ORIGINAL_ARTICLE
دانشگاه مجازی
در این نوشته امکانات فنی و شرایطی که راهاندازی کلاس مجازی، دانشگاه مجازی و کتابخانه مجازی را وارد محیطهای آکادمیک کرده است، مورد توجه قرار گرفتهاند. چالشهای نظام آموزشی در عصر اطّلاعات، نمودهای مختلف آموزش مجازی، چشماندازها، کارکردها، سیر تکوین و عوامل تسریعکننده روند آموزش مجازی، مورد توجه قرار گرفته است. راهکارهای جهانی و تفاوتهای بین دانشگاه سنتی و دانشگاه مجازی تشریح شده، سه نمونه از دانشگاههای مجازی معرفی شده است. ساختار دانشگاه مجازی، ویژگیهای کارکردی کلاس مجازی، مزیتها و عیبهای محیطهای آموزشی مجازی شرح داده شده است. راهبرد اصلی در نظام آموزشی کشور ایران، راهکار اجرایی تحقق آموزش مجازی، از جمله نیاز به برخورداری از کتابخانه مجازی برای ارائه آموزشی با کیفیت در دانشگاه مجازی تشریح شده است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47408_a8843f1dc5ad4ed2a7332990b9d0a6d3.pdf
2003-03-21
1
10
دانشگاه مجازی
کتابخانه مجازی
چالشهای نظام آموزش عالی
غلامعلی
منتظر
1
رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
محمد حسین
دیانی
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
فرایند کار یک کتابخانه مجازی (ساختار، محتوا، شیوة عمل و مدیریت)
با افزایش انتشار و تولید اطّلاعات به شکل الکترونیکی و فراهم آوردن زیرساختهای لازم برای دردسترس قراردادن موجودی مخازن کتابخانهها از طریق شبکههای رایانهای، نوع دیگری از کتابخانهها تحت عنوان «کتابخانههای مجازی» یا «کتابخانههای نامرئی» پا به عرصه وجود گذاشتهاند. آشنایی کتابداران و اطّلاعرسانان با فرایند کار و طرز عمل این نوع کتابخانهها میتواند کمک شایانی به رشد و ارتقای سطح علمی آنها داشته باشد. در این مقاله فرایند گردآوری، دسترسپذیر ساختن و ارائه اطّلاعات در یک کتابخانه مجازی به صورت مختصر ارائه میشود. هدف از ارائه آن آشنایی به طرز کار و مراحل پردازش اطّلاعات در کتابخانههای مجازی است که دورنمایی از فعالیتهای داخلی و روند انجام کار را پیشروی خواننده قرار میدهد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47409_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2003-03-21
11
22
کتابخانهها
کتابخانه مجازی
کتابخانه نامرئی
گردآوری اطّلاعات
ارائه اطّلاعات و فرایندها
محمد
حسن زاده
hasanzadeh@modares.ac.ir
1
دانشجو دوره دکتری علوم کتابداری و اطلاع رسانی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مارک بینالمللی: قالبی مجازی در عصری مجازی
از حدود بیست سال پیش مارک بینالمللی بهعنوان یکی از ضروریترین نیازها برای سرعت بخشیدن به برقراری ارتباط رایانهای میان کتابخانهها توسط ایفلا مطرح شد. هدف از آن فراهم آوردن ک ابزار ارتباطی واحد از میان انواع گوناگون قالبهای مارک ملی بود، بهطوری که دادهها بدون کمترین نقصی از هر قالب دیگری به آن انتقال داده شده و یا از آن منتقل شود. در مقالة حاضر سعی میشود تا علاوه بر فراهم ساختن تصویری روشن از روند توسعة این قالب، چالشها و مسائل مربوط به آن را مطرح کرده و کتابداران را با مجموعه تلاشهایی که تاکنون در راستای اعتلای این قالب و با هدف استفاده از آن صورت پذیرفته است آشنا کند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47411_ea3ff13bbf24e5e73660cf6bb48e36be.pdf
2003-03-21
23
32
مارک بینالمللی
مارک انگلیس
مارک آمریکا
مارک کانادا
استاندارد بینالمللی توصیف کتابشناختی
سی. سی. اف
کمیته دائمی مارک بینالمللی
کنترل کتابشناختی جهانی و مارک بینالمللی
یوزمارکون
فرناندا
ماریا کامپوس
1
AUTHOR
عبدالرضا
نوروزی چاکلی
noroozi.reza@gmail.com
2
عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد و دانشجوی دکتری کتابداری در دانشگاه فردوسی / مترجم
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ده سال پژوهش در دانشگاه فردوسی مشهد
در این مقاله 424 طرح تحقیقاتی اجرا شده توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد به لحاظ طرح تحقیق شماره 1و2 بودن، در سالهای 1370 تا 1380 مورد بررسی قرار گرفتهاند. این تحقیقات با توجه به دانشکده و گروه مجری و با احتساب تعداد تحقیقاتی که اعضای هیئت علمی انجام دادهاند با دیدی کمّی مورد توجه قرار گرفتهاند. فهرستی از اطّلاعات مربوط به طرحهای کاربردی دانشگاه که با مشارکت مالی سایر سازمانها اجرا شده است نیز ارائه شده است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47412_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2003-03-21
33
46
دانشگاه فردوسی
طرحهای تحقیقاتی
محمد حسین
دیانی
1
استاد گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شالوده معرفت شناختی علم کتابداری
نیاز به توجه جدیتر به مبانی معرفتشناختی علم کتابداری محور اصلی بحث مقاله حاضر را تشکیل میدهد. تعریف و طبقهبندی دانش از جنبههای مختلف و انواع رویکردهای معرفتشناختی، مانند معرفت شناختی اجتماعی و جامعهشناسی دانش، و نیز راههایی که دانش جذب و به کار گرفته میشود جزو مباحث عمیق و موردتوجه برخی صاحبنظران در حرفه کتابداری است. تلاش نویسنده بر توجیه شالوده مشترک معرفتشناسی در همه علوم از جمله کتابداری به منزلة یک علم میان نوشتهای است. مقاله بر این نکته تأکید دارد که شناخت متخصصان حرفهای تأثیر بسیار زیادی بر رویکردها و کارکردهای حرفه آنان در بعد اجتماعی دارد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47413_4c219681092ae0d17ab83ba5e081898c.pdf
2003-03-21
47
79
فلسفة کتابداری
معرفتشناسی
فلسفه علم
جس
شرا
1
AUTHOR
رحمت الله
فتاحی
fattahi@ferdowsi.um.ac.ir
2
دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل استنادی مآخذ پایاننامههای کارشناسی ارشد شیمی در چهار گرایش آلی، تجزیه، معدنی و فیزیک طی سالهای 1370 تا 1379 در دانشگاه شیراز
این پژوهش با روش تحلیل استنادی، مآخذ پایاننامههای کارشناسی ارشد شیمی در چهار گرایش آلی، تجزیه، معدنی و فیزیک طی سالهای 1370 تا 1379 در دانشگاه شیراز را مورد بررسی قرار داده است. از 133 پایاننامه، 12790 استناد استخراج شد. میانگین استنادها برای هر پایاننامه درمجموع چهار گرایش 16/96 است. بالاترین میزان استناد به نشریات ادواری 04/74 درصد و میزان استنادها به زبان انگلیسی 71/97 درصد میباشد. توزیع جغرافیایی استنادها نشان میدهد که آمریکا با 84/60 درصد در رتبه اول قرار دارد. خبرنامهها با 38/28 سال بالاترین و پایاننامهها با 37/10 سال پایینترین نیم عمر را دارا هستند. پربسامدترین نشریات ادواری در چهار گرایش مشخص گردیدهاند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47415_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2003-03-21
80
95
تحلیل استنادی
پایاننامههای شیمی
دانشگاه شیراز
جعفر
مهراد
jafar.mehrad2010@gmail.com
1
استاد گروه کتابداری واطلاع رسانی دانشگاه شیراز
AUTHOR
سلیمان
شفیعی
sshafee54@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شیراز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
جوامع اطلاعاتی و تزلزل حق مؤلف
مفاهیم گوناگونی وجود دارد که بدون حضور آنها جامعة اطلاعاتی تحقق نمییابد که از جملة آنها مفهوم اطلاعات است. در این زمینه، اطلاعات به حقایقی گفته میشود که دربارة دنیایی که در آن زیست میکنیم سخن میگوید، و این توصیف درواقع، بسیار شبیه توصیف دانش است و به همین دلیل گاه به جامعة اطلاعاتی «جامعة دانش» نیز گفته میشود. بدون حضور فنآوریهای اطّلاعاتی و ارتباطی جامعة اطّلاعاتی شکل نمیگیرد و درواقع، وقتی سخن از جامعة اطلاعاتی به میان میآید، دست کم در بیان متداول مردم، غرض «جامعة فنآوری اطّلاعاتی» است. در این جامعه، محلّی بودن معنای خود را از دست میدهد و جوامع به سوی جهانی شدن پیش میروند و تبدیل به گروههای شبکهای میشوند که دارای پیوند مستحکم زمانی و مکانی است. مرور منابع و نظریات صاحبنظران نشان میدهد که همگان بر سر تعاریفی که از جامعة اطّلاعاتی میشود توافق دارند، امّا همة این تعاریف سئوالهایی را به ذهن متبادر میکند که بهندرت میتوان از آن وجه تمایزی دریافت. از سوی دیگر، جایگاه حق مؤلف در این محیط دیجیتال بررسی میگردد و اینکه آیا رویکرد جدید به مدیریت حقوق میتواند میان نظام سنتی و منافع جدید تعادل ایجاد کند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47416_7f7d89b6d9ffbb7b3db9c03643da06dc.pdf
2003-03-21
95
108
حق مؤلف
جوامع اطلاعاتی
نرگس
نشاط
narges_neshat@yahoo.com
1
عضو هیئت علمی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نمایه مقالههای فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی (از شماره 1 تا 20)
نمایه حاضر بر اساس مقالههای 20 شماره نخست فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی تهیه شده است. هدف این نمایه نشان دادن گستره دامنه موضوعی مقالههای مندرج در فصلنامه و فراهم ساختن راههای بازیابی محتوای مقالههاست. تلاش شده است تا از طریق کلیدواژهها و عبارتهای قابل پیشبینی و همخوان با عنوان و محتوای مقالهها این هدف تحقق یابد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47417_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2003-03-21
109
131
رحمت الله
فتاحی
fattahi@ferdowsi.um.ac.ir
1
AUTHOR
مریم
اخوتی
okhovati.maryam@gmail.com
2
AUTHOR