ORIGINAL_ARTICLE
مفهوم اطلاعات و ارتباطات و میانکنش بین آنها
درباره مفهوم اطلاعات و ارتباطات تاکنون تعریفی دقیق و رسمی ارائه نشده است. متخصصان حوزههای مختلف اغلب کوشیدهاند جلوهها و ویژگیهای این پدیدهها را تا آنجا که به حوزههای تخصصی آنها مربوط میشود، تعیین کنند. از این رو صاحبنظران این پدیدهها را در قلمروهای ریاضیات، زبانشناسی، اقتصاد، روانشناسی، ارتباطات و ... مطالعه و تحلیل کرده و ویژگیهای متفاوتی برای آنها برشمردهاند. بسیاری، اطلاعات را گاه به پدیدههای نسبتاً آشنای دیگری تشبیه کردهاند که بارزترین آنها تشبیه اطلاعات به «ماده» و «انرژی» است. به همین دلیل «اطلاعات» را به جای اصطلاح «انرژی» دانستهاند. اطلاعات با مفاهیم دیگری نیز سنجیده میشود؛ از جمله اطلاعات و آنتروپی در مکانیک، اطلاعات و احتمال، اطلاعات و بینظمی، و اطلاعات و تصمیمگیری. پس از مفاهیم کلیدی و لغوی، با توجه به واژهنامههای انگلیسی و ریشه لغوی «اطلاع» در زبان فرانسه و لاتین، به تحول واژه اطلاع یا خبر اشاره میشود. «نظریه اطلاع» در سال 1949 میلادی برای استفاده در مسائل «ارتباط دور» شکل گرفت. از جهت ریاضیات دو مؤلف آمریکایی «گلودشانون» و وارن ویور»، موضوع اطلاع را اندازهگیری و سنجش برشمردند. از این رو، «اطلاع» در نظریه علمی، یک مقیاس ریاضی است که برای اندازهگیری مقدار تازگی پیام نزد گیرندگان از آن استفاده میشود. این دو دانشمند آمریکایی، با توجه به نظریه ریاضی، واحد "Bit" را واحد اطلاعرسانی معرفی کردند. استعمال واژه «ارتباط» به صورت جمع یعنی «ارتباطات» بیشتر به جنبه مطالعه ابزار و لوازم و فن این پدیده اشاره دارد و جنبه مفرد آن بیشتربه سیر و جریان این رشته مربوط میشود. در انتها، چند تعریف تازه از دیدگاههای جامعهشناسی تعریف و در نهایت انواع ارتباط و اهمیت ارتباطات بررسی میشود.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43758_26913889d21e63f10e7f003da3d5e55a.pdf
2008-06-21
7
24
اطلاعات و ارتباطات
ارتباطات و اطلاعات
نظریه اطلاع
اسدالله
آزاد
azad196@ferdowsi.um.ac.ir
1
دانشیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
ـ اشرفیریزی، حسن و زهرا کاظمپور (1386). جغرافیای سیاسی اطلاعات (فاصلههای بیفاصله) تهران: چاپار.
1
ـ محسنیان راد، مهدی (1369). ارتباط شناسی. تهران: سروش.
2
ـ معتمد نژاد، کاظم (1355). وسایل ارتباط جمعی. تهران: دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی.
3
ـ نشاط، نرگس (1385). از اطلاعات تا کوانتوم. تهران: دما.
4
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی کیفیت خدمات کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی تابعه وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی مستقر در تهران از طریق مدل تحلیل شکاف
پژوهش حاضر با هدف تعیین کیفیت خدمات کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی تابعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی مستقر در تهران انجام گرفته است. روش پژوهش «پیمایشی تحلیلی» و ابزار گردآوری اطلاعات «پرسشنامه لایبکوال» است. جامعه پژوهش را کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی ایران، شهید بهشتی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران تشکیل میدهند که به ترتیب 361 ، 116 و 344 نفر از استفادهکنندگان کتابخانههای یادشده به پرسشنامهها پاسخ دادهاند. یافتههای پژوهش نشان داد خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران نسبت به کتابخانههای دو دانشگاه دیگر کیفیت بالاتری دارد، اما خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران دارای تفاوت معناداری نیست. خدمات هر سه کتابخانه در بُعد کنترل اطلاعات، نسبت به ابعاد دیگر فاصله بیشتری با انتظارهای استفادهکنندگان دارد. بیشترین نارسایی کتابخانهها، به دسترسپذیر کردن منابع الکترونیکی در منزل و یا محل کار استفادهکنندگان مربوط است. با توجه به یافتههای پژوهش، پیشنهادهایی در جهت بهبود کیفیت خدمات کتابخانههای مورد بررسی ارایه شده است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43759_d4b733ecf36c9b31001236c3f31987fe.pdf
2008-06-21
25
52
تحلیل شکاف خدمات
خدمات کتابخانهای
کتابخانه دانشگاه علوم پزشکی ایران
کتابخانه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
کتابخانه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران
نجلا
حریری
nadjlahariri@hotmail.com
1
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
AUTHOR
فریده
افنانی
2
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی
AUTHOR
- کاظم پور، زهرا (1385). «ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانة مرکزی دانشگاههای فنی ـ مهندسی دولتی شهر تهران براساس مدل LibQUAL». پایاننامة کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاعرسانی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
1
- میرغفوری، سید حبیب و فاطمه مکی (1386). «بررسی سطح کیفی خدمات کتابخانههای آموزشی با رویکرد به لایب کوال (مورد: کتابخانههای دانشگاه یزد)». کتابداری و اطلاع رسانی، شماره اول، جلد دهم: 61-78.
2
- Bace, M., et al. (2006). “LibQUAL+ 2005 analysis and action report. University Libraries, University of Alabama”. Available at: http://www.lib.ua.edu/about/assessment/LibQual+2005summaryreportfinal.htm
3
- Calvert, P. J. (2001). “International variations in measuring customer expectations”. Library Trends, 49 (4), 732-757.
4
- Cook, C. and Thompson, B. (2000a). “Higher- order factor analytic perspectives on users’ perceptions of library service quality”. Library and Information Science Research, 22 (4), 393-404.
5
- Cook, C. and Thompson, B. (2000b). “Reliability and validity of SERVQUAL, scores used to evaluate perceptions of library service quality”. Journal of Academic Librarianship, 26, 248-258
6
- Eldredge, J. D. (2004). “Inventory of research methods for librarianship and inforatics”. Journal of the Medical library Association, 92 (1), 83-90. Available at: http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=314107
7
- Jankowska, M. A., Hertel, K. and Young, N. J. (2006). “Improving library service quality to graduate students: LibQUAL+TM survey results in a practical setting”. Library and the Academy, 6 (1), 59-77.
8
- Kyrilidou, M. and Persson, A. C. (2006). “The new library user in Sweden: a LibQUAL+™ study at Lund University”. Performance Measurement and Metrics, 7 (1), 45-53.
9
- Lock, Selena A. and Town, J. S. (2005). “LibQUAL+ in the local context: results, action and evaluation”. Available at: http://dspace.lib.cranfield.ac.uk:8080/bitstream/1826/950/2/Local+context+paper.pdf
10
- LibQUAL+™ Spring 2003 Survey, Group results (2003 a). Association of Research Libraries / Texas A&M University. www.libqual.org.
11
- LibQUAL+™ Spring 2003 Survey, Institution Results , Binghamton University (S.U.N.Y.) (2003a). Association of Research Libraries / Texas A&M University. www.libqual.org.
12
- LibQUAL+™ Spring Survey (2004). Association of Research Libraries / Texas A&M University. www.libqual.org.
13
- LibQUAL+™ Spring 2006 Survey (2006). Glasgow University Library. Association of Research Libraries / Texas A&M University. www.libqual.org.
14
- Nitecki, D. A. (1998). “Assessment of service quality in academic libraries: Focus on the applicability of the SERVQUAL”. In Proceedings of the 2nd Northumbria International Conference on Performance Measurement in Libraries and Information Services (pp. 181-196). Newcastle-upon-Tyne: University of Northumbria.
15
- Parasuraman, A., Zeithaml, V. A. and Berry, L. L. (1985). “A conceptual model of service quality and its implications for future research”. Journal of Marketing, 49, 41-50.
16
- Robinson, S. (1999). “Measuring service quality: Current thinking and future requirements”. Marketing Intelligence & Planning, 17(1), 21-32.
17
- Thompson, B., Cook, C. and Kyrillidou, M. (2005). “Concurrent validity of LibQUAL+TM scores: What do LibQUAL+TM scores measure?” The Journal of Academic Librarianship, 31 (6), 517- 522.
18
- Zeithaml, V.A., Parasuraman, A., and Berry, L. L. (1990). “Delivering quality service: Balancing customer perceptions and expectations”. New York: The Free Press.
19
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی ربط در نظامهای ذخیره و بازیابی اطلاعات ... از رهیافت شناختی
فرایند شناخت کاربر به عنوان جستجوگر اطلاعات در یک نظام ذخیره و بازیابی اطلاعات، میتواند تأثیر زیادی بر ارزیابی او از ربط داشته باشد. مقاله حاضر پس از بیان شرحی مختصر از روانشناسی شناختی و ربط و ارزیابی آن، حوزههای شناختی کاربر را که بر ارزیابی ربط تأثیرگذار هستند، بررسی مینماید. این حوزهها «ادراک»، «توجه» و «قضاوت» را در بر میگیرد. این مقاله علاوه بر اینکه میتواند مبنای تحقیقات عمیقی در این حوزه قلمداد شود، به طراحان نظامهای ذخیره و بازیابی نیز کمک میکند تا با رویکردی شناختگرا، به طراحی نظامهای ذخیره و بازیابی اطلاعات بپردازند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43765_5e36b3d87e0f36102c3c5c347ccb6a99.pdf
2008-06-21
53
70
ارزیابی ربط
ربط شناختی
روانشناسی شناختی
ربط
محمد
حسن زاده
hasanzadeh@modares.ac.ir
1
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
الهام
رضازاده
rezazadeh.elham@gmail.com
2
کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی
AUTHOR
ـ اخوتی، مریم (1383). مفهوم ربط در نظامهای بازیابی اطلاعات: مروری بر نظریهها و ادبیات موجود. اطلاعشناسی، سال دوم، ش1، ص 24 – 45.
1
ـ حری، عباس (1383). «زنجیره داوری ربط در فرایند انتقال اطلاعات». اطلاع شناسی، سال دوم، ش 1، ص 184.
2
ـ داورپناه، محمدرضا و محمد رمضانی. «مفهوم ربط».. اطلاعشناسی، سال دوم، ش1، ص49.
3
ـ سولسو، رابرت. ا ل. (1371). روانشناسی شناختی. ترجمه فرهاد ماهر. تهران: آرین. ص. 19-184.
4
ـ فتاحی، رحمتالله (1383). تحلیل عوامل مؤثر بر نسبی بودن ربط در نظامهای بازیابی اطلاعات. اطلاع شناسی، سال دوم، ش1، ص14- 18.
5
ـ ویکری، برایان و ویکری، الینا (1380). علم اطلاعرسانی در نظر و عمل. ترجمه عبدالحسین فرج پهلو. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد؛ 298. ص59.
6
- Carston, Robyn and Seiji Uchida (1998). Relevance theory: Application and implication. Netherlands: Amsterdam; USA: Philadelphia. PP. 8-11.
7
- David N. Rapp , Holly A. Talor and Gregory R. Crane (2003). The impact of digital libraries on cognitive processes: Psychology issues of Hyper media, computers in Human Behavior 19.5 . pp 609 – 628.
8
- Hagglund, Ulrika )2004) .” Modelling information objects to promote universal matching” .Sweden: Umea.[online] Available:www.cs.umu.se/research/reports/2004/006/part1.pdf
9
- Hedman, Jenny (2005).” ICT and the shaping of information seeking expertise” in 108 Education and Training with Library Theory and Research Division VII Education and Research On librarians’ occupational identities. Sweden: Boras . [online] Available: http://www.ifla.org/IV/ifla71/Programme.htm.
10
- Sacchanand, Chutima (2000).” Workplace learning for information professionals in a changing information environment” in 66th IFLA Council and General Conference, Jerusalem, Israel, 13-18 August.[online] Available: http://www.ifla.org/IV/ifla66/papers/109-136e.htm
11
- Saracevic, Tefko (1970).” The concept of relevance in information science: A historical review” in Introduction to Information Science. Compiled and edited by Tefko Saracevic. NewYork: R.R. Bowker Company, PP. 113-115.
12
- Saracevic, Tefko (1996). Modeling interaction in information retrieval: a review and proposal. In: proceedings og the American society for information science. Vol. 33, pp. 3-9.
13
- Sternberg. Robert J. (1996). Cognition psychology. USA: Harcourt Brace College Publishers. PP.2.
14
- Yong , Lim Tek and Tang Enya Kong (2006). “ Effects of cognitive and problem solving style on Internet search tool”. Malaysia: 11800 penang. [online]. Available: http://utmk.cs.usm.my/pdf/ecdl00.pdf.
15
ORIGINAL_ARTICLE
اثرهای مضاعف نظریه عدم تقارن اطلاعاتی و بازار انحصاری بر روند اشتراک مجلههای لاتین و پایگاههای اطلاعاتی در کتابخانهها
عدم تقارن اطلاعاتی در هر بازار، از کارایی اجتماعی بازار میکاهد. در چنین شرایطی، یکی از دو طرف معامله، اطلاعات کافی نسبت به کالای مورد معامله ندارد و از آنجا که کمبود اطلاعات اغلب از سوی خریدار است، وی هیچگاه حاضر به پرداخت قیمت واقعی کالای مورد معامله نمیشود، چون از کیفیت واقعی کالا اطمینان حاصل نکرده است. از طرف دیگر، عامل دیگری که میتواند به ناکارایی اجتماعی بازار بینجامد، انحصار فروش است. در بازارهای اطلاعاتی، جایی که کالای مورد معامله، اطلاعات و بخصوص نشریههای ادواری است، اثرهای متقابل عدم تقارن اطلاعاتی از یک سو و انحصار اعمال شده از طرف ناشران و کارگزاران فروش نشریات ادواری خارجی از سوی دیگر، ناکارایی مضاعفی را بر بازار خرید نشریههای ادواری تحمیل می کند که در اکثر موارد به زیان کتابخانهها خواهد بود. این مقاله با پرداختن به اثرهای مضاعف این دو مشکل، در نهایت به ارائه راهکارهایی برای بهبود شرایط فعلی می پردازد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43766_548d6c6d841041c50fecd767f3bbcfd6.pdf
2008-06-21
71
94
عدم تقارن اطلاعاتی
بازارهای انحصاری
بازار نشریههای ادواری خارجی
شعله
ارسطوپور
arastoopoor@gmail.com
1
دانشجوی دوره دکترای علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
ـ حیاتی، زهیر (1382). «رویکر دی مفهومی به اتحادیه کتابخانههای دانشگاهی».کتابداری و اطلاعرسانی، فصلنامه کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد آستان قدص رضوی . جلد6، ش 3، ص. 37-46.
1
ـ دیانی، محمدحسین (1377). مجموعهسازی و فراهمآوری در کتابخانهها. اهواز: دانشگاه شهید چمران اهواز.
2
ـ کینگما، بروس (1380). اقتصاد اطلاعات: راهنمای تحلیل اقتصادی و هزینه سودمندی برای کارشناسان اطلاعات. ترجمه محمد حسین دیانی و کبری سقاء پیرمرد. مشهد: انتشارات کتابخانه رایانهای.
3
ـ ماتسیشی، ریچارد (1378). «درباره سرشت اطلاعات و دانش و تعبیر آن در علوم اقتصادی». ترجمه فرهاد پولادی نجفآبادی . کتابداری و اطلاعرسانی، فصلنامه کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد آستان قدس رضوی . جلد2، ش 4، ص 115.
4
ـ محتشم دولتشاهی، طهماسب (1370). اقتصاد خرد. تهران: طهماسب محتشم دولتشاهی.
5
ـ ------------ (1382). مبانی علم اقتصاد: اقتصاد خرد، اقتصاد کلان. ویرایش چهارم. تهران: انتشارات خجسته.
6
ـ مک کنا، سی. جی (1372). اقتصاد عدم اطمینان. ترجمه سعید مقاری و عبدالرضا فهیمی. تهران: پژوهشکده علوم دفاعی استراتژیک دانشگاه امام حسین (ع).
7
ـ هندرسن، جیمز؛ کوانت، ریچارد (1382). تئوری اقتصاد خرد (تقرب ریاضی) همراه با حل مسائل. ترجمه مرتضی قره باغیان و جمشید پژویان. تهران: مؤسسه خدمات فرهنگی رسا.
8
ـ واریان، هال (1380). رویکردی جدید به اقتصاد خرد میانه. ترجمه جواد پور مقیم. تهران: نشرنی.
9
ـ یزدان پناه، احمد (1386). اطلاعات نام تقارن و ناکارایی بازارها. روزنامه دنیای اقتصاد.
10
- Akerlof, G (1970). The Market for Lemons: Quality Uncertainty and Market Mechanisms. Quarterly Journal of Economics. Available at:
11
- Anrdreoni, J. & Varian, H. (1999). Per Play Contracting in the Prisoners' Dilemma. Proceeding of National Academy of Science. Vol. 96: 10933 – 10938. Retrieved June 15, 2007 From <http://www.ischool.berkeley.edu/~hal/Papers/10933.pdf >
12
- Ball, D. (2004). What's the "Big Deal" and Why is It a Bad Deal for Libraries. Interlending & Document Supply. Vol. 32(2): 117 – 125.
13
- Frazier, K. (2001). The Librarian's Dilemma: Contemplating the Cost of "Big Deal". DLib Magazine. Vol. 7(3). Retrieved June 15, 2007 From <www.dlib.org/dlib/march01/frazier/03frazier.html >
14
- Guthrie, K. (1997). JSTOR: The Development of a Cost Driven, Value Based Pricing Model. Retrieved June 15, 2007 From ERIC Database.
15
- Huston, J. & Spencer, R. (2002). Quality, Uncertainty and the Internet: The Market for Cyber Lemons. American Economist. Vol. 46(1): 50 – 60.
16
- Knock, D. (2006). Assessing the impact of the BLDSC price increases: the experience of CHILL, a consortium of London health libraries. Interlending & Document Supply. Vol. 34(3): 109 – 114.
17
- Moahi, K. (2002). Issues of Just in Time (Access) Vs Just in Case (Ownership) for Libraries in Developing Countries: Lessons to be Learnt from Developed Countries. Library Review. Vol. 51(7): 341 – 349.
18
- Saak, A. (206). The Value of Buyer's Ignorance in Monopoly. Economic Letters. Vol. 90: 373 – 377.
19
- Varian, H. (1998). The Future of Electronic Journals. The Journal of Electronic Publishing. Vol. 4(1). Retrieved June 15, 2007 From <http://www.press.umich.edu/jep/04-01/varian.html >
20
- Wankhade, L. & Dabade, B. (2006). Analysis of quality uncertainty due to information asymmetry. International Journal of Quality & Reliability Management. Vol. 32(2): 230 – 241.
21
- Welton, D. (2005). Web Hosting: A Market for Lemons. Available at: <http://www.dedasys.com/articles/webhosting-market-lemons.html >
22
- Wet, W. (2004). Role of Asym
23
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی وضعیت همکاری علمی اعضای هیئت علمی در چهار حوزه موضوعی در دانشگاه فردوسی مشهد
همکاری در حوزههای مختلف علمی، سابقهای طولانی دارد. با این حال، این پدیده در ایران کمتر بررسی شده است. این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی و با هدف بررسی وضعیت همکاری علمی در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، به بررسی این پدیده و «تألیف مشترک» که بازتاب فعالیتها و رویکردهای جامعة علمی امروز به شمار می آید، پرداخته است. نتایج به دست آمده عبارتند از: · میان نسبت همکاری علمی در اعضای هیئت علمی 4 حوزة موضوعی دانشگاه فردوسی، تفاوتی معنادار وجود دارد. · در بین حوزههای مورد بررسی، سه حوزه موضوعی مهم در این دانشگاه (کشاورزی، علوم پایه و مهندسی) فراوانی قابل توجهی در تولیدات علمی مشترک اعضای هیئت علمی خود دارند، اما در حوزه وسیع علوم انسانی فراوانی تولیدات مشترک، پایینترین میزان را در کل دانشگاه به خود اختصاص داده است. بیشترین نسبت همکاری علمی در کل دانشگاه در حوزه کشاورزی، سپس در حوزة علوم پایه و پس از آن در حوزة مهندسی است. کمترین نسبت همکاری علمی نیز به حوزه علوم انسانی تعلق دارد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43767_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2008-06-21
95
120
همکاری علمی
تألیف مشترک
دانشگاه فردوسی
ماریه
رحیمی
1
دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
رحمت الله
فتاحی
fattahi@ferdowsi.um.ac.ir
2
عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
ـ آقا محمدی، امیر، و محمد خرمی (1378). «وضعیت پژوهش در ایران: واقعیتها و راه چارهها». رهیافت، 20، 97-101.
1
ـ امیری، محمدرضا (1383، آذر). «همکاری در تألیف: شیوهها و مزایای آن». کتاب ماه. کلیات، 32– 35.
2
ـ قندی، محمدمهدی و دیگران (1377، 1378، 1379). پژوهشنامه سال 1377و 1378 و 1379. مشهد: چاپ و انتشارات دانشگاه فردوسی.
3
ـ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1382). پدیدآورندگان دانش. مشهد: چاپ و انتشارات دانشگاه فردوسی.
4
ـ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1383). خردورزان- فعالیتهای پژوهشی - تبلور. مشهد: چاپ و انتشارات دانشگاه فردوسی.
5
ـ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1384). دانشوران. مشهد: چاپ و انتشارات دانشگاه فردوسی.
6
ـ کومار، کریشان (1381). روشهای پژوهش در کتابداری و اطلاعرسانی. ترجمه فاطمه رهادوست و فریبرز خسروی. تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
7
ـ واگان، لیون (1384). روشهای آماری برای متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی : رویکردی کاربردی و ساده برای درک استفاده و تفسیر علم آمار. ترجمه محمدرضا قانع و کیوان کوشا. تهران: چاپار.
8
- Harisson, Alice,& Zemon, Mickey. (2000). Collaborative authorship in the journal literature: perspectives for academic librarians who wish to publish. College and Research Libraries, 61 (5), 410-419.
9
- Hart, Richard L. (2000). Co-authorship in the academic library literature: survey of attitudes and behaviors. Journal of Academic Librarianship, 26 (5), 339-345.
10
- Katz, J. Sylvan,& Martin, Ben R. (1997). What is research collaboration? Research policy, 26, 1-18.
11
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل پیوندهای وبسایتهای دانشگاههای علوم پزشکی ایران با استفاده از روش وبسنجی
وبسایت دانشگاهها دروازهای برای ورود به محیط مجازی است. امروزه اطلاعات بسیار مفیدی درباره کارکنان، اعضای هیئت علمی، دورههای تخصصی، مجلههای علمی و سایر انتشارات دانشگاهها و ... بر روی این وبسایتها قابل دسترسی است. پژوهش حاضر در نظر دارد با تحلیل پیوندهای مختلف وبسایتهای دانشگاههای علوم پزشکی ایران، به بررسی میزان رؤیت، میزان تأثیرگذاری و همکاری آنها با استفاده از شیوه وبسنجی بپردازد. جامعه پژوهش حاضر، کلیة وبسایتهای دانشگاههای علوم پزشکی ایران میباشد. کلیه وبسایتهای دانشگاههای علوم پزشکی ایران که در مجموع 42 وبسایت را شامل میشود، در یک دوره زمانی یکماهه (تیرماه 1386) با استفاده از راهنمای اینترنتی یاهو بازیابی و به منظور تحلیل پیوندهای آنها بر روی رایانه شخصی، بارگذاری گردیدند. نتایج پژوهش نشان داد وبسایتهای دانشگاههای علوم پزشکی شیراز با 12700، تهران با 10400 و اصفهان با 5170 پیوند دریافتی، دارای بالاترین میزان رؤیت بودند و وبسایتهای دانشگاههای علوم پزشکی بقیةالله بوشهر و بابل به ترتیب دارای بالاترین میزان تأثیرگذاری در محیط وب بودند و وبسایت دانشگاه علوم پزشکی فسا با ضریب تأثیری برابر با 81/0 پایینترین میزان تأثیرگذاری را داشت. نتایج تحلیل هم پیوندی این وبسایتها نشان داد وبسایتهای مورد مطالعه در 7 خوشه با هم همکاری میکنند. از سوی دیگر، استفاده از مقیاس چند بعدی نشان داد این وبسایتها در 4 خوشه با هم همکاری دارند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43772_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2008-06-21
121
142
وبسایتهای دانشگاههای علوم پزشکی ایران
وبسنجی
عامل تأثیرگذار وب
میزان رؤیت
تحلیل پیوند
فرشید
دانش
farshid_danesh@yahoo.com
1
عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
AUTHOR
فرامرز
سهیلی
soheili@gmail.com
2
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور واحد کرمانشاه
AUTHOR
محسن
نوکاریزی
nowkarizi@yahoo.com
3
استادیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه بیرجند
AUTHOR
ـ سهیلی، فرامرز (1385). تحلیل پیوندهای وبسایتهای نانوفنآوری با استفاده از روشهای عامل تأثیرگذاروب، دستهبندی خوشهای و ترسیم نقشه دوبعدی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران، اهواز.
1
ـ نوروزی، علیرضا (1384). ضریب تأثیر گذاری وب و سنجش آن در برخی وب سایتهای دانشگاهی ایران. مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی. ویژهنامه کتابداری. 5، (5):119- 105 .
2
- Vaughan, L., & Thelwall, M. (2005). A modeling approach to uncover hyperlink patterns: the case of Canadian universities. Information Processing & Management. 41. 347-359
3
- Almind, T., Ingwersen, p .(1997). Information analysis on the World Wide Web: methodological approaches to webometrics. Journal of Documentation. 53,404- 426.
4
- Björneborn, Lennart (2004).Small-word link structures across an academic web space: a library and information science approach. PhD dissertation.Royal School of Library of Information Science. Copenhagen.
5
- Hajizeinolabedini, M.; Maktabifard, L.; Osareh, F. (2006). Collaboration Analyses of World National Liberary website via webometric methods. Paper presented at The International Workshop on Webometrics, Scientometrics and Informetrics & Seventh COLLNET Meeting. The 10th March 2006 Nancy, Farance.
6
- Ingwersen, Peter (1998). The calculation of Web impact factors. Journal of Documentation. 54(2): 236-243.
7
- Noruzi, Alireza (2005). Web Impact Factors for Iranian Universities. Webology,. 2(1).Retrieved June 7,2007 from http://www.webology.ir/2005/v2n1/a11.html
8
- Osareh, Farideh (2003). Mapping the structure of library & information schools (LIS) websites .using cluster and multidimensional. Paper presented at The International Conference on Scientometrics and Informetrics, 9th, 25-29 August 2003, Beijing, China.
9
- Smith, A.G. (1999). A tale of two Web spaces: Comparing sites using Web Impact Factors. Journal of Documentation. 55(5): 577-592
10
- Thelwall, M. (2003). What is this link doing here? Beginning a fine-grained process of identifying reasons for academic hyperlink creation. Information Research. Retrieved July 20.from http://informationr.net/ir/8-3/paper151.html
11
- Vaughan, L. & Hysen, K. (2002). Relationship between links to journal Web sites and Impact Factors. Aslib Proceedings. 54( 6):356-361.
12
- Vaughan, Liwen (2004). Web Hyperlinks Reflect Business Performance: A Study of US and Chinese IT Companies. Canadian Journal of Information & Library Sciences. 28 (1):17-31.
13
ORIGINAL_ARTICLE
کاربرد «فولکسونومی» در بازنمون تصاویر دیجیتالی: رویکردی نوین در نمایهسازی کاربرمدار
در این مقاله، روشهای نمایهسازی تصاویر که تا کنون مطرح بوده به اختصار بیان گردیده و نظری کلی از چالشهای مربوط به نمایهسازی تصویر مبتنی بر مفهوم، فراهم آمده است. از روشی نوین با عنوان «فولکسونومی» یا «ردهبندی مردمی» که به میزان قابل ملاحظهای در دنیای کتابخانه دیجیتالی مورد توجه قرار گرفته است یاد میشود که در آن، برچسبزنی اجتماعی ابزاری برای افزایش توصیف اشیای دیجیتالی، فراهم کردن محملی برای درونداد کاربر و درگیری بیشتر کاربر، تلقی میگردد. این مقاله، به ارزیابی مزایا و معایب فرادادههای ساخته شده توسط کاربر در محتوای مجموعه تصاویر رقومی میپردازد و آن را با قالب فرادادهای ساخته شده به طور حرفهای و ابزار کنترل واژگان، مقایسه میکند. همچنین، ضمن تحلیل ویژگیهای ردهبندی مردمی، درمییابد که برچسبزنی مردمی میتواند به عنوان مکملی برای پیشینه های فرادادهای ساخته شده به طور حرفهای به مرحله عمل درآید تا فرصتی برای کاربر به منظور اظهار نظر دربارة تصویر فراهم آید.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43773_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2008-06-21
143
160
فولکسونومی
نمایهسازی تصویر
تصاویر دیجیتالی
نمایهسازی کاربرمدار
بازیابی تصاویر
مجید
سبزی پور
sabzipoor1866@yahoo.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم کتابداریو اطلاع رسانی دانشگاه تهران
AUTHOR
ـ کرمی، افسانه (1385). «نمایهسازی تصویردرپایگاههای اطلاعاتی». مجله الکترونیکی نما. شمارة سوم،دورة ششم.
1
ـ لنکستر، اف دبلیو (1382). نمایهسازی و چکیدهنویسی. ترجمه عباس گیلوری. تهران: چاپار.
2
- Armitage, L.H and Enser, P.G.B.(1997),"Analysis of user need in image archives",Journal of Information Science, Vol.23 No.4, pp.287-99.
3
- Choi, Y and Rasmussen, E.M. (2003), "Searching for images: the analysis of users` queries for image retrieval in American history", Journal of the American Society for Information Science and Technology, Vol.54 No.6, pp.498-511.
4
- Guy, M. and Tonkin, E. (2006)," Folksonomies: tidying-up tags?", D-Lib Magazine, Vol.12 No.1, [on-line] available: www.dlib.org/dlib/january06/guy/01guy.html
5
- Hastings, S.K. (1999), "Evaluation of image retrieval systems: rol of user feedback", Library Trends, Vol.48 No.2, pp. 438-52.
6
- Heidorn, B.P. (1999),"Image retrieval as linguistic and nonlinguistic visual model matching", Library Trends, Vol.48 No.2, pp.303-26.
7
- Jorgensen, C (1998), "Attributes of images in describing tasks", Information Processing & Management, Vol.34 Nos2/3, pp.161-74.
8
- Mathes, A. (2004), “Folksonomies – cooperative classification and communication through shared metadata”, [on-line] available: www.adammathes.com/academic/computer-mediated-communication /folksonomies. html (accessed October 28,2005).
9
- Matusiak K., Krystyna.(2006), "Towards user-centered indexing in digital image collections",OCLC Systems&Services: International digital library perspectives, Volume 22 Number 4 2006 pp. 283-298.[on-line] available: www.emeraldinsight.com /1065-075X.htm
10
- Merholz, P. (2004a), "Ethnoclassification and vernacular vocabularies", Agust 30, [on-line] available: www.peterme.com/ archives/000387.html
11
- Shaw,Blake.(2006),"Learning from a Visual Folksonmy: Automatically Annotating images from Flickr". [on-line] available: http://www.metablake.com/vdb.final.pdf
12
- Sterling, B. (2005), "Order out of chaos", Wired, Vol.13 No.2, p2005, [on-line] available: www.wired.com/wired/archive/13.04/ view.html?pg=4 (accessed December 2,2005).
13
- Trant, J. (2003), “Image retrieval benchmark database service: a needs assessment and preliminary development plan”, [on-line] available: www.clir.org/pubs/reports/ trant04/tranttext.htm
14
- Wielinga, B. J. et al. (2001): "From Thesaurus to Ontology". [on-line] available: http://www.cs.vu.nl/guus/ Papers/ Wielinga01a. pdf
15
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تحلیلی و ترسیم ساختار انتشارات علمی تولید شده در حوزههای کتاب سنجی، علم سنجی، اطلاعسنجی و وب سنجی در پایگاه Web of Science طی سالهای 1990ـ 2005
حوزه کتابسنجی و شاخههای مرتبط آن به طور مستقیم با بررسی میزان تولید اطلاعات علمی در حوزههای تخصصی مختلف در ارتباط است و شاخصهایی را برای ارزیابی و سنجش میزان اطلاعات تولید شده در زمینه های گوناگون و در کشورهای مختلف، در اختیار دانشمندان قرار میدهد. در این مقاله، با استفاده از شیوه های علمسنجی، میزان انتشارات علمی تولید شده در حوزههای کتابسنجی، علمسنجی، اطلاعسنجی و وبسنجی در پایگاه Web of Science طی سالهای 1990-2005 مطالعه و تحلیل و تمامی پیشینهها در حیطههای موضوع، زبان، کشور، نویسنده، سال انتشار، نوع مدرک، مجله و مؤسسه و دانشگاهها تجزیه و تحلیل گردید. آنگاه کلیة پیشینهها برای ترسیم ساختار علم به نرم افزار HistCite وارد شد و از طریق آزمون و خطا، 80 مقاله اول، حوزه مورد بررسی در WOS انتخاب و به وسیله نرمافزار فوق، تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد در مجموع 53 کشور در نگارش مدارک حوزه موضوعی مورد بررسی نقش داشتهاند که از این میان کشورهای ایالات متحده آمریکا، انگلستان، آلمان و هلند، به ترتیب در رتبههای اول تا چهارم قرار دارند. همچنین، مشخص شد 26/91% از مدارک به زبان انگلیسی میباشند. تعداد کمی از مؤسسهها یعنی 1/16% (74 مؤسسه از 446 مورد) تولیدکننده بخش عمدهای از متون علمی هستند. بیش از 50% مدارک، در 6 عنوان مجله یعنی 68/3% از کل مجلههای حاضر در فهرست منتشر شده است. یافتهها مشخص نمود 14/73% عنوان از انتشارات در قالب مقاله بوده است وپس از آن به ترتیب، نقد مقالهها (96/6%) و نقد کتاب( 99/5% ) قرار داشته اند. از دیگر نتایج پژوهش میتوان به 5 مقاله اول در این بررسی اشاره کرد که 111-47 استناد را به خود اختصاص داده و به ترتیب در سالهای 1989، 1992، 1997، 2001 و 2002 نوشته شدهاند. در سالهای 2004 و 2005 بیشترین تعداد مدارک منتشر شده است و این امر استقبال بیشتر جامعه علمی از مقولههای مورد پژوهش را نوید میدهد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43774_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2008-06-21
161
182
ساختار علم
کتابسنجی
علمسنجی
اطلاعسنجی
وبسنجی
اطلاعات علمی
پایگاه Web of Science
نرمافزار HistCite
علی
حمیدی
alihamidi@gmail.com
1
دانشجوی دکترای کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
امیر رضا
اصنافی
aasnafi@gmail.com
2
دانشجوی دکترای کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
فریده
عصاره
fosareh@yahoo.com
3
استاد گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
ـ براون، تیبور؛ ولنگانگ گلانز وآندریاس شوبرت (1383). شاخصهای علم سنجی،ارزیابی تطبیقی فعالیتهای انتشاراتی و تاثیرگذاری ارجاعات در 32 کشور. ترجمه محمد اسماعیل ریاحی. رهیافت. بهار. صص: 70-80.
1
ـ صبوری، علی اکبر و نجمه پورساسان (1385). «تولید علم در ایران در سال 2005»، رهیافت. شماره 37، ص 49-52.
2
ـ صراف زاده، مریم (1379). انعکاس مقالات محققان ایرانی در دو بانک اطلاعاتی کب و اگریس. رهیافت. بهار و تابستان. صص: 88-97.
3
ـ عصاره، فریده (1380). بررسی تطبیقی رشد انتشارات علمی ایران در نمایه استنادی علوم در سالهای 1989-1985 و 1994-1990 و مقایسه نتایج حاصل با شاخصهای موجود در کشورهای دیگر. رهیافت. شماره بیست و چهارم- بهار و تابستان.صص: 69-76.
4
ـ عصاره، فریده و رحمان معرفت (1384). مشارکت پژوهشگران ایرانی در تولید علم جهانی در مدلاین. رهیافت. بهار 1384. صص 39-44.
5
ـ عصاره، فریده و ویلسون، کنسپسیون، اس (1384). انتشارات علمی ایرانیان: مشارکت، رشد و توسعه از 1985-1999. ترجمه آتوسا کوچک. فصلنامه کتاب. تابستان. شماره 62. صص: 131-144.
6
ـ موسوی ، میرفضلا... (1384). احراز جایگاه نخست علمی در منطقه ، رهیافت، شماره 35، ص 45-59.
7
- Belinchon, Isabel,eta(2004). Dermatological scientific production from European Union authors (1987-2000). Scientometrics. Vol.61.No.2.PP:271-281.
8
- Bradford, S.C (1948). Documentation. London: Crosby Lockwood and Sons.
9
- Gould, P; White, R. (1974). Mental Maps. Harmondsworth, England: Penguin Books.
10
- Lukenda, Josip (2006). “Influence of the 1991-1995 war on Croatian publications in the Medline database”. Sciencetometrics, Vol.1.pp:21-36
11
- Ingwersen, Peter, Jacobs, Daisy(2004). South Africa research in selected scientific areas: Status 1981-2000. Scientometrics. Vol.59. No.3.PP:405-423.
12
-Ranganathan, S.R (1947). Proceedings of the ASLIB’s Annual Conference, Leamington Spa, Great Britain.
13
- Price, D.O.D.S.C.(1966). “The Science Of Scientists”. Medical opinion and Review, 1(100:88-99).
14
-Prichard, A.(1969). Statistical Bibliography or bibliometrics? Journals of Documentation, 25(4): 347-349.
15
-Small, H;Garfield, E(1985). “The geography of Science: disciplinary and national mapping.” Journal of Information Science, 11(4): 147-159.
16
- Wilson ,Concepción S, Markusova, Valentina A. (2004). Changes in the scientific output of Russia from 1980 to 2000, as reflected in the Science Citation Index, in relation to national politico-economic changes. Scientometrics. Volume 59, Number 3 / March.pp: 281-472.
17
پیوست1. ترسیم ساختار علم برای حیطه های علم سنجی، کتاب سنجی، اطلاع سنجی و وب سنجی
18
پیوست 2. میزان استناد به نویسندگان تولید کننده مدارک علمی
19
در حیطه های کتاب سنجی و حوزه های مربوط
20
نام نویسندگان
21
میزان استنادها
22
WHITE HD, 1989, ANNUAL REVIEW OF INFORMATION , V24, P119
23
LUUKKONEN T, 1990, ANNALS OF MEDICINE, V22, P145
24
BRUCKNER E, 1990, SCIENTOMETRICS, V18, P21
25
PETERS HPF, 1991, SCIENTOMETRICS, V20, P235
26
CALLON M, 1991, SCIENTOMETRICS, V22, P155
27
TAGUESUTCLIFFE J, 1992, INFORMATION PROCESSING & MANA, V28, P1
28
SICHEL HS, 1992, INFORMATION PROCESSING & MANA, V28, P5
29
SHAPIRO FR, 1992, JOURNAL OF THE AMERICAN SOCIE, V43, P337
30
BORGMAN CL, 1992, JOURNAL OF THE AMERICAN SOCIE, V43, P397
31
HARTER SP, 1992, JOURNAL OF THE AMERICAN SOCIE, V43, P602
32
SENGUPTA IN, 1992, LIBRI, V42, P75
33
GARFIELD E, 1992, THEORETICAL MEDICINE, V13, P117
34
EOM SB, 1993, DECISION SUPPORT SYSTEMS, V10, P19
35
LIU MX, 1993, JOURNAL OF DOCUMENTATION, V49, P370
36
HARSANYI MA, 1993, LIBRARY & INFORMATION SCIENCE, V15, P325
37
NEDERHOF AJ, 1993, RESEARCH POLICY, V22, P353
38
DEBRUIN RE, 1993, SCIENTOMETRICS, V26, P65
39
NARIN F, 1994, EVALUATION REVIEW, V18, P65
40
SANDSTROM PE, 1994, LIBRARY QUARTERLY, V64, P414
41
VANHOOYDONK G, 1994, SCIENTOMETRICS, V30, P65
42
NARIN F, 1994, SCIENTOMETRICS, V30, P147
43
GLANZEL W, 1994, SCIENTOMETRICS, V30, P375
44
WOUTERS P, 1994, SCIENTOMETRICS, V31, P193
45
STIGLER SM, 1994, STATISTICAL SCIENCE, V9, P94
46
SNYDER H, 1995, JOURNAL OF INFORMATION SCIENC, V21, P75
47
KOSTOFF RN, 1995, SCIENTOMETRICS, V34, P163
48
PORTER AL, 1995, TECHNOLOGICAL FORECASTING AND, V49, P237
49
Funkhouser ET, 1996, HUMAN COMMUNICATION RESEARCH, V22, P563
50
Egghe L, 1996, JOURNAL OF INFORMATION SCIENC, V22, P165
51
Osareh F, 1996, LIBRI, V46, P149
52
Godin B, 1996, RESEARCH POLICY, V25, P587
53
Narin F, 1996, SCIENTOMETRICS, V36, P293
54
Martin BR, 1996, SCIENTOMETRICS, V36, P343
55
Almind TC, 1997, JOURNAL OF DOCUMENTATION, V53, P404
56
Ingwersen P, 1997, JOURNAL OF THE AMERICAN SOCIE, V48, P205
57
Mucina L, 1997, JOURNAL OF VEGETATION SCIENCE, V8, P751
58
VanRaan AFJ, 1997, SCIENTOMETRICS, V38, P205
59
Christensen FH, 1997, SCIENTOMETRICS, V40, P529
60
Watts RJ, 1997, TECHNOLOGICAL FORECASTING AND, V56, P25
61
Coulter N, 1998, JOURNAL OF THE AMERICAN SOCIE, V49, P1206
62
Garfield E, 1998, LIBRI, V48, P67
63
Lewison G, 1998, SCIENTOMETRICS, V41, P5
64
Leydesdorff L, 1998, SCIENTOMETRICS, V43, P5
65
Garfield E, 1998, SCIENTOMETRICS, V43, P69
66
Wilson CS, 1999, ANNUAL REVIEW OF INFORMATION , V34, P107
67
Mela GS, 1999, EUROPEAN JOURNAL OF CANCER, V35, P1182
68
Glanzel W, 1999, INFORMATION PROCESSING & MANA, V35, P31
69
Kostoff RN, 1999, JOURNAL OF THE AMERICAN SOCIE, V50, P427
70
Lewison G, 1999, RHEUMATOLOGY, V38, P13
71
Hicks D, 1999, SCIENTOMETRICS, V44, P193
72
Garg KC, 1999, SCIENTOMETRICS, V45, P251
73
Kostoff RN, 1999, TECHNOVATION, V19, P593
74
Garfield E, 2000, CROATIAN MEDICAL JOURNAL, V41, P368
75
Kostoff RN, 2000, JOURNAL OF CHEMICAL INFORMATI, V40, P19
76
Cronin B, 2000, JOURNAL OF DOCUMENTATION, V56, P440
77
Warner J, 2000, JOURNAL OF INFORMATION SCIENC, V26, P453
78
Losiewicz P, 2000, JOURNAL OF INTELLIGENT INFORM, V15, P99
79
Bar-Ilan J, 2000, JOURNAL OF THE AMERICAN SOCIE, V51, P432
80
Melin G, 2000, RESEARCH POLICY, V29, P31
81
Georghiou L, 2000, RESEARCH POLICY, V29, P657
82
Meyer M, 2000, SCIENTOMETRICS, V49, P93
83
Marusic M, 2001, CROATIAN MEDICAL JOURNAL, V42, P113
84
Kostoff RN, 2001, IEEE TRANSACTIONS ON ENGINEER, V48, P132
85
Cronin B, 2001, JOURNAL OF INFORMATION SCIENC, V27, P1
86
Cronin B, 2001, JOURNAL OF THE AMERICAN SOCIE, V52, P558
87
Kostoff RN, 2001, JOURNAL OF THE AMERICAN SOCIE, V52, P1148
88
Hicks D, 2001, RESEARCH POLICY, V30, P681
89
van Raan AFJ, 2001, SCIENTOMETRICS, V50, P59
90
Bjorneborn L, 2001, SCIENTOMETRICS, V50, P65
91
Dhyani D, 2002, ACM COMPUTING SURVEYS, V34, P469
92
Borgman CL, 2002, ANNUAL REVIEW OF INFORMATION , V36, P3
93
Vaughan L, 2002, ASLIB PROCEEDINGS, V54, P356
94
Kostoff RN, 2002, JOURNAL OF POWER SOURCES, V110, P163
95
Li WT, 2002, JOURNAL OF THEORETICAL BIOLOG, V219, P539
96
Glanzel W, 2002, SCIENTOMETRICS, V53, P171
97
Vaughan L, 2003, JOURNAL OF THE AMERICAN SOCIE, V54, P29
98
White HD, 2003, JOURNAL OF THE AMERICAN SOCIE, V54, P423
99
Thelwall M, 2003, JOURNAL OF THE AMERICAN SOCIE, V54, P594
100
Thelwall M, 2003, SCIENTOMETRICS, V56, P417
101
Li XM, 2003, SCIENTOMETRICS, V57, P239
102
ORIGINAL_ARTICLE
مدیریت اطلاعات با رویکرد فازی
منطق فازی که در سال 1965 توسط دانشمند ایرانی، پروفسور لطفیزاده به جهان عرضه شد، در تقابل با منطق دوارزشی ارسطویی، ابهام را به عنوان بخشی از سیستم پذیرفته و بر مفاهیم مبهم و نامعیّن دلالت میکند. در شرایطی که ماشین قادر به درک مفاهیم کیفی ـ که به راحتی برای انسان قابل فهم است ـ نیست، منطق فازی شیوه تفکر انسان را به فناوری منتقل میکند. از منطق فازی در بسیاری از شاخههای علوم از جمله «مدیریت اطلاعات» استفاده میشود. در سال 1975، با انتشار مقالهای به زبان فرانسه در مورد جستجوی اطلاعات در شرایط فازی، این واژه به طور رسمی وارد ادبیات کتابداری و اطلاعرسانی شد. طبق اطلاعات ثبتشده در بانک اطلاعاتی LISA، بخش عمدهای از آنچه تاکنون در خصوص منطق فازی و مدیریت اطلاعات منتشر شده، بر ذخیره و بازیابی اطلاعات تمرکز داشته است. پس از آن، بیشترین کاربرد این مقوله به ترتیب در سازماندهی و فراهمآوری اطلاعات بوده است. اکنون برای تضمین امنیت شبکههای اطلاعاتی، از منطق فازی بهرهبرداری میشود. در برخی زمینهها مانند مستندسازی و مدیریت رکوردها نیز تاکنون پژوهشی با موضوع فازی به انجام نرسیده است. در سالهای اخیر، رویکرد عمده این بحث به سمت نظامهای خبره و هوش مصنوعی سوق یافته است. به نظر میرسد برای حل بسیاری از گرههای موجود در حوزه مدیریت اطلاعات، میتوان از منطق فازی کمک گرفت.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43776_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2008-06-21
183
204
منطق فازی
مدیریت اطلاعات
ذخیره و بازیابی
سازماندهی
فراهمآوری
امنیت شبکهها
خدمات کاربران
لیلا
مکتبی فرد
r-maktabi@yahoo.com
1
دانشجوی دکترای کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
ـ بنسمن، استفان جی (1383). «قانون برادفورد در مجموعههای نامعیّن استنتاج آماری برای تحلیل کتابخانه». ترجمه حیدر مختاری و آنسه حسینیزاده. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی آستان قدس رضوی. دوره دوم، ش 26. (تابستان): 137-156.
1
ـ پروفسور لطفیزاده[2006]. قابل دسترسی در:
2
http://www.vojoudi.com/uncertainty/fuzzy-logic/fuzzy-history-01.htm
3
ـ ریتز، جان. ام (1383). فرهنگ توصیفی واژگان اطلاعرسانی و علوم وابسته. ترجمه علی حسین قاسمی [online]. قابل دسترسی در:
4
http://www5.irandoc.ac.ir/odlis
5
ـ فرخیان، سمیه [2006]. «مقدمهای بر منطق فازی» قابل دسترسی در:
6
http://www.vojoudi.com/uncertainty/fuzzy_logic/farokhian.htm
7
ـ گراسمن، دیوید ا؛ فریدر، افی (1384). بازیابی اطلاعات الگوریتمها و روشهای اکتشافی. ترجمه جعفر مهراد و سارا کلینی. مشهد: کتابخانه رایانهای.
8
ـ منطق فازی. ویکی پدیا(2006 ).قابل دسترسی در: http://fa.wikipedia.org
9
ـ هادی، علی (1384) . «منطق فازی» قابل دسترسی در:
10
http://www.daneshnameh.roshd.ir/mavara/mavara-index.php?page
11
- Abouzakhar, Nasser S.; Manson, Gordon, A (2003). “Networks Security Measures Using Neuro-Fuzzy Agents”. Information Management & Computer Security.Vol. 11. No. 1. p. 33-38.
12
- Boyd, Andrew (2004) . “Multi-channel Information Seeking: A Fuzzy Conceptual Model”. Aslib Proceedings. Vol. 56. No. 2. p. 81-88.
13
- Hood, William w.; Wilson, Concepcion (2002). “Solving Problems in Library and Information Science Using Fuzzy Set Theory”. Library Trends. 50. winter. p. 393-405. also available: http://www.findarticles.com/p/articles/mi-m1387/is-3-50/ai-88582621
14
- LISA: Library and Information Science Abstract.[CD-ROM]. CSA, 1969 - 2006.
15
- Nayyeri, Amir; Oroumchian, Farhad [2006]. “FuFaIR: a Fuzzy Farsi Information Retrieval System”. Available at: http://www.ut.ac.ir/fa/farsi-writting-and- reading/ articles/1.pdf
16
- Roubos, Hans; Setnes, Magne; Abonyi, Janos (2001). “Learning Fuzzy Classification Rules from Data”. Available at: http://www.fmt.vein.hu/softcomp/Abonyi00-RASC.pdf.
17
- Veryha, Yauheni (2005). “Implementation of Fuzzy Classification in Relational Databases Using Conventional SQL Querying”. Journal of Information and Software Technology. 47 (5). P. 357-364.
18
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیلی بر آیندهنگاری علم و فناوری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (مطالعة تطبیقی ژاپن و چین)
نقش فناوری ارتباطات و اطلاعات به عنوان محور بسیاری از تحولات جهانی و همچنین یکی از ابزارها و بسترهای مهم توسعه همه جانبه، انکارناپذیر است. از این رو، متصدیان امور مملکتی که خواهان افزایش قدرت و ثروت ملی و بهبود بخشیدن به شاخصهای زندگی شهروندان خود هستند، در هزاره سوم به این امر توجه و اهتمام ویژهای دارند. اما مسئله مهم این است که یک فناوری زمانی میتواند به هدفهای فوق نایل شود و سودمند واقع گردد که در مقطع زمانی مورد نیاز ایجاد و محقق شده و زیرساختها و بسترهای جامعه نیز آماده باشد. حصول چنین مطلوبیتی، نیازمند آمادگی و برنامهریزی از قبل است که در ادبیات امروز «آیندهنگاری»[1] نامیده میشود. مقاله حاضر با هدف بررسی و تحلیل آیندهنگاری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) تجربه کشور چین (در افق 2020) و ژاپن (در افق 2035) را مورد کنکاش قرار داده است. لذا پس از معرفی فرایند آیندهنگاری، به نتایج حاصل از این فرایند در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات پرداخته شده است. نتایج نشان میدهد در ژاپن فناوریهای «امنیت اطلاعات» از نظر شاخص اثرهای اجتماعی، شاخص اثرهای اقتصادی و شاخص اهمیت، فناوریهای برتر آینده شناخته شدهاند و سال تحقق آنها تقریباً در فاصله 2012 تا 2017 خواهد بود. همچنین، به طور متوسط فاصلة زمانی میان تحقق فناوری و پذیرش و بهکارگیری آن در جامعه، 3/5 سال خواهد بود. نتایج کشور چین نیز نشان میدهد از نظر شاخص اثرهای اقتصادی «فناوری شبکه»؛ از نظر شاخص اثرهای اجتماعی «فناوری شبکه» و «آیسیهای جدید» از نظر شاخص اهمیت «امنیت اطلاعات» و «امنیت شبکه»؛ از نظر اثرگذاری بر صنایع مدرن «فناوری شبکه» و «آیسیهای جدید»؛ و از نظر اثرگذاری بر صنایع سنتی «فناوری یکپارچه سیستم SoC و آیسی» و «فناوریهای شبکههای نسل آینده»؛ و از نظر تأثیر در افزایش کیفیت زندگی مردم «فناوری چینی پردازش اطلاعات» و «فناوری دستیابی به باند پهن» مهم شناخته شدهاند.
2. Foresight
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43789_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2008-06-21
205
224
فناوری اطلاعات و ارتباطات
آیندهنگاری علم
ژاپن
چین
محمدرضا
بخشی
m_r_bakhshi392@yahoo.com
1
کارشناس تکنولوژی در مؤسسه پژوهشهای برنامهریزی و اقتصادکشاورزی
AUTHOR
ـ بخشی، م (1386). «آیندهنگاری فناوری در کشور چین»، ماهنامه تدبیر؛ شماره 182، ص 48-44 .
1
ـ حسینی، م و همکاران (1385). «ارائه مدل توسعه اطلاعاتی برای دستیابی به جامعه دانشبنیان» همایش آینده پژوهی، فناوری و چشمانداز؛ تهران: دانشگاه صنعتی امیرکبیر
2
ـ هراتی زاده سامان. (بیتا)، پیشنهاد برای حل مشکل شهری از طریق فناوری اطلاعات و راتباطات، دفتر همکاری فناوری ریاست جمهوری.
3
- Cheng , J. ( 2005) , A Brief Introduction of National Technology Foresight in China, National Research Center for Science and Technology for Development, P. R. China.
4
- Johnston, R . ( 2005) , Technology Planning in Major Asian Countries: An Analysis of Recent Foresight Reports from China and India & Comparison with Japan and Korea, ACIIC .
5
- NISTEP ( 2005), Comprehensive Analysis of Sience and Technology Benchmarkin and foresight, Ministry of Education, Culture, Sports, Sience and Technology. http://www.nistep.go.jp/ index-e.html .
6
- NISTEP ( 2005) , On publication of the Delphi analysis, section 1: Introduction, Ministry of Education, Culture, Sports, Sience and Technology. http://www.nistep.go.jp/index-e.html
7
- NISTEP ( 2005), On publication of the Delphi analysis, section 2: General findings, Ministry of Education, Culture, Sports, Sience and Technology. http://www.nistep.go.jp/index-e.html .
8
- NISTEP ( 2005), On publication of the Delphi analysis, section 3.1: particullar findings (Information and Communication field) , Ministry of Education, Culture, Sports, Sience and Technology, http://www.nistep.go.jp/index-e.html .
9
- Research Group of Technology Foresight, ( 2005) China’s Report of Technology Foresight.
10
- Yang, Q. and "et al" ( 2005), Technology Foresight and Critical Technology Selection in China, National Research Center for Science and Technology for Development (Ministry of Science and Technology, P. R. China)
11
ORIGINAL_ARTICLE
ارزش و ارزشهای کتابخانه: سخنرانی ارائه شده در جشن کتابخانهها
این مقاله با تبیین مشکلات و علاقههای مشترکی که میان کتابخانههای مختلف وجود دارد، ارزشهای وجودی کتابخانه را شرح میدهد و هشت ارزش را به عنوان استاندارد ارزیابی آنچه کتابخانهها انجام میدهند، ذکر میکند که عبارتند از: نظارت، خدمات، آزادی فکری، رعایت حریم اطلاعات شخصی، خردگرایی، تعهد نسبت به سواد و یادگیری، برابری در دسترسی به دانش و اطلاعات مدوّن، دموکراسی. همچنین، بیان میدارد هرچند با ورود فناوری به کتابخانهها بسیاری از خدمات و برنامههای آنها متحول و دگرگون میشود، ارزشهای کتابخانه همچنان پایدار باقی خواهد ماند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43790_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2008-06-21
225
244
ارزشهای کتابخانه
ارزیابی کتابخانه
فناوری در کتابخانه
مایکل
گورمن
1
Michael Gorman
AUTHOR
ناهید
انتظاریان
2
دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد/ مترجم
AUTHOR
- Gorman, Michael. The Value and Values of libraries, Oxford, September 2002, from http://mg.csufresno.edu/papers/Value and Values of libraries. pdf
1
- Grayling A.C. Meditations for the humanist. Oxford: Oxford University Press, 2002.P.4.
2
- American libraries, March 2002.
3
- Benjamin, Alison. "Read alert". Guardian, June 13th 2001.
4
- Bush, Vannevar. As we may think. Atlantic monthly. V.176, no.1 (July 1945) pp. 101-108. from http://www.theatlantic.com/ doc/194507/bush.
5
- Cohen, Sacha. At the library, findings stacks of pleasure. Washington post. Jan. 7, 2002, P. C9, from http://www.sachacohen.com/at-the-library. html.
6
- Licklider, J.C.R. Libraries of the future.
7
- Monthly Labor review, July 2000.
8
- Gibson, Craig. Our enduring values: librarianship in the 21st Century, from http://www.Sciencedirect.com/science? Ob=Article URL & ud.
9
- Speech at an Anti-Slavery convention, Boston, 1850.
10
ORIGINAL_ARTICLE
واکنشها و تأثیرها: الگوی کاربرد اطلاعات پیوسته برای یادگیری
با وجود تلفیق سواد اطلاعاتی با برنامه های درسی دانشگاه، محدودیتهای واضحی در استفاده دانشجویان از اطلاعات وجود دارد که با نبود تعادل بین مهارتهای فناوری اطلاعات و رویکردهای فرعی و با تفاوت در تجارب زبانی و فرهنگی، همراه شده است. پیچیدگی استفاده از اطلاعات پیوسته برای یادگیری در شرایط متنوع فرهنگی، فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی و آموزش عالی، مورد بررسی قرار میگیرد. این مقاله الگوی پاسخها و تأثیرهای کاربرد «اطلاعات پیوسته»[1] در یادگیری را ارائه میکند که به افزایش آگاهی از پیچیدگی استفاده از اطلاعات پیوسته و پشتیبانی توسعه سواد اطلاعاتی کمک می کند. این الگو، ترکیبی از الگوهای رفتار اطلاعاتی و جستجوی اطلاعات، سواد اطلاعاتی، تطبیق بین فرهنگی و «استفاده پیوسته انعکاسی»[2] را ارائه میکند. رفتارهای مشارکتی، واکنشهای شناختی و انفعالی همراه با تأثیرهای زبانی و فرهنگی در یک ساختار پژوهشی که استفاده کامل، پویا و مداوم از اطلاعات پیوسته را نشان میدهد، به عنوان تجربه استفاده از اطلاعات پیوسته برای یادگیری درنظر گرفته شده است. این الگو با نشان دادن همافزایی بین استفاده از اطلاعات بر یادگیری، رویکردهای انعکاسی به سواد اطلاعاتی را که به چالشهای یادگیری ناشی از عدم تعادل سواد اطلاعاتی و تنوع زبانی و فرهنگی توجه میکند، گسترش میدهد. 5. Online information 6. Reflective online use
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43791_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2008-06-21
245
264
سواد اطلاعاتی
یادگیری
کاربرد اطلاعات
الگوهای رفتار اطلاعیابی
هیلاری
هاگز
1
Hilary Hughes
LEAD_AUTHOR
قاسم
آزادی احمدآبادی
azadi-gh@yahoo.com
2
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی / مترجم
AUTHOR
اکرم
آزادی احمدآبادی
azaditina@yahoo.com
3
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران / مترجم
AUTHOR
- Anderson, L.E. (1994). A new look at an old construct: cross-cultural adaptation. International Journal of Intercultural Relations , 18(3), 293-328.
1
- Armstrong, C., Fenton, R., Lonsdale, R., Stoker, D., Thomas, R. &Urquhart, C. (2001). A study of the use of electronic information systems by higher education students in the UK. Program, 35(3), 241-262.
2
- Ballard, B. & Clanchy, J. (1997). Teaching international students: a brief guide for lecturers and supervisors. Deakin, VIC, Australia: IDP Education Australia.
3
- Baron, S. & Strout-Dapaz, A. (2001). Communicating with and empowering international students with a library skills set. Reference Services Review 29(4), 314- 26.
4
- Biggs, J. (2003). Teaching for quality learning at university: what the student does. (2nd. ed.). Maidenhead, UK: Open University Press.
5
- Breivik, P.S. (1998). Student learning in the information age . Phoenix, AZ: American Council on Education and Oryx Press.
6
- Brown, C., Murphy, T.J. & Nanny, M. (2003). Turning techno-savvy into info-savvy: authentically integrating information literacy into the college curriculum. Journal of Academic Librarianship, 29(6), 386-398.
7
- Bruce, C.S. (1992). Developing students' library research skills. Campbelltown, NSW, Australia: Higher Education Research Development Society of Australia. (HERDSA Green Guide No. 13).
8
- Bruce, C.S (1996). From neophyte to expert: counting on reflection to facilitate complex conceptions of the literature review. In O. Zuber-Skerrit (Ed.), Frameworks for postgraduate education. (pp. 239-253). Lismore, NSW, Australia: Southern Cross University Press.
9
- Bruce, C.S. (1997). The seven faces of information literacy. Adelaide, SA, Australia: Auslib Press.
10
- Case, D.O. (2002). Looking for information: a survey of research on information seeking, needs and behaviour . Amsterdam: Academic press.
11
- Di Martino, D. & Zoe, L.R. (2000). International students and the library: new tools, new users, and new instruction. In T.E Jacobson &H.C. Williams, (Eds.), Teaching the new library to today's users. (pp. 17-43). New York, NY: Neal-Schuman.
12
- Edwards, S.L. (2006). Panning for gold: information literacy and the Net Lenses model . Adelaide, VIC, Australia: Auslib Press.
13
- Edwards, S.L. & Bruce, C.S. (2002). Reflective internet searching: an action research model. The Learning Organization, 9(4), 180-188.
14
- Foster, A. (2005). A non-linear model of information seeking behaviour. Information Research, 10(2), paper 222. Retrieved 31 August, 2006 from http://informationr.net/ir/10-2/paper222.html http://informationr.net/ir/10-2/paper222.html
15
- Hughes H. (2005). Actions and reactions: exploring international students' use of online information resources. Australian and Academic Research Libraries, 36(4), 169-179.
16
- Hughes, H. & Bruce, C.S. (2006). Cultural diversity and educational inclusivity: international students' use of online information. International Journal of Learning, 12(9), 33-40
17
- Hughes, H., Bruce, C.S. & Edwards, S.L. (2006). Fostering a reflective approach to online information use for learning. In D. Orr, F. Nouwens, C. Macpherson, R.E. Harreveld & P.A Danaher, (Eds.). Lifelong learning: partners, pathways, and pedagogies. Keynote and refereed papers from the 4th International Lifelong Learning Conference, Yeppoon, Queensland, 2006. (pp. 143-150). Rockhampton, QLD, Australia: Central Queensland University Press. Retrieved 31 August, 2006 from http://eprints.qut.edu.au/archive/ 00004556/
18
- Jones, S. (2002). The Internet goes to college: how students are living in the future with today's technology. Washington, DC: Pew Internet and American Life Project. Retrieved 26 November, 2005 from http://www.pewinternet.org/pdfs/PIP_College_Report.pdf
19
- Kemmis, S. & McTaggart, R. (1988). The action research planner. 3rd. ed. Geelong, SA, Australia: Deakin University Press.
20
- Kuhlthau, C. C. (2004). Seeking meaning: a process approach to library and information services . 2nd. ed. Westport, CT: Libraries Unlimited.
21
- Logan, J. (2004). Using an online database searching tutorial to encourage reflection on the research process by undergraduate students. Paper delivered at the Online Teaching and Learning Conference: exploring Integrated Learning Environment. Brisbane, 3 November 2004. Retrieved 26 November, 2005 from https://olt.qut.edu.au/udf/OLT2004/index.cfm?fa=getFile&rNum=1587192&nc=1
22
- Lupton, M. (2004). The learning connection: information literacy and the student experience . Adelaide, SA, Australia: Auslib Press.
23
- McSwiney, C. (1995). Essential understandings: international students, learning, libraries. Adelaide, SA, Australia: Auslib Press.
24
- Ramsay, S., Barker, M. & Jones, E. (1999). Academic adjustment and learning processes: a comparison of international and local students in first-year university. Higher Education Research and Development, 18(1), 129-144.
25
- Samuelowicz, K. (1987). Learning problems of overseas students: two sides of a story. Higher Education Research & Development, 6(2), 121-133.
26
- Schön, D. (1987). Educating the reflective practitioner. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
27
- Wilson, T.D. (1997). Information behaviour: an interdisciplinary perspective. Information Processing and Management, 33(4), 551-572. [Ed. The research report on which this paper was based can be found at http://informationr.net/tdw /publ/infbehav/cont.html
28
- Wilson, T.D. (1999). Models in information behaviour research. Journal of Documentation, 55(3), 249-270. Retrieved 31 August, 2006 from http://informationr.net/tdw/publ/papers/1999 JDoc.html
29