ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی و اولویت بندی عوامل مهم موفقیت مدیریت دانش در سازمان کتابخانه ها, موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
هدف: شناسایی و اولویتبندی عوامل مهم موفقیت مدیریت دانش در سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، هدف این پژوهش است. روش: پژوهش حاضر از نظر تقسیمبندی بر مبنای هدف از نوع کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها روش ترکیبی، پیمایشی و دلفی است. در روش دلفی، ازنظرهای 27 نفر خبرگان دانشگاهی و مدیران و کارشناسان ارشد سازمان استفاده شده است. پس از گردآوری دادهها، به منظور تجزیه و تحلیل آماری، از روشهای آمار توصیفی و استنباطی مانند: جدول فراوانی، آزمون فریدمن با به کاربردن نرمافزار آماری SPSSبهرهگرفته شد. یافتهها:نتایج نشان داد عوامل مهم موفقیت مدیریت دانش در سازمان به ترتیب اولویت، عبارتند از: رهبری و حمایت مدیریت ارشد، فرهنگ سازمانی، آموزش و بازآموزی، مستندسازی، استراتژی مدیریت دانش، مخازن دانش، پاداشدهی و ایجاد انگیزه، مدیریت منابع انسانی، فناوری اطلاعات، مدیریت زیرساختهای سازمانی، فرایندها و فعالیتها، اندازهگیری عملکرد، رفع محدودیت منابع، الگوبرداری از بهترینها. اصالت/ارزش: یافتههای این پژوهش به مدیران سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در شناسایی عوامل مهم موفقیت به منظور پیادهسازی و به کارگیری بهینة مدیریت دانش در سازمان، کمک میکند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42348_68afa94036dcb567e2d5f2765cbe3d59.pdf
2014-03-21
5
21
مدیریت دانش
سازمان کتابخانهها
موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
سید رضا
قاسمی
1
کارشناس ارشد مدیریت دانشگاه آزاداسلامی مشهد، شاغل در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی
AUTHOR
مهدی
کریمی
mahdikrimi2010@gmail.com
2
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی و رئیس بخش سازماندهی منابع دیجیتال آستان قدس رضوی
AUTHOR
- طالبی، کامبیز و مهدی سلیمی ترکمانی(1390). اولویتبندی عوامل اساسی موفقیت در پیادهسازی مدیریت دانش در بنگاههای کوچک و متوسط: مطالعه موردی شرکتهای قطعهسازی ایرانخودرو. فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین،1-17.
1
- والمحمدی، چنگیز (1388). تعیین و الویتبندی عوامل اصلی اجرای موفقیتآمیز مدیریت دانش درسازمانهای کوچک و متوسط کشور، فصلنامه مدیریت شماره16، زمستان1388، 88-104.
2
- Green, annie(2009). In search of knowlege management: pursuing primary principles,bingler:emerald, 257
3
- Mathi,kavindra (2004). key success factors for knowledge management, Germany, MBA: international business management & consulting, 2-3.
4
- Tasmin, rosmaini (2010). Determining factors of knowledge management implementation in knowledge – based organizations,Malaysia,university tun hussein onn Malaysia, 1-4.
5
- Wong, kuan yew & Aspinwall, elaine, 2005, An empirical study of the important factors for knowledge - management adoption in the SME sector, Malaysia,journal of knowledge managemant.vol.9,NO.3, 64-82.
6
ORIGINAL_ARTICLE
صاحب نظران علوم انسانی ایران درباره ترجمان دانش چه می گویند؟ یک مطالعه کیفی
هدف: ترجمان دانش بهمعنای کاربردی کردن آن چیزی است که میدانیم. بهعبارت بهتر، فرایندی است که دانش را از شکل ذهنی آن به عرصة عمل منتقل میکند. تعاملات و گفتگوهای مستمر بین گروههای خلقکنندة دانش و کاربران در همة مراحل پژوهش، بخش مهمّی از ترجمان دانش را شکل میدهد. این پژوهش با هدف بررسی نظرهای پژوهشگران شاخص علوم انسانی کشور در مورد ترجمان دانش در علوم انسانی ایران، به انجام رسیده است. روششناسی: این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی نظریّة زمینهای[5] و ابزار مورد استفاده در آن مصاحبة ساختاریافته است. جامعة پژوهش را اعضای هیئت علمی گروههای علوم انسانی سراسر کشور تشکیل میدهند و مصاحبهشوندگان در آن، 19 نفر از صاحبنظران شاخص گروههای علومانسانی دانشگاههای سراسر کشور از رشتههای مختلف علومانسانی میباشند که دارای بیشترین تعداد پژوهش در حیطة خود هستند. برای تأمین روایی و پایایی این پژوهش، از روش ارزیابی لینکولن و گوبا[6]استفاده شد. اصالت: این پژوهش اولین تلاش صورت گرفته در مورد نگرش صاحب نظران علوم انسانی به ترجمان دانش است. یافتهها: پس از کدبندی، طبقهبندی، تجزیه و تحلیل اطّلاعات، یافتههای این پژوهش نشان داد صاحبنظران علوم انسانی، ترجمان دانش در این علوم را در پنج حیطه قابل تبیین میدانند که عبارتند از: تولید دانش، انتقال دانش، اشتراک دانش، محیط پژوهش و کاربرد دانش.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42349_2c57fb937ac60ef31ef79ca757192b71.pdf
2014-03-21
23
43
ترجمان دانش
کاربرد دانش
نظریة زمینهای
کاربرد پژوهش
اورانوس
تاج الدینی
tajedini@uk.ac.ir
1
عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران
AUTHOR
فهیمه
باب الحوایجی
f.babalhavaeji@gmail.com
2
عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران.
AUTHOR
علی
سادات موسوی
moosavi56@gmail.com
3
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران.
AUTHOR
- ادیب حاجباقری، محسن (1385). روش تحقیق گرانددتئوری، راه و روش نظریهپردازی در علوم انسانی و بهداشتی .تهران، نشر و تبلیغ بشری.
1
- حریری، نجلا (1385). اصول و روشهای پژوهش کیفی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
2
- دانایی، مریم و دیگران (1388). بررسی وضعیّت انتقال (ترجمان) دانش با تأکید بر انتقال یافتههای پژوهشی در دانشگاه علومبهزیستی و توانبخشی سال 88_1387. دو فصلنامه توسعة آموزش، 2(3)، 9-16. تاریخ دسترسی10 فروردین 1392. دسترسپذیر در:
3
http://www.zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_code=A-10-3-23&slc _lang=fa&sid=1
4
- رنجبر، هادی و دیگران (1391). نمونهگیری در پژوهشهای کیفی: راهنمایی برای شروع. دانشگاه علومپزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران،10(3)، 238-250. تاریخ دسترسی10 فروردین 1392. دسترسپذیر در:
5
http://journals.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-7-496&slc_lang =fa&sid
6
- سالمی، صدیقه ودیگران (1389). شناسایی موانع بهکارگیری یافتههای تحقیقاتی در عملکرد بالینی پرستاران مراکز درمانی کشور. مجلّة اپیدمیولوژی ایران، 6(1)، 1-9. تاریخ دسترسی10 فروردین 1392. دسترسپذیر در:
7
http://journals.tums.ac.ir/upload_files/pdf/_/16168.pdf
8
- صدیقی، ژیلا ودیگران (1387). ترجمة دانش و بهرهبرداری از نتایج پژوهش. تهران: دانشگاه پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تهران، ادارة انتشارات.
9
- فضلی، فرزانه (1390). بررسی فرایند ترجمان دانش در علوم کتابداری و اطّلاعرسانی پزشکی. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطّلاعرسانی، دانشکدة علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران.
10
- محمّدپور، احمد؛ رسول صادقی و مهدی رضایی (1389). روشهای تحقیق ترکیبی بهعنوان سومین جنبش روششناختی: مبانی نظری و اصول عملی. جامعهشناسی کاربردی (مجلّة پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)، 21(2)، 77-100. تاریخ دسترسی10 فروردین 1392. دسترسپذیر در:
11
http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/38113893805.pdf
12
- Brayer, S., Closs, J., Baum, G., Cooke, J., Griffiths, J., Hostick, T.,… Thompson, D. (2003). The Yorkshire BARRIERS project: diagnostic analysis of barriers to research utilization. International Journal of Nursing Studies, 40, 73-84. http://dx.doi.org/10.1016/S0020-7489(02)00039-1.
13
- CIHR: Canadian Institutes of Health Research (2013). About knowledge translation & commercialization. [online]. http://www.cihr-irsc.gc.ca/e/29418 .html.
14
- Curran, J. A. (2009). Development of a Knowledge Exchange and Utilization Model for Emergency Practice. Doctoral Dissertation, department of Interdisciplinary PhD Program. Dalhousie University. Halifax, Nova Scotia: Dalhousie University. http://hdl.handle.net/10222/12314
15
- Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Newbury Park, CA: Sage Publications.
16
http://books.google.com/books?hl=en&lr=&id=2oA9aWlNeooC&oi=fnd&pg=PA5&sig=GoKaBo0eIoPy4qeqRyuozZo1CqM&dq=naturalistic+inquiry&prev=http://scholar.google.com/scholar%3Fq%3Dnaturalistic%2Binquiry%26num%3D100%26hl%3Den%26lr%3D#v=onepage&q=naturalistic%20inquiry&f= false
17
- Meho, L. I. (2006). E-mail interviewing in qualitative research a methodological discussion. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 57, 1284-1295. http://dx.doi.org/ 10.1002/asi.20416
18
- Santesso, N., & Tugwell, P. (2006). Knowledge Translation in Developing Countries. The Journal of continuing education in the health professions, 26(1), 87-96. http://dx.doi.org/10.1002/chp.55
19
- Tanna, G.V, Sood, M. M., Schiff, J., Schwartz, D., Naimark, D. M. (2011). DO E-Mail Alerts of New Research Increase Knowledge Translation?. A "Nephrology Now". Academic Medicine, 86(1), 132-138.
20
http://dx.doi.org/10.1097/ACM.0b013e3181ffe89e.
21
ORIGINAL_ARTICLE
ترسیم نقشه دانش کتابداران دانشگاه اصفهان
هدف: هدف این پژوهش، ترسیم نقشۀ دانش کتابداران کتابخانههای دانشگاه اصفهان است. روش: روش این پژوهش توصیفی است و جامعۀ آماری آن را 67 نفر از کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاه اصفهان تشکیل میدهند. به دلیل کوچک بودن حجم جامعه، از روش سرشماری، برای گردآوری دادهها از پرسشنامه و چکلیست محقق ساخته و برای تجزیه و تحلیل دادهها از الگوهای رتبههای شغلی و ترسیم نقشۀ دانش، استفاده شد. یافتهها و نتایج: میزان دانش کتابداران در زمینههای مجموعهسازی، فهرستنویسی و ردهبندی، ثبت و آمادهسازی منابع، امانت، مرجع، مهارتهای ارتباطی، مدیریت، فناوری اطلاعات، ساختمان و تجهیزات کتابخانه، و اخلاق کتابداری در سطح مطلوبی قرار دارند. کتابداران در حوزههای مجموعهسازی، فهرستنویسی، ثبت و آمادهسازی، امانت، مرجع، آموزش و اطلاعرسانی، مهارتهای ارتباطی، فناوری اطلاعات، و اخلاق حرفهای دارای تیم خبره هستند. نیازهای تخصصی کتابداران شامل فناوری اطلاعات، نمایهسازی، چکیدهنویسی، علمسنجی، مباحث روز کتابداری، مدیریت، آموزش و اطلاعرسانی و ساختمان و تجهیزات است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42350_091d974f1d6676a3ddd8ccc7d57299a1.pdf
2014-03-21
45
63
مدیریت دانش
نقشه دانش
ترسیم دانش
کتابداران
دانشگاه اصفهان
مظفر
چشمه سهرابی
sohrabi51@yahoo.com
1
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
سمیه
شمسی شاه ولد علیائی
somayeshamsi@gmail.com
2
نویسنده
AUTHOR
-دیلمقانی، میترا (1388). ترسیم نقشۀ دانش، گامی جهت استفادۀ بهینه از منابع دانشی سازمان. اطلاعشناسی. 1 (25)، 39-58.
1
- حیاتی، زهیر و علی رادمهر (1386). بررسی وضعیت نیروی انسانی در کتابخانههای دانشگاهی و تحقیقاتی کشور. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 2 (70)، 69- 85.
2
- رضازاده مهریزی، محمدحسین و دیگران (1389). ابزارهای مدیریت دانش. تهران: موسسه فرهنگی هنری پردازش هوشمند علایم.
3
-لیبوویتز، جی. (1384). مدیریت دانش: آموزههایی از مهندسی دانش، ترجمه محمد حسنزاده. تهران: انتشارات سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور (نشر اثر اصلی 2001)
4
- موکهرجی، ا. ک (1382). تاریخ و فلسفه کتابداری. ترجمه اسدالله آزاد. تهران: کتابدار (نشر اثر اصلی 1966)
5
-Andersen, A. (1998). Knowledge Mapping: Getting Started in Knowledge Management, Retrieved from http://openacademy.mindef.gov.sg.
6
-Eppler, M. (2001). Making Knowledge Visible Throgh Intranet Knowledge Maps: Concepts, Elements, Cases, International Conference on System Science. Hawaii.
7
- Lecocq, R.(2006). Knowledge mapping: A conceptual model, Defence R & D Canada- Valcatier Technical Report,DRDC Valcartier TR 2006-118.
8
-Probst, G.; Raub, S.; Romhardt, K. (2000). Managingt Knowledge-Bulding Blocks for Success, West Sussex: John Wiley & sons.
9
-Tandukar, D (2005). knowledge mapping. Retrieved from:
10
ww.zimerticles.com/?knowledge-mapping&id=9047or http://ezinearticles.com/?expert=Deependra-Tandukar
11
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی موانع باز دارنده همکاری های علمی بین المللی(مطالعه موردی اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران در تالیف مشترک مدارک علمی پایگاه اطلاعاتی
هدف: بررسی موانع همکاریهای علمی بینالمللی تألیف مدارک علمی مشترک از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران.روش پژوهش: نوع پژوهش کاربردی و روش آن پیمایشی است. ابزار پژوهش، پرسشنامهای محقق ساخته است. جامعۀ پژوهش 270 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران بوده است. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای هر متغیر بهطور جداگانه محاسبه گردیده است که نتایج از سطح بالای پایایی آن حکایت دارد.یافتهها: نتایج نشان میدهد متغیر سیاسی با میانگین 53/3 ، تأثیرگذارترین مانع همکاریهای علمی بینالمللی از دیدگاه جامعۀ پژوهش ذکر شده است. متغیر فرهنگی نیز در مقایسه با سایر عوامل، کمترین میزان میانگین (21/2) و اثرگذاری را داشته است. همچنین، یافتهها نشان داد همبستگی منفی و معناداری میان تولیدات علمی مشترک بینالمللی افراد و 3 متغیر سیاسی، سازمانی و انگیزشی وجود داشته است؛ بدین معنا که هرچه میزان تولیدات علمی مشترک افراد کمتر باشد، میزان موانع و مشکلات پژوهشگران پاسخدهنده به پرسشنامه در رابطه با این سه متغیر بیشتر بوده است و برعکس.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42352_d5ba67721203522a080d9d08f118e3f0.pdf
2014-03-21
65
90
همکاریهای علمی بینالمللی
تألیف مشترک
موانع همکاریهای علمی
دانشگاه تهران
پایگاه اطلاعاتی ISI
عارف
ریاحی
ariahi@ut.ac.ir
1
دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاذ اسلامی واحد علوم تحقیقات و فناوری
AUTHOR
محمد امین
قانعی راد
2
دکترای جامعه شناسی دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی مرکز تححقیقات سیاست علمی کشور
AUTHOR
الهام
احمدی
ahmadielham2012@gmail.com
3
کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
- استادزاده، زهرا (1384). روابط علمی بین دانشگاههای داخل و خارج از کشور. رهیافت، (35)، 74-82 .
1
- حریرچی، گویا (1384). بررسی عوامل همکاری نویسندگان ایرانی در تدوین مقالات مشترک ISI با نویسندگان خارجی در حوزۀ علوم تجربی در سال 2003 میلادی. پایاننامه کارشناسیارشد علم اطلاعات و دانششناسی. دانشگاه تهران.
2
- رحیمی، ماریه و رحمتالله فتاحی (1386). بررسی میزان تأثیر عوامل مؤثر بر همکاری علمی از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد. کتابداری و اطلاعرسانی، 12 (1)، 79-98.
3
- قانعیراد، محمدامین؛ ابوالقاسم طلوع، و فرهاد خسروخاور، (1387). عوامل، انگیزشها و چالشهای تولید دانش در بین نخبگان علمی. سیاست علم و فناوری، سال اول،2، 71-84.
4
- کمیتۀ شناسایی موانع تحقیق و نوآوری (1382). شناسایی موانع تحقیق و نوآوری در کشور (برنامه بلند مدت و کوتاه مدت). فصلنامه رهیافت، 31، 95-103.
5
- ماتسیچ، پاول دبلیو؛ مونسی، باربارا آر (1381). عوامل موفقیت در همکاری. ترجمه مریم نظری و سیروس علیدوستی. تهران: مرکز مدارک اطلاعات و مدارک علمی ایران.
6
- نوروزی، علیرضا و خالید ولایتی، (1388). همکاری علمی پژوهشی : جامعهشناسی همکاری علمی. تهران: چاپار.
7
- Beaver, D. & Rosen, R. (1978). Studies in scientific collaboration – Part I. Professional origins of scientific co-authorship. Scientometrics, 1(1), 65-84
8
- Child, J., & Faulkner, D. (1998). There are no sources in the current document. Strategies of co-operation. New York: Oxford University Press, Vol.1.
9
- Hara, N .et al. (2003). An emerging view of scientific collaboration: scientist’ perspective on collaboration and factors that impact collaboration. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 54(10), 952-965.
10
- Katz, J.S., & Martin, B.R. (1997). What is research collaboration?. Research Policy, 26(1), 1-18.
11
- Kim, M.J. (1999).Korean international co-authorship in science 1994-1996. Journal of Information Science, 25(5), 403-412.
12
- Koen, J., & Robert, T. (2008). Chinese researchers returning home: Impacts of international mobility on research collaboration and scientific productivity. Scientometrics, 77(2), 309-333.
13
- Nelius, B. (2009). Neo-colonialism and research collaboration in Central Africa. Scientometrics, 81(2), 413-434.
14
- Osareh, F. & Wilson, C.S. (2002). Collaboration in Iranian scientific publications, Libri, 52(2), 88-98.
15
- Pauline, M. & et al. (2008). Intra-EU vs. extra-EU scientific co-publication patents in EU. Scientometrics, 75(3), 555-574.
16
- Royel, J., & Et al. (2007). Publishing in international journals: An examination of trends in Chinese co-authorship. Scientometrics, 71(1), 59-86.
17
- Sun, Y. (2006). Bibliometric Analysis of Scientific Research Collaboration between Japan and China. Retrieves Sep. 10, 2008. From: HTPP://eprints.rclis.org’archive/00006418.
18
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی جایگاه واسطه های اجتماعی آنلاین در اطلاع یابی : مطالعه موردی"پایگاه مرجع متخصصین ایران"
هدف: این پژوهش با انتخاب پایگاه مرجع متخصصان ایران به عنوان جامعترین پایگاه در حوزههای تخصصی متنوع، بر آن است که جنبههای مختلف و نقشهایی را که به عنوان واسطۀ اطلاعاتی در بین مخاطبان و کاربران خود ایفا میکند، شناسایی نماید. روش: این مطالعه از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعه پژوهش را اعضای پایگاه مرجع متخصصین ایران که افزون بر 190 هزار نفر هستند، تشکیل میدهد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 380 نفر به دست آمد. نحوه نمونهگیری به صورت تصادفی است و پرسشنامه به آدرس پست الکترونیک افراد ارسال شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه آنلاین محقق ساخته با 12 پرسش است که با ابزار گوگلداک طراحی شده است. یافتهها:مراجعۀ اعضا به این پایگاه بیشتر به شکل روزانه اتفاق میافتد. کاربران و مخاطبان مهمترین دلیل مراجعۀ خود به این پایگاه را به ترتیب دریافت اخبار تخصصی، اطلاع از آگهیهای استخدام، طرح سؤال، پاسخگویی به سؤالها، اطلاع از فرصتهای تحصیلی مرتبط با رشتۀ تخصصی، سایر موارد، آگاهی از کنفرانسهای ملی و بینالمللی، دریافت یا اشتراک مقاله و استفاده از کتابهای موجود در کتابخانه دیجیتال عنوان کردهاند. کاربران میزان رضایت خود از حجم پاسخهای ارائه شده به سؤالهایشان را در بخش تالارهای سؤال و جواب این پایگاه، کیفیت پاسخها و سرعت پاسخگویی، متوسط به بالا و نقش این پایگاه در ایجاد ارتباطات کاری در حوزۀ تخصصی خود و برقراری ارتباط با سایر متخصصین را زیاد توصیف کردهاند. نتایج: میزان استفادۀ علمی و پژوهشی از این پایگاه، پائین بوده و از آن بیشتر به عنوان ابزار اطلاعرسانی شغلی و تخصصی بهرهگیری میشود. از میان قابلیتهای متعدد این پایگاه، بخش اخبار تخصصی بالاترین میزان استفاده را دارد. مراجعه به این پایگاه در مقایسه با جستجو در موتورهای کاوش، برای کاربران سودمندتر بوده است. با بهرهگیری از این پایگاه ایجاد ارتباطات کاری در حوزۀ تخصصی کاربران و برقراری ارتباط آنان با سایر متخصصان، افزایش یافته است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42360_a868df5a1ff3539a880c193cce5e5ca1.pdf
2014-03-21
91
114
واسطههای اطلاعاتی
رفتار اطلاعیابی
آنلاین گفتگو
پایگاه مرجع متخصصان ایران
قاسم
آزادی احمدآبادی
azadi_gh@yahoo.com
1
دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
نصرت
ریاحی نیا
sara_purriahi@yahoo.com
2
استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
- اکبریتبار، علیاکبر(1390). مطالعه شبکههای اجتماعی مجازی؛ مطالعه موردی شبکههای اجتماعی دوره و یو 24، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
1
- بابائی، محمود (1391). بررسی تأثیر سازوکارهای ارتباطی اینترنت بر الگوهای تعامل کنشگران فضای سایبر ایران. پایاننامه دکترا، دانشگاه علامه طباطبائی.
2
- رسولی، محمدرضا و مریم مرادی (1391). بررسی عوامل مؤثر بر تولید محتوا در شبکههای اجتماعی. علوم اجتماعی، شماره 56، آبان ماه.
3
- Blau, P. (1986). Exchange and Power in Social Life. New Brunswick, NJ: Transactions Books.
4
- Burt, R. (1992). Structural Holes. Cambridge, MA: Harvard Univ. Press, USA.
5
- Cross, R. (2000). "More than an answer: How seeking information through people facilitates knowledge creation and use," in Proceeding Toronto Academic Management Conference, Toronto, ON, Canada, Aug.
6
- Ehrlich, K. & Cash, D. (1999). The Invisible World of Intermediaries: A Cautionary Tale. Computer Supported Cooperative Work (CSCW), 8 (1), 147-167.
7
- Erickson, B. (1988). "The relational basis of attitudes," in Social Structures: A Network Approach, B. Wellman and S. Berkowitz, Eds. Cambridge, U.K.: Cambridge Univ. Press, pp. 99–121.
8
- Evans, B. M., & Chi, E. H. (2008). Towards a model of understanding social search. In Proceedings of the CHI’08, ACM Press, pp. 485–494.
9
- Gillin, P. (2009). Secrets of the Social Media Marketing. Fresno CA, USA: Quill Driver Books.
10
- Harper, F.M., Moy, D. and Konstan, J.A. (2009). Facts or friends? Distinguishing informational and conversational questions in social Q&A sites. CHI, 759-768.
11
- Harper, F.M., Raban, D., Rafaeli, S., and Konstan, J.A. (2008). Predictors of answer quality in online Q&A sites. In Proc. CHI 2008, ACM Press, p 865-874.
12
- Hsieh, G. and Counts, S. (2009). Mimir: A market-based real-time question and answer service. CHI, 769-778.
13
- Kuhlthau, C. C. (2004). Seeking meaning: A process approach to library and information services. 2nd Ed. Westport, CT: Libraries Unlimited.
14
-March J. and H. Simon (1958). Organizations. New York: Wiley.
15
- Marchionini, G. (2006). Exploratory search: From finding to understanding. Communications of the ACM, 49 (4), p41–46.
16
- Morris, Meredith Ringel; Teevan, Jaime; Panovich, Katrina (2010).What Do People Ask Their Social Networks, and Why? A Survey Study of Status Message Q&A Behavior.CHI, April 10–15, Atlanta, Georgia, USA.
17
- Nam, K.K., Ackerman, M.S., and Adamic, L.A. (2009). Questions in, knowledge in? A study of Naver's question answering community. In Proc. CHI 2009, ACM Press, p779-788.
18
- Raban, D. and Harper, F. (2008).Motivations for answering questions online. In New Media and Innovative Technologies.
19
- Ramirez A Jr., et al. (2002). Information seeking strategies, uncertainty, and computer-mediated communication: Towards a conceptual model. Human Communication Research; 28:213–28.
20
-Shah, C., Oh, J.S., and Oh, S. (2008). Exploring characteristics and effects of user participation in online social Q&A sites. First Monday, 13, p9-1.
21
-Yang, Ji Yeon؛ Young Rieh، Soo (2010). Dual Roles in Information Mediation at Work: Analysis of Advice-receiving and Advice-providing Diary Surveys. ASIST, October 22–27, 2010, Pittsburgh, PA.
22
-Yuan, Y., Carboni, I., & Ehrlich, K. (2010). The impact of awareness, social accessibility and media multiplicity on expertise retrieval. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 61(4), 700–714.
23
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی دسترسی فضایی به کتابخانه های اقماری و منطقه ایی ( مطالعه موردی : کلانشهر مشهد )
چکیده هدف: بررسی ابعاد فضایی دسترسی به کتابخانههای عمومی در ارتباط با ویژگیهای اجتماعی- اقتصادی شهروندان در سطح نواحی شهر مشهد. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی است. در راستای هدف پژوهش، دو روش سنجش دسترسی بر حسب استاندارد فاصله و درجه کشش کتابخانههای اقماری و منطقهای، مورد استفاده قرار گرفته است. یافتهها: در بین گروههای جمعیتی واقع در شعاع 1500 متری کتابخانههای اقماری، طبقات بالا، بسیار بالا و پایین بیشترین میزان دسترسی به کتابخانه را دارند و در بین گروههای جمعیتی واقع در شعاع 3000 متری کتابخانههای منطقهای، بیشترین جمعیت متعلق به طبقات بسیار بالا و متوسط است. در رابطه با دسترسی به مجموع دو نوع کتابخانهها بر اساس درجه کشش، 24 ناحیه از دسترسی متوسط به بالا برخوردارند و بیشتر بخشهایی از طبقه پایین و متوسط را زیر پوشش قرار میدهند. همچنین، 16 ناحیه در سطوح پایینتر از میانگین قرار دارند، که این امر حاکی از کمبود کتابخانهها در این نواحی است. به طورکلی، توزیع کتابخانهها در نواحی با وضعیت اجتماعی- اقتصادی بالا یا پایین رابطهای ندارد و کاملا تصادفی و پراکنده ایجاد شدهاند. محلات شهرک عسکریه، شیرین، کارخانهقندآبکوه در بدترین وضعیت دسترسی به کتابخانهها قرار دارند. برای افزایش دسترسی عادلانة کتابخانهها در سطح شهر مشهد، دایرکردن کتابخانه در این محلات باید در اولویت قرار گیرد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42361_769570879ba0c51af60dd748f4b7f277.pdf
2014-03-21
115
133
کتابخانههای عمومی
توزیعجغرافیایی کتابخانههای عمومی مشهد
دسترسی طبقات اجتماعی- اقتصادی به کتابخانهها
کتابخانههای اقماری و منطقهای
حسین
آقاجانی
aqajani_h@yahoo.com
1
عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی مشهد
AUTHOR
شیرین
صباغ آبکوه
shsabaghi@gmail.com
2
دانشجوی دکترای جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه فردوسی مشهد
LEAD_AUTHOR
-دهقانی سانیچ، جلال و حسن محمودی (1390). شناسایی و رتبهبندی معیارهای مؤثر بر مکانیابی کتابخانههای عمومی» با استفاده از ANP فازی و TOPSIS فازی، کتابداری و اطلاعرسانی، سال 14، شماره 1، صص 345-319.
1
-ذبیحی، جواد (1387). بررسی توزیع فضایی تسهیلات عمومی شهری بر اساس مدل یکپارچه دسترسی در شهر مشهد، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
2
-رهنما، محمد رحیم (1383). تبیین نقش و جایگاه برنامه میان مدت هماهنگی در توسعه کلانشهرها، نمونه کلانشهر مشهد، گزارش شماره 8، مقایسه بین شیوه تعیین مشکلات و برنامهریزی میان مدت شهرداری (کارگردگرایی) و شیوه شهرسازی مشارکتی، جهاد دانشگاهی مشهد.
3
-رهنما، محمد رحیم و حسین آقاجانی (1388). تحلیل توزیع فضایی کتابخانههای عمومی در شهر مشهد، کتابداری و اطلاعرسانی، سال 12، شماره 2، صص 28-7.
4
-بیرانوند، علی (1390). کتابخانههای عمومی و توسعه فرهنگی، دانشگاه پیام نور.
5
-دفتر مطالعات و حمل و نقل، سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد، 1391.
6
-سازمان میراث فرهنگی، (1388).
7
-سرشماری نفوس و مسکن بلوکهای آماری مشهد، (1385).
8
-سرشماری نفوس و مسکن،(1390).
9
-شاهنوشی، ناصر (1385). تعیین سطح توسعه یافتگی نواحی شهر مشهد مقدس، کنفرانس برنامهریزی و مدیریت شهری». مشهد، شهرداری مشهد.
10
-شیعه، اسماعیل (1382). مقدمه ای بر مبانی برنامهریزی شهری، تهران: انتشارات دانشگاه علم و صنعت.
11
-مختارپور، رضا (1387). مکانیابی کتابخانههای عمومی کشور؛ ضرورت و مؤلفهها (با تأکید بر سامانه اطلاعات جغرافیایی)، علوم و فناوری اطلاعات، دوره 24، شماره 1، صص 217-203.
12
-مختارپور، رضا؛ ایوب تقیزاده و کاظم رنگزن (1388). مکانیابی کتابخانههای عمومی شهرستان اهواز با استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی (ساج)، کتابداری و اطلاعرسانی، سال 12، شماره 2
13
-یوسفی، علی (1388). طرح سامانه اجتماعی - فرهنگی شهر مشهد، معاونت اجتماعی- فرهنگی شهرداری مشهد.
14
- Bhat, C., & Handy, S., & Kockelman, K., & Mahmassani, H., & Chen, Q. & Weston, L. (2000). Development of an Urban Accessibility Index: Literature Review, Research project conducted for the Texas Department of Transportation, Center for Transportation Research, University of Texas, Austin (TX), USA.
15
- Comber, A., & Brunsdon, C., & Phillips, M. (2011). The varying impact of geographic distance as a predictor of dissatisfaction over facility access, Department of Geography, University of Leicester, Leicester, LE1 7RH, UK, pp. 1-26.
16
- Delmelle, C. E., & Casas, I. (2012). Evaluating the spatial equity of bus rapid transit-based accessibility patterns in a developing country: The case of Cali, Colombia, Transport Policy, No. 20, pp. 36-46.
17
- Geurs, K.T. & van Eck, J.R. (2001). Accessibility Measures: Review and Applications, National Institute of Public Health and the Environment, RIVM and Urban Research Centre, Utrecht University, Netherlands. June.
18
- Hansen,W. G. (1959). How accessibility shapes land use, Journal of the American Planning Association, Vol. 25, No.2, pp.73–76.
19
- Ingram, D. R. (1970). The concept of accessibility: A search for an operational form, Regional Studies, No.2, pp. 101–107. doi:10.1080/09595237100185131
20
- Koontz, C. M., & Jue, D. K., & Lance, K. C. (2005). Neighborhood-based in-library use performance measures for public libraries: A nationwide study of majority–minority and majority white/low income markets using personal digital data collectors, Vol. 27, pp. 28-50.
21
- Litman, T. (2003). Measuring Transportation: Traffic, Mobility and Accessibility, ITE Journal, Vol. 73, No. 10, March, pp.1-17.
22
- Liu, S., & Zhu, X. (2004). Accessibility analyst: An integrated GIS tool for accessibility analysis in urban transportation planning, Environment and Planning B: Planning and Design, Vol. 31, 105–124.
23
- Palmer, E. S. (1981). The effect of distance on public library use: A literature survey, Library Research, Vol. 3, No.3, pp. 315–334.
24
- Park, S. J. (2005). A study on the site selection of public libraries using analytic hierarchy process technique and geographic information system, Journal of the Korean Society for Information Management, Vol. 22, No. 1, pp. 65–85.
25
- Park, S. J. (2012). Measuring public library accessibility: A case study using GIS, Library & Information Science Research, Vol.34, pp.13-21.
26
- Penchansky, R., & Thomas, J. W. (1981). The concept of access: Definition and relationship to consumer satisfaction, Medical Care, Vol. 19, No. 2, pp. 127–140.
27
ORIGINAL_ARTICLE
پژوهش سنجی نشریات علم اطلاعات ودانش شناسی:رویکردی روش شناسانه به مقالات پژوهشی منتشر شده در10نشریه علم اطلاعات
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی روششناسانه مقالات پژوهشی منتشر شده در نشریات علم اطلاعات و دانششناسی کشور طی سالهای 1380 تا 1390 است. روش: به منظور دستیابی به این هدف، تمامی مقالات 10 نشریه منتخب حوزه علم اطلاعات و دانششناسی کشور (211 شماره و 2118 مقاله) با استفاده از روش تحلیل محتوا بررسی گردید. تعداد مقالات پژوهشی، پیروی مقالات پژوهشی از ساختار ایمراد (دارا بودن چهار بخش مقدمه، روش، نتایج و بحث)، روشهای پژوهشی و آزمونهای آماری مورد استفاده، از جمله مقولههای مورد بررسی بودهاند. یافته ها:نتایج این بررسی حاکی از آن است که از 2118 مقاله، بیش از 57% ماهیت پژوهشی داشته و در بازه زمانی مورد نظر، تعداد این مقالات همواره رشد داشته است. همچنین تعداد مقالاتی که به طور کلی از ساختار ایمراد پیروی نمیکنند، کمتر از 3% است. بیشترین روش پژوهشی مورد توجه، روش پیمایشی (فراوانی 662) با استفاده از پرسشنامه (فراوانی 597) است. همچنین آزمونهای تی، مجذور کا و همبستگی پیرسون به ترتیب از کاربردترین آزمونهای آماری در مقالات منتشر شده میباشند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42362_2d15cdaf8568b7779cc3e518029a5ae7.pdf
2014-03-21
135
161
نشریه های علم اطلاعات و دانش شناسی
شیوه های پژوهش در علم اطلاعات و دانش شناسی
نشریات علم اطلاعات و دانش شناسی
نشریات کتابداری و اطلاع رسانی
شعله
ارسطوپور
arastoopoor@gmail.com
1
استادیار و عضو هیئت علمی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری
AUTHOR
- آذرانفر، جوانه (1385). تحلیل محتوای پایاننامههای تحصیلات تکمیلی رشته کتابداری و اطلاعرسانی موجود در پایگاه اطلاعرسانی مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران در سالهای 1373 – 1382. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران.
1
- ابرامی، هوشنگ (1378). شناختی از دانششناسی. تهران: کتابدار.
2
- احمدی لاری، رکن الدین و فرزین فرزانه (1376). بررسی مقالات کتابداری و اطلاعرسانی 1374 – 1358. کتابداری، دفتر 26 – 27: 58 – 72.
3
- اردلان افتخاری ، سامیه و چشمه سهرابی، مظفر (1389). ارزیابی کمی و کیفی نشریه کتابداری و اطلاعرسانی آستان قدس رضوی از بهار 1377 تا بهار 1378. کتابداری و اطلاعرسانی. جلد 13(3).
4
- ارسطوپور، شعله و فاطمه احمدینسب (1393). نگاهی آسیبشناسانه به آییننامه ارتقای اعضای هیئت علمی و پیامدهای منفی حاصل از آن در زمینه تولید علم. در همایش ملی سنجش علم: ارزشیابی و آسیبشناسی بروندادهای علمی، 31 اردیبهشت و 1 خرداد، اصفهان، ایران.
5
- پاکدامن، نشانه (1388). روند بکارگیری روشهای پژوهش در پایاننامههای کارشناسیارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال (1384 – 1371). فصلنامه دانششناسی (علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات). شماره 4: 1 – 14.
6
- حری، عباس و افسانه محسنزاده (1381). روند بکارگیری روشهای پژوهش در پایاننامههای کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه تهران (1348 – 1378). مجله روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، جلد 33 (1): 55 – 76.
7
- خبرگزاری دانشجویان ایران، (31 فروردین 1392). امتیازات ویژه برای ناشران نشریات علمی-ترویجی. دسترسی در 25/11/ 92 از: http://www.isna.ir/fa/print/92013112565/ امتیازات- ویژه- برای- ناشران- نشریات- علمی- ترویجی.
8
- دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی (1389). آییننامه ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی مؤسسههای آموزشی و پژوهشی. تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی.
9
- سلک، محسن و اشرف السادات بزرگی (1389). تحلیل محتوای مقالات منتشر شده در دو نشریه فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی و فصلنامه کتاب در سالهای 1385 و 1386. فصلنامه دانششناسی (علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات). جلد 3(10): 25 – 40.
10
- سیدین، مهرداد و فهیمه بابالحوائجی (1387). تحلیل محتوای پایاننامههای کارشناسیارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران شمال، علوم تحقیقات تهران، علوم تحقیقات اهواز و همدان در سالهای 1372 – 1386. پیام کتابخانه، جلد 15 (1): 95 – 121.
11
- ملیح، سعید (1376). تحلیل محتوای مقالات کتابداری و اطلاعرسانی در نشریات کتابداری و اطلاعرسانی در سالهای 1347 – 1377. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران.
12
- Bates, M. J. (1999). A Tour of Information Science through the pages of JASIS. Journal of the American Society for Information Science, Vol. 50(111): 975 – 993.
13
- Black, S. (2011). How Much Do Core Journals Change Over a Decade? The Case of Communication Disorders. Library Resources and Technical Services, Vol. 56 (2): 80 – 93.
14
- Kokabi, M. (2009). An evaluation of evaluation methodologies concerning academic performance in Iran. In The Proceedings of the 3rd European Conference on Information Managementand Evaluation, Edited by Jan Ljungberg, (P. 258 – 273), London: Academic Publishing Limited.
15
- McKechnie, L. & Pettigrew, K. (2002). Surveying the Use of Theory in Library and Information Science Research: a Disciplinary Perspective. Library Trends, Vol. 50(3): 406 – 417.
16
- Oyewusi, F. O. (2012). School library research in Nigeria Content analysis of Nigerian School Library Journal 1979-2010. Library Review, Vol. 61 (3): 215-230
17
- Riggs, D.E., )1994). What librarians are seeking in the professional literature. Library Hi-Tech, 12 (4):5.
18
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تاثیر اجرای طرح "کتاب من" بر میزان مراجعه پسندی اعضای کتابخانه های عمومی منتخب شهر مشهد
هدف: این پژوهش به منظور بررسی مراجعهپسندی کتابخانهها در پی اجرای طرح «کتاب من» در کتابخانههای عمومی شهر مشهد انجام شده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعة آماری پژوهش تمامی کتابداران شاغل و استفادهکنندگان از طرح «کتاب من» در 8 کتابخانة منتخب بود که با روش نمونهگیری طبقهای و بر مبنای جدول مورگان و کرجسی، تعداد 361 مراجعهکننده و 26 کتابدار، به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. یافتههای پژوهش:یافتههای پژوهش نشان داد هم کتابداران و هم مراجعهکنندگان دربارة مراجعهپسندتر شدن مجموعه، نظر مثبتی داشتند. نتیجهگیری:از یافتههای به دست آمده میتوان نتیجه گرفت که اجرای طرح «کتاب من» در دراز مدت؛ در عین حال که موجب سازگاری بیشتر مجموعه با نیازهای کاربران خواهد بود، از لحاظ تناسب موضوعی مجموعه با سیاستهای کتابخانههای عمومی نیز سازگاری بیشتری به وجود خواهد آمد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42405_0870c7cabd758bfc4c4f5b70cd982750.pdf
2014-03-21
163
182
طرح «کتاب من»
مراجعه پسندی
کتابخانههای عمومی
نهاد کتابخانههای عمومی
مشهد
فرخنده
موسوی زارع
moosavizare.lib@gmail.com
1
دانش آموختة کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
- احمدی، محمود (1375).کتابخانههای عمومی در استرالیا. پیام کتابخانه.۶(39). 73-74.
1
- امانی، غفور (۱۳۷۵). بررسی وضعیت کتابخانههای عمومی استان اردبیل. پیام کتابخانه، ۶(۳،۴)، 102-106.
2
- امیننژاد،ناهید (۱۳۸۷). بررسیوضعکتابخانههایعمومیدرسیسالپسازپیروزیانقلاباسلامیایران. کتاب ماهکلیات. (134). 12-19 .
3
- بیگدلی، زهرا و بهروز فرهادیان (۱۳۸۱). نظر مراجعان کتابخانههای عمومی خوزستان درباره تناسب مجموعهها با نیازهای اطلاعاتی آنان. مجله علوم اجتماعی و انسانی، ۳۶(۲)، 204-218.
4
- خاکی،غلامرضا (1387). روشتحقیقبارویکردپایاننامهنویسی. تهران: بازتاب.
5
- دیانی، محمدحسین (۱۳۶۱). هدفهای کتابخانههای عمومی در ایران بعد از انقلاب. نشر دانش، ۲(۴)، 15-21.
6
- دیانی، محمدحسین (۱۳۸۰).مجموعهسازی و فراهمآوری در کتابخانهها. اهواز، دانشگاه شهید چمران.
7
- سپهر، فرشته و شیما حجازیزاده (۱۳۸9). بررسی نگرش اعضای کتابخانههای عمومی شهر زاهدان در خصوص نقش کتابخانههای عمومی در رفع نیازهای اطلاعاتی آنان. مجله کتابدار، 9(4). قابل دسترس در آدرس اینترنتی www.ketabdar.org
8
- ستّاری، بهزاد و مریم جواهری (۱۳۸۵). نیازسنجی منابع اطلاعاتی در کتابخانههای عمومی استان اردبیل. فصلنامه کتاب،65. 215-238.
9
- سینایی، علی (۱۳۷۸). مجموعهسازی در کتابخانهها (ج ۱). تهران،سازمانمطالعهوتدوینکتبعلومانسانیدانشگاهها (سمت).
10
- شهمیرزادی، طیبه و نادر نقشینه (1388). دشواریهای ناشی از سیاستهای عرضی و راهکارهای مقابله برای تأمین منابع اطلاعاتی. اطلاع رسانی،۱۴(۱، ۲).
11
- شهمیرزادی، طیبه و فاطمه فهیمنیا (۱۳۸۸). بررسی وضعیت مجموعهسازی کتابخانههای عمومی کشور. فصلنامه کتاب، ۷۷، 111- 136.
12
- شیخ عطار، فرید الدین محمد (۱۳۸۳). بررسی میزان انطباق مجموعه منابع کتابخانههای عمومی وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با نیاز اعضا. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی. دانشگاه آزاد اسلامی.
13
- محمد اسماعیل، صدیقه و زهرا صالحی فتحآبادی (۱۳۹۰). نگاهی به وضعیت مجموعهسازی در کتابخانههای عمومی، مطالعه موردی :کتابخانههای عمومی شهر کرمان. کتاب ماه، ۱۵(۲)، 98-105.
14
- Allen, Megan; Ward,Suzanne M.; Wray,Tanner; Debus-López, Karl E. (2003) , Patron-focused services in three US libraries:collaborative interlibrary loan, collection development and acquisitions, Interlending& Document Supply, 31 (2) , 138- 141.
15
- Anderson, Kristine J., et al. (2010). Liberal Arts Books on Demand: A Decade of Patron-Driven Collection Development, Part 1. Collection Management 35, no. 3:125.
16
- Hodges, Dracine, Cyndi Preston, and Marsha J. Hamilton. )2010(. Patron-Initiated Collection Development: Progress of a Paradigm Shift. Collection Management 35, no. 3:208.
17
- Nixon, J. M. & Saunders, E.A. (2010). Study of Circulation Statistics of Books on.
18
- Demand: A Decade of Patron-Driven Collection Development, Part 3. Collection Management, 35 (3-4) , 151-161.
19
- Schroeder, Rebecca (2012). When patrons call the shots: patron-driven acquisition at Brigham Young University. Collection Building, 31(1) , p.11-14.
20
- Ward, Suzanne M.; Wray, Tanner; Debus- Lo´pez, Karl E.(2003). Collection development based on patron requests: collaboration between interlibrary loan and acquisitions.Library collection, acquisitions, & technical services, 27, 203-213.
21
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی موتورهای جستجو در بازیابی تصاویر بر اساس نمایه سازی مبتنی بر متن و محتوا
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی توانمندیها و تفاوتهای موتورهای جستجوی مورد مطالعه در بازیابی تصاویر بر اساس نمایهسازی مبتنی بر متن و محتواست. روش:پژوهش حاضر از نوع کاربردی است. روش مورد استفاده در این پژوهش از نوع تحقیقات ارزیابانه است. پنج موتور جستجو شامل گوگل، یاهو، پیکسرچ، لایکاس و اکسالید که قابل دسترس و سازگار با هدفهای پژوهش بودند، به عنوان جامعة پژوهش انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات به شیوۀ مشاهده و با استفاده از سیاهۀ محققساخته صورت گرفت. سیاهۀ مورد استفاده شامل40 مؤلفه بود که سه بخش اصلی (معیارهای ارزیابی موتورهای جستجوی تصاویر، بازیابی تصاویر بر اساس نمایهسازی مبتنی بر متن و محتوا) و یازده زیربخش را شامل میشود. یافتهها: بر اساس نتایج حاصل، مشخص شد موتور جستجوی گوگل نسبت به دیگر موتورها وضعیت مطلوبتری را در بازیابی تصاویر دارد و به عنوان کارآمدترین موتور جستجو در بازیابی تصاویر در این پژوهش شناخته شد. در جایگاههای بعدی نیز به ترتیب یاهو، لایکاس، اکسالید و پیک سرچ بر اساس درصد فراوانی کسب شده در معیارهای این پژوهش، رتبهبندی شدند. همچنین، با توجه به آزمون فرضیههای پژوهش در بازیابی تصاویر بین موتورهای جستجوی مورد مطالعه بر اساس نمایهسازی مبتنی بر متن و محتوا، تفاوت معناداری وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: براساس نتایج پژوهش مشخص شد که موتورهای جستجوی عمومی نسبت به موتورهای جستجوی تخصصی، عملکرد بهتری در بازیابی تصاویر دارند. بنابراین، جستجوگران تصاویر در وب میتوانند در انتخاب موتور جستجوی متناسب با نیاز خود بهتر تصمیمگیری کنند. همچنین، نتایج حاصل میتواند به متولیان موتورهای جستجوی مورد مطالعه و طراحان داخلی برای طراحی بهتر کمک کند. ضمن این که سیاهه تهیه شده در این پژوهش میتواند در حوزههای مشابه نیز مورد استفاده قرار گیرد. کلیدواژهها: تصویریابی الکترونیکی، موتورهای جستجوی عمومی ، نمایهسازی تصاویر، نمایهسازی متنی، نمایهسازی محتوا.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42406_ab5c7a4ca0633ebe4749aec84ff85433.pdf
2014-03-21
183
205
تصویریابی الکترونیکی
موتورهای جستجوی عمومی
نمایهسازی تصاویر
نمایهسازی متنی
نمایهسازی محتوا
یعقوب
نوروزی
ynorouzi@gmail.com
1
عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم
AUTHOR
فرشته
سوری
librarymalayer@yahoo.com
2
گروه علوم کتابداری و اطلاع رسانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، همدان، ایران
LEAD_AUTHOR
- اسفندیاریمقدم، علیرضا و زهره بهاریموفق (1388). امکانات جستجو در فراموتورهای جستجو دروب: رویکردی مبتنی برسیاهةوارسی، فصلنامه علوم و فناوری اطلاعات، دوره25، شماره 2، ص265-287.
1
- پورسیستانی، پردیس (1389). ارزیابی فاکتورهای مؤثر در نمایهسازی و بازیابی تصویر براساس محتوا درحوزه فشردهJPEG، دانشگاه پیامنور، پایاننامه کارشناسیارشد مهندسی کامپیوتر، دانشکده کامپیوترو فناوری اطلاعات.
2
- عباسپور،جواد (1384). نمایهسازی تصاویر: چالش و رویکردها، مجله کتابداری، سال نهم، دفترچهل و چهارم،ص 167-177.
3
- فتحیان، محسن (1390). بازیابی محتوایی تصاویر بر مبنای یادگیری ماشین از طریق تعامل با کاربر، دانشگاه کردستان، دانشکده فنی ومهندسی، پایاننامه کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر.
4
- فرخزاد، بیبیفاطمه (1390). بررسی میزان دقت در بازیابی تصاویر همراه با متن با شیوه خوشهبندی نتایج جستجوازموتورجستجویYippy، دانشگاه الزهراء، پایاننامه کارشناسی ارشد علومانسانی، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی.
5
- کرمی، افسانه (1385). نمایهسازی تصویر در پایگاههای اطلاعاتی، نما مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران، شماره سوم،دورهششم.
6
- کوشا،کیوان (1381). ابزارهاى کاوش دراینترنت: اصول، مهارتها و امکانات جستجودر وب. تهران،کتابدار.
7
- لاکدشتی، ابوالفضل (1388). نمایهسازی و بازیابی دادههای تصویری مبتنی بر محتوا و معناشناسی بصری در پایگاه داده تصویر، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم وتحقیقات تهران، رساله دکتری رشته کامپیوتر.
8
- منصوری، زهرا (1387). بازیابی تصاویر رنگی با استفاده از دانش بافت و رنگ در ساختار درختی دودویی، پایاننامه کارشناسی ارشد گرایش هوش مصنوعی، دانشگاه صنعتی شریف: دانشکده مهندسی کامپیوتر.
9
- مهرآبادی، میترا (1385). مقایسه موتورهای کاوش عمومی و باز لحاظ نحوه نمایهسازی اطلاعات (با تأکید بر حوزه کتابداری و اطلاعرسانی)، دانشگاه تهران، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، پایاننامه کارشناسی ارشد.
10
-Baxter, G. & Douglas, A. (1995). Image Indexing and Retrieval: SomeProblems and Proposed Solutions, New Library World, V96.
11
-Chu, H. (2001). Research in Image Indexing and Retrieval as Reflected in the Literature, American society for Information Science And Technology, Vol.52.(12), pp. 1011-11018.
12
-Choi, Y. and Rasmussen, E.M. (2003). Searching for images: the analysis of users` queries for image retrieval in American history, Journal of the AmericanSociety forInformation Science and Technology, Vol.54, No.6, pp.498-511.
13
-Diamant, E. (2007).Modeling human-like intelligent image processing: An information processing perspective and approach, Image Communication, Vol. 22, No. 6, pp. 583 - 590.
14
-Guopin, Q. & Jeremy, M.& Xunli, F. (2007). Visual guided navigation for image retrieval, Pattern Recognition, Vol. 40, No 6, pp. 1711 - 1721.
15
-Hassan, Ibrahim & Zhang, Jin (2001).Image search engine future analysis, Online Information Review, 25(2). pp. 103-114. [on-line].available at: http://www.emerald-library-com/ft. (accessed 20 April 2013)
16
-Hove, L-J. (2004). Improving image retrieval with a thesaurus for shapes, the VORTEX prototype. Master's thesis. Faculty of Social Sciences, Department Of information Science and Media Studies, Bergen University, Norway.
17
-Ink pen, Diana… [et al]. (2008). Clustering for photo retrieval at image CLEF 2008, [on-line]. Available:
18