ORIGINAL_ARTICLE
بررسی میزان رضایت شغلی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی در مراکز استانها
هدف پژوهش حاضر، آگاهی از میزان رضایت شغلی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور است. روش پژوهش پیمایشی تحلیلی و ابزار مورد استفاده، پرسشنامه و جامعه آماری مورد مطالعه نمونه ای به تعداد 542 نفر از کتابداران کتابخانههای عمومی در مراکز استانهاست. برای اجرای این پژوهش، ابتدا مدلی برای سنجش رضایت شغلی کتابداران در قالب 6 بُعد و 27 متغیر طراحی شد و رضایت شغلی کتابدارانبر اساس مدل طراحی شده و با احتساب نمرات 27 متغیر محاسبه گردید. بر اساس یافتهها، رضایت شغلی کتابداران از حد متوسط پایین تر است. در رابطه با ابعاد رضایت شغلی، رضایت از ابعاد امکانات مادی و رفاهی، ثبات شغلی، خودشکوفایی و ماهیت شغل پایین تر از حد متوسط، و رفتار مدیر و روابط متقابل بالاتر از حد متوسط است. در این پژوهش، تفاوت معناداری بین میانگین رضایت شغلی کتابداران بر حسب رشته تحصیلی (کتابداری و غیرکتابداری) مشاهده نشد. یافتههای پژوهش حاضر که نشانگر نارضایتی کتابداران از اکثر متغیرهای شغلی است، ضرورت توجه مسئولان به بهبود شرایط کاری کتابداران کتابخانههای عمومی کشور را مطرح می کند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43631_d0f22c55ca87db865adeda374407477c.pdf
2009-04-21
5
30
رضایت شغلی
کتابداران کتابخانههای عمومی
کتابخانههای عمومی مراکز استانها
مدل رضایت شغلی
نجلا
حریری
nadjlahariri@hotmail.com
1
عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
AUTHOR
حسن
اشرفیریزی
hassanashrafi81@yahoo.com
2
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد
AUTHOR
ـ اشرفی ریزی، حسن (1382). بررسی میزان رضایت شغلی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه تهران، تهران.
1
ـ باقری، فاطمه (1379). بررسی میزان رضایت شغلی کتابدارن کتابخانههای تخصصی و دانشگاهی (دولتی) شهرستان کرج. فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی، 3 (1)، 81- 98
2
ـ حریری، نجلا (1381). مقایسه میزان رضایت شغلی کتابداران شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با سایر دانشگاهها. فصلنامه کتاب، 13(4)، 72-91.
3
ـ دریمنش، مهناز (1375). بررسی میزان رضایت شغلی کتابداران کتابخانههای تخصصی شهر تهران.پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه تهران، تهران.
4
ـ عباسی، زهره (1379). بررسی میزان رضایت شغلی کتابداران دانشگاه فردوسی مشهد و عوامل مؤثر بر آن. فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی، 3 (4)، 1- 22.
5
ـ محمدزاده، فرید (1378). بررسی میزان رضایت شغلی نیروی انسانی شاغل در کتابخانههای تابعه دانشگاههای علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران.
6
ـ نفیسیکیا، خسرو (1379). بررسی میزان رضایت شغلی کتابداران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران.
7
-Baron, R., (1986). Behavior in organizations. , Newton, MA: Allyn and Bacon.
8
-Bii, Harrison Kibet and Wanyame, Patrick (2001). Automation and its impact on the job satisfaction among the staff on Margaret Tatcher library, Moi University. Library Management, 22(6/7), 303-310.
9
-Burd, Barbara (2003). Work Values of Academic Librarians: Exploring the Relationship Between Values, Job Satisfaction, Commitment and Intent to Leave. Conference Proceedings of the 11th CRL National Conference held in Charlotte, North Carolina. Conducted by ACRLApril 10–13, 2003.
10
-Fitch, Donna K. (1998). Update on Job Satisfaction of Library Support Staff. The Albama Librarian, 48(4), 313-320.
11
-Lekie, Gloria J. and Brett, Jim (1997). Job satisfaction of Canadian university librarians: A national survey. College and Research Libraries, 58(1), 31-43.
12
-Locke, Edvin A. (1976). The nature and causes of job satisfaction, in Marvin D. Dunnette (ed). Handbook of industrial and organizational psychology. Chicago: Rand Mc-Nally College Publishing.
13
-Maghradi, A. (1999). Assessing the effect of job satisfaction on managers. International Journal of Vaule-Based Management, 12, 1–12.
14
-Nandy, Subodh (1985). Job satisfaction of library professionals. Herald of Library Science, 24, 295-300.
15
-Navalani, K. (1990). Job characteristics of library and information work as statisfiers- a survey. Annals of Library Science and Documentation, 37(3), 85-95.
16
-Nkereuwem, Edet E. (1992). The correlation between job satisfaction, job attitudes and work behavior among the staff in academic libraries in Nigeria. Information Services and Use, 12(3), 253-261.
17
-Pors, Niels (2003). Job Satisfaction among Library Managers: a cross cultural study of stress, freedom and job conditions. New Library World, 104(1194/1195), 464-473.
18
-Porter, Exa Lynn (1994). Participative management and job satisfaction among community college librarians. EED Dissertation, University of Houston.
19
-Sheih, Chen Su- May (1998). The effect of perceived leadership behior on the satisfaction of subordinates in Taiwans university libraries (China). Doctoral dissertation the university of Wisconsin- Madison.
20
-Sherrer, Johannah (1985). Job satisfaction among Colorado Library workers. Colorado Librarie,11, 17-21.
21
-Siggins, Jack A. (1992). Job satisfaction and performance in a changing environment. Library Trends,41(2), 299-315.
22
-Tsigilis, Nikolaos and Koustelios, Athanasios (2004). Multivariate relationship and discriment validity between job satisfaction and burnout. Journal of Managerial Psychology, 19(7), 666-675.
23
-Vaughn, William J. and Dunn, J.D. (1974). A study of job satisfaction in six university libraries. College and Research Libraries, 35, 163-177.
24
ORIGINAL_ARTICLE
سنجش کیفیت عملکرد مدیریت کتابخانههای دانشگاه شهید چمران اهواز با استفاده از مدل EFQM
این مقاله شرح پژوهشی است که دو هدف را دنبال میکرد. 1) تعیین وضعیت عملکرد مدیریت کتابخانههای دانشگاه شهید چمران براساس مدل تعالی سازمانی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM)؛ 2) بررسی کارآمدی مدل تعالی سازمانی در محیط کتابخانهها. دانشگاه شهید چمران با سابقهای پنجاه ساله، به عنوان یکی از دانشگاههای مادر کشور، همواره در تلاش بوده است بهسوی تعالی گام بردارد. کتابخانههای این دانشگاه به عنوان عوامل اصلی پشتیبانی برنامههای آموزشی و پژوهشی آن، همسو با مجموعهی دانشگاه شهیدچمران، همواره به دنبال رسیدن به تعالی بودهاند. برای بهبود کیفیت، لازم است این کتابخانهها ابتدا با بررسی وضعیت حاضر، عملکرد مدیریت در این کتابخانهها، و میزان دوری یا نزدیکی از شرایط آرمانی تعالی را مشخص کنند تا پس از آن با آگاهی از ضعفها و قوّتهای خود، برای برداشتن گامهای لازم در راه رشد و تعالی برنامهریزی کنند. انجام تحقیق حاضر نشان داد که کیفیت مدیریت در کتابخانههای مورد بررسی، در سطحی بسیار پایینتر از متوسط قرار دارد و از بعد «توانمندسازها»، بخشها، روشها و ساز و کارهای طراحی شدة مربوط به حوزههای رهبری، خط مشی، کارکنان، منابع و مشارکتها و فرآیندها در حوزة مدیریت، توانستهاند تنها با کیفیتی که 35 درصدِ وضعیت مطلوب است فعالیت کنند. در بعد «نتایج» نیز وضعیت اندکی بهتر بوده و در سطح نسبتاً متوسطی است. فقط «نتایج مشتریان» با کسب امتیازی برابر با 2/122 از 200 بیشتر از حد متوسط ارزیابی شد. بقیة زمینهها نیاز به بهبود دارد. درمجموع، کیفیت مدیریت درکتابخانههای دانشگاه شهید چمران با عنایت به کسب 3/ 421 امتیاز از 1000 امتیاز الگوی تعالی سازمانی، از سطحی پایین تر از متوسط برخوردار است. پرداختن به نقاط ضعف و تلاش در جهت مرتفع ساختن آنها و نیز تقویت نقاط بهبود مدیریت کتابخانههای مورد بررسی، میتواند سبب ساز ارتقاء کیفیت مدیریت در این کتابخانهها گردد. از سوی دیگر، انجام این تحقیق و حصول نتایج روشن، بیانگر این واقعیت است که الگوی تعالی سازمانی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت که تا کنون بیشتر در مؤسسات صنعتی، و در موارد اندکی در مؤسسات خدماتی غیرکتابداری به کار گرفته شده بود، این قابلیت را دارد که با اندک تغییرات و تعدیلهایی با محیط کتابخانه و خدمات آن سازگار شده و در این محیط نیز به کار گرفته شود.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43632_e64e1194e43c5bf655a0a2bdd7284a6d.pdf
2009-04-21
31
48
مدیریت کیفیت
تعالی سازمانی
کتابخانهها
دانشگاه شهید چمران
سنجش عملکرد
EFQM
عبدالحسین
فرج پهلو
farajpahlou@scu.ac.ir
1
دانشیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
سمیه
آخشیک
somakhshik@gmail.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری واطلاع رسانی دانشگاه شهیدچمران اهواز
AUTHOR
ـ آخشیک، سمیه سادات (1386). بررسی مقایسهای سنجش عملکرد مدیریت فناوری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاههای شهید چمران اهواز و علوم پزشکی جندی شاپور با استفاده از الگوی تعالی سازمانی (EFQM). پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه شهید چمران.
1
ـ ادوارد، سالیس (1380). مدیریت کیفیت در آموزش. ترجمه علی حدیقی. تهران: هوای تازه.
2
ـ تابنده، فاطمه (1383). «مقایسه وضعیت موجود و مطلوب کتابخانههای دانشگاه شیراز در اعمال مدیریت کیفیت فراگیر (TQM)از دیدگاه مدیران و کارشناسان». مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران، 3 (3و4)، صص. 133-154.
3
ـ گرامی، محمدرضا و حمیدرضا نورعلیزاده (1384). تعالی سازمانها: الگوی تعالی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM). تهران: آهار.
4
ـ نجمی، منوچهر و سیروس حسینی (1382). مدل سرآمدی EFQM از ایده تا عمل (بر اساس ویرایش سال 2003 میلادی). تهران: روناس.
5
نوری، رسول (1384). «میزان آمادگی کتابخانههای دانشگاهی علوم پزشکی تهران برای پیاده سازی مدیریت کیفیت فراگیر(TQM)». مدیریت و اطلاعات در بهداشت و درمان. 2 (1)، ص. 54-64.
6
- Barrionuevo, M. D; P'erez, A. M. (2003). “Evaluation of Academic Libraries in Andalusia (Southern Spain): An EFQM-compliant manual”, Available at: http://www.arl.org/states/north/ program.html. Retrieved 17 Nov 2006.
7
- Evans, Margaret. (2000). “Quality Management and Self Assessment Tools for Public Libraries”. In: 66 IFLA Council and General Conference (Jerusalem, Israel, 13-18August), Available at: http://www.ifla.org/IV/ifla66/papers/112-126e.html. Retrieved 11 Nov 2006.
8
- Diaz, C. [et.al.]. (2005). “Excellence and Quality in Andalusia University Library System”, In: 71th IFLA General Conference and Council (Norway, Oslo, 14 - 18August), Available at: http://www.ifla org/IV/ifla71/Programme.htm. Retrieved 10 Oct 2006
9
- Domenico, Giovanni. (2004). “Self-Assessment, Skill, Excellence: The EFQM Model in the Libraries”, Available at: http:// www.aib.boll/2004/0404443.html. Retrieved 30 Oct 2006
10
- Mello, L; Sampaio, M. (2003). “Evaluation and Quality Libraries Performance: A View from Portugal and Brazil”, Available at: http://eprints.rclis.org/archive/00003633/02/PosterMeloSampaio- Northumbria-4.pdf. Retrieved 21 Sep 200
11
ORIGINAL_ARTICLE
کیفیتسنجی عملکرد کتابخانههای دانشگاهی: رویکردی متنپژوهانه
به منظور فراهم کردن بستر مناسب برای ارزیابی عملکرد کتابخانههای دانشگاهی و پیادهسازی استانداردها و رویکردهایمتعارف بینالمللی، مقاله حاضر میکوشد با بررسی متون مرتبط اعم از پژوهشی و مروری، الگوها و رویکردهای به کار رفته برای سنجش کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاهی را شناسایی و مباحث کلیدی را استخراج نماید، با این امید که پژوهشگران علاقمند به حوزه کیفیتسنجی، خدمات کتابخانههای دانشگاهی را با استانداردها و الگوهای متداول موجود آشنا و انگیزة جستجو و کنکاش را در آنان ایجاد کند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43633_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2009-04-21
49
78
کتابخانه های دانشگاهی
کیفیت سنجی
شاخصهای کیفیت
معیارهای ارزیابی
ابزارهای سنجش کیفیت کتابخانه ها
فهیمه
باب الحوائجی
babalhavaeji@yahoo.com
1
عضو هیئت علمی گروه کتابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
AUTHOR
علیرضا
اسفندیاری مقدم
ali.isfandyari@gmail.com
2
عضو هیئت علمی گروه کتابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
AUTHOR
ـ درخشان، م. (1384). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور. پایان نامه (کارشناسی ارشد)، دانشگاه تربیت مدرس.
1
ـ میرغفوری، س.ح. و ف. مکی. (1386)، "ارزیابی سطح کیفیت خدمات کتابخانههای آموزشی با رویکرد LibQUAL (مورد: کتابخانههای دانشگاه یزد)"، کتابداری و اطلاعرسانی، ج. 10 ش. 1، صص. 61-78.
2
- ACRL (2004), "Standards for libraries in higher education", available at: http://www.ala.org/ala/acrl/acrlstandards/standardslibrari es.cfm [viewed April 20, 2008].
3
- Adrial, C. J. and Edgren, J. (2004), "Together we shape better libraries. The Swedish Quality Handbook Project", In 70th IFLA General Conference and Council 22-27 August, Buenos Aires, Argentina.
4
- Alvarez, C. L. et al (2006), "Application of ISO 9000 in a university library a case study: advantages and disadvantages", In Anderson, K.L. & C. Thiery (eds.). 2006. Information for Responsible Fisheries: Libraries as Mediators: proceedings of the 31st Annual Conference: Rome, Italy, October 10 – 14, 2005. Fort Pierce, FL: International Association of Aquatic and Marine Science Libraries and Information Centers.
5
- Bawden, D., Petuchovaite, R. & Vilar, P. (2005), "Are we effective? How would we know? Approaches to the evaluation of library services in Lithuania, Slovenia and the United Kingdom", New Library World, Vol. 106 No. 1216/1217, pp. 454-463.
6
- Bellini, P. (2004), "The trial application of the IS0 11620: library performance indicators at the Library of the University of Trento, Italy", Fifth Northumbria, pp. 48-57.
7
- Boykin, J. F. (2002), "LibQUAL as a confirming resource", Performance Measurement and Metrics, Vol. 3 No. 2, pp. 74-77.
8
- Brockman, J. (Ed.) (1997), Quality management and benchmarking in information sector: Revisits of recent research. London: Bowker.
9
- Butcher, K. S. (1993), "Total quality management: The Oregon State University Library's experience", Journal of Library Administration, Vol. 18 No. 1/2, pp. 45-56.
10
- Campbell, S.J., Donnelly, M., and Wisniewski, M. (1995), "A measurement of service: using the SERVQUAL model in Stirling, Scottish Libraries, Vol. 50, pp. 10-11.
11
- Clack, M. E. (1993), "Organizational development and TQM: The Harvard College Library's experience", Journal of Library Administration, Vol. 18 No. 1/2, pp. 29-43.
12
- Crawford, J. (2003), "Reviewing a program of evaluation in an academic library: the case of Glasgow Caledonian University", Performance Measurement and Metrics, Vol. 4 No. 3, pp. 113-121.
13
- Derfert-Wolf, L., Gorski, M. M. & Marcinek, M. (2005), "Quality of academic libraries – funding bodies, librarians and users perspective: A Common Project of Polish research libraries on comparable measures", In 71th IFLA General Conference and Council, "Libraries - A voyage of discovery", August 14th - 18th 2005, Oslo, Norway.
14
- Dole, W. (2002), "LibQUAL and the small academic library", Performance Measurement and Metrics, Vol. 3 No. 2, pp. 85-95.
15
- Donaldson, J. (1994), "Quality assessment in Scotland", In International Developments in Assuring Quality in Higher Education: selected papers from an international conference, Montreal. 1993 edited by A. Craft. London: Falmer Press.
16
- Edwards, S., and Browne, M. (1995), "Quality in information services: Do users and librarians differ in their expectations?", Library and Information Science Research, Vol. 17, pp. 163-182.
17
- EQLIPSE (2005), available at: http://www.cerlim.ac.uk/ projects/eqlipse [viewed April 20, 2008].
18
- Feather, C. (2005), "Review of LibQUAL Survey Responses at the Ohio State University Libraries in 2002, 2003, and 2005", available at: oaa.osu.edu/irp/lib_systems/SSAppendixF.pdf [viewed April 20, 2008].
19
- Fernekes, B. and nelson, B (2005), "Academic Libraries Using the Standards for College Libraries (2000 edition) and/or Standards for Libraries in Higher Education (2004)", available at: http://www.ala.org/ala/acrl/aboutacrl/acrlsections/collegelibraries/collpubs/Standards.pdf [viewed April 20, 2008].
20
- Fontana, A. I. and Sardelli, A. (2005), "Managing Quality in a National Library The case of the National Central Library of Florence, Italy", In 71th IFLA General Conference and Council, "Libraries - A voyage of discovery", August 14th - 18th 2005, Oslo, Norway.
21
- Glasgow Caledonian University Library (2005), "Report on the general satisfaction survey conducted at Glasgow Caledonian University Library", available at: http://www.caledonian.ac.uk/library/ research/gss05.pdf [viewed April 20, 2008].
22
- Hitchingham, E. E. and Kenney, D. (2002), "Extracting meaningful measures of user satisfaction fro LibQUAL for the university libraries at Virginia Tech, Performance Measurement and Metrics, Vol. 3 No. 2, pp. 48-58.
23
- Hoogen, H.J.M., and Lemmink, J.G.A.M. (1993), "Measuring services: Quality measurement of services at the library of the State University of Limburg", Open, Vol. 25, pp. 393-397.
24
- Humphries, A.W., and Naisawald, G.V. (1991), "Developing a quality assurance program for online services", Bulletin of the Medical Library Association, Vol. 79 No. 3, pp. 263 -270.
25
ISO DIS 11620. 2006. Information and Documentation – Library Performance Indicators.
26
- Kalb, S. (2007), "LibQUAL survey 2007 at Queen’s University library: Analysis of results", available at: library.queensu.ca/webir/libqual-2007/2007-LibQUAL-Report.pdf [viewed April 20, 2008].
27
- Kerlin, C.A. (2000), "Measuring student satisfaction with the service processes of selected student educational support services at Everett Community College", Dissertation Abstracts International, Vol. 61 No. 2, 470A.
28
- Kovel-Jarboe, P. (1996), "Quality improvement: A Strategy for planned organizational change", Library Trends, Vol. 44 No. 3, pp. 605-30.
29
- Kyrillidou, M. and Persson, A. C. (2006), "The new library user in Sweden: A LibQUAL study at Lund University", Performance Measurement and Metrics, Vol. 7 No. 1, pp. 45-53.
30
- Kyrillidou, M., and OtConnor, M. (2000), ARL statistics,1998-99. Washington, DC: Association of Research Libraries.
31
- Juran, J.M. (1989), A history of managing for quality, Milwaukee, Wk ASQO Quality press.
32
- Jurow, S. and Barnard, S.B. (1993), “Introduction: TQM fundamentals and overview of contents”, Journal of Library Administration, Vol. 18 No. 1/2, pp. 1-13.
33
- Laeven, H. and Smit, A. (2003), "A project to benchmark university libraries in Netherlands", Library Management, Vol. 24 No. 6/7, pp. 291-304.
34
- Lundquist, R. (1997), "Quality systems and IS0 9000 in higher education", Assessment & Evaluation in Higher Education, Vol. 22 No. 2, pp. 159-172.
35
- McNeil, B. and Giesecke, J. (2002), "Using LibQUAL to improve services to library constituents: a preliminary report on the University of Nebraska-Lincoln experience", Performance Measurement and Metrics, Vol. 3 No. 2, pp. 96-99.
36
37
- Merriam-Webster's Online Dictionary (2007), "Quality" entry, available at: http://mw1.merriam-webster.com/dictionary/quality [viewed April 20, 2008].
38
- Millson-Martula, C., and Menon, V. (1995), "Customer expectations: Concepts and reality for academic library services", College and Research Libraries, Vol. 56, pp. 33-47.
39
- Moon, A. (2007), "LibQUAL at Rhodes University Library: An overview of the first South African implementation", Performance Measurement and Metrics, Vol. 8 No. 2, pp. 72-87.
40
- Murakami, R. (1994), "How to implement IS0 9000", CMA Magazine, Vol.127 No.2, p. 1821.
41
- Nitecki, D. A. (1995a), "An assessment of the applicability of SERVQUAL dimensions: A customer-based criteria for evaluating quality of services in an academic library", Dissertation Abstracts International, Vol. 56 No. 08, 2918A.
42
- Nitecki, D.A. (1995b), "User expectations for quality library services identified through application of the SERVQUAL scale in an academic library", Proceedings of the Seventh National Conference of the Association of College and Research Libraries, Pittsburgh, PA, 53-66.
43
- Parasuraman, A., Berry, L.L., and Zeithaml, V.A. (1988), "SERVQUAL: A multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality", Journal of Retailing, Vol. 64, pp. 12-40.
44
- Parasuraman, A., Berry, L.L., and Zeithaml, V.A. (1991), "Refinement and reassessment of the SERVQUAL scale", Journal of Retailing, Vol. 67, pp. 420-450.
45
- Parasuraman, A., Zeithaml, V.A., and Berry, L. L. (1985), "A conceptual model of service quality and its implications for future research", Journal of Marketing, Vol. 49, pp. 41-50.
46
- Parasuraman, A., Zeithaml, V.A. and Berry, L.L. (1994), “Alternative scales for measuring service quality: a comparative assessment based on psychometric and diagnostic criteria”, Journal of Retailing, Vol. 70 No. 3, pp. 201-30.
47
- Poll, R., te Boekhorst, P. (1996), Measuring quality: international guidelines for performance measurement in academic libraries. IFLA Publications 76. München.
48
- Poll, R. (2006), "Standardized measures in the changing information environment", Performance Measurement and Metrics, Vol. 7 No. 3, pp. 127-141.
49
- Poll, R., te Boekhorst, P. & Mundt, S. (2007). Measuring Quality: Performance Measurement in Libraries. Munchen: Saur.
50
- Praditteera, M. (2001), "ISO 9000 implementation in Thai academic libraries", PhD dissertation, University of Pittsburgh.
51
- Pritchard, S. M. (1996), "Determining quality in academic libraries", Library Trends, Vol. 44, pp. 572-594.
52
- Pritchard, S. M. (1995), "Library benchmarking: Old wine in new bottles?", Journal of Academic Librarianship, Vol. 21 No. 6, pp. 41-8.
53
- Sessions J. A., Schenck, A. & Shrimplin, A. K. (2002), " LibQUAL at Miami University: a look from outside ARL", Performance Measurement and Metrics, Vol. 3 No. 2, pp. 59-67.
54
- Sherikar, A., Jange, S. & Sangam, S. L. (2006), "Performance measurement of quality services in academic and research libraries in India", In Sherikar, A., Jange, S., & Sangam, S.L. (2006). Performance Measurement of quality services in academic and research libraries in India. In C. Khoo, D. Singh & A.S. Chaudhry (Eds.), Proceedings of the Asia-Pacific Conference on Library & Information Education & Practice 2006 (A-LIEP 2006), Singapore, 3-6 April 2006 (pp. 61-67). Singapore: School of Communication & Information, Nanyang Technological University.
55
- Sirkin, A. F. (1993), "Customer service: Another side of TQM", Journal of Library Administration, Vol. 18 No. 1/2, pp. 71 -83.
56
- Srisa-Ard, S. (1997), "User expectations and perceptions of library service quality of an academic library in Thailand", Dissertation Abstracts International, Vol. 58 No. 08, 2949A.
57
- Tam, L.W.H. (2000), "Quality management theory and practice: some observations of practices in Australian academic libraries", Library Management, Vol. 21 No. 7, pp. 349-356.
58
- Turk, N. (2007), "Building a culture of quality assurance in the libraries of the University of Ljubljana", New Library World, Vol. 108 No. 3/4, pp. 177-182.
59
Van House, N, Weil, B.T. and McClure, C.R. (1990), Measuring academic library performance: a practical approach. Chicago, American Library Association.
60
- Wang, H. (2006), "From “user” to “customer”: TQM in academic libraries?", Library Management, Vol. 27 No. 9, pp. 606-620.
61
- White, M.D., and Abels, E. (1995), "Measuring service quality in special libraries: Lessons from service marketing", Special Libraries, Vol. 86, pp. 36-45.
62
- Williams, D.E. (1993), "Accreditation and the academic library", Library Administration & Management, Vol. 7 No.1, pp. 31-37.
63
- Wilson, F. and Town, J. S. (2006), "Benchmarking and library quality maturity", Performance Measurement and Metrics, Vol. 7 No. 2, pp. 75-82.
64
- Zhan, C. and Zhang, H. (2006), "How does a dandelion seed from overseas root and thrive? The successful implementation of TQM in Hainan University Library", Library Management, Vol. 27 No. 6/7, pp. 344-353.
65
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی میزان تأثیر عوامل مؤثر بر همکاری علمی ... از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
همکاری علمی فرایندی است که طی آن دو یا چند نویسنده با هدف خلق اثری مشترک، منابع و استعدادهای خود را به اشتراک می گذارند. از آنجا که همکاری علمی متأثر از عوامل مختلفی ـ از جمله عوامل فردی، محیطی و فرایندی ـ است، این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی، دیدگاههای اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد را در مورد عوامل مؤثر بر همکاری در تولید آثار علمی، بررسی نموده است. عوامل مورد بررسی به دو گروه «عوامل مشرق» و «عوامل بازدارنده» و در هر گروه به سه زیر گروه عوامل محیطی، عوامل فردی و عوامل فرایندی ـ ساختاری تقسیمبندی شدهاند. نتایج پژوهش نشان داد عواملی چون فرهنگ مشارکت در جامعه، بودجة فعالیتهای همکارانه، اعتماد متقابل میان افراد و نیز هدفها و دیدگاههای مشترک میان افراد، تأثیر زیادتری بر میزان همکاری علمی از میان سایر عوامل دارند.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43634_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2009-04-21
79
98
همکاری علمی
عوامل مؤثر
دانشگاه فردوسی مشهد
تولید علم جمعی
ماریه
رحیمی
1
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی از دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
رحمت الله
فتاحی
fattahi@ferdowsi.um.ac.ir
2
استاد گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
ـ امیری، محمدرضا (1383). همکاری در تألیف: شیوهها و مزایای آن. کتاب ماه: کلیات 32 ـ 35.
1
ـ ماتسیچ، پال دبلیو.، و مانسی، باربارا آر. (1381). عوامل موفقیت در همکاری. ترجمه مریم نظری و سیروس علیدوستی. تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.
2
- Beaver, D., & Rosen, R. (1978). Studies in Scientific Collaboration. Part 1.The Professional Origins of Scientific Co-Authorship.Scientometrics, 1 (1), 65-84.
3
- Hara, et al. H. (2003). An Emerging view of scientific collaboration: scientists' perspective on collaboration and factors that impact collaboration. JASIST: Journal of the American Society for Information Science and Technology, 54 (10), 952-965.
4
- Hart, Richard L. (2000). Co-authorship in the academic library literature: survey of attitudes and behaviors. Journal of Academic Librarianship, 26 (5), 339-345.
5
- Liang, Liming, & Zhu, Ling (2002). Major factors affecting China's inter-regional research collaboration. Scientometrics, 55 (2), 287-316.
6
- Melin, Goran (2000). Pragmatism and self-organization research collaboration on the individual level. Research Policy, 29, 31-40.
7
- Wang, Y., et al (2005). Scientific collaboration in China as reflected in co-authorship. Scientometrics, 62 (2), 183-198.
8
ORIGINAL_ARTICLE
معیار توانمندی یک نرمافزار کتابخانهای برای پوشش دادن نیازهای بخش امانت با تأ کید بر مدیریت اطلاعات
هر نرمافزار کتابخانه ای از چند بخش تشکیل شده که هر یک به تناسب وظیفة مشخص، یاری دهندة بخشهای کتابخانه میباشد. اما اینکه تا چه حد امکانات موجود در نرمافزارهای کتابخانهای، با نیازهای کاربران همخوانی داشته، مبحثی است که مد نظر این نوشتار است و تمرکز اصلی آن بر بخش امانت نرمافزار کتابخانهای پارس آذرخش میباشد. از یک سو امکانات موجود در بخش امانت این نرمافزار را بررسی و از سوی دیگر، قابلیتهایی به عنوان پیشنهاد برای آن مطرح کند. معیار توانمندی نرمافزار کتابخانهای پارس آذرخش در پنج قسمت اخطار دیرکرد، تغییر در زمان امانت، رزرو منابع، جریمه دیرکرد وتسویه حساب در مقاله حاضر بررسی و پیشنهادهایی برای بهبود روند گردش کار نرمافزار در بخش مزبور، متناسب با خواستههای کتابدار، ارائه شده است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43635_bf1fb33d992fd941a944ea67563b2c6e.pdf
2009-04-21
99
118
نرمافزار کتابخانهای
مدیریت اطلاعات
نرمافزار پارس آذرخش
بخش امانت
خودکارسازی
رزرو
جریمهها
اخطار دیرکرد
حمید
قاضی زاده
hamid2506@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری کتابداری و همکار گروه کتابداری دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
- اهمیت سیستم اطلاعات مدیریت (1383). قابل دسترس در ://www.ghahremamni.blogsky.com http [تاریخ مراجعه: 25/5/1385]
1
ـ پارس آذرخش (1386). نرمافزار کتابخانهای پارس آذرخش. ویرایش. تهران: شرکت نرمافزاری پارس آذرخش.
2
ـ شاهنگیان، محمدحسین (1370). مدیریت اطلاعات و اطلاعرسانی. تهران: دانشگاه امام حسین، ص 30ـ 33.
3
ـ غائبی، امیر (1372). سنجش و ارزیابی نرمافزارهای کتابخانهای با تأکید بر نرمافزارهای موجود در ایران (تهران). پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال.
4
ـ فتاحی، رحمتالله (1378). رویکردهای نو به ساختار پیشینههای کتابشناسی و نمایش آثار در فهرستهای گرافیکی با استفاده از فناوریهای نوین. در فهرستهای رایانهای: کاربرد و توسعه فهرستهای رایانهای در کتابخانههای ایران، 27 و 28 آبان 1378، (ص 253-265(. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد؛ ص 253ـ 265.
5
ـ ـــــــــــــــــ (1384). تحلیلی بر ارزش افزوده اطلاعات و نظامهای اطلاعاتی. در حاجی زینالعابدینی، محسن. مجموعه مقالات همایشهای انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران: جلد دوم 1382. تهران: انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، ص47.
6
ـ فتاحی، رحمتالله؛ پریرخ، مهری (1385). نرمافزارهای کتابخانهای. در دائرهالمعارف کتابداری و اطلاعرسانی. جلد 2، تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران.
7
ـ کوشا، کیوان (1378). فهرست همگانی و شبکه جهانی وب: بررسی امکانات فهرست پیوسته کتابخانههای ملی در محیط وب. در همایش کاربرد و توسعه فهرستهای رایانهای در کتابخانههای ایران، 1378. فصلنامه کتاب، دوره دهم، 4، ص.128ـ137.
8
ـ مزینانی، علی (1381). امانت. دایرةالمعارف کتابداری و اطلاعرسانی. جلد اول (آ ـ س). تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
9
ـ ویکری، برایان؛ ویکری، الینا (1380). علم اطلاعرسانی در نظر و عمل. ترجمه عبدالحسین فرج پهلو، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
10
ـ یوسفی ،احمد؛ داودزاده سالستانی، سیروس (1379). بررسی مشکلات نرمافزارهای کتابخانهای نوسا، پارس آذرخش و کاوش در انتقال اطلاعات ازMARC-CD و اینترنت. در همایش کاربرد و توسعه فهرستهای رایانهای در کتابخانههای ایران، 1378. مشهد: دانشگاه فردوسی؛ تهران: مرکز اطلاعرسانی و خدمات علمی جهاد سازندگی، ص 283ـ 305.
11
- Bridge, Frank R.(1992). Automated System Marketplace 1992. Universities Libraries Journal.
12
- Boss, Richard (1978). Automated Circulation Systems in Universities Library of Brazil. Library and Information Science, Vol. 12.: 55.
13
- Laffan, Barbara (2001). Willpower Information Homepage. ]On Line[ Available: ust 14, http:\www.Willpower.co.un/ information ]14 Age. 2006[
14
- Marsh, Elliott; Ingersoll, Ch. (2005). User – Friendly Software that Allows Farmers to Use Agricultural, Metering Data For Management Purposes. At ]On Line[ http:// www.ifla.org ]12 Agu. 2006[
15
- Milham, C. (1977). A Survey on the Planning Models of Computer Application in State Library of Washington. Applied Mathematical Journal, Vol. 1: 403.
16
- Pars Azarakhsh software (2005). At ]On Line[ http:// www.about.parslib.com/ ]3 Jun. 2006[
17
- Ridley, Mike (2004). Bopac2 (Bradford Opal. University of Bradford, Department of Computing. ]On Line[. Available: http: //www.Bopac2.com.Brad.ac.uk/bopac2/ ]2 Aug. 2006 [
18
- Sedgwick, Foresee. G. (2001). Development of software to automate the Sorting of Spectra. At ]On Line[ Available: http:// ifla.org. ]5 Aug. 2006[
19
- Yee, Marthan M. (1998.). Improving On–Line Public Access Catalogs. Chicago: American Library Association.
20
ORIGINAL_ARTICLE
ساخت و اعتباریابی پرسشنامه سنجش سواد اطلاعاتی پایه و واقعی دانشجویان مقطع کارشناسی
پژوهش حاضر به منظور تدوین ابزاری استاندارد برای سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی به روش پیمایشی انجام شده است. برای سنجش روایی، محتوایی و صوری، پرسشهای طراحی شده در اختیار استادان و دانشجویان دکترای گروه کتابداری دانشگاه فردوسی و کتابداران دارای مدرک کارشناسی ارشد و کتابداران بخش مرجع کتابخانههای دانشگاه فردوسی قرار گرفت. براساس قضاوت این گروه از داوران، پرسشنامه طراحی شده روایی محتوایی بالایی دارد. به علاوه، برای سنجش روایی سازه، از آزمون تحلیل عاملی نیز استفاده شد. تحلیل عوامل دادهها در مجموع 225/65% از واریانس سواد اطلاعاتی توسط نمونه آماری را برآورد و تبیین کرد. به منظور بررسی پایایی ابزار تدوین شده در مرحلة مطالعه مقدماتی پرسشنامه بین یک گروه 30 نفره از دانشجویان و در مرحله بعد بین حجم نمونه 335 نفره از دانشجویان جدید و نمونهای 338 نفره از دانشجویان سال آخر دانشگاه فردوسی مشهد توزیع شد. ضریب آلفای کرونباخ در پیش آزمون 77/0، و در دو گروه 83/0 به دست آمد. یافتههای پژوهش نشان داد سواد اطلاعاتی دانشجویان جدید و سال آخر، از حد متوسط کمتر است و بین مهارتهای سواد اطلاعاتی واقعی دانشجویان جدید و سال آخر کارشناسی، تفاوت وجود دارد. بنابراین، فضای آموزشی دانشگاه بر افزایش سواد اطلاعاتی دانشجویان مؤثر است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43636_8f4c429f19b92d710410c1fc8579a9ff.pdf
2009-04-21
119
146
سنجش سواد اطلاعاتی
پرسشنامه استاندارد سنجش سواد اطلاعاتی
استاندارد ACRL
مرضیه
سیامک
1
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی
AUTHOR
محمدرضا
داورپناه
2
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
ـ بردستانی، مرضیه ( 1383). بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز. در رحمت الله فتاحی؛ با همکاری محمد حسین دیانی ... {و دیگران}، آموزش استفاده کنندگان و توسعه سواد اطلاعاتی در کتابخانه ها، مراکز اطلاع رسانی و موزه ها. کنفرانس ملی سواد اطلاعاتی در مشهد، خرداد 1-2، (ص 479-494). مشهد: سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی.
1
ـ پریرخ، مهری (1383). سنجش اثر بخشی کارگاه های آموزشی مهارتهای سواد اطلاعاتی. فصلنامه مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، ویژه نامه کتابداری و اطلاع رسانی، 5 (2)، 79-103.
2
ـ پریرخ، مهری؛ با همکاری حسن مقدسزاده (1378). سواد اطلاعاتی: پژوهشی پیرامون چگونگی کسب سواد اطلاعاتی.مجلة دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، بهار و تابستان، ص 334-317.
3
ـ تقوی، مهدی (1377). سواد اطلاعاتی و سواد کامپیوتری: مفاهیم و تعاریف. پژوهشنامهی اطلاعرسانی (تهران: مرکز اطلاعرسانی و خدمات علمی جهاد سازندگی)، سال اول، 12، 6. بازیابی 20 آذر ، 1386، از مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشاورزی (پژوهشنامه اطلاع رسانی).
4
ـ دیانی، محمدحسین (1382). گلوگاههای پژوهش در علوم اجتماعی. مشهد: انتشارات کتابخانه رایانهای.
5
ـ قاسمی، علی حسین (1385). بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و انطباق آن با استانداردهای سواد اطلاعاتی ACRL و چهار سند ملی. پایان نامه دکتری، دانشگاه فردوسی، مشهد.
6
ـ عالیشان کرمی، نادر؛ اصغر بختیارزاده و دیگران (1386). بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان پزشکی شاغل به تحصیل در نیمه دوم سال تحصیلی 82-1381 در دانشکده پزشکی بندرعباس. نما (مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران)، 7 (1). بازیابی 20 مهر ، 1386، از
7
http://www4.irandoc.ac.ir/data/e_j/vol7/alishan_etal_abs.htm
8
- ACRL (2000). Information literacy competency standards for higher education. Chicago: Illinois. Retrieved September 30، 2006، from http://www.ala.org/ala/acrl/acrlstandards/standards.pdf
9
- A LA (2002). Information literacy competency standards for higher education – introduction. Retrieved September 30، 200،6 from.
10
http://archive.ala.org/acrl/il/toolkit/intro.html#f1
11
- Caravello، P.S.، Herschman، J.، & Mitchell، E. (2001). Assessing the information literacy of undergradustes: Reports from the UCLA library's information competencies survey project. ACRL Tenth National Conference، March 15-18، (Pp.193-202). Denver، Colorado.
12
- Critchfield، R. (2005). The development of an information literacy indicator for incoming college freshman. Unpublished doctoral dissertation، University of Nova Southeastern. Retrieved September 30، 2006، from ProQuest Databases (UMI).
13
- Ferguson، J. E.، Neely، T. Y.، & Sullivan، K. (2006). A baseline information literacy assessment of biology students. Reference & User Services Quarterly، 46 (2)، 61-71. Retrieved September 30، 2006، from http://64.233.183.104/search?q = cache: iZ 28TGhaOt8J:www.rusq.org/wp.
14
- Flaspohler، M. R. (2003). Information literacy program assessment: One small collage takes the big plung. Reference Services Review، 31 (2)، 129-140. Retrieved September 30، 2006، from Emeraldinsight (Emerald Reference Services journals) - Hepworth، M. (1999). A study of undergraduate information literacy and skills: the inclusion of information literacy and skills in the undergraduate curriculum. Paper presented at the 65th IFLA Council and General Conference، Bangkok، Thailand ،August 20 - August 28. Retrieved September 30، 2006، from http://www.ifla.org /IV/ifla65/papers/107-124e.htm
15
- Knight، P. (2001). A briefing on key concepts: Formative and summative criterion and norm referenced assessment. Learning and Teaching Support Network Generic Centre. (LTSN Generic Centre Assessment Series No. 7). LTSN Generic Centre، York. Retrieved September 30، 2006، from http://www.goldsmiths.ac.uk/learning-teaching/knightkeyconcepts.rtf
16
- Pausch، L. M.، & Popp، M.P. (1997). Assessment of information literacy: Lessons from the higher education assessment movement. Paper presented at the 9th national conference of the Association of College & Research Libraries، April 8-11، Detroit، MI.Retrieved September 30، 2006، from http://www.ala.org/acrl/paperhtm /d30.html
17
- SAILS (2003). Results of the standardized assessment of information literacy skills (SAILS) for Weber State University. Retrieved September 30، 2006، from http://faculty.weber.edu/chansen/ SAILS/SAILSweber.pdf
18
- Vickery، S.; Cooper، H.(2003). Confidence or competence? Auditing information literacy skills of biology undergraduate students. Retrieved September 30، 2006، from http://www.test.lib.mq.edu.ac/ conference/educause/competence.pdf
19
ORIGINAL_ARTICLE
نقش «نقش» در بازیابی بهینة اطّلاعات
«نقش» عبارت است از واژه یا عبارتی که پس از نام یک شخص در سرشناسه یا شناسه افزوده، قرار میگیرد و ماهیت کار آن شخص را در پدید آوردن اثر نشان میدهد. نوشتة زیر بر آن است تا نشان دهد که «نقش» که در فهرستنویسی سنتی ایرانی مورد بیاعتنایی قرار گرفته است میتواند نقشی مؤثر در بهبود بازیابی اطلاعات داشته باشد. از آنجایی که نرمافزارهای کتابخانهای و مارک ایران بر مبنای فهرست کتابخانه طرّاحی و اجرا شدهاند این نقش به ترتیب، در فهرستنویسی سنّتی، نرمافزارهای رایانهای و مارک ایران مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در پایان نیز پیشنهادهایی برای بهبود بازیابی اطلاعات با استفاده از نقش در سه مورد ارائه خواهد شد.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43637_d89ac1cbdab8a3be6b1e4f6dedd4b704.pdf
2009-04-21
147
158
نقش
فهرستنویسی سنتی فارسی
نرمافزارهای کتابخانهای ایران
مارک ایران
بازیابی اطلاعاتی
مرتضی
کوکبی
kokabi80@yahoo.com
1
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
ـ سلطانی، پوری و راستین فروردین (1379). دانشنامة کتابداری و اطلاعرسانی، تهران: فرهنگ معاصر.
1
ـ فتاحی، رحمت الله و مهدی طاهری (1384). فهرستنویسی: اصول و روشها، ویراست 4، تهران: کتابدار.
2
ـ کتابشناسی ملی ایران (1349). تهران: کتابخانه ملی ایران، 1349- (شماره 51، نیمه اول 1362)
3
ـ کتابشناسی ملی ایران (1349). تهران: کتابخانه ملی ایران، 1349- (شماره 83، نیمه اول 1375)
4
ـ کینن، استلا (1378). فرهنگ فشردۀ کتابداری و اطّلاعرسانی، ترجمه و تدوین: فاطمة اسدی کرگانی؛ مقابله و ویراستاری: عبدالحسین آذرنگ، تهران: نشر کتابدار.
5
ـ مارک ایران (1381). تدوین: کمیتة ملی مارک ایران، تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
6
ـ وزیری، فرهاد (1374). دستورنامه برگهآرایی، ویراست2، تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
7
- UNIMARC Manual : Bibliographic Format, 1994, available at: file://\Srv-doc01INFOunimarc%20doc7--%20INTELLECTUAL% 20RESPONSIBILIT... 2004/04/07
8
ORIGINAL_ARTICLE
تعیین ویژگیهای محتوایی مهم برای وبسایتهای مخصوص نوجوانان 12ـ14 سالة ایرانی
امروزه اینترنت استفادة روزافزون یافته است. یکی از گروههایی که به سرعت به سوی این رسانه کشیده میشوند، کودکان و نوجوانان هستند. با توجه به نیازها و ویژگیهای خاص این گروه، به نظر میرسد آنها نیازمند اطّلاعات ویژهای در وبسایتهای مخصوص خود هستند و تعیین ویژگیهای محتوایی مهم برای قرارگیری در وبسایتهای مخصوص آنها، میتواند برطرفکنندة نیازهایشان باشد و از ورود آنان به وبسایتهای غیرعلمی و غیراخلاقی جلوگیری نماید. به علّت نگرانی و حساسیت بیشتر بر روی ردة سنی 12ـ14 سال و حد واسط بودن این دوره در میان دیگر دورههای سنی کودکان و نوجوانان، ردة سنی فوق به عنوان جامعة مخاطب انتخاب و وبسایتهای انگلیسیزبان و فارسیزبان مخصوص نوجوانان 12ـ14 ساله تحلیل محتوا گردیده است و سپس به علّت تفاوت در فرهنگ هر کشور، با استفاده از سیاهة وارسی، نظرات صاحبنظران و نوجوانان 12ـ14 ساله ایرانی را جویا شده و با احتساب درصد فراوانی، مهمترین ویژگیهای محتوایی را برای قرارگیری در وبسایت نوجوانان 12ـ14 ساله ایرانی، تعیین و معرفی کرده است.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43638_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2009-04-21
159
182
تحلیل محتوایی
ویژگیهای محتوایی
وبسایتهای مخصوص نوجوانان 12ـ14 ساله
وبسایتهای مخصوص نوجوانان 12ـ14 ساله ایرانی
میترا
پشوتنی زاده
pashotanizade@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران
AUTHOR
ـ اکبری، ابوالقاسم (1381) مشکلات نوجوانی و جوانی. تهران: ساوالان.
1
ـ عطاران، محمد (1382). نوجوانی و هویت شبکهای. ویژهنامه مجله دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی، (بهار و تابستان): 23 ـ 38.
2
ـ قزلایاغ، ثریا (1383). ادبیات کودکان و نوجوانان و ترویج خواندن (مواد و خدمات کتابخانهای برای کودکان و نوجوانان). تهران: سمت.
3
ـ مولاپور، فرشید (1382). استفاده کودکان از اینترنت، چرا و چگونه. موفقیت، (اسفند): 54.
4
ـ مهاجر، گلبو (1385). معماری اطّلاعات از چشمانداز کودکان: بررسی سایتهای فارسی کودکان در وب. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه شیراز.
5
- Bilal, Dania & Peiling Wang (2005). Children's Conceptual Structures of Science Categories and the Design of Web Directories. Journal of the American Society for Information Science and Technology, Vol. 12: 1303-1313. http://www.emeraldinsight.com. (accessed on April 17, 2007).
6
- Dunham, Trudy & Swetal Sindhvad (2005). Exploring Development & Design of Web-Based Learning Environments for Children. Presented at 19th Annual Conference on Distance Teaching and Learning. http://www.uwex.edu/disted/conference. (accessed on April 23, 2007).
7
- Gross, Melissa, Eliza T. Dresang, Leslie E. Holt (2004). Children's in-library use of computers in an urban public library. Library & Information Science Research 26: 311-337. http://www.sciencedirect.com. (accessed on December 26, 2006).
8
- Hughes-Hassell, Sandra & Erika Thickman Miller (2003). Public library websites for young adults: meeting the needs of today's teens online. Library & Information Science Research 25: 143-156. http://www.sciencedirect.com. (accessed on December 26, 2006).
9
- Nesset, Valerie & Andrew Large (2004). Children in the information technology design process: a review of theories and their applications. Library & Information Science Research 26:140-161. http://www.Sciencedirect.com. (accessed on December 30, 2006).
10
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی گسترش ردة تاریخ ایران درنظام ردهبندی دهدهی دیویی و مقایسة آن با گسترش ردة تاریخ در نظام رده بندی کتابخانه کنگره
با وجود آنکه هر دو گسترش ردة تاریخ ایران در دو نظام دیویی و کنگره توسط یک سازمان (کتابخانه ملی ایران) و یک فرد (کامران فانی) انتشار یافته اند، چه به لحاظ حجم و چه به لحاظ تعداد شماره های اختصاص داده شده به هر یک از مدخلها، اختلاف چشمگیری با یکدیگر دارند. نوشته حاضر بر آن است تا از طریق مقایسة گسترش ردة تاریخ ایران در دو نظام رده بندی دهدهی دیویی و کنگره، ابتدا دلایلی را که نگارندة هر دو گسترش در توجیه اختلاف یاد شده ذکر کرده، مورد نقد و بررسی قرار دهد و در مرحلة بعد، نارسایی ها و مشکلاتی را که ممکن است کتابخانه ها به هنگام استفاده از گسترش ردة تاریخ ایران در نظام دیویی با آن مواجه شوند، در قالب مثالهای متعدد تشریح نماید.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43639_fafd7e9c079a69b5824c813327dff763.pdf
2009-04-21
183
202
گسترش تاریخ ایران
رده بندی دیویی
ردهبندی کنگره
رضا
مختارپور
r_m_yazahra@yahoo.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
ـ احمدی لاری، رکنالدین و فاطمه مکیزاده (1384). ردهبندی دهدهی دیویی؛ راهنمای عملی شمارهسازی. نشر کتابدار، تهران.
1
ـ چان، لوییس مای (1374). راهنمای ایمراث بر رده بندی کتابخانه کنگره، ترجمة رحیم شاهگلی، انتشارات دانشگاه تبریز.
2
ـ سلطانی، پوری (1383). خدمات فنی، ویرایش هشتم، تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، تهران.
3
ـ عمرانی، ابراهیم (1381). خلاصه ردهبندی دهدهی دیویی و نمایه نسبی، جلد اول. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
4
ـ فانی، کامران (1379). رده DSR تاریخ ایران: بازنویسی و گسترش تاریخ ایران در نظام ردهبندی کتابخانه کنگره، ویرایش3. تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، 1379.
5
ـ ـــــــــــــ (1382). ردهبندی دهدهی دیویی: تاریخ ایران، ویرایش 3. تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
6
ـ مزینانی، علی (1382). کتابخانه و کتابداری، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها، تهران.
7
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی میزان رؤیت و عامل تأثیرگذار وبسایتهای وزارتخانههای دولت جمهوری اسلامی ایران
با توّجه به اینکه رویکرد کنونی علم، جریان اطّلاعات از طریق شبکههای عظیم اطّلاعرسانی است، دولت جمهوری اسلامی ایران نیز فعالیتهایی را برای رسیدن به دولت الکترونیکی انجام داده است. وزارتخانهها نیز هریک با طراحی وبسایتهای اختصاصی خود سعی دارند اطلاعات را در اختیار کاربران قرار دهند. مهمترین هدف اینگونه وبسایتها، انعکاس رویدادها و تحولات حوزه تخصصی مورد نظر است. امّا نکتهای که در این بین حایز اهمیت است، شناخت پراستفادهترین این وبسایتها و نیز میزان همکاری آنها با یکدیگر است. یکی از مهمترین شیوههایی که از طریق آن میتوان معتبرترین وبسایتهای وزراتخانه ها را شناسایی، دستهبندی و رتبهبندی کرد و به میزان رؤیت آنها دست یافت، روش وبسنجی است.
یافتههای به دست آمده نشان داد وبسایتهای وزارت تعاون با 282، وزارت علوم تحقیقات و فناوری با 126 و وبسایت وزارت صنایع و معادن با 109 پیوند دریافتی بالاترین میزان پیوند دریافتی را داشته و در نتیجه بالاترین میزان رؤیت را به خود اختصاص داده اند.وب سایتهای وزارت دادگستری با 45200 صفحه وب، وزارت کشور با 31600 صفحه وب و وزارت صنایع با 23200 صفحه وب، دارای بالاترین حجم صفحات وب میباشد. وبسایت وزارت دفاع با عامل تأثیرگذاری تجدید نظر شده، برابر با 27/0، وزارت تعاون با 08/0 و وزارت مسکن با 06/0، دارای بالاترین فراوانی میباشند.
نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد وبسایتهای وزارتخانههای دولت جمهوری اسلامی ایران، میزان رؤیت و عامل تأثیرگذار بسیار پایینی دارند. برخی از دلایل این امر شاید بتوان به این اشاره کرد که این وبسایتها فقط برای کاربران فارسی زبان طراحی شدهاند و فاقد نسخه انگلیسی میباشند. از دلایل دیگر میتوان به عدم اطلاعرسانی مناسب و آگاه کردن کاربران از خدمات ارائه شده توسط این وبسایتها، اشاره داشت.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43640_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2009-04-21
203
222
وبسایت
دولت جمهوری اسلامی ایران
وزارتخانه
وبسنجی
عامل تأثیرگذار وب
میزان رؤیت
تحلیل پیوند
فرامرز
سهیلی
fsohieli@gmail.com
1
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور کرمانشاه.
AUTHOR
فرشید
دانش
farshid_danesh@yahoo.com
2
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
AUTHOR
ـ دانش، فرشید و فرامرز سهیلی (1386). «بررسی میزان رؤیت و میزان همکاری وب سایتهای دانشگاههای علوم پزشکی ایران با استفاده از روش وبسنجی». فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی (در دست چاپ)
1
ـ سهیلی، فرامرز (1385). «تحلیل پیوندهای وبسایتهای نانو فناوری با استفاده از روشهای عامل تأثیرگذار وب، دستهبندی خوشهای و ترسیم نقشه دوبعدی». پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطّلاعرسانی؛ دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز.
2
ـ سهیلی فرامرز و فریده عصاره (1386). «بررسی میزان رؤیت و میزان همکاری وبسایتهای نانو فناوری ایران با استفاده از روش وبسنجی». مجله فناوری اطلاعات (در دست چاپ).
3
ـ کوشا، کیوان (1382). «مقایسه سایت روزنامههای ایران با استفاده از عامل تأثیرگذار در وب». اطّلاعشناسی. سال اول، شماره 2، صص.114-87.
4
ـ نوروزی، ع (1384). «ضریب تأثیرگذاری وب و سنجش آن در برخی وبسایتهای دانشگاهی ایران». مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی. ویژهنامة کتابداری. شماره 5، دوره5. صص.119- 105 .
5
- Chu, H. (2001). "A webometric analysis of ALA accredited LIS school websites". In Proceedings of the 8th International Conference on Scientometrics & Informetrics, 16-20 July. Edited by Mari Davis and C. S. Wilson, Sydney: BIRG, UNSW.
6
- Hajizeinolabedini, M., Maktabifard, L., Osareh, F. (2006). "Collaboration Analyses of World National Liberary website via webometric methods" Paper presented at The International Workshop on Webometrics, Scientometrics and Informetrics & Sevent COLLNET Meeting. The 10th March 2006 Nancy, Farance.
7
- Ingwersen, P (1998). "The calculation of Web impact factors". Journal of Documentation. Vol. 54, No.2, pp. 236-243.
8
- Li, Xu (2003). "A review of the development and application of web impact factor". Available at: http://www.emeraldinsight.com/ 1468-4527.htm
9
- Noruzi, A (2006). "The Web Impact Factor: A critical review". The Electronic Library. No. 24, PP. 42-56. Available at: http://eprints .rclis.org/archive/00005543/
10
- Osareh, F (2003). "Mapping the structure of library & information schools (LIS) websites .using cluster and multidimensional". Paper presented at The International Conference on Scientometrics and Informetrics, 9th, 25-29 August 2003, Beijing, China.
11
- Rodrı´guez Gairı´n, J.M. (1997). "Valorando el impacto de la informacio´ n en Internet: Altavista, el Citation Index de la Red" ("Impact assessment of information on the Internet: AltaVista, the citation index of the Web"), Revista Espanola de Documentacion Scientifica, Vol. 20, No. 2, pp. 175-81, available at: www.kronosdoc.com/publicacions/altavis.htm
12
- Smit, A (2004)."ANZAC Webometrics: exploring Australasian web structures". Available at: http:// www.Vum.ac.nz /staff/ alstair _ smith
13
- Thelwall, M. (2001). "A Web crawler design for data mining". Journal of Information Science. Vol. 27, No. 5, pp. 319-25.
14
- Vaughan, L., & Hysen, K. (2002). Relationship between links to journal Web sites and impact factors. Aslib Proceedings, 54(6), 356-361.
15
- Vereeland, R. C. (2000). "Law libraries in hyperspace: A
16
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی عوامل مشوّق و بازدارنده اشتراک دانش در ... سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
امروزه دانش به عنوان یک منبع حیاتی برای کسب برتری رقابتی شناخته شده و مدیریت داراییهای دانشی، ضرورتبیشتری یافته است. در این راستا، اشتراک دانش به عنوان یک عنصر کلیدی در فرایند مدیریت دانش شناخته شده است. بر همین اساس، تحقیق حاضر به منظور بررسی و شناسایی عوامل مشوّق و بازدارندة اشتراک دانش در کتابخانههای آستان قدس رضوی انجام شده است. در اجرای این پژوهش از روش تحقیق موردی از نوع پیمایشی استفاده شده است. به منظور گردآوری اطلاعات دو نوع پرسشنامه برای بررسی نظرات مدیران و کتابداران طراحی و مورد استفاده قرار گرفت. یافتههای این پژوهش نشان داد از میان عوامل فردی و سازمانی مؤثر بر اشتراک دانش، کسب دانش، ایجاد ارتباط و کسب وجهه اجتماعی، احساس مسئولیت، اعتماد میان کتابداران و اعتماد سازمانی به عنوان عوامل مشوق اشتراک دانش شناخته شدند. نبود زمان و وقت کافی برای شرکت در فعالیتهای اشتراک دانش، عامل بازدارنده برای این فعالیت در سازمان کتابخانههاست.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43641_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2009-04-21
223
246
اشتراک دانش
عوامل مشوّق اشتراک دانش
عوامل بازدارنده اشتراک دانش
سازمان کتابخانه ها
موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
پریسا
خاتمیانفر
1
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی
AUTHOR
مهری
پریرخ
parirokh@ferdowsi.um.ac.ir
2
دانشیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
ـ تهوری، زهرا (1383). بررسی دیدگاه مسؤولان بخش های مختلف کتابخانه های مرکزی دانشگاه های ایران در مورد وظایف. دانش و مهارتهای حرفه ای مورد انتظار آنها. پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد.
1
ـ مزینانی، علی (1377). بررسی نیازهای مهارتی کتابداران شاغل در کتابخانه های دانشگاهی و مراکز اطلاع رسانی ایران. فصلنامه کتاب، 9(1)، 44-62.
2
ـ معرف زاده، عبدالحمید، و پرستو دهکردی (1385). بررسی نیروی انسانی و نیازهای مهارتی کتابداران شاغل در کتابخانه های دانشگاهی استان خوزستان. فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی آستان قدس، 35(3)، 107-129.
3
- Alavi, M., & Leidner, D.E. (2001). Review: Knowledge management and Knowledge Management Systems: Conceptual Foundations and Research Issues. MIS Quarterly, 25(3), 107-32. Retrieved April 06, 2006, from www.mmlab.ceid.upatras.gr/courses /AIS_SITE/files/projects2004/paper711/14_KM_KMsystems_Alavi_MISQ.pdf
4
- Connelly, Catherine, & Kelloway, Kevin (2001). Redictors of Employees Perceptions of Knowledge Sharing Concepts. Retrieved April 20, 2006, from http://business.queensu.ca/knowledge/ workingpapers/working/working_01-06.pdf
5
- Gao, Sheng (2004). Understanding Knowledge Sharing Behaviour. Master’s Thesis. The
6
Hong Kong University of Science & Technology. Retrieved August 01, 2006, from http://lbxml.ust.hk/th_imgo/b834876.pdf
7
- Husted, K, Michailova, S, & Minbaeva, D (2005). Knowledge Sharing & Organizational Performance. Retrieved April 02, 2006, from www. kmap2005.vuw.ac.nz
8
- Joirman, J. et al. (2004). Willingness to Share Knowledge in Organizations as a Function of Empathy, Future Orientation, Time Horizon, and Social Identity: A Social Dilemma Analysis. Retrieved September 03, 2006, from www.isb.edu/Seminar/upload/Doc 132006833.doc
9
- Kim, Soonhee, & Lee, Hyangsoo (2005). Employee Knowledge Sharing Capabilities in Public & Private Organizations: Does Organizational Context Matter? in: Proceedings of the 38th Annual Hawaii International Conference on System Sciences.Retrieved April 22, 2006, from http://csdl2.computer.org/ comp/proceedings/hicss/2005/2268/08/22680249a.pdf
10
- King, Marie Jennifer (2001). Employee Participation in Organizationally-Maintained Knowledge Sharing Activities. Master’s Thesis. University Of Toronto. Retrieved September 03, 2006, from www.collectionscanada.ca/obj/s4/f2/dsk3/ftp05/mq62883.pdf
11
- Lin, Hsiu Fen (2003). Impact of Organizational Support on Organizational Intention to Facilitate Knowledge Sharing. Knowledge Management Research & Practice, 4, 26–35.
12
- Neo, J. (2002). Cultural Factors Affecting Knowledge Sharing Behavior. Master’s Thesis. Nanyang Technological University. Singapore.
13
- Riege, Andreas (2005). Three-Dozen Knowledge Sharing Barriers Managers Must Consider. Journal of Knowledge Management, 9(3), 18-35.
14
- Sharifuddin, Syed Omar, & Rowland, Fytton (2004). Knowledge Management in a Public Organization: A Study on the Relationship Between Organization Elements and the Performance of Knowledge Transfer. Journal of Knowledge Management, 8(2), 95-111.
15
- Van den Hoof, Bart, & Do Ridder, Jan A. (2004). Knowledge Sharing in Context: The Influence of Organizational Commitment, Communication Climate & CMC Use on Knowledge Sharing. Journal of Knowledge Management, 8(6), 117-130.
16
- Vera-Munoz, S.C., Ho, J.L., & Chow, C.W. (2006). Enhancing Knowledge Sharing in Public Accounting Firms. Retrieved March 12, 2006, from http://www.atypon-link.com
17
- Yu, Yecheng, & Wilkins, Linda C.; & Ma, Will W. K. (2004). Developing an Instrument for Measuring Knowledge Sharing Attitudes. Retrieved September 10, 2006, from http://www.teach. com.hk/Yu_Wilkins_Ma_2004.pdf
18
- Yun, Seokwha, & Allyn, Mark R. (2005). Causes of Knowledge Sharing Behaviors: Motivational/Functional Approach. Retrieved September 05, 2006, from http://frontpage.montclair. edu/allynm/Mgmt_505_Brookdale_Summer_2005/IABE%202005,%20Yun%20&%20Allyn,%20Knowledge%20Sharing.doc.
19
- Zhang, Jing, & Faerman, Sue R.(2004). The Nature of Knowledge and Its Influence on Knowledge Sharing Practice: Experiences from Building the MACROS System in: Proceedings of the 38th Annual Hawaii International Conference on System Sciences. Retrieved April 22, 2006, from http://csdl2. computer.org/comp/proceedings/hicss/2004/2056/08/205680249b.pdf
20
ORIGINAL_ARTICLE
رفتار اطلاعیابی در مجموعههای تصاویر دیجیتالی: رهیافتی شناختی
جستجوی دانشجویان و کاربران عمومی با یک مجموعه تصاویر رقومی (دیجیتالی) کار میکنند. این مطالعه، تفاوت آشکار بین 2 گروه کاربران را نشان میدهد و طی طرح آن، نقش مدلهای ذهنی در رفتار اطلاعیابی در کتابخانههای دیجیتالی بررسی میشود.
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43642_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2009-04-21
247
273
تصاویر دیجیتالی
رفتار اطلاعیابی
بازیابی اطلاعات
الگوی اطلاعیابی
مجموعههای تصاویر دیجیتالی
کریستینا
ماتوسیاکا
1
Krystyna K. Matusiaka
AUTHOR
فاطمه
ملکآبادیزاده
2
کارشناس کتابداری و اطلاع رسانی ترجمه: فاطمه ملکآبادیزاده
AUTHOR
رسول
اکبری
3
کارشناس زبان و ادبیات انگلیسی و کارشناس گروه مترجمی دانشگاه امام رضا (ع) مشهد
AUTHOR
- Edie M. Rasmussen, ‘‘Indexing Images,’’ Annual Review of Information Science and Technology 32 (1997): 169–196.
1
- Samantha K. Hastings, ‘‘Evaluation of Image Retrieval Systems: Role of User Feedback,’’ Library Trends 48.2 (1999): 438–452.
2
- Marcia J. Bates, ‘‘Toward an Integrated Model of Information Seeking and Searching,’’ Fourth International Conference on Information Needs, Seeking and Use in Different Contexts, Lisbon, Portugal September, 2002. Available http://www.gseis. ucla.edu/faculty/bates/articles/info_SeekSearch-i-030329.html (accessed November 2, 2005).
3
- David N. Rapp, Holly A. Taylor, & Gregory R. Crane, ‘‘The Impact of Digital Libraries on Cognitive Processes: Psychological Issues of Hypermedia,’’ Computers in Human Behavior 19.5 (September 2003): 609–628.
4
- David M. Levy, ‘‘Digital Libraries and the Problem of Purpose,’’ D-Lib Magazine 6.1 (January 2000). Available: http://www.dlib.org/dlib/january00/01levy.html (accessed October 20, 2005).
5
- Tamara Sumner & Mary Marlino, ‘‘Digital Libraries and Educational Practice: A Case for New Models,’’ Proceedings of the 2004 Joint ACM/IEEE Conference on Digital Libraries (June 2004): p. 170–176.
6
- Sandra D. Payette & Oya Y. Rieger, ‘‘Supporting Scholarly Inquiry: Incorporating Users in the Design of the Digital Library,’’ Journal of Academic Librarianship 24.2 (March 1998): 121–130.
7
- Christine L. Borgman, ‘‘Designing Digital Libraries for Usability,’’ in Digital Library Use: Social Practice in Design and Evaluation, edited by Ann Peterson Bishop, Nancy A. Van House, & Barbara P. Buttenfield (Cambridge: MIT Press 2003), pp. 85–118.
8
- Ann Blandford, Suzette Keith, Iain Connell & Helen Edwards, ‘‘Analytical Usability Evaluation for Digital Libraries: A Case Study,’’ Proceedings of the 2004 Joint ACM/IEEE Conference on Digital Libraries (June 2004).
9
- Andrew Dillon, ‘‘Spatial-semantics: How Users Derive Shape From Information Space,’’ Journal of the American Society for Information Science 51.6 (2000): 521–528; Blandford, ‘‘Analytical Usability’’.
10
- Hanna Stelmaszewska & Ann Blandford, ‘‘Patterns of Interactions in Response to Search Results,’’ Joint Conference on Digital Libraries, Portland, Oregon (July 2002). Available http://www. uclic.ucl.ac.uk/annb/docs/Stelmaszewska29.pdf (accessed November 2, 2005); Blandford, ‘‘Analytical Usability.’’
11
- Christine L. Borgman, Anne J. Gilliland-Swetland, Gregory H. Mayer, Richard Mayer, David Gwynn, Rich Gazan & Patricia Mautone, ‘‘Evaluating Digital Libraries for Teaching and Learning in Undergraduate Education: A Case Study of the Alexandria Digital Earth ProtoType (ADEPT),’’ Library Trends 49.2 (2000): 228–250; Gary Marchionini, ‘‘Evaluating Digital Libraries: A Longitudinal and Multifaceted View,’’ Library Trends 49.2 (2000): 304–333.
12
- Samantha K. Hastings, ‘‘Query Categories in a Study of Intellectual Access to Digitized Art Images,’’ in Proceedings of the 58th ASIS Annual Meeting, Chicago (October 1995); Helene E. Roberts, ‘‘A Picture is Worth a Thousand Words: Art Indexing in Electronic Databases,’’ Journal of the American Society for Information Science and Technology 52.11 (September 2001): 911–916.
13
- Bates, ‘‘Toward an Integrated Model’’.
14
- Gary Marchionini, Information Seeking in Electronic Environments (London: Cambridge University Press, 1995), p. 5.
15
- Ibid., p.6.
16
- Ronald E. Rice, Maureen McCreadie & Shan-Ju L. Chang, Accessing and Browsing Information and Communication (Cambridge: MIT Press, 2001), p. 2.
17
- Carol C. Kuhlthau, ‘‘Longitudinal Case Studies of the Information Search Process of Users in Libraries,’’ Library and Information Science Research 10.3 (1988): 257–304.
18
- Borgman, ‘‘Designing Digital Libraries for Usability.’’
19
- Marchionini, Information Seeking in Electronic Environments.
20
- Bates, ‘‘Toward an Integrated Model.’’
21
- Marcia J. Bates, ‘‘The Design of Browsing and Berry-picking Techniques for the Online Search Interface,’’ Online Review 13.5 (1989): 407–424.
22
- Amanda Spink, Tom Wilson, David Ellis & Nigel Ford, ‘‘Modeling Users’ Successive Searches in Digital Environments,’’ D-Lib Magazine (April 1998). Available http://www.dlib.org/dlib/april98/04spink.html (accessed October 20, 2005).
23
- Gary Marchionini & Ben Shneiderman, ‘‘Finding Facts vs. Browsing Knowledge in Hypertext Systems,’’ Computer 21.1
24
(1988): 70–80; Borgman, ‘‘Designing Digital Libraries for Usability’’; Andrew Dillon, ‘‘Spatial-Semantics’’;Marchionini, Information Seeking in Electronic Environments; Rice, Accessing and Browsing Information and Communication.
25
- Marchionini & Shneiderman, ‘‘Finding Facts.’’
26
- Marchionini, Information Seeking in Electronic Environments, p.12.
27
- P.N. Johnson-Laird, Mental models (London: University Press Cambridge, 1983), p. 402.
28
- Donald A. Norman, The Design of Everyday Things (New York: Basic Books, 2002), p. 17.
29
- Michael D. Cory, ‘‘Mental Models and Hypermedia,’’ Educational Technology Review 9 (1998): 20–25.
30
- Dillon, ‘‘Spatial-Semantics’’.
31
-Bryan P. Heidorn, ‘‘Image Retrieval as Linguistic and Nonlinguistic Visual Model Matching,’’ Library Trends 48.2 (1999): 303–326.
32
- Krystyna K. Matusiak & Judith T. Kenny, ‘‘Building a Digital Collection of Photos and Maps: Milwaukee Neighborhoods at the University of Wisconsin-Milwaukee Libraries,’’ Cartographic Perspectives 49 (Fall 2004): 66–73. September
33