ORIGINAL_ARTICLE
تدوین برنامه راهبردی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علوم پزشکی تهران با استفاده از مدل دیوید
هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامة راهبردی برای کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفته است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها، توصیفی است که در زمرة مطالعات موردی قرار میگیرد. جامعه پژوهش را 21 نفر شامل مدیر، معاون، مسئولان و کارکنان کتابخانه مرکزی تشکیل میدهند. به سبب محدود بودن تعداد اعضای جامعه، تمامی اعضا مورد پیمایش قرار گرفتند. اطلاعات مراحل مختلف این برنامهریزی شامل ماتریسهای ارزیابی عوامل داخلی و خارجی، سیاستهای راهبردی، و ماتریس «برنامهریزی راهبردی کمی»[1] طی دو میزگرد و دو سری پرسشنامه، به دست آمده است. برای تدوین برنامه راهبردی، از الگوی جامع مدیریت راهبردی و مدل دیوید استفاده شده است. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد کتابخانه از نظر نقاط قوّت و ضعف در وضعیت متوسط و از نظر فرصتها و تهدیدها، نزدیک به حد متوسط قرار دارد. در ماتریس QSPM بیشترین نمره یا امتیاز، به راهبردهای SO یا تهاجمی تعلق دارد. نتیجهگیری: با توجه به یافتهها، باید نقاط قوّت تقویت و نقاط ضعف برطرف شود. همچنین، از فرصتها نهایت استفاده صورت گیرد و با بهرهگیری از نقاط قوّت، تهدیدها از بین برود. امتیاز بالای راهبردهای تهاجمی نشان دهندة آن است که کتابخانه با وجود نقاط ضعف و تهدیدهایی که دارد، دارای نقاط قوّت و فرصتهای خوبی است که به آن اجازه میدهند رویة راهبردهای تهاجمی را برای تثبیت و توسعة جایگاه خود در سطح ملی و منطقهای در پیش بگیرد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42321_6f67f613036d0330177096d9d60fb7c8.pdf
2014-06-22
5
30
برنامهریزی راهبردی
کتابخانه دانشگاهی
ماتریس SWOT
ماتریس QSPM
کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علوم پزشکی تهران
مدل دیوید
راهبرد تهاجمی
فاطمه
شیخ شعاعی
fashoaei@razi.tums.ac.ir
1
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران و بورسیه دانشگاه علوم پزشکی تهران
LEAD_AUTHOR
حسین
انتظامی
h.entezami@gmail.com
2
استادیار دانشگاه عالی دفاع ملی
AUTHOR
سید محمد
موسوی
co-swot@yahoo.com
3
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی و مدرس سازمان مدیریت و برنامه ریزی
AUTHOR
- ابویی اردکان، محمد و سمانه آذرپور (1391). برنامهریزی راهبردی در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی: چالشهای رویکرد برنامهریزی راهبردی. کلیات، 15(6): 17-24.
1
- استیسی، رالف. (1384). تفکر استراتژیک و مدیریت تحول: دیدگاههای بینالمللی درباره پویایی سازمان. (ترجمه مصطفی جعفری و مهزیار کاظمی موحد). تهران: رسا.
2
- امیری و دیگران (1390). برنامهریزی راهبردی در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی: مبانی و الزامات آن. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 22(1): 20-31.
3
- برایسون، جان. ام. (1386). برنامهریزی استراتژیک برای سازمانهای دولتی و غیرانتفاعی. ترجمه عباس منوریان. ویرایش 3. تهران: مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی.
4
- پریرخ، مهری (1391). برنامهریزی راهبردی: ابزاری برای مدیریت تغییر در کتابخانهها. کلیات، 15(6): 14-16.
5
- پریرخ، مهری و دیگران (1390). برنامه راهبردی برای توسعه و تحول در خدمات کتابخانههای دانشگاه فردوسی مشهد. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی آستان قدس رضوی، 14(4)، 20-44.
6
- پریرخ، مهری و عاطفه شریف (1389). تدوین برنامه راهبردی انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
7
- پریرخ، مهری؛ رحمتالله فتاحی و علیاصغر موسوی (1380). پژوهشی پیرامون وضعیت کتابخانههای دانشگاه فردوسی مشهد و ارائه یک الگوی مناسب برای نظام اطلاعرسانی کتابخانهها. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
8
- پریرخ، مهری و دیگران (1385). برنامه راهبردی برای توسعه خدمات کتابخانههای سازمان مدیریت و برنامهریزی: پژوهشی پیرامون بررسی وضعیت حاضر و ارائه الگویی برای تحقق وضعیت مطلوب ارائه خدمات. سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، معاونت امور اداری، مالی و منابع انسانی، مرکز مدارک علمی، موزه و انتشارات.
9
- پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (1379). برنامه استراتژیک. بازیابی در 12 تیر1391، از www.irandoc.ac.ir
10
- پشوتنیزاده، میترا و علی منصوری (1390). ارزیابی و مقایسه کتابخانههای مرکزی و دانشکدهای دانشگاههای شهید چمران و شیراز بر اساس تحلیل SWOT. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات (در دست چاپ).
11
- حاتمی، بهزاد و هدایت مهدیزاده (1387). مطالعه تطبیقی و ارزیابی مدلهای برنامهریزی استراتژیک و ارائه یک چارچوب جدید. دو فصلنامه مدیریت فردا، 7 (19)، 34-53.
12
- حسنقلیپور، طهمورث و هاشم آقازاده (1384). برنامهریزی استراتژیک برای مؤسسات کوچک و متوسط. فرهنگ مدیریت، 3(8): 5-44.
13
- دیوید، فرد آر (1381). مدیریت استراتژیک. ترجمه علی پارسائیان و محمد اعرابی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
14
- رضایی شریفآبادی، سعید و آزاده غیبیزاده (1385). برنامهریزی راهبردی (استراتژیک) برای استفاده از فناوری اطلاعات در کتابخانهها. فصلنامه کتاب، 17(3): 51-60.
15
- رهادوست، فاطمه؛ مریم کازرانی و میرمهدی ابراهیمپور (1384). اصطلاحنامه پزشکی فارسی: نمایه درختی، نمایه الفبایی، نمایه گردشی، نمایه انگلیسی به فارسی. ویرایش 2. تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
16
- سهیلی، فرامرز (1390). تحلیل نقاط قوّت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای کتابخانههای دانشگاه رازی و ارائه راهبردهای استراتژیک مناسب برای این کتابخانهها. نشریه تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 44(53)، 73-95.
17
- طبیبی، سید جمالالدین و محمدرضا ملکی (1389). برنامهریزی استراتژیک. تهران: ترمه.
18
- کشمیری پور، ستاره و مهدی احمدی (1388). تحلیلSWOT برای برنامهریزی استراتژیک به جهت توسعه نقش کتابداران و اطلاعرسانان. در مدیریت دانش و علوم اطلاعات: پیوندها و برهم کنشها، به کوشش محمد حسنزاده، امید فاطمی و ابراهیم عمرانی (ص. 75-93). تهران: نشر کتابدار.
19
- مقدم چرکری، نصرالله (1383). تدوین چشمانداز خدمات و وظایف سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران: پیشنویس برنامه کلان. تهران: سازمان اسناد وکتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
20
- Columbia University Library. (2010). Strategic Plan 2010- 2013. Retrieved May 24 2011, from.
21
http://www.columbia.edu/cu/lweb/img/assets/6675/CULIS_Strategic_Plan_2010-2013.pdf.
22
- Corall, Sh. (2003). Strategic planning in academic libraries. Retrieved May 24, 2011, from.
23
http://www.informaworld.com/smpp/content~db=all~content=a713531872.
24
- David, F. R. (1988) How companies define their mission. Long range planning, 22(3): 40.
25
- Lugg, R., and R. Fischer. (2004). Task-Based Strategic Planning: Changing Libraries through Workflow Analysis. Retrieved May 24, 2011, from
26
http://www.r2consulting.org/pdfs/Task-Based%20Strategic%20Planning .pdf.
27
- Macquarie University Library. (2010). Macquarie University Library Strategic Plan 2010-2012. Retrieved May 25, 2011, from http://www.lib.mq.edu.au/about-the-library/Macquarie%20University%20Library%20Strategic%20Plan%202010-2012%20Discussion%20 Paper-1.pdf.
28
- Matthews, J. R. (2005). Strategic Planning and Management for Library Managers. London: Libraries Unlimited.
29
- McNicol, S. (2004). Academic libraries: Planning, outcomes and communication. Retrieved May 25, 2011, from
30
http://www.ebase.bcu.ac.uk/docs/Outcomes_project_report.pdf.
31
- National Library of Medicine (2011). Medical Subject Headings. Retrieved 10 June, 2011. from www.nlm.nih.gov/mesh.
32
- New Mexico Library strategic planning. (2009). Retrieved 10 June, 2011. from lib.nmsu.edu/documents/StrategicPlan2009-2012.pdf.
33
- Notre Dame Library Strategic planning. (2004). Retrieved 10 June, 2011. from http://www.nd.edu/~adminoff/strategic/StratPlan.pdf.
34
- Stoffle D. C. J. (2009). The University of Arizona Libraries & Center for Creative Photography Strategic Plan 2009– 2013. Retrieved May 25, 2011, from http://nca2010.arizona.edu/documents/Shared/Strategic%20Plans/Colleges/Libraries.pdf.
35
- University of Sout Carolina. (2003). Sout Carolina Competitiveness Initiative: A Strategic Plan for Sout Carolina. Retrieved May 25, 2011,from
36
http://www.isc.hbs.edu/pdf/200504_SouthCarolina_report.pdf.
37
- University of Tennessee Libraries. (2005). University of Tennessee Libraries Strategic Plan 2005-2008. Retrieved May 25, 2011, from
38
http://www.lib.utk.edu/~share/Faculty/strategicplan0508.pdf.
39
- Yale University Library. (2008). Strategic Plan. Retrieved May 24, 2011, from http://www.library.yale.edu/strategicplanning/.
40
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تنوع الگوهای نگارش فارسی و تاثیر آن بر جامعیت بازیابی اطلاعات : مطالعه موردی : پیکره همشهری
در الگوهای نگارش میتواند بر اثربخشی بازیابی اطلاعات فارسی تأثیر منفی داشته باشد. آشکار است که تلاش در جهت لحاظ کردن همة الگوها در الگوریتمهای بازیابی اطلاعات فارسی، بر پیچیدگی آنها میافزاید و کارآیی سامانههای بازیابی اطلاعات را کاهش میدهد. از این رو، ضروری است با بررسی رفتارهای نگارندگان فارسی، میزان چندگانگی الگوها و تأثیر آن بر بازیابی اطلاعات در عمل و در نتیجه، ضرورت لحاظ کردن آنها در الگوریتمهای فارسی آشکار گردد. روش پژوهش: در پژوهش حاضر که به روش تحلیل محتوای مفهومی انجام گرفته است، 7 چالش از میان 43 چالش نگارشی که با مرور ادبیات مربوط، شناسایی شده بود انتخاب گردید و پس از محاسبة تنوع و فراوانی رویداد آنها در متون پیکرة همشهری، میزان انطباق شیوه نگارش آنها با دستور خط مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی بررسی شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد نگارندگان متون پیکره به طور کلی تمایل به حذف یا جایگزینی نویسههای چالشی دارند. بنابراین، به نظر میرسد دستکم دربارة هفت چالش مورد بررسی در این پژوهش، با نادیده گرفتن این چالشها در سامانههای بازیابی اطلاعات، اثربخشی بازیابی چندان متأثر نمیشود. مقدار کلی شاخص«ضریب درگیری» برابر با 033/0 به دست آمد که بیانگر انطباق نداشتن گستردة الگوی نگارشی نگارندگان با دستور خط مصوب فرهنگستان است. از دلایل این امر میتوان به تمایل نگارندگان به سادهنگاری در اثر «اصل کمترین کوشش» و عدم احساس ضرورت رعایت رسمالخط مرسوم عربی توصیه شده در دستور خط مصوب فرهنگستان، اشاره کرد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42322_61cb177077fcffabc0cae8c95bc4ccbe.pdf
2014-06-22
31
49
بازیابی اطلاعات
نگارش فارسی
چالش
پیکرة همشهری
هاجر
ستوده
sotudeh@shirazu.ac.ir
1
دانشیار گروه علم اطلاعات ودانش شناسیدانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
زهره
هنرجویان
z.honarjooyan@gmail.com
2
دانشجوی دوره کارشناسی ارشد
AUTHOR
- آخشیک، سمیه سادات و رحمتالله فتاحی(1391). «تحلیل چالشهای پیوستهنویسی و جدانویسی واژگان فارسی در ذخیره و بازیابی اطلاعات در پایگاههای اطلاعاتی». کتابداری و اطلاعرسانی، 16 (3): 30-9.
1
- حری، عباس(1372). «کامپیوتر و رسمالخط فارسی». پیام کتابخانه، 3 (1) : 11-6.
2
- ذوالفقاری، حسن و همکاران (1385). «الگوهای غیر معیار در زبان مطبوعات». طرح پژوهشی ،به سفارش دفتر مطالعات و توسعه رسانهها. معاونت مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت ارشاد بازیابی به تاریخ 25 شهریور 1392 از:
3
http://www.rasaneh.org/NSite/FullStory/News/?Id=832
4
- راثی ساربانقلی، محمدصابر(1384 الف). «بررسی مشکلات جستجو و بازیابی اطلاعات به زبان فارسی از اینترنت با مطالعه موردی بر روی کاربران مرکز اینترنت دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر». پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال.
5
ـــــــــــــــــــــــــــ (1384 ب). «مهارت در جستجوی اطلاعات فارسی از اینترنت». ارتباط علمی، 5 (1): 28-16.
6
- ستوده، هاجر و زهره هنرجویان(1391). «مروری بر دشواریهای نگارش فارسی در محیط دیجیتال و تأثیرات آنها بر اثربخشی بازیابی اطلاعات». کتابداری و اطلاعرسانی، 15 (٤): 92-58.
7
- شهیدی، مجتبی، محسن صدیقی و کامران زمانیفر(1383). «روشی برای رفع چالشهای محتواکاوی وبهای فارسی». علوم و فناوری اطلاعات، 21 (2):69-47. بازیابی به تاریخ 20 اسفند 1390 از:
8
http://jist.iranoc.ac.ir/browse.php?a_id=97&slc_lng=fa&sid=1&ftxt=1
9
- فضلالهی، سیفالله و منصوره ملکی توانا (1389). «روششناسی تحلیل با تأکید بر تکنیکهای خوانایی سنجی و تعیین ضریب درگیری متون». پژوهش، 3: 94-71.
10
- عاصی، مصطفی (1385). «از پیکره زبانی تا زبانشناسی پیکرهای». پژوهشگران، 8 و 9. بازیابی به تاریخ 25 مرداد 1393 از:
11
http://www.hawzah.net/fa/magazine/magart/6280/6293/69809
12
- عبداللهی نورعلی، محمدصادق و عبدالرسول جوکار(1388). «چالشهای شیوه نگارش زبان فارسی در بازیابی اطلاعات از موتورهای کاوش وب». مطالعات تربیتی و روانشناسی، 36: 90-67.
13
- گلتاجی،مرضیه و سعیده بذرگر(1389). «بررسی مشکلات ریختشناسی زبان فارسی در سه پایگاه اطلاعاتی مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری، پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران و جهاد دانشگاهی». کتابداری و اطلاعرسانی، 13 (2) :214-191 .
14
- محققزاده، محمدصادق و کاظم زارعیان (1383). «ارائه راه حل برای برخی مسائل اتوماسیون نگارش فارسی». اطلاعرسانی، 19 (3- 4) : 10-1.
15
- مرتضایی، لیلا (1381). «مسائل زبان و خط فارسی در ذخیره و بازیابی اطلاعات». اطلاعرسانی، 17 (1-2) : 7-1.
16
- AleAhmad, A., H.Amiri, E.Darrudi, M.Rahgozar, &F.Oroumchian (2009). "Hamshahri: A standard Persian text collection".Knowledge Based Systems, 22 (5): 382-387, DOI: 10.1016/j.knosys.2009.05.002.
17
- Kennedy, Graeme. An Introduction to Corpus Linguistics. London: Longman,1998.
18
- Maning, CD., p.Raghavan, &H. Schutze.Introduction to Information Retrieval. Cambridge:Cambridge University Press, 2008.
19
ORIGINAL_ARTICLE
چالشهای موجود در ارزیابی درونی (مورد گروه های آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه های دولتی ایران )
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی چالشهای موجود در ارزیابی درونی گروههای علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاههای دولتی ایران از دیدگاه اعضای هیئت علمی بود. روش: روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را 20 گروه آموزشی علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاههای دولتی ایران تشکیل میدهد با توجه به تعداد اندک جامعه، همگی آنها مورد پژوهش قرار گرفتند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته و بهمنظور تجزیه و تحلیل آنها، از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد استقبال کم گروههای آموزشی به دلیل زیاد بودن ملاکها و نشانگرهای ارزیابی درونی و استفاده کم از نتایج ارزیابی در تصمیمگیریها، از جمله چالشهای ساختاری در ارزیابی درونی این گروههاست. نداشتن تجربه و تخصصکافی برای اجرا، و نبود ثبات مدیریتی در سطح گروه آموزشی و دانشگاه، از جمله چالشهای اجرایی ارزیابی درونی بیان شدهاند. همچنین، مهمترین چالشهای انگیزهای در ارزیابی درونی گروهها به ترتیب شامل: نبود سازو کارهای تشویقی و پاداشدهنده برای اعضای هیئت علمی و مشغلههای اعضای هیئت علمی از قبیل تراکم واحدهای تدریس و فعالیتهای اجرایی بود. نتیجهگیری: ارزیابی درونی به عنوان پایه و اساس تضمین کیفیت، در گروههای آموزشی علم اطلاعات و دانششناسی نظاممند نیست؛ لذا فعالیتهای ارزیابی درونی به شائبه ظاهری بودن دچارند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42344_81f7375c280f4cf93e47753e7e22a6d0.pdf
2014-06-22
51
74
ارزیابی درونی
علم اطلاعات و دانششناسی
دانشگاههای دولتی
گروههای آموزشی
ایران
محسن
نظرزاده زارع
nazarzadeh@ut.ac.ir
1
دانشجوی دکترای مدیریت آموزش عالی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
امیرحسین
مردانی
mardani3@gmail.com
2
دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
AUTHOR
حبیبه
عباسی
habbasi2006@gmail.com
3
دانش آموخته ی کارشناسی ارشد آموزش بزرگسالان دانشگاه تهران
AUTHOR
زهرا
عباسی
habbasi2006@yahoo.com
4
کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی
AUTHOR
- اسحاقی، فاطمه و اعظم احمدی (1389). بررسی رابطۀ میان وِیژگیهای سازمانی و اجرای ارزیابی درونی در گروههای آموزشی دانشگاهی، مورد دانشگاه تهران. مجموعه مقالات چهارمین همایش سالیانه ارزیابی درونی کیفیت در نظام دانشگاهی. تهران: دانشگاه تهران.
1
- بازرگان، عباس(1383). ارزیابی آموزشی (مفاهیم، الگوها و فرایند عملیاتی). تهران: انتشارات سمت.
2
بازرگان، عباس؛ ناهید صادقی و خدیجه مرادی (1393). تعیین میزان اهمیت نشانگرهای مورد استفاده در فرآیند ارزیابی درونی و بیرونی از نظر اعضای هیأت علمی (مورد: گروههای آموزشی مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاههای دولتی شهر تهران). اولین کنفرانس ملی ارزیابی کیفیت در نظامهای دانشگاهی. تهران: دانشگاه صنعتی شریف.
3
- پورجم، محمد؛ محمدرضا مستقیمی، رضا محمدی، و آذر قلیزاده (1385). ارزیابی درونی؛ رویکرد مطمئن تضمین کیفیت مدیریت آموزشعالی. پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی،شماره 21، ص. 38-13.
4
- حجازی، یوسف (1386). مدل عمومی ارزیابی کیفیت در نظام دانشگاهی. سومین همایش ارزیابی درونی کیفیت در نظام دانشگاهی. تهران: دانشگاه تهران.
5
- حری، عباس (1385). اطلاعرسانی: نگرشها و پژوهشها .تهران: نشرکتابدار.
6
- حری، عباس(1387). آییننامه و ضوابط آموزش کتابداری و اطلاعرسانی باید اصلاح شود. خبرگزاری ایبنا. قابل دسترس در:
7
http://www.ibna /vdcgwq9x.ak9n34prra.html
8
- حسینی، سیدرسول و فاخته اسحاقی (1386). بررسی نگرش اعضای هیئت علمی نسبت به تأثیر ارزیابی درونی در بهبود کیفیت گروههای آموزشی: مورد گروههای آموزشی دانشگاههای شهر تهران. سومین همایش ارزیابی درونی کیفیت در نظام دانشگاهی. تهران: دانشگاه تهران.
9
- حیاتی، زهیر (1378). مسائل آموزشی کتابداری و اطلاعرسانی در دانشگاهها. نشریه کتابداری و اطلاعرسانی، شماره2(1).
10
- خلیفه، قدرتاله و عباس رضوی (1391). ارزشیابی و تضمین کیفیت در یادگیری الکترونیکی با استفاده از مدل تحلیل اهمیت- عملکرد. مجله مدیا، شماره 3 (1)،ص.44-33.
11
- دادرس، محمد و فریبا شریفی (1393). تشکیلات ارزیابی کیفیت دانشگاهی و شرایط تحقق ارتقا کیفیت آموزشعالی. اولین کنفرانس ملی ارزیابی کیفیت در نظامهای دانشگاهی. تهران: دانشگاه صنعتی شریف.
12
- دیانی، محمدحسین (1379). برنامه آموزشی دوره کارشناسی کتابداری و اطلاعرسانی: پیشنهادهایی برای تحول. کتابداری و اطلاعرسانی، شماره3(1)، ص.1- 20.
13
- زینآبادی، حسنرضا و جواد پورکریمی (1384). جایگاه ارزیابی درونی در بهبود کیفیت عملکرد مراکز آموزش عالی و دانشگاهها. دومین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد. تهران: سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور.
14
- سیاری، مجید؛ هادی سیاری، و حسین ابراهیمی (1385). اعتبارسنجی و ارزشیابی بیرنی در نظام آموزشعالی. تهران: انتشارات مکتب ماهان.
15
- شعبانی، احمد و شهناز خدیوی (1383). ارزیابی درونی گروه آموزشی کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه اصفهان. مجله کتابداری، شماره38(42).
16
- طهماسبی، حمزه؛ اشکان واحدی و رضا توکلیمقدم (1389). چالشها و راهبردهای ارزیابی گروههای آموزشی در راستای بهبود کیفیت و توسعه علمی کشور.مجموعه مقالات چهارمین همایش سالیانه ارزیابی درونی کیفیت در نظام دانشگاهی.تهران: دانشگاه تهران.
17
- فتاحی، رحمت الله (1379). الگویی برای بازنگری و تجدید ساختار آموزشهای کتابداری و اطلاعرسانی در ایران با توجه به تحولات جدید در محیط اطلاعاتی. مجله کتابداری و اطلاعرسانی، شماره 3 (1)، ص.21- 44.
18
- فتاحی، رحمتالله (1392). ارزیابی مچگیری نیست بلکه میتواند جامعه را به برازش و نکویی سوق دهد. نخستین همایش تعالی آموزش علم اطلاعات. تهران: کتابخانه ملی ایران.
19
- فرزانپور، فرشته (1387). اعتبارسنجی. نشریه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شماره2، ص. 100.
20
- کوکبی، مرتضی (1376). نگاهی به دروس سازماندهی مواد. فصلنامه کتاب، شماره 8 (3).
21
- محمدی، رضا و طاهره ظفریپور (1393). نقش و جایگاه سازمان در ارزیابی کیفیت. اولین کنفرانس ملی ارزیابی کیفیت در نظامهای دانشگاهی. تهران: دانشگاه صنعتی شریف.
22
- نادری، ابوالقاسم و حسین عبدالهی (1389). کارایی و اثربخشی ارزیابی کیفیت گروههای آموزشی دانشگاهی: چالشها و چشماندازها. مجموعه مقالات چهارمین همایش سالیانه ارزیابی درونی کیفیت در نظام دانشگاهی. تهران: دانشگاه تهران.
23
- نظرزاده زارع، محسن و امیرحسین مردانی (1393). ارزیابی درونی، رویکردی چالش برانگیز در نظام اعتبارسنجی: آسیبشناسی آن در نظام آموزش عالی ایران. اولین کنفرانس ملی ارزیابی کیفیت در نظامهای دانشگاهی. تهران: دانشگاه صنعتی شریف.
24
- نوه ابراهیم، عبدالرحیم (1389). نقش ارزیابی درونی در ایجاد تحول دانشگاهی: بررسی دستاوردها. مجموعه مقالات چهارمین همایش سالیانه ارزیابی درونی کیفیت در نظام دانشگاهی. تهران: دانشگاه تهران.
25
- Bazargan, A. (2007). Problems of Organizing and Reporting Internal and External valuation in Developing Countries: The Case of Iran. Quality in Higher Education, 13(3), 207-214.
26
- Bennet, D (2001). Assessing Quality in Higher Education. Journal of liberal education, 87(2), 101- 120.
27
- Brown, D., Koenig, H. (1995). Applying total quality management to business education. Journal of Education for Business, 4, 77- 102.
28
- Karis, A. (2009). Procedure for internal evaluation of curriculum. Academic Affairs Quality.
29
- Patton, M. (1997). Utilization- Focused Evaluation. London: Sage.
30
- Vlasceanu,L., Grunberg, l., Parlea., D. (2007). Quality Assurance and Accreditation: A Glossary of Basic Terms and Definitions.UNESCO‐CEPES.
31
ORIGINAL_ARTICLE
الگوی بومی مدیریت بحران در کتابخانه های پژوهشگاه های ایران ( پژوهش ترکیبی)
هدف: ارائه الگوی بومی مدیریت بحران در کتابخانه های پژوهشگاههای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. روش: روشپژوهش ترکیبی است )نظریه زمینهای در بخش کیفی و پیمایشی- تحلیلی در بخش کمّی(. جامعه پژوهش در بخش کیفی متخصصان مدیریت بحران و مدیران پژوهشگاههای مورد نظر هستند. نمونهگیری انجام شده و جامعه در بخش کمی144 نفر از مدیران پژوهشگاههای مورد نظر و مدیران کتابخانهها هستند. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته و پرسشنامه است. یافتهها: الگوی مدیریت بحران از 3 عامل تشکیل شده که متوسط امتیاز جامعۀ آماری در عامل مدیریت بحران محیط عملیات درونسازمانی 149، محیط عملیات برون سازمانی 70 و برونسازمانی 49 است. در الگوی اول 75% از تغییرات مدیریت بحران برونسازمانی و در الگوی دوم 81% تغییرات به وسیلۀ شاخصهای مدیریت بحران درونسازمانی، پوشش داده شده است. نتیجهگیری: کتابخانههای پژوهشگاهها نقش حیاتی در روند توسعه پژوهش دارند. از این رو، باید الگوی بومی مدیریت بحران را در اساسنامۀ خود بگنجانند و بحرانهای طبیعی و سازمانی را کنترل کنند. اولویت اول، مدیریت بحرانهای برونسازمانی، سپس بحرانهای محیط عملیات برونسازمانی و در آخر بحرانهای درونسازمانی است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42345_8a02bc468689778ce3ebc194fc13f74f.pdf
2014-06-22
75
97
الگوی بومی
مدیریت بحران
بحران درونسازمانی
بحران محیط عملیات برونسازمانی
بحران برونسازمانی
کتابخانههای پژوهشگاهها
فائزه
فرهودی
faezehfarhoodi2000@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
- حسینی، یعقوب و آنا دمنابی اصل (1391). «بررسی میزان تأثیر مدیریت راهبردی بر کیفیت عملیات مدیریت بحران». پژوهشنامه مدیریت بحران. شماره 2. 78-88.
1
- احمدی، علیاکبر و دیگران (1391). «ارائه مدل مدیریت بحران با تمرکز بر نظام مدیریت منابع انسانی برای بیمارستانهای شهر تهران». فصلنامه مدیریت دولتی. دوره 4، شماره 10. 1-24.
2
- رزقی شیرسوار، هادی (1389). «مدیریت بحران در دانشگاهها». پژوهشنامه مدیریت بحران. شماره51. 139-158.
3
- رضوانی، حمیدرضا (1386). «مدیریت بحران سازمانی». ماهنامه تدبیر. سال 18، شماره 170.
4
- روزنتال، آریل (و همکاران)(2003). «دنیایی از بحرانها و مدیریت بحران». دانش انتظامی. شماره 16. 118-140.
5
- شاکری، صدیقه (1392). «نقد کتاب مدیریت بحران در آرشیوها، کتابخانهها و موزهها». کتاب ماه کلیات. دوره 16، شماره 5. 60-63.
6
- عصاریننژاد، حسین(1383). «رهیافتهای مدیریت بحران سوانح طبیعی». تهران: روزنامه جام جم مورخ 20/12/1383.
7
- غلامی، رضا (1383). «مدیریت بحران در مؤسسات فرهنگی». فصلنامه زمانه. دوره 3، شماره 27.
8
- فتحاللهی، سعید (1389). «شاخصهای روابط انسانی در حیطۀ نظارت و راهنمایی آموزشی برای دانشگاه علوم انتظامی». فصلنامه دانش انتظامی. دوره 12، شماره1. 143-165.
9
- کارگرشورکی، هدایت(1385). «معرفی الگویی بومی از مدیریت جامع بحران در ایران». ارائه شده در دومین کنفرانس مدیریت جامع بحران در حوادث غیر مترقبۀ طبیعی.
10
- گاتزچاک، جک (13٨٣). «مدیریت بحران در بخشهای خصوصی و دولتی». ترجمه علی پارساییان. تهران: ترمه.
11
- گودرزی، غلامرضا (1383). «طراحی مدل مفهومی آیندهنگری مدیریت بحران با رویکرد فرهنگی». کمال مدیریت. شماره 4و5. 131-148.
12
- مسجدجامعی، احمد ( 1377). «مشارکت فرهنگی و فرهنگ مشارکت». پیوند. شماره 231. 14-19.
13
- مسگریان حقیقی، داود (١٣٨٣). «بحثی درباره مدیریت و بحران». سخنرانی ارائه شده در هماندیشی امور مدیریتی در سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور مورخ 10/6/1383.
14
- میتراف، ین. و گاس انگناس(١٣٨١). «مدیریت بحران پیش از روی دادن». ترجمۀ محمود توتونچیان. تهران: انتشارات مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی.
15
- Ahmadi, Ali Akbar, et al(2012). "design a model for crisis management with focus on human resources management system for hospitals in Tehran". Journal of public administration. Vol 4. Num 10. 1-24.
16
- Assarin Nejad, Hossein(2004). "crisis management approaches of Natural disaster". Tehran: Jame Jam newspaper.
17
- Fathollahi, Saeid(2010). "Indicators of human relations in field of education for university police supervision". Danesh-e-Entezami journal. Vol 12. Num 1. 143-165.
18
- Franklin, B(2004). "the higher education crisis".[online], available at: www. reg. unlandi vestments.com. [1 Sep. 2014].
19
- Gholami, Reza(2004). "Crisis management in cultural institutions". Zamaneh journal. Vol 3. Num 27.
20
- Gottschalk, Jack A(2004). "Crisis management in the private and public organizations". Translated by Ali Parsaian. Tehran: Termeh.
21
- Goudarzi, Gholamreza(2004). "Prospective conceptual model for crisis management Cultural Approach". Kamale Modiriat. Num 4,5. 131-148.
22
- Hosseini, yaghub; Damnabi Asl, Ana(2012). "Strategic management effects on the quality of crisis management operations". Emergency Management. Vol 2. 78-88.
23
- ISO 31000(2009). "Risk management – principles and guidelines".
24
- Kargar Shouraki, Hedayat(2006). "local model of management crisis in Iran".presented in Second Conference on Comprehensive crisis Management in Natural Disasters.
25
- Masjed Jamei, Ahmad(1998). "Cultural participation and partnership culture". Peyvand journal. Num 231. 14-19.
26
- Matthews, Graham; Smith, Yvonne; Knowles, Gemma(2009). "Disaster management in Archives, Libraries and Museums". London: Ashgate publishing, 229p.
27
- Mesgarian Haghighi, Davoud(2004). "Discussion about Management and Crisis". presented at the seminar on the management of the Management and Planning Organization of Iran.
28
- Mitroff, et al(2002). "crisis management before going on". Translated by Mahmood Tutunchian. Tehran: Institute of Higher Education and Research Management and Planning.
29
- Pearson; Clair(1998). "reframing crisis management". University of north Carolina. Vol 23. Num 1. 59-76.
30
- Rezghi Shirsavar, Hadi(2010). "crisis management in universities". Emergency Management. Vol 51. 139-158.
31
- Rezvani, Hamidreza(2007). "the organizational crisis management". Tadbir, A Monthly Magazine On Management.Vol 18. Num 170.
32
- Rosenthal, Uriel, et al(2003). "World of crises and crisis management". Danesh-e-Entezami journal. Num 16. 118-140.
33
- Shakeri, Sedigheh(2013). "review of Crisis Management in Archives, Libraries and Museums". Ketab-e-mah Kollyat. Vol 16. Num 5. 60-63.
34
- Smith, Larry; Millar, Dan PhD(2002). "Before Crisis Hits: Building a Strategic Crisis Plan". Washington, DC, AACC Community College Press. 261-269.
35
- Strauss, A.; Corbin. J(1998). "Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory". 2 nd ed. California: Sage: p. 3-14.
36
- Wiener, A. J.; Kahn, H(1962). "Crisis and Arms Control". Harmon-on-Hudson, N.Y.: Hudson Institute.
37
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه ارتباط بین سنجه های هم نویسندگی و فراوانی مشارکت اعضای هیئت علمی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران در مقالات مجلات علمی فارسی
هدف: همکاری در نوشتن متون علمی یکی از متغیرهای تأثیرگذار بر میزان تولید علم است. با این پیشفرض، هدف پژوهش حاضر مطالعة ارتباط بین سنجههای همنویسندگی و فراوانی مشارکت اعضای هیئت علمی علم اطلاعات و دانششناسی ایران در نوشتن مقاله برای مجلات علمی فارسی مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر ماهیت، توصیفی و از نظر نحوة گردآوری داده، تحلیل اسنادی است. برای مطالعة همنویسندگی، از سنجههای تحلیل شبکه اجتماعی بهره گرفته شده است. در آبان 1392، با جستجوی نام 192 عضو هیئت علمی علم اطلاعات و دانششناسی در مطالب مجلات علمی مصوب در بانک اطلاعات نشریات کشور (مگ ایران)، 1469 مقالة متمایز بازیابی شد. نویسندگان آنها با امکانات موجود در مجموعه مایکروسافت آفیس استخراج و با استفاده از امکانات نرمافزار راور ماتریس، یکدستسازی شدند. همچنین، از طریق راور ماتریس، ماتریس همرخدادی و فراوانی مقالات هر نویسنده استخراج گردید. سنجههای مرکزیت از طریق یوسی آی نت اندازهگیری و نقشة مربوط به نرمافزار با نت دراو ترسم شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد رابطهای لگاریتمی بین فراوانی مشارکت یک نویسنده و رتبه او در شبکه همنویسندگی اعضای هیئت علمی علم اطلاعات و دانششناسی ایران وجود دارد. یافتهها همچنین نشان داد بین تراکم شبکه خصوصی هر نویسنده در شبکه اعضای هیئت علمی رشتة علم اطلاعات و دانششناسی ایران با فراوانی مشارکت وی در تولید مقاله، یک رابطة توانی منفی وجود دارد؛ به این معنا که با بالارفتن فراوانی مقاالات هر فرد، تراکم شبکة خصوصی وی کاهش مییابد. یافتهها همچنین نشان داد بین مرکزیت رتبة هر فرد در شبکة نویسندگان و فراوانی مقالات وی، یک رابطة خطی وجود دارد، به گونهای که با افزوده شدن یک فرد به شبکة خصوصی وی، 9/0 مقاله به آثار او افزوده میشود. نتیجهگیری: هر فرد که شبکه خصوصیاش بزرگتر، انسجام شبکه او کمتر و با نویسندگان دارای مرکزیت رتبهای پایینتری هم نویسنده شده است، مقالة بیشتری دارد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42346_32ed49c58fa437ff5b6c891ceb85f36c.pdf
2014-06-22
99
122
همکاری علمی
همنویسندگی
سنجه های مرکزیت
فراوانی مقالات
محمد
توکلی زاده راوری
tavakoli@yazd.ac.ir
1
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه یزد
AUTHOR
عاطفه
گل محمدی
atigoli92@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد علم سنجی دانشگاه یزد
AUTHOR
فرامرز
سهیلی
fsohieli@gmail.com
3
گروه علم اطلاعات ودانش شناسی دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
- توکلیزاده راوری، محمد (1393). راور- ماتریس: نرمافزار ایجاد ماتریس همرخدادی (نسخه رایگان دوم) [نرمافزار رایانه]. یزد، دانشگاه یزد.
1
- دانش، فرشید و دیگران (1388). همبستگی میان تولید علم و میزان همکاری گروهی دانشمندان علوم کتابداری و اطلاعرسانی در جهان. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات. 25: 1، 22-5.
2
- عصاره، فریده و دیگران (1391). «بررسی سنجه مرکزیت در شبکه همنویسندگی مقالات مجلات علم اطلاعات»، پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی.2: 2 ،181-200.
3
- Badar, K., Hite, J. M., & Badir, Y. F. (2013). Examining the relationship of co-authorship network centrality and gender on academic research performance: the case of chemistry researchers in Pakistan. Scientometrics, 94(2), 755-775.
4
- Burt, R. S. (1992). "Structural holes". Cambridge, MA: Harvard University Press.
5
- Coleman, J. S. (1988). "Social capital in the creation of human capital". American Journal of Sociology, 94, 95-120.
6
- Farajpahlou, A. H. (2004). "Collaboration among Library and Information experts vs. scientist". In the Proceedings of International workshop on Webometrics, Informetrics and Scientometrics. 2-5 March 2004. Central library, Indian institute of technology Roorkee, India: 91-98.
7
- Glänzel, W.;Schubert, A. (2004) "Analyzing scientific networks through co-authorship". Hand book of Quantitative Science and Technology Research, 257-276, Kluwer Academic Publishers. Printed in the Netherlands.
8
- Granovetter, M. (1983). The strength of weak ties: A network theory revisited. Sociological theory, 1(1), 201-233.
9
-Hart, R. L. (2000). "Co-authorship in the academic library literature: A survey of attitudes and behaviors". The Journal of Academic Librarianship, 26:5, 339–345.
10
-Hill, V. A. (2008). "Collaboration in an academic setting: Does the network structure matter? Center for the Computational Analysis of Social and Organizational Systems". Available at: www.casos.cs.cmu.edu/publications/papers/CMU-ISR-08-128.pdf. Retrieved at:12 may 2013.
11
-Hill, V. A. (2008). "Collaboration in an academic setting: Does the network structure matter? Center for the Computational Analysis of Social and Organizational Systems". Available at: www.casos.cs.cmu.edu/publications/papers/CMU-ISR-08-128.pdf. Retrieved at:12 may 2013.
12
- Hou, H.; Kretschmer, H.; Liu, Z. (2008). "The structure of scientific collaboration networks in Scientometrics". Scientometrics, 75:2, 189–202.
13
- Hou, H.; Kretschmer, H.; Liu, Z. (2008). "The structure of scientific collaboration networks in Scientometrics". Scientometrics, 75:2, 189–202.
14
- Jansen, D.; Gortz, R.; Heidler, R. (2010). "Knowledge production and the structure of collaboration networks in two scientific fields". Scientometrics, 83:6, 219–241.
15
- Jansen, D.; Gortz, R.; Heidler, R. (2010). "Knowledge production and the structure of collaboration networks in two scientific fields". Scientometrics, 83:6, 219–241.
16
- Kuzhabekova, A. (2012). "Impact of co-authorship strategies on research productivity: A social network analysis of publication in Russian Cardiology". PhD. Dissertation, University of Minnesota.
17
- Soheili, F; Khademi. R; Mansoori, A. (2014). Information Grounds of Students in Payame Noor University of Kermanshah, Iran. international journal of Information and management (forthcoming).
18
- Wang, T.; Zhang, Q.; Liu, Z.; Liu, W.; Wen, D. (2012). "On social computing research collaboration patterns: a social network perspective". Frontiers of Computer Science in China, 6:12, 122–130.
19
ORIGINAL_ARTICLE
ماده 8 قانون حمایت از مؤلفان و مصنفان و هنرمردان 1348 : پاسخی به نگرانی حقوقی مؤسسان کتابخانه های دیجیتال عمومی- آموزشی
هدف: شناسایی امکان ایجاد کتابخانه دیجیتال بدون اخذ مجوز از دارنده کپیرایت. روش/ رویکرد پژوهش: تحلیل محتوا ؛ ابزار گردآوری اطلاعات، سیاهۀ وارسی. یافتهها: با کنار هم قرار گرفتن دو رکن اساسی، به استناد ماده 8 قانون حمایت حقوق مؤلفان، مصنفان و هنرمندان 1348، ایجادکننده از اخذ مجوز از دارنده کپیرایت معاف خواهد بود: 1- کتابخانۀ دیجیتال از سوی نهاد عمومی- آموزشی با مقاصد غیرانتفاعی ایجاد شده باشد و 2- کاربران قادر به ذخیرهسازی منابع ارائهشده نباشند. لذا در کتابخانههای خصوصی- انتفاعی یا کتابخانههای عمومی که برای کاربران امکان دانلود منابع را فراهم میآورند، مؤسس مکلف به جلب رضایت شخصی صاحب حق است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42320_6a1355d663b5d794de6c70e4cff14040.pdf
2014-06-22
123
143
کتابخانه دیجیتال
کپیرایت
پدیدآورنده
ناشر
زهره
افشار
z.afshar@stu.qom.ac.ir
1
دانشجوی حقوق خصوصی دانشگاه قم
LEAD_AUTHOR
محمود
قائمی زاده
2
دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری واطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
AUTHOR
- ارجمند، اردشیر و محمد حبیبی مجنده (1384). «جایگاه حقوق مالکیت معنوی در نظام بینالمللی حقوق بشر» نامه مفید، شماره 54،10-12.
1
- اکبری، احمد (1386). «کتابخانه دیجیتال در پایگاههای اسلامی» رهآورد نور، شماره20، ص42.
2
- انصاری، شیخ مرتضی (1414ه.ق). «رسائل فقهیه» کنگره جهانی بزرگداشت شیخ اعظم انصاری، ص115و 116.
3
- بهرامی، محمدحسین (1390). «کتابخانه دیجیتال نور گامی نو در عرصه اطلاعرسانی» ماهنامه رهآورد نور، شماره30، ص51.
4
- حبیبا، سعید(1388). «جزوه درس مالکیت فکری» دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، ص94- 93.
5
- حبیبا، سعید و زهرا شاکری (1392).«اشتراکسازی آثار ادبی و هنری- چالشها و فرصتها» دو فصلنامه دانش حقوق مدنی، ، شماره1، ص5.
6
- حبیبا، سعید و زهرا شاکری (1387).«چالشهای حقوقی دکترین استیفای حق در نظام مالکیت فکری» فصلنامه حقوق دانشگاه تهران، ، شماره4 ص69 و 186-189.
7
- حبیبا، سعید و زهرا شاکری (1391). «مبحثی در محدودیتها و استثنائات حقوق مالکیت ادبی و هنری» مجله مطالعات حقوق تطبیقی، ، شماره 1، ص48.
8
- حکمتنیا، محمود (1388). «بررسی فقهی و اقتصادی مالکیت فکری» فصلنامه اقتصاد اسلامی، شماره33، ص182-202.
9
- جاکوب، سررابین؛ دانیل الکساندر و لیندسی لین، (1386). «مالکیت فکری» ترجمه هاشم بیگی، حمید، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی، ص314.
10
- خدمتگزار، محسن(1390). «فلسفه مالکیت فکری» تهران: نشر میزان، ص165و 217 – 227.
11
- راکنوزمان، ام.دی؛ هیداکی کانایی و کاتسو هیرو اومموتو، (1389). «یکپارچهسازی فرایند مدیریت دانش با سیستم کتابخانه دیجیتال» ترجمه درخوش، ملیحه، کلیات کتاب ماه، شماره 150، ص62.
12
- زائر حیدری، عصمت (1384). «کتابخانه ترکیبی (هیبرید)» فصلنامه پیام بهارستان، شماره 47، ص2 -4.
13
- زرکلام، ستار(1387). «حقوق مالکیت ادبی و هنری» سازمان مطالعه و تدوین علوم انسانی دانشگاهها، ص423.
14
- دیّانی، محمدحسین و محمدرضا داورپناه (1381). «مفاهیم و روشهای ذخیره و بازیابی اطلاعات در نظامهای رایانهای کتابخانههای ایران»، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد، ص47.
15
- دیلمی، احمد (1385) «کپی رایت و حقوق مرتبط از برن تا تریپس» فصلنامه فقه، ، شماره 49، ص171.
16
- سلطانی، پوری و مهدی مجتبوی نائینی (1357). «اصطلاحنامۀ کتابداری» انجمن کتابداران ایران.
17
- شوقی، سید هاشم (1388).«نگاهی به بایدها و نبایدهای رعایت قانون کپیرایت در نرمافزارهای اسلامی» ره آوردنور، شماره 28، ص 27.
18
- صفایی، سید حسین (1377). «حق مولف در حقوق ایران» فصلنامه کتابهای اسلامی، ص10.
19
- صفایی، سید حسین(1386). «حقوق مدنی و حقوق تطبیقی» انتشارات میزان، چ2، ص64و ص84- 86.
20
- صفایی، سید حسین؛ محسن صادقی و حسن محسنی (1385).«مطالعه تطبیقی حقوق معنوی پدیدآورندگان آثار ادبی و هنری و دارندگان حقوق مرتبط» فصلنامه مدرس علوم انسانی، دوره 10، شماره 3، ص 82و 83.
21
- علیپور حافظی، مهدی و مهشید کریمی (1387). «معماری کتابخانه دیجیتال»، فصلنامه کتاب، شماره 75، ص200.
22
- کاند، تری و گری کلیولند (1390). «کتابخانه دیجیتال/ افسانه و چالشها» ترجمه جعفرپور، اسماعیل و غفاری، سعید، کتاب ماه، شماره160، ص88 و 91.
23
- کاوازوس، ادوارد و کو مایلز (1381). «کپیرایت در اینترنت: لینک دادن و عواقب آن» ترجمه واعظینژاد، صغری، فصلنامه کتابهای اسلامی، شماره10، ص19.
24
- کردبچه، مرجان(1390). «حقوق حاکم بر آثار هنری و کنوانسیونهای بینالمللی» تهران: انتشارات خرسندی، ص57 و 81 – 89.
25
- کولائیان، فردین (1383).«کتابخانههای دیجیتال در عصر ارتباطات الکترونیکی: کتاب ماه، شماره 84، ص105.
26
- محمدزاده وادقانی، علیرضا و حسن محسنی (1388).«معاهده برن برای حمایت از آثار ادبی و هنری» فصلنامه حقوق دانشگاه تهران، دوره 39، شماره 2، ص385- 406.
27
- مرعشی، سید محمد حسن (1378). «قاعده لاضرر» ماهنامه دادرسی، شماره4، ص5.
28
- مطلبی، داریوش (1386). «حق مؤلف در محیط دیجیتال» فصلنامه کتاب، شماره70، ص146.
29
- مطلبی، داریوش و دیگران(1386). «کتابخانههای دیجیتال در ایران: چالشها و راهکارها» کتاب ماه، شماره116و 117، ص48 – 56.
30
- نوروزی، علیرضا (1381). «حقوق مالکیت فکری» تهران: نشر چاپار، ص52- 56.
31
- نوه ابراهیم، عبدالرحیم (1372). «ضرورت تشکیل پایگاه اطلاعاتی در برنامهریزی آموزش عالی» فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، ص29.
32