ORIGINAL_ARTICLE
رویکردهای نو به سازماندهی اطلاعات (آیا امکان سازماندهی تمام اطلاعات وجود دارد؟ دیدگاهی کتابخانهای)
به منظور پاسخدهی به این پرسش که «آیا امکان سازماندهی تمام اطلاعات وجود دارد؟ دیدگاهی کتابخانهای» این مقاله در پی تبیین نقش و ماهیت اطلاعات، انتخاب و سازماندهی اطلاعات در متن کتابخانه است. در کنار تعریف انواع اطلاعات کتابخانهای به برخی از محدودیتهای سازماندهی اطلاعات خصوصاً اطلاعات کتابشناختی با نیم نگاهی به مدل FRBR نیز اشاره شده است. در نهایت مؤلف به این نتیجه میرسد که سازماندهی تمام انواع اطلاعات در بستر و از دیدگاه کتابخانهای به هیچ وجه میسر نخواهد بود.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44103_aa113f1318802d3df4b1bafb3e33c9bf.pdf
2007-03-21
7
38
سازماندهی اطلاعات
مدل ملزومات کارکردی پیشینههای کتابشناختی
پاتریک
لوبوف
1
Patrick Le Boeuf / نویسنده
AUTHOR
شعله
ارسطوپور
arastoopoor@ricest.ac.ir
2
دانشجوی دورة دکترای علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد / مترجم
AUTHOR
-Anderson, Chris. (2004) “The long tail.” In: Wired magazine [on line]. Issue 12.10. Available from World Wide Web: <http://www.wired.com/wired/archive/12.10/tail.html>.
1
-Bowen, Jennifer (2005). “FRBR: coming soon to your library?” In: Library resources and technical services. Vol.49, No. 3. P. 175-188
2
-Fattahi, Rahmatollah (2005). A prototype catalogue of super records: an experiment [on line]: a multi-level access to works in online catalogues. [Mashhad, Iran]: R. Fattahi, [ca. 1997?] [cited 28 July 2005]. Available at: <http://web.um.ac.ir/~fattahi/supercat.htm>, and especially <http://web.um.ac.ir/~fattahi/Superintnew.htm>, as most of the other pages, unfortunately, are no longer available…
3
-Fattahi, Rahmatollah (2005). The relevance of cataloguing principles to the online environment: an historical and analytical study [on line]: [PhD], School of Information, Library and Archive Studies, University of New South Wales Sydney, 1997. [Mashhad, Iran]: R. Fattahi, [s. d.] [cited 28 July 2005]. Available at: <http://web.um.ac .ir/~fattahi/thesis1.htm>.
4
-Febvre, Lucien, and Martin, Henri-Jean (1997). The coming of the book: the impact of printing, 1450-1800. London-New York: Verso. Chapter 6. This summary is borrowed from a review by Caroline Davis, <http://apm.brookes.ac.uk/publishing/contexts/ impact/febvre.htm>.
5
-Hagler, Ronald (1977). “Access points for works”. In: International Conference on the Principles and Future Development of AACR, Toronto, Canada, October 23-25, 1997. Available at <http://epe.lac-bac.gc.ca/100/200/300/jsc_aacr/access/r-access.pdf>.
6
-Hickey, Thomas (2005). Information management in a knowledge society [on line]: [paper presented at ICIM 2005, International Conference on information management in a knowledge society, Mumbai, India, February 21-25, 2005]. [Dublin, Ohio]: OCLC, [2005] [cited 20 July 2005]. Available from World Wide Web: <http://www.oclc.org/research/presentations/hickey/ icim2005.ppt>. Slide 16.
7
-Lee, Hwa-Wei (2005). “Knowledge management and the role of libraries: [paper for the Third China-US Library Conference, Shanghai, China, March 22-25, 2005].” In: Chinese librarianship: an international electronic journal [on line]. June 1. Issue No. 19. ISSN 1089-4667. Available from World Wide Web: <http://www.white-clouds.com/iclc/cliej/cl19lee.htm>.
8
-Mathes, Adam (2004). Folksonomies – Corporative classification and communication through shared metadata [on line]. December 2004 [cited 18 July 2005]. Available from World Wide Web:<http://www.adammathes.com/academic/computer-mediated-communication/folksonomies.html>.
9
-McCool, Rob (2005). Search on TAP: Documentation [on line]. Stanford, CA: Stanford University, c2005 [cited 18 July 2005]. Available at: <http://sp08.stanford.edu/>.
10
-Merholz, Peter (2005). How I learned to stop worrying and relinquish control [on line]. San Francisco, CA: Adaptive Path, June 21, 2005 [cited 19 July 2005]. Available from World Wide Web: <http://www.adaptivepath.com/publications/essays/archives/000501 .php>.
11
-Merholz, Peter (2004). Metadata for the masses [on line]. San Francisco, CA: Adaptive Path, October 19, 2004 [cited 19 July 2005]. Available from World Wide Web: <http://www.adaptivepath.com/ publications/essays/archives/000361.php>.
12
-Newberry, Stirling (2005). Proposal Wikicite [on line]. Dated 5 January 2005 [cited 26 July 2005]. Available at: <http://en.wikipedia .org/wiki/Wikipedia_talk:WikiProject_Fact_and_Reference_Check/archive.
13
-Nicolas, Yann (2003). “A French perspective: making the National Library of New Zealand responsive to Māori.” In: New Zealand Libraries. 2003. Vol. 49, No. 9. P. 309-313
14
-Quintarelli, Emanuele (2005). “Folksonomies: power to the people: paper presented at the ISKO Italy-UniMIB meeting, Milan, June 24, 2005.” In: Incontro ISKO Italia-UniMIB: Milano, 24 giugno 2005 [on line]. [Pavia]: International Society for Knowledge Organization (ISKO), Sezione italiana, 2005 [cited 18 July 2005]. Available from World Wide Web: <http://www.iskoi.org/doc/ folksonomies.htm>.
15
-Soergel, Dagobert, et al (2004). “Reengineering thesauri for new applications: the AGROVOC example.” In: Journal of Digital Information (JoDI). Vol. 4, issue 4, article No. 257. Available at: <http://jodi.tamu.edu/Articles/v04/i04/Soergel/>.
16
-Svenonius, Elaine (2000). The intellectual foundation of information organization. Cambridge, Mass.: The MIT Press. P.7.
17
-Terra, José Claudio, and Angeloni, Terezinha (2003). Understanding the difference between Information Management and Knowledge Management [on line]. [S. l.]: The Providers Edge, LLC, [s. d. – 2002 or 2003?] [cited 21 July 2005]. Available online: <http://www.providersedge.com/docs/km_articles/Understanding_the_Difference_Between_IM_ and_KM.pdf>. P.2.
18
-Wikipedia, the free encyclopedia. Last modified 9 February 2005 [cited 18 July 2005]. Available at: <http://en.wikipedia.org/wiki/ Wikipedia:Wikicite_project_purpose>.
19
-Nicolas, Yann (2003). “A French perspective: making the National Library of New Zealand responsive to Māori.” In: New Zealand Libraries. Vol. 49, No. 9. P. 309-313.
20
-Cohen Steven M (2005). “Tags turning Web chaos into categories.” In: Library Stuff blog [on line]. Medford, NJ: Information Today, March 17, 2005 [cited 27 July 2005]. Available from World Wide Web: <http://www.librarystuff.net/2005/03/tags-turning-web-chaos-into-categories.html>.
21
-Brindley, Lynne (2005). Re-defining libraries for the Google age [on line]. London: eGov Monitor, published Monday, 11 July, 2005 [cited 20 July 2005]. Available from World Wide Web: <http://www.egovmonitor.com/node/1823>. Extracts from the EPS study are available at: <http://www.bl.uk/about/articles/ pdf/ epsreport.pdf>.
22
-Statement of international cataloguing principles [on line]: draft approved by the IFLA Meeting of experts on an international cataloguing code, 1st, Frankfurt, Germany, 2003: “final” draft… showing further recommended changes from Buenos Aires August 2004 (Jan. 2005 draft). Washington, DC: Library of Congress, 2005 [cited 28 July 2005]. Available from World Wide Web: <http://www.loc.gov/loc/ifla/imeicc/source/statement-draft_jan05pdf >.
23
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی سایتهای وب بازیابی شده توسط دو راهنمای شبکه وب (ODP و YAHOO) در حوزه علوم کتابداری و اطلاعرسانی براساس معیارهای محتوا و کارایی
در این پژوهش، ابتدا یک سیاهه وارسی جامع در دو دسته معیار کلی محتوا و کارایی شامل 42 شاخص در زیرگروههای صحت، اعتبار، جدید بودن، کیفیت نوشته، کاربرپسندی، قابلیت جستجو و قابلیت مرور، براساس سیاهههای وارسی در دسترس، تدوین گردیده و سپس کیفیت محتوا و کارایی سایتهای وب بازیابی شده در حوزه علوم کتابداری و اطلاعرسانی در چهار مقوله بازیابی اطلاعات، مدیریت دانش، راهنماها و مراکز تحقیقاتی در دو راهنمای YAHOO و ODP براساس این سیاهه وارسی مورد مقایسه قرار گرفته است.نمونه مورد پژوهش شامل 14 سایت از راهنمای YAHOO و 28 سایت از راهنمای ODP میباشد که به روش تصادفی نظام یافته انتخاب گردیده است. روش مورد استفاده برای انجام این پژوهش که توصیفی و از نوع کاربردی است، تحلیل محتوا بوده است.این تحقیق نشان داد که به جز در مورد شاخصهای «زمان ایجاد سایت»، «روزآمدبودن پیوندها»، «وجود HELP»، «امکان ایجاد تغییر در اندازه حروف متن»، «مشخص بودن جعبه جستجو» و «امکان جستجو در سایت»، در مورد سایر شاخصها در دو راهنمای مورد بررسی تفاوتی معنادار وجود ندارد و در تمامی شش شاخص فوق، راهنمای YAHOO دارای وضعیت بهتری نسبت به راهنمای ODPمیباشد. در خاتمه نیز سیاهه وارسی تدوین شده در این پژوهش که به عنوان ابزار گردآوری دادهها مورد استفاده قرار گرفته، برای طراحی و نیز ارزیابی محتوا و کارایی سایتها توصیه گردیده است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44117_79a9c67a16f9ef5234aa2bc69fca0610.pdf
2007-03-21
39
60
سایت وب
ارزیابی
راهنمای موضوعی
ODP
YAHOO
محتوا
کارایی
کتابداری و اطلاعرسانی
جعفر
مهراد
jafar.mehrad2010@gmail.com
1
استاد علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شیراز
AUTHOR
مژگان
بینش
2
کارشناس ارشد بخش علوم کتابداری و اطلاعرسانی کتابخانه منطقهای علوم و تکنولوژی
AUTHOR
ـ اصغری پوده، احمدرضا و رحمت الله فتاحی (1381).«عناصر و ویژگیهای مهم در طراحی وبسایت کتابخانههای دانشگاهی» کتابداری و اطلاعرسانی، 4 (4) :52-31.
1
ـ خالقی، نرگس و محمد رضا داورپناه (1383). «بررسی وضعیت وبسایتهای ایرانی براساس معیارهای عمومی ارزیابی» مطالعات تربیتی و روانشناسی، 5 (2): 143-121.
2
ـ رضایی شریفآبادی، سعید و نوشین فرودی (1381). «ارزیابی صفحات وب کتابخانههای دانشگاهی ایران و ارائه الگوی پیشنهادی» فصلنامه کتاب، 13 (4):19-12.
3
ـ شیری، علیاصغر (1378). «درآمدی بر شبکه جهانی اینترنت» در: اینترنت، جنبههای نظری و کاربردی آن (در کتابخانهها، مراکز آموزشی و تحقیقاتی) زیر نظر و با ویراستاری علمی رحمت الله فتاحی؛ به کوشش حمید محسنی. تهران: کتابدار.
4
ـ کوشا، کیوان(1381). ابزارهای کاوش اینترنت: اصول، مهارتها و امکانات جستجو در وب. تهران: کتابدار.
5
- Ackerman, Ernest and Karen Hartman (2002). “ Directories and Virtual Libraries” .http://www.webliminal.com/search/ search -web04.html
6
- Barker, Joe(2003). “ Evaluating Web Pages: Techniques to Apply & Questions to Ask”. http://www.lib.Berkeley.edu/ Teachinglib /Guides/Internet/Evaluate.html
7
-Bazac, Daniel(2003). “ Search the Web more Efficiently: tips, techniques and strategies”.http://www.searchnewz.com/searchnewz -12- 20031110 searchthewebMoreEfficientlyTipsTechniquesand Strategies.html
8
-Beck, Susan(2004). “Evaluation Criteria”. http://lib.nmsu.edu/ instruction/evalcrit.html
9
-Beekink, M(2000)."Training End Users Using Scientific Internet Subject Directories".EContent , 23(2):57-60.
10
-Borasky, D.V(1997)."An Analysis of World Wide Web Lawyer Directories"Database, 20(4):66-68, 70-71,73.
11
-Clifton, Brian(2003). “ Understanding the Search Directories-Yahoo and Looksmart”. http://www.search-engine-professionals.co.uk /newsletters/search-engine-optimisation- directories.pdf
12
-Coll, J. and L.Murray(1999). “ UK Company Directories on the Web” Business Information Review, 16(1): p.51-56.
13
-Elkory, Angela(2002). “ Where Do I Start?(Web Directories)”. http://www.thelearningsite.net/cyberlibrarian/searching/lesson2.html
14
-Everhart, Nancy(1998). “ Web Page Evaluation” . Teacher Librarian, 25(5):p.22
15
-Harvey, Chris(2003). “ Using the Web as a Reporting and Research Tool”.
16
http://www.newsline.edu/italy/reportingtool.htm
17
-Hoggan, Danielle Bodrero(2002). “ Challenges, Strategies, and tools for Research Scientists: using web-based information resources”. http://collection.nlc- bnc.ca/100/201/300/ejasl /2002/V03n 03/content/V03n03/Hoggand01.htm
18
-“Internet World Usage Statistics: the big picture ( internet usage and population for 233 countries and regions”. http://www.internetworldstats.com/stats.htm
19
-Jenkins, James(2003). “Web Site Evaluation Criteria”. http://www.lib.auburn.edu/bi/newcaveat..htm
20
-Kirk, Elizabeth E.(2002). “Evaluationg Information Found on the Internet”. http://www.library.jhu.edu/elp/useit/evaluate
21
-Mateos, Maria Buenadicha et. al(2001). “ A new Web Assessment Index: Spanish Universities analysis”. Internet Research, 11(3):p.226-236.
22
-Osareh, Farideh(2002). “ Library and Information Science(LIS) Schools Web Sites: an Analysis of Content and Design”. Held in: Web Content Mapping Workshop of First Euroasian ICT Conference, 29-30 October, Shiraz University,Iran
23
-Pi, Seungho(2003). “ A Review and Analysis of East Central Indiana School Study Council Corporations’ Web Sites”. http://www.weblib.umi.com/dissertations/fullcit/3091890
24
-Smith, Alastair G.(1997). “Testing the Surf: Criteria for Evaluating Information Resources”. http://info.lib.uh.edu/V8/n3/ smit8n3.html
25
-Sung-Eon Kim, Thomas Shaw and Helmut Schneider(2003). “Web Design Benchmarking within Industry Groups” Internet Research: Electronic Networking Applications and Policy, 13(1): P.17-26.
26
-Weeks, David(2003). “Web Research Evaluation Checklist”. http://www.winthrop.edu/dacus/About/Infoguides/evaluation.htm
27
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی سطح کیفیت خدمات کتابخانههای آموزشی
اندازهگیری کیفیت خدمات در کتابخانههای آموزشی اهمیت ویژهای دارد، زیرا داشتن کتابخانههایی با کیفیت بالا میتواند فرایند توسعه پایدار را در کشورها تسهیل نماید. «لایب کوآل»[1] به عنوان یک تکنیک نوین و کاربردی است که در راستای سنجش و بهبود کیفیت خدمات کتابخانه از طریق تعیین میزان شکاف میان انتظارها و ادراکهای استفادهکنندگان مورد استفاده قرار می گیرد.در این مقاله، با استفاده از این تکنیک ، کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه یزد ـ شامل کتابخانه مرکزی و کتابخانههای مجتمعهای آموزشی ـ در ابعاد مختلف کیفی مورد سنجش قرار گرفته است .نتایج حاصل از تحلیل اطلاعات حاصل بیانگر این است که سطح کیفی خدمات این کتابخانهها در حد مطلوب استفادهکنندگان نیست و میان انتظارها و ادراکهای استفادهکنندگان، شکاف وجود دارد و این شکاف در ابعاد دسترسی به اطلاعات و کنترل شخصی، عمیق تر است.در پایان، پیشنهادهایی جهت بهبود کیفیت خدمات و کاهش شکاف در هر کدام از ابعاد ارائه شده است. 3. Lib Qual
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44119_b2f8ae880cb0c23f39942a17d6cb05a4.pdf
2007-03-21
61
78
کیفیت خدمات
سروکوآل
مدل تحلیل شکاف
لایب کوآل
کتابخانه
حبیب
میرغفوری
1
استادیار گروه مدیریت دانشگاه یزد
AUTHOR
فاطمه
مکی
2
عضو هیئت علمی گروه کتابداری دانشگاه یزد
AUTHOR
-Batson, John, (1997) , Managing service marketing, London, Dryden press,
1
-Brooks, R.F., Lings, I.N. and Botschen, M.A. (1999), Internal Marketing and customer driven wavefronts , Service Industries Journal, No.4, PP:49-67
2
-Parasuraman, A.V.A. Zeithaml and L.L. Berry (1985),A Conceptual model of service quality and its implication for future research, Journal of Marketing, No.49, PP.41-50
3
-Gabbie,O. and O’Neill,M.A.(1996), Servqual and the northern hotel sector:A competetive analysis-part1 , Managing Service Quality , Vol.6,No.6,PP.25-33
4
-Babakus, E., & Mangold, W. G. (1992). Adapting the SERVQUAL scale to hospital services: an empirical investigation. Health Services Research, 26(6), 767}786.
5
-Zifko-Baliga and Robert Kampf, “Managing Perceptions of Hospital Quality: Negative Emotional Evaluations can undermine even the best clinical quality. Marketing Health Services, Spring 1997 ,VOL 17,NO.1,P28.
6
-Galloway, L. (1998). Quality perceptions of internal and external customers: A case study in educational administration. The TQM Magazine, 10(1), 20–26.
7
-Adams, J.N. & Emanuel, R. (2004). Assessing student perceptions of instructor customerservice: A first step. Paper presented at the Southern States Communication Association Convention, Tampa, Florida, March 2004.
8
-Fuchs c , Wilcock A and Aung M, (2004) , Application Of Gap Analysis to Education A Case Study of the Food Safety and Quality Assurance Program at the University of Guelph , Journal OF Food Science Education , vol.3 , PP:33-40
9
-Kotler, P (1994) , Marketing Management, Prentice – Hall, New Jersy
10
-Kano, N. (1996). Guide to T.Q.M In service Industries, Singapor: Asian Productivity organization
11
-Mcnealy, R.M (1994).,Making customer satisfaction Happen, 1st edition, New Jersey, Chapman & Hall.
12
-Parasuraman, A., Zeithaml, V., & Berry, L. (1985). A conceptual model of service quality and its implications for future research. Journal of Marketing, 49, 41–50.
13
-Parasuraman, A., Berry, L. L., & Zeithaml, V. A. (1991). Understanding customer expectations of service. Sloan Management Review, spring, 39–48.
14
-Waller.A.Consuella ,Amy Hoseth and Martha Kyrillidou Libqual +TM Policies and procedures manual , Washington D.C. , 2003 ,
15
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی نمایههای پایان کتابهای فارسی حوزه علوم اجتماعی از نظر رعایت ملاکهای استاندارد ایزو 999
در این پژوهش تعداد 233 عنوان کتاب فارسی حوزه علوم اجتماعی دارای نمایه پایانی از نظر رعایت ملاکهای کمّی استاندارد ایزو 999 با روش پیمایشی بررسی شده است. یافتههای پژوهش نشان داد:
1. میزان رعایت ملاکهای ارزیابی ایزو در نمایههای پایانی مورد بررسی 49/54% میباشد.
2. درصد کتابهای دارای نمایه پایانی 92/5% از کل کتابهای منتشر شده در این حوزه میباشد.
3.تراکم نمایه22/3% میباشد.
4. انواع نمایه از نظر نوع تهیه شامل50% نمایه بنیادی و50% نمایه ترجمه و از نظر شیوه چاپ و ساختار مدخل شامل نمایه ساده با 55/77% و نمایه برون بافتی با 81/15% و نمایه درون بافتی با63/6% میباشد.
5. در بین رشتههای مختلف از نظر میزان رعایت ملاکهای ارزیابی ایزو تفاوتی معنادار وجود دارد.
6. از نظر رعایت ملاکهای ارزیابی ایزو در بین ناشران دولتی و خصوصی و همچنین در نمایه بنیادی و ترجمه تفاوتی معنادار وجود ندارد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44121_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2007-03-21
79
98
نمایه پایان کتاب
استاندارد ایزو 999
کتابهای فارسی
علوم اجتماعی
معصومه
تجعفری
tajafari2012@gmail.com
1
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
محمدرضا
داورپناه
2
دانشیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
ـ آبادطلب، حجت (1378). «بررسی وضعیت نمایههای پایان کتابهای علوم فنی و مهندسی فارسی انتشاریافته در سالهای 1367- 1376». پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی.
1
ـ آذرنگ، عبدالحسین (1378). نمایههای پایان کتاب . شمهای از اطلاعات و ارتباطات. ترجمه و تألیف عبدالحسین آذرنگ. تهران : نشر کتابدار.
2
ـ شریفیان، داوود (1376). «بررسی وضعیت نمایه های انتهای کتاب های زبان و ادب فارسی انتشار یافته بین سالهای 1370-1374». پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد تهران شمال ، 1376.
3
ـ صدیق بهزادی، ماندانا، و دیگران (1381). اصول نمایه سازی براساس استانداردهای ایزو 999-1996. تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
4
ـ کریمی ، سکینه (1378). «مطالعه میزان رعایت استانداردهای بین المللی ایزو در نمایه های پایانی کتابهای فارسی تاریخ معاصر ایران منتشر شده در سالهای 1373-1377». پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران شمال.
5
ـ گیلوری، عباس (1375). «نقش نمایه در نظامهای بازیابی اطلاعات». اطلاعرسانی. دوره یازدهم، شماره چهارم(تابستان 1375): 14-23.
6
ـ لیپز، بن آی (1373). «سودمندی نمایهها». ترجمه محسن نوکاریزی، پیام کتابخانه، دوره چهارم، شماره 3 و 4 (پاییز و زمستان 1373):117 -122.
7
ـ محمدیفر، محمدرضا (1381). مبانی نمایهسازی. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات.
8
ـ مزینانی، علی (1373). «بررسی نمایه های انتهای کتابهای علوم پزشکی فارسی منتشر شده در سالهای 1368-1372» پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی ایران.
9
- Barnum, C.et al. (2004) "Index Versus Fulltext Search: A Usability Study of User Prefernce and Performance".Technical Communication. V 51, N 2, P 185- 206.
10
- Bishop, A.P; Liddy, E.D; Settle,B. (1991) "Index quality Study,Quantitative Description of back-of-book Indexes". Proceedings of the 22nd Annual Conference of the American Society of Indexers. Wheat Ridge, CO: American Society of Indexers. p 15-51.
11
- Borko, H; Bernier, C.L. (1978) "Indexing Concept and Methods". New york: Academic press.
12
- Diodato.V; Gandt.G. (1991) "Back of book Indexes and the Characteristics of Author and Nonauthor Indexing : Report of Exploratory study".
13
- Journal of American Society For Information science.42(5), p341-350.
14
- Diodato.V (1991). "Cross-refrences in back-of-the book indexing".The Indexer, p 34.
15
- Olanlokun, S.O; Ojo, J.A. 1998. "A Survey of the Effectiveness and Coverage of Indexing of Nigerian Publications from 1986-1996".African Journal of Library, Archives&Information Science. p97-104.
16
- Olason, S. (2000) "Lets Get Usable ! Usability Studies for Indexes". The Indexer. P 91-95.
17
- Ryan,C.N. & Henselmeier.S. (2000) "Usability Testing at Macmillan USA. Key Words. 8: 188,p199-202.
18
- Van der Meij, H (2002). " Styling the index: is it time for a change?".Journal of Information Science. 28(3), p 243-51.
19
- Webb, K.A (1994) ."A Study of the Description and Evaluation of Indexes in Biographies written for Children".Masters Theses, Kent State University.
20
ORIGINAL_ARTICLE
معرفی کتابخانه بریتانیا به عنوان دنیای دانش
تنوع و گستردگی خدمات و منابع کتابخانه بریتانیا سبب گردیده که این کتابخانه به عنوان دنیای دانش شناخته شود. در مقاله حاضر، بخشهای گوناگون کتابخانه بریتانیا، خدمات، منابع و فهرستهای آن معرفی گردیده و توضیحاتی پیرامون هر کدام داده خواهد شد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44122_79329a5de6ad7259ad7e9b21b13eaee8.pdf
2007-03-21
99
122
کتابخانه بریتانیا
خدمات
منابع
فهرستها
سیما
رهایی
sima51us@yahoo.com
1
کارشناس ارشد کتابخانه منطقهای علوم وتکنولوژی شیراز
AUTHOR
ـ کتابخانه بریتانیا (1353). نامه انجمن کتابداران ایران، دوره 7، شماره 1، بهار 1353، صص 38-74.
1
ـ گلچین (1372)، رشد تکنولوژی آموزشی، دوره 10، شماره 1، مهر 1372، ص46.
2
ـ معـرفی جهتهای نوین استراتژیک کتابخانه بریتانیا (1380). اتفاق، دوره 1، شماره 6، تیر 1380، صص 1-2.
3
ـ معرفی طرح ایجاد کتابخانه اروپایی واحد (1380) اتفاق، دوره 1، شماره 7، مرداد 1380، صص 1-2.
4
ـ مهدوی، شهرزاد (1374). ساخت کتابخانه جدید بریتانیا، آبادی، دوره 5، شماره 17، تابستان 1374، صص 56-57.
5
-http://www.bl.uk.com
6
ORIGINAL_ARTICLE
میزان رضایت استفادهکنندگان از کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران در رابطه با منابع موجود و خدمات ارائه شده سال 1383
به منظور ارزیابی میزان رضایت استفادهکنندگان ازمنابع موجود و خدمات ارائه شده در کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در یک مطالعه توصیفی – پیمایشی 400 پرسشنامه توسط پژوهشگر، بین استادان و دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری مراجعهکننده به کتابخانه مرکزی توزیع گردید. این مطالعه در شهریور و مهرماه 1383 انجام پذیرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود. یافتههای پژوهش نشان داد منابع موجود در کتابخانه مرکزی جوابگوی نیازهای اطلاعاتی مراجعان نیست و به روز نبودن این منابع بیش از تعداد آنها موجب نارضایتی افراد مورد پژوهش میباشد. ضمناً از منابع موجود نیز به دلیل ناتوانی برخی ازاعضای هیئت علمی و دانشجویان در انجام جستجوهای رایانهای و یا دسترسی به منابع الکترونیک و احتمالاً دریافت نکردن کمک کافی، استفاده بهینه نمیشود. لذا به منظور ارتقای بهرهوری در کتابخانه مرکزی و جلب رضایت مراجعه کنندگان، توصیه میشود ضمن اصلاًح فرایندهای کاری، دورههای کوتاه مدت آموزشی برای اعضای هیئت علمی و دانشجویان و در زمینه آشنایی با منابع و امکانات موجود در کتابخانه و چگونگی جستجوهای رایانهای برگزار گردد. همچنین، آموزش کتابداران و دستیاران آنها در کمک رسانی مؤثرتر به استادان و دانشجویان در زمینه جستجوهای رایانهای توصیه میگردد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44124_b0ab64c843bd355b3f2d46af30612983.pdf
2007-03-21
123
140
رضایتمندی
کتابخانه مرکزی
خدمات کتابخانه
دانشگاه ایران
پوران
رئیسی
1
استادیار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی
AUTHOR
عزت
ابراهیمی
2
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشت
AUTHOR
ـ ابوت، کریستین . سنجش عملکرد در خدمات کتابداری و اطلاعرسانی ، ترجمه علیرضا بهمن آبادی (1377)، تهران: مرکز اطلاعرسانی و خدمات علمی جهاد سازندگی.
1
ـ ارتجائی، سوسن (1372). «بررسی رضایت مراجعان از خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران«. پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی.
2
ـ درودی، فریبرز. «بررسی میزان رضایت دانشجویان از خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه بینالمللی امام خمینی». پایان نامه کارشناسیارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی، 1377.
3
ـ طبسی، محمدعلی (1376). «بررسی نگرش اعضا هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زاهدان نسبت به عملکرد کتابخانههای وابسته». پایان نامه کارشناسی ارشد رشته کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشکده مدیریت واطلاعرسانی پزشکی.
4
ـ علومی، طاهره (1376). «اداره کتابخانه» تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی:انتشارات سمت.
5
ـ قربانی، نسرین (1378). «بررسی میزان رضایت مراجعان از خدمات کتابخانه مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران». پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه تهران.
6
ـ محمدی، محمد (1375). «بررسی رضایت مراجعان(دانشجویان کارشناسی ارشد)از خدمات کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی مستقر در تهران( غیر پزشکی)». پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری، دانشگاه آزاد اسلامی.
7
ـ موسوی، شوشتری مژگان (1383). "رضایت استفادهکنندگان از خدمات کتابخانه مرکز اطلاعات و مدراک علمی ایران". فصلنامه اطلاعرسانی: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، دوره18، شماره3 و 4(بهار و تابستان).
8
ـ مهراد، جعفر و محمد علی جهانیان (1383). «میزان رضایت مراجعان از خدمات کتابخانه و مراکز اطلاعرسانی صنعت نفت تهران». فصلنامه کتابداری و اطلاع سانی پزشکی، جلد7 ، شماره2.
9
- Grace C., ling C. Y. and Chun lam l. M. (1984). Information-Seeking Behavior of Health Professional in Hong Kong: a survey of thirthy-seven hospitals. Bull Med Lib Ass, vol, 1. pp. 382- 392.
10
ORIGINAL_ARTICLE
تجسّس اطلاعات
اطلاعات کارکردی دوگانه و کاملاً متناقض دارد و چون شمشیری دو دم از یکسو به عنوان مظهر اندیشه و خلاقیت ناشی از ایجاد و بیان پیوندی خارج از عرف میان امور تلقی میشود و مرزهای ناشناخته دانش را در مینوردد و به عرضة ایده و رهیافتی به غیر از اشکال و نمودهای متعارف منجر شده، دستمایة زایش اطلاعات آتی است. و از سوی دیگر، بیانگر روابط و مناسبات جدید و ابزاری برای تفوّق و توانمندی و بهانهای جهت اثبات حقانیت و حفظ اریکة قدرت و متعاقب آن تضعیف، تمسخر و به چالشوا داشتن طرف مقابل است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44125_9a71cd88352d594f7044287946bc2425.pdf
2007-03-21
141
150
اطلاعات مغایر
تجسّس اطلاعات
نادر
سبکتکین
1
عضو هیئت علمی گروه کتابداری دانشگاه خلیج فارس
AUTHOR
- Atkinson, J.m (1999). “Warning Signs. of Covert Eavesdropping or Bugging” . [on line] Available: http://www.tscm. com/warning signs. html.
1
- Coggrave, F. (2003). “Bugged by Spyware”. Managing Information, 10 (10):46 -47.
2
- Curran,J,p. (2000). “25 Rules of Dislinformation”.[on line] Availabe: http://www. matriots. com/bh/25.html.
3
- Nijboer,J.(2004).”Big Brother Versus Anonymity on the Internet:Implications for Internet Service Providers , Libraies, and Individuels Since 9/11.” New library World, 1203 (105): 256 -261.
4
- Poole, p.s. (2003). “Echelon”. [on line] Available: http//fly. hiwaay. Net/ ~ pspoole/ echelon. htm.
5
- Severinsson, J. (2000) . “ No Compromise on Security at Halton Borough Council”. New library world , 1158 (101):269 -270.
6
- Steward, D. (1988). “Spy Technic” [on line] Available: http://www. bugsweeps. com/info/spytech. html.
7
- Tilton,E(1996), “Mind Control with Silent Sound”. [on line] Available: http://apfn. org/ apfn/electronic. html (Accessed: Apr.1, 2006)
8
- Ward, (2003). “ Managing Disinformation”. Managing Information, 2(10): 28 -29.
9
- Welsh, C.(2005). “ Human Research Subject Protections for National Security Experiements”. [on Line] Availabe: http:// mindjustice. org/ humprot2 -06 . htm.
10
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل پیوندهای فرامتنی در وبسایتهای کتابخانههای دانشگاهی ایران
کتابخانههایدانشگاهیبرایساماندهیودسترس پذیر کردناطلاعاتانبوهموجوددراینترنت،سعی دارند وبسایت و ایجاد انواع پیوندهای فرامتنی به اطلاعات مناسب را طراحی کنند. کتابخانههای دانشگاهی ایران نیز تلاش کرده اند تا از تعداد و انواع پیوندهای اطلاعاتی در وبسایت خود استفاده کنند. در عین حال، با توجه به اهمیت پیوندها در دسترس پذیر کردن اطلاعات، مشخص نیست که در وبسایتهای کتابخانههای دانشگاهی ایران تا چه میزان و از چه نوع پیوندهایی استفاده شده و این پیوندها به چه نوع منابعی داده شده است. مقاله حاضر به بررسی این مسئله در پنج وبسایت کتابخانه دانشگاهی ایران پرداخته است. دادهها به روش مشاهده و از طریق سیاهههای ارزیابیِ محقق ساخته،در پنج مقوله شامل منابع اطلاعاتی، سازمانها، راهنماها، پیوند به اشخاص و پیوندهای مربوط به خدمات کتابخانه،گردآوری شد. یافتهها نشان میدهد که در رشتههای شیمی، روانشناسی، و مهندسی برق، پیوند به پایگاههای چکیده بیشتر از پایگاههای تمام متن و به دیگر منابع اطلاعاتی بیشتر از پایگاههای تمام متن است. تعداد کل پیوند به راهنماها در وبسایت کتابخانههای دانشگاهی ایران بسیار اندک است. این وبسایتها دسترسی کمی به مجلههای الکترونیکی، منابع مرجع الکترونیکی، وپایگاههای اطلاعاتی (نمایهنامهها، مقالهنامهها، چکیده نامه و یا منابع تمام متن) فراهم کردهاند. همچنین، نتایج نشان داد که در هر یک از رشتهها، تعداد پیوندهای برون سایتی بسیار بیشتر از پیوندهای درون سایتی است. نتیجه کلی پژوهش حاضر در مورد پیوندها در وبسایتهای کتابخانههای دانشگاهی ایران نشان میدهد که این وبسایتها از الگوی مشخصی برای ایجاد پیوند استفاده نمی کنند و در زمینه ایجاد پیوند ضعیف عمل کرده و به این عنصر اطلاعاتی مهم در وبسایتها توجه کافی نداشته اند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44128_7d1a33db343c28d05281f225640e7344.pdf
2007-03-21
151
178
پیوندهای فرامتنی
وبسایتها
کتابخانههای دانشگاهی
ایران
ارزیابی
مهری
پریرخ
mparirokh@gmail.com
1
عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
اسدالله
آزاد
2
عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
فائزه
دلقندی
3
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی
AUTHOR
ـ اصغری پوده، احمدرضا (1380). "بررسی عناصر و ویژگیهای مطرح در طراحی وبسایت کتابخانههای دانشگاهی" پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، مشهد، دانشگاه فردوسی، دانشکده علوم تربیتی.
1
ـ پریرخ، مهری و اسفندیاری، علیرضا. "موتورهای جستجو" دایرة المعارف کتابداری و اطلاعرسانی. تهران: کتابخانه ملی ( زیر چاپ).
2
ـ جکمین، لارنس (1381). " نمایه سازی خودکار: چگونه هوچی گری های جستجوی وب و مدیریت دانش وضعیت موجود فن آوری را متحول نموده اند؟" ترجمه احمد یوسفی، در فرا گام هایی در اطلاعرسانی (5)، گزیده مقالات بیست و دومین همایش بین المللی اطلاعرسانی پیوسته. تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشاورزی، 171-184.
3
ـ حسن زاده، محمد (1383). "تأثیر مدل های بازیابی اطلاعات بر میزان ربط" اطلاع شناسی. سال دوم ش.1 (پاییز): 64-89.
4
ـ دلیلی، حمید (1383). "نظام های فرامتن و مسئله ربط". اطلاع شناسی. سال دوم ش.1(پاییز):152-173.
5
ـ شیری، علی اصغر(1378)."درآمدی بر شبکه جهانی اینترنت". در اینترنت، جنبههای نظری و کاربردی (در کتابخانهها،مراکز آموزشی و تحقیقاتی). تهران: نشر کتابدار،21-42.
6
نوروزی، علیرضا (1383). "ضریب تأثیر گذاری وب و سنجش آن در برخی از سایتهای دانشگاهی ایران". مجله مطالعات تربیتی و روانشناسی، ویژه نامه کتابداری و اطلاعرسانی. دوره پنجم، شماره 2: 105-119.
7
-An, L. and Qiu, J. (2004). "Research on the Relationships between Chinese Journal Impact Factors and External Web Link Counts and Web Impact Factors". The Journal of Academic Librarianship, 30(3): 199-204
8
-Bjorneborn, L. and Ingwersen, P. (2004). “Toward a Basic Framwork for Webometrics”. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 55(14): 1216-1227.
9
-Chu, H. (2005). “Taxonomy of Inlinked Web Entities: What Does It Imply for Webometric Research?” Library & Information Science Research, 27(1):8-27.
10
-Chu, H., He, S. and Thelwall, M. (2002)."Library and Information Schools in Canada and SA: A Webometric Perspective" Journal of Education for Library and Information Science, 43: 110-125.
11
-Colorado State University Library. (2003). “How to Evaluate a Webpage”. Available Online at: http://www.llrx.com/features/webeval.htm (viewed on 2005/04/25)
12
-Harries,G. et al.(2004)."Hyperlinks as a Data Source for Science Mapping". Journal of Information Science, 30(5): 436-447.
13
-Tang, R. and Thelwall, M. (2003). "U.S. Academic Departmental Web-site Interlinking in the United States Disciplinary Differences". Library & Information Science Research, 25(4): 437-458.
14
-Thelwall, M. (2001). "Extracting Macroscopic Information from Web Links”. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 52: 1157-1168.
15
-Thelwall, M. (2003). "What is This Link Doing Here? Beginning a Fine-grained Process of Identifying Reasons for Academic Hyperlink Creation." Information Research, 8(3): 151, Available Online at: http://informationr.net/ir/8-3/paper1 (viewed on 2005/06/04)
16
-Vaughan, L. (2004)."Web Hyperlinks Reflect Business Performance: A Study of US and Chinese IT Companies".The Canadian Journal of Information and Library Science, 28(1): 17-31.
17
-Vaughan, L. and Thelwall, M. (2005). "A Modeling Approach to Uncover Hyperlink Patterns: the Case of Canadian Universities". Information Processing & Managemen, 41(2): 347-359.
18
-Vaughan, L. and Hysen, K. (2002). “Relationship between Links to Journal Websites and Impact Factors”. Aslib Proceedings: New Information Perspectives, 54(3): 56-61.
19
-Wilkinson, D., Harries, G., Thelwall, M., and Price, L. (2003). “Motivations for Academic Website Iterlinking: Evidence for the Web as a Novel Source of Information on Informal Scholary Communication.” Jouranl of Information Scien
20
ORIGINAL_ARTICLE
تولید اطلاعات علمی کتابداری و اطلاعرسانی در ایران، ترکیه، عربستان سعودی و مصر
کتابداری و اطلاعرسانی در چند دهه اخیر هماهنگ با پیشرفتهای علمی و فناوری جدید در دنیا توسعه یافته، اما در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و از جمله کشور ما ضعیف باقی مانده است؛ در حالی که انتظار می رود با توجه به قدمت این رشته و نیروی انسانی و پژوهشگران تربیت شده در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، فعالیتهای علمی در آن وضعیت مناسبی داشته باشد به گونهای که با تولید اطلاعات علمی، توسعه و باروری این علم محقق گردد. در این پژوهش، تلاش شده است با بررسی تولیدات علمی کتابداری ایران از طریق سنجش مدارک نمایه شده در پایگاههای اطلاعاتی، ضمن مشخص نمودن نقش جامعة کتابداری ایران، زمینهای برای تعیین موقعیت علمی کشورمان در میان کشورهای منطقه خاورمیانه (ترکیه، عربستان سعودی و مصر) فراهم شود. این پژوهش به روش پیمایشی ـ تحلیلی و با استفاده از سیاهة کنترل، انجام شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد طی 34 سال مورد بررسی (2003-1969) تنها 134 مدرک از ایران به دو پایگاه اطلاعاتی نامبرده راه یافته است. از این رو، وضعیت تولید اطلاعات علمی ایران در زمینة کتابداری چندان مناسب به نظر نمی رسد. با وجود اهمیت روزافزون حوزة اطلاعرسانی و گرایش کتابداران اکثر کشورها به این حوزه، نتایج پژوهش نشاندهندة عدم گرایش پژوهشگران کتابداری ایران به تولید اطلاعات در این حوزه است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44129_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2007-03-21
179
196
تولید اطلاعات
کتابداری و اطلاعرسانی
ایران
ترکیه
عربستان سعودی
مصر
Lisa
Ista
شیرین
دهقان
1
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران
AUTHOR
ـ انصافی، سکینه و حسین غریبی. دانش در سطح بین المللی (1381). مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران. ـ تندیور، احمد. بررسی نظرات اعضای هیئت علمی رشتة کتابداری و اطلاعرسانی مراکز آموزش عالی ایران دربارة وضعیت اطلاعرسانی در ایران (1376). دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. پایان نامه کارشناسی ارشد. ـ حری ، عباس. اطلاعرسانی: نگرشها و پژوهشها (1378)، نشر کتابدار، تهران. ـ حری، عباس. «بررسی فعالیتهای علمی و پژوهشی اعضای هیئت علمی رشته کتابداری و اطلاعرسانی ایران تا پایان سال 1378». فصلنامه کتاب ؛ 1379 ؛ ( 2 ) : 36-9 . ـ رهادوست، فاطمه (1382). درآمدی بر آسیب شناسی کتابداری و اطلاعرسانی در ایران. جهان کتاب، هفتم (24-21): 59-58 . ـ صرافزاده، مریم. (1379). انعکاس مقالات محققان ایرانی در دو بانک اطلاعاتی کب (CAB) و اگریس (AGRIS). رهیافت،(22)، 97-88 .
1
ـ مرتضایی، لیلا (1378). بررسی تطبیقی وضعیت تحصیلات تکمیلی علوم کتابداری و اطلاعرسانی در کشورهای انگلستان، امریکا، هند و ایران. علوم اطلاعرسانی؛ 15 (3و4) ، 16-3.
2
- Darlymple, P. Varlejs , J (1995). Trends in publication productivity of library and information science faculty, 1978-88. Journal of education for library and information science; 36 (2), 87-103
3
- King, David A (2004). The Science impact of nations: what different countries get for their research spending. Nature 430 (15 July), 311-315
4
- Uzun, Ali (2002). Library and information science research in developing countries and Eastern European countries: a brief bibliometric perspective. International information & library review; 34, 21-33.
5
ORIGINAL_ARTICLE
نقش عامل انسانی در مدیریت دانش
این مقاله به تشریح توسعه رویکردی عملی درفراهمسازی تسهیل دانش در یک سازمان پژوهشی بزرگ میپردازد. مقاله از نوع مطالعه موردی است که با بررسی آزمایشگاه علوم و فناوری و صنایع نظامی انگلیس (آفصا) و رویکرد بخش خدمات دانشی آن، به تسهیلسازی دانش پرداخته است. از یافتهها میتوان به در دسترس بودن آسان متخصصان موضوعی/اطلاعاتی سازمان، همچنین شکل گیری غیر رسمی شبکههای دانشی موازی با شبکههای رسمی درون سازمان اشاره کرد که باعث میشود جمع آوری و استفاده از اطلاعات به نحو مؤثرتری انجام گیرد. در این پژوهش خدمات مؤثر، فلسفه و ابزار بهبود استفاده مؤثر و مجدد از اطلاعات و دانش واحد معرفی میشود. علاوه بر این، حرکتی ثابت از تدارک خدمات استاندارد به سوی یک فضای کارشناسی اطلاعاتی وجود دارد. از مفاهیم نو ارائه شده در این مقاله، ارائة تعریفی مجدد از نقش خدمات کتابخانه و اطلاعرسانی است که با نیازهای قرن بیست و یکم تطابق بیشتری دارد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44131_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2007-03-21
197
209
مدیریت دانش
مشاوران اطلاعاتی
تسهیلات اطلاعاتی
استیو
ترنتن
1
Steve Thornton / نویسنده
AUTHOR
کریسی
مک کراکن
2
Chrissie McCracken / نویسنده
AUTHOR
افسانه
محسن زاده
afsanehm@gmail.com
3
کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهران / مترجم
AUTHOR
1. Boisot, M. H. (1998), Knowledge Assets: Securing Competitive Advantage in the Information Economy, Oxford University Press, Oxford, May.
1