ORIGINAL_ARTICLE
نظرسنجی از کتابداران متخصص پیرامون شیوههای سازماندهی اطلاعات در وبسایت کتابخانههای دانشگاهی گزارشی از مرحله دوم یک طرح پژوهشی
با توجه به گسترش استفاده از وبسایت به عنوان یک محمل جدید اطلاعاتی در کتابخانههای دانشگاهی، لزوم سازماندهی محتوای اطلاعاتی آنها بیش از پیش آشکار شده است. تحقیق حاضر به منظور مطالعه و ارزیابی شیوههای سازماندهی اطلاعات در وبسایت کتابخانههای دانشگاهی انجام شده است. در مرحله دوم این تحقیق، بر اساس نتایج مرحله اول، پرسشنامهای برای بررسی نظرهای کتابداران متخصص (کارشناسان ارشد کتابداری و اطلاعرسانی) طراحی و ارسال گردید. نتایج کلی پژوهش بیانگر آن است که در سازماندهی اطلاعات صفحه اول وب سایتها، شیوه دستهبندی بر اساس نوع خدمات بیش از سایر انواع رایج است، در حالی که برای سازماندهی سایر صفحات از شیوههای نسبتاً متنوعی استفاده میشود. همچنین، شیوة الفبایی عنوان و موضوع، بیشترین کاربرد و شیوه دایرکتوری (موضوعی سلسله مراتبی) کمترین کاربرد را برای سازماندهی انواع منابع اطلاعاتی در وب سایت کتابخانههای دانشگاهی دارند. اکثریت کتابداران اعتقاد دارند باید هر یک از انواع منابع در یک صفحه مستقل ارائه و سازماندهی شود و در نمایش نوع آنها، از اصطلاحهای متعارف استفاده گردد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44137_39c60d2179a46e7c2af6b4d2431c3463.pdf
2006-12-22
5
30
وبسایتها
کتابخانههای دانشگاهی
سازماندهی اطلاعات
ارزیابی
رحمت الله
فتاحی
fattahirahmat@gmail.com
1
دانشیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
محمد
حسن زاده
hasanzadeh@modares.ac.ir
2
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و دانشجوی دکترای کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی
AUTHOR
ـ اصغری پوده، احمدرضا (1380). بررسی عناصر و ویژگی های مطرح در طراحی وبسایت کتابخانههای دانشگاهی. (پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی). دانشگاه فردوسی مشهد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
1
ـ فرودی، نوشین (1380). ارزیابی صفحات وب کتابخانههای دانشگاهی ایران و ارائه الگوی پیشنهادی. (پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی). دانشگاه علوم پزشکی ایران. دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی.
2
-Alastaire، -Smith. G. (1997). Testing the surf: criteria for evaluating internet information resources. The Public Access Computer Systems Review. No. 3. [online]. Available at: http://info.lib.uh.edu/pr/v8/n3/smith8n3.html
3
-Koch, Traugott et al. (1997). The role of classification schemes in Internet resource description and discovery. [Online] Available at: www.ub.lu.se/desire/radar/reports/D3.2.3/class_v10.html
4
-Lee، H. L. & Carlyle، A. (2002). Academic library gateways to online information: taxonomy of organizational. Proceedings of 7th ISKO International Conference held in Granada, Spain (10-13 July 2002). Edited by Maria J. Lopez-Huertas and Francisco J. Munoz-Fernandez. Granada: Ergon Verlag, 2002. Granada، Spain.Pp.155-164.
5
-Williamson، N. J.(1997).Knowledge structures and the Internet. Knowledge organization for information retrieval: proceedings of the sixth international study conference on classification research . University College London 16- 18 June. Pp. 23- 27.
6
-Zeng، M.L. (1997). Searching for new ordering systems for the internet resources: A study of the approaches to organizing information in the world wide web virtual libraries. From 1995-1997. In knowledge organization for information retrieval retrieval: Proceeding of the sixth international study conference on classification research. University College، London. PP. 28- 31.
7
ORIGINAL_ARTICLE
مهندسی ارزش در کتابداری و اطلاعرسانی با تأکید بر مدیریت اطلاعات
مهندسی ارزش، تلاشی است سازمان یافته که با هدف بررسی و تحلیل تمام فرایندهای یک فعالیت انجام میشود و به عنوان یکی از کارآمدترین و مهمترین روشهای اقتصادی در عرصه فعالیتهای بشر، شناخته شده است. مهندسی ارزش در چارچوب مدیریت پروژه، ضمن اینکه به تمام اجزای فعالیتها توجه میکند، هیچ بخشی از کار را قطعی و مسلم نمیداند. هدف مهندسی ارزش، صرف زمان کمتر برای رسیدن به مرحله بهرهبرداری بدون افزایش هزینهها یا کاهش کیفیت کار است. در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی، محور همه فعالیتها اطلاعات است که در حال حاضر با فراوانی تولید و عرضه آن مواجه هستیم. از سوی دیگر، با محدودیتهای منابع ـ اعم از مالی، انسانی و زمانی ـ مواجهایم. لزوم بازنگری در فعالیتهای کتابداری و اطلاعرسانی با به کارگیری فنون مهندسی ارزش، علاوه بر اینکه کیفیت فرایندها و خدمات را در پی دارد، مدیریت منابع و صرفهجویی در آنها را نیز مقدور میسازد. با توجه به واقعیت انفجار اطلاعات، لازم است با بهرهگیری از مهندسی ارزش، به مهار بحران اطلاعات سرریزی (اضافه و ناخواسته) پرداخته شود. در این مقاله، ضمن معرفی و تشریح مهندسی ارزش، نقش و کارکردهای آن در فعالیتهای کتابداری و اطلاعرسانی با تأکید بر مدیریت اطلاعات، تبیین خواهد شد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44138_e3d49516c82130f08398ae40ab169810.pdf
2006-12-22
31
44
مهندسی ارزش
مدیریت اطلاعات
کتابداری و اطلاعرسانی
سرریز اطلاعات
محسن
حاجی زین العابدینی
zabedini@yahoo.com
1
عضو هیئت علمی مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشاورزی و دانشجوی دکترای کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
ـ الکین، جودیت؛ لاو، درک، (1384). مدیریت اطلاعات. ترجمه زهرا حداد، ملیحه خوشتراش سندی. تهران: نشر سرا.
1
ـ اهمیت سیستم اطلاعات مدیریت. (1383). پیام ارسال شده در تاریخ 12/3/1383. قابل دسترس در: http://ghahremani.blogsky.com/?PostID=35. [تاریخ بازدید 21/12/1384].
2
ـ اهمیت مدیریت ارزش. (1381). قابل دسترس در:
3
http://www.vemrt.ir/Farsi/important.asp. [تاریخ بازدید 5/12/1384].
4
ـ شاهنگیان، محمدحسین. (1370). مدیریت اطلاعات و اطلاعرسانی. تهران: دانشگاه امام حسین.
5
ـ طرح پیادهسازی مهندسی ارزش در وزارت راه و ترابری. (1384). قابل دسترس در: http://www.ve-mavara.ir/ve/value-engineering.htm. [تاریخ بازدید 5/12/1384].
6
ـ فتاحی، رحمتالله. (1384). تحلیلی بر ارزش افزوده اطلاعات و نظامهای اطلاعاتی. در: حاجی زینالعابدینی، محسن. مجموعه مقالات همایشهای انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران: جلد دوم 1382. تهران: انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. ص. 23-56.
7
ـ مستوفی، بهزاد.(1383). شناخت مهندسی ارزش و برنامه کار آن. قابل دسترس در:
8
http://www.iranpm.com/modules.php?name=News&file=print&sid=354. [تاریخ بازدید 6/12/1384].
9
ـ مفهوم، تئوری و اصول مهندسی ارزش. (1384). قابل دسترس در:
10
http://www.hamkelasy.com/branch/value_engineering.doc. [تاریخ بازدید 13/9/1384].
11
ـ مهندسی ارزش در ایران. (1381). قابل دسترس در:
12
http://www.vemrt.ir/Farsi/aims.asp [تاریخ بازدید 6/12/1384].
13
- Oppenheim, C. (1998). Introduction to out of the Abyss: Surviving the information age. London: Reuters.
14
- Younker, Dell. L.; Younker Younker. (2003). Value Engineering: Analysis and Methodology. New York: Marcel Dekker
15
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر فناوری اطلاعات بر فهرستگانها
کتابخانهها به دلایل گوناگونی نمیتوانند با اتکا به منابع خود به نیاز کاربرانشان پاسخ گویند. به همین دلیل، از سالها پیش به اشتراک منابع و همکاری متقابل روی آوردهاند تا بتوانند از منابع یکدیگر برای پاسخ به نیاز مراجعان خود استفاده کنند. بدین ترتیب، نیاز به فهرستگانها نیز به عنوان ابزاری برای آگاهی از محل منابع شکل گرفت، زیرا کاربران برای دسترسی مؤثر به اطلاعات در ابتدا باید از محل نگهداری منابع آن آگاهی یابند. با وجود این، با کاربردهای وسیع فناوری اطلاعات در کتابخانهها، نیاز به ابزارهایی مانند فهرستگانها مورد تردید قرار گرفت. به همین دلیل، در این مقاله، ضرورت وجود فهرستگانها در دنیای کنونی بررسی میشود. بدین منظور، ابتدا به اجمال به تأثیر فناوری اطلاعات بر کتابخانهها اشاره و لزوم تداوم اشتراک منابع بررسی میشود. در ادامه، تاریخچة فهرستگانها بیان و انواع فهرستگانها مورد بحث و بررسی قرار میگیرند. در پایان نیز تأثیر فناوری اطلاعات بر فهرستگانها و تحولات آنها تبیین و نمونههایی از فهرستگانها در عصر اطلاعات معرفی میشوند. روند توسعة فهرستگانها نشان میدهد هنوز هم نیاز مبرم طرحهای اشتراک منابع محسوب میشوند و در میان مدت کارآیی خود را حفظ خواهند کرد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44139_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2006-12-22
45
72
فناوری اطلاعات
اشتراک منابع
همکاری بین کتابخانهای
دسترسی به اطلاعات
فهرست مشترک
سیروس
علیدوستی
alidousti@irandoc.ac.ir
1
دکترای مدیریت ـ استادیار ـ پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران
AUTHOR
نادیا
حاجیعزیزی
2
دانشجوی کارشناسی ارشد ـ دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد علوم و تحقیقات
AUTHOR
- زوارقی، رسول. (1383). تحولات تکنولوژیک کتابخانهها.http://www.irandoc.ac.ir/data/E_J/vol2/it_lib.htm (10/11/1384). شرکت نرمافزار و سختافزار ایران. بیتا. سیستم جامع اطلاعرسانی سیمرغ. http://www.nosasoft.com/Documents/FEAT/SIM/FEAT_SIM_Introduce_E1.PDF (19/1/1385).
1
ـ علیدوستی، سیروس. (1380). اشتراک منابع و همکاری بین کتابخانهها. تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.
2
ـ قنبریپور، امانالله. (1377). برنامة اجرایی فهرستگان کتب لاتین کشور. سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران، معاونت اطلاعات علمی و نوآوریها.
3
ـ (1378). طرح ملی فهرستگان کتب لاتین کشور. سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران، معاونت اطلاعات علمی و نوآوریها.
4
ـ نوروزی، علیرضا.(1380). فهرستگان جهان. فصلنامه اطلاعرسانی17(66): 65-67.
5
-Abdoulaye, Kaba, and Shaheen Majid. (2000). Use of the Internet for reverence services in Malaysian academic libraries. Online Information Review 24 (5): 381-388.
6
-Akeroyd, John. (2001). The management of change in electronic libraries. IFLA Journal 27 (2): 70-73.
7
-Anderson, Josephine. (1996). Management of art library collections & extension of services.Library Management 17(8):17-22.
8
-Bardly, Phil. (1997). Going online, CD-ROM and the Internet. London: Aslib.
9
-Bouazza, Abdelmajid. (1986). Resource sharing among libraries in developing countries: The gulf between hope and reality. Int. Libr. Rev. 18: 373-387.
10
-Breeding, Marshall. (2000). Technologies for Sharing Library Resources. Information Today 17 (9): 60-62.
11
-Brophy, Peter. (2000). Towards a generic model of information and library services in the information age. Journal of Documentation 56 (2): 161-184.
12
-Brophy, Peter. (2001). The library in the twenty-first century: New services for the information age. London: Library Association publishing.
13
-Bruijnzeels, Rob. (2002). Bibliotheken 2040: Libraries 2040 - The future in progress. In The proceeding of 68th IFLA Council and General Conference. Glasgow: IFLA.
14
-Chen, Ya-ning. (2003). Application and development of electronic books in and e-Gutenberg age. Online Information Review 27 (1). www.emeraldinsight.com (20 Aug. 2004).
15
-Chowdhury, Gobinda. G., and Sudatta Chowdhury. (2003). Introducing to digital libraries. London: Facet.
16
-Cohen, Steven M. (2003). Library Web Page and online Catalog Directories. Public Libraries 42 (September/October): 294-295.
17
-Copac. (2006). About Copac. http://copac.ac.uk/about/ (5 Mar 2006).
18
-Cousins, Shirley. (1999). Virtual OPACs versus union database: Two models of union catalogue provision. The Electronic Library 17 (2): 97-103.
19
-Crawford, Walt. (2000). ILL: Peering into the future. American Libraries (Nov): 35.
20
-Dowler, Sheila T. (1995). The research university's dilemma: Resource sharing and research in transinstitutional environment. In The future of resource sharing, edited by Shirley K. Baker and Mary E. Jackson. New York: The Haworth Press.
21
-Erens, Bob. (1996). How recent developments in university libraries affect research. Library Management 17 (8): 5-16.
22
-Evans, Peter. (2000). Trends, pressures, and realities in the library systems marketplace. American Libraries 31 (9): 51-53.
23
-Fattahi, Rahmatollah. (1995). A comparison between the online catalogue and the card catalogue: some considerations for redesigning bibliographic standards. Library Review 44 (2): 44-58.
24
-Foster, William. (2000). Developments in technical services: Cultural change and organizational management In Achieving cultural change in networked libraries, edited by B. J. Reid and W. Foster. England: Gower.
25
-Gould, Sara. (1999). From card to clumps: A look at developments in the world of union catalogues. Interlending & Document Supply 27 (3): 116-121.
26
-Hanson, Eugene R. (1981). Union catalogs. In Encyclopedia of Library and information science, edited by Allen Kent. New York. Marcel Derkker.
27
-Hider, Philip. (2004). The bibliographic advantages of a centralized union catalogue for ILL and resource sharing. Interlending & Document Supply 32 (1): 17-29.
28
-Husby, Ole. (1999). Real and Virtual Union Catalogues. http://www.caslin.ez.7777/easlin99/papers.html (20 Feb 2006).
29
-Jackson, Mary E. (2004). Will Electronic journals eliminate the need for ILL? Interlending & Document Supply 32 (3): 192-193.
30
Kaku, Michio. (1998). Visions: How science will revolutionize the Twenty-First century. Oxford: Oxford University Press.
31
-Kaufman, Paula. (2001). Whose Good old days are these? A dozen predictions for the Digital Age. In Impact of Digital Technology on Library Collections and Resource Sharing. Binghamton: Howorth Press: 5-19.
32
-Lesk, Michael. (2005). Understanding digital libraries. 2nd ed. Amesterdam: Elsevier.
33
-LibDex. (2005). http://www.libdex.com/country/iran.html (5 Mar 2006).
34
-Library of Congress. (2006). Gateway to library catalogs: Z39.50. http://www.loc.gov/z3950/ (2 Mar. 2006).
35
-Lynch, Clifford A. (1997). Building the infrastructure of resource sharing: Union catalogs, distributed search, and cross-database linkage. Library Trends 45 (3): 448-461.
36
-McMurdo, George. (1997). The Internit. In Handbook of special librarianship and information work, edited by Alison Scammell. London: Aslib.
37
-Oppenheim, Charles. (1997). Towards the electronic library? In Handbook of special librarianship and information work, edited by Alison Scammell. London: Aslib.
38
-Palmer, Carol L. (1996). Information work at the boundaries of science: Linking library services to research practices. Library Trends 45 (2): 165-191.
39
-Pors, Niels Ole. (2003). Managing change in Danish Libraries. The Journal of Academic Librarianship 29 (6): 411-415.
40
-Preece, Barbara. (2001). Consortial thinking: Union and virtual catalogs in a consortial environment. The Journal of Academic Librarianship 27 (6): 470-472.
41
-Samuel, Arthur A. (1964). The banishment of paperwork. New Scientist 21 (380): 529-530. Quted in Lesk 2005.
42
-Russell, Kelly. (1998). The JISC electronic libraries program. Computer and the Humanities 32: 353-357.
43
-Scammell, Alison. (1997). The role of the special librarian in the electronic era. In Handbook of special librarianship and information work, edited by Alison Scammell. London: Aslib.
44
-Smith, Malcolm. (2001). The cycles of interlending. http://www.ifla.org/VI/2/conf/smith.pdf (2 Jan 2006).
45
Yao, XiaoXiao, Ling Chen, and Longfi Dai. 2004. Current situation and future development of CALIS. Library Managemen. 25 (6-7): 277-282.
46
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه و نظرسنجی دربارة عملکرد و نقش انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران
در این مقاله عملکرد و نقش انجمن کتابداری ایران از دیدگاه اعضای آن، بر مبنای چهار شاخص «هویت، انسجام، مشروعیت و مقبولیت درونی بررسی شد و مشخص گردید که انجمن در این زمینهها، موفقیت نسبی داشته است». همچنین، روشن گردید که بین آرای اعضای پیوسته، وابسته و دانشجویی دربارة عملکرد انجمن تفاوت محسوسی وجود ندارد و با بهبود عملکرد انجمن در سه شاخص نخست، مقبولیت درونی انجمن افزایش مییابد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44140_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2006-12-22
73
88
انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران
سنجش کارآیی
محمد
سوهانیان حقیقی
1
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی آستان قدس رضوی
AUTHOR
رحمت الله
فتاحی
fattahirahmat@gmail.com
2
دانشیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
اسدالله
آزاد
3
استادیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
ـ امیرشیبانی، محمدعلی (1373). «نگرش تاریخی به انجمنهای علمی در ایران». رهیافت، شماره ششم، بهار 1373.
1
ـ فتاحی، رحمتالله (1383). گزارش عملکرد انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران (دور نخست 1383-1382)، تهران.
2
ـ محسنی، منوچهر (1382). مشارکت اجتماعی در ایران. تهران: آرون.
3
-American Library Association, “Membership best practices: Recruitment, Retention, Recognition, Rewards”, Chapter Relations Commitee 2000 Date last accessed: 16 Oct 2004 http://archive.ala. org/cro/membership.pdf
4
-Aslan,Selma “Turkish Librarians' Association: Today and Tomorrow” ” . 61st IFLA Conference, Istanbul, Turkey, August 1995. Date last accessed: 16 Oct 2004. http://www.ifla.org/IV/ifla61/ 61-asls.htm
5
-Canadian Library Association: “Membership Survey,Final Report” October, 2000 16 Oct 2004 http://www.cla.ca/commission/ membersurvey.pdf
6
-Lindstron, Ake. “Identity, Integrity, Legitimacy and Internal Acceptance - Four Key Factors to be Pursued by any Successful Organization in the Future”. 61st IFLA Conference, Istanbul, Turkey, August 1995. Date last accessed: 16 Oct 2004. http://www.ifla.org/IV /ifla61/61-linak.htm
7
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه بین میزان تماشای برنامههای تلویزیونی و استفاده از منابع اطلاعاتی غیردرسی
این پژوهش به منظور بررسی رابطه موجود بین تماشای تلویزیون و استفاده از منابع اطلاعاتی غیر درسی مانند کتاب، روزنامه و مجله انجام شده است. بدین منظور، از میان کلیه دانشآموزان مدارس راهنمایی پسرانه شهر کرمان (18760=N) تعداد 600 دانش آموز با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامهای، محقق ساخته بود که روایی آن با استفاده از نظر 7 تن از متخصصان موضوع تعیین گردید. به منظور بررسی پایایی ابزار جمع آوری دادهها از آلفای کرانباخ استفاده شد و پایا بودن آن مورد تأیید قرار گرفت(72/0=a). دادههای به دست آمده با استفاده از روشهای توصیفی آماری مانند میانگین و درصد و نیز روش آماری استنباطی خی دو (مجذور کای) تجزیه و تحلیل شد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد بین میزان تماشای تلویزیون و میزان مطالعه کتابهای غیردرسی و مطالعه روزنامه رابطهای معنادار وجود ندارد، ولی در مورد میزان تماشای تلویزیون و میزان مطالعه مجله، رابطة معناداری مشاهده شد؛ بدین ترتیب که با افزایش میزان تماشای تلویزیون توسط دانشآموزان میزان مطالعه مجله توسط آنان کاهش می یابد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44182_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2006-12-22
89
108
منابع اطلاعاتی
تماشای تلویزیون
کتاب غیردرسی
روزنامه
مجله
عباس
رضوی
1
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
مجید
جعفری زاده
2
کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی
AUTHOR
داریوش
نوروزی
3
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ـ اکبرزاده، علی و شکوهی، یکتا(1381) تلویزیون و ادراک کودکان. فصلنامه تعلیم و تربیت. شماره 3، ص 56-33
1
ـ حقیقی، ابراهیم و همکاران(1373) کودک، نوجوان و تلویزیون. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامهای.
2
ـ دور، امه (1374) تلویزیون و کودکان: رسانهای خاص برای مخاطبانی خاص. (ترجمه علی رستمی). تهران: سروش
3
ـ رستمی، علی(1364) رابطه تماشای تلویزیون و میزان موفقیت دانشآموزان دوره متوسطه. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامهای.
4
ـ رشید پور، ابراهیم(1372) تلویزیون و اطفال. تهران: سروش
5
ـ شرام، ویلبر(1353) نظری اجمالی بر نتایج تحقیقات در زمینه تأثیر تلویزیون بر کودکان و نوجوانان.(مترجم بینا).پویه،ش 3
6
ـ شهرآرای، مهرناز(1373) بررسی تأثیر تلویزیون بر مهارتهای تحصیلی کودکان و نوجوانان. فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 2
7
ـ شیخ، سعادت(1374) چگونگی پرداختن به فعالیتهای فراغت بین نوجوانان در جامعه شهری گروه 1. نهاد ریاست جمهوری، شورای عالی جوانان
8
ـ کازنو، ژان(1370) قدرت تلویزیون. (ترجمه علی اسدی). تهران: امیرکبیر
9
ـ کازنو، ژان(1370) جامعه شناسی رادیو و تلویزیون. (ترجمه جمشید ارجمند) مجله تماشا، شماره 3
10
ـ مهاجری، اصغر(1374) بررسی اثرات تلویزیون بر روی کودکان و نوجوانان شهرستان ابهر. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شوراهای پژوهشی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها، استان زنجان.
11
-Angle, B. D. (1981). The relationship between children's televiewing and the variables of reading attitude, reading achievement, book reading, and IQ in a sample of fifth grade children (Doctoral dissertation, University of Akron, 1981). ProQuest Dissertation abstracts, DAI-A 41/08. (Order No. AAC 8102796)
12
-Bachen, C. M., Hornby, M. C., Roberts, D. F., Hernandez-Ramos, P. F. (1982). Television viewing behavior and the development of reading skills: Survey evidence (Report No. CS-006573). New York, N.Y.: Annual Meeting of the American Educational Research Association. (ERIC Document Reproduction Services No. ED214150)
13
-Beentjes, B. J. (1988). Television's impact on children's reading skills: A review of research. Reading Research Quarterly, 23, 389-413.
14
-Henggeler, S. and Cohen, R. (1991). Family stress as a link in the association between television viewing and achievement. Child Study Journal, 21 (1), 11-20.
15
-Kohr, R. L. (1979). The relationship of homework and television viewing to cognitive and noncognitive student outcomes (Report No. IR-007608). San Francisco, California: Annual Meeting of the National Council for Measurement in Education. (ERIC Document Reproduction Services No. ED175441)
16
-Levine, D.U., and Levine R.F. (1996). Society and Education (9th ed.). Boston, MA: Allyn and Bacon, pp. 121-124.
17
-Neuman, S. B. (1995). Literacy in the television age: The myth of the TV effect (2nd ed.). Greenwich, CT: Albex Publishing.
18
-Razel, M. (2001). The complex model of television viewing and educational achievement. Journal of Educational Research, 94 (6), 371-380.
19
-Sharman, K. J. (1979). Children's television behavior: Its antecedents and relationship to school performance (Report No. IR-007850). Melbourne, Australia: Australian Council for Educational Research - Hawthorn. (ERIC Document Reproduction Services No. ED179190)
20
-Shastri, J., and Mohite, P. (1997). Television viewing pattern of primary school children and its relationship to academic performance and cognitive skills. International Journal of Early Years Education, 5 (2), 152-160.
21
-Wober, J. M. (1992). Text in a texture of television: Children's homework experience. Journal of Educational Television, 18 (1), 23-35.
22
-Wright, J. C., Auston, A. C., Murphy, K. C., St. Peters, M., Pinon, R. S., and Kotler, J. (2001). The relations of early television viewing to school readiness and vocabulary of children from low-income families: The Early window project. Child Development, 72 (5), 1347-1366.
23
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی کاربرد اصول بازاریابی محصولات و خدمات کتابخانهها
کتابخانهها برای حضور فعال در بازار پر رقابت اطلاعات، به بازنگری در شیوههای سنتی ارائه خدمات و معرفی محصولات خویش به جامعه کاربران حاضر و بالقوه، نیاز دارند. بازاریابی خدمات و محصولات کتابخانه، این آشنایی را ممکن می سازد. آمیخته بازاریابی[1] که شامل محصول، مکان، قیمت و فعالیتهای تشویقی و ترغیبی است، در محیط کتابخانه کاربردهای زیادی دارد. مدیران کتابخانههای ایران با شناخت این کاربردها می توانند گام مهمی در راستای ارتقای خدمات و جلب رضایتمندی کاربران بردارند.
2. Marketing mix
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44183_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2006-12-22
109
126
بازاریابی در کتابخانه
آمیخته بازاریابی
مدیریت کتابخانه
حمید
علیزاده
hmp_hmp@yahoo.com
1
دانشجوی دوره دکتری علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
-Dibb,s & Simpkin, l. (1994) The marketing case book. london : Routledge.
1
-Galvin , Thomas. (1978 ) Encyclopedia of library and information science, New yourk : Marcle Dekker. 25 : 211
2
-Henderson < kay ,Digital Directions marketing strategies for digital library services. library review , Vol. 54 , No 6 , 2005 ,pp.345.
3
-Kanaujia , Shiva. " Marketing of information Products and services in Indian R&D library and information centers. library management. Volume 25 number 819. 2004 , PP , 350- 360
4
-Katz. William A. (2002 ) Introduction to reference work (Volume I and II). New yourk : McGrawhill
5
-Kothler , Philip A. (1975) marketing for nonprofit organizationz. Englewood cliffs , Nj : prentice – Hall.
6
-Kothler , Philip A (2000) Kolther on marketing: how to create, win, and Dominate markets. New yourk : the free press.
7
-Nims, Julia - Marketing library instruction services: changes and trends reference services Review, volume 27 - Number 3-1999-pp-249 -253.
8
-Olu Adeyoyin, Samuel. Strategic Planning for marketing library services. Library management , Vol 26. No 819 , 2005 PP.494-507.
9
-Muema Kavulya, Marketing of library services: a case study of selected University libraries in Kenya. library management. Volume 25 , Number 3. 2004 , pp.118-126.
10
-Strauss , Diance. (1988) "Marketing Fundamentals for librarians." North Carolina libraries , 46 (3) , 132-135.
11
-Van slyck , Abigail Ayres (2001) "The librarian and the library: place matters". libraries & cultere, 36 (4), 518 - 23.
12
-Weingand , Darlene. (1998 ) Future Driven library marketing. Chicago : American library Association.
13
-Welch , Jeanie. The electronic welcome mat : The Academic library web site as a marketing and public relations toll. The journal of academic librarianship. 31(3) pp.225-228.
14
-White , Gray and Gregory Alan Crawford (1998 ). " cost – benefit Analysis of electronic information : A case study , " collage and Research – libraries. 59 ( 6 ).
15
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و تحلیل عناصر و ویژگیهای مطرح در رابط کاربر نرمافزار سیمرغ و تعیین میزان رضایت دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد از تعامل با این نرمافزار
هدف از این تحقیق، بررسی و تحلیل عناصر و ویژگیهای مطرح در رابط کاربر نرمافزار سیمرغ و تعیین میزان رضایت کاربران (دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد) از تعامل با این نرمافزار می باشد. از هدفهای دیگر این پژوهش، سنجش تأثیر متغیرهایی چونرشته تحصیلی، مقطع تحصیلی، سواد کتابخانهای، سواد رایانهای و سابقه و میزان آشنایی با فهرست رایانهای بر رضایت کاربران می باشد.
جامعه آماری پژوهش شامل کلیة دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی هستند که عضو کتابخانه دانشکده می باشند.از کل جامعه پژوهش که 1308 نفر بودند بر اساس فرمول کرجسی و مورگان نمونه گیری طبقه بندی انجام شد و حجم نمونه 298 نفر تعیین گردید.
یافتههای پژوهش نشان داد وضعیت مواردی چون صفحههای نمایش اطلاعات نرمافزار، واژگان و پیامهای نرمافزار، یادگیری چگونگی کار با نرمافزار، راهنمای نرمافزار و قابلیتها و امکانات نرمافزار سیمرغ از دیدگاه کاربران شرکت کننده در این پژوهش، در حد متوسط است. همچنین، دانشجویان شرکت کننده در این پژوهش در حد متوسطی از تعامل با نرمافزار سیمرغ رضایت دارند.
همچنین، بین میزان رضایت دانشجویان رشتههای روانشناسی، علوم تربیتی و علوم کتابداری و اطلاع رسانی از تعامل با نرمافزار سیمرغ، تفاوتی معنادار وجود ندارد. در مقابل، بین میزان رضایت دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از تعامل با نرمافزار سیمرغ تفاوتی معنادار وجود دارد و میزان رضایت دانشجویان کارشناسی بیشتر است. بین سابقه و میزان آشنایی دانشجویان با نرمافزار سیمرغ و همچنین سواد کتابخانهای با میزان رضایت آنها از تعامل با این نرمافزار، رابطهای معنادار وجود ندارد. در مقابل، رابطهای معنادار میان سواد رایانهای و میزان رضایت آنها از تعامل با نرمافزار سیمرغ، وجود دارد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44184_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2006-12-22
127
150
رابط کاربر، تعامل انسان ـ رایانه
رضایت کاربران، نرمافزار سیمرغ، نرمافزارهای کتابخانهای
محمد
زره ساز
mzerehsaz@gmail.com
1
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی
AUTHOR
رحمت الله
فتاحی
fattahirahmat@gmail.com
2
دانشیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
محمد رضا
داورپناه
3
دانشیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
ـ شاپوری، سودابه ( 1379 ) . بررسی مشکلات جستجوی موضوعی استفاده کنندگان رایانهای کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد . ( پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه مشهد، 1379 ).
1
-Borgman, C.L.( 1996 ) . “ Why online catalogs are still hard to use ?”. Journal of the American society for information science , 47(7): 493-503
2
Chin, John; Diehl, Virginia. ( 1996 ) . “ Development of a tool measuring user satisfaction of the Human-Computer “. Available online at : www.lap.umd.edu/lapfolder/papers/cdn/html.
3
-Fox, Edward A; Hix; Nowel ( 1993 ) . “ Users, user interfaces, and objects; Envision, a digital library “ .Journal of the American Society for Information Science .44(8): 480-491
4
-Hildreth, C.R. (1985). Online public access catalogs. Annual Review Of Information Science and Technology. Vol 20 : 233-285.
5
-John, B.E.; Marks, S.J. ( 1997 ). “ tracing the effectiveness of usability evaluation methods”. Behavior and information technology, vol. 16, no. 415, 188-203.
6
-Kennedy, Helen.( 1999 ). “ OPAC evaluation: patron power “. Available online at : http://odin.instate.edu/forms.dir/opaceval.html
7
-Lam, Vinh. ( 2001 ). “ Online catalogs-user interface”. Project for Vietnamese libraries . available online at: http://www.leaf-vn.org/newsltter4.html
8
-Marchionini , Bary & Kamlodi Anita . ( 1998 ) . “ Design of interfaces for information seeking “. Draft available on line at : http://www.ils.unc.edu/~march/arist/DRAFT.htm
9
-Nielsen, J. (1993). Usability engineering . London: Academic press.
10
-Norman, Donald A. (1998). The psychology of everyday things. NV : basic books.
11
-Notess, Mark; Swan, Margart B. ( 2003 ). “ Predicting user satisfaction from subject satisfaction “. CHI . April : 5-10.
12
-Park, I.K. (1997). “ Comparing major U.S> OPAC systems for developing countries”. Libri. 47:234-242.
13
-Shires, Nancy Lee; Olszak, Lydiap. (1992). “ What our screen should look like: An introduction to affection to effective OPAC screen”. RQ ( spring 1992 ): 357-369
14
-Shneiderman, Ben. (1992). Designing the User Interface : Strategies for effective human – computer interaction.UK : working ham.
15
-Shneiderman, Ben. (2002). Designing the user interface. University of Maryland, 1998.Usability.gov. Methods for designing usable web sites. available online at : http://usability.gov/methods
16
-Yee, M.M.( 1991 ). “ System design and cataloging meet the user: use interfaces to online public access catalogs”. Journal of the American society for Information Science, 42:78-98.
17
-Yu, Li-chuan; Lin, Iswng-yuan. ( 2002 ). “ What should we consider for user interface design?”. Available online at: http://sign/interface/resource.html
18
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رویکردهای موضوعی (زبان طبیعی و کنترلشده) در بازیابی اطلاعات از پایگاههای پیوسته کتابشناختی
در این پژوهش کاربردی که با استفاده از تحلیل محتوا انجام شده است، کارایی دو رویکرد جستجوی موضوعی: زبان طبیعی و واژگان کنترل شده با استفاده از معیارهای ربط، دقت، بازیافت و ریزش کاذب، در دو پایگاه کتابشناختی پیوسته (کتابخانه کنگره واریک) مقایسه شده است. سی عنوانمربوط به موضوعات کتابخانه، کتابداری و اطلاعرسانی به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای هر عنوان راهبردهای جستجوی زبان طبیعی و کنترل شده به دست آمد. پس از انجام جستجوها و ارزیابی ربط پیشینههای حاصل، دقت، بازیافت و ریزش کاذب در دو رویکرد مذکور با هم مقایسه گردید.
نتایج نشان میدهد بازیافت رویکرد جستجوی زبان طبیعی در هر دو پایگاه بیش از رویکرد موضوعی کنترل شده می باشد. دقت رویکرد زبان طبیعی در پایگاه اریک بیش از کنترل شده میباشد اما، در فهرست پیوسته کتابخانه کنگره تفاوتی معنادار مشاهده نشد. رویکرد زبان طبیعی در پایگاه اریک ریزش کاذب کمتری به همراه داشته است، در حالی که در فهرست کتابخانه کنگره تفاوت معنادار نیست. پیشنهاد تحقیق حاضر این است که برای کسب نتایج جامع در جستجوهای موضوعی در پایگاههای کتابشناختی پیوسته، ترکیبی از دو رویکرد زبان طبیعی و کنترل شده مورد استفاده قرار گیرد. برای انجام جستجوهایی که جامعیت نتایج حاصل از آنها اهمیت چندانی ندارد و هدف، به دست آوردن تعدادی پیشینه مربوط است، رویکرد زبان طبیعی مزیت بیشتری دارد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44185_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2006-12-22
151
164
جستجوی موضوعی
زبان طبیعی
واژگان کنترل شده
عبدالرسول
جوکار
ajowkar2003@yahoo.com
1
عضو هیأت علمی بخش علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شیراز
AUTHOR
سعیده
انواری
2
کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاعرسانی
AUTHOR
ـ بهمنآبادی، علیرضا (1380). «کاربرد اصطلاحنامه در بازیابی اطلاعات» فصلنامه کتاب، 12 (2 ): 77 .
1
ـ پائو، میراندا لی (1378). مفاهیم بازیابی اطلاعات، ترجمه اسدالله آزاد و رحمتالله فتاحی. مشهد: دانشگاه فردوسی.
2
ـ تیلور، آرلین جی (1381). سازماندهی اطلاعات، ترجمه محمدحسین دیانی. مشهد: کتابخانه رایانهای.
3
ـ چشمه سهرابی، مظفر (1378). تأثیر استفاده از اصطلاحنامه در بانکهای اطلاعاتی کتابشناختی بر میزان جامعیت، مانعیت و مدت زمان جستجوی اطلاعات بازیابیشده. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم.
4
ـ حریری، نجلا (1377). «مفهوم ربط در بازیابی از نظامهای اطلاعاتی». فصلنامه کتاب، 9(2):7.
5
ـ زینس، کیم (1381). «راهبرد کاوش نظاممند بازیابی اطلاعات در عصر نظامهای جهانی اطلاعات» ، ترجمه فاطمه مکیزاده. فصلنامه کتاب، 3 ( 2 ):155.
6
ـ شهبازی، رحیم (1378). «تجسس موضوعی در نظامهای فهرست پیوسته»، فصلنامه اطلاعرسانی، 16 (1و2): 38 .
7
ـ مور، کارول، جک کین (1996). « تکنولوژی نوین و رقمی کردن سرعنوانهای موضوعی»، ترجمه سعید اکبرینژاد. گزیدة مقالات ایفلا (چین:25ـ31 اوت 1996): 66.
8
ـ ویسمان، هرمان (1378). سیستمها، خدمات و مراکز اطلاعرسانی، ترجمه جعفر مهراد. شیراز: نوید.
9
-Arellano, F. (1999). “Subject searching in online catalogs including Spanish and English material” Cataloging and-Classification Quarterly, 28 (2):45.
10
-Ballard, T. (1998). “Keyword / subject: finding a middle path; this hybrid search approach dramatically improves patron success" Information Today at http://www.findarticles.com (2003/12/29).
11
-Connell, Tschera Harkness ; Tipple ,Jennifer E. (1999) "Testing the accuracy of information on the WWW using the AltaVista search engine" Reference and User Services Quarterly,38(4):360.
12
-Hoffman, H.H. (2001). “Subject access to works in online catalogs” Technicalities, 21(5):9, at http://gatewayproquest.com (2003/12/29).
13
-Hunter, R.N. (1991). “Success and failures of patrons searching the online catalog at a large academic library: a transaction log analysis” RQ, 30(3):395.
14
-Jansen, Bernard (2000)."The effect of query complexity on web searching results" http://www.shef.ac.uk/is/publications/infres/paper 87.html (2005/5/10)
15
-Leighton, H. Vernon (1995) "Performance of four WWW index services: Infoseek, Lycos, Web Crawler and wwworm"http://www. winona.msus.edu/library/webind.htm/ (2005/10/5)
16
-Muddamalle, M.R. (1998). “Natural language versus controlled vocabulary in information retrieval: a case study in soil mechanics” Journal of American Society for Information Science, 49 (10):881.
17
-Peters, T.A., M. Kurth (1991). “Controlled and uncontrolled vocabulary subject searching in an academic library catalog” Information Technology and Libraries, 10(3): 201.
18
-Rudner, L.M. (2003). “How many people search ERIC database each day” Dlibmagazine, 9(4). http://www.dlib.org/dlib/ april03/rudner/04rudner.html.2003/ (2003/12/5).
19
-Shaw, W.M. (1994). “Retrieval expectations, cluster-based effectiveness, and performance standards in the CF database” Information Processing and Management, 30 (3):23.
20
-Subject Guide to Books In Print 2000-2001(2000). New York: Bowker .
21
-Williamson, N.J. (1996). “Standards and rules for subject access” Cataloging and Classification Standards and Rules, 21(314):155.
22
-Yee, Ingrid Hsieh (1998). “The retrieval power of selected search engines: How well do they address general reference questions and subject questions?” Reference Librarian, 60(27).
23
ORIGINAL_ARTICLE
نقش کتابدار مرجع در بهبود وضعیت تندرستی و بهداشتی اقشار مختلف جامعه
کتابداران مسئول گردآوری، سازماندهی و اشاعه اطلاعات میباشند. آنها وظیفه ارائه اطلاعات به افراد مختلف جامعه را بر عهده دارند، بنابراین باید ویژگیهای فرهنگی، اجتماعی، زبانشناسی، آموزشی و... اجتماعات و طبقات مختلف اجتماعی را بشناسند. کتابداران باید در آموزشهای عمومی جامعه نیز شرکت کنند. برای مثال، تهیه اطلاعات مربوط به تندرستی، سلامتی و بهداشت افراد جامعه، از جمله وظایف مهم کتابداران است. کتابداران با توجه به اینکه با مراجعهکنندگان و کاربران متفاوت در ارتباطند، میتوانند پیامها و اطلاعات تندرستی و بهداشتی را به اقشار مختلف جامعه منتقل کنند. چون بیشتر مردم در مورد خدمات بهداشتی و تندرستی رأساً تصمیمگیری میکنند، بهتر است کتابداران اطلاعات صحیح را با استفاده از روشهای مختلف در اختیار آنها قرار دهند. مراجعه به محل زندگی مردم و محل تشکیل اجتماعات مذهبی، ورزشی، سیاسی و... تأثیر زیادی در انتقال پیامهای تندرستی دارد. کمک گرفتن از رهبران مذهبی و مسئولان ورزشی، آموزشی و... در انتقال اطلاعات و آگاهی مردم تأثیر بسزایی دارد. پاسخ این سؤال که اطلاعات از چه نوع، کجا و در چه زمان باید ارائه شود تا بیشترین تأثیر را داشته باشد، در این مقاله همراه با جزئیات توضیح داده شده است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44186_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2006-12-22
165
180
کتابدار مرجع
اطلاعات تندرستی
اطلاعات بهداشتی
سلامتی
هادی
شریف مقدم
sh-mogadam@pnu.ac.ir
1
مدیر گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه پیام نور
AUTHOR
-Howell. (2003). Communication 101, or one person at a time. In CD Cynergy Basic Edition (Version 3.0) [Computer software]. Atlanta: Centers for Disease Control.
1
-Hudson, J.C., & Watts, E. (1996). Hispanic preferences for health care providers and health care information. Health Mark Quarterly, 14(1), 67-83.
2
-Press, N.O and Mary Diggs-Hobson(2005). Providing health information to community members where they are: characteristics of the culturally competent librarian. In Library Trends, 53(3) 2005, 395-410.
3
-Rogers, E. (2000). The diffusion of innovation: Model and outreach from the National Network of Libraries of Medicine to Native American communities. In Burroughs, C., Measuring the Difference: Guide to Planning and Evaluating Health Information Outreach. Seattle: National Network of Libraries of Medicine, Pacific Northwest Region. Retrieved May 7, 2004, from http://nnlm.gov/ evaluation/guide/
4
-Witte, K. (2000). Theory-based interventions and evaluation of outreach efforts. In C. Burroughs, Measuring the difference: Guide to planning and evaluating health information outreach. Seattle: National Network of Libraries of Medicine, Pacific Northwest Region. Retrieved August 18, 2004, from http://nnlm.gov/evaluation/guide/.
5
-Wittrock, M. C. (1986). Students’ thought processes. In M. C. Wittrock (Ed.), Handbook of research on teaching (3rd ed., pp. 297-327). New York: Macmillan.
6
ORIGINAL_ARTICLE
نشر مقالههای علمیـ پژوهشی الکترونیکی: مقایسهای بین ناشران تجاری و غیرتجاری
قیمت مجلهها همواره یکی از مهمترین جنبههای اقتصادی نشر مجلههای علمی ـ پژوهشی بوده است. این مقاله حاصل تحقیقی است که بر روی ناشران این مجلهها انجام شده است. در این مقاله ناشران مجلههای علمی – پژوهشی به دو گروه عمده تقسیم شده اند: گروه ناشران انتفاعی یا تجاری و گروه ناشران غیرانتفاعی یا دانشگاهی غیرتجاری که ناشران دانشگاهی و انجمنهای علمی – تخصصی را شامل می شود. سپس، تفاوت موجود در قیمتهای ارائه شده از سوی این دو گروه مورد محاسبه و ارزیابی قرار می گیرد. این مطالعه برروی 8 ناشر عمده (4 ناشر از هر گروه ) و تعداد 3841 مجله علمی – پژوهشی الکترونیکی منتشر شده توسط آنهاانجام شده است . «میانگین قیمت مجلهها» و «میانگین قیمت به ازای هر شماره مجله» در سال 2003 برای ناشران مختلف محاسبه شده است. نتایج نشان داد Blackwell ارزان ترین ناشر تجاری با میانگین قیمت 455 دلار و انتشارات دانشگاه آکسفورد با میانگین 279 دلار، ارزانترین ناشر غیرانتفاعی در سال 2003 بودهاند. مقایسه بین دو گروه نشان داده که قیمتهای ارائه شده از سوی ناشران تجاری به طور قابل ملاحظه ای بیشتر است. «میانگین قیمت» مجلههای متعلق به ناشران تجاری 8/2برابر بیشتر از میانگین قیمت مجلههای متعلق به ناشران غیرتجاری/ غیرانتفاعی بود و «میانگین قیمت مجلهها به ازای هر شماره مجله» برای ناشران تجاری 8/1 برابر بیشتر از ناشران غیرتجاری/ غیرانتفاعی بود. این نتیجه گیری، نتایج تحقیقات قبلی در این زمینه را تأیید می کند. به لحاظ موضوعی، فیزیکو شیمی گران ترین موضوعات از لحاظ قیمت مجلههای علمی ـ پژوهشی بودند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44187_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2006-12-22
180
201
قیمت مجلهها
مجلههای علمیـ پژوهشی
ناشران تجاری
ناشران دانشگاهی
ناشران غیرانتفاعی
گل نسا
گلینیمقدم
g_galyani@yahoo.com
1
عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد، گروه علوم کتابداری و اطلاعرسانی ـ دانشکده علوم انسانی ـ تهران
AUTHOR
-Bonn, Maria S., Wendy P. Lougee, Jeffrey K. MacKie-Mason, and Juan F. Riveros, (1999) “A Report on the PEAK Experiment: Context and Design”, D-Lib Magazine, 5(6). Available at: http://www.dlib.org/dlib/june99/06bonn.html
1
-Odlyzko, Andrew (1997), “The Economics of Electronic Journals.” A paper presented at session 3 (Economics of Electronic Publishing: Journals Pricing and User Acceptance) of the Scholarly Communication and Technology Conference, organized by the Andrew W. Mellon Foundation at Emory University, Atlanta, April 24-25, Available at: http://www.arl.org/scomm/scat/odlyzko.html
2
-Bergstrom, Theodore C. (2001), “Free Labor for Costly Journals?” Revised March 15, 2001. Available at: http://www.econ.ucsb.edu/~tedb/Journals/jeppdf.pdf
3
-Tenopir, Carol and Donald W. King (1996), “Setting the Record Straight on Journal Publishing, Myth vs. Reality” Library Journal, 121 (5), 32-34.
4
-Odlyzko, Andrew (1995), “Tragic Loss or Good Riddance? The Impending Demise of Traditional Scholarly Journals”, International Journal of Human-Computer Studies, 42, Available at: http://www.research.att.com/~amo
5
-Tenopir, Carol, and Donald W. King (2000), Towards Electronic Journals: Realities for Scientists, Librarians, and Publishers. Washington, D.C.: Special Libraries Association.
6
-Barschall, Henry H (1986), “The Cost of Physics Journals,” Physics Today. vol. 39, no. 12, 34-36.
7
-Barschall, Henry H (1988), “The Cost-Effectiveness of Physics Journals,” Physics Today, vol. 41, no. 7, 56-59.
8
-Loughner, William (1999), “Top Ten Science Publishers Take 76 Percent of Science Budget” Newsletter on Serials Pricing Issues, No. 221, (May 20, 1999).
9
-Wilder, Stanley J (1998), “Comparing Value and Estimated Revenue of SciTech Journals,” ARL, Available at: http://www.arl.org/newsltr/200/wilder.html
10
-Bergstrom, Carl T. and Theodore C. Bergstrom (2004), “The Costs and Benefits of Library Site Licenses to Academic Journals,” PNAS, vol. 101, no. 3, 897-902.
11
-“Sales and Earnings Improve at Reed Elsevier,” (2003), Publishers Weekly, vol. 250, no. 9, 28.
12
-Edwards, Richard and David Shulenburger (2003), “The High Cost of Scholarly Journals (And What to Do About It)” Change, vol. 35, no. 6, 10.
13
-Kean, Gene (2005), “18th Annual Study of Journal Prices for Scientific and Medical Society Journals: Pricing Trends for U.S. Society Journals and Ten Recommendations for Pricing 2006 Volumes” JP, The Newsletter for Journal Publishers” year 2005, no.3. -Available at: http://www.allenpress.com/static/newsletters/pdf/JP-2005-03.pdf
14
-“U.S. Periodicals Price Index,” Available at: http://www.ala.org/ala/alcts/alctspubs/pubsresources/resources.htm (Accessed January 2005)
15
-Cornell University Faculty Task Force (1998), “Journal Price Study: Core Agricultural and Biological Journals”. Available at: http://jan.mannlib.cornell.edu/jps/jps.htm
16
ORIGINAL_ARTICLE
نامه رسیده پاسخ به پرسش مطرح شده در سرسخن فصلنامه
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44188_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2006-12-22
202
203