ORIGINAL_ARTICLE
تولید دانش بومی: کتاب درسی مواد و خدمات کتابخانه برای نوسوادان (مطالعة موردی)
درس مواد و خدمات کتابخانه برای نوسوادان تنها درس از درسهای دورة کارشناسی کتابداری است که کتابی مناسب و قابل کاربرد از زبان انگلیسی یا زبان دیگر، برای آن ترجمه نشده است. در طی سالهایی که این درس تدریس میشده است مباحث مربوط به آموزش بزرگسالان بخشی قابل توجه از کلاس را به خود اختصاص میداده است. مدرسان این درس، با آگاهی از کمبود مطالب در این حوزه هر یک به سهم خود در پی تولید مطالبی بودهاند که با فلسفة وجودی این درس سازگار باشد. در این مسیر شش کتاب توسط مدرسان متفاوت این درس نگاشته شده است. گرچه مشترکاتی در این کتابها وجود دارد، امّا هر یک، بخشی متمایز از دیگر کتابها را در خود جای داده است که متکی بر تحقیقات یا اندیشههای داخلی است. با گذشت زمان این امکان فراهم شده است که با بهرهگیری از بخشهای متمایز این کتابها، محتوایی قابل توجیه برای این درس در اختیار مدرسان این درس قرار گیرد، محتوایی که بیش از سایر کتابهای دروس کتابداری به دانش بومی متکی است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44657_72a8341ea262bcdc1edeba44b6f78f63.pdf
2005-09-23
3
18
نوسوادان
کتابخانه و نوسوادان
محمدحسین
دیانی
1
استاد گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد و سردبیر فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی الگویی برای ذخیره و سازماندهی اطلاعات نقشهها و طراحیهای پروژههای فنی و عمرانی کشور
اجرای هر طرح عمرانی منجر به تولید مدارکی میشود که عموماً نقشه، پلان، شیت و به طور کلی طراحی یا ترسیمه (drawing) خوانده میشوند و در واقع یک فرآوردة دانشی حاصل از طرحهای عمرانی، و منابع ارزشمند اطلاعاتی به حساب میآیند و باید امکان دسترسی و بهرهگیری مؤثر از آنها وجود داشته باشد. نبود یک سیستم نظاممند برای سازماندهی این گروه از منابع اطلاعات در کشور و در نتیجه نبود امکان دسترسی و استفادة مؤثر از این سرمایهها لزوم طراحی الگویی برای ذخیره و سازماندهی این گروه از منابع اطلاعات را آشکارتر نمود. برای این منظور پس از مطالعة مبانی نظری و بررسی برخی از شیوهها، اصول و استانداردهای سازماندهی منابع اطلاعات، استاندارد بینالمللی مارک 21 و فرمت ایرانمارک، الگویی برای ذخیرهسازی و سازماندهی اطلاعات پروژهها و طرحهای پروژههای فنی و عمرانی کشور مبتنی بر استاندارد مارک 21 و فرمت ایرانمارک ارائه شده. این الگو به گونهای طراحی شده که بتوان با صرف حداقل زمان و تخصص به ذخیرهسازی و سازماندهی این گروه از منابع اطلاعات پرداخت و به گونهای مؤثر به جایابی اطلاعات طرحها مبادرت ورزید.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44667_1b63c040ab74ebd2174cac97972ba90f.pdf
2005-09-23
19
48
اطلاعات طراحیها
پروژههای فنی و عمرانی
نقشهها و پلانها
ذخیره و سازماندهی
استاندارد بینالمللی مارک 21
فرمت ایرانمارک
فرهاد
شیرانی
1
نویسنده
AUTHOR
مریم
نظری
maryamnazari76@gmail.com
2
نویسنده
AUTHOR
Federal Geographic Data Committee (FGDC), (1998). Content Standard for Digital Geospatial Metadata.http://gis.sam.usace.army.mil/ General Inrfomation/Standards And Reports/Metadata%20Content%20Stan dard.pdf(20 Dec.2004).
1
Federal Geographicn Data Committee, (1998). Content Standard for Digigtal Geopatial Metadata. [USA]: Metadata Ad Hoc Working Group.
2
http://gis.sam.usace.army.mil/General Information/Standards And Reports/Metadata %20 Content %20 Standard.pdf (28 Dec.2004).
3
Federal Geographic Data Committee (2000). Content Standard for Digital Geospatial Metadata Workbook (2ed ed). [USA]: National Spatial Data Infrastructure (NSDI). http://libraries.mit.edu/gis/teach/workbook 0501 bmk.pdf (28 Dec.2004).
4
Larsgaard, Mary L. (1998). Map Librarianship: An Introduction. 3rd ed. Littleton, Colo: Libraries Unlimited.
5
Library of Congress, (2003). Library of Congress Online Catalog: Type of Material. http://catalog.loc.gov/help/typemat.htm (25 Dec. 2004)
6
Library of Congress. (2004). MARC 21 Format for Bibliographic Data: National Level Record---Bibliographic Full Level & Minimal Level. http://www.loc.gov/marc/bibliographic/nlr.htm#intro (25 Dec. 2004).
7
Library of Congress. (2004). CIP Data in MARC Format. http://cip.loc.gov/ecip7c.html (27 Dec.2004).
8
Minneapolis Community & Technical College. (2001). The Organization of Knowledge.http://www.mctc.mnscu.edu/ Library/ tutorials/infolit/tablesversion/ lessons/lesson2/organization3.htm (17 Jan. 2004).
9
Pilsk, Suzanne C.et.al. (2002) Organizing corporate knowledge: the ever- changing role of cataloging and classification. Information Outlook. Special Libraries Association. http://www.findarticles.com/p/articles/mi m0FEW/is 4 6/ai 95200282 (25 Dec.2004).
10
Reitz, Joan. (2004). ODLIS: Online Dictionary for Library and Information Science. http://lu.com/odlis/odlis m.cfm#machinecat (28 Dec.2004).
11
Tourt, Richard, (2004). LANL Engineering standards: LANL Drafting Manual. 3rd ed. University of California. http://engstadards.land.gov/ drftman/dmindex.htm (25 Dec.2004).
12
U.S. Depatment of the Interior, (1997) Standards for the Perparation of Digital Geospatial Metadata. U.S. Geological Survey, National Mapping Division.http://rockyweb.cr.usgs.gov/nmpstds/acrodocs/meta/PMETA997PDE (15 Dec.2004).
13
پارسی اصفهانی، امیر (1375). ایران مارک: الگوی پیشنهادی برای ذخیره و مبادله پیشینههای کتابشناختی، فصلنامه علوم اطلاعرسانی (11) 3: 20ـ23.
14
http://www:irandoc.ac.ir/ETELA-ZRT/11/11 3 1.htm (30 Dec. 2004)
15
تابش، احمد (1382). گزارش درباره آرشیو طرحهای عمرانی کشور. گزارش منتشرنشده. تهران: سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور.
16
برای مطالعة بیشتر
17
Alexandria Digital Library, (1996) Crosswalk: USMARC to FGDC Content Standards for Digital Geospatial Metadata. http://www.alexandria. ucsb.edu /public-docments/metadata/marc2fgdc.html (29 Dec. 2004).
18
Anglo-American Committee on Cataloguing of Cartographic Materials, (1982). Cartographic materials: A manual of interpretation for AACR2. Chicago, American Library Association.
19
Colge fo St. Catherine Libraries, (2004) MARC Code Lists. http://www.oclc.org/support/documentation/woldcat/records/codelists/ default.htm (31 Dec. 2004).
20
Library of Congress. Geogrphy and Map Division, and Special Materials Catalogiong Division, (2001). Guidelines for Distinguishing Cartographic Electronic Resources from other Electronic Resources.
21
Catalogiong Policy and Support Office, Network Development and MARC Standards Office. http://www.loc.gov/marc/ctmap.html (25 Dec.2004).
22
Library of Congress, (2004). Cataloging the Geography and Map Division Collections. http://memory.loc.gov/ammem/gmdhtml/gmdcat.html (15 Dec.2004)
23
Network Development and MARC Standards Office, (1988), USMARC code list for relators, sources, and description conventions. Washington, Library of Congress, Cataloging Distribution Service.
24
Library of Congress. Geography and Map Division,(1991). Map Cataloging Manual. Washington, D.C. http://www.itmarc.com/ crs/map0001/htm (15 Dec. 2004)
25
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی کشفالمطالب منسوب به اعتمادالسلطنه و دیگر ابزارهــای بازیابی اطلاعــات در یک نسخــه قــرآن متعلق به سال 1313 هجـری قمـری
بازیابی هر چه سریعتر و دقیقتر اطلاعات، آرمان بزرگ همه کتابداران است. برای دسترسی به این آرمان، ابزارهایی توسط کتابداران به وجود آمده که نمایهها نمونههایی از آنها هستند. نمایهها که اکنون به کمک کامپیوتر حالت پیشرفتهای یافتهاند در سنّت کتابشناسی و کتابداری شرقی متأثّر از اسلام، دارای قدمت هستند و حتّی نمونههایی پیشرفته از آنها با عناوین کشفالمطالب، کشفالآیات و غیره که به دلیل جایگاه والای قرآن در جوامع اسلامی به وجود آمدهاند سالهاست که مورد استفاده قرار میگیرند. آن چه که در زیر میآید بررسی نمایهها و جدولهای قرآنی متعلّق به سال 1313 است که در زمان ناصرالدینشاه قاجار توسط محمدخانصنیعالدوله (اعتمادالسلطنه) چاپ شده. هدف این نوشته ضمن بررسی انتقادی کلّیة جدولهای مندرج در این قرآن، نشان دادن این نکته است که آنجا که علاقه و اهمیت به هر دلیلی مطرح بوده، آنچنان که در مورد قرآن مطرح بوده و هست ابزارهای بازیابی بسیار پیشرفتهای در شرایطی به وجود آمدهاند که حتّی شاید تصوری نیز دربارة فناوریهای پیشرفتة کنونی وجود نداشته است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44668_b98febb19071f37545e484c679a5f667.pdf
2005-09-23
49
66
قرآن
کشفالمطالب
کشفالآیات
اعتمادالسلطنه
مرتضی
کوکبی
kokabi80@yahoo.com
1
نویسنده
AUTHOR
قرآن / به خطّ محمّد صادق تویسرکانی. ـ تهران: مطبعة عبدالباقی بن احمد تفرشی، 1313 ق.
1
معین، محمد، فرهنگ فارسی. ـ تهران: امیرکبیر، 1362، ج. 5
2
ORIGINAL_ARTICLE
ضرورتهای نوین بازنـگری در ذخیره و بازیابی اطلاعات
فرایند سازماندهی اطلاعات، در طول تاریخ از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و در هر زمان، بسته به نوع و ماهیت منابع اطلاعاتی و پارادایمها و رویکردهای مسلط، رهیافتهای متفاوتی برای سازماندهی اطلاعات مورد توجه قرار گرفته است. ولی امروزه همگام با توسعة جهان دانش، نیاز به بازنگری درنظامهای سازماندهی این جهان، جدیترشده. در این مقاله ابتدا ویژگیهای نظامهای طبقهبندی سنتی و سرعنوانهای موضوعی بر شمرده شده است. سپس بر مبنای برخی افقهای نوین ( مانند ساختار و نظام تبادل دانش، نظام فرامتن، منطق فازی، سنجشناپذیری ردهبندیها، و رابطة میان رشتهای)، ضرورتهای تحول در نظامهای سنتی طبقهبندی مورد تحلیل قرار گرفته است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44670_b999f0abe95ad92baee584297c498236.pdf
2005-09-23
67
88
نظام طبقهبندی سنتی
ساختاردانش
منطق فازی
نظریةسنجشناپذیری علم
نظام فرامتن
محمدرضا
داورپناه
1
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
الوانی، سید مهدی؛ وارث، حامد (1380). «تحقیقات چند پارادایمی در مطالعات سازمانی»، دانش مدیریت، شماره 54، ص 13ـ3.
1
الهی، شعبان؛ آذر، عادل (1377). «منطق فازی، رویکردی نوین به سیستمهای مدیریت». مدرس، شماره 6، ص. 160ـ141
2
بنسمن، استفان جی. (1383). «قانون برادفورد در مجموعههای نامعین: استنتاجهای آماری برای تحلیل کتابخانه». ترجمه حیدر مختاری و آنسه حسینیزاده، کتابداری و اطلاعرسانی، شماره دوم، جلد 7، ص. 156ـ137.
3
پائو، میراندا لی (1379). مفاهیم بازیابی اطلاعات. ترجمه اسدالله آزاد و رحمتالله فتاحی، مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
4
جمالی مهموئی، حمیدرضا (1382) «وب معنایی: شیوهای رو به تکامل برای ذخیره و بازیابی کارآمدتر اطلاعات روی اینترنت». اطلاعشناسی، سال اول شماره 2، ص 66ـ49.
5
حری، عباس (1376). «اهمیت و ضرورت به کارگیری منابع خارجی در تحقیقات کشور». فصلنامه کتاب، دوره 8، شماره 4، ص 12ـ7.
6
حری، عباس (1378). اطلاعرسانی، نگرشها و پژوهشها. تهران: نشر کتابدار، ص 65ـ56.
7
داورپناه، محمدرضا (1382). «تحلیلی بر تبدیل اطلاعات و دانش». فصلنامه کتاب، دوره چهاردهم، شماره اول، ص 80 ـ 71.
8
دیانی، محمدحسین (1379). مباحث بنیانی در کتابداری و اطلاعرسانی ایران: ده مقاله. مشهد: انتشارات کتابخانه رایانهای.
9
شرا، جس (1382). «شالوده معرفت شناختی علم کتابداری». ترجمه رحمتا… فتاحی، کتابداری و اطلاعرسانی، شماره 1، جلد 6، ص 79ـ47.
10
شریعتمداری، علی (1364). اصول و فلسفه تعلیم و تربیت. تهران: انتشارات امیر کبیر.
11
صفری، مهدی (1383). «مدلسازی مفهومی در بازنمون رسمی دانش: شناختی از هستیشناسی در هوش مصنوعی و نظامهای اطلاعاتی». اطلاعشناسی، سال اول، شماره 4، ص 73ـ4.
12
صمدی، هادی (1382).«سنجشناپذیری ردهبندیها و واقعگرایی علمی از دیدگاه سنکی». حوزه و دانشگاه، سال نهم، شماره 34، ص 47ـ29.
13
کریشنا، و؛ واست، رولند؛ گلادر، ژاک (1380). «جهانی شدن و اجتماعات علمی در کشورهای در حال توسعه». ترجمه ابوالقاسم طلوع. فصلنامه علوم، تحقیقات و فناوری، سال سوم، شماره 7، ص 56ـ 48.
14
ویکری، برایان؛ ویکری، الینا (1380).علم اطلاعرسانی در نظر و عمل. ترجمه عبدالحسین فرج پهلو، مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
15
یورلند، بیرگر (1381 آ). «نظریه و فرانظریه در علم اطلاعرسانی: تفسیری جدید». ترجمه مهدی داودی، در: مبانی، تاریخچه و فلسفه علم اطلاعرسانی. به کوشش علیرضا بهمن آبادی، تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، ص 448ـ425.
16
یورلند، بیرگر (1381 ب). «فرانظریه و علم اطلاعرسانی». ترجمه ویدا بزرگ جمی، در: مبانی، تاریخچه و فلسفه علم اطلاعرسانی. به کوشش علیرضا بهمن آبادی، تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، ص 473ـ449.
17
Hjorland, Birger (1998). “Information retrieval text composition and semantics .” Knowledge organization, 25 (1/2): 16-31.
18
Hjorland, Biger (2004). “Domain analysis in inforamtion science: eleven approaches – traditional as well as innovative .”Journal of Documentation. 58: 422-462.
19
Jacob T, Elin K. (2004) “Classification and categorization: a difference that makes a difference”. Library Trends. 52 (3): 515-540.
20
ORIGINAL_ARTICLE
نقش کتابخانههای آستانقدس رضوی در برآوردهکردن نیازهای اطلاعاتی دانشآموزان و دانشجویان شهـر مشهــد
در این پژوهش نیازهای اطلاعاتی دانشآموزان و دانشجویان، منابع اطلاعاتی مورد نیاز آنها، دلایل مراجعة آنها به کتابخانههای آستان قدس و همخوانی مجموعة کتابخانهها با نیازهای آنان مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش به صورت پیمایشی و جامعة آماری مورد پژوهش، دانشآموزان و دانشجویان مراجعهکننده به کتابخانههای آستان قدس در شهر مشهد بوده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مجموعة کتابخانهها نیازهای بیش از 80% از مراجعان دانشآموز و دانشجو را در حد متوسط و بیشتر برآورده میکنند. بین نیازهای اطلاعاتی دانشآموزان و دانشجویان تفاوت معناداری وجود ندارد. مجموعة کتابخانهها با نیازهای اطلاعاتی دانشآموزان در مقایسه با دانشجویان، همخوانی بیشتری دارد و مهمترین دلیل مراجعة هر دو گروه به کتابخانهها در دسترسنبودن کتابخانة مناسب در محل زندگی و تحصیل آنها است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44671_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2005-09-23
89
99
کتابخانههای آستان قدس رضوی
دانشآموز
دانشجو
نیاز اطلاعاتی
مجموعة کتابخانهها
ORIGINAL_ARTICLE
سیستمهای کتابخانهای یکپارچه با کد منبع باز
نرمافزارهای با کُد منبع باز، دارای زیرساخت برنامهنویسی اشتراکی هستند که کد منبع آنها به رایگان در اختیار عموم گذاشته میشود و اجازة اجرا، کپی، انتشار و بهبود نرمافزار، بدون محدودیت، به آنها داده میشود. در این مقاله چند سیستم کتابخانهای یکپارچه با کد منبع باز که از طریق اینترنت قابل دسترسی میباشند مورد بررسی قرار گرفتهاند. مدیران کتابخانهها و کتابداران میتوانند با بررسی این نرمافزارها نسبت به انتخاب و استفاده از آنها در خودکارسازی کتابخانههای خود تصمیم بگیرند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44672_234df3aacc49a0a51c90c9144729876c.pdf
2005-09-23
101
108
نرمافزار با کد منبع باز
نظامهای کتابخانهای
نظامهای یکپارچة کتابخانهای
زهره
عباسی
1
دانشجوی دکتری کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
Beheshti, Jamshid (2004). “Open source integrated library systems:an overview”. Eric Anctil. (Revised draft)
1
Krogh, Georg; Eric Van Hippel (2003). “Special lssue on open source software development”. Research Policy. 32, p. 1149-1157.
2
Chudnov, Daniel (1999). “Open source software: the future of library systems”. Library Journal. 124 (13), p: 40-43.
3
Poynder, Richard (2001),“The Open source movement”. Information Today. 18 (9), p. 66-69.
4
Oberg Steve (2003). “Open source software: An introduction from a serialist perspective”. Serials Review. 29 (1), p. 36-40.
5
ORIGINAL_ARTICLE
طرح یک مدل مالی هزینه ـ سودمندی برای کتابخانههایی با منابع دو گونه (کاغذی و الکترونیکی)
این مقاله به شرح ایجاد مدلی برای کتابخانههای دانشگاهی میپردازد که بینش مفصلی دربارة ساختار مالی جاری کتابخانه به دست میدهد و تأثیر انتقال به یک محیط دیجیتال را اندازه میگیرد. در حرکت به سوی دیجیتالیشدن، هزینة بعضی از خدمات و فعالیتهای مشخص کتابخانه کاهش، و هزینههای دیگر افزایش خواهند یافت. تأثیر این مسئله بر بودجة کتابخانه چگونه خواهد بود؟ این طرح، تصویر دقیقی از هزینههای کتابخانه، قبل و بعد از انتقال به محیط دیجیتال به همة شرکتکنندگان ارائه کرد و نشان داد که ارزش افزودة خدمات کتابخانه بالا میرود. این مدل با همکاری سه کتابخانة دانشگاهی (آتریچ در هلند، لولا در سوئد و برمن در آلمان) ساخته شد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44673_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2005-09-23
109
125
کتابخانههای پیوندی
هزینههای کتابخانه
خدمات کتابخانه
جوست
کولوفل
1
Kolloffel, Joost ،نویسنده
AUTHOR
آریان
کاندورپ
2
Kaandorp, Arian ، نویسنده
AUTHOR
مرضیه
اسماعیلپور
3
دانشجوی کارشناسی ارشد علومکتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شیراز، مترجم
AUTHOR
مرجان
صادقی مجرد
4
کارشناس کتابداری کتابخانة منطقهای علوم و تکنولوژی شیراز، مترجم
AUTHOR
LIBECON.ORG – A research study into international libraryeconomics. www.libecon.org is an online international library resource designed and maintained by the Institute of Public Finance Ltd and funded by the European Commission. http://www.libecon.org/
1
Hanson montgomery, C. and King , D., “Comparing Library and User Related Costs of Print and Electronic Journal Collection; A first Step Towards a Comprehensive Analysis” , D-Lib Magazine, October 2002, Volume 8, Number10.
2
Tenopir, C. and king, D., Towards Electronic Joyrnals; Realities for scientific Libraries and Publishers, 2000, Washington. Special Libraries Association.
3
Kaplan, R.S. and Cooper, R., Cost & Effect: Using Integrated Cost Systems to Drive Profitability and Performance, 1997, Harvard Business School Press.
4
ORIGINAL_ARTICLE
فهرست الفبایی کتب خطی کتابخانة شخصی حجة الاسلام و المسلـمین محمـد حسن علّامـــی، اهـدایی به کتابخانة آستان قدس رضوی (ع)
تاریخ مستندکتابخانه بهنحوی با تاریخ وقف، مرتبط و عجین شده است. از این رو معرفی واقفان و شمهای از ترجمة احوال آنان بههمراه شناسایی و فهرست کتب خطی وقفی هر یک، از جمله اهداف اولیة پژوهشگران کتابخانه آستان قدس رضوی است. بر همین اساس در نوشتار زیر شرح احوال «شادروان حجة الاسلام حاج شیخ محمد حسن علّامی» و فهرست الفبایی کتب خطی کتابخانة شخصی ایشان که در سال 1382 وقف کتابخانة سرکار فیض آثار رضوی علیهالسلام شده ارائه گردیده و امید است معرفیهایی از مجموعههای دیگر واقفان، بتدریج تهیه و به اطلاع محققان فرهیخته رسانده شود.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44675_02ed124e18a554799dd0a79f15c4552a.pdf
2005-09-23
127
143
وقف
کتاب خطی
فهرست الفبایی
محمد
وفادار مرادی
1
کارشناس ارشد کتابداری (گرایش کتب خطی) و رئیس بخش
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نمایه مقالههای فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی (از شماره 1 تا 30)
نمایه حاضر بر اساس مقالههای 30 شماره نخست فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی تهیه شده است. هدف این نمایه نشان دادن گسترة موضوعی مقالههای مندرج در فصلنامه و فراهم ساختن راههای بازیابی محتوای مقالهها است. تلاش شده از طریق کلیدواژهها و عبارتهای قابل پیشبینی و همخوان با عنوان و محتوای مقالهها، این هدف تحقق یابد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44676_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2005-09-23
145
174
کبری
سقاءپیرمرد
1
نویسنده
LEAD_AUTHOR
محمدحسین
دیانی
2
استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی
AUTHOR