ORIGINAL_ARTICLE
بررسی برنامههای درسی کارشناسی کتابداری و اطلاعرسانی
هدف مقالة حاضر، مقایسة برنامههای درسی دورة کارشناسی کتابداری و اطلاعرسانی در پیش و پس از انقلاب است. از برنامههای پیش از انقلاب دو برنامة اجراشده در دانشگاههای تهران و تبریز(آذرآبادگان سابق)، و از برنامههای پس از انقلاب سرفصلهای مصوب سالهای 1369 و 1375 مورد بررسی قرار گرفتهاند. ابتدا دو برنامة پیش از انقلاب با یکدیگر،و سپس هردو برنامه با برنامههای مصوب، از نظر تنوع موضوعی و تغییرات شکلگرفته در برنامههای جدید، مقایسه شدهاند. مقایسة موضوعات درسی دو برنامة پیش از انقلاب 67/66درصد اشتراک در محتوا را نشان میدهد. تنوع موضوعی در برنامههای مصوب پس از انقلاب کمتر شده و تفاوتهای آنها با برنامههای پیش از انقلاب، بیشتر در نام درسها و تعداد واحدها، بویژه تعداد واحدهای عملی است. نهتنها در برنامههای مصوب پس از انقلاب درس جدیدی در زمینه اطلاعرسانی و فناوریهای جدید به برنامه اضافه نشده، بلکه درس «علوم اطلاعات» از برنامة پیش از انقلاب دانشگاه تهران نیز حذف شده است. همین امر در مورد حذف درس «روش تحقیق» صادق است. برنامة پیشنهادی دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1380 تا حدود زیادی فراگیران را با محیطهای اطلاعاتی جدید و فناوریهای اطلاعات و ارتباطات آشنا میسازد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47294_e85c4564b0d4cb1de1cb458b522a430a.pdf
2004-06-21
5
23
آموزش کتابداری
برنامههای درسی گروههای آموزشی کتابداری و اطلاعرسانی
ایران
محسن
نو کاریزی
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحصیل با اشک در داخل: ماجرای دانشجویان دکتری ایرانی
چندی است که امکان تحصیل در مقطع دکتری کتابداری و اطلاعرسانی، برای مشتاقان تحصیل در دانشگاههای دولتی ایران فراهم گردیده است. اما بررسیها نشان از مشکلات و موانع بیشماری میدهد که بهرغم تصور عمومی، تحصیل در داخل را برای آنان با دشواریهای عدیدهای روبرو ساخته است. عمدهترین این مشکلات در قالب موانع آموزشی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، اطلاعاتی، شخصی و خانوادگی جای میگیرند. این مجموعه موانع از کنکور آغاز میشوند و تا پایان دوره با آنان همراهاند. این مقاله در نظر دارد ضمن بررسی عمدهترین چالشهای موجود، ذهن جامعه علمی و حرفهای را در خصوص رفع این مشکلات به چارهاندیشی وادار کند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47295_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2004-06-21
26
43
تحصیل
ایران
دکتری
علوم کتابداری و اطلاعرسانی
موانع
دانشجویان
عبدالرضا
نوروزی چاکلی
noroozi.reza@gmail.com
1
عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد و دانشجوی دکترای علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رفتار اطلاعیابی اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد از اینترنت
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47298_f20420c43162559313a37d59f9d5fde1.pdf
2004-06-21
45
64
رفتار اطلاع یابی
اعضای هیئت علمی
اینترنت
دانشگاه فردوسی
موسی
یمین فیروز
1
دانشجو کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
محمد رضا
داور پناه
2
عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
وجین: ضرورت پویایی کتابخانهها در مجموعهسازی
در این مقاله، با بیان اهمیت وجین در فعالیتهای کتابخانه، به مهمترین راهکارهای موجود در این زمینه اشاره شده، و با بیان فواید آن برای کتابخانهها، برخی از موانع و مشکلات موجود در این زمینه برشمرده میشود. در پایان نیز به جایگاه آن در فعالیتهای آینده کتابخانه اشاره میشود.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47300_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2004-06-21
65
78
وجین
مجموعهسازی
خطمشی مجموعهسازی
محمد
سوهانیان حقیقی
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تعامل حرفة کتابداری و اطلاعرسانی با فرآیند جهانیشدن
جهانیشدن جوانب مختلف جوامع بشری را با تغییر و تحولات وسیعی روبرو ساخته است. علوم کتابداری و اطلاعرسانی نیز به عنوان شاخهای از علوم اجتماعی تحت تأثیر این تغییر و تحولات قرار گرفته است. در این مقاله با بررسی جهانیشدن، تعاریف و حیطة تأثیرات آن، به صورت اخص به رابطه اطلاعات و جهانیشدن پرداخته میشود. اطلاعاتگرایی به عنوان مفهومی نوین موردتوجه قرار گرفته و در ادامة مقاله، فرصتها و چالشهای جدی پیشروی کتابخانهها و مراکز اطلاعاتی در تعامل با جهانیشدن تجزیه و تحلیل شده است. سرانجام راهکارها و پیشنهادهایی بهعنوان راهحل مسائل موجود به صورت مجزا برای دستاندرکاران تصمیمگیری کلان، استادان، گروههای کتابداری و اطلاعرسانی و دانشجویان آنها ارائه شده است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47302_93c9230b472d9acc15ebba328e72f89d.pdf
2004-06-21
79
94
جهانیشدن
اطلاعاتگرایی
علوم کتابداری و اطلاعرسانی
کتابخانهها و مراکز اطلاعاتی
راهکارها و پیشنهادها
محمد
حسن زاده
hasanzadeh@modares.ac.ir
1
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و دانشجوی دکتری علوم کنابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
میزان رضایت مراجعان از خدمات کتابخانه و مراکز اطلاعرسانی صنعت نفت تهران
هدف اصلی این پژوهش تعیین میزان رضایت مراجعان از خدمات کتابخانه و مراکز اطلاعرسانی صنعت نفت تهران (شامل مرکز اطلاعرسانی شرکت ملی نفت ایران، مرکز اطلاعرسانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، کتابخانه پژوهشگاه صنعت نفت) میباشد. روش پژوهش، پیمایشی از نوع توصیفی است و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامة محققساخته استفاده شده. جامعة مورد مطالعه شامل 6250 نفر عضو مراکز اطلاعرسانی و کتابخانه میباشند. برای تحلیل دادهها از نرمافزار «اسپیاساس»، برای جلوگیری از پراکندگی پاسخهای مختلف از توزیع فراوانی، و به منظور سنجش عوامل موثر و معناداربودن ارتباط عوامل مختلف با رضایت مراجعان از آزمون دوجملهای استفاده شده است و در آخر هم عوامل جانبی بهمنظور مشخصکردن نسبت رضایت مراجعان زن و مرد، نسبت رضایت مراجعان با مدارک مختلف، و نسبت رضایت مراجعان سه مرکز موردمطالعه، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان میدهد که میزان رضایت از مراکز اطلاعرسانی و کتابخانه در سطح خوبی (73درصد) قرار دارد و بیشترین رضایت (78درصد) به رفتار و توان کتابداران و کمترین رضایت (67درصد) از منابع بخش مرجع میباشد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47304_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2004-06-21
95
100
رضایتمندی
مراجعان
مراکز اطلاعرسانی صنعت نفت
جعفر
مهراد
jafar.mehrad2010@gmail.com
1
کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی
AUTHOR
محمد علی
جهانیان
2
استاد گروه کتابداری واطلاع رسانی دانشگاه شیراز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
انسان مترجم و ترجمة ماشینی: بررسی موردی مشکلات ماشین ترجمة انگلیسی به فارسی «پدیده»
هدف از نگارش این مقاله آن بود تا دستکم بخشی از مشکلات ترجمه ماشینی، مشخص و ریشهیابی گردد. یافتهها حاکی از آن بود که «پدیده» در حال حاضر دارای مشکلات فراوانی است که ریشة آنها را در سه چیز میتوان جستجو کرد: 1) نبود زبانشناسان مجرب در گروه برنامهنویسان؛ 2) نحوـ محوربودن تئوری زبانی؛ 3) نبود قدرت تعقل و تفکر در ماشینهای ترجمه. ضمناً مشخص گردید که مشکلات نوع اول را میتوان با بهکارگیری نیروی متخصص رفع نمود. مشکلات نوع دوم با تجدیدنظر در تئوری زبانی و توجه به معنا قابل رفع است، اما- دستکم در شرایط کنونی- نمیتوان قدرت تعقل و تفکر را به ماشین داد و بنابراین مشکلات مربوط به مورد 3 قابل حل نیستند. با وجود این، نتیجهگیری شد که برای ترجمة متون اینترنتی و حجم زیادی از اطلاعات، بویژه وقتی هدف درک کلیات متن باشد، استفاده از ماشین به جای انسان هم راحتتر است و هم سریعتر و معقولتر.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47308_d931c3eb56a52b00c2a53566703888bd.pdf
2004-06-21
101
120
ماشین ترجمه
ترجمة ماشینی
ترجمة انسانی
شیوة میان زبانی در ترجمة ماشینی
شیوة انتقال در ترجمة ماشینی
ماشین ترجمة «پدیده»
ترجمة انگلیسیـ فارسی
محمد رضا
فلاحتی
oisc@srlst.com
1
عضو هیئت علمی گروه پژوهشی زبانشناسی کتابخانه منطقه ای علوم و تکنولوژی شیراز
AUTHOR
آزاد
نعمتی
anemati@hotmail.com
2
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
قدرت و وابستگی متقابل در عصر اطلاعات
در سال 1910، «نورمن آنجل» ادّعا نمود که وابستگی متقابل اقتصادی، وقوع جنگ را نامعقول میکند و به روزی که جنگ منسوخ شود خوشبین بود. به عقیدة برخی نظریهپردازان، انقلاب اطلاعاتی، امروزه به دیوانسالاریهای سلسلهمراتبی پایان میدهد و به ملوکالطوایفی الکترونیکی جدیدی با اجتماعات و حوزههای قضایی همپوشان که مدّعی طبقات چندگانة هویّت و مشروعیّت شهروندان میباشند منجر میشود. نهادهای بینالمللی که برمبنای اصول چندجانبه تشکیل شدهاند به بازارها و اطلاعات اهمیت میدهند و از رقابت نظامی تأکیدزدایی کردهاند. دانش قدرت است و این قدرت امروز از طریق دسترسی به اطلاعات رایگان، اطلاعات قابل خرید و اطلاعات استراتژیک کسب میشود. بخش اعظم آنچه در شبکهها در جریان است اطلاعات رایگان است. اینگونه اطلاعات با هدف ایجاد باور در دیگران، به وفور توزیع میشود، زیرا دریافته شده که در شرایط کنونی گرچه گاهی زور برای تسلط لازم است، اما ادامة تسلط از طریق اطلاعات رایگان است که افراد را متقاعد به رفتاری میکند که صاحبان اطلاعات، خواهان آن هستند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47311_2657a8f0470ad6d58619ec3205b3a039.pdf
2004-06-21
121
136
قدرت
عصر اطلاعات
وابستگی متقابل
رابرت
اکهان
1
AUTHOR
مهدی
محسنی
2
دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه جندی شاپور / مترجم
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
قانون برادفورد در مجموعههای نامعین/استنتاجهای آماری برای تحلیل کتابخانه
در این نوشته زیربنای فکری و جنبههای عملی قانون برادفورد تشریح شده است. تفاوت مقولهبندی سنّتی با مجموعههای نامعین «لطفیزاده» شرح داده شده، اندیشههای «کارل پیرسون» دربارة «مسئلة بنیادی علم» آورده شده، به «دادههای پرت» از دید «بارنت» و «لوئیس» پرداخته شده و با تکیه بر این موارد، گزارشی از یک بررسی که در دانشگاه لویزیانا در پیوند با انتخاب مجلات شیمی توسط اعضای هیئت علمی و مقایسه آن با «آیاسای» انجام شد، ارائه گردیده و نتیجه گرفته شده است که مجموعههای برادفورد نیز نامعین هستند و سرانجام چند شیوه برای مهارکردن «دادههای پرت» آورده شده و اعلام شده است که نظریة احتمالات و نظریة مجموعههای نامعین متناقض نیستند، اما قالبهایی مکمل برای تجزیه و تحلیل به حساب میآیند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47313_d027cdc21ce5f016ed1056b26273e63b.pdf
2004-06-21
137
156
قانون برادفورد
مجموعههای نامعین
تحلیلهای آماری
گزینش نشریههای ادواری
حیدر
مختاری
mokhtariazad@gmail.com
1
دانشجو کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی
AUTHOR
آنسه
حسینی زاده
2
دانشجو کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی
AUTHOR
استفان جی
بنسمن
3
AUTHOR