ORIGINAL_ARTICLE
نقش خودکارآمدی در بهره وری عملکرد کتابداران کتابخانه های مرکزی دانشگاه های تابعه وزارت علوم تحقیقات و فناوری مستقر در شهر تهران
هدف: در پژوهش حاضر نقش خودکارآمدی در بهرهوری عملکرد کتابداران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای تابعة وزارت علوم تحقیقات و فناوری مستقر در شهر تهران بررسی شده است. روششناسی: جامعة آماری این تحقیق را 162 نفر کتابدار تشکیل میدهند. در این تحقیق از دو پرسشنامة خودکارآمدی شرر و پرسشنامه سنجش بهرهوری عملکرد کارکنان براساس مدل اچیو، استفاده شده است. روش پژوهش به صورت همبستگی و پیمایشی تحلیلی است. از آزمون استقلال کای دو همراه با ضریب شدت رابطة اتا برای بررسی ارتباط بین هر یک از شاخصهای خودکارآمدی و بهرهوری عملکرد با ویژگیهای جمعیتشناختی جنسیت، سطح تحصیلات، وضعیت استخدام و وضعیت تأهل استفاده شد. برای بررسی ارتباط بین هر یک از شاخصهای خودکارآمدی و بهرهوری عملکرد با ویژگیهای جمعیتشناختی سن و سابقه کار و نیز بررسی ارتباط بین خودکارآمدی و بهرهوری عملکرد، از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد بهرهوری و خودکارآمدی با هیچ یک از ویژگیهای جمعیتشناختی رابطه معنادار ندارد. در میان مؤلفههای بهرهوری، توان و آمادگی کاری (01/0>(P، وضوح یا ادراک نقش و شناخت شغل (01/0>P) و تمایل یا انگیزش (05/0>(P رابطهای معنادار با خودکارآمدی داشتند. مؤلفههای دیگر بهرهوری شامل حمایت سازمانی، اعتبار، ارزیابی یا بازخورد و محیط یا سازگاری محیطی، با خودکارآمدی رابطة معناداری نداشتند. بین خودکارآمدی و بهرهوری رابطه معناداری وجود داشت )05/0> .(P نتیجه: کتابداران میتوانند با افزایش حسّ خودکارآمدی در خود، دانش و مهارتهایشان را برای انجام موفقیتآمیز کار، درک و پذیرش نحوة کار و چگونگی انجام آن و نیز انگیزةشان را برای کامل انجام دادن کار در جهت هدف سازمانی افزایش دهند و بهرهوری عملکرد خود را ارتقا بخشند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42296_7fde6f8e3df1a6f16408bc7e93ee1b07.pdf
2014-09-23
5
24
خودکارآمدی
بهرهوری
کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران
صدیقه
محمداسمائیل
1
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران
LEAD_AUTHOR
شیرین
روحانی
2
دانشآموخته کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران و کارشناس کتابخانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
AUTHOR
-اللهوردی، مصطفی، سید محمد احسان فرحآبادی و حانیه السادات سجادی (1388)، «اولویتبندی عوامل مؤثر بر بهرهوری منابع انسانی از دیدگاه مدیران میانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان»،بیمارستان، 1389؛ 9 (3 و 4):77-85.
1
-ایرانزاده، سلیمان ( 1388)، «بررسی رابطه بین برخی عوامل اجتماعی با خوداثربخشی، رضایت شغلی و بهرهوری کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه و مهاباد»، پژوهشنامه تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، شماره بیست و یکم، زمستان 88.
2
- رضائیان، علی (1382)، مبانی مدیریت رفتار سازمانی، چاپ چهارم، تهران: سمت.
3
- عبداللهی، بیژن (1385)، «نقش خودکارآمدی در توانمندسازی کارکنان»، ماهنامه تدبیر، سال هجدهم، شماره 168.
4
-مسعودی، رضا (1387)، «احساس خودکارآمدی و ایفای نقش مربیان دانشکده پرستاری و مامایی شهرکرد در آموزش بالین»، مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، دوره دهم، شماره 4.
5
- نیکنام، مهرداد (1389)، «ارزیابی نیروی انسانی کتابخانه ملی ایران در سال 1388»، فصلنامه کتاب، شماره 85.
6
-Bandura, A. (1995) . Self – efficacy in changing societies. New York: Freeman.
7
-Dorman J .(2005). Associations between classroom environment and academic efficacy.In: Learning environment research , 4 , 243-256.
8
-Droussiotis, Annabel(2004).The profile of high performing employees in Cyprus The Journal Of Business in Developing Nations, Vol.8.
9
-Fereday J , Muir E .(2006). The role of performance feedback in the self-assessment of nursing competence: A research study with nursing clinicians.In: Contemporary Educational Psychology , 25 , 70-553.
10
-Gurpreet Randhawa(2004), examine the relationship between self-efficacy and work performance. Indian Journal of Industrial Relations. Vol. 39, No. 3.
11
-Hoy, Anita Woolfolk(2004) Essays on Teaching Excellence Toward the Best in the Academy vol. 15, No.7.Self Efficacy in College Teaching, The Ohio State University.
12
-Robbins, S. P.(2003).Organizational behavior, 10th ed. Upper saddle river, New jersey: Prentice-Hall.
13
-Sherer M , Maddus J .(1982). The self-efficacy scale: Construction and validation psychological report , 51, 663-671.
14
-Stajkovic, Alexander D.; Luthans, Fred (1998). Self-efficacy and work-related performance: A meta-analysis.Psychological Bulletin, Vol 124(2), Sep 1998, 240-261.
15
ORIGINAL_ARTICLE
معماری استانداردهای کتابخانه دیجیتالی, مبتنی بر مدل O.S.I
هدف: پژوهش حاضر بر آن است تا با بررسی متون مربوط، استانداردهای کتابخانه دیجیتالی را شناسایی و آنها را بر حسب نقشی که ایفا میکنند، دستهبندی کند تا معماری استانداردها مبتنی بر مدل اُ.اس.آی در کتابخانه دیجیتالی تبیینگردد. روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش از نوع کتابخانهای و مرور متون است.پس از انجام کاوش در وب و پایگاههای اطلاعاتی مهم، نزدیک به 300 منبع پژوهشی و مروری مرتبط با زمینة پژوهش شناسایی گردید که پس از بررسی، 107 منبع تفکیک شد. یافتهها: استانداردها بر حسب نقشی که در کتابخانة دیجیتالی ایفا میکنند، در پنج مقولة عمده (استانداردهای نگهداری اسناد دیجیتال، استانداردهای توصیف و دسترسی به منبع، استانداردهای ابردادهای، استانداردهای مبادلة اطلاعات، استانداردهای زبانهای نشانهگذاری) دستهبندی شدند. در نهایت، لایة جایگیری هر استاندارد بر حسب حوزة عملکردی، مبتنی بر مدلهفت لایهای اُ.اس.آی شناسایی و در نهایت معماری استانداردها در کتابخانههای دیجیتالی مبتنی بر این مدل ارائه شد. نتیجهگیری: تحقیقات در حوزة استانداردهای کتابخانه دیجیتالی، به صورت پراکنده و موردی است. از این رو، توصیفی فنی که بتواند در یک شاکلة کلی، عملکرد انواع استاندارد، ارتباط بین آنها و اصول و قواعد حاکم بین آنها را نشان دهد، به منظور ارتقای سطح آگاهی، در این زمینه توصیه میشود.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42297_fcc8c6dc5748659756d0eb750762182a.pdf
2014-09-23
25
53
استاندارد
کتابخانة دیجیتالی
طراحی کتابخانة دیجیتالی
معماری اطلاعات
مدلهای معماری
اُ.اس.آی
یعقوب
نوروزی
ynorouzi@gmail.com
1
استادیار گروه علم اطلاعات ودانش شناسی دانشگاه قم
LEAD_AUTHOR
نیره
جعفری فر
jafarinayere@gmail.com
2
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه قم
AUTHOR
- احمدی، نیکوسادات و دیگران (1388). «استانداردهای ابردادهای». تهران: چاپار.
1
- استیلو، فردیک (1383). «راهنمای ایجادکتابخانه مجازی». ترجمه یعقوب نوروزی، مهدی علیپورحافظی و مژگان فرهودی. تهران: نشر قو.
2
- تنانت، روی (1384). «ایکس. ام. ال. در کتابخانهها»، ترجمه مهدی علیپورحافظی؛ یعقوب نوروزی و حمیدرضا رادفر. تهران: چاپار.
3
-توکلیزاده راوری، محمد؛ میرجلیلی، سیدحسین (1388)، «ایجاد فهرستگان اسناد آرشیوی با استفاده از پروتکل OAI-PMH»، گنجینه اسناد، دوره نوزدهم، (1)، ص80-67.
4
-دال، مارک؛ بانرجی، کایل؛ و اسپالتی، مایکل (1392). «کتابخانههای دیجیتال: یکپارچهسازی محتوا و سیستمها». ترجمه مهدی علیپورحافظی، یعقوب نوروزی، حمیدرضا رادفر. تهران: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، چاپار.
5
- دیگان، ماریلین؛ تانر، سیمون(1382). «آینده دیجیتالی کتابخانهها: راهبردهایی برای عصر اطلاعات». ترجمه عباس گیلوری، تهران: دبیزش؛ چاپار.
6
-رادفر، حمیدرضا (1390). «بررسی مجموعهسازی در کتابخانههای دیجیتالی ایران و ارائه الگوی پیشنهادی». رساله دکتری کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات.
7
-صمیعی، میترا (1391). «فراداده حفاظت و تطابق آن با استاندارد الگوی مرجع سیستم اطلاعاتی آرشیوی باز (اُ.ای.آی.اس)». فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 23(4)، 152-169.
8
ـــــــــــــ (1390). «مدیریت حفاظت رقمی در آرشیوهای ملی: راهبردها و استانداردها». فصلنامهگنجینه اسناد، (82)، 100-115.
9
-عربگری، لیلا؛ کامران کربلاآقایی و سعید رضایی شریفآبادی (1392). «میزان بهرهگیری از استانداردهای ابردادهای در ذخیرهسازی نسخههای خطی موجود در پایگاههای نسخههای خطی فارسی». فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات،24(3)، 132-148.
10
-علیپورحافظی، مهدی (1388). «بررسی نحوه مبادله اطلاعات بین سیستمهای اطلاعاتی کتابخانههای دیجیتال در ایران و ارائه الگوی پیشنهادی». رساله دکتری کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات.
11
- علیپورحافظی، مهدی (1390الف). «استانداردهای ابردادهای». کتاب ماه کلیات. 168، 30-35.
12
ـــــــــــــــــــ (1390ب). «کتابخانههای دیجیتال: مبادله اطلاعات». تهران: سمت، 1390.
13
ـــــــــــــــــــ (1390ج). «یکپارچهسازی خدمات کتابخانه دیجیتالی». کتاب ماه کلیات. 14(8)، 72-89.
14
-ماهرالنقش، بابک (1383). «بررسی روشهای توسعه منابع اطلاعاتی الکترونیکی در کتابخانههای دیجیتالی شهر تهران». پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه آزاد واحد تهران شمال.
15
- محمدیفرد، داود (1385).« شناخت و پیادهسازی کتابخانههای دیجیتال و مجازی». تهران: چاپار، لنجوان، 1385.
16
-مرادی، خدیجه و محسن حاجیزینالعابدینی (1390). «تغییر قواعد فهرستنویسی: استاندارد توصیف و دسترسی به منابع (RDA) جایگزین قواعد فهرستنویسی انگلو امریکن». کتابداری و اطلاعرسانی سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی. 14(1)، بازیابی شده در 12فرودین1393 از www.aqlibrary.ir/Old/index.php?...file.
17
- مهراد، جعفر و سارا کلینی (1390). «مبانی فناوریهای اطلاعاتی». تهران: سمت.
18
- موسوی چلک، افشین (1386). «استانداردهای کتابخانه دیجیتال». کتاب ماه کلیات، 10(8 و9)، 31-22.
19
- نبوی، فاطمه و رحمتالله فتاحی (1386). «فناوری اطلاعات، ارتباطات و شبکهها: استانداردها و پروتکلها». تهران: نشر کتابدار.
20
- نشاط، نرگس (1379). «نظامهای همکاری بین کتابخانهای». تهران: سمت.
21
- نوروزی، یعقوب (1390). «محورهای توسعه کتابخانههای دیجیتالی».تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 1،153-129.
22
- هینز، دیوید (1385). «ابرداده برای مدیریت و بازیابی اطلاعات». تهران: چاپار.
23
- Ahronheim, J. R. (1998). Descriptive metadata: Emerging standards. The Journal of academic librarianship, 24(5), 395-403.
24
- Allen, Elizabeth, Triantaphillidou, Sophie. (2011).The Manual of Photography, Tenth Edition,chine:Elsevier.
25
- Ashcroft, L. (2004). Developing competencies, critical analysis and personal transferable skills in future information professionals. Library Review, 53(2), 82-88.
26
- Baldonado, M., et al (1997). The Stanford digital library metadata architecture. International Journal on Digital Libraries, 1(2), 108-121.
27
- Boyd, S., Kim, S. J., Vandenberghe, L., & Hassibi, A. (2007). A tutorial on geometric programming. Optimization and engineering, 8(1), 67-127.
28
- Brinkmann, R. (2008). The art and science of digital compositing: techniques for visual effects, animation and motion graphics. Morgan Kaufmann.
29
- Cain, Mark (2003). Being a library of record in a digital age, The Journal of Academic Librarianship, 29(6), 405-410.
30
- Chen, Chung-Hao, et al(2006). Objective Image Quality Evaluation for JPEG, JPEG 2000, and Vidware VisionTM. In Advances in Image and Video Technology. 4319. 751-760. Springer Berlin Heidelberg.
31
- Chen, C. M., & Lin, S. T. (2014). Assessing effects of information architecture of digital libraries on supporting E-learning: A case study on the Digital Library of Nature & Culture. Computers & Education, 75, 92-102.
32
- Chuttur, M. Y. (2014). Investigating the effect of definitions and best practice guidelines on errors in Dublin Core metadata records. Journal of Information Science, 40(1), 28-37.
33
- Cicirello, V. A., & Regli, W. C. (2013). A flexible and extensible approach to automated CAD/CAM format classification. Computers & Graphics, 37(5), 484-495.
34
- Clarke, G. (2009). Comp TIA Network+ certification study guide. United states of America: McGraw-Hill, Inc.
35
- Clark, M., et al. (2012). Automatically structuring domain knowledge from text: An overview of current research. Information Processing & Management, 48(3), 552-568.
36
- Cooley, P.C., Ganapathi, L., & Li, S. (2004). Implementing multilingual touch-screen audio-CASI applications. Computers in Human Behavior, 20 (3), 345-356.
37
- Coyle, K., & Hillmann, D. (2007). Resource Description and Access (RDA): Cataloging rules for the 20th century. D-Lib magazine, 13(1), 3.
38
- Davison, Stephen, et al. (2013). Enhancing an OAI-PMH Service Using Linked Data: A Report from the Sheet Music Consortium. Journal of Library Metadata, 13(2-3), 141-162.
39
- Duchateau, F., Takhirov, N., & Aalberg, T. (2011). FRBRPedia: a tool for FRBRizing web products and linking FRBR entities to DBpedia. In Proceedings of the 11th annual international ACM/IEEE joint conference on Digital libraries (pp. 455-456). ACM.
40
- Dushay, N. (2002, July). Localizing experience of digital content via structural metadata. In Proceedings of the 2nd ACM/IEEE-CS joint conference on Digital libraries (pp. 244-252). ACM.
41
- Elings, M. W., & Waibel, G. (2007). Metadata for all: Descriptive standards and metadata sharing across libraries, archives and museums. First Monday, 12(3).
42
- Emigh, J. (2006). New Flash player rises in the Web-video market. Computer, 39(2), 14-16.
43
- Faisal, S., & Sarwar, M. (2014). Temporal and multi-versioned XML documents: A survey. Information Processing & Management, 50(1), 113-131.
44
- Fan, J. X. (2012). The Study of DC Metadata Application in the Library Database Construction of Gansu Normal College for Nationalities. IERI Procedia, 2, 43-48.
45
- Fazaee Qarabolaqa, Zeynab, et al.(2013). The Role of PREMIS* Preservation Metadata in InformationManagement in Virtual Museums. Procedia - Social and Behavioral Sciences 73 , 396 – 402.
46
- Foulonneau, M. (2007). Information redundancy across metadata collections. Information processing & management, 43(3), 740-751.
47
- Furht, B. (Ed.). (2008). Encyclopedia of multimedia. Springer.
48
- Gao, L., et al. (2011, June). Structure extraction from PDF-based book documents. In Proceedings of the 11th annual international ACM/IEEE joint conference on Digital libraries (pp. 11-20). ACM.
49
- Garfinkel, S. L. (2013). Digital media triage with bulk data analysis and< i> bulk_extractor. Computers & Security, 32, 56-72.
50
- Georgenes, Chris. (2007). How to Cheat in Adobe Flash CS3 .United State America: focal press.
51
- Goswami, S., & Kundu, C. (2013). XML based advanced distributed database: implemented on library system. International Journal of Information Management, 33(1), 28-31.
52
- Gravano, L., et al (1997). STARTS: Stanford Proposal for Internet Meta-Searching. In Fourth International Conference on Management of Data, in ACM SIGMOD, 235-243.
53
- Guenther, Rebecca S. (2004) .Using the Metadata Object Description Schema (MODS) for resource description: guidelines and applications, Library Hi Tech, 22 (1), pp.89 – 98.
54
- Hillmann, Diane, et al. (2010). RDA vocabularies: process, outcome, use. D-Lib magazine, 16(1), 4.
55
- Huang, S., & Hu, H. (2000). Integrating windows streaming media technologies into a virtual classroom environment. In Multimedia Software Engineering, 2000. Proceedings. International Symposium on (pp. 411-418). IEEE.
56
- Jeffrey, Beall. (2004). Dublin Core: An Obituary, Library Hi Tech News, 21 (8), pp.40 – 41.
57
- Kasprowski, R. (2010). NISO Webinar: Bibliographic Control Alphabet Soup: AACR to RDA and Evolution of MARC. Serials Review, 36(2), 116-119.
58
- Kozierok, C. M. (2005). The TCP/IP guide: a comprehensive, illustrated Internet protocols reference. No Starch Press.
59
- Kurfist, L. A., Sasso, J., & Vermeire, B. C. (2005). "System for accessing content by virtual remote control through mapping channel codes to network addresses." U.S. Patent No. 6,874,152. Washington, DC: U.S. Patent and Trademark Office.
60
- Lagoze, C., Lynch, C. A., & Daniel Jr, R. (1996). The Warwick Framework: A Container Architecture for Aggregating Sets ofMetadata. Cornell University.
61
- Lagoze, Carl, et al.(2008) .Object Re-Use & Exchange: A Resource-Centric Approach. journal ArXiv e-prints .apr , 0804.2273 , 2008. Retrieved16Sep. 2012. from:http://adsabs.harvard.edu/cgi-bin/bib_.
62
- Liu, D. (2011). Next Generation SSH2 Implementation: Securing Data in Motion. United State America: Syngress.
63
- Lukas, J., Fridrich, J., & Goljan, M. (2006). Digital camera identification from sensor pattern noise. Information Forensics and Security, IEEE Transactions on, 1(2), 205-214.
64
- Manghi, Paolo, et al. (2010). General-purpose digital library content laboratory systems. In Research and Advanced Technology for Digital Libraries (pp. 14-21). Springer Berlin Heidelberg.
65
- Maxwell, R. L. (2014). Maxwell's Handbook for RDA: Resource Description and Access: Explaining and Illustrating RDA: Resource Description and Access Using MARC21.
66
- McCallum, S. H. (2004). An introduction to the metadata object description schema (MODS). Library Hi Tech, 22(1), 82-88.
67
- McCutcheon, S. (2012). Designing policy for copy cataloging in RDA. Library Collections, Acquisitions, and Technical Services, 36(3-4), 69-78.
68
- Mischo, W. H., Habing, T. G., & Cole, T. W. (2002, July). Integration of simultaneous searching and reference linking across bibliographic resources on the web. In Proceedings of the 2nd ACM/IEEE-CS joint conference on Digital libraries (pp. 119-125). ACM.
69
- Needleman, Mark. (2000) .Z39.50 – a review, analysis and some thoughts on the future. Library Hi Tech. 18, 2, 158-165.
70
- OCLC/RLG Working Group on Preservation Metadata. (2002). Preservation Metadata and the OAIS Information Model, A Metadata Framework to Support the Preservation of Digital Objects. Retrieved Mar 30, 2013, From:http://www.oclc.org/research/projects/pmwg/pm_framework.pdf>.
71
- ODLIS online Dictionary for Library and Information Science. (2002) [Online]. Available:
72
http://www.abc-clio.com/ODLIS/odlis_xyz.aspx [Accessed18 Aug2012].
73
- Osland, C. D. (1988). GKS and CGM graphics standards. Computer Physics Communications, 50(1), 129-141.
74
- Paillard, B., & Roy, P. (2010). U.S. Patent No. 7,680,451. Washington, DC: U.S. Patent and Trademark Office.
75
- Park, J. R., & Lu, C. (2009). Application of semi-automatic metadata generation in libraries: Types, tools, and techniques. Library & Information Science Research, 31(4), 225-231.
76
- Pearson, S., & Watson, R. (2010). Digital triage forensics: processing the digital crime scene.United State America :Syngress.
77
- Pierre, M. S., & LaPlant, W. P. (2000). Issues in crosswalking content metadata standards. NISO.
78
- Pohlman, Ken (2008).Handbook for Sound Engineers (Fourth Edition), New York: McGraw-Hill.
79
- Powell, A.; & French, J. )2000). Growth and server availabilityof the NCSTRL digital library. In Fifth International ACM Conference on Digital Libraries. 264-265.
80
- Puglia, S. (2005). Technical guidelines for digitizing archival materials for electronic access: creation of production master files-raster images.
81
- Renear, A, et al (2003). XML semantics and digital libraries. In Proceedings of the 3rd ACM/IEEE-CS joint conference on Digital libraries (pp. 303-305). IEEE Computer Society.
82
- Rimkus, K. R., & Habing, T. (2013, July). Medusa at the university of Illinois at Urbana-Champaign: a digital preservation service based on PREMIS. In Proceedings of the 13th ACM/IEEE-CS joint conference on Digital libraries (pp. 49-52). ACM.
83
- Rohl, M., & Uhrmacher, A. M. (2006). Composing simulations from XML-specified model components. In Simulation Conference, 2006. WSC 06. Proceedings of the Winter (pp. 1083-1090). IEEE.
84
- Rowe, N. C. (2002). Virtual multimedia libraries built from the web. In Proceedings of the 2nd ACM/IEEE-CS joint conference on Digital libraries (pp. 158-159). ACM.
85
- Ruiz, I. L., Cruz Soto, J. L., & Gómez-Nieto, M. A. (1992). GESIM: image management system for TIFF structures. Computers & graphics, 16(3), 325-329.
86
- RumseyFrancis; McCormick, Tim. (2010). Sound and Recording (Sixth Edition).great Britain: Focal Press.
87
- Ryan, Christine E., et al. (2012). NISO Webinar: The Future of Integrated Library Systems: Part 1: RDA & Cataloging. Serials Review, 38(1), 48-50.
88
- Saputra, D. G., & Azizah, F. N. (2013). A Metadata Approach for Building Web Application User Interface. Procedia Technology, 11, 903-911.
89
- Shin, Dongkyoo; Kim, Junil; Shin, Dongil (2003). A Study on the Digital Right Management of MPEG-4 Streams for Digital Video Library, Lecture Notes in Computer Science,2911: 444-455.
90
- Shiri, A. (2003). Digital library research: current developments and trends. Library Review, 52(5), 198-202.
91
- Signer, B., & Norrie, M. C. (2011). A model and architecture for open cross-media annotation and link services. Information Systems, 36(3), 538-550.
92
- Simon, S. J. (2008). Information architecture for digital libraries. First Monday, 13(12). Retrieved Mar 30, 2013, From:
93
http://www.firstmonday.dk/ojs/index.php/fm/art.
94
- Smith, J. A., Klein, M., & Nelson, M. L. (2006). Repository replication using NNTP and SMTP. In Research and Advanced Technology for Digital Libraries (pp. 51-62). Springer Berlin Heidelberg.
95
- Suleman, H. (2001, January). Enforcing interoperability with the open archives initiative repository explorer. In Proceedings of the 1st ACM/IEEE-CS joint conference on Digital libraries (pp. 63-64). ACM.
96
- Tekalp, A. M., & Ostermann, J. (2000). Face and 2-D mesh animation in MPEG-4. Signal Processing: Image Communication, 15(4), 387-421.
97
- Tetz, E. (2011). Cisco Networking All-in-One For Dummies. America: Publisher John wiley & sons, Inc.
98
- Thomas, L., & Ras, E. (2005, June). Courseware Development Using a Single Source Approach. In World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications (Vol. 2005, No. 1, pp. 4502-4509).
99
- Tillett, B. B. (2011). Keeping libraries relevant in the Semantic Web with resource description and access (RDA). Serials: The Journal for the Serials Community, 24(3), 266-272.
100
- Tolone, E. (2009). Les tables du Lexique-Grammaire au format TAL. Actes de MajecSTIC 2009.
101
- Tukel, Y., Bozbey, A., & Tunc, C. A. (2013). Development of an Optimization Tool for RSFQ Digital Cell Library Using Particle Swarm. Applied Superconductivity, IEEE Transactions on, 23(3), 1700805-1700805.
102
- Wacker, M., Han, M. J., & Dartt, J. (2011). Testing resource description and access (RDA) with Non-MARC metadata standards. Cataloging & Classification Quarterly, 49(7-8), 655-675.
103
- Wang, J. Z., & Du, Y. (2001, January). Scalable integrated region-based image retrieval using IRM and statistical clustering. In Proceedings of the 1st ACM/IEEE-CS joint conference on Digital libraries (pp. 268-277). ACM.
104
- Wei, Y., Zheng, N., & Xu, M. (2010, July). An Automatic Carving Method for RAR File Based on Content and Structure. In Information Technology and Computer Science (ITCS), 2010 Second International Conference on (pp. 68-72). IEEE.
105
- Witten, Ian H. ; Bainbridge, David ;& M. Nichols, David(2010).How to Build a Digital Library (Second Edition), United States of America: Elsevier.
106
- Yalman, M., & Kutluca, T. (2012). Future of e-libraries in universities. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 47, 2225-2228.
107
- Yih Hwang, San; Shiou Yang, Wan; Di Ting, Kang (2010). Automatic index construction for multimedia digital libraries, Information Processing & Management. 46(3), 295-307.
108
- Zhang, D., & Zhang, F. (2014). Chaotic encryption and decryption of JPEG image. Optik-International Journal for Light and Electron Optics, 125(2), 717-720.
109
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی راهنماهای جستجوی فهرستهای رایانه ای از دو منظر زبانی و نظریه یادگیری شناختی
مقدمه: با گذشت زمان و افزایش پیچیدگی فهرستهای رایانهای، نیاز به تدوین دستنامههایی برای راهنمایی کاربران دربارة نحوة استفاده از امکانات این نرمافزارها بیشتر شده است. حال، با توجه به ضرورت و اهمیت راهنماهای جستجو، پژوهش حاضر بر آن است تا آنها را از دیدی زبانشناسانه و بر پایة نظریه یادگیریشناختی، بررسی کند. روششناسی: در این راستا از روش تحلیل محتوا استفاده شد؛ که به منظور انجام آن، فرمول فلش-دیانی، الگوی مایر، و الگوی میرزابیگی، خرازی و موسوی (الگوی تدوین محتوای آموزشی بر مبنای نظریه یادگیریشناختی) به کار رفت. به این منظور، سیاهة وارسی برای بررسی عناصر مطرح در الگوی تدوین محتوای آموزشی بر مبنای نظریة یادگیریشناختی تدوین گردید. یافته ها: یافته های این پژوهش حاکی از آن است که سطح خوانایی بیشتر راهنماهای جستجو از متوسط به بالاست. با وجود این، در برخی از موارد راهنماهای داخلی کتابخانهها از بُعد خوانایی، از راهنماهای پیشفرض نرمافزارها دشوارتر است. از بُعد عناصر اثرگذار بر فهم متن، تفاوت چندانی میان گونههای مختلف راهنما مشاهده نشد. در ضمن، در راهنماهای جستجو، بهندرت به راهکارهای زبانشناختی فرمولبندی عبارت جستجو در زبان فارسی پرداخته شده است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42298_164a04603b40abc3b89991e661bff1ca.pdf
2014-09-23
55
79
راهنماهای جستجو
فهرستهای رایانهای
نظریه یادگیریشناختی
سنجش خوانایی
شعله
ارسطوپور
arastoopoor@gmail.com
1
استادیار دانشگاه
LEAD_AUTHOR
فاطمه
احمدی نسب
ahmadinasab@ricest.ac.ir
2
دکترای زبانشناسی همگانی و عضو هیئت علمی مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری
AUTHOR
-احمدینسب، فاطمه (1391). «بررسی معناشناختی بازیابی مدارک در پایگاه اطلاعرسانی مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری و ارائه الگویی معنایی برای بهبود بازیابی». طرح پژوهشی، شیراز: مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری.
1
-ارسطوپور، شعله (1391). «امکانسنجی تعیین خوانایی مفهوم-پایه با هدف بهبود بازیابی اطلاعات در حوزههای تخصصی در زبان فارسی: موردکاوی علوم رایانه». شیراز: تخت جمشید.
2
-پریرخ، مهری (1386). آموزش سواد اطلاعاتی: مفاهیم، روشها و برنامهها. تهران: کتابدار.
3
-خسروی، رضا (1392). «بررسی کارآمدی راهنماهای برمبنای مدل یادگیری واک (VAK) در افزایش استفادهپذیری سیستم اطلاعات علمی دانشگاه فردوسی مشهد برای اعضای هیئت علمی». پایاننامه کارشناسی ارشد، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
4
- دیانی، محمدحسین (1379). «سنجش خوانایی نوشتههای فارسی». مشهد: کتابخانه رایانهای.
5
-زرهساز، محمد (1384). «بررسی و تحلیل عناصر و ویژگیهای مطرح در رابط کاربر نرمافزار سیمرغ و تعیین میزان رضایت دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد از تعامل با آن». پایاننامه کارشناسی ارشد، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
6
-زرهساز، محمد و رحمتالله فتاحی (1387). «مبانی نظری و عوامل مؤثر بر فرآیند راهنمایابی و استفاده کاربران از امکانات کمکی در نرمافزارهای پایگاههای اطلاعاتی». فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، دوره 11 (2): 71 – 96.
7
-زرهساز، محمد و رحمتالله فتاحی (زودآیند). «شناسایی و تحلیل امکانات و قابلیتهای کمکی و راهنمایی در نرمافزارهای کتابخانههای دیجیتالی ایرانی». پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات. دسترسی در 4/ 6/ 1393 از
8
http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_id=2437&slc_lang=fa&sid=1&ftxt=1.
9
-میرزابیگی، محمدعلی؛ کمال خرازی و امین موسوی (1388). «طراحی الگوی تدوین محتوای الکترونیکی بر اساس رویکرد شناختی برای دروس نظری، با تأکید بر حوزه علوم انسانی، در آموزش عالی». فصلنامه مطالعات برنامه درسی. دوره 3 (12): 71 – 99.
10
-Aleven, V. etal. (2003). Help Seeking and Help Design in Interactive Learning Environment. Review of Educational Research, Vol. 73(3): 277 – 320.
11
-Anderson, T. H., and Armbruster, B. B. (1984). Content Area Textbooks. In R. C. Anderson, J. Osborn, and R. J. Tierney (Eds.), Learning to Read in American Schools: Basal Readers and Content Texts (pp. 193-226). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
12
-Badgett, B. (2009). Toward The Development Of A Model To Estimate The Readability Of Credentialing-Examination Materials. Lasvegas: University of Nevada.
13
-Clark, R. E. & Feldon, D. F. (2005). Five common but questionable principles of multimedia learning. In Mayer, R. (Ed.) Cambridge Handbook of Multimedia Learning. Cambridge: Cambridge University Press.
14
-Dale, E. (1969). Audiovisual Methods in Teaching. New York: Dryden Press.
15
-Doak, C., Doak L. & Root, J. (1985). Teaching Patients with Low Literacy Skills. Philadelphia: J. B. Lippincott Company.
16
-Dutke, S., & Reimer, T. (2000). Evaluation of Two Types of Online Help for Application Software. Journal of Computer Assisted Learning, 16(4), 307-315.
17
-Gavrilis, Dimitris, Kakali, Constantia & Christos Papatheodorou.2008. Enhancing Library Services with Web 2.0. . In ECDL '08 Proceedings of the 12th European conference on Research and Advanced Technology for Digital Libraries (P. 148 – 159), Berlin: Springer Verlag. Available At:
18
http://scholar.google.com/scholar?q=Enhancing+Library+Services+with+Web+2.0+&btnG=&hl=en&as_sdt=0%2C5&as_vis=1 (retrieved: 2014-05-12).
19
-Jagannathan, V. (2002). Authoring of Help by End-users in an Online Community Network. MA. Dissertation, Blacksburg: Virginia State University.
20
-Kimble, J. (1992). Plain English: a Charter for Clear Writing. Thomas M. Cooley Law Review, Vol. 9:1. (PP. 1- 47). Lansing: Thomas M. Cooley Law School.
21
-Krull, R., etal. (2001). Usability Trends in an Online Help System: User Testing on Three Releases of Help for a Visual Programming Language. In Professional Communication Conference, 2001. IPCC 2001. Proceedings. (P. 19 – 26), Washington DC:IEEE International.
22
-Mayer, R. E. (2009). Multi-Media Learning; New York; Cambridge University.
23
-Moodley, S. (2009). The Development and Evaluation of an Online Tutorial to Teach Digitization and Metadata Indexing Of Library and Archival Resources. Durban: University of KwaZulu-Natal.
24
-Roll, I. etal. (2007). Can Help Seeking Be Tutored? Searching for the Secret Sauce of Metacognitive Tutoring. In the Proceedings of the 13th International Conference on Artificial Intelligence in Education (AIED 2007), 203-210.
25
-Roll, I. etal. (2011). Improving Students’ Help-Seeking Skills Using Metacognitive Feedback in an Intelligent Tutoring System. Learning and Instruction No.21: 267 – 280.
26
-Tingting Lu. M. A. (2008). Effects of Multimedia on Motivation, Learning and Performance: The Role of Prior Experience and Task Constraints. Columbus: Ohio State University.
27
-Van der Meij, H. (2014). Developing and Testing a Video Tutorial for Software Training. Technical Communication, Vol. 61(2): 110 - 122.
28
-Xie, H. & Cool, C. (2006). Toward a Better Understanding of Help Seeking Behavior: An Evaluation of help mechanisms in Two IR systems. Presented in ASIS&T Annual Meeting - 2006 (ASIS&T 2006). Retrieved 2014-07-29 from:
29
http://eprints.rclis.org/8698/1/Xie_Toward.pdf.
30
ORIGINAL_ARTICLE
واکاوی جریان اطلاعات در فعالیت های پژوهشی پژوهشگران کتابخانه, موزه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت جریان اطلاعات در فعالیتهای پژوهشی پژوهشگران سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و موانع پیش روی آن صورت گرفته است. روششناسی: روش تحقیق مورد استفاده، پیمایشی و از نوع توصیفی ـ تحلیلی استکه جریان اطلاعات را از استفاده منابع اطلاعاتی تا تولید و انتشار، بررسی میکند. جامعة آماری پژوهش را 25 نفر از پژوهشگران این سازمان تشکیل میدهند که سه سال متوالی حایز رتبههای برتر پژوهشی شدهاند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد در مرحلة گردآوری و استفاده از اطلاعات، پژوهشگران به استفاده از منابع چاپی تمایل بیشتری دارند تا منابع الکترونیکی. آنها از میان منابع چاپی، کتابهای چاپی فارسی و از میان منابع الکترونیکی، بیشتر از پایگاههای اطلاعاتی فارسی استفاده میکنند. در مرحلة تولید و ذخیره اطلاعات، بیشتر تمایل دارند تولیدات علمی خود را به صورت چاپی منتشر کنند تا الکترونیکی و در این بین سهم تولید مقاله فارسی در هر دو شکل، بیشتر است. در مرحلة اشاعه اطلاعات نیز بر انتشار تولیدات علمی در قالبهای چاپی تأکید دارند تا الکترونیکی و در این بین نیز سهم مقالة فارسی بیشتر است. افزون بر این، موانع پیش روی جریان اطلاعات از دو بُعد فردی و سازمانی، بررسی شده است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42300_d4bc0d96526fa7159279bc999f458422.pdf
2014-09-23
81
105
جریان اطلاعات
تولیدات علمی
پژوهشگران
کتابخانه
موزه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
ثامنه
توکلی
tavakoli1380@yahoo.com
1
دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه پیام نور مشهد و کارشناس تالار محققان کتابخانة مرکزی آستان قدس رضوی.
LEAD_AUTHOR
مریم
سلامی
salamilib@yahoo.com
2
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه پیام نور.
AUTHOR
-حسنزاده، محمد و آرش محمدخانی (1389). «بررسی نحوه جریان اطلاعات در پژوهشکدههای دانشگاه تربیت مدرس». پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، دوره 25، شماره3.
1
- حسنزاده، محمد (1387). مروری بر مفهوم و ابعاد جغرافیای سیاسی اطلاعات. اطلاعشناسی، سال پنجم، شماره3.
2
-صادقزاده وایقان، علی و همکاران (1392). «بررسی جریان اطلاعات در پژوهشکدههای وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی». فصلنامه دانششناسی، سال ششم، شماره23.
3
-حسنزاده، محمد و علی صادقزاده وایقان (1391). «بررسی مقایسهای دروندادها و بروندادهای جریان اطلاعات در پژوهشکدههای آموزش عالی ایران». پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، سال دوم، شماره1.
4
- صادقزاده وایقان، علی، محمد حسنزاده و اعظم نجفقلی نژاد ورجوری (1392). «اطلاعات و جریان اطلاعات در سازمانها». تهران: چاپار.
5
-صدوقی، فرحناز؛ رقیه ارشاد سرابی و علی ولینژادی (1393). «بررسی وضعیت جریان اطلاعات در مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی تهران. مدیریت سلامت»، سال هفدهم، شماره55.
6
- محسنی، منوچهر(1380). جامعهشناسی جامعه اطلاعاتی. تهران: نشر دیدار.
7
-محمدخانی، آرش(1387). «بررسی نحوه جریان اطلاعات در پژوهشکدههای دانشگاه تربیت مدرس تهران». پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی.
8
- وبستر، فرانک (1390). نظریههای جامعه اطلاعاتی. ترجمه اسماعیل قدیمی. تهران: امیرکبیر.
9
-Oyadonghan, Joyce Chinyere, "Information Flow Patterns in Organizations: The Library in Focus" (2010). Library Philosophy and Practice (e-journal). Paper 504.
10
-Avalable at: http://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/504.
11
-Hargie, Owen; Dickson, David.) 2007 .(Are important corporate policies understood by employees?: Atracking study of organizational information flow. Journal of Communication Management, Voll 11, No 1, pp9-25.
12
- Mahto, Raj V & Davis, Peter S (2012). Information Flow and Strategic Consensus in Organizations. International Journal of Business and Management; Vol. 7, No. 17.
13
-Marich, M. J., Horan, T. A., & Schooley, B. L. (2008). Understanding IT Governance within the San Mateo County Emergency Medical Service Agency. Paper presented at the International ISCRAM Conference.
14
-Shroeder, R.G. (2004).Operations management: contemporary concepts, and cases. McGraw, Hill. P219.
15
-Zhang, C.N; Yang, C. (2002). Information flow analysis on rol- based access control model. Information Management & Computer Security. Vol 10, No5, p225-236.
16
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی عوامل موثر بر خرید کتابهای مذهبی با تاکید بر عناصر آمیخته بازاریابی کتب مذهبی
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی عوامل مؤثر بر خرید کتابهای مذهبی با تأکید بر عناصر آمیختة بازاریابی شامل قیمت، محصول، ترفیع، توزیع و افراد است. روش: تحقیق از نظر روش پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. نمونهای متشکل از 280 نفر از میان خریداران کتابهای مذهبی در شهر استهبان انتخاب شد. ابزار گردآوری نیز پرسشنامهای محقق ساخته بوده است. یافتهها: عنصر «محصول» (شامل ویژگیهای مختلف کتابهای مذهبی) بیشترین تأثیر را در خرید کتابهای مذهبی دارد و عامل «توزیع» تأثیر چندانی در آن نداشته است. ویژگیهای جمعیتشناختی مشتریان (از نظر شغل، درآمد و وضعیت تأهل آنها) نیز توانسته است نظر مشتریان را در ارتباط با اثرات عناصر آمیخته بر خرید کتابهای مذهبی، با تفاوتهایی همراه سازد. اصالت اثر: این مطالعه برای نخستین بار به صورتی جامع و با رویکرد بازاریابی، عوامل مؤثر بر خرید کتابهای مذهبی را در سطح کشور بررسی کرده است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42316_10758dbc95562b2a055dc8d469de8c24.pdf
2014-09-23
107
134
کتاب
خرید کتابهای مذهبی
آمیختة بازاریابی کتابهای مذهبی
ویژگی جمعیتشناختی خریداران
ابوالقاسم
ابراهیمی
aebrahimi@shirazu.ac.ir
1
استادیار گروه مدیریت دانشکده مدیریت، اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز.
LEAD_AUTHOR
سید مسلم
علوی
alavimoslem@gmail.com
2
کارشناس ارشدمدیریت بازرگانی،مدرس دانشگاه پیام نور، تهران ،ایران
AUTHOR
مهدی
نجفی سیاهرودی
pooyannajafi@gmail.com
3
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه غیرانتفاعی راهبرد شمال
AUTHOR
فاطمه
کشاورز
ykeshavarz@ymail.com
4
کارشناس مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور استهبان
AUTHOR
- ابراهیمی، عبدالحمید؛ احمد روستا و داور ونوس (1389). مدیریت بازاریابی، تهران: نشر سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
1
- اسلامنژاد، محرم (1386). «بررسی تصویرسازی کتابهای مذهبی کودکان». کتاب ماه هنر، 105 و 106، 70-77.
2
- آذرنگ، عبدالحسین (1385). گامهای اصلی در نشر کتاب، تهران: نشر ققنوس.
3
- حجوانی، مهدی (1378). «کتابهای مذهبی را چه میشود، گزارشی از یک میزگرد». پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان، 17، 35-51.
4
-رحیمنیا، فریبرز؛ سید مسلم علوی و مهدی نجفی سیاهرودی (1392). «بررسی نقش تعدیلگرایانه بومشناسی خریداران کتاب در رابطه میان عناصر آمیخته بازاریابی کتابهای داستانی با خرید کتاب». فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 16 (1)، 41-70.
5
- زارعی، عیسی (1389). نشر الکترونیکی کتابها و نشریات دینی: فرصتها و چالشها. رهآورد نور، 30، 28-35.
6
- علوی، سید مسلم (1388). جزوه آموزشی دوره بازاریابی پیشرفته، پارک علم و فناوری، شیراز، 1-38.
7
- فدائی عراقی، غلامرضا (1368). گزیده کتاب شناسی توصیفی اسلامی. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
8
- لاولاک، رایت و کریستوفر لارن (1390). اصول و مدیریت بازاریابی خدمات، مترجم: بهمن فروزنده، تهران: نشر آموخته.
9
- لزگی، سید حبیبالله (1386). «تصویرسازی مذهبی کتابهای کودکان پس از انقلاب اسلامی». کتاب ماه هنر. 111 و 112، 34-43.
10
-محمدی، مهدی (1389). «بررسی وضعیت انتشار داستانهای دینی کودکان و نوجوانان بین سالهای 1385- 1380». تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 63، 55-82.
11
-محمدیان، محمود و آزاد پورغفاری (1387). اولویتبندی درجه تأثیر هر یک از عناصر آمیخته بازاریابی بر رفتار خریداران کتاب، تهران: سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت بازاریابی.
12
- مهپور، روحالله (1386). «پرونده توزیع کتابهای مذهبی در ایران. محدث»، 15 و16، 38- 41.
13
-نجفی، محمدجواد و رضا کریمی (1389). «بررسی تناسب حوزة نشر کتابهای دینی با انتظارات افراد در سطح شهر قم». تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 61، 71-94.
14
- Alserhan, B. A. (2011). The principles of Islamic marketing, Gower.
15
- Sandickci, O., & Rice, G. (2011). Handbook of Islamic marketing, Edward Elgar publications.
16
- Kotler, PH., & Keller, K. (2011). Marketing Management (13th Edition), Prentice Hall.
17
- Verso Digital (2010). 2009 Survey of Book-Buying Behavior, www.versoadvertising.com/survey.
18
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر کتاب درمانی بر مهارتهای اجتماعی کودکان دختر و پسر 12-7 سال عضو فعال کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر تهران
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر کتابدرمانی بر مهارتهای اجتماعی دختران و پسران 12-7 سال اعضای فعال کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام گرفته است. روش:این مطالعه از نوع پژوهشهای کاربردی است و به روش تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام شده است. 60 عضو فعال کتابخانه با بهکارگیری روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند، انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامة مهارتهای اجتماعی «گرشام و الیوت» (1999) بود. جلسات کتابدرمانی بر روی گروه آزمایش به مدت 14 جلسه 45 دقیقهای، دو بار در هفته اجرا شد. یافتهها: نتایج حاصل به وسیلة آزمون t مستقل بررسی شد و یافتههای حاصل در سطح معناداری (0.05 p<) نشان داد که کتابدرمانی بر مهارتهای اجتماعی کودکان به طور کلی و در ابعاد همکاری، همدلی، خویشتنداری و ابراز وجود مؤثر بوده و بین میزان تأثیر این جلسات بر مهارتهای اجتماعی دختران و پسران، تفاوت معناداری وجود نداشته است. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، میتوان از جلسات کتابدرمانی به عنوان روش ارتقای سطح ابعاد مختلف مهارتهای اجتماعی کودکان بهره گرفت و آن را در مراکز مختلف مانند مدارس، مراکز پیشدبستانی، مهدهای کودک، کانون پرورش فکری و ... به کار برد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42319_cfcb71127cbcf2fcafc5cb242fc61b9b.pdf
2014-09-23
135
154
کتاب
کتابدرمانی
کتابخوانی
مهارتهای اجتماعی
کودک
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
سمیرا
طهماسبی آشتیانی
stahmasebi91@gmail.com
1
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه الزهرا (س)نویسنده مسئول
LEAD_AUTHOR
زویا
آبام
zoya.abam@gmail.com
2
استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا (س)
AUTHOR
منصور
تاجداران
3
استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا (س)
AUTHOR
برادران، فخرالملوک (1390). «تأثیر آموزش مهارت اجتماعی بر پایگاه اجتماعی و سازگاری اجتماعی و عاطفی دانشآموزان ابتدایی شهر تهران». پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی.
1
- جانبزرگی، مسعود و دیگران (1387). آموزش اخلاق، رفتار اجتماعی و قانونپذیری به کودکان. تهران: ارجمند.
2
- حاجبابایی، مرتضی (1374). «معرفی مقیاس رشد و سازش اجتماعی کودکان و نوجوانان». چکیده مقالات جامع علمی جایگاه تربیت. (2): 63-54.
3
-خوشنظر، اصغر (1383). «هنجاریابی مقیاس درجهبندی مهارتهای اجتماعی (SSRS) در کودکان پیشدبستانی شهر تهران». پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی.
4
- ریاحینیا، نصرت و علی عظیمی (1391). مبانی، نظریهها و کاربرد کتابدرمانی. تهران: چاپار.
5
-شاهی، یوسف و دیگران (1388). «مقایسه مهارتهای اجتماعی و مشکلات رفتاری دانشآموزان نشانگان داون مدارس استثنایی شهر تهران». فصلنامه اندیشه و رفتار، 14(3):25-12.
6
-شهمراد، پریوش (1391). «تأثیر قصهگویی بر توجه و تمرکز دیداری، شنیداری و مهارتهای اجتماعی کودکان دبستانی». پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی.
7
-شهیم، سیما (1378). «بررسی روایی ـ پایایی مقیاس درجهبندی مهارتهای اجتماعی در گروهی از کودکان دبستانی شیراز». مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشکده شهید چمران اهواز، 5(3): 38-17.
8
- علیشاهرودی، فروغ (1388). «کتاب همچون یک درمان بخش، کتابدرمانی رشدی برای کودکان». کتابماه کودک و نوجوان، (8): 8-12.
9
- کارتلج،جی ومیلبرن،جی .اف (1385).آموزشمهارتهایاجتماعیبهکودکان.مترجم محمدحسیننظرینژاد.مشهد:انتشاراتآستانقدسرضوی.
10
- گلدارد، کاترین و گلدارد، دیوید (1382). راهنمای عملی مشاوره با کودکان. مترجم مینو پرنیانی. تهران: انتشارات رشد.
11
-مللی، مریم (1386). «تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی با استفاده از داستان در کاهش اختلالات رفتاری دانشآموزان دختر عقب مانده ذهنی آموزشپذیر سنین 13-19 ساله شهر تهران». پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده روانشناسی و علوماجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
12
-میردامادی، مرضیه (1389). «تأثیر قصهدرمانی بر کاهش پرخاشگری کودکان پیشدبستانی ناسازگار ـ نافرمان». پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوماجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی.
13
-میرزاپور طومار آغاج، زیبا (1389). «بررسی تأثیر کتابدرمانی بر کاهش افسردگی کودکان سرطانی تحت درمان در بیمارستان محک تهران». پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
14
- میرزایی، خلیل (1388). پژوهش، پژوهشگری و پژوهشنامهنویسی. تهران: جامعهشناسان.
15
-نصرتنظامی، عفت (1380). «سنجش و مقایسه میزان مهارت اجتماعی دانش آموزان دختر و پسر ناشنوا (مقطع ابتدایی) شهر تهران». پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی.
16
-Carlson, R. (2001). Therapeutic Use of Story in Therapy with Children. Guidance & Counseling, 16: 92–100.
17
-Chimienti, G., & Trilivas, S. (1995). Cognitive and behavioral effects of social skills training on Greek and Lebanese elementary-school children.
18
-Dirks, K. L. (2010). Bibliotherapy for the Inclusive Elementary Classroom.EasternMichigan University. PP 237. Available at:
19
http://commons.emich.edu/honors/237.
20
-Fox, M. (1998). Tough Boris. New York: Harcourt, Brace & Co.
21
-Gladding, S. T., & Gladding, C. (1991). The ABC’s of Bibliotherapy for School Counselors. The School Counselor, 39(1): 7-13.
22
-Gresham, F. M., & Elliot, S. N. (1990). Social skills rating system manual. Circle Pines, MN: American Guidance Service.
23
-Heffner, M. (2003). Exprimental support for the use of storytelling to guide behavior: the effect of storytelling on multiple and mixed ratio (FR)/differential reinforcement of low rate (DRL) schedule responding. Unpublished Doctoral Dissertation, West Virginia University, West Virginia [On-Line]. Avaliable: (http:proquest.umi.com/-pqdweb).
24
-Kelly, J. A. (1982). Social Skills Training: a practical guide for intervention. springer: NewYork.
25
-Mubonyin, M.L, & Okwilagwe, O.A (2011). The Role of Bibliotherapy in Value System Formation by Undergraduates in the University. The University of Ibadan, Nigeria.
26
-Rozalski, M. (2010). Bibliotherapy: Helping Children Cope with Lifes Challenges.Academic Journal, 47(1): 33-37.
27
-Shechtman, Z., & Nir –Schfrir, R. (2008). The Effect of Affective Binliotherapy on Client's Functioning in Group Therapy. Group Psychother, 58(1):103-117.
28
Tanrikulu, I. (2011). Self-help books and Bibliotherapy: Reflections for Turkey. Procedia - Social and Behavioral Sciences, (30): 1862 – 1866
29