ORIGINAL_ARTICLE
از آرمانها تا واقعیت: تحلیلی از مهمترین چالشها... و رویکردهای سازماندهی اطلاعات در عصر حاضر
سازماندهی اطلاعات همواره از دغدغهها و کارکردهای اصلی حرفه کتابداری و اطلاعرسانی بوده و نقش زیربنایی در فرایند مدیریت اطلاعات (تولید، توزیع و اشاعه) داشته است. اصول و قواعد تدوین شده در این زمینه در طول زمان تحول و توسعه یافته و هدف آنها ایجاد چارچوبی برای سازماندهی آرمانی اطلاعات بوده است. با وجود این آرمانگرایی، سازماندهی اطلاعات در عمل و بویژه در محیط الکترونیکی و شبکهای کنونی، با چالشها و دشواریهای اساسی روبه روست. هدف مقاله حاضر، شناسایی و تحلیل این چالشهاست. این نوشته تلاش دارد برخی پرسشهای اساسی ناشی از شرایط جدید را مطرح کند. مهمترین چالشهای مورد بررسی در سازماندهی اطلاعات عبارتند از: افزونگی منابع اطلاعاتی در شکلهای گوناگون، دشواری در تعیین مبنای توصیف منابع، محدودیت سازماندهی در مبدأ تولید منابع، دشواری کنترل مستند نامها و موضوعها در سطح ملی و جهانی، تضاد میان شیوههای پیش همارایی و پس همارایی، کاستیهای فهرستهای رایانهای در بازیابی و نمایش اطلاعات و تضاد میان فهرستنویسی و نمایهسازی در موتورهای کاوش. در پایان، ضمن دستهبندی این چالشها، راهکارهایی برای فایق آمدن بر آنها ارائه شده است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43812_8a153fad1108903b238758997a051322.pdf
2007-12-22
5
26
سازماندهی اطلاعات
فهرستنویسی
محیط رایانهای
چالشهای سازماندهی
رحمت الله
فتاحی
fattahi@ferdowsi.um.ac.ir
1
استاد دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
- حری، عباس (1373). «مسائل و مشکلات ذخیره پیش همارا و بازیابی پسهمارا در نظام کامپیوتری»، فصلنامه کتاب، سال پنجم، ش 3و 4: 8-15.
1
- خسروی، عبدالرسول (1383). وب نامرئی. فصلنامه علوم اطلاعرسانی، ش20 (2-1): 51-58.
2
- فتاحی، رحمتالله (1376 الف). «آینده فهرستنویسی: فهرستنویسان حرفهای زیادی برای گفتن دارند»، فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، سال اول، ش 2: 60-72.
3
- ------------ (1376 ب). «تجدید نظر در اصول و قواعد فهرستنویسی» فصلنامه کتاب. سال هفتم، ش4 (زمستان 1376): 39-54.
4
- ----------- رویکردهای نو به ساختار پیشینه های کتابشناختی و نمایش آثار در فهرستهای گرافیکی با استفاده از فناوری فرامتن. در: فهرستهای رایانه ای: کاربرد و توسعه؛ مجموعه مقالات همایش کاربرد و توسعه فهرستهای رایانه ای در کتابخانه های ایران، 27 و 28 آبان 1378، مشهد. دانشگاه فردوسی؛ تهران:مرکز اطلاعرسانی و خدمات علمی جهاد سازندگی، 1379،253ـ268.
5
- ----------- (1380). «چالشهای سازماندهی منابع دانش در آغاز قرن بیست و یکم با نگاهی به فهرستنویسی در ایران». فصلنامه کتاب. دوره دوازدهم، ش4: 59-83.
6
- ---------- (1382). «تحلیلی بر ارزش افزوده اطلاعات و نظامهای اطلاعاتی»، فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، سال ششم، ش 2 : 1-28.
7
- ---------- (1384). فهرستنویسی: اصول و روشها، ویرایش چهارم، تهران: نشر کتابدار.
8
- فتاحی، رحمت الله و مهری پریرخ (1379) «بررسی و ارزیابی کیفیت نمایش اطلاعات در فهرستهای رایانهای». در: فهرستهای رایانهای: کاربرد و توسعه؛ مجموعه مقالات همایش کاربرد و توسعه فهرستهای رایانه ای در کتابخانه های ایران،27و28 آبان 1378، مشهد: دانشگاه فردوسی؛ تهران: مرکز اطلاعرسانی و خدمات علمی جهاد سازندگی،323ـ 352.
9
- منصوریان، یزدان (1382). جنبههای فنی و غیر فنی وب نامرئی، اطلاعشناسی، دوره اول، شماره 2، ش 153.
10
- ----------- (1383). «اینترنت پنهان و منابع اطلاعاتی نهفته در اعماق نامرئی شبکه جهانی گستر وب»، کتابداری و اطلاعرسانی، سال هفتم، ش 1: 25-42.
11
- Baker, Nicholson. (1994). Annals of scholarship: discards. New Yorker (4 April): 64-86.
12
- Chowdhury, G. G. (1999). “Template Mining for Information Extraction from Digital Documents”, Library Trends, v48 n1 p182-208.
13
- Fattahi, Rahmatollah. (1996). "Super Records: An approach towards the Description of Works Appearing in Various Manifestations", Library Review, vol. 45, no. 4: 19-29
14
- Fattahi, Rahmatollah. (1997). AACR2 and Catalogue Production Technology: relevance of cataloguing principles to the online environment" in The Principles and Future Development of AACR: Proceedings of the International Conference on the principles and Future Development of AACR, Toronto, 23-25 October 1997. Edited by Jean Weihs.-- Chicago: ALA, Canadian Library Association, Library Association, 1998: 17-43.
15
- Fattahi, R. and Afshar, E (2006). "Added value of information and information systems", Library Review, vol. 55, no. 1/2: 132-147.
16
- Gorman, Michael (1997). "What is the future of cataloguing and cataloguers? 63rd IFLA General Conference - Conference Programme and Proceedings - August 31- September 5, 1997.
17
- Gorman, Michael (2003). “Cataloguing in an Electronic Age.” Cataloging & Classification Quarterly 36.3-4: 5-17.
18
- Griffiths, J. and King, D. (1993), Special Libraries: Increasing the Information Edge. Washington, DC:Special Libraries Association.
19
- Hayes, R. (1997), "Economics of information", International encyclopedia of information and library science/ edited by John Feather and Paul Sturges. London; New York: Routledge, pp.116-129.
20
- Keyes, A. (1995), "The Value of the Special Library: Review and Analysis", Special Libraries, Vol. 86 No. 3, pp. 172-187.
21
- Koenig, M. (1992), “The Importance of Information Services for Productivity: Under-recognized and Under-invested”, Special Libraries, Vol. 83, No. 4, 199-210.
22
- McGee, J. and Prusak, L. (1993), Managing Information Strategically. The Ernst & Young Information Management Series. New York: John Wiley & Sons, Inc.
23
- Marcum, Deanna B. (2005). The future of cataloging: Address to the Ebsco Leadership seminar, Boston, Massachuset, 16 January 2005. Available online: http://www.loc.gov/library/reports/Cataloging Speech.pdf.
24
Svenonius, Elaine (2000). The intellectual foundation of information organization. Cambridge, Mass.: The MIT Press. P. 7.
25
پیوست شماره1. تنوع و تعداد بازیافت یک عنوان خاص (شاهنامه) (تاریخ بازیابی: 23/10/85)
26
تعداد صفحات بازیابی شد
27
شکل عنوان
28
پیوست شماره2. تنوع و تعداد بازیافت یک پدیدآورنده (فردوسی) (تاریخ بازیابی: 23/10/85)
29
تعداد صفحات بازیابی شده
30
شکل نام
31
تعداد صفحات بازیابی شده
32
شکل نام
33
ORIGINAL_ARTICLE
مارک ایران به کجا میرود؟... بررسی مارک ایران در سه مرحله
از هنگامی که اندیشة تولید مارک ایران به عنوان موضوع یک پایان نامه شکل گرفت تاکنون که مارک ایران در «سیستم جامع کتابخانة ملی (رسا)» به منزلة بخشی از پایگاه اینترنتی سازمان اسناد و کتابخانة ملّی جمهوری اسلامی ایران دیده میشود، سه مرحله طی شده است: مارک ایران به صورت یک پایان نامة دکتری، دستنامة مارک ایران و شکل عملیاتی آن در «سیستم جامع کتابخانة ملی (رسا)». مارک ایران طی این سه مرحله، تغییراتی داشته که محتوای نوشتة حاضر را تشکیل می دهد. آنچه تلاش میشود در این نوشته ارائه شود، میزان وابستگی هر مرحله به تغییرات و پیشنهادهایی است که در مرحلة پیش از آن انجام شده، و نیز تعیین این نکته است که آیا مارک ایران در حال طی کردن سیری کمالگرا یا نقصگراست.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43864_3593f7136758a4dfee39185b4b152f0b.pdf
2007-12-22
27
48
مارک
مارک ایران
سیستم جامع کتابخانة ملی (رسا)
مرتضی
کوکبی
kokabi80@yahoo.com
1
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
- مارک ایران (1381). کمیتة ملی مارک ایران. ـ تهران : کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
1
- Kokabi, Mortaza (1994). Development of a Machine-Readable Cataloguing (MARC) Format for Iran. Ph.D. Diss., The University of New South Wales, Australia.
2
ORIGINAL_ARTICLE
نقد و نظری بر مسئله از دست دادن منابع در کتابخانهها ... با نگاهی به کتابخانههای آستان قدس رضوی
این مقاله با دید تحلیلی، مسئله از دست دادن منابع را در کتابخانهها ـ با نگاهی به کتابخانههای آستان قدس رضوی ـ مورد بررسی قرار میدهد و ضمن اشاره به روشهای مرسوم حفظ و نگهداری منابع، به محدودیتهای هر یک از آنها نیز به صورت اجمالی میپردازد و راهکارهای جنبی به کار گرفته شده برای کاهش نگرانی کتابداران و ابوابجمعداران نسبت به منابع از دست رفته ازجمله مسئله افت و میزان آن را بررسی مینماید. پس از آن، بحث اصلی یعنی پیامدهای نگرانی مدیران و ابوابجمعداران بر مدیریت منابع را مورد تبیین قرار میدهد و در نهایت راهکارهایی را برای کاهش نگرانی کتابخانهها تحت عناوین بازنگری در مورد میزان درصد افت منابع، پیگیری نظاممند دیرکرد منابع کتابخانه، انجام رفخوانی منظم و دقیق، اختصاص درصد افت قانونی متغیر برای کتابهای خاص، اختصاص درصد افت قانونی متغیر برای انواع کتابخانهها ارائه مینماید.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43865_f9888f1613ffa9710fd9dd3af50f0e2e.pdf
2007-12-22
49
64
سرقت منابع
افت منابع
گم شدن منابع
رفخوانی
محمود
سالاری
salari1000@gmail.com
1
کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاعرسانی، معاون هماهنگی و رئیس کتابخانه مرکزی سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
AUTHOR
ـ اسناد رفخوانی سال 1379 موجود در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی.
1
ـ اسناد رفخوانی سال 1385 موجود در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی.
2
ـ بخشنامه وزارت امور اقتصادی و دارائی مورخ 12/4/1385 با شماره نامه 13578/4809/51.
3
ـ جمالی، فیض ا... (1385). «نگاهی به سیستم امنیت کتابخانهها» مجله الکترونیکی پژوهشگاه مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، دوره پنجم ، شماره دوم ، 5/9/1385.
4
ـ دوازدهمین صورتجلسه کمیته تحقیق و توسعه کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی مورخ 4/7/1385.
5
ـ سلطانی، پوری«پاسخ به نامه رئیس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در مورد میزان استاندارد افت کتاب» با شماره نامه 5457 مورخ 19/9/69 بایگانی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی.
6
ـ سلطانی، پوری و فردین راستین (1365). اصطلاحنامه کتابداری، تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، ص 154.
7
ـ شاکری، رمضانعلی (1367). گنج هزار ساله (کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی)، مشهد: کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، ص 152.
8
ـ مصوبه هیئت وزیران مورخ 11/7/72 بند 12 موضوع تبصره 3 ماد4 فصل اول آیین نامه اموال دولتی.
9
ـ صورتجلسه تغییر و تحول ابوابجمعداری تالار قفسه باز کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در سال 1376.
10
ـ یکصد و سی و ششمین جلسه هیئت امنای کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، بند 4 ،مورخ 7/4/71.
11
- Burnett, C (1990). "Analysis of inventory losses from Long Beach Public Library". Library And Archival Security 10(1), 3-33.
12
- Burrows, J. and Cooper, D( 1992). Theft and Loss from UK Libraries: A National Survey. Home Office Police Research Group, Crime Prevention Unit Paper No.37. London: Home Office Police
13
Research Group.
14
- Griffith, J W (1974). "Library thefts: a problem that won’t go away", American Libraries, 9(4), 224-7.
15
- Jackson, M (1991). "National Conference on Library Security" Library Association Record,93(6) 394-7.
16
- Lincoln, A J (1984). Crime in the library: a study of Patterns, impact and security. New York and London, R.R. Bowker.
17
ORIGINAL_ARTICLE
نظریه برچسبگذاری و برچسبهای موضوعی در ... سازماندهی اطلاعات: نگاهی تطبیقی از زاویه ارتباطهای متقاعدگرانه
مدتهاست متخصصان حوزه اطلاعرسانی برای سازماندهی موضوعی مدارک به منظور بازنمون موضوعیت آنها در تسهیل مصالحه میان زبان کاربر و نظام بازیابی اطلاعات، از برچسبهای موضوعی استفاده می کنند. نظرهای صاحبنظران در این حوزه عمدتاً منحصر به بحث عملکردی ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات است، حال آنکه صرف استفاده از برچسبگذاری به منظور اطلاعرسانی، میتواند ریشه های نظری قویتری نیز داشته باشد. بحث متقاعد سازی در حوزه ارتباطها و نیز نظریه برچسبگذاری در دو حوزه علوم اجتماعی و روانشناسی، از جمله مباحثی است که انگاره های بنیادین مشترک بسیاری با برچسبگذاری موضوعی مطرح در سازماندهی اطلاعات دارد و به صورتی کاملاً ضمنی مورد استفاده متخصصان حوزه واقع شده است. مقالة حاضر با نگرشی تطبیقی، در پی تبیین روشنتر این روابط نظری و معرفی زمینه های نظری جدید در مطالعة مسائل مربوط به انتخاب اصطلاحهای موضوعی برای مدارک است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43867_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2007-12-22
65
88
برچسبهای موضوعی
سازماندهی موضوعی
نظریه برچسبگذاری
ارتباطها و متقاعدسازی
شعله
ارسطوپور
arastoopoor@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
اسدالله
آزاد
azad196@ferdowsi.um.ac.ir
2
دانشیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
ـ باکلند، مایکل (1382). خدمات کتابخانه درنظریه و عمل. ترجمه مرتضی کوکبی. تهران: چاپار.
1
ـ جرافسکی، دانیل و جیمز مارتین (1384). «معناشناسی واژگانی». در معنا شناسی و بازیابی اطلاعات: هفت گفتار. ترجمه جعفر مهراد و محمدرضا فلاحت فومنی. شیراز: کتابخانه رایانهای یا کتابخانه منطقه علوم و تکنولوژی. صفحه: 102 – 41.
2
ـ حری، عباس (1383). «زنجیره داوری ربط در فرایند انتقال اطلاعات». اطلاعشناسی. سال دوم، شماره 1. صفحه: 193 – 178.
3
ـ حکیم آرا، محمدعلی (1384). ارتباطات متقاعد گرانه و تبلیغ. تهران: سمت.
4
ـ دیانی، محمدحسین (1376). «نظرات بنیانی درباره کتابخوانی». کتابداری و اطلاعرسانی. دوره اول، شماره 2. صفحه13 – 10.
5
ـ ساراسویک، تفکو (1381). «علم اطلاعرسانی». مبانی، تاریخچه و فلسفه علم اطلاعرسانی (گزیده مقالات). گردآوری علیرضا بهمن آبادی. تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. صفحه: 84 – 49.
6
ـ سولسو، رابرت (1381). روانشناسی شناختی. ترجمه فرهاد ماهر. ویرایش 2. تهران: نشر رشد.
7
ـ صفوی، کورش (1380). «نگاهی به مسئله شمول معنایی». گفتارهایی در زبانشناسی . تهران: هرمس. صفحه: 198 – 191.
8
ـ فاگمن، رابرت (1374). تحلیل موضوعی و نمایهسازی: مبانی نظری و توصیه های عملی. ترجمه علی مزینانی. تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
9
ـ فتاحی، رحمت الله (1383). «تحلیل عوامل مؤثر بر نسبی بودن ربط در نظامهای بازیابی اطلاعات». اطلاعشناسی. سال دوم، شماره 1. صفحه: 22 – 7.
10
ـ فلبر، هلموت (1381). مبانی اصطلاح شناسی. ترجمه محسن عزیزی. تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.
11
ـ قریشی، زهره (1383). «بررسی نظر دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد درباره خواندن به قصد یادگیری، خواندن به قصد لذت، خواندن به قصد تصمیم گیری و دو اصل معقول اندیشی و کمترین کوشش». کتابداری و اطلاعرسانی. دوره هفتم. شماره 4. صفحه 43.
12
ـ کریمی، یوسف (1379). نگرش و تغییر. تهران: نشر ویرایش.
13
ـ لیتل جان، استیفن (1384). نظریه های ارتباطات. ترجمه مرتضی نوربخش و اکبر میرحسنی. تهران: جنگل.
14
ـ نشاط، نرگس (1382). «هرمنوتیک و بازیابی اطلاعات». اطلاعشناسی. سال اول، شماره 2. صفحه 46 – 33.
15
- Capurro, R. (2000). “Hermeneutics and the Phenomenon of Information”. Metaphysics, Epistemology, and Technology. Research in Philosophy and Technology. Vol. 19. P. 79-85. Available at: http://www.capurro.de/ny86.htm
16
- Cialdini, R; Petty, R. & Cacioppo, J. (1981). “Attitude and Attitude Change”. Annual Review of Psychology. No. 32. P. 357 – 404.
17
- Clark, J.; Wegener, D. & Fabrigar, L. (2006).“Attitude accessibility and message processing: The moderating role of message position”. Journal of Experimental Social Psychology. (IN Press).
18
- Crystal, D. (1987). “Semantics”. In The Cambridge Encyclopedia of Language. London: Cambridge Press. P. 100 – 107.
19
- Downs, William R. (1997). “Control theory, labeling theory, and the delivery of services for drug abuse to adolescents”. Adolescence, Spring. Available at:http://www.findarticles. com/p/articles/mi_m2248/is_n125_v32/ai_19417313
20
- Mizzaro, S. (1998). “How Many Relevances in Information Retrieval”. Interacting with computers. Vol. 10(3). P. 305—322. Available at: http://www.dimi.uniud.it/~mizzaro/research/papers/IwC. pdf
21
- Petty, R.; Weeler, C. & Bizer, G. (2000). “Is There One Persuasion Process or More?Lumping Versus Splitting in Attitude Change Theories” Psychological Inquery. P. 156 – 163. Accessed from: EBSCO. On: 2007-01-14.
22
- Petty, R.; Wegener, D. & Fabrigar, L. (1997). “Attitudes and Attitude Change”. Annual Review of Psychology. No. 48. P. 609 – 647.
23
- Pierro, A. et al. (2005). “Informational length and order of presentation as determinants of persuasion”. Journal of Experimental Social Psychology. No. 41. P. 458–469.
24
- Tormala, Z. & Petty, R. (2007). "Contextual Contrast and Perceived Knowledge: Exploring the Implications for Persuasion”. Journal of Experimental Social Psychology. No. 43 P. 17 – 30.
25
- Woelfel, J. & Fink, E. (1980). The Measurement of Communication Process: Galileo Theory and Methods. NewYork: Academic Press.
26
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی عوامل تسهیلکننده و بازدارندة مطالعه و رابطة نگرش به مطالعه و کتابخوانی با الگوی انگیزشی مزلو
پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایشی، انگیزة مطالعه و کتابخوانی و رابطه آن با الگوی انگیزشی مزلو را مورد بررسی قرار داده است. نمونهای متشکل از 1535 نفر در دامنه سنی 12 تا 60 سال از چهار شهر استان خراسان رضوی(کلات، تربت حیدریه، فردوس و مشهد) به شیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و پرسشنامه بین آنها توزیع شد. نتایج پژوهش نشان داد بالاترین سطح نیاز جامعه مورد مطالعه، «نیاز به احترام» است. نیازهای «تعلق و دوستداشتن»، «خودشکوفایی»، «ایمنی» و «فیزیولوژیک» در مرتبههای بعدی قرار دارند. تمامی عوامل بازدارنده و تسهیل کننده مورد مطالعه در این پژوهش، نقش زیادی در بازدارندگی و تسهیل کنندگی مطالعه و کتابخوانی داشتهاند. آزمودنیها نگرش مثبت نسبت به مطالعه داشته و این نگرش از جنبه شناختی بالاتر از جنبه هیجانی قرار دارد. بین سطوح 1،3،4و5 سلسله مراتب نیازهای مزلو، با نگرش به مطالعه، رابطهای معنادار وجود دارد. بین افراد در دامنة سنی 35-31 با افراد در دامنههای سنی 15-10، 20-16 و25-21 سال تفاوت معناداری در نگرش به مطالعه پیدا شد. همچنین، افراد با مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر تفاوتی معنادار را با افراد با مدارک تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در گرایش به مطالعه از خود نشان دادند. از سوی دیگر، نتایج تحلیل واریانس نشان داد بین مشاغل فرهنگی و سایر مشاغل مانند کارمندان، نظامیان، مشاغل آزاد، افراد بیکار و کارگران، تفاوت معناداری در گرایش به مطالعه وجود دارد. نتایج آزمون T نشان داد زنان به طورمعناداری نسبت به مردان دارای گرایش مثبت به مطالعه و کتابخوانی هستند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43868_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2007-12-22
89
110
انگیزة مطالعه
کتابخوانی
نگرش به مطالعه
سلسله مراتب نیازهای مزلو
محمدعلی
قناویزچی
1
کارشناسی ارشد روانشناسی و عضو گروه پژوهشی کاوش
AUTHOR
محمدرضا
داورپناه
2
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
ـ اخوان بهابادی، محمدرضا(1375). نقش دبیران و پیشرفت تحصیلی در ایجاد گرایش به مطالعه در دانشآموزان سوم متوسطه دبیرستانهای شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
1
ـ استینگر، رالفسی(1370). راههای تشویق به مطالعه. ترجمه پروانه سپرده، تهران: هیأت امنای کتابخانههای عمومی کشور.
2
ـ امیری، یحیی(1375). بررسی نیازهای مدیران مدارس شهر تهران براساس سلسله مراتب نیازهای مزلو. پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
3
ـ دیانی ،محمدحسین(1379).نظرات بنیانی درباره کتابخوانی .کتابداری و اطلاعرسانی، جلد 1،شماره 2،ص 9.
4
ـ زرسازی، مصطفی(1383). بررسی علل و عوامل عدم گرایش جوانان به مطالعه کتاب. کیهان، شماره17992.
5
ـ سجادیان، محمد( 1378). بررسی سلسله مراتب نیازهای مدیران مدارس دولتی شهر تهران بر اساس سلسله مراتب نیازهای مزلو. تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.
6
ـ سرایی،حسن(1375). مقدمهای بر نمونهگیری در تحقیق. تهران: سمت.
7
ـ شولتز، دوان (1377). نظریههای شخصیت. ترجمه کریمی و همکاران، تهران: نشر ارسباران.
8
ـ قریشی، زهره (1384). بررسی نظر دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد درباره خواندن به قصد یادگیری، خواندن به قصد لذت، خواندن به قصد تصمیمگیری و دو اصل معقولاندیشی و کمترین کوشش. کتابداری و اطلاعرسانی، دوره هفتم ،شماره 4.
9
ـ کارور، چارلز؛ مایکل شییر (1375). نظریههای شخصیت. ترجمه احمد رضوانی، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
10
ـ گیج، نیت؛ دیوید برلاینر (1374). روانشناسی تربیتی. ترجمة غلامرضا خوی نژاد و همکاران، مشهد: انتشارات حکیم فردوسی.
11
ـ مان، نرمانل (1368). اصول روانشناسی. ترجمه محمود ساعتچی، تهران: انتشارات امیرکبیر.
12
ـ مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) (1382). تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشور.
13
ـ مک براید، شون (1369). یک جهان چندین صدا. ترجمه ایرجراد، تهران: انتشارات سروش.
14
ـ میرزاآقایی، حمید (1381). ثمره درخت مطالعه. تهران: اعتماد.
15
- Da Foneseca D, Cury F, Bailly D, Rufo M(2004).Role of implicit theories of intelligence in learning stuations, Sante- Marguerite, France.
16
- Krashen.E (1998). UNESCO: UNESCO statistical yearbook. Unesco publishing, Bornan Press.
17
- Smith, M.C. (1995) A longitudinal Investigation of reading attiiude development from childhood to adulthood. Journal of Educational Research, vol. 83, No.4. PP. 215- 219.
18
- Wigfield, A.; Guthrie, J.T. (1997). Dimensions of children's motivations for reading. Available at: www. trioped. Com/ wigfield/ gutrie/ motivations/reading. PDF.
19
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی درونی در کتابخانههای دانشگاهی: مطالعة موردی... مطالعه موردی کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت معلم آذربایجان
«ارزیابی درونی» یا «خود ارزیابی» یکی از روشهای ارزیابی مورد استفاده در مراکز آموزشی و پژوهشی است که توسط افراد متخصص در واحدهای آموزشی و پژوهشی صورت میپذیرد. هدف از این نوع ارزیابی، نگاه از درون به وضعیت موجود مجموعه و تلاش در جهت بهبود وضعیت واحدهای آموزشی و پژوهشی است. مقاله حاضر بعد از ارائه مقدمهای کوتاه در خصوص ارزیابی درونی و ارزیابی بیرونی، به ارائه سؤالهای پژوهش پرداخته و در ادامه یافتههای پژوهش را مورد بررسی و تجزیه وتحلیل قرار داده است. این مقاله با ارائه یک روش برای ارزیابی درونی کتابخانههای دانشگاهی، به مدیران و برنامه ریزاناین گونه مراکز در راستای شناخت و بهبود وضعیت کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی دانشگاه یاری میرساند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43872_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2007-12-22
111
128
ارزیابی درونی
ارزیابی بیرونی
کتابخانه دانشگاهی
الگوهای ارزیابی
عوامل ارزیابی
خودارزیابی
مراکز اطلاعرسانی
دانشگاه تربیت معلم آذربایجان
رحیم
شهبازی
rshahbaz@gmail.com
1
عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تربیت معلم آذربایجان
AUTHOR
کامران
صداقت
2
عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تربیت معلم آذربایجان
AUTHOR
ـ ابرامی. هوشنگ (1379). شناختی از دانش شناسی. تهران: نشر کتابدار.
1
ـ بازرگان، عباس (1383). ارزشیابی آموزشی. تهران: سمت.
2
ـ ---------- (1374). «ارزیابی درونی دانشگاه و کاربرد آن در بهبود مستمر کیفیت آموزش عالی». فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 3و 4، سال سوم.
3
ـ براتی علویچه، حسینعلی (1380). مدیریت کتابخانه و مراکز اطلاعرسانی. اصفهان.
4
ـ تعاونی، شیرین (1375). پیش نویس استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی ایران. تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامیایران.
5
ـ --------- (1377). استانداردهای وسایل و تجهیزات کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی. تهران: شیرین تعاونی: ناصر آصفی.
6
ـ سرمد، زهره؛ عباس بازرگان و الهه حجازی (1376). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: آگاه.
7
ـ موریسی، جورج (1372). مدیریت بر مبنای هدف و نتیجه در بخش دولتی. ترجمه مهدی الوانی و فریده معتمدی. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی. ص 69ـ95.
8
ـ صداقت، کامران (1381). روشهای ارزشیابی آموزشی. فصلنامه پژوهشی ارزشیابی سازمان سنجش آموزش کشور. شماره 7.
9
- Harvey, L., (2005), Analytic Quality Glossary, Quality Research International, http://www.qualityresearchinternational .com/glossary
10
-Love, Arnold J. (1991). Internal Evaluation: Building Organization from Within. Applied Social Research Methods Series, vol24, Newbury Park, CA: Sage publication.
11
- Standards for College libraries 2000 Edition. Prepared by the ACRL college libraries section standards committee.
12
ORIGINAL_ARTICLE
پر کردن شکاف دیجیتال: تأملی بر ... تأملی بر نقش کتابداران و اطلاعرسانان در هزاره سوم
مقاله حاضر مبتنی بر دیدگاه نویسنده بوده و به برخی ابعاد شکاف دیجیتال که با خدمات و مسئولیت کتابخانهها و کتابداران در ارتباطند میپردازد و تأکید میکند بخش اطلاعات که در آن کتابداران و اطلاعرسانان، ایفاگر نقشهای قابل توجهی در راستای تحقق جامعه دموکراتیک و پویا هستند، میتواند به پر کردن یا دست کم، کاهش شکاف دیجیتال و شکاف اطلاعاتی موجود کمک کند. در این میان، برای پشتیبانی از ایده اصلی مقاله، از متون مرتبط موجود استفاده شده و در پایان، به مهارتهای مورد نیاز کتابداران و نیز، برخی راهکارهای دوگانه خطاب به حرفهمندان بخش اطلاعات و سیاستگذاران، اشاره شده است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43874_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2007-12-22
129
144
شکاف دیجیتال
کتابداران
اطلاعرسانان
علیرضا
اسفندیاری مقدم
ali.isfandyari@gmail.com
1
گروه علم اطلاعات ودانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
AUTHOR
ـ دیانی، م.ح (1386). افزایش کیفیت مشارکت مدنی. کتابداری و اطلاعرسانی، فصلنامه کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد آستان قدس رضوی. جلد نهم، شماره اول.
1
- Barzilai-Nahon et al. (2004), "Measuring gaps in cyberspace: A comprehensive digital divide index", available at: research.yale. edu/isp/a2k/a2kresources/kbarzilai.pdf (accessed 13 March 2007) - Bridges.org. (2001), "Spanning the digital divide: Understanding and tackling the issues", available at: http://www. bridges.org/spanning/download.html (accessed 13 March 2007)
2
- Chen, W., and Wellman, B. (2003), "Charting and bridging digital divides: Comparing socio-economic, gender, life stage and rural-urban internet access and use in eight countries", AMD Global Consumer Advisory Board (GSAB).
3
- Compaine, B. M. (2001), The digital divide: facing a crisis or creating a myth?, Cambridge, MA: MIT Press.
4
- Cullen, R. (2001), "Addressing the digital divide", Online Information Review, Vol. 25. No. 5, pp. 311-320.
5
- Cullen, R. (2003), "The digital divide: A global and national call to action", The Electronic Library, Vol. 21. No. 3, pp. 247-257.
6
- Digital Divide Organization. (2006), "Digital divide: What it is and why it matters", available at: http://www.digitaldivide.org/dd/ digitaldivide.html (accessed 13 March 2007)
7
- Foulger, D. (2001), "The cliff and the continuum: defining the digital divide", Discuss IAMCR & ICA Symposium on Digital Divide: November, 2001. Available at: http://pages.prodigy.net/davis-foulger/articles/cliffAndContinuum.htm (accessed 13 March 2007) - Hashim et al. (2004), "Trends and issues in preparing new era librarians and information professionals", Knowledge Management Section. IFLA Newsletter. - Henczel, S. (2000), "The information audit as a first step towards effective knowledge management: An opportunity for the special librarian", INSPEL, Vol. 34, No. 3/4, pp. 210-226.
8
- Hüsing, T. and Selhofer, H. (2002), "The digital divide index- A measure of social inequalities in the adoption of ICT", the paper presented in ECIS, June 6–8, Gdańsk, Poland.
9
- ITU (2003), "ITU digital access index: World's first global ICT ranking", available at: http://www.itu.int/newsarchive/press-releases/2003/30.html (accessed 13 March 2007)
10
- Kuttan, A. and Peters, L. (2003), From digital divide to digital opportunity, Boston: A Scarecrow Press. - Mphidi, H. (2004), "Digital divide or digital exclusion? The role of librarians in bridging the digital divide", presented at LIASA seven annual conference, held in Pholokwane, South Africa, also available at: www.liasa.org.za/conferences/conference2004/papers /LIASA-Conference_2004_Mphidi.pdf (accessed 28 April 2007)
11
- Mutula, S. M. (2005), "Bridging the digital divide through e-governance: A proposal for Africa’s libraries and information centres", The Electronic Library, Vol. 23. No. 5, pp. 591-602.
12
- Mun-cho, K. and Jong-Kil, K. (2001), "Digital divide: conceptual discussions and prospect", in the human society and the internet: internet related socio-economic issues, first international conference, Seoul, Korea: proceedings / Won Kim ... [et al.], (Eds.) New York: Springer.
13
- Norris, P. (2001), Digital divide: Civic engagement, information poverty, and the Internet worldwide, Cambridge, UK: Cambridge University Press.
14
- Ono, H. and Zavodny, M. (2006), "Digital inequality: A five country comparison using microdata", Social Science Research, XXX-XXX.
15
- Peters, T. (2003), "Bridging the digital divide", available at: http://usinfo.state.gov/journals/itgic/1103/ijge/gj08.htm (accessed 13 March 2007)
16
- Rao, S.S. (2005), "Bridging digital divide: Efforts in India", Telematics and Informatics, Vol. 22, pp. 361-375.
17
- Rosalia, M. et al. (2006), "A multivariate framework for the analysis of the digital divide: Evidence for the European Union-15", Information & Management, Vol. 43, pp. 756–766.
18
- Salinas, R. (2003), "Addressing the digital divide through collection development", Collection Building, Vol. 22. No. 3, pp. 131-136.
19
- Scrutiny of acts and regulations committee. (2005), "Digital divide", available at: http://www.parliament.vic.gov.au/sarc/E-Democracy/Final-Report/Glossary.htm (accessed 13 March 2007)
20
- Urs, S. R. (2002),"Redefining, reinventing and repositioning the information professionals and digital libraries in the new information landscape", available at: http://mail.asis.org/pipermail/ asis-l/2002-July/000177.html (accessed 13 March 2007)
21
- Williams, M. and Poh-Sze, C. (2003), "Digital divide: your role in bridging the gap in aquatic library services for the disconnected", available at: www.iamslic.org/proceedings-papers/proc02019.pdf (accessed 13 March 2007)
22
- WSIS. (2005), "The digital divide at a glance", available at: http://www.itu.int/wsis/tunis/newsroom/stats/ (accessed 13 March 2007) - Yamazaki, H. (2007), "Changing society, role of information professional and strategy for libraries", IFLA Journal, Vol. 33. No 1, pp. 50-58.
23
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل مؤثر بر موفقیت مدیران مراکز ملّی اطلاعات علمی در ایران
شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت مدیر و سازمان متبوع او، زمینههای لازم را برای پیشرفت سازمان فراهم میسازد. در پژوهش حاضر، با تکیه بر روشهای کتابخانهای و پیمایشی و با استفاده از یافتههای تحقیقات مرتبط و همچنین با انجام مطالعات کمّی بر روی سه مرکز ملّی اطلاعات علمی در ایران، تأثیر پنج عامل «ثبات مدیریت»،«فاصلة فیزیکی سازمان از مرکز»، «استقلال سازمانی مدیر»، «ارتباط تخصص مدیر با اهداف سازمان» و «استفاده از فناوری در امور آموزش کارکنان (تأثیر فناوری)» مورد مطالعه قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل یافتههای کمّی تحقیق، از آزمون تحلیل واریانس، شفه و همچنین همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد هر یک از پنج عامل مذکور به صورت مجزّا و همچنین به صورت ترکیبی، در موفقیت مدیران مراکز ملّی اطلاعات علمی ایران مؤثرند و بین این عوامل همبستگی نیز وجود دارد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43875_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2007-12-22
145
176
کتابخانه منطقهای علوم و تکنولوژی
مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران
دفتر فناوری اطلاعات و شبکه علمی کشور
ثبات مدیریت
فاصله فیزیکی از مرکز
استقلال سازمانی مدیر
تخصص مدیر
فناوری و آموزش
عبدالرضا
نوروزی چاکلی
noroozi.reza@gmail.com
1
عضو هیئت علمی گروه علوم کتابداری و اطّلاعرسانی دانشگاه شاهد
AUTHOR
محمدحسین
دیانی
daneshvarz85@gmail.com
2
استاد گروه علوم کتابداری و اطّلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
ـ اخوان، رضا (1376). بررسی نظرات مدیران مدارس منطقه تهران پیرامون ارتباط بین ثبات مدیریت و مدارس و انجام وظایف محوّله. استاد راهنما: علی دلاور. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. دسترسپذیر در: www.srlst.com
1
ـ اعرابی، محمّد (1382). تحقیق تطبیقی. ]ویرایش 2[. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
2
ـ بازرگان، محمد [بیتا]. بررسی ویژگیهای تصمیمگیری مدیران ارشد سازمانهای متلاطم در مقایسه با سازمانهای باثبات در شهر تهران. استاد راهنما: محمد میرکمالی. تهران: دانشگاه تهران، دسترسپذیر در: www.srlst.com
3
ـ برن هارد، هری بی (1372). «مدیریت تغییر یا ثبات؟». ترجمه صغری معینی. تازههای مدیریت: نشریه سازمان امور اداری و استخدامی کشور. دوره 1. ش 2، 3. (بهار): ص24- 20: دسترسپذیر در: www.srlst.com
4
ـ بزّاز جزایری، احمد (1373). «آموزش کارکنان به عنوان ضرورتی شناخته شده در سازمانهای اداری و صنعتی». مدیریت دولتی. ش27- 26. (پائیز و زمستان): ص59- 52. دسترسپذیر در: www.srlst.com
5
ـ بیگناه، گلی (1376). بررسی رابطه ثبات مدیریت در واحدهای آموزشی شهرستان ری و تأثیر آن بر پیشرفت تحصیلی. استاد راهنما: حیدرعلی مؤمن. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. دسترسپذیر در: www.srlst.com
6
ـ ثبات، غلامعلی (1374). پراکندگی جغرافیایی شعب و نمایندگان شرکتهای بیمه. همکاران طرح پژوهشی: فاطمه اجاقی، رحیم مصدق. دسترسپذیر در: www.srlst.com
7
ـ حاجیلری، نادعلی (1371). طراحی و مطالعه ساختار نظام تکنولوژی در کشور. استاد راهنما: محمدمسعود منصوری. تهران: دانشگاه علم و صنعت ایران. دسترسپذیر در: www.srlst.com
8
ـ حری، عباس (1372). مروری بر اطلاعات و اطّلاعرسانی. تهران: هیأت امنای کتابخانههای عمومی کشور، دبیرخانه.
9
ـ حسینی فخری، محسن (1376). مقایسه عملکرد مدیران باثبات و بدون ثبات از دیدگاه دبیران مدارس پسرانه مقاطع راهنمایی و متوسطه شهر همدان در سال تحصیلی ١٣٧٦-١٣٧٥. استاد راهنما: عزتالله نادری. تهران: دانشگاه تربیت معلّم، دانشکده علوم تربیتی. دسترسپذیر در: www.srlst.com
10
ـ دربهشتی، علی (1375). «ثبات و شایستگی در مدیریت». فصلنامة مدیریت در آموزش و پرورش. دوره 4. ش. 14. (تابستان): ص74. دسترسپذیر در: www.srlst.com
11
ـ دیّانی، فریبا (1382). «بهبود کیفیت در مراکز اطّلاعرسانی». استاندارد. ش142. دسترسپذیر در: www.srlst.com
12
ـ روانشاد، اعلم (1372). ارزیابی از شیوة انتخاب معلّمان نمونه در استان و اثرات آن. همکاران طرح پژوهشی: اسحاق خواجهمحمدی، هما سربیشهای، بهمن دهواری. ]زاهدان[: ادارة کلّ آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان. دسترسپذیر در: www.srlst.com
13
ـ سرداری، احمد (1382). «بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر رضایت شغلی در مراکز علمی- پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در شهر تهران». کمال مدیریت. دوره 2. ش3. (تابستان و پائیز): ص95- 77. دسترسپذیر در: www.srlst.com
14
ـ شکاری، عباس (1376). «مطالعة وضعیت و عملکرد سازمانهای فعّال آموزش بزرگسالان در برنامة اوّل توسعة کشور». آموزش بزرگسالان و نوآوری. دوره 2. ش2 و 3. (بهار و تابستان): ص81- 65. دسترسپذیر در: www.srlst.com
15
ـ شکّی، محمدحسین (1376). بررسی میزان ثبات مدیریت رؤسای ادارات آموزش و پرورش مازندران طی سالهای ٧٥-٧٠ و اثرات آن در نحوهادارة سازمان از دیدگاه خودشان. استاد راهنما: منوچهر جواهری. ساری: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری. دسترسپذیر در: www.srlst.com
16
ـ صورتگر، محمّد (1372). بررسی ثبات مدیران آموزشگاهها در هر سه مقطع و تأثیر آن بر میزان پیشرفت تحصیلی. همکار طرح پژوهشی: محمّدعلی جواهری کاشانی. ]اراک[: ادارة کلّ آموزش و پرورش استان مرکزی. دسترسپذیر در: www.srlst.com
17
ـ عطافر، علی و مختار باقری پیدنی (1375). «بررسی و مقایسه میزان عدم ثبات مدیریت مدیران ارشد دولتی ادارات کلّ سازمانهای چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد». مجله دانشکده علوم اداری و اقتصاد. دوره 10. ش. 1 و 2: ص75- 59. دسترسپذیر در: www.srlst.com
18
ـ علیدوستی, سیروس و مریم نظری (1384). «عوامل موفقیت اشتراک منابع و همکاری بین کتابخانهها: نگرش سیستمی و استراتژیک». کتابداری و اطّلاع رسانی: فصلنامه علمی- ترویجی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی. ش4. ج8. (پیاپی 32). زمستان. ص. 5- 32.
19
ـ کرینر، استوارت (1381). دیدگاههای کلیدی در مدیریت: اندیشمندانی که دنیای مدیریت را تغییر دادند. ترجمة محمّدعلی حسیننژاد. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
20
ـ مردوخی، بایزید (1375). «نقش مراکز اطّلاعرسانی در ارتقای برنامهریزی و سیاستگذاری». برنامه و بودجه. ش1: ص45- 29: دسترسپذیر در: www.srlst.com
21
ـ مرعشی، رضا (1369). بررسی وضعیت نیروی انسانی شاغل در پستهای سازمانی ادارات. همکاران طرح پژوهشی مرعشی، کربلایی و اصلی. ]زاهدان[: ادارة کلّ آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان. دسترسپذیر در: www.srlst.com
22
ـ موسوی جوردی، نجمه (1378). بررسی تأثیر ثبات بر اثربخشی مدارس راهنمایی منطقه ١٢ شهر تهران. استاد راهنما: هاشمی. تهران: دانشگاه الزهراء. دسترسپذیر در: www.srlst.com
23
ـ میرنژاد، بشیر (1376). بررسی میزان ثبات مدیریت در واحدهای آموزشی دورة متوسّطة نواحی چهاردانگه تبریز. استاد راهنما: منوچهر جواهری. ساری: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری. دسترسپذیر در: www.srlst.com
24
ـ هال، ریچارد اچ (1376). سازمان: ساختار، فرآیند و رهآوردها. ترجمة علی پارسائیان، محمّد اعرابی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
25
- “Both Ends of a Telescope: Experience and Expertise in Principal Problem Solving” (1993). EDUCATIONAL ADMINISTRATION QUARTERLY. Vol. 29. No. 3. pp. 302- 322. [Online]. Available at: www.srlst.com
26
- “Metaphors as Storehouses of Expectation: Stabilizing the Structures of Organizational Life in Independent Schools”. Educational Management. Vol. 24. No. 1. (Jan 1996): pp. 93- 106. [Online]. Available at: www.srlst.com
27
- Metaphors as Storehouses of Expectation: Stabilizing the Structures of Organizational Life in Independent Schools”. Educational Management. Vol. 24. No. 1. (Jan 1996): pp. 93- 106. [Online]. Available at: www.srlst.com
28
- “Reflection as a Means of Developing Expertise”. EDUCATIONAL ADMINISTRATION QUARTERLY. Vol. 29. No. 4. (No. 1993): pp. 501- 521. [Online]. Available at: www.srlst.com
29
- Aa, Wietze van der; Elfring, Tom. (2002). "Realizing Innovation in services". Scandinavian Journal of Management. Vol. 18, Issue 2, June, P. 155- 171. [Online]. Available at: http://www.sciencedirect.com/science?_ob=MImg&_imagekey=B6VFS-44V0XR0-2- 1&_cdi=6018&_user=3265128&_orig=search&-coverDate=06%2F30%2F2002&_sk=999819997&view=c&wchp=dGLbVtz-zSkWz&md5=bcbe44570d4c7bf6f973ce09e5b17b0d&ie=/ sdarticle.pdf
30
- Arnold, Susan Beaulieu (2002). “Leader traits and leadership competencies necessary during organizational change”. Advisor Gerald Cheek. ProQuest- Dissertation Abstracts : DAI-A 62/08: p.2807, (Feb).
31
- Ettorre, Barbara. (1993). “Simplicity cuts a new pattern”. Management Review. December. P. 25- 29.
32
- Exploring the Development of Teaching Expertise: Novice and Expert Teachers Reflections upon Professional Development. Advisor John Pettitt. USA: Raleigh North Carolina state university, 2003. [Online]. Available at: www.srlst.com
33
- Jacobs, D. ; Singell, L. (1993). “Leadership and Organizational Performance: Isolating Links between Managers and Collective Success”. Social Science Research. Vol. 22. Issue 2. ( June): Pages 165-189: [Online]. Available at: http://www.sciencedirect.com
34
- Kaiser, Kate M.; Ross, Jeanne W. (1994). “Technology management and control over resources: An application of strategic contingencies theory”. The Journal of High Technology Management Research. Vol. 5. Issue 2. (Autumn): Pages 299-321. [Online]. Available at: www.srlst.com
35
- Markoff, John. (1989). “John Scullery’s biggest test”. New York Times. 26. February. Sec. 3. P. 1- 26.
36
- Mustard, Kimberley Ann. (2001). “Organizations and communication technologies: A study of organizational adaptation”. Advisor Doug Brent. ProQuest - Dissertation Abstracts: MAI 39/03: p. 624. (Jun).
37
- Quinn, Robert E.; Rohrbaugh, John. (1983). “A Spatial model of effectiveness criteria: toward a competing values approach to organizational analysis”. Management Science. 29. P. 363- 377.
38
- Sprague, Linda G. (2007). "Evolutions of the field operations management ". Journal of operations management. Vol. 25, Issue 2, March, p. 219- 238. [Online]. Available at: http://www. sciencedirect.com/science?-ob=MImg&-imagekey=B6VB7-4MVF50 X-1-5&_cdi=5919&_user=3265128&_orig=search&-cover Date=03% 2F31%2F2007&_sk=999749997&view=c&wchp=dGLbVtz-zSkWb& md5=ba57a5245c0e79fcc3e428d894fe9ddc&ie =/sdarticle.pdf
39
- Stanic, Ana; Caron, David D. (2004). "Removal of the head of a multilateral organization—independence of international organizations and their secretariats—political interference by member states in the operation of... ". American Journal of International Law; Oct., Vol. 98, Issue 4, p810-814, 5p.
40
- Watson-Boone, Rebecca. (1998). Constancy and Change in the Work life of Research University Librarians. USA: Association of College and Research Libraries.[Online].Available at: www.srlst.com.
41
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی وضعیت و بسترهای به اشتراکگذاری دانش در سازمان کتابخانههای آستان قدس رضوی در انطباق با الگوی «نوناکا و تاکه اوچی»
در عصر اقتصاد دانش مدار، دانش به عنوان یک منبع حیاتی برای کسب برتری رقابتی شناخته شده است. برای اینکه سازمانها بتوانند به رقابت بپردازند، مدیریت داراییهای دانشی ضرورت یافته است. با وجود این، دانش هنگامی میتواند به بهبود و ارتقای عملکرد سازمانها منجر شود که در سطح سازمان به اشتراک گذاشته شود. بنابراین، اشتراک دانش به عنوان یک عنصر کلیدی در فرایند مدیریت دانش شناخته شده است. بر همین اساس، تحقیق حاضر به منظور مطالعه و بررسی وضعیت و بسترهای به اشتراکگذاری دانش در سازمان کتابخانههای آستان قدس رضوی انجام شده است. در اجرای این پژوهش از روش تحقیق موردی از نوع پیمایشی استفاده شده است. به منظور گردآوری اطلاعات، پرسشنامه و سیاهه وارسی بر مبنای الگوی «نوناکا و تاکه اوچی» که چارچوب این پژوهش را تشکیل میدهد، طراحی و مورد استفاده قرار گرفت. یافتههای این پژوهش نشان داد در میزان بهرهگیری کتابداران از این سازوکارها، میزان استفاده در دو مرحله اجتماعیسازی و ترکیب، از میزان استفاده از سازوکارهای موجود در مرحله برونیسازی بیشتر بود. از جمله پیشنهادهای پژوهش، فراهم کردن شرایط لازم برای ایجاد انگیزه از طرف مدیران برای مشارکت بیشتر کتابداران و استفاده از این بسترهاست.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43876_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2007-12-22
177
212
اشتراک دانش
الگوی تبدیل دانش «نوناکا و تاکه اوچی»
دانش عینی
دانش ذهنی
سازمان کتابخانههای آستان قدس رضوی
پریسا
خاتمیان فر
1
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی
AUTHOR
مهری
پریرخ
parirokh@ferdowsi.um.ac.ir
2
دانشیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
ـ تاونلی، چارلز تی (1380). مدیریت دانش و کتابخانههای دانشگاهی.ترجمه مهدی خادمیان. کتابداری و اطلاع رسانی آستان قدس. 4(2)، 99 ـ 120.
1
ـ ترنتن، استیو، و مککراکن کریسی (1386). نقش عامل انسانی در مدیریت دانش. فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی آستان قدس، 10(1)، 197-209.
2
ـ داورپناه، محمدرضا (1382). مدیریت دانش: عاملی راهبردی برای توسعه سازمانی. فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی آستان قدس، 6 (4)، 3-19.
3
ـ داونپورت، تامس و لارنس پروساک (1379). مدیریت دانش. ترجمه حسین رحمان سرشت. تهران: شرکت طرحی مهندسی و تأمین قطعات ایران خودرو.
4
ـ مفیدی، همیلتونی، و ردا سنیمان (1384). کاربرد اینترانت به عنوان یک ابزار مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی. ترجمه مریم صراف زاده. مجله الکترونیکی مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، 5(1).
5
ـ نوناکا، ایکوجیرو و هیروتاکا تاکه اوچی (1385). شرکتهای دانش آفرین: چگونه شرکتهای ژاپنی نوآوری را محقق می سازند. ترجمه آناهیتا کاوه و سعید آنالویی. قم: سماء قلم.
6
- Ahmad Sharif, Mohammad Nazir et al. (2005). Preliminary Study: Knowledge Management (KM) Practices in the Small Medium Software Companies. Journal of Knowledge Management Practice, 6. Retrieved April 02, 2006, from http://www.tlainc.com/articl92.htm
7
- Al-Sayed, Rafif, & Ahmad, Khurshid (2003). Shared Languages and Shared Knowledge. Electronic Journal of Knowledge Management, 1(2). Retrieved April 15, 2006, from http://www.ejkm.com/volume-1/volume1-issue-2/issue2-art1.htm
8
- Bahtt, G.D. (2002). Management Strategies for Individual Knowledge and Organization Knowledge. Journal of Knowledge Management, 6(1), 31-39.
9
- Bhirud, Sachin, Rodrigues, Lewlyn, & Desai, Pradeep (2005). Knowledge Sharing Practices in Km: A Case Study in Indian Software Subsidiary. Journal of Knowledge Management Practice, 6. Retrieved April 02, 2006, from http://www.tlainc.com/articl103.htm
10
- Bolloju, N, Khalifa, M, & Turban, E. (2002). Integrating Knowledge Management into Enterprise Environments for the Next Generation Decision. Retrieved April 05, 2006, from http://www. lide.uhk.cz
11
- Chaudhry, Abdus Sattar (2005). Knowledge Sharing Practices in Asian Institutions: A Multi-Cultural Perspective From Singapore. Retrieved April 22, 2006, from www.ifla.org/IV/ifla71/papers/066e-Chaudhry.pdf
12
- Drucker, P.F. (1998).The Coming of the New Organization. Harvard Business Review, 66(1), 230-245.
13
- Gao, Sheng (2004). Understanding Knowledge Sharing Behaviour. Master’s Thesis. The Hong Kong University of Science & Technology. Retrieved August 01, 2006, from http://lbxml.ust.hk/th-imgo/b834876.pdf
14
- Hansen, M.T., Nohria, N., & Tierney, T. (1999). What’s your Strategy for Managing Knowledge. Harvard Business Review, 77(2), 106-16. Retrieved April 15, 2006, from www.imv.au.dk/dmmi2001 /grp32/artikler/codifief%20or%20personalized.pdf
15
- Joshi,K. D., & Nissen, Mark E. (2005). Introduction to the Minitrack on Knowledge Flows: Knowledge Transfer, Sharing and Exchange in Organizations. in: Proceedings of the 38th Annual Hawaii International Conference on System Sciences. Retrieved April 22, 2006, from http://csdl2.computer.org/comp/proceedings/hicss/2005 /2268/08/22680245c.pdf
16
- Kautz, Karlheinz (2005).A Unified Model of Knowledge Sharing –Insights from a Case Study in the IT industry. Retrieved March 12, 2006, from http://www.cs.aau.dk/~pan/symp-spk/mat/KSharing.ppt
17
- Kim, Soonhee, & Lee, Hyangsoo (2005). Employee Knowledge Sharing Capabilities in Public & Private Organizations: Does Organizational Context Matter? in: Proceedings of the 38th Annual Hawaii International Conference on System Sciences. Retrieved April 22, 2006, from http://csdl2.computer.org /comp/proceedings/hicss/2005/2268/08/22680249a.pdf
18
- King, Marie Jennifer (2001). Employee Participation in Organizationally-Maintained Knowledge Sharing Activities. Master’s Thesis. University Of Toronto. Retrieved September 03, 2006, from www.collectionscanada.ca/obj/s4/f2/dsk3/ftp05/mq62883.pdf
19
- Laycock, Martyn (2005). Collaboration to Compete: Achieving Effective Knowledge Sharing in Organization. The Learning Organization, 12(6), 523-538.
20
- McAdam, R., & Mccreedy, S. (1999). A Critical Review of Knowledge Management Models. The Learning Organization, 6(3), 91-101.
21
- Nonaka, I. (1994). A Dynamic Theory of Organizational Knowledge Creation. rganizational Science, 5(1), 14-37. Retrieved September 03, 2006, from www.michaelwmorris.com/R671/ documents/Session_09/Nonaka94.pdf
22
- O’Dell, C., & Grayson, C.J. (1998). If Only We Knew What We Know: Identification and Transfer of Internal Best Practices. California Management Review, 40(3), 154-74.
23
- OECD (2003). Introduction to the Survey on Knowledge Management Practices for Ministries/Departments/Agencies of Central Government. Retrieved March 12, 2006, from http://www.oecd.org/dataoecd/59/18/1946891.pdf
24
- Sallis, M., & Jones,G. (2002). Knowledge Management in Education. London: Kogan page.
25
- Shull, Forrest et al. (2003). Knowledge-Sharing Issues in Experimental Software Engineering. Retrieved April 15, 2006, from www.cs.umd.edu/~basili/publications/journals/J92.pdf
26
- Smith, Peter A.C., & McLaughlin, Moira (2004). Knowledge Management: People Are Important!. Journal of Knowledge Management Practice, 5. Retrieved March 12, 2006, from http://www.tlainc.com/articl46.htm
27
- Sundaresan, Shankar, & Zhang, Zuopeng (2004). Facilitating Knowledge Transfer in Organizations through Incentive Alignment and IT Investment. in: Proceedings of the 38th Annual Hawaii International Conference on System Sciences. Retrieved April 22, 2006, from http://csdl2.computer.org/comp/proceedings/hicss/2004/ 2056/08/205680248c.pdf
28
- Walczak, Steven (2005). Organizational Knowledge Management Structure. The Learning Organization, 12(4), 330-339.
29
- Yu, Yuecheng (2004). Motivational Foundation of Individual Knowledge Sharing. Master’s Thesis. The Hong Kong University of Science & Technology. Retrieved August 01, 2006, from http://lbxml.ust.hk/th_imgo/b834875.pdf
30
- Zhang, Jing, & Faerman, Sue R.(2004). The Nature of Knowledge and Its Influence on Knowledge Sharing Practice: Experiences from Building the MACROS System in: Proceedings of the 38th Annual Hawaii International Conference on System Sciences. Retrieved April 22, 2006, from http://csdl2. computer.org/comp/proceedings/hicss/2004/2056/08/205680249b.pdf
31
- Zhang, Jing, Faerman, Sue R., & Cresswell, Anthony M.(2006). The Effect of Organizational/Technological Factors and the Nature of Knowledge on Knowledge Sharing. in: Proceedings of the 38th Annual Hawaii International Conference on System Sciences. Retrieved April 22, 2006, from http://csdl2. computer.org/comp/proceedings/hicss/2006/2507/01/250710026b.pdf
32
ORIGINAL_ARTICLE
میزان گرایش ملّیتها در استناد به تولیدات علمی ایرانیان
درچند دهة گذشته کاربرد شاخصهای کتابسنجی و علمسنجی به منظور ارزیابی عملکرد علمی پژوهشگران ، بیش از پیش رایج شده است. ازمهم ترین این شاخصها که ابزاری را برای مطالعات گسترده استنادی از جنبههای مختلف فراهم آورده، شاخص «استناد» است. به دلیل اهمیت این شاخص درارزیابیهای کیفی، پژوهش حاضر نیز با کاربرد آن، تولیدات علمی پژوهشگران ایرانی را درپایگاه ISI، مورد مطالعه قرارداده و ملیت استنادکنندگان به تولیدات علمی ایرانیان (به تفکیک استنادهای بومی، خود استنادی و استنادهای بینالمللی براساس حدود مرزی کشورها و قارهها) را مشخص نموده است. درادامه پژوهش، میزان همبستگی بین ملیت استناد کنندگان به تولیدات علمی ایرانیان با ملیت همکاران بینالمللی پژوهشگران ایرانی، مورد سنجش قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان میدهد از کل استنادهای رسیده به تولیدات علمی ایرانیان، 2/49% از طرف پژوهشگران سایرکشورها و 8/50% ازطرف پژوهشگران ایران بوده است که از این میزان استناد رسیده از طرف ایرانیان، 73/30% خود استنادی نویسنده و 02/20% نیز ازطرف دیگر پژوهشگران ایرانی بوده است. با وجود اینکه منحنی نرمال فراوانی کشورهای استنادکننده به ایرانیان نشان میدهد وضعیت استناد به ایرانیان درسطح مطلوبی قرار ندارد، در میان کشورهای استناد کننده به ایرانیان، ایالات متحده آمریکا، چین و هندوستان و در میان قارهها هم قارة اروپا و آسیا، به ترتیب بیشترین استنادکنندگان به تولیدات علمی ایرانیان می باشند. آزمون همبستگی بین میزان استناد 63 کشور استنادکننده به ایران در این پژوهش با میزان همکاری بینالمللی پژوهشگران این کشورها با ایرانیان، معناداری ارتباط بین این دو متغیر را تأیید مینماید.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43877_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2007-12-22
213
236
استناد
خوداستنادی
همکاری بینالمللی
تولیدات علمی ایرانیان
پایگاه ISI
بررسی ملیتی
سوگرفتگی ملی
همبستگی
عبدالرسول
جوکار
ajowkar2003@yahoo.com
1
دانشیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شیراز
AUTHOR
سعیده
ابراهیمی
sebrahimi.shirazu@gmail.com
2
کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شیراز
AUTHOR
ـ امین، ماپور و میکائیل ناب (1380).«عامل تأثیرگذار، منافع یا مضار». ترجمه محمد جواد رسایی. تحقیقات. 7. پاییز: 27 ـ 30.
1
ـ انصافی، سکینه و حسین غریبی (1383). دانش ایران درسطح بینالمللی سال 2003.تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران
2
ـ دیّانی، محمد حسین (1382). گلوگاههای پژوهش درعلوم اجتماعی. مشهد: کتابخانه رایانهای.
3
ـ عصاره، فریده (1384). «انتشارات علمی ایرانیان: مشارکت، رشد و توسعه از1985 ـ 1999».ترجمه آتوسا کوچک. فصلنامه کتاب. 62. تابستان: 131ـ144.
4
ـ صبوری، علی اکبر (1383). «کاربرد فاکتور تأثیر مجله در درجهبندی نشریات».رهیافت. 30. تابستان. 72-78.
5
ـ -------------- (1384). «ارزیابی مجلات ایرانی فهرست شده درمؤسسه اطلاعات علمی (ISI )».رهیافت. 36. تابستان. 52-62.
6
ـ دایرة المعارف کتابداری و اطلاع رسانی. ج اول. ویراستار: عباس حری. تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، 1381.
7
- Aksnes , dag W (2003)." A macro study of self citation". Scientometrics , Vol 56 , No 2 , P 235-246
8
- Bekavac,Anamarija ; Petrak , Jelka ;Buneta , Zoran (1994)." Citation behavior and place of publication in the authors from the scientific periphery: A matter of quality?". Information processing & Management ,Vol 30,p 33
9
- Bonzi , Susan (1998). " Pattern of self citation across disciplines (1980-1989) ".Journal of information science , Vol 24 , No 6 , P 431-435
10
- Brice ,L.J;Bligh ,J.G(2004). "journal policy How international is Medical Education? ".Medical
11
- Cambell FM (1990)".National bias:a comparison of citation practices by health professionals".Bull Med Libr Assoc,78(4), p 376-382
12
- Cronin B(1982)."Norms and functions in citation:The view of journal editors and referees in psychology".Soc Sci Inf Stud ,2,71.
13
- Cronin B (1981)."Transatlantic citation pattern in educational psychology". Edu Libr Bull , 24(2), 48-51
14
- Fowler , James H ; Aksnes , Dog W (2007)".Does self citation pay?".Scientometrics , Vol 72 , No 3 , P 1-11
15
- Geard ,Pastercamp et all (2007)."Citation frequency: A biased measure research impact significantly influence by the geographical origin of research articles". Scientometrics ,vo 70, No 1,p 153-165
16
- Grange , RI(1999)." National bias in citations in urology journals: parochialism or availability? ".BJU International.vol 84
17
- Hutson , Scott (2006). "Self citation in Archaeology: Age , Gender , Prestige and the self ". Journal of Archeological Method and Theory , Vol 13 , No 1 , P 1-18
18
- Inhaber H ; Alvo M(1978)." World science as an input-output system". Scientometrics,Vol1,No 1,p 48-51
19
- Kim , Mee-Jean (2002)." Citation patterns of Korean physicists mechanical engineers: Differences by type of publication source and type of authorship ". Scientometrics , vol55 , NO 3 , p 421-436
20
- Kim , Kapseon (2004)." The motivation for citing specific references by social scientists in Korea: The phenomenon of co-existing references ". Scientometrics, vo 59 ,No 1,p 79-93
21
- Kovac , Nataa ; Miak , Aleksandra (2004)." Author self citation in medical literature".CMAJ,170 (13)
22
- Narin , F ; Stevens ,K ; Whitlow , Edith S (1991)." Scientific co operation in Europe and citation of multinationality authored paper". scientometrics , Vol 21 , No 3 , P 313-327
23
- Schubert A ,Glanzel W(2006)." Cross-national preference in co-authorship , references and citations". Scientometrics (NOV) , p 409-428
24
- Schubert , Andras ; Glanzel , Wolfgang ; Thijs , Bart (2006)."The weight of author self citations. A fractional approach to self citation counting ". Scientometrics , Vol 67 , No 3/2 , P 503-514
25
- Smart , J.C ; Bayer A.E (1986)." Author collaboration and impact: Citation rates of single and multiple authored articles". Scientometrics , Vol 10 , No 5 , P 297-305
26
- Wood , Goldbeck ; Sandra (1997)." Citing of research shows national bias". BMJ:British Medical Journal , vol 315 ,p766
27
- http://en.Wikpedia.org/Wiki/continents
28
ORIGINAL_ARTICLE
زندگی واقعی، کاربران واقعی و نیازهای واقعی: بررسی و تحلیل پرسوجوهای کاربران در وب
در مقالة حاضر، پایگاههای جستجوی دادهگرفت[1]، شامل 51473 پرسوجو که توسط 18113 کاربر از موتور جستجوی Excite انجام گرفته، تحلیل شده است. Excite یکی از موتورهای اصلی جستجوی اینترنتی است . دادهها با در نظر گرفتن موارد زیر گردآوری شدهاند: (i) نشستها:[2] تغییر در پرسوجوها در طول یک نشست، تعداد صفحات بازدید شده و استفاده از بازخورد ربط[3]. (ii)پرسوجوها: تعداد عبارتهای[4] جستجو شده، و استفاده از عملگرهای منطقی و بیانگرها[5] و (iii)عبارتها: پراکندگی رتبه/ فراوانی عبارتها و بیشترین عبارتهای جستجوشده. سپس تحلیل، از پرسوجوها به کاربران متمرکز گردید تا دیدی کلی از ویژگیهای کاربران وب به دست آید. با داشتن چنین ویژگیهایی به عنوان یک منبع اطلاعاتی، تحلیلهای اشتباه بررسی گردید. منظور از تحلیلهای اشتباه، اشتباهات رایجی است که توسط کاربران صورت میپذیرد. در نهایت، با ارائة خلاصهای از نتایج، در مورد نتایج ضمنی این یافتهها بحث شد.
3. Transaction logs.
4. Sessions.
5. Relevance feedback.
6. Terms.
7. Modifiers.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43878_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2007-12-22
237
271
بازیابی اطلاعات
پرس و جو
داده
نشست
جستجو
برنارد
جی جانسن
1
Bernard J. Jansen
AUTHOR
آماندا
اسپینک
2
Amanda Spink
AUTHOR
تفکو
ساراسویک
3
Tefko Saracevic
AUTHOR
آزاده
نجفی
4
مترجم
AUTHOR
مجتبی
نامور فرگی
5
مترجم
AUTHOR
- Abdulla, G., Fox, E.A. and Abrams, M., 1997. Shared user behavior on the World Wide Web. In: Proceedings of the WebNet ’97, pp. 54–59
1
- Bates, M.J., Wilde, D.N. and Siegfried, S., 1993. An analysis of search terminology used by humanities scholars: The Getty online searching project report. Library Quarterly 63 1, pp. 1–39.
2
- Croft, W.B., Cook, R. and Wilder, D., 1995. Providing government information on the Internet: experiences with THOMAS. In: Proceedings of Digital Libraries ’95 Conference, Austin, TX, pp. 19–24.
3
- Crovella, M.E. and Bestavros, A., 1996. Self-similarity in World Wide Web traffic evidence and possible causes. In: Proceedings of ACM SIGMETRICS, pp. 126–137.
4
- Fenichel, C.H., 1981. Online searching: Measures that discriminate among users with different types of experience. Journal of the American Society for Information Science 32, pp. 23–32.
5
- FIND/SVP 1997. The 1997 American Internet User Survey. http://www.cyberdialogue.com/isg/Internet..
6
- Hsieh-yee, I., 1993. Effects of search experience and subject knowledge on the search tactics of novice and experienced searchers. Journal of the American Society for Information Science 44 3, pp. 161–174.
7
- Huberman, B.A., Pirolli, P., Pitkow, J.E. and Lukose, R.M., 1998. Strong regularities in World Wide Web surfing. Science 280 5360, pp. 95–97.
8
- Jansen, B.J., Spink, A., Bateman, J. and Saracevic, T., 1998. Searchers, the Subjects They Search, and sufficiency: A Study of a Large Sample of Excite Searches. In: Proceedings of WebNet 98 Conference, Orlando, FL, November 1999.
9
- Jansen, B.J., Spink, A., Bateman, J. and Saracevic, T., 1998. Real life information retrieval: a study of user queries on the Web. SIGIR Forum 32 1, pp. 5–17.
10
- Jansen, B.J., Spink, A. and Saracevic, T., 1998. Failure analysis in query construction: Data and analysis from a large sample of Web queries. In: Proceedings of the Third ACM Conference on Digital Libraries, Pittsburgh, PA, pp. 289–290.
11
- Jones, S., Cunningham, S.J. and McNab, R., 1998. Usage analysis of a digital library. In: Proceedings of the Third ACM Conference on Digital Libraries, Pittsburgh, PA, pp. 293–294.
12
- Kehoe C., Pitkow J., Morton K. 1997. GVU’s 8th WWW user survey. Atlanta, GA: Graphic, Visualization, and Usability Center, Georgia Tech Research Center.
13
Http://www.gvu.gatech.edu/user_surveys..
14
- Lawrence, S. and Giles, C.L., 1998. Searching the World Wide Web. Science 280 5360, pp. 98–100.
15
Lynch, C., 1997. Searching the Internet. Scientific American 276, pp. 50–56.
16
- Peters, T.A., 1993. The history and development of transaction log analysis. Library Hi Tech 42 11:2, pp. 41–66.
17
- Saracevic, T., 1997. Users lost: Reflections on the past, future, and limits of information science. SIGIR Forum 31 2, pp. 16–27.
18
- Spink, A., Bateman, J. and Jansen, B.J., 1999. User’ searching behavior on the Excite web search engine. In: Proceedings of WebNet 98 Conference, Orlando, Florida. November 1998.
19
- Spink, A., Greisdorf, H. and Bateman, J., 1998. From highly relevant to not relevant: Examining the different regions of relevance. Information Processing and Management 34 5, pp. 599–622.
20
- Spink, A. and Saracevic, T., 1997. Interactive information retrieval: Sources and effectiveness of search terms during mediated online searching. Journal of the American Society for Information Science 48 8, pp. 741–761. |
21
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر سیستم فناوری اطلاعات بر ارائه خدمات مطلوب درسازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
امروزه در هر سازمانی، بحث بهکارگیری فناوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی مطرح و همه جا از سودمندی یا ضرورت استفاده از رایانه سخن در میان است. به همین سبب، مدیران همواره در خصوص صرف هزینه یا سرمایهگذاری برای بهکارگیری فناوری اطلاعات در سازمان خود با یک سؤال روبه رو هستند: «مرز سرمایهگذاری در فناوری کجاست؟» طبیعی است، فناوری به عنوان یک راه با صرفه تر در برابر روشهای سنتی اهمیت پیدا می کند؛ به همین خاطر مدیران باید بدانند کاربرد سیستم فناوری اطلاعات در سازمان به چه میزان مفید و اثربخش است. به عبارت دیگر، فناوری اطلاعات بر شاخصهایی تأثیر میگذارد که همگی از شروط اولیه موفقیت برای سازمانهای امروزی به شمار میروند. تعیین میزان این تحقق، از دغدغههای مهم تصمیمگیرندگان سازمانی است. در پژوهش حاضر به بررسی تأثیر بهکارگیری سیستم فناوری اطلاعات بر اثربخشی سازمان از دیدگاه کاربران این سیستمها پرداخته شده است. از بین ابعاد سیستم فناوری اطلاعات، افزایش سرعت انجام کارها، افزایش دقت در انجام کارها، بازیابی به موقع اطلاعات، ذخیره سازی بیشتر اطلاعات و افزایش سرعت دسترسی به اطلاعات، انتخاب شدهاند. در قالب جنبههای تحقیق، تأثیر این ابعاد بر اثربخشی سازمان که ارائه خدمات مطلوب به ارباب رجوع تعریف شده، بررسی گردیده است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43884_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2007-12-22
273
292
سیستم فناوری اطلاعات
سازمان کتابخانهها
موزهها ومرکز اسناد آستان قدس رضوی
اثربخشی
کاربران
ارباب رجوع
علی
رضائیان
1
استاد گروه مدیریت دولتی دانشگاه شهید بهشتی تهران
AUTHOR
ابراهیم
تقی زاده
2
کارشناس ارشد مدیریت دولتی گرایش مدیریت سیستمهای اطلاعاتی دانشگاه شهید بهشتی تهران، شاغل در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی
AUTHOR
ـ اشرفی، بزرگ (1381). «طراحی و تبیین الگوی اثربخشی سازمان در شرایط عدم اطمینان محیطی در شرکتهای ساخت کامپیوتر تهران». دانش مدیریت، شماره 59 ، زمستان 1381.
1
ـ بلاکی، جان و ایوک وینسکی (1378). مدیریت اطلاعات. ترجمه گروه مترجمان طرح مطالعه و بهره وری در صنعت (وزارت صنایع). چاپ اول، انتشارات بصیر، تهران.
2
ـ رضائیان، علی (1384). تعامل انسان و سیستم اطلاعاتی (سیستم اطلاعات مدیریت). چاپ اول، انتشارات سمت، تهران.
3
ـ سپهری، محمدرضا (1381). «نقش فناوری اطلاعات در توسعة منابع انسانی و افزایش بهره وری شغلی». کار و جامعه، شماره 43، اردیبهشت 1381.
4
ـ لاودن، کنت سی؛ جین پریس لاودن (1377). نظامهای اطلاعات مدیریت سازمان و فناوری. ترجمه عبدالرضا رضایینژاد. مؤسسه خدمات فرهنگی رسا، تهران.
5
ـ مدهوشی، مهرداد (1380). «نقش نظام اطلاعاتی و فناوری اطلاعات در تصمیمگیری مؤثر». رهیافت، شماره25، (پاییز 1380).
6
ـ مهری نژاد، صفیه (1381). «کاربرد تکنولوژی اطلاعات در سازمانها». اطلاعات سیاسی ـ اقتصادی،182ـ181، اول و دوم، سال هفدهم (مهر و آبان 1381).
7
- Kreithner, Robert (1986). Management. Boston: Hoayhton, Mifflin Company.
8
- Richard, L.daft (1998). Organization theory and design. 6th Edition, south-western college publishing.
9
- Stoner، James and Sand Freeman، Edvard (1992). Management. 5th Edition, Prentice Hall.
10
- Santos, Filipe M (2003). "The role of Information Technologies for knowledge management in firms". International Journal of technology, policy management, Vol.3, NO.2, PP. 194-203.
11