ORIGINAL_ARTICLE
بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات ... توسط کتابداران کتابخانههای دانشکدههای فنی دانشگاههای دولتی شهر تهران
پژوهش حاضر، عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط کتابداران کتابخانههای دانشکدههای فنی دانشگاههای دولتی شهر تهران را در چارچوب عوامل سازندة «مدل پذیرش فناوری» بررسی نموده است. عوامل این مدل در پژوهش حاضر، شامل برداشت ذهنی از مفید بودن، برداشت ذهنی از آسانی استفاده، نگرش نسبت به استفاده و تصمیم به استفاده از فناوری اطلاعات بهعنوان متغیرهای مستقلی هستند که بر متغیر وابستة استفاده از فناوری اطلاعات تأثیر میگذارند. شش فرضیه این پژوهش بر اساس بررسی روابط معناداری بین هر جفت متغیرهایی که در چارچوب «مدل پذیرش فناوری» آمدهاند، شکل گرفته است. روش این پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات آن پرسشنامه بوده است. در این پژوهش از روش سرشماری استفاده شده و جامعة آماری آن را 160 نفر کتابدار تشکیل دادهاند. یافتههای حاصل از پژوهش حاضر نشان داد عوامل سازنده «مدل پذیرش فناوری» در این پژوهش نیز در چارچوب مدل به عنوان عوامل تأثیرگذار بر پذیرش فناوری اطلاعات شناسایی شدهاند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43886_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2007-09-23
9
34
فناوری اطلاعات
مدل پذیرش فناوری
کتابداران کتابخانههای دانشگاهی
فاطمه
شیخ شعاعی
fashoaei@razi.tums.ac.ir
1
کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران
AUTHOR
طاهره
علومی
2
دانشیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهران
AUTHOR
حکیمی، رضا (1375). «تعیین میزان استفاده از تکنولوژی اطلاعات موجود در کتابخانههای مرکزی دانشگاهی شهر زاهدان در امر آموزش و پژوهش». پایاننامة کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس.
1
ناخدا، مریم (1384). «بررسی عوامل فردی موثر بر کاربرد فناوری اطلاعات توسط کتابداران کتابخانههای دانشگاه تهران». پایاننامة کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
2
Al-Gahtani, S. S (2001). The applicability of TAM outside North America: an empirical test in the United Kingdom. Information Resources Management Journal, 14(3), 37-46.
3
Amoako-Gyampah, K., & Salam, A. F (2003). An extension of the technology acceptance model in an ERP implementation environment. Information & Management, 41(6), 731-745.
4
Davis, F. D., Bagozzi, R. P., & Warshaw, P. R (1989). User acceptance of computer technology: a comparison of two theoretical models. Management Science, 35(8), 982-1003.
5
Dillon, A. & Morris, M. G (1996). User acceptance of information technology: theories and models. In M. E. Williams (Ed.), Annual Review of Information Science and Technology (ARIST): Vol. 31 (pp. 3-32). Medford: American Society of Information Science (ASIS).
6
Farajpahlou, A. H (1994). Status of library automation in Iranian academic libraries. The International Information & Library Review, 26(20), 107-37.
7
Klopping, I. M., & Mckinney, E (2004). Extending the technology acceptance model and the task-technology fit model to consumer e-commerce. Information Technology, Learning, and Performance Journal, 22(1), 35-48.
8
Legris, P., Ingham, J., & Collerette, P (2003). Why do people use information technology? A critical review of the technology acceptance model. Information & Management, 40(3), 191–204.
9
Pan, C. C., Sivo, S. & Brophy, J (2003). Students’ attitude in a web-enhanced hybrid course: a structural equation modeling inquiry. Journal of Educational Media and Library Sciences, 41(2), 181-194.
10
Rose, G., & Straub, D (1998). Predicating general IT use: Applying TAM to the Arabic world. Journal of Global Information Management, 6(3), 39-46.
11
Spacey, R., Goulding, A. & Murray, I (2004a). The Power of influence: what affects public library staff's attitudes to the Internet? Library Management, 25(6-7), 270-276.
12
Spacey, R., Goulding, A., & Murray, I (2004b). Exploring the attitudes of public library staff to the Internet using the TAM. Journal of Documentation, 60(5), 550-564.
13
Thong, J. Y. L., Hong, W., & Tam, K (2002). Understanding user acceptance of digital libraries: what are the roles of interface characteristics, organizational context, and individual differences? International Journal Human-Computer Studies, 57(3), 215-242.
14
ORIGINAL_ARTICLE
رتبهبندی کتابخانههای دانشگاهی بر اساس سطح عملکرد با استفاده از تکنیکهای تحلیل پوششی دادهها و بُردا (مورد: کتابخانههای دانشگاه یزد)
امروزه کتابخانههای علمی به طور فزاینده به نقش و اهمیت جنبههای مدیریتی در خدماتدهی بهتر به مراجعان و بهبود سطح عملکرد کیفی خود پی بردهاند. در این میان، کتابخانههای دانشگاهی به دلیل داشتن نقش محوری در توسعة علم و دانش، تلاش دارند تا مهارتهای خود را در ارائه خدمت بهتر به مراجعان بهبود بخشند. تحلیل پوششی دادهها، یک نوع تکنیک از نوع برنامهریزی خطی ناپارامتریک است که برای اندازهگیری میزان کارایی نسبی واحدهای سازمانی به کار میرود. در این مقاله، کارآیی نسبی کتابخانههای دانشگاه یزد بر اساس بررسی روابط بین دادهها و ستادههای کتابخانهها بررسی و ارزیابی شده است. بدین منظور، در مرحله اول برای محاسبه کارآیی از مدلهای CCR ورودی محور، CCR خروجی محور و تحلیل پوششی دادههای جمعی استفاده گردید و سپس در مرحله بعد با استفاده از تکنیک بُردا، نتایج حاصل از مدلهای قبلی ترکیب شده و رتبهبندی نهایی کتابخانهها از لحاظ سطح عملکرد به دست آمد. در نهایت، بر اساس نتایج به دست آمده، راههای افزایش سطح عملکرد هر کتابخانه مشخص و پیشنهادهای لازم ارائه گردیده است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43887_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2007-09-23
35
56
کتابخانههای دانشگاهی یزد
تحلیل پوششی دادهها
تکنیک بُردا
عملکرد کتابخانههای دانشگاهی
بازده به مقیاس
CCR ورودی محور
CCR خروجی محور
رتبهبندی کتابخانههای دانشگاهی
سید
حبیبالله میرغفوری
1
استادیار و رئیس دانشکده اقتصاد ، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد
AUTHOR
میثم
شفیعی رودپشتی
m_shafiee2004@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه یزد
AUTHOR
غضنفری، مهدی و وفا غفاریان (1379)، «انسان کامپیوتر و تصمیم گیری». ماهنامه تدبیر، شماره 108، آذر 1379.
1
اسدی اصغر (1379). ساختار سازمانی کتابخانههای دانشگاهی. گزارش پروژه، مرکز اطلاعات و مدارک ایران. «www.irandoc.ac.ir»
2
Reichmann, Gerhard, and sommersguter-reichmann (2006). University library benchmarking : an international comparison using DEA-, Margit - institute of information science, institute of industrial management, graz university, Austria- received 13 february 2003; accepted 22 october 2004- available online 8 december 2004. Int. J. Production Economics 100(2006) 131-147
3
آذر، عادل و علی رضا موتمنی (1383). اندازهگیری بهرهوری در شرکت های تولیدی به وسیله مدلهای تحلیل پوششی دادهها (DEA ). دانشور رفتار، دی 1383، صص 41-54.
4
Worthingt on, Andrew C; Dollery, Brain E.(2000) Measuring Efficiency in Local government Planning and regulatory Function. Public Productivity & Management Review, pp.67-80
5
Husain, Nooreha;et al (2000). Evaluation Public Sector Efficiency With DEA. Total Quality Management.pp125-134
6
Burges, J (1996). Hospital Ownership and technical Inefficiency, Management Science, pp7-20
7
Ahn, TS; Seiford, LM (1993). Sensivity of DEA tomodelsand Variable Set sinahy pothesistest Setting: The efficiency of University Operations, Quorum Books. pp.199-208
8
Alfaraj, TN; et al (1993). Evaluation of Bank branches by means of DEA. International Journal of Operation and Production Management, pp45-52
9
Alison, Hewlitt (1998). Efficiency in the Canadian Insurance Industry, a DEA approach, Center for Management of Technology and Entrepreneurship. Master’s Dissertations, University of torronto.
10
صفری، سعید و عادل آذر (1383). ارزیابی عملکرد سازمان بر اساس شاخصهای جوایز کیفیت ـ رویکرد DEA. دانشوررفتار، دی 1383- صص 1-14.
11
مهرگان، محمدرضا (1383). مدلهای کمّی در ارزیابی عملکرد سازمانها. دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
12
13
مسلمان یزدی، طاهره (1385). اولویتبندی عوامل مرتبط با بهرهوری نیروی انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد با استفاده از تکنیکهای تصمیمگیری چند معیاره. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، به راهنمایی سید حبیباله میرغفوری ، دانشگاه آزاد اسلامی رفسنجان.
14
رحمانی، بهرام (1381). برآورد و تحلیل کارایی و بهرهوری نیروگاه حرارتی برق کشور با استفاده از روشهای DEA و SFA. پایاننامه کارشناسی ارشد.
15
Avkiran,necmi.K (2001). Investigating technical and scale effciencies of Australian Universities through data envelopment analysis.Socio- Economic Planning Sciences, No.35, 57-80.
16
Adila, Alfredo (2001). Predictors of university academic performance in Colombia instituto colombiano de neuropsicologia, bogota, Colombia- International Journal of Educational Research, No.35,411-417.
17
میرغفوری سید حبیباله (1385). شناسایی و رتبهبندی عاملهای مؤثر در گماشته نشدن زنان به پست های مدیریتی در سازمانهای دولتی استان یزد. مطالعات زنان، سال4، شماره 1، بهار 1385، ص 101-122.
18
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی میزان همخوانی سرعنوانهای موضوعی فارسی با کلیدواژههای عنوان و فهرست مندرجات کتابهای فارسی درحوزههای علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم کاربردی و علوم محض
پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان همخوانی سرعنوانهای موضوعی فارسی با کلیدواژههای به کار رفته در عنوان و فهرست مندرجات کتابهای فارسی با استفاده از روش تحلیل محتوا صورت پذیرفته است. از میان 88459 کتاب، 472 اثر به عنوان نمونه انتخاب و کلیدواژههای عنوان و فهرست مندرجات آنها استخراج گردید. پس از مقایسه کلیدواژهها با فهرست سرعنوانهای موضوعی فارسی، مشخص گردید: 1- از نظر همخوانی کامل سرعنوانهای موضوعی فارسی با کلیدواژههای عنوان وفهرست مندرجات کتابهای فارسی، تفاوت معناداری میان حوزههای موضوعی مورد بررسی به چشم میخورد. 2- از نظر همخوانی نسبی و نبود همخوانی میان سرعنوانهای موضوعی فارسی با کلیدواژههای عنوان و فهرست مندرجات کتابها، میان حوزههای مورد بررسی تفاوت معناداری وجود ندارد. 3- از نظر همخوانی کامل و همخوانی نسبی کلیدواژههای عنوان با کلیدواژههای فهرست مندرجات کتابهای فارسی، میان حوزههای مورد بررسی تفاوتی معنادار وجود دارد. 4- از نظر همخوان نبودن کلیدواژههای عنوان با کلیدواژههای فهرست مندرجات تفاوت معناداری میان حوزههای مورد بررسی وجود ندارد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43888_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2007-09-23
57
80
سرعنوانهای موضوعی فارسی
کلیدواژههای عنوان
کلیدواژههای فهرست مندرجات
رحمت الله
فتاحی
fattahi@ferdowsi.um.ac.ir
1
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
شعله
ارسطوپور
arastoopoor@yahoo.com
2
دانشجوی دوره دکترای علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
بزرگی، اشرف السادات (1370). «بررسی میزان سازگاری موضوعها و عنوانها در کتابهای فارسی». فصلنامه کتاب. دوره 2، بهار- زمستان، 145 - 114.
1
--------- (1377). بررسی میزان سازگاری عنوانها و موضوعهای کتابهای فارسی منتشر شده درایران در فاصله سالهای 1365 – 1375. پایان نامه دکتری. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
2
شاپوری، سودابه (1379). بررسی مشکلات جستجوی موضوعی استفادهکنندگان رایانه ای کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد. پایان نامه کارشناسی ارشد. مشهد: دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
3
مک ایوان، اندرو (1379). استفاده ازسرعنوانهای موضوعی کتابخانه کنگره: هزینه همکاری برای رسیدن به دسترس پذیری. ترجمه مجتبی اسدی. گزیده مقالات ایفلا 98 (آمستردام: 16 – 21 اوت 1998) (ص. 47 – 59). تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
4
Christ, John M. (1972). A Comparison of Sociology Terms with Library Subject Headings. Concepts and Subject Headings (PP. 93 – 123). Metuchen: Scarecrow.
5
Frost, Carolyn O. (1989). Title words as entry vocabulary to LCSH: correlation between assigned LCSH terms and derived terms from titles in bibliographic records with implications for subject access in online catalogs. Cataloging & Classification Quarterly. 10 (1/2), 165-179.
6
Gross, Tina & Taylor, Arlene G. (2005). What Have We Got to Lose? The Effect of Controlled Vocabulary on Keyword Searching Results. College & Research Libraries. Vol. 66(3), 212 – 230. Retrieved August 2, 2006, From <www.ala.org/ala/acrl/acrlpubs/ crljournal/backissues2005a/crlmay05/Gross.pdf>
7
Keller, Barbara (1992). Subject Content through Title: A Master Matching Study in Indian State University. Cataloging and Classification Quarterly. 15(3), 69 – 80.
8
Mc Clellan, Edna (2003). " Subject headings for OCLC Rare book Records: A Case Study". OCLC Systems and Services. 19(3), 100 – 105. Retrieved August 2, 2006 From EMERALD database.
9
Wildermuth, Barbara M. (2004). The Effects of Domain Knowledge on Search Tactic Formulation. Journal of the American Society for Information Science and Technology. 55(3), 246 – 258.
10
Winke, Conrad (1998). An Analysis of Tables of Contents in Recent English – Language Books. Library Resources & Technical Services. Vol. 43(1), 15 – 27.
11
ORIGINAL_ARTICLE
مدیریت اطلاعات در حوزه کتابداری: بررسی کمّی چکیده های مربوط به مدیریت اطلاعات در بانک اطلاعاتی لیزا در سالهای 1990- 2005
سمینار مدیریت اطلاعات، یکی از درسهای دوره دکترای کتابداری و اطلاعرسانی است. به نظر میرسد سرفصل رسمی فعلی این درس و درسهای پیشنیاز آن ابهامهایی دارد. هدف اصلی از بررسی حاضر، روشن کردن حدود و ثغور عناوین مورد بحث در موضوع مدیریت اطلاعات در بافت کتابداری و پیشنهاد یک سرفصل برای آن میباشد. بدین منظور، تلاش خواهد شد تا با استفاده از بررسی بسامدی کلیدواژههای اختصاص یافته به مقالات مربوط به این موضوع در بانک اطلاعاتی لیزا و بررسی تحلیلی محتوای چکیدهها، به تعیین مؤلفههای اصلی مورد بحث در مدیریت اطلاعات پرداخته شود. اهداف فرعی این بررسی، شناسایی نویسندگان و مجلات هسته، همکاری گروهی نویسندگان، زبان اصلی نشر و سالهای پر تألیف این موضوع است. برای دستیابی به این یافتهها، سعی میشود به سؤالهایی از این قبیل پاسخ داده شود: مدیریت اطلاعات در حوزه کتابداری بیشتر به چه موضوعاتی توجه داشته است؟ چه مجلاتی، چه کسانی و به چه زبانی بیشتر در حوزه کتابداری به این موضوع پرداختهاند؟ میزان توجه به این موضوع طی سالهای مورد بررسی به چه صورت بوده است؟ همکاری گروهی بین نویسندگان این موضوع چگونه است؟ با دریافت پاسخهای این پرسشها، میتوان مباحثی از مدیریت اطلاعات را که بیشتر در حوزه کتابداری کاربرد دارند، شناسایی کرده و آنها را به صورتی منسجم و متناسب با نیازهای این رشته در سرفصل درس سمینار مدیریت اطلاعات گنجاند. همچنین، مجلات و نویسندگان تأثیرگذار در این موضوع را شناسایی و معرفی کرد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43889_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2007-09-23
81
106
مدیریت اطلاعات
نویسندگان هسته مدیریت اطلاعات
مجلات هسته مدیریت اطلاعات
فیروزه
زارع فراشبندی
firoozehz@yahoo.com
1
دانشجوی دوره دکترای کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز و عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز
AUTHOR
مرتضی
کوکبی
kokabi80@yahoo.com
2
دانشیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
الـکیـن، جودیـت، لاو، درک (1381). مـدیـریـت اطلاعــات. تـرجمـه زهرا حـداد، ملیحه
1
خوشتراش سندی؛ ویرایش فرزانه امینپور. تهران: سرا.
2
حری، عباس (1384). سایبرنتیک اطلاعات. تقریرات کلاسی دوره دکترای کتابداری و اطلاعرسانی.
3
سلطانی، پوری، راستین، فروردین (1379). دانشنامه کتابداری و اطلاعرسانی. تهران: فرهنگ معاصر.
4
شاهنگیان، محمد حسین (1369). مدیریت اطلاعات و اطلاعرسانی. تهران: دانشگاه امام حسین.
5
وزارت فرهنگ و آموزش عالی، شورای عالی برنامهریزی، کمیته تخصصی علوم تربیتی (1373). مشخصات کلی برنامه و سرفصل دروس دوره دکتری کتابداری و اطلاعرسانی: شاخه برنامهریزی کتابداری. مصوب دویست و هشتادمین جلسه شورای عالی برنامهریزی، مورخ 24/4/1373.
6
هیئت مؤلفان انتشارات مـایـکروسـافـت(1994).فرهنگ تشریحی اصطلاحات کامپیوتری مایکروسافت: مرجعی استاندارد برای استفاده در خانه، مدرسه، کتابخانه و مشاغل. ترجمه مجید سماوی. ویرایش دوم. کانون نشر علوم. تهران: 1373.
7
Wilson, T. (1989). "Towards an information management curriculum". Journal of Information Science, 15: 203-210.
8
LISA: Library & Information Sciences Abstract. [CD 1990-2005].
9
Retiz, Joan M. (2006). ODLIS: Online Dictionary for Library and Information Sciences. Available at: Http//Lu.com/odlis/odlis_ i.cfm, [Last Checked: 30/2/1385].
10
Wikipedia, the free encyclopedia. Available at: http://en.wikipedia. org/wiki/Information_management, [Last Checked : 30/2/1385].
11
Mosaic Technology. Available at: WWW.mosaictec.com/storage /storage_terms.htm, [Last Checked: 30/11/2006].
12
Emporia State University, School of Library and Information Management. Available at: slim.emporia.edu/park/glossary.htm, [Last Checked: 30/11/2006].
13
U.S. Government Accountability Office (GAO). Available at: WWW.gao.gov/policy/itguide/glossary.htm, [Last Checked: 30/11/ 2006].
14
Organized- Lliving.Com. Available at: WWW.organized-living. com/industryterms.html, [Last Checked: 30/11/2006].
15
Curtin University of Technology. Available at: metadata.curtin. edu.au/manual/classification.html, [Last Checked: 30/11/2006].
16
Individual Training United States Army Training Support Center. Available at: https://atiam.train.army.mil/soldierPortal/atia/adlsc/view/ public/6903-1/fm/3-13/glos.htm, [Last Checked: 30/11/2006].
17
Georgia Department of Education. Available at: WWW.doe.k12.ga. us/schools/nutrition/qmgloss.asp, [Last Checked: 30/11/2006].
18
پیوستها
19
پیوست 1: ردهبندی موضوعات مورد بحث در رشته مدیریت اطلاعات (ویلسون، 1989).
20
مباحث کلی مدیریت اطلاعات
21
جنبههای کاربردی
22
بانکداری
23
تجارت و بازرگانی
24
خدمات بهداشتی
25
کارخانهها
26
هوش مصنوعی
27
سیستمهای خبره
28
سیستمهای دانش- محور
29
علم اقتصاد اطلاعات
30
تحلیل هزینه- سودمندی
31
خدمات هزینهدار
32
اطلاعات و بهرهوری
33
اقتصاد اطلاعات
34
فرآیندهای ارزش افزوده
35
آموزش مدیریت اطلاعات
36
مدیریت اطلاعات
37
راهبردهای تجاری
38
رئیس دفاتر اطلاعاتی
39
مدیریت مدارک تحت رایانه
40
منابع اطلاعاتی شرکتها
41
نقشهنمایی اطلاعات
42
مدیریت منابع اطلاعاتی
43
جنبههای نیروی انسانی
44
سیستمهای اطلاعاتی پیوسته
45
جنبههای سازمانی
46
بازبینی راهبردی
47
سیاست اطلاعات
48
سیاستهای اطلاعاتی ملی
49
استفادهکنندگان و استفاده از اطلاعات
50
محاسبه کاربر نهایی
51
نیازهای اطلاعاتی
52
نظریههای سیستمها
53
سیستمهای اطلاعاتی
54
سیستمهای پایگاه دادهای
55
مدیریت دادهها
56
سیستمهای حمایت تصمیمگیری
57
حمایت تصمیمگیری گروهی
58
طراحی
59
پیادهسازی
60
جنبههای قانونی
61
سیستمهای اطلاعات مدیریتی
62
اثرات سازمانی
63
مدیریت پروژه
64
راهبردها
65
درگیر کردن کا ربر
66
فناوری اطلاعات
67
جنبههای مدیریتی
68
مزیت رقابتی
69
راهبردهای مشکلات رایانه
70
تصمیمگیری در مورد انتخابها
71
کاربردهای اقتصادی
72
مراکز اطلاعرسانی
73
کاربردهای قانونی
74
توان فروش و بازاریابی
75
خودکارسازی ادارات
76
جریاندادهای ارتباطهای بینسیستمها
77
جنبههای فناوری
78
نشر الکترونیکی
79
لیزر اپتیک
80
خودکارسازی ادارات
81
تشخیص کاراکترهای نوری
82
رایانههای شخصی
83
ارتباطات از راه دور و فناوری اطلاعات
84
ویدئوتکس (ارسال متن و تصویر)
85
پیوست 2: ردهبندی موضوعات مورد بحث در مقالات مربوط به مدیریت اطلاعات
86
در بانک اطلاعاتی لیزا (زارع، 1385)
87
مباحث کلی مدیریت اطلاعات
88
فراوانی
89
کاربرد مدیریت اطلاعات
90
بانکداری
91
تجارت و بازرگانی
92
خدمات بهداشتی (پزشکی، داروسازی و...)
93
کارخانهها
94
آموزش و دانشگاهها
95
سازمانها و ادارات
96
خدمات اجتماعی
97
هوش مصنوعی
98
سیستمهای خبره
99
سیستمهای دانش- محور
100
علم اقتصاد اطلاعات
101
تحلیل هزینه- سودمندی
102
خدمات هزینهدار
103
اطلاعات و بهرهوری
104
اقتصاد اطلاعات
105
فرآیندهای ارزش افزوده
106
آموزش مدیریت اطلاعات
107
مدیریت اطلاعات
108
تاریخچه، مفاهیم، تعاریف
109
مدیریت مدارک
110
مدیریت محتوا
111
مدیریت دانش
112
مدیریت الکترونیکی و مجازی
113
مدیر اطلاعات
114
رشته مدیریت اطلاعات
115
مدیریت اطلاعات و عوامل مؤثر بر آن
116
راهبردهای تجاری
117
رئیس دفاتر اطلاعاتی
118
مدیریت مدارک تحت رایانه
119
منابع اطلاعاتی شرکتها
120
نقشهنمایی اطلاعات
121
مدیریت منابع اطلاعاتی
122
جنبههای نیروی انسانی
123
سیستمهای اطلاعاتی پیوسته
124
جنبههای سازمانی
125
بازبینی راهبردی
126
استانداردسازی
127
مدیریت اطلاعات جهانی
128
عوامل مؤثر بر مدیریت اطلاعات
129
سیاست اطلاعات
130
سیاستهای اطلاعاتی ملی
131
استفادهکنندگان و استفاده از اطلاعات
132
محاسبه کاربر نهایی
133
نیازهای اطلاعاتی
134
بازیابی اطلاعات
135
نظریههای سیستمها
136
سیستمهای اطلاعاتی
137
سیستمهای پایگاه دادهای
138
مدیریت دادهها
139
سیستمهای حمایت تصمیمگیری
140
حمایت تصمیمگیری گروهی
141
طراحی
142
پیادهسازی
143
جنبههای قانونی
144
سیستمهای اطلاعات مدیریتی
145
اثرات سازمانی
146
مدیریت پروژه
147
راهبردها
148
درگیری کا ربر
149
یکپارچهسازی سیستمها
150
مدلها
151
ارزیابی
152
نگهداری سیستمها
153
موانع و مشکلات سیستمها
154
فناوری اطلاعات
155
جنبههای مدیریتی
156
مزیت رقابتی
157
راهبردهای مشکلات رایانه
158
تصمیمگیری در مورد انتخابها
159
کاربردهای اقتصادی
160
مراکز ا طلاعرسانی
161
کاربردهای قانونی
162
توان فروش و بازاریابی
163
خودکارسازی ادارات
164
جریان دادهای ارتباطهای بین سیستمها
165
جنبههای فناوری
166
نشر الکترونیکی
167
لیزر اپتیک
168
خودکارسازی ادارات
169
تشخیص کاراکترهای نوری
170
رایانههای شخصی
171
ارتباطات از راه دور و فناوری اطلاعات
172
ویدئوتکس (ارسال متن و تصویر)
173
کتابداری و مدیریت اطلاعات
174
ارتباط کتابداری و مدیریت اطلاعات
175
مدیریت اطلاعات در انواع کتابخانهها
176
نقش کتابداران در مدیریت اطلاعات
177
مدیریت کتابخانه و مدیریت اطلاعات
178
نظام اطلاعات مدیریتی کتابخانه
179
مهارتهای مورد نیاز کتابداران
180
خودکارسازی کتابخانهها
181
کاربرد سیستمهای مدیریت اطلاعات در انواع خدمات کتابخانه
182
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و مقایسه رابط کاربر دو میزبان داخلی کتابخانه منطقهای علوم و تکنولوژی و پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران با چهار میزبان خارجی: Proquest ,Elsevier, Emerald ,Ebsco
این پژوهش با هدف بررسی و مقایسة رابط کاربر دو میزبان داخلی (کتابخانه منطقهای علوم و تکنولوژی و پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران) با چهار میزبانخارجی ,Ebsco) (Proquest ,Elsevier ,Emerald ارائهدهنده پایگاههای اطلاعاتی به روش پیمایش تطبیقی انجام گرفته است. با استفاده از سیاهه وارسی جامع با پنج خصیصه (خصیصههای کلی، جستجو، بازیابی، نمایش و کاربرپسندی) تلاش شد تا ضمن شناخت ویژگیها و نقاط قوّت و ضعف هر یک، رابط کاربر میزبانهای داخلی و خارجی با یکدیگر مقایسه شود. یافتههای این پژوهش نشان داد در میزبانهای داخلی، به ترتیب کتابخانه منطقهای علوم و تکنولوژی و پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران و در میزبانهای خارجی به ترتیب Ebsco،,Proquest Emerald و Elsevier در پنج خصیصه مورد بررسی دارای بیشترین ویژگیها هستند. البته، در هنگام ارزیابی و طراحی رابط کاربر پایگاههای اطلاعاتی علاوه بر معیارهای مطرح شده در این سیاهه وارسی، لازم است به عوامل دیگری نظیر سطح تجربه کاربران، پوشش و دامنة موضوعی پایگاههای اطلاعاتی هر میزبان، خصیصهها و کاربرد آنها توجه کافی مبذول شود. این اطلاعات کتابداران را در تصمیمگیری آگاهانه یاری میرساند و به عنوان یک راهنما، در ارزیابی رابط کاربر پایگاههای اطلاعاتی ارائه شده توسط میزبانهای دیگر مورد استفاده قرار میگیرد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43890_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2007-09-23
107
124
کتابخانه منطقهای علوم و تکنولوژی شیراز، پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایرانEbsco
Proquest
Emerald
Elsevier ، رابط کاربر میزبان داخلی و خارجی، پایگاه اطلاعات داخلی و خارجی
جعفر
مهراد
jafar.mehrad2010@gmail.com
1
استاد علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شیراز
AUTHOR
زهره
زاهدی
2
کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی
AUTHOR
دهقانی، لیلا (1384). بررسی و مقایسه نسخههای رایگان Pubmed و Infotrieve با نسخههای تجاریEbsco وFirstsearch پایگاه اطلاعاتی مدلاین. پایان نامه کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه شیراز.
1
- Blessinger, Kelly and Maureen Olle (2003)."Comparison of three primary aggregator databases". Serials Librarian, 45(1): 53-58.
2
- Brennan, Patricia B. M. (1999). "What does electronic full-text really mean? A comparison of database vendors and what they deliver". Reference Services Review, 27(2): 113-120.
3
- Diercks, T. (2003). “Database Evaluation Report: Expanded AcademicASAPvsAcademicSearchPremier”.[Online].<http://libweb/hawaii.edu/uhmlib/news/surveys/eai_asap.htm.>[25MAY 2005]
4
- Ladner, Betty and Barbara Tierney (2002). "CINHAL on the web: EBSCO, OVID and Silver Platter". Charleston Advisor, 3(4): 5-11.
5
- Othman, Rosalina and Nor Sahlawaty Halim (2004). “Retrieval Features for Online Databases: Common, Unique, and expected”. Online Information Review,28(3): 200-210.
6
- Sabin-Kidiss, Luisa (2001)."Assessing the functionality of web-based versions of traditional search engines". Online,25(2): 18-24.
7
- Salisbury, Lutishoor and Usha Gupta (2004). "A comparison review of Inspec on Ebscohost, Engineering Village (EV2), and Institute for Scientific Information (ISI). Charleston Advisor, 6(1):5-11.
8
- Shiri, A.A., Revie, C and G. Chowdhury (2002). “Thesaurus Enhanced Search Interfaces”. Journal of Information Science, 28(2): 111-122.
9
- Simpson, Carol (2001). "An embarrassment of riches: choosing an online periodical database". Book Report, 20(1): 50-52.
10
- Stewart, Ron, Narendra, Vivek and Axel Schmetzke (2004). “Accessibility and Usability of Online Library Databases”. Library Hi Tech, 23(2):265-286.
11
- Tenopir, Carol; Baker, Gayle and William Rabinson (2003). "The art of conjuring e-content". Library Journal, 128(9): 38-47.
12
ORIGINAL_ARTICLE
ارائه الگویی برای میز مرجع دیجیتالی مرکز اسناد و کتابخانة ملّی جمهوری اسلامی ایران بر اساس تحلیل محتوایی میزهای مرجع دیجیتالی کتابخانههای ملّی جهان
در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوا، 33 میز مرجع دیجیتالی کتابخانههای ملی جهان مورد بررسی قرار گرفته است که پس از حذف موارد مشابه و مترادفها، جمعاً 35 ویژگی استخراج و از طریق یک سیاهه وارسی درباره اهمیت وجود آنها در میز مرجع دیجیتالی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، از صاحبنظران نظرخواهی شد. در نهایت، با اعمال حداقل میانگین 3، 22 ویژگی برای طراحی میز مرجع انتخاب و در الگوی پیشنهادی اعمال گردید. پژوهش حاضر به روش تحلیل محتوا انجام و برای اخذ نظرات صاحبنظران از روش پیمایشی استفاده شده است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43891_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2007-09-23
125
148
مرجع دیجیتالی
میز مرجع دیجیتالی
کتابخانههای ملی
فریده
عصاره
osareh-f@gmail.com
1
استاد گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شهید چمران اهواز385
AUTHOR
زاهد
بیگدلی
bigdeli-zahed@yahoo.com
2
دانشیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
علی
منصوری
3
کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شهید چمران اهواز و کتابدار دانشگاه شیراز
AUTHOR
ـ اصغریپوده، احمدرضا (1380). «عناصر و ویژگیهای مهم در طراحی وبسایت کتابخانههای دانشگاهی». کتابداری و اطلاع رسانی، فصلنامه کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد آستان قدس رضوی. جلد 4، شماره 4 ص 35-51.
1
ـ جنابزاده، رؤیا (1382). «خدمات مرجع دیجیتال در کتابخانههای دانشگاهی». دفتر کتابداری، سال سی و هفتم، دفتر چهلم، ص 201-215.
2
ـ جوکار، طاهره (1381). میزهای مرجع مجازی: پدیده عصر ارتباطات. کتابداری و اطلاع رسانی، فصلنامه کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد آستان قدس رضوی. جلد 5، شماره 3، ص 45-56.
3
ـ مرادمند، علی (1384). «ارائه الگویی مناسب برای ارتقای کیفی وبسایت کتابخانة ملّی جمهوری اسلامی ایران از طریق تحلیل محتوایی و ساختاری ویژگیهای وبسایتهای کتابخانههای ملّی جهان با استفاده از نظرات صاحبنطران ایرانی». پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
4
ـ نقی مهر طبایی، اشرف و حامد علیپور حافظی (1384). «استانداردها در خدمات مرجع مجازی». دفتر کتابداری، سال سی و نهم، دفتر چهل و چهارم، ص 209-227.
5
- Accart, Jean-philippe (2006). “SwissInfo Desk: the virtual reference desk project of the Swiss National Library”. New Library World, Vol, 107, no 1224/1225, pp. 228-237. Available at www.emeraldinsight.com
6
- Claoghley, Karen (2004). “Digital reference services: how do the library-based services compare with the expert services?” Library Review, Vol. 53, no 1, pp. 17-23. Available at www.emeraldinsight.com
7
- Lochore, Stephen (2004). “How good are the free digital reference services? A comparison of library-based and expert services”. Library Review, Vol. 53, no.1, pp. 24-29.
8
- Moyo, Lesley M. (2002). “Reference anytime anywhere: towards virtual reference services of Penn State”. The Electronic Library, Vol. 20, no 1, pp. 22-28. Available at: www.emeraldinsight.com
9
- Payne, Georgina F. and Bradbury, David (2002). “An automated approach to online digital reference: the open university library OPAL project”. Program: Electronic Library and Information Systems, Vol. 36, no 1, pp. 5-12. Available at: www.emeraldinsight.com
10
- Sharma, R.K. and Vishwanathan K.R. (2001). “Digital libraries: development and challenges”. Library Review, Vol. 50, no 1, pp. 10-15. Available at: www.emeraldinsight.com
11
- Wasik, J. M (1999). “Building and maintaining digital reference services”.ERIC Digest. Available at:www.ed.gov/ database/ERIC digest/
12
ORIGINAL_ARTICLE
آیا مجلات گرانتر ارزش علمی بیشتری دارند؟
در این مقاله 30 مجله برتر در مؤسسه تحقیقات علمی هند مطالعه و تحلیل شده است. نتایج نشان داددوسوم مجلات برتر دراین مؤسسه توسط ناشران غیرانتفاعی و یک سوم آن توسط ناشرانتجاری منتشر میشود. مقایسه بین قیمتهای عرضه شده از سوی ناشران نشان میدهد مجلههای ناشران تجاری به طور قابل ملاحظهای ازمجلات ناشران غیرانتفاعی گرانتر بوده است، در حالیکهاین تفاوت قیمت دلیل بر کیفیت بالای مجلات چاپ شده توسط ناشران تجاری، یا دلیل بر بالابودن Impact Factor مجلات و یا استفاده بیشتر از این مجلات نبوده است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43893_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2007-09-23
149
166
مجلات علمی ـ پژوهشی
قیمت مجلات
مجلات ناشران غیرانتفاعی
مجلات ناشران تجاری
گلنسا
گلینی مقدم
g-galyani@yahoo.com
1
عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد، گروه علوم کتابداری و اطلاع رسانی ـ دانشکده علوم انسانی
AUTHOR
- Bergstrom, Theodore C (2001). “Free Labor for Costly Journals?” Revised March 15. Available at: http://www.econ.ucsb. edu/~tedb/Journals/jeppdf.pdf
1
- Barschall, Henry H (1986). “The Cost of Physics Journals,” Physics Today. vol. 39, no. 12 , 34-36.
2
- Barschall, Henry H (1988). “The Cost-Effectiveness of Physics Journals,” Physics Today, vol. 41, no.7, 56-59.
3
- Galyani Moghaddam, G (2006). “Scholarly Electronic Journal Publishing: A Study Comparing Commercial and Non-profit/University Publishers” The paper has been accepted for publishing in the Serials Librarian, Vol. 51 (3/4).
4
- Loughner, William (1999). “Top Ten Science Publishers Take 76 Percent of Science Budget” Newsletter on Serials Pricing Issues, No. 221.
5
- Wilder, Stanley J (1998)., “Comparing Value and Estimated Revenue of SciTech Journals,” ARL, Available at: http://www.arl.org/newsltr/200/wilder.html
6
- Bergstrom, Carl T. and Theodore C (2004). Bergstrom, “The Costs and Benefits of Library Site Licenses to Academic Journals,” PNAS, vol. 101, no. 3, 897-902.
7
- “Sales and Earnings Improve at Reed Elsevier (2003). Publishers Weekly, vol. 250, no. 9, 28.
8
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی گرایشهای موضوعی کتابهای اطلاعاتی کودکان و نوجوانان طی سالهای 1380- 1384
پژوهش حاضر به بررسی روند انتشار و گرایشهای موضوعی کتابهای اطلاعاتی کودکان و نوجوانان، طی سالهای 1380 تا 1384 می پردازد. هدف از این پژوهش، تعیین گرایشهای موضوعی کتابهای اطلاعاتی کودکان و نوجوانان طی سالهای مذکور و تعیین خلأها و کمبودهای موجود در موضوعات منتشر شده می باشد. بدین منظور، کتابشناسی کتابهای اطلاعاتی منتشر شده برای کودکان و نوجوانان، در پنج سال مورد مطالعه از طریق جستجو در پایگاه اطلاعاتی کتابشناسی ملی گردآوری و کلیه کتابها در 17 رده موضوعی دستهبندی شدهاند. نتــایج پژوهش نشان میدهد که انتشار کتابهای اطلاعاتی کودکان و نوجوانان تنهـــا در فاصله سالهای 1380 تا 1381 روند رو به رشدی داشته است و از آن پس دچار سیر نزولی شده و در سال 1384 به پایین ترین میزان خود رسیده است.بیشترین درصد موضوعات منتشر شده طی سالهای 1380 تا 1384، به ترتیب مربوط به موضوعات علوم (2/38%)، سرگذشتنامه ها (26/16%)، و تاریخ و جغرافیا (9% ) میباشد. همچنین، موضوعات جامعه شناسی، کشاورزی، و ادبیات به ترتیب با 38/.%، 64/0% و 89/0% کمترین عناوین منتشر شده می باشند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43894_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2007-09-23
167
180
کتابهای اطلاعاتی کودکان و نوجوانان
ادبیات کودکان و نوجوانان
ایران
آزاده
غیبیزاد
1
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا (س)
AUTHOR
ابراهیمی کلهرودی، خدیجه (1378). «بررسی وضعیت ترجمه کتابهای کودکان ۳ تا ۱۱ سال،۱۳۶۶ – ۱۳۷۵». پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران.
1
ایمن ، لیلی؛ توران میرهادی و مهدخت دولتآبادی (1356). گذری در ادبیات کودکان، تهران، شورای کتاب کودک.
2
حجازی، بنفشه (1374). ادبیات کودکان و نوجوانان: ویژگی ها و جنبهها، تهران، نشر روشنگران.
3
شعاری نژاد، علی اکبر (1364). ادبیات کودکان، تهران، اطلاعات.
4
طاهری لطفی، میترا (1378). «بررسی وضعیت کتابهای کودکان و نوجوانان 1357- 1371». پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران.
5
طوفانی اصل، وحید (1369). «مقایسه کمی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دوره های 1345- 1351، 1358- 1367». پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
6
عبدلی، مهشید (1378). «بررسی وضعیت کتابهای داستانی کودکان در سالهای 1372- 1374». فصلنامه کتاب. دوره دهم. 2: 101- 111.
7
---------- (1383). «گرایشهای موضوعی کتابهای داستانی کودکان». فصلنامه کتاب. دوره پانزدهم2: 107- 114، 1383
8
علی پور، محمدعلی (1379). آشنایی با ادبیات کودکان، تهران، تیرگان.
9
میرحسینی، زهره (1366). «سیر موضوعی در داستانهای کودکان و نوجوانان (۱۳۶۵ – ۱۳۵۷)». پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
10
ORIGINAL_ARTICLE
آشنایی با شیوههای تحلیل گزارش فرایند داد و گرفت (تعامل) در نظامهای اطلاعات الکترونیکی
تهیه آمارهای استفاده کاربران از منابع اطلاعاتی، همیشه مدنظر کتابداران و مدیران کتابخانهها بوده است. با وجود فناوریهای نوین و تغییر در الگوی استفاده از منابع، آمارهای استفاده بهصورت دیگری نیز تهیه میشود که با تجزیه و تحلیل تعاملهای کاربران، قابل انجام است. این روش، که از رفتار کاربران در استفاده از منابع و نظامهای اطلاعاتی بهدست میآید، تحلیل گزارش تعاملات (TLA) نامیده میشود. در این روش، کلیه فعالیتهای کاربران مورد پیگیری قرار گرفته تا الگوی استفاده از منابع اطلاعاتی کشف و ترسیم شود. بهمنظور سنجش رضایت کاربران منابع، از پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده و برای بررسی میزان و نحوه استفاده از منابع، از روش تحلیل گزارش تراکنش استفاده میشود. این دو روش بهعنوان مکملی برای شناخت جامعه استفاده کننده از منابع بهکار گرفته میشوند. ترکیبی از این دو روش باعث میشود از کاربران شناخت بیشتری حاصل شده و بررسی رویکرد آنان در محیط الکترونیکی، به بهبود خدمات اطلاعاتی منجر شود. در این مقاله، سعی شده به جنبههای عملی و نظری تحلیل گزارش پرداخته شود تا شناخت بیشتری از این روش حاصل گردد و مورد مطالعه کاربران قرار گیرد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43896_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2007-09-23
181
204
تحلیل گزارش تعاملات
TLA
استفاده از منابع الکترونیکی
رفتار اطلاعیابی
الگوی استفاده کاربر
رضا
رجبعلی بگلو
reza.beglou@gmail.com
1
کارشناس ارشد رشته علوم کتابداری
AUTHOR
زوارقی، رسول (1384). تحلیل گزارشهای وب، روشی نوین برای ارزیابی عملکرد وبسایتها: مطالعه موردی: وبسایت مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران. اطلاعشناسی، جلد دوم، شماره3و4، ص116- 88 .
1
ستوده، هاجر (1382). روش تحلیل گزارشهای وب (وبلاگ). اطلاعشناسی، شماره 1، ص69-84.
2
Ahmed, Taha (2004). Wired research: Transaction log analysis of e-journal databases to assess the research activities and trends in UAE universities. Nord I&D, knowledge and change. [Online]: < http://www2.db.dk/NIOD/taha.pdf>
3
ANSI/NISO Z39.7 (2004). Information services and use: Metrics & statistics for libraries and information providers –data dictionary. [Online]: < http://www.niso.org/committees/committee _ay.html>
4
Bokhari, Rahat H (2005). The relationship between system usage and user satisfaction: a meta-analysis. The Journal of Enterprise Information management, Vol. 18 No. 2, pp. 211-234. [Online]: < DOI 10.1108/17410390510579927>
5
Bollen, Johan et al (2003).Usage Analysis for the Identification of Research Trends in Digital Libraries. D-Lib Magazine. V.9 N.5. [Online]:< DOI: 10.1045/may2003-bollen> Click through tracking. [Online]: http://www.maxprog.scripts/click/index.html
6
Covey, D (2002). Usage and usability assessment: library practices and concerns. Washington, DC: Digital Library Federation and Council on Library and Information Resources. Council on Library and Information Resources. [Online]:http://www.clir.org/ pubs/reports/pub105/contents.html
7
E-Journal User Study Report of First Survey March 2002. [Online]: < http://ejust.stanford.edu/findings/report_survey1.html>
8
EZproxy – Overview. [Online]: http://www.lavasoftware.net/ en/content/ezproxy/overview.htm
9
Griffiths, Jillian R (2002). An improved method of studying user-system interaction by combining transaction log analysis and protocol analysis. Information Research, Vol. 7 No. 4, ICOLC: International Coalition of Library Consortia. [Online]: www.icolc. org/
10
Jamali, Hamid R., David Nicholas and Paul Huntington. (2005). The use and users of scholarly e-journals: a review of log analysis studies. Aslib Proceedings: New Information Perspectives Vol. 57 No.6, 2005 pp. 554-571. [Online]: <DOI 10.1108/000125305 10634271>
11
Jansen, Bernard J (2006). Search log analysis: what it is, what’s been done, how to do it. Library & Information science research. N.28, Pp.407-432. [Online]: <DOI:10.1019/j.lisr.2006. 06.005>
12
Kidd, Tony (2002). Electronic journal usage statistics: present practice and future progress. [Online]: < http://www.lboro.ac.uk/ departments/ls//lisu/downloads/statsinpractice-pdfs/kidd.pdf>
13
Ke, Hao-Ren et al (2002). Exploring behavior of E-journal users in science and technology: transaction log analysis of Elsevier’s Science Direct onsite in Taiwan. Library & Information Science Research. N.24, Pp. 265-291.
14
Luther, Judy (2001). White paper on electronic journal usage statistics.Council on Library and Information Resources, [Online]: < http://www.clir.org/pubs/reports/pub94/pub94.pdf>
15
Moukdad, Haidar & Andrew Large (2001). User’s Perceptions of the web as revealed by transaction log analysis. Online Information Review, V.25, N.6. Pp.349-358.
16
Nicholas, David et al (2006). What deep log analysis tells us about the impact of big deals: case study Ohio link. Journal of documentation, V.62, N.4 Pp. 482-508.
17
Nicholas, David et al (2000). Evaluating consumer website logs: a case study of The Times/The Sunday Times website. Journal of Information Science, V, 26: pp. 399 - 411.
18
Peters, Thomas A (2002). What’s the use? The value of e-resource usage statistics. New library world, V.103, N.1172/1173, pp.39-47. [Online]: <DOI:10.1108/03074800210415050>
19
White, Andrew & Eric Djiva kamal (2006). E-Metrics for library and information professionals. London: Facet publication.
20
Yi, Kwan (2006). User search behavior of domain- specific information retrieval systems: an analysis of the query logs from psycINFO and ABC-Clio’s Historical Abstracts/America: history and life. Journal of American society for information science and technology, N.57(7), Pp.1208-1220.
21
Yun Gi Woong et al (2006). On the validity of client-side Vs server-side web log data analysis. Internet Research, V.16 N.5. Pp.537-552.
22
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی وضعیت شرایط فیزیکی کتابخانههای دانشگاهی ایران
در این نوشته کیفیت هوای مناسب داخل کتابخانه برای مراجعهکننده و منابع کتابخانهای توضیح داده شده است . روشهای پیشگیری از آتشسوزی، سر و صدا، گرد و غبار و هوای آلوده و سمّی در محیط کتابخانه، همراه با ذکر جزئیات ارائه و ضرورت و نحوة تهیه روشناییمناسب، گرمای استاندارد، میزان رطوبت لازم و یکنواخت، تهویه و جابجایی هوا بر اساس استانداردهای کتابخانهها ذکر گردیده است. همچنین، وضعیت هوای داخل ساختمان کتابخانههای دانشگاهی ایران و نوع وسایل و تجهیزات تأمینکننده شرایط هوای مناسب بررسی و در قالب جدولهایی ارائه شده است. با توجه به ارزان بودن قیمت انرژی در ایران، اکثر کتابخانههای مورد بررسی شرایط و امکانات لازم برای تأمین هوای مناسب در کتابخانهها را فراهمکردهاند. از طرفی، نظر به اینکه کتابداران نقش و مسئولیت کمتری در طراحی و ساخت کتابخانهها دارند، تهیه بعضی از امکانات مانند وسایل و تجهیزات کنترلکننده رطوبت و گرد و غبار درکتابخانههای دانشگاهی ایران کمترمورد توجه بوده است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43899_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2007-09-23
205
217
وسایل وتجهیزات کتابخانه
ساختمان کتابخانه
روشنایی کتابخانه
رطوبت کتابخانه
آتشسوزی کتابخانه
هادی
شریف مقدم
sh-mogadam@pnu.ac.ir
1
مدیر گروه کتابداری دانشگاه پیام نور
AUTHOR
- Bush, Cormel C. and Halcyon R. Enssle (1994). Indoor Air Quality: Planning and Managing Library Buildings. In: Advances in Librarianship, V. 18 . New York: Academic Press, pp. 215-36.
1
- Dyer, Hilary (1995). “Work Station Design for library Automation.” In: encyclopedia of library and Information science, V. 55, supplement 18. New York : Marcel Dekker INC, pp. 319-77.
2
- Hughes R. T. and O’Brien, D. M. (1986). “Evaluation of Building Ventilation Systems.” American Industrial Hygiene Association Journal, 47(4), pp. 207-213.
3
- Samet, J. and Spengler, J. D. eds (1991). Indoor Air pollution: A Health Perspective. - Baltimore: Johns Hopkins University Press, 217 p.
4
- Sharif Moghaddam , Hadi (2001). “ University Library Buildings in Iran : a Critical Study” ,thesis submitted to Panjab university , Chandigarh , India , 282 p.
5
- Thompson, Godfrey (1989) Planning and Design of Library Buildings – London: Butterworth Architecture, 224 p.
6