ORIGINAL_ARTICLE
بررسی میزان انطباق فهرستبرگه های فیپای سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با قواعد فهرستنویسی انگلو امریکن، فهرست مستند اسامی مشاهیر و مؤلفان، سرعنوانهای موضوعی فارسی، و رده بندیهای کتابخانه کنگره و دهدهی و دیویی
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان انطباق فهرستبرگههای فیپای کتابخانۀ ملّی با قواعد فهرستنویسی انگلوامریکن، فهرست مستند اسامی مشاهیر و مؤلفان، سرعنوانهای موضوعی فارسی، و ردهبندیهای کتابخانۀ کنگره و دهدهی دیویی انجام شده است. روش: روش پژوهش پیمایشی و از نوع تحلیل محتواست. برای گردآوری دادهها از یک سیاههوارسی محققساخته و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی شامل فراوانی و درصد، استفاده شده است. یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد 100% فهرستبرگههای فیپای کتابخانۀ ملّی اشتباه است، اما چون بیشتر فهرستبرگهها فقط دارای اشتباهات ISBN(100%) و توصیف مادی (75/51%) هستند، وضعیت فهرستنویسی کتابخانۀ ملّی در سطح مطلوبی ارزیابی میشود. همچنین، کتابخانۀ ملّی در رعایت قوانین مربوط به نشانهگذاری ISBDتا حدودی موفق بوده است چون تنها 71/37% فهرستبرگهها دارای اشتباهات نشانهگذاری ISBDبودند و میزان اشتباهات تایپی فهرستبرگهها نیز حدود 57/6% بود. نتیجهگیری: اشتباهات موجود در فهرستبرگههای فیپای کتابخانۀ ملّی عبارتند از: 1. اشتباهات مربوط به رعایت نکردن قواعد فهرستنویسی انگلوامریکن، سرعنوانهای موضوعی فارسی، فهرست مستند اسامی مشاهیر و مؤلفان، ردهبندیهای کتابخانۀ کنگره و دهدهی دیویی و نشانههای مؤلف و عنوان 2. اشتباهات ISBD3. اشتباهات تایپی.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_41624_df05d7c02bf9f03e740e1aef6370495a.pdf
2014-12-22
5
18
قواعد فهرستنویسی انگلوامریکن
فهرست مستند اسامی مشاهیر و مؤلفان
سرعنوانهای موضوعی فارسی
ردهبندیهای کتابخانۀ کنگره
دهدهی دیویی
فهرستنویسی پیش از انتشار
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
سمیه
علمدار
salamdar2011@yahoo.com
1
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی
LEAD_AUTHOR
مرتضی
کوکبی
kokabi80@yahoo.com
2
عضوهیئت علمی فصلنامه سازمان
AUTHOR
-حاجیزینالعابدینی، محسن و دیگران (1379). «تحلیل و ارزیابی پایگاه اطلاعاتی کتابشناسی ملی ایران». مجموعه مقالات همایش کاربرد و توسعه فهرستهای رایانهای در کتابخانههای ایران، 27-28 آبان، (ص 281-271). مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد؛ تهران: مرکز اطلاعرسانی و خدمات علمی وزارت جهاد سازندگی.
1
-داریوش نیاکان، لادن و مریم جانمحمدی (1387). «بررسی میزان صحت شمارههای ردهبندی کنگره در فیپای کتابهای فارسی منتشره سالهای 1380-1384 موجود در کتابخانه دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران». مجله کتابداری، 42(47)، 93-112.
2
-ربیعی، محبوبه و فهیمه بابالحوائجی (1390). «مقایسه عناصر اطلاعاتی در پیشینههای فهرستنویسی پیش از انتشار (فیپا) و فهرستنویسی بعد از انتشار (فاپا) کتابخانة ملّی جمهوری اسلامی ایران: شباهتها و تفاوتها». فصلنامه کتاب، 22(85)، 147-162.
3
- سازمان اسناد و کتابخانۀ ملّی جمهوری اسلامی ایران. بازیابی 29 اردیبهشت 1390، از http://www.nlai.Ir/Default.Aspx?Tabid=193
4
- کوکبی، مرتضی (1381). «در سالهای 78 و 79 اتفاق افتاد: بررسی دو مورد فهرستنویسی پیش از انتشار». مجله کتابداری، 38(39)، 7-22.
5
-محفوظی، مصطفی؛ احمد شعبانی و رسول سعادت (1389). «بررسی کیفیت فهرستنویسی تحلیلی و ردهبندی کتابهای عربی کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران در طول سالهای 1380-1386». تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 16(1)، 45-62.
6
-مداحی، فریده (1390). «برخی کاستیهای فهرستنویسی پیش از انتشار (فیپا)». کلیات کتاب ماه،14 (9)، 100-103.
7
- مزینانی، علی (1381). «فهرستنویسی پیش از انتشار و تأثیر آن بر حوزة کتابداری و کتابخانههای ایران». فصلنامه کتاب، 13(3)، 182-187.
8
-Chen, Xu (2008). The influence of existing consistency measures on the relationship between indexing consistency and exhaustivity. Cataloging & classification Quarterly, 23(3/4). from://www.csa.com.
9
-Library of Congress (2004). Survey of CIP Programs. retrieved on Augest 3, 2012, from http://www.loc.gov/catdir/cipsurvey/.
10
-Shin, Hee-sook (2003). Quality of Korean cataloging records in shared databases. Cataloging & Classification Quarterly. 36(1). p: 55-90.
11
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی جایگاه موجود و مورد انتظار بخش کودکان و نوجوانان در کتابخانه های خراسان رضوی
هدف: هدف این پژوهش، بررسی وضعیت خدمات کودکان و نوجوانان درکتابخانههای عمومی خراسان رضوی و مقایسة آن با 7 معیار استخراج شده از متون، به منظور ارزیابی این نوع خدمات است. روش پژوهش: پژوهش حاضر در چهار مرحله و با استفاده از رویکرد کمّی و کیفی انجام شد.جامعة هدف شامل 3 گروه کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتابخانههای عمومی دارای بخش کودک و نوجوانان ـ اعم از کتابخانههای زیر پوشش شهرداری، کانونهای مساجد، آستان قدس رضوی، نهاد کتابخانههای عمومی و کتابخانه کودک و کتابخانههای عمومی زیر پوشش نهاد کتابخانههای عمومی در استان خراسان رضوی ـ است. از گروه اول و دوم به روش نمونهگیری هدفمند به ترتیب 5 و 10 کتابخانه و از گروه سوم به روش نمونهگیری طبقهای، 42 کتابخانه به عنوان نمونه انتخاب شد. متناسب با هر مرحله، از ابزارهای پرسشنامه، سیاهة وارسی و یا مصاحبه استفاده شده است. یافتهها و نتایج: یافتهها نشان داد از بین 7 معیار مورد نظر دربارة خدمات کودکان و نوجوانان، کتابخانههای کانون در استان خراسان رضوی، در 5 معیار وضعیت مطلوبی دارند و کتابخانههای عمومی برتر استان، تنها در یک مورد مطلوب میباشند. کتابخانههای عمومی زیر پوشش نهاد کتابخانههای عمومی در هیچکدام از معیارها وضعیت مطلوبی ندارند. دیدگاه کتابداران 42 کتابخانه عمومی که از طریق پرسشنامه استخراج شد، نشان داد وضعیت همة معیارها در کتابخانههای عمومی، در سطحی کمتر از 40% ارزیابی میشود.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_41655_f7c4344db0aa9153e04d2c8ec41a6bb7.pdf
2014-12-22
19
34
کتابخانههای عمومی خراسان رضوی
کتابخانه کودکان و نوجوانان
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
نهاد کتابخانههای عمومی خراسان رضوی
مرضیه
یگانه فر
smyeganeh@gmail.com
1
کارشناسی ارشد کتابداری, کتابدار کتابخانه عمومی
LEAD_AUTHOR
محمدحسین
دیانی
daneshvarz85@gmail.com
2
استاد گروه کتابداری و اطلاع‎رسانی دانشگاه فردوسی
AUTHOR
- امین دهقان، نسرین (1382). تحلیل داستانهای مناسب کودکان و سنجش میزان توانمندی آنها در کاهش و یا حل 4 مشکل روانشناختی (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه فردوسی مشهد.
1
- انجمن کتابخانههای آموزشگاهی آمریکا (1379). اقتدار اطلاعات: رهنمودهایی برای برنامههای چندرسانهای کتابخانههای آموزشگاهی؛ برگردان عبدالرسول جوکار و رسول رحیمیان. شیراز: دانشگاه شیراز.
2
- رحیمی، فروغ (1387). «تاریخچه، ساختار و تشکیلات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان». ماهنامه اطلاعیابی و اطلاعرسانی، اردیبهشت 87، شماره7، ص 19-27.
3
- شعارینژاد، علیاکبر (1383). روانشناسی رشد. تهران: اطلاعات.
4
ــــــــــــــــــــــ (1384). ادبیات کودکان. تهران: اطلاعات.
5
- قاسمی،علیحسین (1381). رهنمودها و استانداردهای کتابخانههای عمومی کویینزلند. تهران: دبیزش.
6
- کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (1390). معرفی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. برگرفته در 28 آذرماه 1390 از: www.kpf-khr.ir/tabid/61/Default.aspx
7
- گوبین، باربارا ای. بی و الکس لمیس (1389). برنامه کتابخانه کودکان و نوجوانان کتابخانه عمومی جکسون ویل (ص 74-86). در گزیده مقالات کتابخانههای عمومی ایفلا 2009. ترجمة مجید نبوی و بهروز رسولی. تهران: نهاد کتابخانههای عمومی کشور.
8
- مزینانی، علی (1379). کتابخانه و کتابداری. تهران: سمت.
9
- مکتبیفرد، لیلا (1389). شناسایی و بررسی میزان وجود مهارتها و مؤلفههای تفکر انتقادی از دیدگاه ریچاردپل در داستانهای تألیفی برای کودکان گروه سنی «ج» در سالهای 42-85 در فهرست کتابهای مناسب شورای کتاب کودکان (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه چمران اهواز.
10
- نهاد کتابخانههای عمومی کشور (1390 الف). اطلس کتابخانههای عمومی کشور. برگرفته در 10 آذر 1390 از: http://iranpl.ir/Portal/Home/Default.aspx?CategoryID=2eee3dc1-b0ef-4b40-82a1-7adf28839bb6
11
ـــــــــــــــــــــــــــــــ (1390 ب). لیست کتابخانههای عمومی کشور مطابق با آئیننامه درجهبندی جدید خرداد ماه 89 برگرفته در 15 آبان ماه 1390 از:
12
http://iranpl.ir/Portal/Home/Default.aspx?CategoryID=627804af-4e48-4cef-a95c-963cd1e4447a
13
- نهاد کتابخانههای عمومی کشور «معاونت توسعه کتابخانهها و کتابخوانی، اداره کل امور کتابخانهها» (1390). مجموعه دستورالعملهای ادارة کتابخانههای عمومی.تهران: کتاب نشر.
14
- واریانت آنا، نو ای. (1389). طراحی فضایی برای کودکان در کتابخانههای عمومی کشورهای در حال رشد (ص 97-110). در گزیده مقالات کتابخانههای عمومی ایفلا 2009. ترجمة وحید زارعی. تهران: نهاد کتابخانههای عمومی کشور.
15
- یارزان، گنزالو (2009). ایجاد محیطهایی برای کودکان و نوجوانان در کتابخانه عمومی (ص 125-140). در گزیده مقالات کتابخانههای عمومی ایفلا 2009. ترجمه بهروز رسولی. تهران: نهاد کتابخانههای عمومی کشور.
16
-Fasick, Adele M; E. Holt, Leslie (2008). Managing children's services in public library. Westport, Connecticut: Libraries Unlimited, p:204.
17
- International Federation of Library Associations (2001). Guidelines For Children's Libraries services: IFLA/UNESCO guidelines for development. Retrieved May 25, 2011 from http://www.ifla.org/.
18
- International Federation of Library Associations (2001). Guideline For library Services For young adult: IFLA/UNESCO guidelines for development. Retrieved May 25, 2011 from http://www.ifla.org/.
19
- International Federation of Library Associations (2007). Guileline for library to Babies and taddlers. Retrieved May 25, 2011 from http://www.ifla.org/.
20
- International Federation of Library Associations (2001).The public library services: IFLA/UNESCO Guidelines for Development. Retrieved May 25, 2011 from http://www.ifla.org/.
21
- Kelly, Paula; Joseph, Mylee.(2010). Developing A Youth Services Strategy Framework For Public Libraries. Aplis, 23(2), p:56-60.
22
- Massachusetts Library Association: Youth Services Section (2005). Standards for Public Library Services to Young Adults in Massachuwetts.
23
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیلی بر سازماندهی پیایندها با تکیه بر قواعد توصیف و دسترسی به منبع (آر.دی.ای.) و الگوی ملزومات کارکردی پیشینه های کتابشناختی (اف.آر.بی.آر.)
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل وضعیت سازماندهی پیایندها با توجه به الگوهای مفهومی نظیر اف.آر.بی.آر. و قواعد جدید سازماندهی اطلاعات یعنی آر.دی.ای.انجام شده است. روش: در این پژوهش، با استفاده از روش نظری، نظریهها، مفاهیم و رویکردهای جدید در موضوع مورد نظر، بررسی شده است. یافتهها: بهکارگیری الگوی مفهومی اف.آر.بی.آر. و بهتبع آن آر.دی.ای. برای منابع یکپارچه و پیایندها، بهراحتی منابع تکنگاشتی نیست؛ زیرا در تدوین این الگوها به منابعی که به شکل مجموعهای از آثار و تلاشهای فکری افراد مختلف است، کمتر توجه شده است. استفاده از سطوح انتزاعی و ایجاد روابط میان موجودیتهای مختلف، برای این نوع منابع بهویژه در قالبهای فعلیِ بهکار رفته در فهرستهای کتابخانهای، بسیار دشوار است. از جمله این مشکلات، قرارگرفتن چندین اثر مختلف در کنار یکدیگر در یک ساختار فیزیکی واحد، تجدید نظر متناوب این آثار، انطباق ساختار خطی فهرستهای فعلی با سطوح انتزاعی و روابط چندگانه میان سطوح مختلف در الگوی مفهومی است. بحث و نتیجهگیری: بهکارگیری پیشینههای قبلی موجود در فهرستهای کتابخانهای برای اجرای قواعد جدید فهرستنویسی و میزان تغییراتی که در این پیشینهها باید صورت گیرد تا در فهرستهای جدید قابل استفاده باشند، به بررسی و دقت فراوانی نیاز دارد. پژوهشهای صورت گرفته در حوزه استفاده از آر.دی.ای. برای فهرستنویسی منابع پیوسته و از جمله پیایندها، بیشتر بر حوزههای نظری این موضوع تمرکز داشتهاند زیرا در استفاده از الگوهای مفهومی برای این نوع منابع هنوز نقاط مبهمی مانند انتخاب اثر از میان تلاشهای فکری گرد هم آمده در این نوع منابع وجود دارد که پژوهشگران تلاش میکنند با ارائه نظرها و پیشنهادهای جدید، این کمبودها را مرتفع کنند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_41656_21d74426f65f75ec7fe96c0f39bb8a47.pdf
2014-12-22
35
56
پیایندها
قواعد توصیف و دسترسی به منبع (آر.دی.ای.)
الگوی مفهومی
قواعد فهرستنویسی
ملزومات کارکردی پیشینههای کتابشناختی (اف.آر.بی.آر.)
علیرضا
مظفری
alireza.mozafari@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد واحد تهران
LEAD_AUTHOR
محسن
حاجی زین العابدینی
zabedini@gmail.com
2
استادیار دانشگاه شهید بهشتی، گروه کتابداری و اطلاعرسانی؛
AUTHOR
-ارسطوپور، شعله (1389). بررسی میزان انطباق ساختار مارک ایران بر الگوی ملزومات کارکردی پیشینههای کتابشناختی (FRBR) و نگاه کاربران فهرستهای رایانهای به موجودیتهای مطرح در این الگو. مشهد: دانشگاه فردوسی، پایاننامه دکتری کتابداری و اطلاعرسانی.
1
-الیور، ک. (1390). آشنایی با مبانی آر.دی.ای. (توصیف و دسترسی منبع). (ع. گیلوری، مترجم) تهران: کتابدار.
2
-حاجیزینالعابدینی، محسن (1389). امکانسنجی بهکارگیری الگوی ملزومات کارکردی پیشینههای کتابشناختی (اف.آر.بی.آر.) ایفلا در پیشینههای کتابشناختی فارسی. اهواز: دانشگاه شهید چمران، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، پایاننامه دکتری کتابداری و اطلاعرسانی.
3
-سالابا،آتنا؛ژنگ،ین، (1389). «ملزوماتکارکردیپیشینههایکتابشناختی:ازالگویمفهومیتاکاربردوتوسعه نظام».ترجمه:محسنحاجیزینالعابدینی.ارتباطعلمی: ماهنامهالکترونیکیپژوهشگاهعلوموفناوری اطلاعاتایران.دوره15،شماره1،فروردین1389.قابلدسترسدر:
4
http://ejournal.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-211-1&slc_lang=fa&sid=1&ftxt=1
5
-فتاحی، رحمتالله. و طاهری، م (1391). فهرستنویسی: اصول و روشها (ویرایش 4). تهران: نشر کتابدار.
6
-مرادی، خ (1389). بررسی عناصر توصیفی بهکاررفته در پیشینههای کتابشناختی کتابخانههای دیجیتالی ایران بر اساس قواعد آر.دی.اِی. و ارائه الگوی پیشنهادی برای بهکارگیری این قواعد. مشهد: دانشگاه پیام نور، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته کتابداری و اطلاعرسانی.
7
-Antelman, K. (2004). Identifying the Serial Work as a Bibliographic Entity. Library Resources & Technical Services, 48(4), 238-255.
8
-Ballegooie, M., & Borie, J. (2014). From Record-Bound to Boundless: FRBR, Linked Data, and New Possibilities for Serials Cataloging. The Serials Librarian: From the Printed Page to the Digital Age, 66(1-4), 76-87.
9
-Bennett, Rick, Brian F. Lavoie, and Edward T. O'Neill(2003). The Concept of a Work in WorldCat: An Application of FRBR.Library Collections, Acquisitions and Technical Services , 27(1). Retrieved from.
10
http://www.oclc.org/research/publications/archive/2003/lavoie_frbr.pdf.
11
-Bross, V., Hawkins, L., & Nguyen, H. (2013). CONSER Serial RDA Workflow. The Serials Librarian, 64(1-4), 211-215.
12
-Catalog Rules, Author and Title Entries, US edition, comp. by committees of the American Library Association and the (British) Library Association (Chicago: American Library Association Publishing Board, 1908),
13
http://hdl.handle.net/2027/mdp.39015033881775.
14
-Charles A. Cutter, Rules for a Printed Dictionary Catalogue (Washington, DC: Government Printing Office, 1876), http://hdl.handle.net/2027/wu.89101448959.
15
-Delsey, Tom (2003). FRBR and Serials. Retrieved from
16
http://www.ifla.org/files/assets/cataloguing/wgfrbr/papers/delsey.pdf.
17
-Pierson. Harriet Wheeler, Guide to the Cataloguing of the Serial Publications of Societies and Institutions (Washington, DC: Government Printing Office, Library Branch, 1919), https://archive.org/details/guidetocatalogui00libriala.
18
-http://www.loc.gov/aba/pcc/conser/documents/CONSER-RDA-CSR.doc.
19
-Jones, E. (2005). The FRBR Model As Applied to Continuing Resources. Library Resources & Technical Services, 49(4), 227-242.
20
-Jones, E. (2013). RDA and serials cataloging. Chicago: American Library Association.
21
-Short, M., & Okuhara, K. (2014). RDA and Serials in Transition. Serials Review, 40(1), 40-45.
22
-Smith, L. (1978). A Practical Approach to Serials Cataloging. Greenwich: Conn.
23
-Taniguchi, S. (2013). Aggregate and Component Entities in RDA: Model and Description. Cataloging & Classification Quarterly, 51(5), 580-599.
24
-Tillett, B. B. (2005). Change cataloging, but don’t throw the baby out with the bath water! In J. W. Price, & M. S. Price (Eds.), International librarianship—Today and tomorrow. Munich, Germany: K. G. Saur. Retrieved from:
25
http://www.loc.gov/catdir/cpso/Mittler.pdf.
26
-Zumer, M., & O’Neill, E. (2012). Modeling Aggregates in FRBR. Cataloging & Classification Quarterly, 50(5-7), 456-472.
27
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی میزان استفاده نگرش و عملکرد کتابداران دانشگاهی در بکارگیری وب 2.0 در خدمات مرجع
هدف: هدف این مطالعه،تعیینمیزاناستفاده، نگرش و عملکرد ابزارهای وب 2.0 از دیدگاه کتابداران کتابخانة مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تبریز در خدمات مرجع است. روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامة محقق ساخته است،که بر اساس مرور متون و مشاهدات پژوهشگران از حضور ابزارهای وب 2.0 در خدمات مرجع طراحی شده است. روایی و پایایی ابزار گردآوری دادهها با استفاده از روش اعتبار محتوا و آلفای کرونباخ (95/0) تأیید شد. پرسشنامه به صورت حضوری بین 38 نفر از کتابدارن شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تبریز پخش ودادههاپسازجمعآوری،بااستفادهازنرمافزار SPSSنسخه 16، تحلیل شد. یافتهها : نتایج حاکی از آن است که میزان استفادة پاسخدهندگان از ابزارهای وب 2.0 در حد پایین است. نگرشکتابداراندر استفاده از ابزارهای وب 2.0 درارتقای خدمات مرجع، مطلوب(25/3) ارزیابیشده است. عملکرد ابزارهای وب 2.0درخدمات مرجع از دیدگاه کتابداران در بُعد هدف به منظور ارائه منابع جدید (3/54%) و راهنمایی کاربران و اطلاعرسانی به روز (4/51%) بیشتر از دیگر موارد بوده است. نتیجهگیری: باتوجهبهنگرشمثبت کتابداران در استفاده از ابزارهای وب 2.0 در خدمات مرجع، پیشنهادمیشودتدابیریبرای استفادة کتابداراندربهرهگیریبهینهازاین ابزارورهاییازموانع موجود لحاظ گردد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_41657_1ec0086cbbc4cfc436ddcdafbc460cdf.pdf
2014-12-22
57
79
اینترنت
وب 2.0
خدمات مرجع
میزان استفاده
نگرش
عملکرد
کتابداران
کتابخانههای دولتی تبریز
صنم
ابراهیم زاده
1
نویسنده
LEAD_AUTHOR
نادر
نقشینه
nnaghsh@ut.ac.ir
2
نویسنده
AUTHOR
فاطمه
فهیم نیا
fahimnia@ut.ac.ir
3
نویسنده
AUTHOR
-اناری، فاطمه؛ عاطفه عاصمی و نصرت ریاحینیا (1392). «بررسی میزان استفاده از ابزارهای شبکههای اجتماعی در به اشتراکگذاری دانش بین کتابداران دانشگاه اصفهان». فصلنامة دانششناسی 6، (20)،1-19
1
-بهرامی، واحد (1391). تحلیل میزان آشنایی و استفاده کتابداران کتابخانههای دانشگاهی از فناوریهای وب2.0 و شناسایی عوامل بازدارنده بر استفاده از این فناوریها در خدمت کتابخانههای دانشگاهی. پایاننامه کارشناسی ارشد. مشهد: دانشگاه فردوسی، دانشکده علوم تربیتی.
2
-خلقتی، مرضیه (1389). «شبکههای اجتماعی، پیدایش و تحولات». کتاب مهر، 4(1)، 9-12.
3
-دیانی، محمدحسین (1382). اصول و خدمات مرجع در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی. تهران: انتشارات کتابخانه رایانهای.
4
-سادات موسوی، علی و اورانوس تاجالدینی (1388). «کتابخانههای اجتماعی: نسل جدید کتابخانهها در تعامل و تقارن با جنبش 2.0». فصلنامه کتاب، 85، 111-124.
5
-صرافزاده ،مریم و افسانه حاضری؛ سهیلا علوی (1391). «آگاهی و استفادة مدرسان کتابداری و اطلاعرسانی ایران از فنّاوریهای وب 2». پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 28 (1)، 21-38.
6
-عبدخدا، هیوا و لیلا محمدی (1390). «بررسی میزان آشنایی و استفادة کتابداران دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران از امکانات کاربردی تار جهانگستر (وب) در خدمات کتابخانهها». مدیریت اطلاعات سلامت، 8(3)،354-362 .
7
-قانع، محمدرضا (1383). «خدمات مرجع دیجیتال در کتابخانههای دانشگاهی». مجله کتابداری، دفتر 42،99-124.
8
-مرادی، شیما؛ امید علیپور؛ مریم صابری و آمنه فلاحتی (1390). «میزان بهرهگیری از وب 2 در کتابخانههای دانشگاهی کشورهای خاورمیانه». فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی. 54 14(12).
9
-Aharony, N)2008).Web 2.0 in U.S. LIS schools: Are they missing the boat? . Ariadne 54. http://www.ariadne.ac.uk/issue54/ aharony.) accessed 12 Apr. 2011(.
10
-Aharony, N)2009). Web 2.0 use by librarians. Library & Information Science Research (31), 29–37.
11
-Baro. E; Idiodi.O; Godfrey.V.( 2013). Awareness and use of Web 2.0 tools by librarians in university libraries in Nigeria. OCLC 20 (3),170- 185.
12
-Bejune M .(2007). Wikis in libraries. Inform Tech Lib 26 (3),27-39.
13
-Chu, M., & Y.N Meulemans.)2008(. The problems and potential of MySpace and Facebook usage in academic libraries. Internet Reference Services Quar terly 13(1), 69-85.
14
-Cuong Linh, N ( 2008) . A survey of the application of Web 0/2 in Australasian university libraries. Library Hi Tech ,26 (4), 630 – 653.
15
-Currie,Jane (2010) Web 2.0 for reference Services Staff Training and Communication. Reference Services Review, 38(1),152-157.
16
-DiNucci, Darcy (1999). Fragmented Future. Print ,53 (4), 32.
17
-Garoufallou E, Charitopoulou V( 2012). Web 2.0 in library and information science education: the Greek case. New Library World, 113 (3/4), 202-217.
18
-Gross, Julia,. And Lyn Leslie .2008.Twenty three steps to learning web 2. The Electronic library . 26 (6): 790-802.
19
-Han Z, Liu YQ (2010). Web 2.0 applications in top Chinese university libraries. Library Hi Tech,28(1),41-62.
20
-Macaskill. W, Owen D(2006). Web 2.0 to go. Proceedings of LIANZA Conference: Wellington.
21
-Miller, P (2005) Do libraries matter?: The rise of library 2.0.A Talis White Paper.
22
http://www.talis.com/downloads/white_papers/DoLibrariesMatter.pdf(accessedMay18,2012).
23
-Murfin, Marjorie E., Wynar. L(1977) Reference Service. An Annotated Bi bliographic Guide.
24
-Patridge, H., Lee j, Munro. c (2010) Becoming librarian 2.0: the skills, knowledge and attributes required by library and information science professionals in a web 2.0 world (and beyond). Library Trend , 59 (1/2), 315-335.
25
-Pinto M, Manso RA (2012). Virtual reference services: defining the criteria and indicators to evaluate them. Electronic Library, 30 (1), 51-68.
26
-Ramos, MS, Abrigo CM (2012). Reference 2.0 in action: an evaluation of the digital reference services in selected Philippine academic libraries. Library Hi Tech News, 29(1),8-20.
27
-Reichardt R (2008). How may I help thee? Let me count the 2.0 ways. Internet Ref Serv Q, 13,271-280.
28
-Rod-Welch L(2012) Incorporation and visibility of reference and social networking tools on ARL member libraries'websites. Reference Services Review , 40(1),138-171.
29
-Smith, L(2003). Education for digital reference services. http://data.webjunction. org/wj/documents/11820.pdf.( accessed 20 January2009).
30
-Stephens, M (2006). Exploring Web 2.0 and libraries. Library Technology Reports 42 (4),32-51.
31
-Tajer, Pegah (2009) . Reference Services 2.0: A Proposed Model for Reference Services in Library 2.0. 7th International CALIBER-2009, Pondicherry University, Puducherry, February ,25-27.
32
-Virkus S,.and A Bamigbola (2011). Students' conceptions and experiences of Web 2.0 tools. New Library World ,112 (11/12), 479-489.
33
-Wasik, J.M(1999). Building and maintaining digital reference services. ERIC Digest. http://ericir.syr.edu/ithome/digests/digiref.htm(accessed 12January2013).
34
ORIGINAL_ARTICLE
شناخت راهبردهای اطلاع یابی کاربران سامانه مجلات براساس تحلیل تراکنش های سامانه مدیریت نشریات دانشگاه آزاد اسلامی
هدف: هدف از انجام این پژوهش، دست یافتن به رفتار کاربران با استفاده از فناوری دادهکاوی، با استفاده از دادههای جمعآوریشده در طول ۹ ماه در قالب فایل ثبت وقایع در سامانه نشریات دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت است. روش: روش پژوهش تحلیل گزارشهای تراکنش است که در سرور سامانه ذخیرهشده بودند. جامعه پژوهش شامل صفحاتی است که بازدیدکنندگان وبسایت نشریات دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت در طی فروردینماه تا آذرماه ۱۳۹۲ از آنها بازدید کردهاند. دادههای موردنیاز از سرور سامانه نشریات دریافت و پس از فیلتر موارد نامرتبط با استفاده از نرمافزار web log expert مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت یافته ها: بررسی میزان استفاده از مجلات نشان داد که تعداد 53460 مقاله بازدید و 42789 مقاله از سامانه دانلود شده است. بیشترین بازدید و دانلودها در بین مجلات موردبررسی مربوط به فصلنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی بوده و پر بازدیدترین صفحات نشریات مربوط به مرور فهرست مطالب نشریات بود. بیشترین آمار دسترسی به مقالات بیشتر از طریق سامانه مجلات دانشگاه و پایگاه اطلاعات نشریات کشور (magiran) صورت گرفته است. مرورگر فایرفاکس و ویندوز ۷ بیشترین استفاده را توسط بازدیدکنندگان داشته است. همچنین یافتههای پژوهش نشان داد که موتور جستجوی گوگل بیشترین کاربرد را توسط بازدیدکنندگان داشته است 43909 مورد درخواست ذخیره سازی ۱۱۲۰ مورد ناموفق بوده است. اکثر کاربران (۶۹/۴۲) از جستوجوی ساده و کلید واژه های عناوین نشریات استفاده می کنند. نتیجه گیری: شناخت راهبردهای اطلاع یابی کاربران می تواند داده های لازم برای برنامه ریزی های آینده در جهت ارتقا سامانه را با در نظر گرفتن نیازها و اولویت های کاربران فراهم بیاورد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_41658_0855972044a6024ed9557a9f8a60fb86.pdf
2014-12-22
81
107
تحلیل گزارشهای تراکنش
سامانه نشریات دانشگاه آزاد اسلامی
رفتار اطلاعیابی
نجلا
حریری
nadjlahariri@gmail.com
1
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات. تهران، ایران.nadjlahariri@gmail.com
LEAD_AUTHOR
مرضیه
یاری زنگنه
myzanganeh@yahoo.com
2
گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مروشت، ایران.
AUTHOR
- زوارقی، رسول.(1384). «تحلیل گزارشهای وب، روشی نوین برای ارزیابی عملکرد وبسایتها: مطالعه موردی: وبسایت مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران». اطلاعشناسی 2(3-4):88-116.
1
- ارسطوپور، شعله (1386). «دستهبندی نتایج جستجو بر مبنای ویژگیهای مدارک و امکانسنجی استفاده از الگوریتمهای خوشهبندی مختلف در سطح وب». فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی 12(2).
2
- پاتکارا، ویوک.ان (۱۳۸0). «کاربردهای دادهکاوی در کتابخانهها و مؤسسات دانشگاهی». ترجمۀ مریم صرّافزاده و افسانه حاضری. مجلة الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران.3(5).
3
- حریری، نجلا و سحر مهربان (1392). «راهبردهای جستجوی کاربران پایگاههای اطلاعاتی فناوری نانو: تحلیل گزارش تراکنش». پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات. دسترسی در http;Jipm.irandoc.ac.ir
4
- حیاتی، زهیر؛ مرجان مجرد صادقی و نیما جعفری (1388). «کشف مسیر حرکت کاربران اطلاعات الکترونیکی با استفاده از الگوریتم قوانین وابستگی در دادهکاوی مطالعه موردی وبسایت کتابخانه دانشگاه یو تی اس، استرالیا کتابداری و اطلاعرسانی». ۱۳(۱).
5
- خسروی، مریم و حمیدرضا جمالی مهمویی (1393). «تحلیل لاگ پایگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران (ایرانداک) رفتار جستجوی کاربران آن». فصلنامه پردازش مدیریت اطلاعات.
6
- رجبعلی بگلو، رضا (1386). «آشنایی با شیوههای تحلیل گزارش فرایند داد و گرفت (تعامل در نظامهای اطلاعات الکترونیکی». فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی. 10(39).
7
- رجبی، عباس (1388). «بررسی استفاده از نشریات الکترونیکی پایگاههای اطلاعاتی تحت وب در دانشگاه امام صادق (A)». پیام کتابخانه .۱۵(2).
8
- ستوده، هاجر (۱۳۸۲). روش تحلیل گزارشهای وب (وبلاگ) اطلاعشناسی. 1(1):84-69.
9
-Clark, David, Jamali***, Hamid R. Watkinson, Anthony,(2014).Log Usage Analysis: What it Discloses about Use,Information Seeking and Trustworthiness.International Journal of Knowledge Content Development & Technology Vol.4, No.1, 23-37 (June, 2014).
10
-Galyani Moghaddam, G.; Talawar V.G. (2008). The use of scholarly electronic journals at the Indian Institute of Science: a case study in India. Interlending & Document Supply, 36(1).
11
-Howard, J. (2012). JSTOR tests free, read-only access to some articles [blog post]. The Chronicle of Higher Education: Wired Campus. Available at
12
-Jamali, H.R., Nicholas, D., Huntington, P. (2005). The use and users of scholarly ejournals:A review of log analysis studies. Aslib Proceedings, 57(6), pp. 554-571.
13
-Ke, H., Kwakkelaar, R., Tai, Y., Chen, L. (2002). Exploring behaviour of e-journal users in science and technology: transaction log analysis of Elsever’s ScienceDirect OnSite in Taiwan. Library and Information Science Research, 24 (3), pp. 265-91.
14
-Lambert, Frank .2010. Web Searching to Meet Everyday Information Needs: A Comparative.
15
-Longitudinal Study of Queries .Submitted to an Online Community Information System Prato CIRN-DIAC Community Informatics Conference. 2010.: Refereed Stream.
16
-Nicholas, D., Rowlands, I., Huntington, P., Jamali, H. R., & Salazar, P. H. (2010). Diversity in the e-journal use and information-seeking behaviour of UK researchers. Journal of Documentation, 66(3), 409-433. doi: 10.1108/00220411011038476.
17
-Nicholas, D., Huntington, P., Jamali, H.R., Tenopir, C. (2006) What deep log analysis tells us about the impact of big deals: case study OhioLINK. Journal of Documentation, 62 (4), pp. 482-508.
18
-Nicholas, D., Huntington, P., Watkinson, A. (2005). Scholarly journal usage: the results of deep log analysis. Journal of Documentation, 61 (2). pp. 248-280.
19
-Langhnoja, Shaily, Barot2, Mehul. Mehta, Darshak(2012) pre-procedure on web log file for web usage minig.International Journal of Emerging Technology and Advanced Engineering Volume 2, Issue 12, December .Website: www.ijetae.com.
20
ORIGINAL_ARTICLE
توان بالقوه شبکه ها و رسانه های اجتماعی در تقویت مدیریت دانش
هدف: در این مقاله تلاش شده است با استفاده از روش پژوهش اسنادی (کتابخانهای) و همچنین استناد به مطالعة پیمایشی شبکههای اجتماعی و سبک زندگی جوانان (افراسیابی،1390) بر اساس نظریات مربوط به عرصة رسانههای اجتماعی و نقش آن در مدیریت دانش، مدلی برای استفاده از رسانههای اجتماعی در حوزة مدیریت دانش به تصویر کشیده شود. روش: سؤال اساسی آن است که رسانههای اجتماعی چه نقشی در نظام علمی و پژوهشی کشور دارند؟ نخست، تصویری از حضور رسانههای اجتماعی در بخشهای مختلف جامعه به ویژه مجامع علمی و آکادمیک بیان شده و با استناد به نتایج پژوهش، شاهد عضویت بخشی از کاربران رسانههای اجتماعی با انگیزة کسب اطلاعات و دانش هستیم. در ادامه، با بیان نظریاتی که جایگاه رسانههای اجتماعی را در تولید و مدیریت دانش برجسته کردهاند، نقش رسانههای اجتماعی در مدیریت دانش و اطلاعات بررسی و در نهایت به جمعبندی و نتیجهگیری برای استفادة بهینه از رسانههای اجتماعی در نظام علمی کشور پرداختهایم. یافتهها: نتایج این مطالعه نشان میدهد رسانههای اجتماعی اینترنتی از طریق فراهم آوردن امکان تعامل و مباحثه در موضوعات مختلف، رشد و توسعة مدیریت اطلاعات، فراهمآوردن امکان اتصال مراکز علمی به یکدیگر، تولید دانش جدید بر اساس ارتباطات متقابل و معنادار از طریق زبان و آگاهی، گردش آزادانة نوآوریها، افزایش خلاقیت دانشجویان، تسریع جریان گردش و مبادلة اطلاعات، تقویت و تحکیم تفکر علمی، خلاق و انتقادی، انباشت تمام ایدههای اعضا و کشف ایدههای جدید علمی، تقویت شایستگی اجتماعی از طریق نظریة قدرت نمادین بوردیو و فراهمکردن ابزارهایی برای ایجاد یک جامعة جدید، به صورت مستقیم و غیر مستقیم در فرایند مدیریت دانش مؤثر هستند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_41659_9a39f74914ba7b430ee8b90ac8318a10.pdf
2014-12-22
109
134
شبکههای اجتماعی
مدیریت دانش
خلاقیتپروری
گردش اطلاعات
سرمایه اجتماعی
محمد
افراسیابی
afrasyabi@gmail.com
1
دانشجوی دکترای سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
LEAD_AUTHOR
-اسبورن، الکس اس و حسن قاسمزاده (1375). پرورش استعداد همگانی ابداع و خلاقیت، تهران: نشر نیلوفر.
1
-استیونسن، نیک و پیروز ایزدی (1384). «رسانههای جدید و جامعه اطلاعاتی: (شیلر، کاستلز، ویریلیو و فمینیسم سایبر)»، فصلنامة رسانه، شمارة6.
2
-اعرابی، سید محمد (1379)، تحقیق پیمایشی: راهنمای عمل، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
3
-افراسیابی، محمدصادق (1390). شبکههای اجتماعی و سبک زندگی جوانان: مطالعة موردی: جامعة مجازی ایرانیان، پایاننامة کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه امام صادق (ع).
4
-آقایی فیشانی، تیمور (1389). خلاقیت و نوآوری با نگرش سیستمی، تهران، نشر کتاب طلایی جامع.
5
-ببی، ارل (1381). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی (نظری –عملی)، مترجم، رضا فاضلی، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
6
-بشیر، حسن و محمدصادق افراسیابی (1389). «کارکرد رسانههای اجتماعی در ایران»، فصلنامة رسانه، شمارة 83.
7
-تانکارد، جیمز و ورنر سورین (1386). نظریههای ارتباطات، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ سوم.
8
-دادگران، محمد (1385). مبانی ارتباطات جمعی، تهران: انتشارات مروارید، چاپ نهم.
9
-ساروخانی، باقر (1383). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، چاپ هفتم، جلد1.
10
-سپهری، محمدمهدی و آسیه ریاحی (1389). «کاربست تحلیل شبکه اجتماعی برای استخراج نیازهای سیستم مدیریت دانش در سازمانهای دانشبنیان»، مجله سیاست علم و فناوری، شمارة 10.
11
-شهرآرای، مهرناز و رضا مدنیپور (1375). «سازمان خلاق و نوآور»، مجلة دانش مدیریت، شماره ۳۳ و ۳۴.
12
-صدیق بنای، هلن (1387). «آشنایی با شبکههای اجتماعی»، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهای روزنامه همشهری، بازیابی شده در 4 تیر ماه 1387، در
13
http://www.hamshahrionline.ir/News/?id=8284
14
-صمدآقایی، جلیل (۱۳۸۵). تکنیکهای خلاقیت فردی و گروهی تئوری، تهران: نشر مؤسسه آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی.
15
-طاهری، عبدالمحمد؛ اکبر کلایی، و راضیه حمیدیزاده (1392). «ترویج فرهنگ خلاقیت و نوآوری در محیطهای آموزشی جهت پرورش افراد کارآفرین»، پنجمین همایش ملی آموزش، شیراز، پردیس صدرا، دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
16
-علاقبند، مهدی (1384). «درآمدی بر سرمایه اجتماعی»، مجلة اینترنتی فصل نو، سال دوم، شماره 50.
17
-فرقانی، مهدی (1381). «شبکههای ارتباطی نوین و رسانههای همگانی؛ تقابل یا تعامل»، فصلنامة رسانه، شمارة 52.
18
-فیلد، جان (1386). سرمایة اجتماعی، ترجمة غلامرضا غفاری، حسین رمضانی، تهران: نشر کویر.
19
-کاپلن، آندرهام و مایکل هانلین (1389). «چالشها و فرصتهای رسانههای اجتماعی»، فصلنامة کتاب مهر، شماره 1، ترجمه فهیمه محمدسمسار.
20
-کاستلز، مانوئل (1389). اقتصاد، جامعه و فرهنگ، ترجمة احمد علیقلیان، تهران: طرح نو.
21
-ـــــ، مانوئل و علی کسمائی (1381). اطلاعات، شبکهها و هویتها، فصلنامة رسانه، شمارة 51.
22
-ـــــ، مانوئل (1382). «درباره عصر اطلاعات»، ترجمة افشین جهاندیده، مجله کتاب ماه علوم اجتماعی، شماره 69 و 70.
23
-کاوسی، اسماعیل و حمیرا کیاسی (1387). «بررسی نقش اعتماد، هنجارها و شبکههای اجتماعی در توسعة کارآفرینی»، کتاب ماه علوم اجتماعی، شمارة 10.
24
-کلمن، جیمز (1377). بنیادهای نظریة اجتماعی، ترجمة منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.
25
-کوثری، مسعود (1393). کوتهنوشتههای وایبری، تهران: انتشارات تیسا، چاپ اول.
26
-گیدنز، آنتونی (1378). جامعهشناسی، ترجمة: منوچهر صبوری، تهران، نشر نی، چاپ پنجم.
27
-محسنیانراد، مهدی (1388). «عصر پس از دهکده جهانی: بازار پیام»، کتاب ماه کلیات، شمارة 137.
28
-محمدی، محمدعلی (1384). سرمایة اجتماعی و سنجش آن، تهران: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
29
-نایبی، هوشنگ (1382). پیمایش در تحقیقات اجتماعی، نشر نی. چاپ سوم.
30
-معتمدنژاد، کاظم (1385). وسایل ارتباط جمعی، جلد اول، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ پنجم.
31
-نقیبزاده، احمد و مجید استوار (1391). «بوردیو و قدرت نمادین»، فصلنامة سیاست، دوره 42، شماره 2.
32
-وبستر، فرانک (1391). نظریههای جامعة اطلاعات، تهران: انتشارات امیرکبیر.
33
-هیلبرمن، جسیکا (2009). «روابط اجتماعی انبوه جوانان از طریق شبکههای ارتباطی اینترنت»، تارنمای گفت و شنود با جهان وزارت خارجه آمریکا.
34
-Becerra-Femandez,I.,Gonzalez,A.and Sabherwal,R., 2004,"Knowledge Management",first Edition,Prentice Hall.
35
-Bourdieu, Pierre. (1997). Outline of a Theory of Practice, Cambridge, England: Cambridge University Press.
36
-Brookes,N.J.,Morton,S.C.,Dainty ,A.R.J.and Burns, N.D.,2006, "Social Processes, Patterns and Practics and Project knowledge management:A theoretical framework and an emPirical investigation",International Journal of Project Management,24(6).
37
-CASTELLS, Manuel& HALL, Peter.(1994). Technopoles of the World: The Making of Twenty-First-Century Industrial Complexes. London, UK: Routledge.
38
-Castells, Manuel. (1996). The Rise of Network Society, Oxford and Malden, Mass: Blackwell Publishers.
39
-Huang, J.and Newell, S.,2003, "Knowledge integration Processes and dynamics within the context of cross-functional Projects",International Journal of Project Manage,21(3).
40
-Hildreth,P.and Kimble,C.,2004, "Knowledge Networks:Innovation through Communities of Practice", Idea GrouP Publishing.
41
-HUNG,W.C.,2006,"Researching the researcher:A social network analysis of the multidisciPlinary knowledge creation Process",MSc.Thesis, University of Waterloo, Ontario,Canada.
42
-Jyrama,A.and Ayvari,A.,2005."Can the Knowledge-Creation Process Be Managed? A Case Study of an Artist Training Project", International Journal of Arts Management,7(2).
43
-Meenan,C.,King,A.,Toland,C.,Daly,M.and Nagy, P.,2010, "Use of a Wiki as a Radiology DePartmental Knowledge Management System",Journal of Digital Imaging,23(2).
44
-Shalley, C. E. (2007). Team cognition: The importance of team process and composition for the creative problem-solving process. Research in Multi-Level, Issues, 7.
45
-Treffinger, D. J. (1995). Creative problem solving: Overview of educational
46
-implications.Educational Psychology Review, 7(3).
47