلنامه تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی. 45 (56)، 119-135.
8
- حسنزاده، محمد و اعظم نجفقلینژاد، (1387). سنجش و ارزیابی کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی نظریهها، روشها و ابزارها. تهران: کتابدار.
9
- حکیمی، رضا و غلامرضا صمدزاده (1384). «بررسی کیفیت خدمات ارائه شده در کتابخانههای دانشگاه سیستان و بلوچستان». فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، س 8، 29 (1)، 100-89..
10
- رزویتا، پل و پیترتی بوی خورست (1390). سنجش کیفی: ارزیابی عملکرد کتابخانهها؛ ترجمه عبدالله نجفی، ویرایش ۲. تهران: کتابدار: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
11
- سبحانینژاد، مهدی؛ علیرضا یوزباشی و کریم شاطری (1389). رفتار شهروندی سازمانی (مبانی نظری، همبستهها و ابزارهای سنجش). تهران: یسطرون.
12
- سینگ، موهیندر(1388). مدیریت کتابخانه و نظام اطلاعرسانی (نظریه و عمل). ترجمه غلامرضا فدائی عراقی. تهران: دبیرخانه هیئت امنای کتابخانههای عمومی کشور.
13
- شهیدى، سعید (1384). مدیریت ارتباط با مشتریان. تهران: رهشهر.
14
- شیدانی، کیوان (1380). «معیارهای ارزیابی عملکرد زنجیره عرضه و پیادهسازی آن». پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و صنعت، تهران.
15
- صفارینژاد، میثم و صالح رحیمی (1387). نگرشی بر مدلهای سنجش رضایت مشتری، تهران: مؤسسه کتاب مهربان نشر.
16
- عباسنژاد، آتوسا (1383). «تدوین راهبرد مدیریت روابط مشتریان CRM تلفن همراه در استان تهران». پایاننامة کارشناسى ارشد مدیریت فناورى اطلاعات، دانشکدۀ مدیریت، سازمان مدیریت صنعتى.
17
- عبادالّلهی، نورالله(1382). «خدمات و اهمیت کتابخانههای عمومی». فصلنامه تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 13 (50-51)، 15-21.
18
- علومی، طاهره (1376). اداره کتابخانه. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
19
- غیور، سید مرتضی؛ زهرا رجائی و میثم احتشامی (1391). مدلهای سنجش کیفیت خدمات: تأثیر کیفیت خدمات و رضایت مشتری بر رفتار مشتریان بررسی مدلهای احیای خدمات جهت جلب رضایت مشتریان شاکی. مشهد: مرندیز.
20
- فتحعلی نائینی، زهرا (1389). مشتریمداری، تهران: فارسیران.
21
- فیتزسیمونز، جمیزای و موناجی فیتزسیمونز (1382). مدیریت خدمات: استراتژی، عملیات و تکنولوژی اطلاعات، ترجمه: محمد اعرابی و داود یزدی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
22
- قربانی، نسرین (1379). «بررسی میزان رضایت مراجعهکنندگان از خدمات کتابخانه مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران»، فصلنامه کتاب، شماره 41، 75-65.
23
- گرولیه، اربک دو (1371). «دورنمای کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی و میراث رانگاناتان». ترجمه پوری سلطانی، فصلنامه کتاب، دوره سوم، 293-273.
24
- محمد اسماعیل، صدیقه (1379). «بررسی میزان رضایت کاربران خدمات اطلاعرسانی اینترنت مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات». فصلنامه کتاب، 41، 7-21.
25
- محمدبیگی، فاطمه و محمد حسنزاده (1388). «ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور در شهر قزوین با استفاده از ابزار لایبکوال». پیام کتابخانه، 15(1)، 7-29.
26
- مشبکی، اصغر و دیگران (1386). تعیین معیارهای ارزیابی عملکرد از طریق کارت امتیازی متوازن. اولین کنفرانس ملی ارزیابی کارت امتیازی متوازن، تهران: شهریور ماه 1386.
27
- مقیمی، محمد و اسماعیل قادری (1387). «بررسی مهارتهای کارآفرینانه مدیران و اثربخشی سازمانی در کسب و کارهای کوچک و متوسط SMES». فصلنامه دانش مدیریت، 21 (2)، 393.
28
- منصوری، حسین و مهران نجاتی آجیبیشه(1388). «اجرا و پیادهسازی مدل sears: ابزاری نوین جهت ارزیابی عملکرد کتابخانههای دانشگاهی». فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 47 (3)، 233-264.
29
- میرغفوری، حبیبالله و فاطمه مکی (1386). «ارزیابی سطح کیفیت خدمات کتابخانههای آموزشی با رویکرد لایبکوال» (مورد: کتابخانههای دانشگاه یزد). فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی،11(37)، 40-51.
30
- هرسی، پاول و کنت اچ بلانچارد (1371). مدیریت رفتار سازمانی، استفاده از منابع انسانی. ترجمه قاسم کبیری، تهران: مؤسسه جهاد دانشگاهی.
31
- هومن، حیدرعلی(1381). تهیه و استاندارد ساختن مقیاس سنجش رضایت شغلی. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
32
- Babakus E, Boller GW (1997). An empirical assessment of SERVQUAL scale. Journal of Business Research; 27:257-63.
33
- Bandura, A. (1997). Self – efficacy toward unifying theory of behavioral change. Psychological review, 84, 191-215.
34
- Banwet, D., Datta, B. (2002). Effect of service quality on post visit intentions over time: the case of library. Total Quality Management, 13(4), 537-554.
35
- Baron, R. (1986) Behavior in organizations., newton, MA: Allyn and bacon.
36
- Brown D. (1989) “leadership aspect and reward system of customer satisfaction”, customer satisfaction conference, Los Angeles.
37
- Chelladurai, P. (1999) Human resource management in sport and recreation. Champaign, IL: Human Kinetics.
38
- Chen, G., Gully, S. M., & Eden, D. (2001) Validation of a new General Self-Efficacy Scale. Organizational Research Methods, 4, 83-62.
39
- Filiz, z. (2007). Service quality of university library: A study amongst students at Osmanazi University and Anadolu University. Ekonometri ve İstatistik Sayı:5.
40
- Franklin, B., Niteci, D. (1999). ARL New Measures user satisfaction. Retrieved 29 Sep, 2005, form Web site: http://www.arl.org/libqual/geninfo/user satisfaction.pdf.
41
- Hernon, Peter. (2002). Quality: New directions in the research. The Journal of Academic librarianship, 28(4), 224-231.
42
- Huselid, M. A. (1995). The impact of human resource management practices on turnover, productivity, and corporate financial performance. Academy of Management Journal, 38, 635-672.
43
- Kayongo,Jessica,jones,sherri (2008). Faculty perception of information control using libqual +™ indicators. From www.libqual.org.
44
- Makover, B. (2003). Examining the employee-customer chain in fitness industry. Department of Sport Management, Recreation Management, and Physical Education in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy.
45
- Mowday RT, Steers RM, Porter WL (1992). Employee, organization linkages, New York Academic Press: p 120.
46
- Mowday, R. T. (1999). Reflections on the study and relevance of organizational commitment. Human Resource Management Review, 8, 387-401.
47
- Nichols, Mary-Ellen (1993). Patron survey of user satisfaction with library service: Relationship between librarian Behaviors during the reference interview and user satisfaction. M.L.S. Research paper , Kent State University, 1-59.
48
- Organ, D. W., Konovsky, M. A. (1989). Cognitive versus affective determinants of organization citizenship behavior. Journal of Applied Psychology, 74, 157-164.
49
- Reeves, C. A.; Bednar, D. A. (1994). Defining quality: alternatives and implications. Academy of Management Review, 19(3), 419-445.
50
- Rucci, A.J., Kirn, S. P., Quinn, R. T.(1998). The employee –customer profit chain at Sears. Harvard Business Review, 83-97.
51
- Schneider, B., Bowen, D. E. (1999). Understanding customer delight and outrage. Sloan Management Review, 41, 35-46.
52
- Siggins, jack A. (1992). Job statifaction and performanc in a changing environment. Library trends, 41 (2), 299-315.
53
- Sivadas, E., Baket-Prewitt, J. L. (2000). An examination of the relationship between service quality, customer satisfaction, and store loyalty. International Journal of Retail & Distribution Management, 28, 73-82.
54
- Tam C.M,. Hui M.Y.,(1996), Total Management in public transport organization, international journal of project Management, Vol 14, No 5, P311.
55
- Voorbij, Henk.(2012), The use of LibQUAL+ by European research libraries, Performance Measurement and Metrics,Vol 13,no 3, p154-168.
56
- Williams, L. J., Anderson, S. E. (1991). Job satisfaction and organizational commitment as predictors of organizational citizenship behaviors. Journal of Management, 17, 601-617.
57
- Yeung, A. K, Berman, B. (1997). Adding value through human resources: Reorienting human resource measurement to drive business performance. Human Resource Management, 36, 321-335.
58