ORIGINAL_ARTICLE
بازخوانی زیربنا و ملاحظات نظری نمایهسازی استنادی
در این نوشته به زیربناهای نتیجهگیری از شمارش استنادها و قضاوت درباره کیفیت و یا نفوذ یک نوشته در نوشتهای دیگر پرداخته شده است. توجه دوباره به این زیربناها از آن جهت با اهمیت است که پیامدهای بررسی استنادها در حال راهیافتن به معیارهای ارزشگذاری مقالات و به ویژه مجلات فارسی شده است و بحث عامل تأثیر که در پایگاه گزارشهای استنادی علوم ایران که توسط کتابخانه منطقهای شیراز محاسبه میشود، میرود که برای مجلات فارسی نیز بکار برده شود. هدف از نگارش این چند صفحه بازخوانی زیربناهایی است که کراراً در نشریات متفاوت درباره گزارشهای استنادی علوم مورد بحث بوده است و مناسبات که در تصمیمگیریهای مربوط به استنادها به آن نیز توجه شود.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44191_d8621a04799dc4563bdf402f88a7ec13.pdf
2006-09-23
5
10
گزارشهای استنادی مجلات
نمایه استنادی علوم
نمایه استنادی علوم ایران
محمدحسین
دیانی
1
استاد گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
ـ محمدحسین دیانی.کتابسنجی. نشر دانش. سال سوم، شماره دوم،1361.ص47ـ40.
1
ORIGINAL_ARTICLE
بازنگری به رویکرد کاربر مداری در کتابخانههای تخصصی
آنچه در رابطه با استاندارد کردن کتابخانهها انجام میشود، عمدتاً به خدمات فنی، فضای فیزیکی و تجهیزات، و محتوای اطلاعاتی (مجموعه) مربوط میشود. اما با توجه به اینکه بسیاری از حرفهمندان و صاحبنظران این حرفه، رویکرد کاربردمداری را در ارائه خدمات کتابخانهای به مأموریتمداری و مجموعهمداری ترجیح میدهند، این شیوه نگاه به استانداردسازی، با رویکرد کاربرمدارانه همخوانی ندارد. به بیان دیگر، با وجود ادعای پایبندی به کاربرمداری، عملاً از این شیوه در جهت مأموریتمداری و مجموعهمداری استفاده میشود. این مسئله در کتابخانههای تخصصی اهمیتی افزونتر مییابد، زیرا قرار است نتیجة فعالیت این دسته از کتابخانهها در قالب محصول پژوهش، تجسم یابد و به تولید دانش جدید منجر شود. آموزش کاربران و سوق دادن آنان در جهت تحصیل سواد اطلاعاتی مطابق با حدود هر چه بالاتری از استانداردها، موجب میشود کتابخانهها در نیل به اهداف خود و تحقق واقعی رویکرد کاربرمدارانه موفق شوند؛ بویژه آنکه تعاریف جدید سواد اطلاعاتی در آموزشهای کتابخانهای ریشه داشته و کتابخانههای تخصصی باید ـ با توجه به شرایط خاص اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور ـ بیش و پیش از استاندارد کردن خدمات فنی تجهیزات و فضای کتابخانه؛ به آموزش سواد اطلاعاتی بر مبنای استانداردها به کاربران خود بپردازند تا بدین ترتیب ضمن استقلال بخشیدن به آنان در کسب اطلاعات و دانشافزایی، موجب کارآمدی بیشتر خدمات کتابخانههای تخصصی گردند. بر این مبنا، کتابخانهها باید در درجه اول به ارزیابی کاربران خود بر مبنای استانداردهای سواد اطلاعاتی و در وهلة دوم به طراحی و اجرای برنامههای آموزشی بر مبنای این ارزیابی با هدف ارتقای سطح سواد اطلاعاتی، بپردازند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44192_c69a545627d196a1217d8bbbbffdc0a2.pdf
2006-09-23
11
20
استانداردهای کتابخانه
کاربرمداری
مجموعهمداری
مأموریتمداری
کتابخانههای تخصصی
سواد اطلاعاتی
آموزش کاربران
علی حسین
قاسمی
tvahn@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری اطلاع رسانی و کتابداری دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
تعاونی (خالقی)، شیرین (1381). استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی ایران، تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، 1381.
1
شورای کتابخانههای کوئینزلند و انجمن کتابداران عمومی ارشد (1381). رهنمودها و استانداردهای کتابخانههای عمومی کوئینزلند، ترجمه علیحسین قاسمی، تهران: دبیزش.
2
قاسمی، علیحسین (1383). ضرورت و چگونگی آموزش سواد اطلاعاتی در توسعه و تقویت آموزش عالی. در: آموزش استفادهکنندگان و توسعه سواد اطلاعاتی در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی (مجموعه مقالهها)، به کوشش رحمتالله فتاحی، مشهد: سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، ص 178 ـ 153.
3
ACRL (2000). Information Literacy Competency Standards for Higher Education: Standards, Performance Indicators and Outcome. Association of College & Research Libraries. Available at: http://www. Ala.org/content/NavigationMenu/ACRL/Standards-and- Guidelines/Standards-and-Guidelines-by-Topic.htm (accessed 10/27/2004).
4
Dasgupta, Kalpana (2000). "Libraries and librarians in India on the threshold of the 3rd millennium: challenges and risks", 66ht IFLA Council and General Conference Jerusalem, Israel, 13-18 August. Available:http://www.ifla.org/IV/ifla66/papers/039-120e.htm(1384/11/3).
5
NISO Standards. Available:http://www.niso.org/Standards/ index.html (1384/11/3)
6
Sosan, Karel (1998). "New developments in library services and technology: modernization of information services of the parliamentary library of the Czech Republic", INSPEL 32 (1998) 2, 126-136. available: http://www.ifla.org/VII/d2/inspel/98-2sosk.pdf (1384/11/3).
7
Standards at library of congress (2005). Available: http://www.loc.gov/standards/ (1384/11/3).
8
Verrier, June R (2000). "How to establish a parliamentary research service: does one size fit all?", 66th IFLA Council and General Conference Jerusalem, Israel, 13-18 August 2000. Available: http://www.ifla.org/IV/ifla66/papers/079-098e.htm (1384/11/3).
9
Yang, Chunhua (2001). "Bridging the information gap between China and Sweden", 67th IFLA Council and General Conference August 16-25, 2001. available: http://www.ifla.org/IV/ifla67/papers/ 032-1pdf (1384/11/3).
10
ORIGINAL_ARTICLE
ابهام در ماشین ترجمه
هدف از انجام این تحقیق، بررسی گونههای مهم ابهام واژگانی و ساختاری و نیز مشکلاتی است که اینگونه ابهامها را در امر ترجمه ماشینی ایجاد مینمایند. برای انجام این کار پنج نوع مهم ابهام واژگانی با عناوین ابهامهای مقولهای، واژههای همآوا ـ همنویسه، واژههای همنویسه، چند معنایی و ابهام انتقالی، با ارائه مثالهایی از فارسی و انگلیسی مورد بررسی قرار گرفت. سپس ابهام ساختاری بررسی شد و دو نوع مهم آن با عناوین ابهامهای ساختاری واقعی و سیستمی تشریح گردید. پس از آن نیز شش روش رایج برای رفع ابهام ساختاری و نیز مشکلاتی که مرجعیابی در امر ترجمه ایجاد مینماید، بررسی شد. بررسیها نشان داد یکی از موارد ضروری برای عملکرد مثبت ماشینهای ترجمه، پرداختن اصولی به ابهامهای موجود در متن است و اینکه در بسیاری از موارد اطلاعات مربوط به واژهها و حتی جمله (که اغلب به عنوان واحد ترجمه محسوب میگردد) برای ابهامزدایی کافی نیست و باید از اطلاعات غیر زبانی مانند اطلاعات جهان پیرامون و ... در ترجمه استفاده شود که البته در حال حاضر ماشینهای ترجمه عموماً فاقد این قابلیت مهم هستند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44193_433ec31a0cd5484994fbea504ec5718c.pdf
2006-09-23
21
38
ماشین ترجمه
ابهام
ابهامزدایی
ابهام واژگانی
ابهام ساختاری
مرجعیابی
ابهام واقعی
ابهام سیستمی
محمدرضا
فلاحتی فومنی
osic@srlst.com
1
عضو هیئت علمی گروه پژوهشی زبانشناسی رایانهای کتابخانه منطقهای علوم و تکنولوژی
AUTHOR
اعلم، هوشنگ (1368)، ابهام و ابهامزدایی در زبان فارسی، کیهان فرهنگی، ش4.
1
باطنی، محمدرضا (1371)، نگاهی تازه به دستور زبان، تهران، آگاه.
2
داوری اردکانی، نگار (1375)، بررسی ابهام، ابهام نامفهومی در زبان فارسی، رساله کارشناسی ارشد، زبانشناسی، تهران، دانشگاه تربیت مدرس.
3
صحت، نازنین (1377)، بررسی ابهام ساختاری در زبان فارسی، رساله کارشناسی ارشد زبانشناسی، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی.
4
صفوی، کورش (1380)، درآمدی بر معنیشناسی، تهران، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی.
5
علوی، نگار (1379)، بررسی و طبقهبندی گونههای رفع ابهام در زبان فارسی، رساله کارشناسی ارشد زبانشناسی، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی.
6
قنبری، عاطفه (1377)، بررسی مسئله چند معنایی در زبان فارسی، رساله کارشناسی ارشد زبانشناسی، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی.
7
معدنی، میترا (1376)، بررسی و طبقهبندی گونههای ابهام در زبان فارسی، رساله کارشناسی ارشد زبانشناسی، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی.
8
Dang, yi Chia, Palmer, Chiou Dang et al. (2002). “Simple Features for Chinese Word sense disambiguation.” In Chen, H-H. Lin, C.-Y.-, Proceeding of the 19th International Conference on Computational Linguistics (COLING 2002).
9
Empson, W.(1930).Seven Types of Ambiguity. London: Chatto.
10
Kess, J.F. and Hoppe R.A. (1985). Bias, Individual References & Shared knowledge in Ambiguity. Journal of Programatics, 9,21-39.
11
Lyons, J. (1970)Semantics. 2 Vols. Cambridge: Cambridge University Press.
12
MacDonald, M.C., Pearlmutter, N.J. and Seidenberg, M.S. (1994). Syntactic Ambiguity Resolution as Lexical Ambiguity Rosolution. In C. Clifton, L. Frazier, and K. Rayaner (Eds.), Perspectives on Sentence Processing. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
13
Magnini, B., et al. (2002). The Role of Domain Information in word sense Disambiguation. Natural Language Engineering, 8 (4), 359-373.
14
Mihalcea, R. (2002). Instance based Learning with Automatic Feature Selection Applied to word sense Disambiguation. In Chen, H-H. Lin, C.-Y., Proceedings of the 19th International Conference on Computational Linguistics (COLING 2002).
15
Saeed, J.I. (1997). Semantics. Oxford: Blackwell.
16
Spivey-Knowlton, M.J., Trueswell, J.C., and Tanenhaus, M.K. (1993). Context and Syntactic Ambiguity Resolution. Canadian Journal of psychology, 47, 276-309.
17
Trueswell, J.C. (1996). The Role of Lixical Frequency in Syntactic Ambiguity Resolution. Journal of Memory and Language, 35-566.
18
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل موفقیت اشتراک منابع در کتابخانههای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
در این مقاله، نتایج بررسی عوامل موفقیت اشتراک منابع و همکاری بین کتابخانهها در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و میزان وجود این عوامل و توجه به آنها در وضع کنونی، ارائه شده است. در پژوهش حاضر، ابتدا یافتههای پژوهشها و مطالعات پیشین در این زمینه بررسی و عوامل موفقیت اشتراک منابع از آنها استخراج گردید، سپس برای کاربرد روش «آگاهان کلیدی» نمونهای از افراد درگیر در حوزة اشتراک منابع از کتابخانههای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتخاب و با استفاده از پرسشنامه، میزان اهمیت عوامل و همچنین میزان وجود و توجه آنها در جامعة پژوهش بررسی شد. در ادامه، با مقایسه میزان اهمیت عوامل و میزان وجود و توجه به آنها، همسویی وضع مطلوب و موجودِ عوامل سنجیده شد. یافتههای این پژوهش نشان داد برای موفقیت برنامههای اشتراک منابع و همکاری بین کتابخانهها تمامی عوامل موفقیتی که از مطالعات و پژوهشهای پیشین استخراج شده بودند، اهمیت دارند. با وجود این، در حال حاضر تنها هشت عامل از مجموع این عوامل در طرحهای جاری اشتراک منابع وجود دارند یا به آنها توجه میشود.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44194_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2006-09-23
39
66
اشتراک منابع
همکاری بین کتابخانهها
عوامل موفقیت
وزارت علوم
تحقیقات و فناوری
سیروس
علیدوستی
alidousti@irandoc.ac.ir
1
دکترای مدیریت ـ استادیار پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران
AUTHOR
مریم
نظری
maryamnazari76@gmail.com
2
دانشجوی دکترای علوم اطلاعرسانی دانشگاه شفیلد انگلستان
AUTHOR
آغا، سلیم. 1995. راهبردهای بقای نظامهای اطلاع رسانی در جهان اسلام. در مجموعه مقالات کاملیس4. ترجمة علی اصغر شیری. 1377. تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران: 305-320. آنتوانس، بیرژیت، و بریت ماری پلینگ. 1994. همکاری کتابخـانـههای ملی. در مجمـوعـه مقالات ایفلا 1994. ترجمة امیر غائبی. 1374. تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران: 215-223. ابوبکر، احمد بکری. 1995. تبادل مدرک از کتابخانه به کتابخانه دیگر. در مجموعه مقـالات کاملیس 4. ترجمة زهره صادق حسینی.1377. تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران: 350-360. حری، عباس. 1378. بررسی وضعیت مبادله منابع اطلاعاتی میان کتابخانههای دانشگاهی و پژوهشی کشور. در اطلاع رسانی: نگرشها و پژوهشها. تهران: کتابدار. 145ـ121. خوانساری، جبران. 1363. بررسی نظرات کتابداران درباره همکاری بین کتابخانهها. پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی، دانشگاه علوم پزشکی ایران.
1
داورپناه، محمدرضا. 1372. زمینـه یـابی ایجاد شبکه انتقال متن مقالات در سیستم امانت بین کتابخانههای مرکزی و مرکز اسناد دانشگاههای کشور با استفاده از فاکسی مایل. پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس.زندی، هوشنگ. 1376. بررسی نظرات مسئولین کتابخانهها درباره تعاون و اشتراک منابع بین کتابخانههای علوم پزشکی کشور. پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی، دانشگاه علوم پزشکی ایران. سینایی، علی. 1376. مجموعهسازی در کتابخانهها. جلد اول. تهران: سمت. علومی، طاهره. 1376. ادارة کتابخانه. تهران: سمت. علی انور، ممتاز. 1995. خدمت فراهم آوری مدرک در کشورهای اسلامی. در مجمـوعـه مقـالات کاملیس4. ترجمة عبدالحسین آذرنگ. 1377. تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران: 36- 46.
2
علیدوستی، سیروس. 1380. اشتراک منابع و همکاری بین کتابخانهها. تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران. کرادوک، پیتر .1997. شی یری دویژن. در مجموعه مقالات ایفلا 1994. ترجمة تاج الملوک ارجمند. 1378. تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران: 19-29. گاردنر، ریچارد ک. [بی تا]. مجموعه سازی: پیدایش، گزینش و گسترش مواد کتابخانهای. ترجمة اسدالله آزاد. 1376. مشهد: آستان قدس رضوی. محسنی، حمید. 1377. سفارش و خدمات تحویل مدرک. تهران: جهاد سازندگی. محقق، نیلوفر. 1374. بررسی وضعیت مبادله اطلاعات و منابع میان کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران. نشاط، نرگس. 1374. بررسی وضعیت همکاری میان کتابخانههای دانشگاهی و تخصصی در ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه آزاد اسلامی.
3
نظـری، مـریم، و سیروس علیدوستی. 1380. مبانی و عملکرد طرح تعمیم خدمات کتابخانههای تخصصی به افراد غیرعضو. تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.
4
Abdoulaye, Kaba, and Shaheen Majid. (2000). Use of the Internet for reverence services in Malaysian academic libraries. Online Information Review 24 (5): 381-388.
5
Akeroyd, John. (2001). The management of change in electronic libraries. IFLA Journal 27 (2): 70-73.
6
American Library Association. (1967). Interlibrary Cooperation. Chicago: American Library Association. Quoted in: Kumar 1991.
7
Anderson, Josephine. (1996). Management of art library collections and extension of services. Library Management 17 (8): 17-22.
8
Bardly, Phil. (1997). Going online, CD-ROM and the Internet. London: Aslib.
9
Bhattacharya, Partha. (2004). Advances in digital library initiatives: A developing country perspective. The International Information & Library Review 36: 165-175.
10
Bonk, Sharon C. (1989). Will resource sharing up to its potential. Library Acquisitions: Practice & Theory 13: 171-175.
11
Bonk, Sharon C. (1990). Interlibrary loan and document delivery in the United Kingdom. Reference Quarterly 30 (2): 130-240.
12
Bouazza, Abdelmajid. (1986). Resource sharing among libraries in developing countries: The gulf between hope and reality. Int. Libr. Rev. 18: 373-387.
13
Brophy, Peter. (2000). Towards a generic model of information and library services in the information age. Journal of Documentation 56 (2): 161-184.
14
Bruijnzeels, Rob. (2002). Bibliotheken 2040: Libraries 2040 – The future in progress. In The proceeding of 68th IFLA Council and General Conference. Glasgow: IFLA.
15
Carhart Jr., Forrest F. (1983). Library co-operation brings benefits: A pattern for action". UNESCO Journal of Information Science, Librarianship and Archives Administration 5 (4): 221-226.
16
Carmines, Edward G., and Richard A. Zeller. (1979). Reliability and validity assessment. London: Sage.
17
Chen, Ya-ning. (2003). Application and development of electronic books in and e-Gutenberg age. Online Information Review 27 (1). www.emeraldinsight.com (20 Aug. 2004).
18
Chowdhury, Gobinda. G., and Sudatta Chowdhury. (2003). Introducing to digital libraries. London: Facet.
19
Collis, Jill, and Roger Hussey. (2003). Business research. 2nd ed. UK: Palgrave.
20
Cooper, Donald R., and Pamela S. Schindler. (2001). Business research methods. 7th ed. Boston: McGraw-Hill.
21
Cornish, Graham P. (1989). Interlending in the Caribbean. International Library Review 21: 249-261.
22
Dannelly, Gay N. (1995). Resource sharing in the electronic era: Potentials and paradoxes. Library Trends 43 (4): 663-678.
23
de Vaus, David. (2002). Surveys in social research. 5th ed. London: Routledge.
24
Dominguez, P. B. and L. Swindler. (1993). Cooperative Collection Development at the Research Triangle University Libraries: A Model for the Nation. College & Research Libraries 53: 479-496.
25
Dougherty, Richard M., and Carol Hughes. (1990). A historical perspective and a vision for the future. Advances in Library Resource Sharing 1: 1-21.
26
Dowd, Sheila T. (1990). Library cooperation: Methods, models to aid information access". Journal of Library Administration 12 (3): 63-81.
27
Dowler, Sheila T. (1995). The research university's dilemma: Resource sharing and research in transinstitutional environment. In The future of resource sharing, edited by Shirley K. Baker and Mary E. Jackson. New York: The Haworth Press.
28
Erens, Bob. (1996). How recent developments in university libraries affect research. Library Management 17 (8): 5-16.
29
Foster, William. (2000). Developments in technical services: Cultural change and organizational management In Achieving cultural change in networked libraries, edited by B. J. Reid and W. Foster. England: Gower.
30
Hightower, Chrisly, and George Soete. (1995). The consortium as learning organization: Twelve steps to success in collaborative collections project. The Journal of Academic Librarianship.
31
Horton Jr., Forest Woody. (1994). Sharing information for competitive advantage. In New Worlds in Information and Documentation: Proceedings of the Forty-sixth FID Conference and Congress, edited by J.R. Alvarez– Ossorio and B. G. Goedegebuure. The Netherlands: Elsevier.
32
Kaku, Michio. (1998). Visions: How science will revolutionize the Twenty-First century. Oxford: Oxford University Press.
33
Keenan, Stella. (1991). International cooperation - Pain or gain? In Handbook of Library Cooperation, edited by Alan F. MacDougall and Ray Prytherch.UK: Gower.
34
Kent, Allen. (1978). Resource sharing in libraries. In Encyclopedia of Library and Information Science. Vol. 25, edited by Allen Kent, Harold Lancour, and jay E. Daily. New York: Marcel Dekker.
35
Kumar, Krishan. (1991). Reprint. Library organization. New Delhi: Vikas Publishing House PVT LTD, 1987.
36
Lynden, Fredrick C. (1998). Resource sharing: Making possible the transition from paper to electronic information. In The networking information society. The Netherlands: FID: 580 - 586.
37
McMurdo, George. (1997). The Internit. In Handbook of special librarianship and information work, edited by Alison Scammell. London: Aslib.
38
Miller, Robert C. (1992). Resource sharing: A personal perspective. Advances in Library Resource Sharing 3: 10-16.
39
Oppenheim, Charles. (1997). Towards the electronic library? In Handbook of special librarianship and information work, edited by Alison Scammell. London: Aslib.
40
Palmer, Carol L. (1996). Information work at the boundaries of science: Linking library services to research practices. Library Trends 45 (2): 165-191.
41
Payne, Geoff and Judy Payne. (2004). Key concepts in social research. London: Sage.
42
Pors, Niels Ole. (2003). Managing change in Danish Libraries. The Journal of Academic Librarianship 29 (6): 411-415.
43
Robinson, J. P., P. R. Shaver, and L. S. Wrightsman. 1991. Criteria for scale selection and evaluation. In Measures of personality and social psychological attitudes, edited by J. P. Robinson, P. R. Shaver, and L. S. Wrightsman. San Diego, Calif: Academic Press.
44
Roscoe, John T. (1975). Fundamental research statistics for behavioral sciences. New York: Holt, Rinehart and Stone.
45
Russell, Kelly. (1998). 1998. The JISC electronic libraries program. Computer and the Humanities 32: 353-357.
46
Scammell, Alison. (1997). The role of the special librarian in the electronic era. In Handbook of special librarianship and information work, edited by Alison Scammell. London: Aslib.
47
Segars, Albert H., and Varun Grover. (1998). Strategic information systems planning success: An investigation of the construct and its measurement. MIS Quarterly 22 (2): 139-163.
48
Sewell, Philip H. (1981). Resource sharing: Co-operation and co-ordination in library and information services. London: Ander Deutsch.
49
Shadrach, B. (2002). India's development information network: Lessons learned. Bulletin of the American Society for Information Science and Technology 28 (2): 23-27.
50
Siddipui, Moid Ahmad. (1996). An interlibrary loan network among academic libraries of Saudi Arabia. Journal of Interlibrary Loan, Document Delivery & Information Supply 7 (1): 15-30.
51
Tocatlin, Jacques. (1994). A view of past issues and experiences in international cooperation. In Proceedings of the Forty-Sixth FID Conference and Congress. New York: Elsevier: 3-14.
52
Weber, David. (1976). A century of cooperative programs among academic libraries. College & Research Libraries (May): 205-221.
53
Witten, Ian H., Michel Loots, Maria F. Trujillo, and David Bainbridge. (2002). The promise of digital libraries in developing countries. The Electronic Library 20 (1): 7-13.
54
ORIGINAL_ARTICLE
نگاهی به وضعیت علم و فناوری کشور (شاخصهای نیروی انسانی)
تحقیقات انجام شده در خصوص توسعه، که تجربه جوامع مختلف نیز آن را تأیید میکند، نشان میدهد توسعه متوازن و پایدار در زمینههای مختلف اقتصادی و اجتماعی، بر توسعه علم و فناوری مبتنی است. تحقق این امر نیازمند فرایند کلان و گستردهای شامل سیاستگذاری، تعیین راهبردها، برنامهریزی منظم و دقیق و اجرای علمی، کامل و مؤثر این فرایند است.
در این میان، شناخت دقیق نقاط قوت و ضعف و چالشهای پیش رو، داشتن تصویری روشن از وضعیت اقتصادی و اجتماعی و بخصوص وضعیت علم و فناوری، امری اجتنابناپذیر است. با توجه به شاخصهای ارزیابی علم و فناوری مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی (شاخصهای نیروی انسانی) و گزارشهای ارزیابی کلان علم و فناوری، تصویری از روند تحولات علم و فناوری کشور طی یک دوره چهار ساله ترسیم شده است. آمار و ارقام نشان میدهد که وضعیت بخش نیروی انسانی تحقیقات تا سال 1379 دارای رشد نسبی مناسبی بوده است، لیکن با توجه به رشد 5/1 درصدی جمعیت، این رشد متوقف شده است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44197_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2006-09-23
67
84
ارزیابی علم و فناوری
تحقیقات
نیروی انسانی
شاخصهای ارزیابی علم و فناوری
شاغلان تحقیقاتی
علی
ناصحی
1
دبیر هیئت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور
AUTHOR
آراسته، حمیدرضا (1377)، رهبری و مدیریت در مراکز آموزش عالی کشور. تهران: مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی.
1
اعتماد، شاپور (1378)، ساختار علم و تکنولوژی در ایران و جهان. تهران: نشر مرکز.
2
آمار آموزش عالی ایران. سالهای تحصیلی 76 ـ 1375، 77ـ 1376، 78 ـ 1377، 79، 1378، 80 ـ 1379، 81 ـ 1380. تهران، مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی.
3
آمار عملکرد بیست ساله آموزش عالی ایران از سال 1375 تا 1377، تهران: مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی کشور.
4
خلاصه تحولات اقتصادی کشور (1379)، تهران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
5
رفیعپور، فرامرز (1381)، موانع رشد علمی ایران و راهحلهای آن. تهران: شرکت سهامی انتشار.
6
غریبی، حسین و سکینه انصافی (1381)، دانش ایران در سطح بینالمللی. تهران: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.
7
فصلنامههای پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی. تهران: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی کشور.
8
فهیم یحیایی، فریبا ( )، تحول روند شاخصهای تحقیقاتی (1377 ـ 1375)، فصلنامه سیاست علمی و پژوهشی رهیافت، شماره22.
9
قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی اجتماعی فرهنگی ایران (1383 ـ 1379)، سال 1380.
10
گزارش اقتصادی و نظارت بر عملکرد سال دوم برنامه سوم توسعه (1380)، سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور.
11
گزارش عملکرد اقتصادی، سال اول، برنامه سوم توسعه (1369)، انتشارات سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور.
12
گزارش عملکرد دولت 1380 ـ 1376، سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور.
13
گزارش ملی آموزش عالی ایران (1380)، تهران: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
14
گزارش ملی تحقیقات، سالهای 1371، 1372 و 1373 شورای پژوهشهای علمی کشور، تهران: ویژهنامه فصلنامه رهیافت.
15
طرح آمار تفصیلی تحقیق و توسعه ایران (1379)، شورای پژوهشهای علمی کشور.
16
مجلس و پژوهش. نشریه مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، شماره31، سال هشتم، پاییز1380.
17
مضطرزاده، فتحالله ( )، مروری بر اهداف کمی تحقیقات در ساختار برنامهریزی کشور و ارائه پیشنهاد برای بهبود آن. فصلنامه سیاست علمی و پژوهشی رهیافت، شماره18.
18
مرکز آمار ایران. سالنامههای آماری کشور در سالهای 1378،1379،1380و1381.
19
مهدیانی، علیرضا و فریبا نیک سیر (1379)، شاخصهای تحقیق و توسعه در کشورها، گروه مطالعات و تحقیقات بینالمللی، تهران: مرکز تحقیقات علمی کشور.
20
نتایج آمارگیری از فعالیتهای تحقیق و توسعه کشور در سالهای 1376، 1378، 1380 و 1382. سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور. مرکز آمار ایران.
21
Agency for Science, Technology and Research, Science & Engineering Research Council Reports, http://www.astar.edu.sg/astar/ index.jsp.
22
Facts and Figures (2000), UNESCO Institute for Static's http:// www.unesco.org/statisics.
23
International science and technology Reports, http://www.dti. gov.uk/ostinternational.
24
International Statistical Institute (ISI) Reports, http://www.cbs. nI/isi.
25
Key Figures (2001), Special Edition, Indicators for Benchmarking of National Research Policies, EUROPEAN COMMISSION, Research Directorate General.
26
Main Definitions and Conventions for the Measurement of Research and Experimental Development (R&D), a Summery of the Frascati Manual, (1993), OECD/GD (94)84.
27
Main Science and Technilogy Indicators, OECD, (2001), Volume 2001/1.
28
National Science Foundation (NSF) Reports, http://www.nsf. gov.
29
Office of Science and technology Reports, http://www.ost.gov. uk/index-V4.htm.
30
Remi Barre, Indication of world Science Today, world Science Report 1998, UNESCO.
31
Statistics in Focus, Science and Technology, European Communities, 2001.
32
S&T in the Mediterranean Non-members Countries, European Report on S&T Indicator, (1997), http://www.jrc.es/projects/euromed/ semp/sat97/S&T-zprofiles/S&T.html.
33
The State of Scince and Technology in the world 1996-1997, Unesco Institute for Statistics, (2001). http://www.unesco.org/ statistics.
34
World Wide Science & Technology Indicators. http://www.alteich.com/tidbits.
35
ORIGINAL_ARTICLE
مهمترین معیارهای عمومی رابط کاربرهای مطلوب
رابط کاربر، محیطی است که ارتباط بین انسان و رایانه را برقرار میکند و پل ارتباطی بین انسان و محیط وب، برنامهها و نظامهای رایانهای است. خشنودی و رضایت کاربران در صورتی فراهم میشود که تعامل بیشتر و بهتری بین آنان و محیطهای رایانهای برقرار شود. با توجه به علایق و سلیقههای متفاوت کاربران از سویی و تنوع محیطهای رایانهای از سوی دیگر، طراحی رابط کاربر ایدهآل دشوار به نظر میرسد؛ ولی به طور کلی، معیارهایی عمومی برای رابط کاربرهای مطلوب توسط طراحان رابط کاربر در نظر گرفته شده که در این مقاله به این ویژگیها و معیارها پرداخته شده است. در نهایت، سیاههای از پربسامدترین معیارهای عمومی یک رابط کاربر مطلوب ارایه شده است که میتواند به منظور سنجش رابط کاربرها به ک
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44199_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2006-09-23
85
94
رایانه
کاربرپسندی
معیارهای عمومی
کاربر مطلوب
نرگس
خالقی
nkhaleghi87@gmail.com
1
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی
AUTHOR
کوک، آلیسون (1382)، راهنمای یافتن اطلاعات با کیفیت در اینترنت: راهبردهای گزینش و ارزیابی، ترجمه مهدی خادمیان، مشهد: انتشارات کتابخانه رایانهای، 1382.
1
Azatiko Internet Group: Montral Web Design Company (2005) [available at] http://azatiko.com/glossary/u.php.
2
"Designing for Usability" (2003) [available at] http://msdn. microsoft.com/library/default asp? url=library/en-us/vbcon98/html
3
"Designing your Applications user Interface" (2003) [available at] http://msdn.microsoft.com/library/en-us/dnppczk/html/ppc-ui.asp?from = tru
4
Faichney, Jolene, Gonzalez, ruben. "Gold leaf hierarchical Document Browser" Proceeding second Australasian user Interface Conference, AUIC 2001. Edited by Paul Calder and Michael Rees. Australia: Bound University, Griffith University, Gold Coast, 2001.
5
Ferrari, Joseph (2005). "Secrets of a Good User Interface" [available at] http://www.atarimagazinez.com/startv4n1/ secretsuserinterface.html.
6
Hill, Linda [et al] (1997). "User Interface Evaluation" [available at] http://www.asis.org/annual-97/alexia.htm.
7
Hwa Hu, Paul [et al] (1999) "Evaluation of User Interface Designs for Information Retrieval Systems: a Computer-based Experiment" [available at] www. Elsevier.com/locate.dsw.
8
Loli-Queru, Eugenia (2002) "User Interface" [available at] http://www.osnews.com/story.php?news-id = 1347.
9
Mandel, Teo (2003) "The Ideal UserInterface" [available at] http://Jupiter.eecs.utoledo.edu/rashmi/research/ideal-ui.html.
10
Spolsky, Joel (2002) "User Interface Design for Programmers, chapter1: Controlling your environment makes you happy" [available at] Academic Research Premier.
11
Tillman, Jean (2003) "User Interface Design for web Applications" [available at] http://digital-web.com/articlea/user-interface-disign-for-web-applications.
12
"What Makes a Good User Interface?" (2001) [available at] http://ou800doc.caldra.com/sdk-vtclgn.style-goodui.html.
13
ORIGINAL_ARTICLE
استخراج خودکار عبارتهای کلیدی از متون مقالههای فارسی
در پژوهش حاضر، عبارتهای کلیدی از متون مقالههای فارسی به صورت خودکار جداسازی گردیده است. استخراج عبارتها مبتنی بر روشهای آماری، نحوة توزیع واژگان، مجاورت و ... صورت پذیرفته است. سیستمی که بر پایه پژوهش حاضر طراحی گردیده، با توجه به بازخوردهای کاربر از قابلیت یادگیری برخوردار است، با توجه به بازخوردهای کاربر از قابلیت یادگیری برخوردار است، به گونهای که در طول زمان مرتباً به کارایی آن افزوده میشود. استخراج عبارتهای کلیدی میتواند در پهنه گستردهای از مسائل از جمله در طراحی سیستمهای بازیابی اطلاعات، کاربر داشته باشد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44201_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2006-09-23
95
106
کلیدواژه
عبارتهای کلیدی
مقالههای فنی
علی
گزنی
1
عضو هیئت علمی کتابخانه منطقهای علوم و تکنولوژی شیراز
AUTHOR
دیانی، محمدحسین (1381)، سازماندهی اطلاعات، جی تیلور، انتشارات کتابخانه رایانهای، ص 212ـ163.
1
مهراد، جعفر (1373)، سیستمها و خدمات اطلاعرسانی کامپیوتر، هرمان و ویسمان، انتشارات نوید، ص124ـ97.
2
S. Rose (1999) The Sunflower Visual Metaphor: A New Paradigm for Dimensional Compression. EEE Proceedings of the Symposium on Information Visualization, PP. 131-134.
3
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نیروی انسانی و نیازهای مهارتی کتابداران شاغل در ... در کتابخانههای دانشگاهی استان خوزستان
این تحقیق با توجه به تحولات مداوم رشته کتابداری و در نتیجه تغییر نیازهای آموزشی کتابداران، به بررسی وضعیت نیروی انسانی و نیازهای مهارتی کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی استان خوزستان پرداخته است. در این پژوهش، تعداد 172 نفر از کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی استان خوزستان، مورد بررسی قرار گرفتهاند. نتایج نشان میدهد در حال حاضر بیشترین دورههای مورد نیاز این کتابداران، فناوریهای نوین است و آنها برای اینکه خود را با این تغییر و تحولات حاصل از فناوریهای مدرن هماهنگ سازند و بتوانند بهترین و مفیدترین خدمات را در کمترین زمان ممکن به شکلی مطلوب ارائه دهند، باید در این زمینهها آموزشهای لازم را ببینند؛ که لازمه آن برنامهریزی و تدارک این آموزشها توسط مسئولان ذیربط میباشد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44205_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2006-09-23
107
128
کتابداران
کتابخانه دانشگاهی
آموزش ضمن خدمت
فناوری اطلاعات
عبدالحمید
معرفزاده
1
عضو هیئت علمی گروه کتابداری دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
پرستو
صانعی دهکردی
2
کارشناس ارشد کتابداری سازمان آموزش و پرورش
AUTHOR
ادواردز، کریستوفر (1381)، «دانش جانی: چالشی رویاروی کتابداران»، ترجمه عبدالحسین آذرنگ، گزیده مقالات ایفلا 2000، (بیتالمقدس: 18ـ13 اوت 2000) زیر نظر فریبرز خسروی، به همت و ویراستاری تاجالملوک ارجمند، تهران، کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، ص14ـ4.
1
اسمیت (1361)، نقل از لنکستر، ویلفرد، کتابخانهها و کتابداران در عصر الکترونیک، ترجمه اسدالله آزاد، مشهد، معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی.
2
پولاک، میریام؛ براون، کارن، (1997)، «تغییر و تحول در حرفه کتابداری و آموزش کتابداران»، ترجمه علی مزینانی، گزیده مقالات ایفلا 97 (دانمارک، 31 ژون ـ 5 سپتامبر1997)، 1378.
3
جعفرنژاد، آتش (1379)، کاربرد و بهرهوری فناوریهای اطلاعات در آموزش کتابداری و اطلاعرسانی، ارائه شده در پنجمین همایش سراسری کتابداری و اطلاعرسانی، (تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران ایران، 11ـ 9 مهرماه1379).
4
رینتجس (1967)، نقل از لنکستر، ویلفرد. کتابخانهها و کتابداران در عصر الکترونیک، ترجمه اسدالله آزاد، مشهد، معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی، 1361.
5
ساکچانناد، چاتیما (1381)، «آموزش حین خدمت برای متخصصان اطلاعرسانی در محیط متغیر کتابداری و اطلاعاتی»، ترجمه عبدالله نجفی، گزیده مقالات ایفلا2000. (بیتالمقدس، 18ـ 13 اوت 2000).
6
فتاحی، رحمتالله (1377)، «برخی از زمینههای تأثیر فناوری نوین بر کار کتابخانهها و کتابداران»، کتابداری و اطلاعرسانی.
7
لاین (1983)، نقل از لنکستر، ویلفرد. کتابخانهها و کتابداران در عصر الکترونیک، ترجمه اسدالله آزاد، مشهد، معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی، 1361.
8
لنکستر، ویلفرد (1361)، کتابخانهها و کتابداران در عصر الکترونیک، ترجمه اسدالله آزاد، مشهد، معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی.
9
مزینانی، علی (1377)، بررسی نیازهای مهارتی کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی و مراکز اطلاعرسانی، فصلنامه کتاب، بهار1377.
10
نیککار، ملیحه؛ فرزین، فرزانه (1379)، «آموزش تکنولوژی جدید اطلاعات به کتابداران و تأثیر آن بر بهرهوری»، ارائه شده در پنجمین همایش سراسری کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، (تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، 11ـ 9 مهرماه 1379).
11
والجو، رزام (1377)، «آموزش فناوری اطلاعات به نسل تازه کتابداران در کشورهای در حال رشد»، ترجمه فرامرز مسعودی، فصلنامه کتاب، پاییز و زمستان 1377.
12
Crosby, Olivia (2000), “Librarians Experts in the Information Age”. Occupational Outlook Quarterly, Vol 44, No 4.
13
D.D.Cacey Illinois (2000). “Oral and web based visual presentations: 21st Professional Development for Librarians and Library Staff ”. Libraries. 82 (1).
14
E.Daniel, S.Lazinger and O. Harbo (2000). “Guidline for Professional Library/Information Educational Programs - 2000”. Education for Library and Information Services. 17(1-3), May-Dec 2000, P.23-7.
15
Gorrod. Penny (1999). “Survival Strategies in the learning age-Hybrid staff and hybrid libraries”. Aslib Proceeding. 51(6), June.
16
Gelik, Ahmet (2001). University librarians in Turkey: A state of the art review”. Information development. Vol.17, No.2.
17
Gunson, Nikey (1990). “Will Sofisticated Computer Systems Replace Proffestional Librarians or Complement their Sklls? ” Aslib Proceedings. No.42, 1990.
18
J.Larue (2000). “What today’s Libraries really need”. Library Mosaics. 11(4), Jul/Aug 2000.
19
J.Peacock (2001). “Teaching Skills for Teaching Librarian: Postcards from the edge of the Education Pradigm”. Astralian Academic and Rrsearch Libraries. 32(1), Mar 2001.
20
Morgan, Steve (2001). “Changing of university libraries: Don’t Forgrt the people”. Library Management. 22 (1/2).
21
M.Y. Chaudhary (2001). “Continuing Professional Education of Librarians Working in the University Libraries of Pakistan and Azad Jumma and Keshmir”. Inspel. 35(1).
22
ORIGINAL_ARTICLE
کتابهای الکترونیکی: مفاهیم، مزایا و شیوه تهیه
با رواج روزافزون تأثیر رایانه در مسائل روزمره، جهان با سرعت فزایندهای به دنیای الکترونیک و دیجیتال تبدیل میشود. کتاب و چاپ و نشر نیز از این راه باز نماندهاند و ظهور نشر الکترونیک این صنعت را دستخوش تحولی عظیم کرده است. کتاب الکترونیکی، پدیدهای کاملاً تازه در این بین است و میرود تا نظام آموزش و اطلاعرسانی را با دگرگونیهایی اساسی مواجه سازد. در همین راستا، سؤالهایی از قبیل «کتابهای الکترونیک چه نوع کتابهایی هستند؟ چه محاسنی دارند؟ انواع آنها از چه قرار است؟ آیا جای کتابهای کاغذی را خواهندگرفت؟ و سرانجام چگونه و با چه نرمافزارهایی میتوان اقدام به تهیه کتابهای الکترونیکی نمود؟» مطرح میباشند. هدف این مقاله، پاسخ به سؤالهای فوق میباشد. برای رسیدن به هدف مذکور، از روش مطالعات کتابخانهای و جستجوهای اینترنتی استفاده شده است. نتایج نشان میدهد درباره مفهوم کتابهای الکترونیکی توافق کلی وجود ندارد و سه دیدگاه در این زمینه مطرح است. از جمله مزایای کتابهای الکترونیکی میتوان به دسترسی از راه دور، سهولت انتقال در عین یکپارچگی مطالب، انسجام مطالب و تنوع کاربرد، تبادل بنیادین مطالب با یکدیگر، پشتیبانی از امکانات مالتی مدیا و سهولت کار و اجرا اشاره نمود. در زمینه روشهای رایج برای ساخت کتاب الکترونیکی، عرضه مطالب در قالب PDF و کتابهای الکترونیکی قالب EXE یا خوداجرا از روشهای معمول و پرمخاطب به شمار میرود.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44206_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2006-09-23
129
138
فناوری اطلاعات
کتاب الکترونیکی
صنعت نشر
جعفر
یعقوبی
1
عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان
AUTHOR
ـ اصناف، امیررضا (1384)، کتابهای الکترونیکی در کتابخانهها، مجله الکترونیکی مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، شماره چهارم، دوره چهارم.
1
حسابی (1383)، درباره کتاب الکترونیکی، سایت اینترنتی دبیرستان نمونه دکتر حسابی ورامین:
2
&http://www.school.net.ir/~hesabi/hesabi/modules.php?name= News sid = 5& file = article
3
شکرخواه، یونس (1383)، کتابهای الکترونیکی را در کدام قفسه باید گذاشت؟ سایت ایتنا: http://www.itna.ir/archives/article/001075.php
4
مرکز کتابهای الکترونیک ایران (1384)، ebook چیست؟ سایت اینترنتی مرکز:
5
http://www.ebookpars.com/whatisebook.htm
6
Armstrong, C and Lonsdale, R.E. (1998) the Publishing of Electronic Scholarly Monographs and textbooks. Report G5. London: Library Information Technology Centre. Available [online] at www: http://www.ukoln.ac.uk/models/studies.
7
Armstrong C and Lonsdale. R.E. (2005) the e-book Mapping exercise Draft Report on Phase 1.available [online] at www: http://www.i-a-l.co.uk/print Resources/Mapping Report May2003.doc.
8
CNN.com-Books-survey: few believe e-books will replace paper versions. Available [online] at www: http://www.CNN.com/ 2000/books/electronicbooks.
9
ORIGINAL_ARTICLE
مجموعهگستری برای کتابداران جدید: توصیههایی از مجراها
امروزه، کتابداران در محیطهای دانشگاهی با چالشهای متعددی از جمله مجموعهگستری، مواجه هستند. این مقاله به تجزیه و تحلیل مجموعهگستری و چگونگی ارتباط آن با متخصصان جدید در حوزه کتابداری میپردازد. مقاله حاضر برنامههای آموزشی مجموعهگستری در برنامههای درسی علوم کتابداری و اطلاعرسانی، مهارتهای مورد نظر و مورد نیاز در واحدهای مجموعهگستری و برنامههای آموزش کتابخانهای برای کتابداران جدید را مرور میکند. همچنین توصیههای کاربردی و تجارب دانشآموختگان جدید در حوزه مجموعهگستری را فراهم نموده و در اختیار خوانندگان قرار میدهد. موضوعات مطرح شده شامل سازگاری[1] با محیط جدید، خط مشیها و رویههای مجموعهگستری، فعالیتهای رابطهای[2]، انتخاب منابع و مدیریت زمان میباشد.
6. Acclimation
7.Liaison Works
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44207_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2006-09-23
139
162
مجموعه گستری
کتابداران جدید
فعالیتهای رابطهای
انتخاب منابع کتابخانهای
مطالعات موردی
جیمز
کوری تاکر
1
James Cory Tucker / نویسنده
AUTHOR
مت
تورنس
2
Matt Torrence / نویسنده
AUTHOR
رحمان
معرفت
3
دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز / مترجم
AUTHOR
سکینه
مستجیری
4
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی سازمان مرکزی کتابخانههای دانشگاه سمنان / مترجم
AUTHOR
1.B.B Moran, (2001) Practitioners V.S. LIS educators: Time to reconnect, Library Journal 126 (18), PP.52-55.
1
2.P.Metz, (1994) Collection development in the library and information science curriculum. In: P.Johnson and S.S Intner, Editors, Recuiting, educating and training librarians for collection development, Greenwood Press, Westport, CT, PP. 87-97.
2
3.A.Locknar and S. Vine (2001), Now What? Starting your first Professional academic reference position, Reference Librarian 72, PP. 43-45. Full Text Via Crossref.
3
4.W.A.Katz, (1994), Book Selection and Collection building: Evolution of the art. In: P. Johnson and S.S. Intner, Editors, Recruiting, educating, and training librarians for collection development, GreenWood Press, Westpont, CT, PP. 3-16.
4
5.E.Futus (1994), the practicum in collection development: A debate. In: P.Johnson and S.S. Intner, Editors, Recruiting, educating and training librarians for collection development, Greenwood Press, Westport, CT, PP. 145-156.
5
6.Philips, L (2003, January 25). Hit the ground running: Collection development skills for new selectors and bidliographers. ALCTS CMDS collection development librarians of Academic librarians Discussion Group. American Library Association Midwinter Meeting, Toronto Canada.
6
7.M.Pastine (1989), What library directors want collection development librarians to know, Against the Grain 10 (2), PP.20-22.
7
8.K.K. Stacy-Bates, J.Fryer, J.D. Kushkowski and D.D. Shonrok (2003), Competencies for bibliograghers: A process for writing a collection development competencies document, reference & User Services Quarterly 42, PP. 235-241. Abstract-INSPEC $ Order Document.
8
9.G.J.Soete (1944), Training for success: Integrating the new bibliographer into the library. In: P.Johnson and S.S. Intner, Editors, Recruiting, educating, and training librarians for collection development, Greenwood Press, Westport, CT, PP. 159-196
9
10.V.L.P. Blake and T.T. Suprenant (2000), Navigating the parallel universe: Education for collection management in the electronic age, library Trends 48, PP. 891-922. Abstract-INSPEC $ Order Document.
10
11.E. Forte, C. Chiu, S.Barnes, DeDecker, G. Colmenar and C.Pickett et al (2002), Developing a training Program for collection managers, library collections, Acquisitions and Technical Services 26 (3), PP. 299-306. Abstract Full Text + Links PDF (53k)
11
12.Hur-Li Lee (2003), Collection development as a social process, journal of Academic librarianship 29, PP. 23-31. Abstract Full Text + Links PDF (97k).
12
13.I.D. Gordon (2000), Asserting our collection development roles, college & Research libraries news 61 (8), PP. 687-689.
13