ORIGINAL_ARTICLE
برنامه جدید کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی
مقالة حاضر گزارش کوتاهی است از یک طرح پژوهشی که به سفارش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توسط گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد در سال های 1383ـ1382 انجام گرفت. هدف طرح، بررسی برنامة جاری و بازنگری در آن به منظور همخوانکردن محتوای برنامه و سرفصل درس ها با نیازها و شرایط متحول کنونی بود. در این راستا، برنامه های جاری در کشورهای آمریکا، انگلستان، استرالیا، هند و ایران مورد مطالعه و مقایسه قرار گرفتند و بر اساس نقاط مشترک و نیز نیازهای ایران در بخش آموزش کتابداری و اطلاعرسانی، برنامة جدیدی در دو گرایش مدیریت اطلاعات و مدیریت فناوری اطلاعات تدوین شد. این برنامه در دو مرحله برای برخی صاحبنظران و تعدادی از اعضای هیئت علمی گروههای کتابداری و اطلاعرسانی ایران که مجری دورة کارشناسی ارشد بودند ارسال و از آنان خواسته شد تا دیدگاه های خود را دربارة گرایش ها، محتوا و سرفصل درس های پیشنهادی ارائه کنند. سرانجام، برنامة نهایی تدوین و توسط کمیتة بازنگری برنامه های آموزشی دانشگاه فردوسی با اصلاحات جزئی مورد تأیید قرار گرفت. گزارش طرح برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز ارسال شد تا پس از تصویب، به دانشگاهها ابلاغ شود.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47227_0b08c6721bec1b3cb6691c0515696e29.pdf
2005-06-22
9
26
برنامه درسی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی
برنامه درسی گرایش مدیریت اطلاعات
برنامه درسی گرایش مدیریت فناوری اطلاعات
رحمت الله
فتاحی
fattahi@ferdowsi.um.ac.ir
1
استاد گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
محمد حسین
دیانی
2
AUTHOR
محمد رضا
داورپناه
3
AUTHOR
اسدالله
آزاد
4
AUTHOR
مهری
پریرخ
mparirokh@gmail.com
5
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
چگونه میتوان با سواد اطلاعاتی شد
بقا در عصر اطلاعات نیازمند فراگیری توانمندیهایی است که افراد به کمک آنها بتوانند نیاز خود را به اطلاعات تشخیص دهند و پس از جایابی و ارزیابی اطلاعات، از آن به شکل مؤثر استفاده کنند. در واقع افراد باید بتوانند با فراگیری نحوة یادگیری، به «فراگیرانی تمام عمر» تبدیل شوند و از این طریق با عصر پرشتاب اطلاعات همگام گردند. توانمندیهایی از این دست، سواد اطلاعاتی خوانده میشوند. با توجه به اهمیت و ضرورت فراگیری این توانمندیها برخی از سازمانها و مراکز آموزشی در سراسر جهان برای اجرای آموزش این توانمندیها به ایجاد و توسعة استانداردها و مدلهایی مبادرت ورزیدهاند. این مقاله پس از ارائة مقدمهای دربارة ضرورت و اهمیت آموزش توانمندیهای سواد اطلاعاتی، به ارائة پارهای از مدلها و استانداردهای متداول، و توصیههای ارائهشده در این زمینه پرداخته است.
کلیدواژهها: یادگیری تمامعمر3 ، خود راهبری4، فراگیری نحوة یادگیری5 ، توانایی حل مسئله6 ، تفکر انتقادی7 ، استانداردهای سواد اطلاعاتی، مدلهای سواد اطلاعاتی
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47229_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2005-06-22
27
58
مریم
نظری
maryamnazari76@gmail.com
1
دانشجوی دکترای کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شفیلد انگلستان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی نیروی انسانی کتابخانه های دانشگاهی شهر کرمانشاه و مقایسة آن
هدف از انجام این تحقیق، تعیین و تشریح وضع موجود کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه از نظر نیروی انسانی و مقایسة وضع موجود با وضع مطلوب است. این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی به بررسی نیروی انسانی متخصص و غیرمتخصص در 12 کتابخانة مورد بررسی میپردازد و آنگاه آنها را با استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی ایران مورد مقایسه قرار میدهد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه و مشاهدة مستقیم استفاده شده است. در کتابخانههای دانشگاهی کرمانشاه 84 نفر به عنوان کتابدار مشغول به فعالیت میباشند که از این تعداد 49 نفر (58 درصد) دارای تحصیلات کتابداری و 35 نفر (42 درصد) نیز غیرمتخصص میباشند. تعداد کل نیروی انسانی متخصص مورد نیاز در کتابخانههای مورد مطالعه مطابق استاندارد باید 145 نفر باشد، در حالی که 49 نفر (34%) نیروی متخصص در کتابخانهها موجود است و این نشان دهندة کمبود شدید نیروی متخصص در این کتابخانهها میباشد. بجز کتابخانة مرکزی دانشگاه علوم پزشکی که نیروهای متخصص آن از سطح استاندارد بالاتر (122 درصد) است، دیگر کتابخانهها در سطح پایینتر از استاندارد قرار دارند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47230_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2005-06-22
59
77
کتابخانههای دانشگاهی
کرمانشاه
استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی
ارزیابی نیروی انسانی
غلام
حیدری
ghhaidari@yahoo.com
1
کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه رازی کرمانشاه
AUTHOR
علی
امید چهری
2
کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی و دلنشگاه رازی کرمانشاه
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر اینترنت برفعالیتهای علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان
ژوهش حاضر با روش پیمایشی، به بررسی تأثیر اینترنت بر فعالیتهای علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان میپردازد. نتایج پژوهش نشان می دهد که 9/ 94 درصد از اعضای هیئت علمی مورد بررسی، از اینترنت استفاده می کنند. همچنین بین میزان فعالیتهای علمی اعضای هیئت علمی مورد بررسی و استفادة آنها از اینترنت، رابطة معنادارای وجود دارد. 6/ 96 درصد از اعضای هیئت علمی مورد بررسی، استفاده از اینترنت را برای کسب اطلاعات ضروری می دانند. افراد مورد پژوهش، اینترنت را بیشتر به منظور کسب اطلاعات روزآمد (6/ 83 درصد) و سپس به منظور انجام فعالیتهای پژوهشی (1/ 73 درصد)، ارتباط با مراکز علمی و همکاران (4/ 66 درصد)، و آموزش و تدریس برای دانشجویان (7/ 42 درصد)، مورد استفاده قرار می دهند. 9/ 88 درصد از کاربران مورد بررسی، استفاده از اینترنت را در افزایش کیفیت فعالیتهای پژوهشی، و 5/ 68 درصد آنان استفاده از اینترنت را در افزایش کیفیت فعالیتهای آموزشی، به میزان زیاد مؤثر دانسته اند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47231_9021959e06b7a5542f915c08e158cfc0.pdf
2005-06-22
79
90
حسین
وکیلی مفرد
1
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نیازهای اطلاعاتی کارکنان سازمان تأمین اجتماعی
تحقیق حاضر به روش پیمایشی نیازهای اطلاعاتی کارکنان ادارة کل استان خراسان و شعب پنجگانه تأمین اجتماعی مشهد را بررسی کرده است. دادههای مورد نیاز پژوهش با استفاده از پرسشنامه، از حجم نمونهای به میزان 225 نفر از کارکنان در سه سطح (مدیریت عالی، میانی و عملیاتی) جامعة آماری تحقیق گردآوری شد. در پاسخ به سؤالات پژوهش نتایج زیر به دست آمد: 1) بین نیازهای اطلاعاتی کارکنان سازمان تأمین اجتماعی در سطوح سه گانة مدیریت تفاوت وجود دارد؛ 2) بین برخی نیازهای اطلاعاتی کارکنان صف و ستاد، تفاوت معنادار وجود دارد؛ 3) سطوح سه گانة مدیریت در استفاده از منابع اطلاعاتی درونسازمانی و برونسازمانی با یکدیگر تفاوتی ندارند؛ 4) آن دسته از کارکنان سازمان تأمین اجتماعی که دارای مراجعان بیشتری میباشند نسبت به دیگر کارکنان، دارای نیازهای اطلاعاتی بیشتری هستند؛ 5) کارکنان واحدهای شغلی مختلف نیازهای اطلاعاتی متفاوتی دارند، ولی نیازهای اطلاعاتی خود را از منابع اطلاعاتی درونسازمانی و برونسازمانی واحدی تأمین میکنند؛ 6) اطلاعات مدیران ارشد دربارة نیازهای اطلاعاتی کارکنان زیردستشان، متناسب با نیازهای واقعی آنان نمیباشد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47232_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2005-06-22
91
114
نیاز اطلاعاتی
سـازمان تأمیـن اجتماعی
سطوح مدیریـت
منابع اطلاعات سازمـانی
خراسان
مشهد
سید علی
رحیمی زاده حسینی
1
دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
محمدرضا
داورپناه
2
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نمایش کتابشناختی اپک های مبتنی بر وب تحلیل چندمتغیرة مورد استفاده در فهرست های آمریکای لاتین
فهرستهای عمومی پیوستة کتابخانه (اپکها) سیستمهای خودکار بازیابی اطلاعات هستند که آسانترین منبع اطلاعاتی در دسترس برای کاربران غیرحرفهای به شمار میروند. اپکهای مبتنی بر وب، یک گام بزرگ به جلو در توسعة واسطهای کاربر در فهرستها میباشند. مطالعة حاضر، فهرستهای آمریکای لاتین را بر اساس یک سیاهة بازبینی که برای نمایش کامل کتابشناختی در اپکهای مبتنی بر وب در دانشگاه تورنتو به وجود آمده است مورد ارزیابی قرار میدهد. این سیاهة بازبینی شامل 4 بخش است که مهمترین جنبههای اپکها (برچسب، متن، اطلاعات آموزشی، صفحهآرایی) را پوشش میدهد. سرانجام از شیوههای تحلیل چندمتغیره، برای نتایج استفاده میشود. این فنون شامل تحلیل خوشهای2 (گروهی)، تحلیل اجزای اصلی3، و رتبهبندی چندبعدی4 میباشند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47233_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2005-06-22
115
132
رامین
صولتی ماسوله
1
AUTHOR
ویکتور
هرهرو سولانا
2
AUTHOR
فیلیکس
دومویا
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
چاپ سنگی
چاپ سنگی یا لیتوگرافی[1] بیش از 70 سال چاپخانههای ایران را در انحصار خود داشت. یکی از ویژگیهای نسخههای چاپ سنگی که همواره مورد تأیید اهل فرهنگ بوده، خط آنها ـ به خصوص خط نستعلیق ـ است که در چاپ این کتابها مورد استفاده قرار گرفته.
نسخههای چاپ سنگی با نسخههای خطی شباهتهایی دارند که در مقالة حاضر ضمن بیان این شباهتها دربارة تاریخ چاپ، تاریخچة چاپ سنگی، روش کار در چاپ سنگی، چاپ سنگی در ایران، و دستاندرکاران چاپ سنگی بحث میشود . معرفی چاپخانههای دولتی و خصوصی چاپ سنگی، تحول دستگاه چاپسنگی، معرفی مجموعه کتابهای چاپسنگی در کتابخانة مرکزی آستان قدس رضوی از جهت آمار و موجودی، نحوة ارائة خدمات و پراکندگی موضوعات مختلف چاپ سنگی، مباحث دیگر مقاله است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47234_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2005-06-22
133
153
چاپ سنگی
احمد
رفیق
1
کارشناس و کتابدار کتابخانة مرکزی آستان قدس رضوی
AUTHOR