ORIGINAL_ARTICLE
بازخوانی فرانمای زیر رده PR ... ادبیات انگلیسی ـ ادبیات دوره انگلوساکسون ـ در ردهبندی کتابخانه کنگره
مطالعه فرانمای زیر رده PR ادبیات انگلیسی ـ ادبیات دوره انگلوساکسون ـ در ردهبندی کتابخانه کنگره، و تحلیل امکانات، ضعفها و ناهماهنگیهای احتمالی در تخصیص شماره ردهبندی به آثار به جای مانده از این دوره و آثاری که درباره ادبیات مذکور نگاشته میشود، در این مقاله مدنظر است. تحلیل این بخش از فرانما با مطالعه و بررسی تطبیقی تاریخ ادبیات انگلستان در دوره انگلوساکسون و فرانمای ردهبندی دوره مزبور صورت گرفت. نتایج بررسی مؤید فرضیة نبودِ شمارههای مناسب برای برخی از نویسندگان و آثار آن دوران بود. عنوانهای بدیل و هجاهای متفاوت اسامی و استفاده از عنوانهای لاتین، لزوم آشنایی با ادبیات به طور عام و ادبیات دوره انگلوساکسون را به طور اخص برای کارکنان بخش ردهبندی کتابخانه و مشاوره با متخصصان موضوعی در موارد لازم، تأیید میکند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43670_827e81dc8c4175d5835b6df100f4d750.pdf
2008-12-21
7
48
ردهبندی کتابخانه کنگره
ردة ادبیات انگلیسی
ادبیات انگلوساکسون
بابک
پرتو
babakparto@yahoo.com
1
عضو هیئت علمی بخش علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شیراز
AUTHOR
(استنادهای تاریخ ادبیات انگلستان در متن از منبع شماره 1 است. کلیه این استنادها با منابع شماره 2 و 3 نیز تأیید میشوند)
1
ـ ابجدیان، امرالله (1366). تاریخ ادبیات انگلیس: جلد اول، ادبیات انگلیسی قدیم. شیراز: دانشگاه شیراز.
2
ـ صورتگر، لطفعلی (1373). تاریخ ادبیات انگلیس. تهران: انتشارات امیرکبیر.
3
- Bateson, Frederick W. (1941), ed. The Cambridge Bibliography of English Literature. New York: Macmillan Company, 4 vol. Vol. 1: 600-1600. pp. 53-110, vol. 5: Supplement 600-1900. pp. 40-49.
4
ـ کتابنامه کمبریج که به طور اختصار CBEL نام گرفته، به گفته متخصصان ادبیات انگلستان به قدری جامع و دانشمندانه است که میتوان آن را کتابنامه استاندارد ادبیات انگلیس نامید. کتابنامه به دورههای ادبی تقسیم و تنظیم گشته و در هر دوره، قالبها، موضوعها و نویسندگان به طور مجزا بررسی شدهاند. دامنه کتابنامه به قدری وسیع است که نه تنها دانشجویان ادبیات انگلیس، بلکه دانشجویان الهیات، فلسفه، تعلیم و تربیت، علوم سیاسی و تاریخ هم میتوانند از آن بهره گیرند.
5
- Watson, George, ed (1958). The Concise Cambridge Bibliography of English Literature, 600-1950. New York: Cambridge university Press.
6
ـ «جرج واترسون» کتابنامه چهارصد نویسنده را از کتابنامه کمبریج استخراج و به صورت کتابنامه ای یک جلدی منتشر کرده است. علاوه بر بخش مقدماتی، کتابنامه دارای شش بخش است که به ترتیب ادوار تاریخ ادبیات انگلیس تنظیم گشته اند.
7
- Library of Congress. Subject Cataloging Division. Processing Services. Classification. Class P. Subclasses PR, PS, PZ. Literature (General): English and American Literature, Fiction in English, Juvenile and Belles Lettres. Washington: Library of Congress, 2005.
8
* کلیه ارجاعات مربوط به کتابخانه کنگره از فهرست پیوسته این کتابخانه نقل شده است: http://catalog.loc.gov/ Library of Congress Online Catalog:
9
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسة استفاده از منابع الکترونیکی خریداری شده در ... در بخش مرجع کتابخانههای دانشگاه تهران و تبریز
این پژوهشبه شیوة پیمایشی توصیفی، به منظور تعیین وضعیت استفاده از منابع اطلاعاتی خریداری شده اینترنتی در کتابخانه های مرکزی و دانشکده ای دانشگاه تهران و تبریز در سال تحصیلی 85-86 در بخش مرجع انجام شده است. 33 کتابخانة این دو دانشگاه، جامعة آماری پژوهش را تشکیل میدهند. برای گردآوری دادههای مربوط به استفاده و یا عدم استفاده از منابع اینترنتی، از پرسشنامه استفاده شد. این پرسشنامهها توسط مسئولان بخش مرجع تکمیل شدند. از بین 33 کتابخانة مورد بررسی، تنها 15 کتابخانه در سال تحصیلی 85-86 برای پاسخگویی در بخش مرجع از این نوع منابع اطلاعاتی اینترنتی استفاده کردهاند. مهمترین دلیل استفاده از منابع اینترنتی برای پاسخگویی به سؤالها، در رابطه با انجام پژوهشهای وسیع بوده است. در بین انواع منابع اینترنتی، نشریههای الکترونیکی بیشترین درصد را به خود اختصاص دادهاند و کتابها و پایاننامههای الکترونیکی کمترین استفاده را در بین سایر منابع الکترونیکی داشتهاند. نبودِ امکانات سخت افزاری و نرمافزاری، مهمترین علت استفاده نکردن از منابع اینترنتی گزارش شده است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43672_0d2070d1242b85837d879e74d3046223.pdf
2008-12-21
49
64
منابع اطلاعاتی اینترنتی
خدمات مرجع
کتابخانههای دانشگاه تبریز
کتابخانههای دانشگاه تهران
فائقه
محمدی
1
عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز
AUTHOR
محمد حسین
عبدالحسین زاده
2
عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز
AUTHOR
ـ ناخدا، مریم ( 1384). بررسی عوامل فردی مؤثر بر کاربرد فن آوری اطلاعات توسط کتابداران کتابخانه های دانشگاه تهران. روانشناسی و علوم تربیتی . سال سی و پنجم، شمارة 1.
1
ـ نقی مهر طبائی، اشرف (1385). امکان سنجی ارائة خدمات مرجع الکترونیکی در مراکز اطلاع رسانی تخصصی شهر تهران .کتابداری ، دفتر چهل و پنجم.
2
- Abdoulaye, Kaba. (2000). Use of the Internet Reference services in Malaysian academic Libraries. Online In formation Review, 24, 381-386.
3
- Bradford, Jane T. (2005). Reference services in the Digital Age: An Analysis of Sources used to answer Reference questions. The Journal of Academic Librarianship, 31 (3) , 263-272.
4
- Bunge, C.A. (1999). Reference services. Reference Librarian, 66, 185-199.
5
- Darries, Fatima. (2004). Internet access and use in reference services in higher education institutions in South Africa. : Research article. South Africa Journal of Library and Information Science, 70 (2) ,72-85.
6
- Saeed , Hamid… { etal} . (1999). Internet use in university Libaries of Pakistan. Online Information Review, 24 (2), 154 –160.
7
- Stover, Mark. (2000). Reference Librarians and the Internet: a qualitative study. Reference services Review, 28 (2000) No 1, PP. 39 –46.
8
- Murray, Janet, Cindy Tschernitz . (2003). The Impact of electronic information delivery on reference enquiries. Online Information Review, 29 (2), 157 -167.
9
-Tenopir, C, Ennis, L.A. (2001). Reference services in the new millennium, Online, 25 (4) ,41-45.
10
-Tenopir, C, Neufang, R. (1992a). Electronic Reference options: how they stack up in Research Libraries. Online ,16(2), 22-29.
11
- Tenopir, C, Neufang, R. (1992b). The impact of Electronic
12
Reference on reference Librarians. Online, 16(3), 54-60.
13
ORIGINAL_ARTICLE
فضای سه بعدی اطلاعات و ضرورت بهینهسازی ساختار... اصطلاحنامهها از طریق افزودن خصیصههای معنایی به آنها
ارائة مدل تعامل بین سه زبان کاربر، مؤلف و نظام ذخیره و بازیابی اطلاعات، شناخت بهتر فضای مفاهمه در نظام ذخیره و بازیابی اطلاعات را مقدور میسازد. با تنظیم عناصر این مدل، عملکرد بهینة نظام را در راستای هدفهای تعیین شده، میتوان تأمین کرد و اصطلاحنامه به عنوان زبان نظام ذخیره و بازیابی اطلاعات، یکی از عناصر مدل یاد شده خواهد بود. در تدوین اصطلاحنامه، ایجاد یک ساختار سلسله مراتبی از مفاهیم، اولین ضرورت، و ایجاد و تعیین نوع روابط بین مفاهیم اصطلاحنامهای، دومین ضرورتی است که در رویکرد ساختار مبنا، فرا روی تدوینکنندگان اصطلاحنامه قرار دارد. امّا پیچیدگیهای شرایط نمایهسازی و همچنین دیدگاههای متفاوت کاربران نهایی نظامهای بازیابی اطلاعات، توجه به رویکرد کاربر مبنا را در عرصه سازماندهی و بازیابی اطلاعات ضروری ساخته است. ابهام در استفاده از توصیفگر مناسبتر هنگام سازماندهی از یک سو و دیدگاههای متفاوت کاربران نهایی نظامهای بازیابی اطلاعات از سوی دیگر، گسترش روابط معنایی در اصطلاحنامه را ضروری میسازد. سه مفهوم معنایی[1] شامل: موجودیت[2]، صفت یا خصیصه[3] و نوع رابطه[4] به جای دو مفهوم معنایی در اصطلاحنامه شامل: موجودیت و رابطه، میتواند سطح ابهام واژگانی موجود در توصیفگرهای اصطلاحنامه را کاهش دهد. در صورت اضافه شدن مفهوم معنایی خصیصه به ساختار اصطلاحنامه، شناخت مختصات مفاهیم، تعیین حد و مرز و مصادیق آنها با ابهام کمتر مقدور میگردد. در چنین شرایطی، اختصاص توصیفگرهایی با قطعیت ربط بیشتر هنگام سازماندهی و امکان تعریف درخواست جستجوی اطلاعات با استفاده از خصیصه ها، سطح اثربخشی نظام بازیابی اطلاعات را از دید کاربر افزایش خواهد داد. همچنین، وارد ساختن خصیصه به ساختار مفاهیم معنایی در اصطلاحنامه، آن را به سطح مدل مفهومی در سلسله مراتب هستیشناسی نزدیک خواهد کرد. [1]. Semantic concept. [2]. Entity. [3]. Attribute. [4]. Relationship type.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43673_945d738f72fec568ec51c50c2999ac52.pdf
2008-12-21
65
90
زبان نمایهسازی
روابط معنایی
فضای مفهومی واژگان
اصطلاحنامه
هستیشناسی
اصطلاحنامه سه بُعدی
نرگس
زندی روان
zandiravan@gmail.com
1
دانشجوی دورة دکتری کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
ـ باد، جان (1377). ارتباط شناسی و کتابداری. (محبوبه مهاجر و نورالله مرادی، مترجمان). تهران : سروش (انتشارات صدا و سیما).
1
ـ پالمر، فرانک ر. (1380). نگاهی تازه به معنیشناسی. (کورش صفوی، مترجم). تهران: نشر مرکز، کتاب ماد.
2
ـ ترسک، رابرت لارنس (1380). مقدمات زبانشناسی. (فریار اخلاقی، مترجم). تهران: نشر نی.
3
ـ خسروی، فریبرز (1380). اصطلاحنامه فرهنگی فارسی اصفا. با همکاری نرگس قدیمی، ملیحه کرباسیان. ویرایش 2. تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
4
ـ زندیروان، نرگس (1385). تجزیه قراردادی مفهوم زیرساخت پردازش زبان طبیعی در رایانه. در اولین همایش سراسری دانشجویی کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی ایران. دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.
5
ـ ــــــــــــــــ (1385). تجزیه قراردادی مفهوم و اصطلاحنامه سه بعدی دو مدل مبتنی بر هستیشناسی. در همایش رویکردها و راهکارهای نوین در سازماندهی اطلاعات. تهران: انجمن علمی کتابداری و اطلاعرسانی ایران، کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
6
ـ شورای عالی انفورماتیک کشور (1375). فرهنگ بسامدی واژگان کامپیوتر و انفورماتیک. تهران: سازمان برنامه و بودجه، دبیرخانه شورای عالی انفورماتیک کشور.
7
ـ صفوی، کورش (1383). درآمدی بر معنی شناسی. تهران: سوره مهر (حوزهی هنری سازمان تبلیغات اسلامی)
8
ـ فلبر، هلموت (1381). مبانی اصطلاح شناسی. (محسن عزیزی، مترجم). تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.
9
ـ گراسمن، دیوید و افیر فریدر (1384). بازیابی اطلاعات: الگوریتمها و روشهای اکتشافی. (جعفر مهراد، سارا کلینی، مترجمان). مشهد : انتشارات کتابخانه رایانهای؛ شیراز: کتابخانه منطقهای علوم و تکنولوژی شیراز.
10
ـ لاینز، جان (1383). مقدمهای بر معناشناسی زبانشناختی. (حسین واله، مترجم). تهران: گام نو.
11
ـ مشکوة الدّینی، مهدی (1373). سیر زبانشناسی. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
12
ـ مهراد، جعفر و محمدرضا فلاحتی فومنی (1384). معناشناسی و بازیابی اطلاعات : هفت گفتار. مشهد : انتشارات کتابخانه رایانهای؛ شیراز: کتابخانه منطقه ای علوم و تکنولوژی شیراز.
13
ـ نشاط، نرگس (1381). اصطلاح شناسی. (عباس حری، سرویراستار)، دایرةالمعارف کتابداری و اطلاع رسانی. (ج 2). تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
14
- Broughton, Vanda (2006). Essential thesaurus construction. London: Facet publishing.
15
- Bitters, Barry. (2005). A Geographical ontology of objects in the visible domain. A dissertation for a degree of doctor of philosophy. The Florida State University college os social science.
16
- Daconta, M. C., Obrst, L. J., and Smith, K. T., (2003). The Semantic web : a guide to future of XML web services and knowledge management. Indianapolis: Wiley Publishing, Inc.
17
- Gruber, T. R. (1993). A Translation approach to portable ontology specifications. Knowledge Acquisition. No. 5, P.: 199-220.
18
- Guarino, Nicola. (1999). The Role of Conditions in Ontology Design. Proceeding of the IJCAI-99 Workshop on Ontologies and Problem Solving Method (KRR5). P.: 1-7. Available at: http://ladesb.pd.cnr.it/infor/ontology/ontology.html
19
- Kang, Sin-Jae; Kim, Dong-II and Lee, Jong-Hyeok. (2001). Semi Automatic Ontology Construction by Using Thesaurus, Computational Dictionaries and Large Corpora. ACL 2001 Workshop on Human Language Technology and Knowledge. Available at: http://truth.yust.edu/~dongil/research/ontology.pdf
20
- Nicholson, D, Dunsire, G, and Neill, S. (2002). HILT: Moving towards interoperability in subject terminology. Journal of Internet Cataloging. Vol. 5, No. 4, P.: 97-111.
21
- Obitko, Marek; Snasel, Vaclav; and Smid, Jan. (2004). Ontology Design with Formal Concept Analysis. CLA. P.: 111-119. Available at: http://ftp.informatik.rwth-aachen.de/Publications/CEUR-WS/Vol-110/paper12.pdf
22
- Sattar Chaudary, Abdus, Pei Jiun, Tan. (2005). Enhancing access to digital information resources on heritage: a case of development of Taxonomy at the Integrated Museum and Archives Systems in Singapore. Journal of Documentation. Vol. 61, No 6, P.: 751-776.
23
- Steemson, M. (2003). DigiCULT’s experst 13 tangle with the Semantic Web. Towards a Semantic Web for Heritage Resources, DigiCULT Thematic Issue 3, P.: 14-20. Available at: http://www. digicult.info/pages/Themiss.php
24
- Wielinga, B. J. and et all. (2001). From Thesaurus to Ontology. In International Conference On Knowledge . Canada: ACM Special Interest Group on Artificial Intelligence. P: 194 – 201.
25
Available at: http://www.cs.vu.nl/~guus/papers/Wielinga01a. pdf (Date: 2006, 25, Dec)
26
- Yao, Haining; Orme, Anthony Mark; and Ltzkorn, Letha. (2005). Cohension metric for Ontology design and application. Journal of Computer Science. Vol. 1, No 1, P.: 107-113. Available at: http://www.scipub.org/fulltext/jcs/jcs11107-113.pdf (Date: 2006, 25, Dec
27
ORIGINAL_ARTICLE
ارتباطهای الکترونیک کتابداران ایران: تحلیل محتوایی گروه بحث الکترونیک دانشگاه فردوسی مشهد (LIS)
در این مقاله با روش تحلیل محتوای کیفی، به مطالعة موردی گروه بحث الکترونیک دانشگاه فردوسی مشهد پرداخته شده است. جامعه آماری پژوهش از 1319 پست الکترونیکی تشکیل شده که از ششم دی ماه 1385 تا ششم تیرماه 1386 به این گروه بحث ارسال شدهاند. مطالعه موردی حاضر با روش تحلیل محتوای ساختاری انجام گردید . یافتههای مرحله اول پژوهش نشان میدهد پراکندگی موضوعی در پستهای ارسالی، به ترتیب با 93/56% فراوانی در گروه «مرتبط با کتابداری و اطلاعرسانی»، 16/20% فراوانی درگروه «عضویت»، 64/8% در گروه «هرزنامهها»، 65/7% درگروه «تبریک و تسلیت» و 59/6% در گروه «متفرقه» است. در مرحله دوم، به منظور بررسی ارتباطهای علمی اعضای گروه بحث، 751 پست الکترونیک ارسالی به گروه «مرتبط با کتابداری و اطلاعرسانی» با استفاده از دستورکار رمزگذاری شده، تحلیل محتوای کیفی گردید و مشخص شد 194 پست (82/25 %) در مقوله «اخبار و رویدادهای مرتبط با کتابداری»، 21 پست (79/2%) در حوزه «اخبار فناوری اطلاعات»، 96 پست (78/12%) حاوی اخبار «انجمن کتابداری ایران»، 172 پست (90/22%) از «همایشها و کارگاهها»، 22 پست (92/2%) درمورد «تحصیلات تکمیلی و عالی»، 131 پست (44/17%) در مقوله «منابع و مطالب جدید»، 19 پست (52/2%) درباره «جستجوی متخصصان کتابداری»، 14 پست (86/1%) با موضوع«آگهی استخدام»، 14 پست (86/1%) در مورد «نمایشگاه کتاب»، 23 پست (06/3%) درارتباط با «منزلت اجتماعی رشته»، و 156 پست (77/20%) به «پرسش موضوعی» و پاسخ در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی و رشتههای، مرتبط اختصاص یافته بودند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43674_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2008-12-21
91
114
گروه بحث الکترونیک
کتابداران و اطلاعرسانان ایرانی
ارتباطهای علمی
شیما
مرادی
shmoradi@gmail.com
1
دانشجوی دکترای کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی و عضو کمیتة پژوهش انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران
AUTHOR
محدثه
دخت عصمتی
de.mohaddeseh@gmail.com
2
کارشناس کتابداری و اطلاع رسانی و عضو کمیته پژوهش انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران
AUTHOR
ـ آذرانفر، جوانه (1385). تحلیل محتوای پایان نامه های رشته کتابداری و اطلاع رسانی سالهای 1373 تا 1382 موجود در پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران. علوم و فناوری اطلاعات. 21(4). ص.ص. 19-39
1
ـ داورپناه، محمدرضا (1386). ارتباط علمی: نیاز اطلاعاتی و رفتار اطلاعیابی.تهران:دبیزش.
2
ـ زینالعابدینی، محسن (1385). بهرهگیری از روشهای نوین ارتباطی در کتابخانههای عمومی. نما 5(4).
3
www.irandoc.ac.ir/data/e_j/vol5/zeinolabedini.htm ( آخرین بازدید 2/5/1386)
4
ـ علیدوستی، سیروس و محمود خسروجردی (1386). ارتباطات علمی مبانی، مدلها، و کاربردها. دفتر ارتباطات علمی.پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران. ص. 1،2، 78
5
ـ فتاحی، رحمت الله (1386).نتایج نهایی تحلیل محتوا بر گروه بحث. نامه الکترونیکی به نویسنده. 30 شهریور.
6
ـ ــــــــــــــــــــــ (1386). لیست اعضای گروه بحث. نامه الکترونیکی به نویسنده. 1 مهر.
7
ـ مرادی، شیما. کاربرد آر.اس.اس. در کتابخانههای تخصصی. علوم و فناوری اطلاعات. زودآیند.
8
ـ هاندی، کیبد (2002). گروههای بحث الکترونیک دانشگاهی و علمی. ترجمه مریم اسدی.1383. نما 2(2).
9
http://www.irandoc.ac.ir/data/e_j/vol1/Dicussion_grp.htm
10
(آخرین بازدید 2/5/1386)
11
- Archer, Ronald (1995).INformation IMpact CAse Studies Listserv "INIMCAS-L":Analysis of Initial Use. Making a differance: Measuring the Impact of Information on Development. Edited by Paul McConnell.IDIC Pub: Canada.1995.
12
http://www.idrc.ca/en/ev-30681-201-1-DO_TOPIC.html (Last Visit October 29,2007)
13
- Bar-Ilan, Judit and Betty Assouline (1997). A content analysis of PUBYAC :a preliminary study. Information Technology & Libraries. 16 (4). pp. 165-175.
14
- Davis, Richard (2005). Politics Online: Blogs, Chatrooms and Discnssion Groups in American Democrac.. New York: Routledge.
15
- Gilbert, Steve & William Geoghegan (1995). An "online" experience: discussion group debates why faculty use or resist technology. Chance.
16
- Joslin Diabetes Center (2005). Internet Discussion Group Provides Inspiring, Supportive Oasis for People With Diabetes. Ascribe Newswire: Health. P 5-7
17
- http://www.highbeam.com/doc/1G1-139218997.html (Last Visit October 29,2007)
18
- lisWiki (2007). Discussion groups. http://liswiki.org/wiki/Discussion_groups (Last Visit September 15,2007)
19
- Matzat, Uwe (1998). Informal Academic Communication and Scientific Usage of Internet Discussion Groups. International Conference(IRISS ’98),March 1998, Bristol, UK.
20
- Moreale, Emanuala & Stuart Watt (2003). An Agent-Based Approach to Mailing List Knowledge Management . Springer-Verlag Berlin Heidelberg.
21
- Ng, T. W (1998). Electronic digests in scientific communication. Internet Research: Electronic Networking Applications and Policy 8 (3): 243-246.
22
- Pych, Joseph (2007). Four simple rules for better mailing lists.B to B. 92 (2) , p29-29.
23
- Ruipérez, José Antonio Ontalba y (2002) Análisis de contenido de la lista de distribución IweTel (1998-2000). El profesional de la información. 11(1).pp.14-27
24
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی کتابخانههای دبیرستانی شهر کرمانشاه و ارائه راهکارهایی برای بهبود وضعیت آنها
در پژوهش حاضر، کتابخانههای دبیرستانی شهر کرمانشاه بررسی شده است. ضرورت انجام این پژوهش به جهت کسب آگاهی و شناخت هرچه بیشتر نسبت به اوضاع و شرایط فیزیکی کتابخانهها بوده، و هدفهای مورد نظر عبارتند از: کسب اطلاعات جامع و دقیق از شرایط فیزیکی، مجموعه، بودجه، خدمات، نیروی انسانی کتابخانهها، کسب آگاهی و شناخت کمبودها و نقایص. روش برگزیده برای این پژوهش، بنا بر سازگاری آن با نوع و ماهیت تحقیق، روش پیمایشی است و برای کسب اطلاعات دقیقتر، کل جامعه آماری شامل 141 دبیرستان بررسی شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد نسبت تعداد کتابها به تعداد دانشآموزان در مدارس 97/4% است. همچنین، همینطور از 141 واحد آموزشی تحت پوشش، 124 دبیرستان کتابخانه دارد و اکثر آنها از داشتن ابتداییترین نیاز یک کتابخانه ـ شرایط فیزیکی ـ محرومند. به علاوه، فضای موجود کتابخانههای دبیرستانی متناسب با تعداد دانشآموزان نیست و با زیربنای تقریبی 3500 مترمربع، بهطور متوسط هر کتابخانه 28/22 مترمربع را به خود اختصاص داده است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43675_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2008-12-21
115
132
کتابخانههای دبیرستانی: شهر کرمانشاه
علی
امید چهری
1
مدرس دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه
AUTHOR
حمید
احمدی
2
کارشناس ارشد دانشگاه رازی کرمانشاه
AUTHOR
ـ آسایش، شهین (1356). «مقایسه کتابخانههای دبیرستانی ایران (تهران) و بریتانیا». پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
1
ـ باب الحوائجی، فهیمه (1366). «علل عدم تداوم و پویایی کتابخانههای دبیرستانی در ایران». پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
2
ـ بیگدلی، زاهد (1366). «طرح پیشنهادی برای تربیت کتابدار آموزشگاهی در شرایط فعلی». پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
3
ـ حسنپور گل میشی، پرویز (1378). «بررسی وضعیت کتابخانه های دبیرستانی شهر مشهد». فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی، جلد دوم، شماره دوم (تابستان 1378): 76-57.
4
ـ خسروی، فریبرز (1370). «بررسی وضعیت کتابخانه های دبیرستانی سراسر کشور و ارائة راه حل برای پویایی آنها». پایان نامه فوق لیسانس کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه تربیت مدرس، 1370.
5
ـ ری، کالین (1375). کتابخانه آموزشگاهی: راهنمایی برای معلم ـ کتابدار، ترجمه مهرداد نیکنام، نیره امامی. تهران: دبیرخانه هیئت امنای کتابخانههای عمومی کشور.
6
ـ صمدی علینیا، ربابه، فرشته سپهر و اشرفالسادات بزرگی (1385). «بررسی وضعیت کیفی کتابخانه های دبیرستانی شهر اصفهان از لحاظ مدیریت، نیروی انسانی, بودجه، منابع، و فضا و جایگاه این کتابخانه ها در بدنه آموزش و پرورش در سال تحصیلی 85 ـ 1384». مجله الکترونیکی نما، شماره سوم، دوره ششم (دی، 1385).
7
ـ علومی، طاهره (1358). «بررسی کتابخانه های دبیرستانی تهران و ارائه پیشنهادهایی برای گسترش و توسعه آنها». پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
8
ـ مهدیزاده نادری، نوشین (1356). «وضعیت جاری کتابخانههای آموزشگاهی در استان فارس». پایان نامه کارشناسیارشد کتابداری و اطلاع رسانی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز.
9
ORIGINAL_ARTICLE
نظریة «هرمنوتیکی ـ اگزیستانسیال» رافائل کاپورو دربارة اطلاعات
«رافائل کاپورو» از منظری فلسفی اطلاعات را تعریف کرده است. کاپورو پیش فرضهای سوبژکتیویستی حاکم بر دانش اطلاعرسانی را که ریشه در ثنویت سوژه، ابژه دارند نقد کرده و بر اساس هرمنوتیک فلسفی «هایدگر» و «گادامر» نظریهای هرمنوتیکی ـ اگزیستانسیال دربارة اطلاعات مطرح میکند. او در این نظریه میکوشد اطلاعات را در پیوند با روال اگزیستانسیال زندگی طرح کند. بر این اساس، اطلاع ساحتی اگزیستانسیال از وجود ـ در ـ عالم ـ با ـ دیگران است. به بیان دیگر، اطلاع عبارت است از صورتبندی یک فهم عملی پیشین از عالم مشترک. با ابتنا به این نگاه هرمنوتیکی، کاپورو به نظریهپردازی درباره جنبه هرمنوتیکی ـ بلاغی دانش اطلاعرسانی میپردازد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43677_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2008-12-21
133
154
پوزیستیویسم
راسیونالیسم
پارادایم شناختی
سوژه
ابژه
معرفتشناسی
وجودشناسی
هایدگر
گادامر
هرمنوتیک
اگزیستانس
فن بلاغت
محمد
خندان
khandan@ut.ac.ir
1
دانشجوی دکترای علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تهران
AUTHOR
عباس
حری
2
استاد گروه علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تهران
AUTHOR
ـ خاتمی، محمود (1379). جهان در اندیشه هیدگر. تهران: مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر.
1
ـ میدوز، جک (1383). شناخت اطلاعات. ترجمه محمد خندان و مهدی محامی. تهران: کتابدار.
2
- Capurro, R. (1985). Epistemology and Information Science. Available[on line]:http://www.capurro.de/trita.htm
3
- Capurro, R. (1992). Foundations of Information Science: Review and Perspectives. Available [on line]:http://www.capurro.de/tampere91.htm
4
- Capurro, R. (2000). Hermeneutics and the Phenomenon of Information. Available[on line]: http://www.capurro.de/ny98.htm
5
- Capurro, R. (2003a). Angeletics: A Maessage Theory. Available [on line]: http://www.capurro.de/angeletics_zkm.html
6
- Capurro, R. (2003b). On Hermeneutics, Angeletics and Information Technology: Questions and Tentative Answers. Available [on line]: http://www.capurro.de/tsukuba.html
7
- Capurro, R. (2007). Knowledge Map of Information Science: Rafael Capurro’s Responses to Chaim Zins. Available[on line]: http://www.capurro.de/zins.html
8
- Capurro, R.; Hjørland, B. (2003). The Concept of Information. Available [on line]: http://www.capurro.de/infoconcept.html
9
- Takenouchi, Tadashi. (2004). “Capurro’s Hermeneutic Approach to Information Ethics: Ethics in the Information Society and the Development of Angeletics”. IJIE(International Journal of Information Ethics). 1(June):1-8.
10
ORIGINAL_ARTICLE
ارزشیابی تحصیلی، نظام نوین آموزش ابتدایی در ایران و جایگاه کتابخانههای مدارس در آن: گزارشی از یک پژوهش
در جامعههای دانش محور کنونی، نیاز افراد برای همگامی با تحولات سریع، تسلط فناوری در تمام امور، دسترسی و استفاده از اطلاعات افزایش یافته است. کسب یادگیری مادام العمر که از چالشهای اصلی در توانمندسازی افراد در دسترسی به اطلاعات است، مورد توجه نظام آموزشی در کشورهای مختلف قرار گرفته است. یکی از هدفهای عمدة این تغییرات، آموزش مهارتهای یادگیری مادامالعمر به فراگیران است. یکی از هدفهای طرح ارزشیابی تحصیلی در ایران نیز، به عنوان تحولی در نظام آموزشی ابتدایی، «آموختن چگونه آموختن» و تقویت مهارتهای «یادگیری مادامالعمر» در دانشآموزان است. مسئله اصلی پژوهش، آگاهی از این واقعیت است که آیا طرح توانمندی تحقق هدف نظام آموزشی یعنی پرورش مهارتهای یادگیری مادامالعمر را دارد و آیا برای کتابخانه مدرسه که زیرساخت لازم برای چنین آموزشی را فراهم میکند، جایگاهی در طرح در نظر گرفته شده است؟ این پژوهش با روش پیمایشی انجام شد. برای گردآوری اطلاعات از نظرسنجی و تحلیل محتوای متون واسناد مرتبط با طرح و واقعیت نمایی استفاده گردید. ابزارهای گردآوری اطلاعات، پرسشنامه و سیاهه وارسی میباشند. جامعه مورد پژوهش را 81 معلم، مدیران 29 مدرسه مجری طرح در خراسان رضوی و کتابخانههای این مدارس تشکیل میدهد. یافتههای پژوهش نشان داد گرچه در طرح جایگاه خاصی برای کتابخانه در نظر گرفته نشده است، ولی از دیدگاه مدیران و معلمان، وجود کتابخانه و استفاده از منابع غیردرسی برای پیشبرد آموزش ضروری است. همچنین، نتایج مقایسه وضعیت کتابخانههای مدارس با استانداردهای جهانی نشان داد این کتابخانهها به دلیل نداشتن شرایط لازم نمیتوانند به تحقق هدفهای طرح در نظام آموزشی کمک کنند. تفاوت زیاد میان نگرش و عملکرد مدیران و معلمان مشخص میکند که آنها شناخت لازم در مورد هدفهای طرح و چگونگی اجرای آن را ندارند. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که طرح توانمندی لازم برای پرورش مهارتهای یادگیری مادامالعمر در دانشآموزان را ندارد. یافتهها و پیشنهادهای این پژوهش، رهنمودهایی را برای تجدیدنظر، تصمیمگیری و برنامهریزی برای اجرای موفق طرح در اختیار برنامهریزان و تصمیمگیران قرار میدهد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43678_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2008-12-21
155
188
ارزشیابی توصیفی
کتابخانههای مدارس
یادگیری مادامالعمر
تحولات آموزشی
ناهید
میرحسینی
nhd_mirhosseini@yahoo.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی
AUTHOR
مهری
پریرخ
parirokh@ferdowsi.um.ac.ir
2
عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
ـ اربابشیرانی، بدری (زهرا) (1350).فهرست تحلیلی کتابهای کودکان برای کتابخانه دبستان. پایاننامه کارشناسی ارشد (چکیده). تهران: دانشگاه علوم تربیتی. نقل شده در: http://alpha-5.irandoc.ac.ir/scripts/wxis.exe?a=11:20:27
1
ـ بیگدلی، زاهد (1360).«طرح پیشنهادی برای تربیت کتابدار آموزشگاهی در شرایط فعلی». پایان نامه فوق لیسانس کتابداری و اطلاعرسانی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تهران. نقل شده در: http://www.cua.ac.ir/edu/librarianship/b1.htm
2
ـ تافلر، آلوین (۱۳۷۰). تغییر ماهیت قدرت: دانش، ثروت و خشونت در آستانه قرن بیست و یکم. ترجمة حسن نورائی بیدخت و شاهرخ بهار، مقدمهنویس: محمدجواد لاریجانی. تهران: مرکز ترجمه و نشر کتاب.
3
ـجوکار، عبدالرسول و جلال رحیمیان (1379). اقتدار اطلاعات: رهنمودهایی برای برنامههای چند رسانهای کتابخانه های آموزشگاهی. شیراز: دانشگاه شیراز.
4
ـ حسنی، محمد (1384). راهنمای اجرای ارزشیابی توصیفی: پایههای اول ، دوم و سوم دبستان. تهران : آثار معاصر.
5
ـ رستگار، طاهره (1382). ارزشیابی در خدمت آموزش: رویکردهای نو در سنجش و ارزشیابی با تأکید بر سنجش مستمر و پویاو بازخوردمؤثر بهدانشآموزاندر فرآیند آموزش. تهران: وزارت آموزش و پرورش، مؤسسه فرهنگی منادی تربیت.
6
ـ رهباردار، حمید (1384). سنجش پروندهای، پوشه کار: ارزشیابی کیفی ـ توصیفی. مشهد: کتابخانه رایانهای.
7
ـ زمانیپور، علی (1384). وبلاگ ارزشیابی توصیفی. نقل شده در: http://www.arzeshyabikaifi.persianblog.com
8
ـ زنگنه، محمد (1374). نگرش مدیران و دبیران دبیرستانهای شهر تهران درباره کتابخانه آموزشگاهی. پایاننامه کارشناسی ارشد (چکیده). دانشگاه تهران. نقل شده در: http://idochp2.irandoc.ac.ir/scripts/wxis.exe?a=12:40:01
9
ـ شعبانی ، حسن (1371). مهارتهای آموزشی و پرورشی (روشها و فنون تدریس). تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
10
ـ کریمی، عبدالعظیم (1383). بررسی نتایج مطالعه بینالمللی پیشرفت سواد خواندن پرلز (2001 وPIRLS). تهران: وزارت آموزش و پرورش، پژوهشکده تعلیم و تربیت.
11
ـ گلاسر، ویلیام (1373).مدارس بدون شکست. ترجمه ساده حمزه. تهران: انتشارات رشد.
12
ـ مکلین، روپرت (1379). مهندسی مجدد یا تغییر ساختار آموزشی برای تحول، نوآوری و توسعه. تهران: وزارت آموزش و پرورش، دفتر همکاریهای علمی بینالمللی آموزش و پرورش.
13
ـ وزارت آموزش و پرورش ایران (1382). سند و منشور اصلاح نظام آموزش و پرورش در ایران (پیشنویس دوم).با نظارت علی اصغر کاکو جویباری، به کوشش اعضای کمیته تدوین: نادر سلسبیلی و [دیگران]. وزارت آموزش و پرورش پژوهشکده تعلیم و تربیت.
14
- American Association of School Librarians and Association of Educational Technology and Communications. (1998). Information Power: Building Partnership for Learning. retrieved July 29, 2007, from http://mamelton.myweb.uga.edu/portfolio /index.htm
15
- American Association of School Librarians (AASL). (2007). School Libraries Count!. . retrieved December 27, 2007, from http://www.ala.org/Template.cfm?Section=News&template=/ Content Management/ContentDisplay.cfm&ContentID=170585
16
- Bingham, J. E. (1994). A Comparative Study of Curriculum Integrated and Traditional SchoolLibraryMedia Programs: Achievement Outcomes of Sixth-grade Student Research Papers. Kansas state University. Unpublished doctoral dissertation. cited in Haycock, K.2003. retrieved July 29, 2007, from http://www.peopleforeducation.com/ librarycoalition/Report03.pdf .
17
- Bundy, A. (2001). Enabling the KnowledgeNation : What Australia Needs in the21th Century.11th National Library Technicians Conference, Hobart: August (21-24). retrieved July 29, 2007, from http://conferences.alia.org.au/libtech2001/papers/ bundy.htm/.
18
- Burgin, R. and Bracy,P. B. (2003). An Essential Connection: How Quality School Library Media Programs Improve Student Achievement in North Carolina. Spring, TX: Hi Willow Research and Publishing. retrieved July 21, 2006, from http://www.rburgin.com/NCschools2003/
19
- Callison, D. (1999). A Site-Level Library Power Case Study of Lincoln, Nebraska: Educational Excellence on the Plains. School Libraries Worldwide 5 (2):45-62. cited in Williams, 2001, from http:// www.rgu.ac.uk/files/ImpactofSchoolLibraryServices1
20
- Clyde, L,A.( 2003). Research in School Librarianship 1991-2000: Australia in an Iinternational Setting. July 21, 2006, from http://alianet.alia.org.aupublishing/alj/53.2full.text/clyde.html
21
- Coish, D. ( 2005). CanadianSchool Libraries and Teacher – Librarian: The Results from 2003/04. Information and Communications Technologies in Schools Survey: studies Statistics Canada. retrieved October 8, 2006, from http://www.statcan.ca/ english/research/81-595-MIE/81-595-MIE2005028.pdf
22
- Creacer. C. and Maynard, S. ( 2005). A survey of LibraryServices to Schools and Children in the UK 2004-05. Leicestershire: Loughborogh University, LISU. retrieved October 8, 2006, from ttp:/www.lboro.ac.uk/departments/ls/lisu/downloads/sc05
23
- Dankert . B. (2004). School Libraries in Germany Goethe-Institut, Online Editorial Team. retrieved May 8, 2006, from http://www.goethe.de/wis/bib/prj/bib/thm/ein/en14646
24
- Davis, W. L. (1953). A New Look at School Library Service: School Activities and the Library. retrieved May 8, 2007, from http://archive.ala.org/aasl/SLMR
25
- Drucker,P. F. (1994). Knowledge, Work and Society: the Social Transformation of This Century. The Edwin L. Goldkin Lecture, Harvard University’s John F. Kennedy School of Government. retrieved March 18, 2005, from http://www.ksg.harvard.edu/ifactory/ksgpress/www/ksgnews/transcripts/ drucklec.html
26
- Global Action Plan: Improving Support to Countries in Achieving the EFA Goals. ( 2007). retrieved January 2, 2008, from http://www.unesco.org/education/GAP/GAP_v04
27
- Han,Y.O. (2005). A Study of the School Library Policy and It’s Development inKorea. Oslo, 71th IFLA General Conference and Council. retrieved may 10, 2007, from http://www.ifla.org/IV/ ifla71/Programme.htm
28
- Haycock, K. (1995). Research in Teacher – Librarianship and the Institutionalization of change.SLMQ. 23 (4 ). retrieved April 10, 2005, from http://www.ala.org/ala/aas/ aaslpubsandjournals/ slmrb/editorschoiceb/infopower/selecthaycock.htm
29
- Haycock, K. (2003).The Crisis in Canada’s School Libraries The Case for Reform and Re-Investment: A report for the Association of Canadian Publishers. Association of Canadian Publishers. retrieved July 29, 2007, from http://www.people foreducation.com/librarycoalition/ Report03.pdf
30
- Hunt, H. (1950). As the Educator Views the Library, School Activities and theLibrary. retrieved November 15, 2006, from http://archive.ala.org/aasl/SLMR/
31
- Henne, F. et. Al. (1951). A Planning Guide for the high school Library. Chicago: American Library Assotiation,. retrieved June 10, 2007, from http://archive.ala.org/aasl/SLMRIfla/unesco school library guidelines. (2002 ). retrieved February 24, 2006, from http:// www.ifla.org/VII/S11/ pubs/sguide02.pdf
32
- Kuhlthau, C.(1991-1993). Student Learning in The Library: What library power librarians say. School Libraries worldwide. 5 (2).
33
- Kuhlthau, C. (1999). Student Learning in The Library: What library power Librarians Say. School Libraries worldwide. 5 (2).
34
- Lance , K . C , L .Welborn & C.Hamilton-Pennell. (1993). The Impact of School Library Media Centers on Academic Achievement. Castle Rock, CO:HiWillow . research and publishing. retrieved April 24, 2006, from http://www.imcsource.com
35
- Lance, K. C., Hamilton-Pennell, C., Rodney, M. J. with Petersen, L., Sitter, C. )1999). Information empowered: The school librarian as an agent of academic achievement in Alaska schools. Alaska State Library Juneau. retrieved April 8, 2006, from http://www.library.state.ak.us/pdf/anc/infoemxs
36
- Lance , K.C., Rodeny, M.J & Hamilton-Pennell, C. ( 2000a) . How school Libraries Help Kids Achieve Standards: The Second Colorado Study. Denver, CO: Colorado Department of Education.
37
- Lance , K . C ,,Welborn,L., Hamilton-Pennell,C. & Rodeny, M.J. (2000b). Information Empowered:TheSchool Librarian as an Agent of Academic Achievement in Alaska schools.Alaska State Library. retrieved September 9, 2006, from http://www.library.state. ak.us/dev/infoemp.htm
38
- Lance, K.c., Rodeny, M.J. & Hamilton-Pannell, C.. (2000c(. Measuring up to Standards: The Impact of School Library Programs and Information Literacy in Pennsylvania Office of Commonwealth Schools. Pennsylvania Department of Education’s Libraries. retrieved September 9, 2006, from http://statelibraary.state.pa.uk/ libraries/measuingup.pdf
39
- Lance, K.c., Rodeny, M.J. & Hamilton-Pannell, C. (2002). (abst) How School Libraries Improve Outcomes for Children: The New Mexico study. Santa Fe, NM: New Mexico State Library. retrieved February 19, 2006, from http://www.scholastic.com/ librarians/printablesdownloads/slw_2006.pdf
40
- Lance, K. c., Rodney,M. and HamiltonPennell, c. (2003). The Impact of Michigan School Librarians on Academic Achievement: Kids Who Have Libraries Succeed.Lansing,MI: Library of Michigan. retrieved June 19, 2006 , from http://www.michigan.gov/ documents/hal_lm_schllibstudy03_76626_7.pdf
41
- Lance, K. C, , M.J. & Rodney, and Hamilton-Pennell, C. (2005). Powerful Libraries Make Powerful Learners: The Illinois Study (abs). Canton, IL: Illinois School Library Media Association. retrieved June 19, 2006 , from http://www.islma.org/pdf/ILStudy2. pdf
42
- Lonsdale, M. (2003). Report for the Australian school library association, Impact of School Librarian on Student Achievement : A Review of the Research. Australian Council or Educational Research Australian School Library Association: Melbourne. retrieved September 9, 2006, from http://www.acer.edu.au/library/
43
- Loertscher, D. V. & Woolls, B. (2002). Information Literacy: A Review of the Research (2nd Ed.). Salt Lake City, UT: Hi Willow Research and Publishing. retrieved September 9, 2006, from www.lmcsource.com.
44
- Lohrer, A. (1953). Introduction. Library Trends 1:259-62. cited in Lance, 2000a, retrieved January 9, 2006, from http:// www.statelibrary.state.pa.us/libraries/lib/libraries/measuringup.pdf
45
- Moore, P. ( 1997). Teaching Information Problem Solving in Primary Schools: An Information Literacy Survey. 63rd IFLA General Conference, Conference Programme and Proceedings. August 31- September 5. retrieved September 9, 2006 http://www.ifla.org/IV/ifla63/63moop.htm
46
- Oberge, D. (1997). “Principal Support: Research from Canada”. 63rd IFLA General Conference Program and Proceedings, (August 31–September 5). March 10, 2006, from http://www.ifla.org/IV/ifla63/63obed.htm
47
- Ontario Library Association. (2006). A Study by Queen’s University and People for Education.. School Libraries and Student Achievement in Ontario. February 16, 2007, from http://www.peopleforeducation.com/reports/library/OLAstudy
48
- Organization for Economic Co_Operation and Development (OECD). ( 2007). Programme for International Student Assessment (PISA) PISA TM 2006 Science Competencies for Tomorrow’s World, Volume 1– Analysis. etrieved January 13, 2008, from . http://www.oecd.org/dataoecd/30/17/39703267
49
- O'Sullivan, B. (1999). Global Change and Educational Reform in Ontario and Canada. Canadian Journal of Education 24, 3: 311–325. retrieved November 1, 2006, from http://www.csse.ca/CJE/Articles/FullText/ CJE24-3/CJE24-3-Sullivan
50
- Pennsylvania Guidelinesfor School Library Programs.(2005). Commonwealth of Pennsylvania: Department of Education, Office of Commonwealth Libraries, Bureau of Library Development Division of School Library Services. retrieved March 12, 2007,from:http://www.pde.state.pa.u/libraries/lib/libraries/PA_Guidelines05
51
- Primary school Library Guidelines. ( 2002). The Chartered Institute of Library and Information Professionals (CILIP). Retrieved June 1, 2006, from www.cilip.org.uk
52
- Romine, S. (1950). “The Job of the High school librarian”, Wilson Library Bulletin 24, May 1950. cited in Craver, 1986. Retrieved June 1, 2006, from http://www.ala.org/ala/aasl/ aaslpubsandjournals/slmrb/editorschoiceb/infopower/selectcraver.cfm
53
- School Libraries Work: Research Foundation paper. ( 2006). Lance, K. C, , M.J. & Rodney, and Hamilton- Pennell, C , (1993-2005). retrieved January 19, 2007 ,from http:/www.scholastic.com/librarians/printables/downloads/slw_2006
54
- Todd, R. J., Kuhlthau, C. C. and OELMA. (2004). Student Learning Through Ohio School Libraries: The Ohio Research Study. Columbus, OH: Ohio Educational Library Media Association. retrieved July 14, 2007 http://www.oelma.org/studentlearning/default. asp
55
- Ueda. s. (2005). Libraries: A Voyage of Discovery. World Library and Information Congress: 71th IFLA General Conference and Council, Osl. retrieved December 14, 2006, fromhttp://www.ifla.org/IV/ifla71/Programme.htm
56
- Unesco World Report, (2005). Towards Knowledge Societies. retrieved December 10, 2006, from http://unesdoc.unesco.org/mages /0014/001418/141843e
57
- Unesco Institute for Statistics: OECD Programme for International Student Assessment (PISA). Literacy Skill for the World of Tomorrow, Further Results. retrieved December 10, 2006, from PISA 2000: www.uis.unesco.org ; www.unesco.org/publications or www.pisa.oecd.org/Unesco/Publication
58
- U.S. Department of Education. ( 2005). National center for educational ststistics ( NCES). School Library Media Centers: Selected Results From the Education Longitudinal Study of 2002- 2004. retrieved July 14, 2007, from http://nces.ed.gov/pubs2005/ 2005302
59
- Voisard, B.W.(1955). Library participation in high school programs of curriculum improvement. Ph.d. diss. LosAngeles, University of southern California. retrieved July 14, 2007, from http://archive.ala.org/aasl/SLMR
60
- Williams, D. Wavell, C & Coles, L. (2001). Impact of school library services on achievement and learning: Critical literature review of the impact of school library services on achievement and learning to inform the work of the DfES Task Group set up to implement actions contained in the Government’s response to“Empowering the Learning Community. Department for Education & Skills and Resource: The Council for Museums, Archives & Libraries, School of Information and Media, Faculty of management, The Robert Gordon University. retrieved December 31, 2006, from http://www.rgu.ac.uk/files/ImpactofSchoolLibraryServices 1.pdf
61
- Xiaobin,Jia, Du Yunxiang, Si Aiqin, Zhang Xiaoyan. (1996). China's Primary and Secondary School Libraries: Yesterday, Today, and Tomorrow. 62nd IFLA General Conference - Conference Proceedings–August(25-31).http://www.ifla.org/IV/ifla62/62-xiaj.htm
62
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نیازهای آموزشی کارکنان کتابخانههای عمومی کشور
یکی از عوامل مهم در میزان اثربخشی هر سازمان، منابع انسانی است. شناخت نیازهای آموزشی این منابع، تدوین برنامه آموزشی مناسب، اجرای آموزش، ارزشیابی آموزشی و سرانجام اصلاح برنامههای آموزشی، در استفادة بهینه از منابع انسانی تأثیر مستقیم دارد. بر اساس پژوهشهای انجام گرفته، آموزش در افزایش بهرهوری کارکنان نقش مهمی دارد؛ از این رو، شناخت نیازهای آموزشی کارکنان بسیار ضروری است. این مقاله برگرفته از مطالعهای پژوهشی است که با استفاده از توزیع پرسشنامه بین نمونههایی از کارکنان کتابخانههای عمومی کشور به منظور شناخت وضیعت آموزشی و تحصیلی کارکنان و یافتن نیازهای آموزشی کوتاه و بلندمدت آنان، صورت گرفته است. نتایج به دست آمده نشان میدهد درصد نسبتاً کمی از کارکنان دارای مدرک دانشگاهی مرتبط هستند وتعداد زیادی از آنها آموزشهای لازم و مرتبط با کتابداری را ندیدهاند. همچنین، بیشتر کارکنان در مورد استفاده از فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات احساس نیاز نمودهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهد کارکنان به استفاده از شیوههای حضوری و پارهوقت تمایل دارند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43679_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2008-12-21
189
210
نیازسنجی
آموزش شغلی
کتابخانه عمومی
کتابدار
توسعه منابع انسانی
مجتبی
رجب بیگی
rajabbaigy@gmail.com
1
استادیار مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد کشاورزی
AUTHOR
بامداد
پرتوی
bamdad.partovi@yahoo.com
2
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر
AUTHOR
ناهید
قنبرزاده علمداری
nhdalamdari@gmail.com
3
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
AUTHOR
ـ بارترام، شارون و برندا گیبسون (1378). تجزیه و تحلیل نیازهای آموزشی؛ ترجمه احمدرضا حراف؛ انتشارات شرکت ملی صنایع پتروشیمی؛ چاپ اول .
1
ـ سایمون، الیزابت (1380). متخصصان اطلاعرسانی و لزوم خط مشیها و ساختارهای جدید در این حرفه؛ ترجمه علی حسین قاسمی؛ چهل و هشتمین کنگره فید؛ مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشور؛ چاپ اول .
2
ـ کاپیووا، زدراوکا و آلنکا کاوسیک کولیک، (1380). افزایش توان کتابخانههای تخصصی در کشورهای در حال گذار؛ ترجمه یزدان منصوریان؛ چهل و هشتمین کنگره فید؛ مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشور؛ چاپ اول .
3
ـ کورال، شیوا (1380). برنامهریزی استراتژیک برای خدمات کتابخانهای و اطلاعاتی؛ ترجمة مجید امیدوار؛ چهل و هشتمین کنگره فید؛ مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشور؛ چاپ اول.
4
ـ مرتضائی، لیلا (1379). بررسی تطبیق وضعیت تحصیلات تکمیلی علوم اطلاعرسانی و کتابداری در کشورهای انگلستان، آمریکا، هند و ایران؛ تیر، مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشور.
5
ـ نجیلال، اوماکا (1380). توسعه منابع انسانی در علوم کتابداری و اطلاعرسانی از راه دور: چشم اندازهایی برای هند؛ ترجمه علی حسین قاسمی؛ چهل و هشتمین کنگره فید؛ مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشور؛ چاپ اول.
6
ـ ولاساک، رادولف و استانلی کالکوس (1380). آموزشگاههای کتابداری و اطلاعرسانی و شغلهای تخصصی آینده؛ ترجمه احمد یوسفی، چهل و هشتمین کنگره فید، مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشور؛ چاپ اول .
7
- Craig, L.R. (1987). A guide to human resource development, 3rd ed. N.Y.: McGraw-Hill.
8
- Singer, G.M. (1990). Human Resource Management, Boston, Pws-Kent.
9
- Goldstein, I. (1993). Training in organizations, Brooks/Cole publication co.
10
- Kaufman R., Herman, J., and watters, k. (1996). Educational planning: strategic, Tactical, and operational, Lancaster, PA: Technomic Products.
11
- Woodall, J and Winstanty, D. (1998). Management Development, strategy and Practice, Blackwell.
12
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی و رتبهبندی ابعاد کیفیت خدمات کتابخانهای با رویکرد فازی (مطالعه موردی: کتابخانههای دانشگاه یزد)
کتابخانهها در فرایند رشد و توسعه کشور نقش حیاتی دارند، زیرا یکی از پایههای بنیادین تحقیق و توسعه، وجود کتابخانههای غنی و با کیفیت است.نیازهای اطلاعاتی روزافزون جامعه دانشگاهی و لزوم دستیابی به اطلاعات کافی در زمان مناسب، بویژه در عصر موسوم به اطلاعات، ضرورت بررسی کیفیت کتابخانه های دانشگاهی را ایجاب مینماید. کتابخانههای دانشگاهی جزئی مهم از نظام آموزشی و شریانهای حیاتی کانونهای آموزشی و پژوهشی جوامع به شمار میروند و از جنبههای علمی و فرهنگی اهمیت ویژهای دارند. کارکرد بهینه و بهرهوری هرچه بیشتر این نهادها، دستیابی به هدفهای علمی و فرهنگی جوامع را تسهیل میکند. بنابراین، بررسی کیفیت خدمات میتواند معیار مناسبی برای ارزیابی میزان موفقیت کتابخانهها باشد.از آنجا که تئوری فازی،در مقابل تئوری منطقی،رویکردی مناسبتر برای سنجش متغیرهای کلامی است،در این مقاله سعی شده است تا با به کارگیری تکنیک TOPSIS در محیط فازی، مهمترین مؤلفههای کیفیت خدمات کتابخانهای دانشگاه یزد رتبهبندی گردد. یافتههای این پژوهش نشان داد از دیدگاه دانشجویان دانشگاه یزد، بُعد دسترسی به اطلاعات، مهمترین بُعد در زمینه ارتقای کیفیت خدمات کتابخانهای است. همچنین، نتایج حاکی از آن است که اولویت سایر ابعاد در ارتقای کیفیت خدمات کتابخانهای به ترتیب شامل کنترل شخصی، کتابخانه به عنوان مکان و تأثیرگذاری خدمات میباشد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43681_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2008-12-21
211
238
کتابخانههای دانشگاهی یزد
کیفیت خدمات کتابخانه
لایب کوآل
منطق فازی
TOPSIS
حسین
صیادی تورانلو
h.sayyadi@yahoo.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه یزد
AUTHOR
حسین
منصوری
h-mansouri1419@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه یزد
AUTHOR
رضا
جمالی
reza-jamali1984@yahoo.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه یزد
AUTHOR
ـ حریری، نجلا (1381). مقایسه میزان رضایت شغلی کتابداران شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با سایر دانشگاهها. فصلنامه کتاب، دوره 13 (4)، 91-72.
1
ـ درخشان، مریم السادات (1384). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور. پایان نامه کارشناسی ارشد. استاد راهنما: دکتر سعید رضایی شریف آبادی. تهران: دانشگاه تربیت مدرس. گروه کتابداری و اطلاع رسانی.
2
ـ درودی، فریبرز (1377). بررسی میزان رضایت دانشجویان از خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه بینالمللی امام خمینی. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری، دانشگاه آزاد اسلامی.
3
ـ زمانی، بیبی عشرت و طاهره الهدادیان (1386). میزان رضایت دانشجویان از خدمات رایانهای کتابخانههای علوم تربیتی و مرکزی دانشگاه اصفهان.. فصلنامه کتاب، 1 (69).
4
ـ علومی، طاهره (1376). اداره کتابخانه. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی: انتشارات سمت.
5
ـ فتاحی، رحمتاللّه (1377). برخی از زمینههای تأثیر فنآوری نوین بر کار کتابخانهها و کتابداران. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 1(4)، 63-49.
6
ـ کاشانیزاده، ایران)1380(. بررسی میزان رضایت دانشجویان از خدمات کتابخانهای دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان. فصلنامه کتاب، 4 (48). صص 58-38.
7
ـ مجدی، علیاکبر (1380). بررسی وضعیت و عملکرد کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی. طرح پژوهشی، مشهد، مؤسسه خدمات مشاورهای جوانان و پژوهشهای اجتماعی آستان قدس رضوی.
8
ـ معترف، مهوش (1380). ارزیابی خدمات کتابداری و اطلاعرسانی. نوشته کرافورد، جان . تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.
9
ـ میرغفوری، سید حبیبالله، میثم شفیعی رود پشتی (1386). رتبه بندی کتابخانههای دانشگاهی بر اساس سطح عملکرد با استفاده از تکنیکهای تحلیل پوششی داده ها و بردا . فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی شماره 3 (پیاپی 39)، جلد 10.
10
ـ میرغفوری، سید حبیباللّه و فاطمه مکی (1386). ارزیابی سطح کیفیت خدمات کتابخانههای آموزشی با رویکرد Lib Qual (مورد: کتابخانههای دانشگاه یزد). فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی، 37 - شماره اول، جلد 10.
11
- Beach, R., Muhlemann, A.P., Price, D.H.R., Paterson, A., Sharp, J.A., (2000). A review of manufacturing flexibility. European Journal of Operational Research 122, 41–57.
12
- Bordogna, G., Pasi, G. (1993). A fuzzy linguistic approach generalising boolean information retrieval: a model and its evaluation, J. Amer. Soc. Inform. Systems 44 70–82.
13
- Budd, J., Dicarlo, M. (1978). Meeasures of User Evaluation at Academic Libraries: Prolegomena. Library Research, Vol.4, 1, 71-84.
14
- Chakraborty, D. (1975). Optimization in impressive and uncertain environment, Ph.D. Thesis, Dept. of Mathematics, IIT Kharagpur.
15
- Chen, C.-T., (1997). Extensions of the TOPSIS for group decision-making under fuzzy environment, Fuzzy Sets and Systems 114, 1–9.
16
- Ching-Torng, L. Hero, Ch. Po-Young, Ch. (2005). Agility index in the supply chain, Int. J. Production Economics.
17
- Cook, C., Heath, F., Thompson, B. & R. Thompson. (2001). LibQUAL++: Service quality assessment in research libraries IFLA Journal 4, 265-268
18
- Cook, Colleen… [et al]. (2003) Developing a National Science Digital library(NSDL) ) LibQUAL+TM Protocol: An E-service for Assessing the Library of the 21th Century.
19
- Cook, Colleen… [et al]. (2003) LibQUAL+TM : Preliminary results from 2002. Performance Measurement and Metrics, 4(1), 38-47.
20
- Degani, R., Bortolan, G. (1988). The problem oflinguistic approximation in clinical decision making, Int. J. Approx.Reasoning 2, 143–162.
21
- Delgado, M., Vila, M.A., Voxman, W. (1998). On a canonical representation of fuzzy numbers, Fuzzy Sets and Systems 93125–135.
22
- Dyer, J. S., & Sarin, R. K. (1979). Measurable multiattribute value functions. Operations Research,. 39, 810–822.
23
- Gerwin, D., (1993). Manufacturing flexibility: A strategic perspective, Management Science 39 (4) 395–410.
24
- Herrera, F., Herrera-Viedma, E., Verdegay, J.L. (1995). A sequential selection process in group decision making with linguistic assessment, Inform. Sci. 85 , 223–239.
25
- Hsiao, W.F., Lin, H.H.,Chang, T.M. (2007). Fuzzy consensus measure on verbal opinions, Expert Systems with Applications.
26
- Kacprzyk, J. (1986). Group decision making with a fuzzy linguistic majority, Fuzzy Sets and Systems 18, 105–118.
27
- Nagata, H.; Nimboonsoon, N. (2003). Assessment of library service quality at Thammasat University library system. U.S.A: Research Center for Knowledge Communities University of Library and Information Science.
28
- Tong, M., Bonissone. (1980). A linguistic approach to decision making with fuzzy sets, IEEE Trans. Systems, Man Cybernet.10,716–723.
29
- Vokurka, R.J., O_Leary-Kelly, S.W. (2000), A review of empirical research on manufacturing flexibility, Journal of Operations Management 18 ,485–501.
30
- Waller, A. Consuella; Hoseth, Amy; Kyrillidou, Martha.( 2003). Libqual +TM policies and procedures manual. Washington D.C..
31
- Yager, R.R., (1995). An approach to ordinal decision making, Int. J. Approx. Reasoning 12, 237–261.
32
- Yen, J., Langari, R. (1999). Fuzzy Logic Intelligence, Control, and Information, Prentice Hall Publishing Company.
33
- Zadeh, L.A., (1975). The concept of linguistic variable and its application to approximate reasoning, Inform. Sci. 8,199–249; 8 , 310–357; 9 , 43–80.
34
- Zadeh, L.A.,(1987). Fuzzy sets, usuality and common-sense reasoning, in: L.M. Vaina (Ed.), Matters of Intelligence, Reidel, Dordrecht, pp. 289–309.
35
ORIGINAL_ARTICLE
درآمدی بر مفهوم مکان
مفهوم مکان از دیر باز مورد توجه حوزههای علمی گوناگونی از جمله جامعهشناسی، مردمشناسی و جغرافیای انسانی قرار گرفته است. بررسیهای مربوط به مکان با تمایز قایل شدن میان مکان و فضا، آغاز میگردد. صاحب نظران حوزههای جامعه شناسی و جغرافیای انسانی بر این باورند که فضا از جهان مادی و ساختة بشر و نیز جهان طبیعی تشکیل یافته است و زمانی که از طریق افراد، گروهها یا فرایندهای فرهنگی به آن معنا بخشیده شود، به مکان تبدیل میگردد. با وجود این، این صاحبنظران الگوهای متعددی برای مکان ارائه دادهاند. از سوی دیگر، مفهوم مکان در حوزة کتابداری و اطلاعرسانی نیز مورد توجه قرار گرفته است. در این بررسیها علاوه بر رضایت کاربران از کتابخانه، بر کتابخانه به عنوان مکانی با ابعاد فیزیکی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی تأکید شده است. در این نوشته الگوهای ارائه شده برای مکان از حوزههای گوناگون مرور گردیده و خلاصه و جمعبندی از تمامی پژوهشهای صورت گرفته در ارتباط با مفهوم مکان در حوزۀ کتابداری و اطلاع رسانی ارائه شده است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43682_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2008-12-21
239
254
مکان
فضا
الگوهای مکان
مکان سوم
کتابخانه به عنوان یک مکان
جهان کوچک
محیط اطلاعاتی
زاهد
بیگدلی
bigdeli-zahed@yahoo.com
1
دانشیار دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران
AUTHOR
سمیه
شریفی
sharify_s83@yahoo.com
2
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی
AUTHOR
- Bryson, Jared; Proctor, Richard; and Usherwood, Bob (2003). "Library must also be building: New library impact study". Available at: http://www.mla.gov.uk/resources/assets/s/spo24rep_doc_6796.doc (accessed 24th May 2007).
1
- Cheang, Michael (2002). "Older adults' frequent visits to a fast-food restaurant: Nonobligatory social interaction and the significance of play in a third place". Journal of Aging Studies, 16 (2002):303-321.Available at: http://www.ualg.pt/ese/gerontologia/ journal%20of%20Aging%20studies/Cheang%202002.pdf (accessed 28th March 2007).
2
- Fisher, Karen E. (2005). Information grounds. In: Karen E. Fisher, Sanda Erdelez, and Lynne (E. F.) McKechnie (Eds.). Theories of Information Behavior. Medford, NJ: Information Today.
3
- Fisher, Karen E.; Durrance, Joan C.; and Hinton, Marian B. (2004)."Information grounds and the use of need-based services by immigrants in Queens, New York: A context-based, outcome evaluation approach". Journal of the American Society for Information Science and Technology, 55(8): 754-766. Available at: http://ibec.ischool.washington.edu/pubs/JASIST.2004.Info.Ground.pdf (accessed 29th November 2006).
4
- Fisher, Karen E., et al. (2007). "Seattle Public Library as place: Reconceptualizing space, community, and information at the central library". In: John E. Buschman and Gloria J. Leckie (Eds.). The Library as place. Westport, CT: Libraries Unlimited. Available at: http://ibec.ischool.washington.edu/pubs/Fisher_2007_Library as Place.pdf (accessed on 10th May 2007).
5
- Fisher, Karen E.; and Naumer, Charles M. (2005). "Information grounds: Theoretical basis and empirical findings on information flow in social settings". In:Amanda Spink and Charles Cole (Eds.). New Directions in Human Information Behavior. Amesterdam: Kluwer. Available at: http://ibec.ischool.washington.edu/pubs/2006_SpinkCole_Chapterb.pdf (accessed 18th March 2007).
6
- Leckie, Gloria; and Hopkins (2002). "The Public Place of Central Libraries: Findings from Toronto and Vancouver". Library Quarterly 72.3 (2002): 326-372.
7
- Pendleton, Victoria; and Chatman, Elfreda (1998). "Small world lives: Implications for public library". Library Trends; spring 98, Vol. 46 Issue 4, p732, 20p.
8
- Thomas, D. F. and Cross, J. E. (2006). "Organization as place builders". Available at: http://www.stoveprairiegroup.com/oapd.pdf
9
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسة سنجش کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه فردوسی از دیدگاه کاربران و کتابداران با استفاده از ابزار لایبکوآل
پژوهش حاضر با هدف مقایسة دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و کتابداران دانشگاه فردوسی دربارة کیفیت خدمات کتابخانههای این دانشگاه و با استفاده از ابزار لایبکوآل انجام گرفته است. در این پژوهش کیفیت خدمات کتابخانهها در دو سطح «موجود» و «مورد انتظار»، بررسی شد. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان کارشناسی ارشد و کتابداران دانشکدههای مهندسی، ادبیات، علوم پایه و کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد میباشند. بر این اساس، 231 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد و کلیه کتابداران دانشکدههای مورد بررسی که 31 نفر بودند، حجم نمونه را تشکیل دادند. یافتهها نشان داد، بین دو گروه مورد بررسی در مورد کیفیت خدمات موجود کتابخانهها تفاوت معناداری وجود دارد. در کلیه موارد، بین انتظارهای دانشجویان کارشناسی ارشد و خدمات ارائه شده از سوی کتابخانههای مذکور تفاوت معناداری وجود دارد؛ بین کیفیت خدمات موجود از دیدگاه کتابداران و خدمات مورد انتظار دانشجویان کارشناسی ارشد و کتابداران، از نظر اهمیت تأثیرگذاری هر یک از ابعاد لایب کوآل بر کیفیت خدمات کتابخانهها، تفاوت وجود دارد، ولی بین دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد حوزههای چهارگانة آموزشی تفاوتی وجود ندارد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43716_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2008-12-21
255
274
کیفیت خدمات
ابزار لایبکوآل
کتابخانههای دانشگاه فردوسی مشهد
ارزیابی خدمات
نجمه
باباغیبی
1
کارشناس ارشد کتابداری و علوم اطلاعرسانی
AUTHOR
رحمت الله
فتاحی
fattahi@ferdowsi.um.ac.ir
2
استاد علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
ـ بهمنآبادی، مسعود و علی حسین قاسمی (1385). بازنگری به رویکرد کاربرمداری در کتابخانههای تخصصی. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی آستان قدس رضوی،3(9). بازیابی15 آذر، 1386، از:
1
http://www.aqlibrary.com/Issue/ShowOneArticle.aspx?ArticleCode
2
ـ پریرخ، مهری؛ رحمتالله فتاحی و علیاصغر موسوی (1380). وضعیت کتابخانههای دانشگاه فردوسی مشهد و ارائة یک الگوی مناسب برای نظام اطلاعرسانی کتابخانهها. فصلنامة کتابداری و اطلاعرسانی آستان قدس، 4 (3)، 35- 64. بازیابی 10 خرداد، 1386، از http://alpha-5.irandoc.ac.ir/scripts/wxis.exe?a=02:54:10
3
ـ کاظم پور، زهرا (1385).ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانة مرکزی دانشگاههای فنی ـ مهندسی دولتی شهر تهران براساس مدل لایبکوآل. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
4
ـ میرغفوری، سیدحبیب و فاطمه مکی (1386). ارزیابی سطح کیفیت خدمات کتابخانههای آموزشی با رویکرد لایبکوآل (مورد: کتابخانههای دانشگاه یزد). فصلنامة کتابداری و اطلاعرسانی آستان قدس رضوی. 10 (1)، 61- 78.
5
ـ نجفقلینژاد، اعظم (1386). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس با استفاده از ابزار لایبکوآل.. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
6
- Battersby, Richard (2003).The university of Edinburgh information services: LibQual survey. Retrieved 29 May, 2007, from www.lib.ed.ac.uk/news/LibQual.shtml
7
- Booth, Andrew (2002). What is quality and how can we measure it?. Interim, 43, 1-22. Retrieved 4 April, 2007, from the World Wide Web: www.shinelib. org.uk/
8
- Boykin, Joseph F.(2002). LibQual+TM as a confirming resource.Performance Measurement and Metrics,3(2), 74- 78. Retrieved June 17, 2007, from the World Wide Web:http://www.emeraldinsight.com/10.1108/14678040210429946
9
- Cook, C.; Heath, F. (2001). Users' Perceptions of Library Service Quality: A LibQual+TM Qualitative Study. Library Trends. 49(4), 548-584.
10
- Cook, Colleen; et al. (2004). LibQual spring 2004 survey:University of Wisconsin-La Cross Murphy library. Retrieved July 11, 2007, from the World Wide www.LibQual.org/manage/ results/index.cfm.
11
- Cullen, Rowena. (2001). Perspectives on user Satisfaction Surveys.Library Trends, 49(4), 662- 686. Retrieved April 1, 2007, from http://www.encyclopedia.com/doc/1G-77811350-1.html
12
- Dennis, Brad (2004). Share Fair ALA Annual Conference Summer 2005. Retrieved 20 May, 2007, from www.LibQual.org/ documents/admin/Booklet.doc
13
- Dole, Wanda (2002). LibQual+(TM) and the Small Academic Library. Performance Measurement and Metric, 3(2), 85 - 95.
14
- Edgar, William B.(2006). Questioning LibQual+TM: Expanding its Assessment of Academic Library Effectiveness. portal: Libraries and the Academy,6(4), 445–465.
15
- Heinrichs, John H.; Sharkey, Thomas W.;Lim, Jeen-Su. (2006). Research Investigation of Information Access Methods. The Journal of Academic Librarianship,32 (2),183- 191.
16
- Hiller, S. (2001). Assessing User Needs, Satisfaction, and Library Performance at the University of Washington Libraries. Library Trends, 49 (4), 605-25.
17
- McNeil, Beth; Giesecke, Joan (2002). Using LibQual+TM to improve services to library constituents: a preliminary report on the University of Nebraska-Lincoln experience.Performance Measurement and Metrics,3(2), 96- 100. Retrieved 12 August, 2007, from http://www.emeraldinsight.com/10.1108/14678040210429991
18
- Parasuraman, A.; Zeithaml, V.A.; & Berry, L.L. (1985). A conceptual model of service quality and its implications for future research. Journal of Marketing, 49, 41-50.
19
- Penhale, sara; Kirk, Tom; Wagner, Janet; Smith, Shireley; Larson, Christine (2006). Earlham college Libraries LibQual survey spring 2005: Final Report December 2006. Retrieved 12 May, 2007, from http://www.earlham.edu/is/documents/LibQual_results.pdf
20
- Probst, L. (2004).Penn State Libraries: LibQual survey executive summary November 2004. Retrieved 10 March, 2007, from http://www.libraries.psu.edu/publicservices/reports/LibQual%202004%20Executive%20Summary.pdf
21
- Thompson, Bruce; Cook, Colleen ; Kyrillidou, Martha (2005).Concurrent Validity of LibQual+™ Scores: What Do LibQual+™ Scores Measure?. The Journal of Academic Librarianship,31(6), 517-522. Retrieved 12 October, 2007, fromsciencedirect
22
- Twiss-Brooks, Andrea (2005). University of Chicago, share fair: ALA annual conference summer 2005. Retrieved 20 May, 2007, from www.LibQual.org
23
- Waller, A. Consuella; Hoseth, Amy; Kyrilidou, Martha (2003). LibQual+™ policies and procedures manual. Washington D.C. Retrieved 12 May, 2007, from www.LibQual.org
24
- Webster, Duane; Heath, F. (2002). LibQual+TM Spring 2002 survey results- Suny buffalo. Retrieved 1 september, 2007, from ublib.buffalo.edu/libraries/LibQual/results 2002.html
25
ORIGINAL_ARTICLE
مقدمهای بر فرا نظریهها، نظریهها و الگوها
این مقاله با هدف فراهم نمودن مقدمهای کلی درباره برخی مفاهیم نظریِ اساسی و مورد استفاده در پژوهشهای علوم کتابداری و اطلاعرسانی، نگارش یافته است. ابتدا، سه اصطلاح «فرا نظریه»، «نظریه» و «الگو» که در عنوان این نوشته آمده، تعریف و بررسی شده و سپس، مثالهای بیشتری از موقعیتی که پژوهشگر ممکن است الگو یا نظریههای گوناگون موجود در پژوهشهای اطلاعجویی را مورد توجه و آزمایش قرار دهد، فراهم آمده است. به دنبال آن، فرا نظریهها در چشمانداز گستردهای مورد توجه قرار گرفته و فرانظری که به صورت گسترده در کتابداری و اطلاعرسانی مورد استفاده قرار میگیرند، توصیف شده، متون پایه مورد ارجاع قرار گرفته و مثالهایی از کاربرد هر یک از این رویکردها ارائه شده است. مباحث تا آنجا که ضرورت ایجاب نموده، ساده و خلاصه شده است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43717_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2008-12-21
275
297
فرانظریه
نظریه
الگو
رویکردهای فرانظری
کتابداری و اطلاعرسانی
مارسیا
جی. بیتس
mjbates@ucla.edu
1
بخش مطالعات اطلاعاتی، دانشگاه کالیفرنیا، لسآنجلس، ایالات متحده امریکا
AUTHOR
غلام
حیدری
ghhaidari@yahoo.com
2
دانشجوی دکترای کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز / مترجم
AUTHOR